Kuka vastaa vuokrafirmojen hoitajien työstä julkisella sektorilla

Nyt kun vuokrafirmat ovat tapetilla myös sote-alueen työpaikoissa tulee mieleen seuraavia kysymyksiä lähinnä hoitajien osalta.

Vastaako vuokrafirma listoilleen ottamansa työntekijän ns "kelpoisuudesta" kuhunkin työpisteeseen?

Tähän saakka esimerkiksi lääkeluvat on pitänyt tenttiä kullekin työnantajalle erikseen kenelle vuokrafirman työntekijät suorittavat tentin? Ilman lupia ei ainakaan tähän saakka ole ollut lupia lääkitä potilaita tai esimerkiksi tehdä verensiirtoja.

Miten vaikuttaa hoitotyön laatuun kun työntekijät eivät käypäläisinä sitoudu kunkin yksikön toimintasuunnitelmaan ja strategioihin? Kuitenkin saavat huomattavasti isomman palkan kuin julkisen sektorin työntekijät.

Vakuuttaako vuokrafirma työntekijänsä?

Tässäkin suhteessa sote on murroksessa. Mietityttää millaista yhteistyötä henkilöstön suhteen tekee julkinen työnantaja ja vuokrafirma. Käsittääkseni vastuu potilaista tai asiakkaista on palveluiden tuottajalla julkisella puolella. Kiinnostaa kovastikin tämä yhteistyö.

49

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sopimuksestahan tämä kaikki on kiinni. Olepa yhteydessä ammattiliittosi "pienipalkkaiseen" Millariikkaan, etkös sinä hoitsu ole. Tuskin täällä kukaan tähän osaa vastata.

      • No sopimuksistahan justiisa jos semmosia on olemassa. Näin mahdollisena potilaana kiinnostaa tietää esim. onko minulle lääkkeitä antava hoitaja suorittanut lääketentln ja siten onko luvat toimintaan. Turvallisuuskysymys ja luulisi kiinnostavan muitakin kuin minua.

        Ja tarjoaako julkinen sektori jatkossa seinät ja työntekijät tulee vuokrafirmoilta? Käytännössä sitten vuokrafirmat ne todelliset palveluiden tuottajat. Minkälainen taho jää julkiselle puolelle ja mistä vastuussa? Ja kenen lauluja työntekijä laulaa?


    • Anonyymi

      Tunnen monta vuokrafirman työntekijää, jotka tekevät keikkaa. Toiset oman työnsä ohessa, rahan takia ja toiset pelkkää keikkaa vaan tehden.

      Kun hakevat vuokrafirmoihin töihin, niin kysytään vaan onko tarvittavat luvat voimassa ja siitä sitten vaan keikkaa heittämään. Keikkalaiset ottavat mielellään vielä rahakkaammat vuorot. Keikkalainen ansaitsee paljon paremmin, kun vakihenkilöstö, eikä ole samanlaista vastuuta.

      Sitä en tiedä, kuka loppupeleissä vastuun ottaa, kun keikkalaiset vaihtuvat muutenkin tiuhaan ja ovat kiinnostuneet melkeinpä yksinomaan rahasta.

      • Lääkeluvat ovat työpistekohtaiset. Eli käytännössä lupia ei myönnä vuokrafirma vaan se työpiste esim julkisella sektorilla missä työ on. Siis onko vuokrafirmojen työntekijöillä yleisluontoinen lääkelupia ja tietääkö vuokrafirman työntekijä edes itse onko hänelle lääkelupia työskentelemässään työpisteessä. Ei niin yksiselitteistä.

        Monissa työpaikoussavkäytössä autonominen työjuorosuunnittelu. Siinä ei pääse valitsemaan jyviä akanoista.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lääkeluvat ovat työpistekohtaiset. Eli käytännössä lupia ei myönnä vuokrafirma vaan se työpiste esim julkisella sektorilla missä työ on. Siis onko vuokrafirmojen työntekijöillä yleisluontoinen lääkelupia ja tietääkö vuokrafirman työntekijä edes itse onko hänelle lääkelupia työskentelemässään työpisteessä. Ei niin yksiselitteistä.

        Monissa työpaikoussavkäytössä autonominen työjuorosuunnittelu. Siinä ei pääse valitsemaan jyviä akanoista.

        Keikkatyöntekijät tekevät keikkaa oman alansa keikkapaikkoihin. Sairaanhoitajat keikkailevat siellä, minne heitä haetaan, lähihoitajat taas omiinsa. Kyllä siellä vuokrafirmoissa tiedetään sopimus- ym. lait ja säännöt.

        Eihän se muutenkaan ole niin ”yksiselitteistä”. Pääasiahan on, että saadaan keikka duunia tekemään.

        Kyllä ne keikkatyöntekijät vaan hyvinkin valitsevat mieluummin ne rahakkaimmat keikat ja mieluisimmat paikat. Siihenhän se keikkailu perustuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keikkatyöntekijät tekevät keikkaa oman alansa keikkapaikkoihin. Sairaanhoitajat keikkailevat siellä, minne heitä haetaan, lähihoitajat taas omiinsa. Kyllä siellä vuokrafirmoissa tiedetään sopimus- ym. lait ja säännöt.

        Eihän se muutenkaan ole niin ”yksiselitteistä”. Pääasiahan on, että saadaan keikka duunia tekemään.

        Kyllä ne keikkatyöntekijät vaan hyvinkin valitsevat mieluummin ne rahakkaimmat keikat ja mieluisimmat paikat. Siihenhän se keikkailu perustuu.

        Keikkaa voi tehdä myös ilman että on minkään vuokrafirman listoilla. Myös tuolloin kuuluu keikkalaisellakin olla voimassaoleva lääkelupa ko työpisteeseen jotta voi toteuttaa lääkehoitoa. Mutta jospa jatkossa onkin tölkainen yleislääkelupa joka käy kaikissa hoitopaikoissa. Pää-asua että pystyy osoittamaan että lupa on tentitty.

        En väitäkään että vuokrafirmoissa ei tiedettäisi lakeja ja pykälöitä. Kiinnostaisi vaan tietää miten vastuu vuokratyöläisten työstä jakaantuu palveluiden tuottajan ja vuokrafirman välillä. Ja mitä pitkässä juoksussa tapahtuu työpaikkojen kehitystyölle jos sen työntekijät ovat ns käypäläisiä eivätkä sitoudu organisaatioon.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lääkeluvat ovat työpistekohtaiset. Eli käytännössä lupia ei myönnä vuokrafirma vaan se työpiste esim julkisella sektorilla missä työ on. Siis onko vuokrafirmojen työntekijöillä yleisluontoinen lääkelupia ja tietääkö vuokrafirman työntekijä edes itse onko hänelle lääkelupia työskentelemässään työpisteessä. Ei niin yksiselitteistä.

        Monissa työpaikoussavkäytössä autonominen työjuorosuunnittelu. Siinä ei pääse valitsemaan jyviä akanoista.

        No, minä ainakin voin jakaa lääkkeitä koska olen koulutettu hoitaja, en ole mitään "lääkelupaa" erikseen suorittanut vaan hoitajan tutkinto pätevöittää minut siihen. Ja mainitsemasi autonominen työvuorosuunnittelu kuullostaa näin alan ihmisenä todella oudolta!?


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, minä ainakin voin jakaa lääkkeitä koska olen koulutettu hoitaja, en ole mitään "lääkelupaa" erikseen suorittanut vaan hoitajan tutkinto pätevöittää minut siihen. Ja mainitsemasi autonominen työvuorosuunnittelu kuullostaa näin alan ihmisenä todella oudolta!?

        Suomessa et ole pötevä jakamaan låäkkeitä ilman tentittyä lääkelupaa ko työpisteessä. Tämä koskee niin lähi-kuin sairaanhoitajiakin. Mutta kuten arvelenkin, hoitajalla itselläänkään ei aina ole käsitystä mihin hällä on luvat. Pelkkä hoitajan koulutus ei anna lääkelupia.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Keikkaa voi tehdä myös ilman että on minkään vuokrafirman listoilla. Myös tuolloin kuuluu keikkalaisellakin olla voimassaoleva lääkelupa ko työpisteeseen jotta voi toteuttaa lääkehoitoa. Mutta jospa jatkossa onkin tölkainen yleislääkelupa joka käy kaikissa hoitopaikoissa. Pää-asua että pystyy osoittamaan että lupa on tentitty.

        En väitäkään että vuokrafirmoissa ei tiedettäisi lakeja ja pykälöitä. Kiinnostaisi vaan tietää miten vastuu vuokratyöläisten työstä jakaantuu palveluiden tuottajan ja vuokrafirman välillä. Ja mitä pitkässä juoksussa tapahtuu työpaikkojen kehitystyölle jos sen työntekijät ovat ns käypäläisiä eivätkä sitoudu organisaatioon.

        Täh! Et sinä sillä tiedolla mitään tee, kuka on vastuussa mistäkin. Ne sopimukset tehdään firmojen välillä, eikä niitä työntekijöille saati ulkopuolisille edes tarvitse kertoa.

        Mitä tapahtuu? Jokainen tekee vaan sen oman duuninsa ja se siitä. Keikkalaisia on käytetty jo niin kauan, ettei millään ”työpaikkojen kehitystyöllä” ole merkitystä. Muutokset tulevat ylhäältäpäin ja työntekijät pyörivät vaan siinä mukana. Jos ei miellytä, niin siirtyvät keikkalaisiksi ja poimivat rusinat päältä ilman vastuuta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täh! Et sinä sillä tiedolla mitään tee, kuka on vastuussa mistäkin. Ne sopimukset tehdään firmojen välillä, eikä niitä työntekijöille saati ulkopuolisille edes tarvitse kertoa.

        Mitä tapahtuu? Jokainen tekee vaan sen oman duuninsa ja se siitä. Keikkalaisia on käytetty jo niin kauan, ettei millään ”työpaikkojen kehitystyöllä” ole merkitystä. Muutokset tulevat ylhäältäpäin ja työntekijät pyörivät vaan siinä mukana. Jos ei miellytä, niin siirtyvät keikkalaisiksi ja poimivat rusinat päältä ilman vastuuta.

        No juurikin näinhän siinä on tapahtunut ei sitouduta, kääritään suuremmat palkat kuin samassa työpisteessä kuin vakihenkilökunta. Ei sitouduta mihinkään. Mutta mikäpä hänessä jos tällaista halutaan.

        Julkinen työnantaja ei ole "firma" ja vastuuntuntoinen hoitaja kantaa vastuuta myös potilasturvallisuudesta siinä mielessä et työkaverilla kuuluu olla oikeudet esimerkiksi antaa lääkkeitä. Kun vuoroissa jaetaan tehtäviä lääkelupa on oleellinen asia.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Suomessa et ole pötevä jakamaan låäkkeitä ilman tentittyä lääkelupaa ko työpisteessä. Tämä koskee niin lähi-kuin sairaanhoitajiakin. Mutta kuten arvelenkin, hoitajalla itselläänkään ei aina ole käsitystä mihin hällä on luvat. Pelkkä hoitajan koulutus ei anna lääkelupia.

        Ohhoh, lääkelupa tulee automaattisesti kun on suorittanut opiskelujen yhteydessä lääkehoidon koulutuksen. JOs taas ei ole hoitajakoulutusta tuon lääkeluvan voi saada suorittamalla lääkelupakoulutuksen.

        Oletko sinä tämän alan asiantuntija vai mistä tietosi ovat peräisin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ohhoh, lääkelupa tulee automaattisesti kun on suorittanut opiskelujen yhteydessä lääkehoidon koulutuksen. JOs taas ei ole hoitajakoulutusta tuon lääkeluvan voi saada suorittamalla lääkelupakoulutuksen.

        Oletko sinä tämän alan asiantuntija vai mistä tietosi ovat peräisin?

        Eipä muuten tule. Jos googletat niin viisastut tämänkin asian suhteen. Ehkä näistä asioista ei kuitenkaan 7 päivää lehdessä kirjoitella mutta on kuitenkin kaikkien halukkaiden nähtävillä. Näe vaivaa ja hae itse.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lääkeluvat ovat työpistekohtaiset. Eli käytännössä lupia ei myönnä vuokrafirma vaan se työpiste esim julkisella sektorilla missä työ on. Siis onko vuokrafirmojen työntekijöillä yleisluontoinen lääkelupia ja tietääkö vuokrafirman työntekijä edes itse onko hänelle lääkelupia työskentelemässään työpisteessä. Ei niin yksiselitteistä.

        Monissa työpaikoussavkäytössä autonominen työjuorosuunnittelu. Siinä ei pääse valitsemaan jyviä akanoista.

        Lääkeluvat ovat ihan rahastusta joita tehtailee yrittäjät jotka tekee kokeet. Olisikin aika siirtyä työpaikka kohtaisiin lupiin vastaa paremmin todellista osaamista.
        Mitä teet tiedolla, mistä haet lääkkeet jos kyseinen lääke puuttuu..apteekki on 50 km päässä ja täisillä kokeella ole vastaavaa hyötyä siihen yksikköön jossa työskentelet...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lääkeluvat ovat ihan rahastusta joita tehtailee yrittäjät jotka tekee kokeet. Olisikin aika siirtyä työpaikka kohtaisiin lupiin vastaa paremmin todellista osaamista.
        Mitä teet tiedolla, mistä haet lääkkeet jos kyseinen lääke puuttuu..apteekki on 50 km päässä ja täisillä kokeella ole vastaavaa hyötyä siihen yksikköön jossa työskentelet...

        Käsittääkseni työnantajakohtaiset lääkeluvat ovat käytössä nyt mutta miten jatkossa.

        Erikoista lääkelupien merkityksen mitätöinti.


    • Anonyymi

      Kansan Uutiset
      @KansanUutiset
      Äärioikeisto on aikamme suurin uhka demokratialle, kirjoittaa europarlamentaarikko Silvia Modig.

    • Anonyymi

      Ai, miten niin saavat huomattavasti isomman palkan kuin julkisen sektorin työntekijät? En ole kuullutkaan vaikka alalla työskentelen.....

      Vuokratyöntekijällä tulee olla kaikki pätevyydet kuten muillakin sairaanhoitajilla tai terveydenhuollon työntekijöillä. Eivät he poikkea mitenkään muista työntekijöistä. Vuoratyöntekijän työnantaja on vuokrafirma eli he maksavat palkat ymv. mutta työntekopaikka on vaikka sairaala ja kyllä sairaalan esihenkilöt tai vastaavat edellyttävät pätevyyksiä ja ammattitaitoa ennen kuin maksavat työpanoksesta - tämä on ollut selvää alalla jo vuosikausia

      • No otappa vaikka selvää päivän politiikan puheenaiheista koskien vuokrafirmojen hoitajien palkkausta suhteessa julkisen työnantajan palkkoihin. Siis pakkan suuruuden suhteen. Muu kirjoituksesu ei tuonut uutta valaistusta asiaan.


      • Siili2 kirjoitti:

        No otappa vaikka selvää päivän politiikan puheenaiheista koskien vuokrafirmojen hoitajien palkkausta suhteessa julkisen työnantajan palkkoihin. Siis pakkan suuruuden suhteen. Muu kirjoituksesu ei tuonut uutta valaistusta asiaan.

        Esimerkiksi jo vuonna 2022 oli ylen sivuilla tällaisella otsikolla varustettu kirjoitus:
        Vuokrafirma tarjoaa keikkahoitajalle peräti 30 euroa tunnilta, vaikka vastuu työpaikalla on vakiväkeä pienempi.

        Aikax erikoista että alalla työskentelevälle tämä ja autokominen työjuorosuunnittelu käsitteenä on outo.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Esimerkiksi jo vuonna 2022 oli ylen sivuilla tällaisella otsikolla varustettu kirjoitus:
        Vuokrafirma tarjoaa keikkahoitajalle peräti 30 euroa tunnilta, vaikka vastuu työpaikalla on vakiväkeä pienempi.

        Aikax erikoista että alalla työskentelevälle tämä ja autokominen työjuorosuunnittelu käsitteenä on outo.

        On se vaan erikoista myös minulle tällä alalla työskentelevälle koska esim. meidän seudulla maksetaan uusille hoitajille, jotka siis eivät tule vuokratyön kautta jo bonuksia, parhaimmillaan 5000 euroa kahdessa erässä per vuosi.

        Voi olla, että lehdessä ollut kirjoitus mutta se ei kyllä käytännössä päde, jonka minä tunnen parhaiten. Ja jos tuo 30 euron tuntipalkka on totta, se tarkoittanee todellakin muutaman tunnin keikkaa. MInulla tuntipalkka ikälisineen ja jos huomioidaan vielä lisät on jotain 23 €.

        Autonominen työvuorosuunnittelu ei ole ainakaan meidän työpaikalla käytetty, sitä en tiedä missä sitä käytetään. Käytäntö nyt joka tapauksessa on jotain muuta kuin lehtijutut


      • Anonyymi kirjoitti:

        On se vaan erikoista myös minulle tällä alalla työskentelevälle koska esim. meidän seudulla maksetaan uusille hoitajille, jotka siis eivät tule vuokratyön kautta jo bonuksia, parhaimmillaan 5000 euroa kahdessa erässä per vuosi.

        Voi olla, että lehdessä ollut kirjoitus mutta se ei kyllä käytännössä päde, jonka minä tunnen parhaiten. Ja jos tuo 30 euron tuntipalkka on totta, se tarkoittanee todellakin muutaman tunnin keikkaa. MInulla tuntipalkka ikälisineen ja jos huomioidaan vielä lisät on jotain 23 €.

        Autonominen työvuorosuunnittelu ei ole ainakaan meidän työpaikalla käytetty, sitä en tiedä missä sitä käytetään. Käytäntö nyt joka tapauksessa on jotain muuta kuin lehtijutut

        No hohhoijaa. Eipä tietenkåän voi olla totta mitä SINÄ ITSE et ole kokenut. En jaksa alkaa tyhjästä väittelemään ja liekkö provo koko kirjoituksesi.


    • Anonyymi

      Lapin keskussairaalassa työskenteli leikkaussalissa vuokratyössä jo 5-6 vuotta sitten. Palkka oli parempi ja työtehtävät mieluisampia. Helsingissä uudessa suursairaalassa on kirurgeja mutta ei hoitajia. Kun nuorena olin meilahdessa töissä 40v sitten kesäisin oli sama tilanne.

      • Mikä teki työtehtävistä mieluisampaa verrattuna vakihenkilöiden työtehtäviin. Eikös työ ole samaa vaikka palkka suurempi?


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Mikä teki työtehtävistä mieluisampaa verrattuna vakihenkilöiden työtehtäviin. Eikös työ ole samaa vaikka palkka suurempi?

        Koko työnkuvaa ei kukaan keikkalainen hallitse ja näin vastuu siirtyy vakiväelle..
        On helpompaa olla siivellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koko työnkuvaa ei kukaan keikkalainen hallitse ja näin vastuu siirtyy vakiväelle..
        On helpompaa olla siivellä.

        Käyttäjäorganisaatio ilmoittaa vuokrafirmalle millaiset ovat pätevyysvaatimukset. Välitön vuoroon liittyvä työnkuva tullee hallita. Mut sehän siinä on kun hoitajien työnkuvaan kuuluu muutakin kuin välitön hoitotyö.

        'Siipeilystä" maksetaan kuitenkin vielä enemmän. Varmasti houkuttelee.


    • Anonyymi

      Asia on kyllä niin, että vuokrafirman kautta saa yleensä paremman palkan.
      Palkan maksaa vuokrafirma. Kunta maksaa vuokrafirmalle mitä on sovittu.

      Niinhän nuo vuokralääkäritkin saavat ruhtinaallisia palkkoja,
      koska kuntien on pakko noudattaa lakia.
      Lain mukaan kansalaisen on saatava hoitopalveluja.
      Jos ei ole lääkäriä se on vuokrattava oli hinta melkein mikä hyvänsä.

      • Näin minäkin olen ymmärtänyt ja siksi kiinnostaakin miten nämä julkiset organisaatiot muuttuvat kun työvoima ei enää olekaan oma. Siis jos tällaisen työvoimapolitiikan annetaan jatkua.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Näin minäkin olen ymmärtänyt ja siksi kiinnostaakin miten nämä julkiset organisaatiot muuttuvat kun työvoima ei enää olekaan oma. Siis jos tällaisen työvoimapolitiikan annetaan jatkua.

        Se juna on mennyt jo aikoja sitten, kun vielä olisi asiaan jotenkin voinut vaikuttaa. Nyt vain jokainen taho käärii fyrkkaa, niin paljon kuin ehtivät.

        Terveysvirasto ja sen toimet ovat aina olleet ihan peestä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se juna on mennyt jo aikoja sitten, kun vielä olisi asiaan jotenkin voinut vaikuttaa. Nyt vain jokainen taho käärii fyrkkaa, niin paljon kuin ehtivät.

        Terveysvirasto ja sen toimet ovat aina olleet ihan peestä!

        Nii että antaa mennä ku on alamäki vai😄.


    • Anonyymi

      Olen valmistunut kymmeniä vuosia sitten psykiatrian sairaanhoitajaksi ja tehnyt sitä työtä joskus 90luvulla. Urani tein ihan muissa töissä mutta olen yhä edelleen laillistettu sairaanhoitaja eli muodollisesti pätevä hakemaan vaikkapa jotain virkaa tai tekemään sitä keikkatyötä.

      VUokrafirmoista olenkin kysynyt silloin tällöin mikä on tilanne koska voin tutkinnollani tehdä myös somaattisen puolen töitä. Ottaisivat milloin vain minut listoilleen ja luultavasti nopeasti pääsisin keikkailemaan. JOs lähtisin tekisin tietenkin työni niin kuin pitääkin; on aivan sama kuka sen palkan maksaa, asiakkaan asiallahan ja varten olen.

      Ja jos nyt vertaillaan niin, monet vakityöntekijät ovat stressaantuneita ja tympääntyneitä työhönsä niin, että se työn jälki voi olla jopa huonompaa kuin keikkalaisella.

      Minulle on vuokrafirmasta tarjottu TESsin mukaista palkkaa pikkukorotuksella koska minulla on lisäksi akateeminen tutkinto-

      • No mites on kun ne tympääntyneet vakkarit siirtyvät vuokrafirmaan auttaako raha stressiin ja tympääntyneisyyteen? Ja millä hoitotyössä mitaraan työn jälki.

        Ottaako vuokrafirma listoilleen esim tehohoitoon tai leikkayssaliin hoitajan joka on ollut todella kauan pois hoitotyöstä? Ja jos menet hoitotyöhön maksaako työnantaja akaatemista lisää jos et hoitotyössä sitä tarvitse tai ei ole mahdollista sitä hyödyntää?


      • Siili2 kirjoitti:

        No mites on kun ne tympääntyneet vakkarit siirtyvät vuokrafirmaan auttaako raha stressiin ja tympääntyneisyyteen? Ja millä hoitotyössä mitaraan työn jälki.

        Ottaako vuokrafirma listoilleen esim tehohoitoon tai leikkayssaliin hoitajan joka on ollut todella kauan pois hoitotyöstä? Ja jos menet hoitotyöhön maksaako työnantaja akaatemista lisää jos et hoitotyössä sitä tarvitse tai ei ole mahdollista sitä hyödyntää?

        Siis sinulle on tarjottu tes:n mukaista palkkaa mutta monille huomattavasti enemmän.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        No mites on kun ne tympääntyneet vakkarit siirtyvät vuokrafirmaan auttaako raha stressiin ja tympääntyneisyyteen? Ja millä hoitotyössä mitaraan työn jälki.

        Ottaako vuokrafirma listoilleen esim tehohoitoon tai leikkayssaliin hoitajan joka on ollut todella kauan pois hoitotyöstä? Ja jos menet hoitotyöhön maksaako työnantaja akaatemista lisää jos et hoitotyössä sitä tarvitse tai ei ole mahdollista sitä hyödyntää?

        Yleensä ei vakituisesta työsuhteesta lähdetä noin vain vaikka kuinka tympäisisi. Ja tämä nyt oli sellaista spekulaatiota mutta siinä mielessä totta, että hoitajista moni siirtyy muuhun työhön, eikä suinkaan oman alan keikkatyöhön.

        Ei siellä vuokrafirmassa hirveästi asiantuntijatyötä ole tarjolla eikä esim. leikkaussalihoitajia varmaan yhtään, kyllä he työllistyvät ihan muuta kautta.

        Akateeminen tutkintoni on sellainen, että esim. ohjaus- ja neuvontatyössä siitä on hyötyä. Nämä sinun kysymyksesi ovat pitkälti sellaisia, että ne sovitaan aina paikkakohtaisesti ja huomioidaan monta asiaa ennen kuin esim. palkka sovitaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ei vakituisesta työsuhteesta lähdetä noin vain vaikka kuinka tympäisisi. Ja tämä nyt oli sellaista spekulaatiota mutta siinä mielessä totta, että hoitajista moni siirtyy muuhun työhön, eikä suinkaan oman alan keikkatyöhön.

        Ei siellä vuokrafirmassa hirveästi asiantuntijatyötä ole tarjolla eikä esim. leikkaussalihoitajia varmaan yhtään, kyllä he työllistyvät ihan muuta kautta.

        Akateeminen tutkintoni on sellainen, että esim. ohjaus- ja neuvontatyössä siitä on hyötyä. Nämä sinun kysymyksesi ovat pitkälti sellaisia, että ne sovitaan aina paikkakohtaisesti ja huomioidaan monta asiaa ennen kuin esim. palkka sovitaan.

        Eikö palkka sovita vuokratyön puheena ollen vuokrafirmassa eikä käyttäjäoganisaatiossa? Käyttäjäorganisaatio esittää pätevyysehdot hakemalleen työntekijälle. Näkyykö vaatimus tai ohjaus-neuvontatyön arvostus sitten vuokratyönantajan maksamassa palkassa?

        Vakituisesta työsuhteestakin lähdettäneen nyt herkemmin kun nuorempi sukupolvi valtaa alaa$ siis jos paikka ei miellytä mikä on ihan oikein.


    • LÖYSINKIN VAHVISTUSTA AJATUKSIIN:
      Vuokratyössä työntekijöitä tarvitseva työnantaja tekee sopimuksen vuokrayrityksen kanssa työntekijöiden vuokraamisesta. Vuokratyöhön sovelletaan samaa työlainsäädäntöä kuin muihinkin työsuhteisiin. Työsopimuslakiin on kirjattu myös nimenomaan vuokratyötä koskevia säädöksiä.

      Vuokratyösuhteessa on kolme osapuolta: työntekijä, vuokrayritys ja käyttäjäyritys. Vuokrayritys on työntekijän työnantaja ja maksaa työntekijän palkan. Käyttäjäyritys on se, jonka johdon ja valvonnan alaisuudessa työ tehdään. Vuokratyövoiman käyttäjiä voivat yritysten lisäksi olla valtio, kunnat, kuntayhtymät, seurakunnat, säätiöt ja järjestöt.

      • Lisään vielä:
        Käyttäjäyrityksen keskeinen velvoite on vastata vuokratyöntekijän päivittäisen työskentelyn työturvallisuudesta. Tämän varmistamiseksi käyttäjäyrityksen on ilmoitettava vuokrayritykselle työn edellyttämät ammattitaitovaatimukset ja työn erityispiirteet.

        Lähde molempiin ylläoleviin
        Työsuojelu.fi


    • Anonyymi

      Tässä unohtuu kokonaan . Tapaturman sattuessa kuka maksaa korvauksen hoitajalle. Tai pahoinpitely tilanne jossa hoitaja menettää työkykynsä kk tolkulla. Huom monet ovat oman vakuutuksen armoilla niin on myös lääkärit.
      Koskee myös opiskelijoita ja oppisopimuskoulutuksessa olijoiden tapaturmia.
      On tajuttava,et voi vaihtaa firmaa ja edut seuraa. Harhaa.

      • Tuo kannattaa selvittää siinä vaiheessa viimeistään kun aloittaa työntekijänä vuokrafirmasssa. Mikä vastuu on vuokrafirmalla ja mikä käyttäjätyönantajalla.


    • Anonyymi
      • Juuri näin lukee tuolla:

        "Julkinen sektori maksaa kallista vuokraa firmoille ja saa tilalle organisaatioon sitoutumattoman, ympäristöä ja potilaita tuntemattoman kalliin keikkalaisen, joka tulee tekemään joissain tapauksissa vain yhden vuoron, ihmettelee asiantuntija Liisa Karhe."


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Juuri näin lukee tuolla:

        "Julkinen sektori maksaa kallista vuokraa firmoille ja saa tilalle organisaatioon sitoutumattoman, ympäristöä ja potilaita tuntemattoman kalliin keikkalaisen, joka tulee tekemään joissain tapauksissa vain yhden vuoron, ihmettelee asiantuntija Liisa Karhe."

        Siellä ne ”asiantuntijatkin ihmettelevät”, vaikka käytäntö on toiminut jo vuosikausia ja keikkalaiset tekevät mieluummin ne rahakkaammat vuorot ja mieluisimmat paikat. Viestivät toisilleen, mihin kannattaa mennä ja mihin ei.

        Onkohan ”asiantuntija” nyt vähän jäljessä ”ihmettelyineen”?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siellä ne ”asiantuntijatkin ihmettelevät”, vaikka käytäntö on toiminut jo vuosikausia ja keikkalaiset tekevät mieluummin ne rahakkaammat vuorot ja mieluisimmat paikat. Viestivät toisilleen, mihin kannattaa mennä ja mihin ei.

        Onkohan ”asiantuntija” nyt vähän jäljessä ”ihmettelyineen”?

        No en tiedä onko jäljessä jos tätä asiaa puidaan ajankohtaisesti esimerkiksi eduskuntatalon istunnoissa ja nyt kun uutta sotea on käynnistetty. Mielestäni erinomaisen tärkeä asia juuri nyt kun mietitään esim. henkilöstön riittävyyttä ja "sopeuttamisia".


      • Siili2 kirjoitti:

        No en tiedä onko jäljessä jos tätä asiaa puidaan ajankohtaisesti esimerkiksi eduskuntatalon istunnoissa ja nyt kun uutta sotea on käynnistetty. Mielestäni erinomaisen tärkeä asia juuri nyt kun mietitään esim. henkilöstön riittävyyttä ja "sopeuttamisia".

        Lisään bielä ettäehkä perinteisellä "keikkalaisella" ja vuokrafirmojen määrän kasvulla on vissi ero.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Lisään bielä ettäehkä perinteisellä "keikkalaisella" ja vuokrafirmojen määrän kasvulla on vissi ero.

        Niin, ehkä se siellä teillä ”hyvinvointialueilla” todellisuus vasta selviää. Meillä täällä ”ei hyvinvointialueella” todellisuus on ollut jo vuosikausia tiedossa ja käytössä. Tottakai eduskunnassakin asiaa ihmetellään muiden uusien ihmettelijöiden tultua mukaan kuvaan noin suuremmassa mittakaavassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ehkä se siellä teillä ”hyvinvointialueilla” todellisuus vasta selviää. Meillä täällä ”ei hyvinvointialueella” todellisuus on ollut jo vuosikausia tiedossa ja käytössä. Tottakai eduskunnassakin asiaa ihmetellään muiden uusien ihmettelijöiden tultua mukaan kuvaan noin suuremmassa mittakaavassa.

        Ehkä onkin ollu käytössä mutta nythän onkin kyse siitä mitkä ovat seuraukset organisaatioille ja taloudelle .🤣


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ehkä onkin ollu käytössä mutta nythän onkin kyse siitä mitkä ovat seuraukset organisaatioille ja taloudelle .🤣

        Eikö se ole tullut jo selväksi, että p………n menee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ehkä se siellä teillä ”hyvinvointialueilla” todellisuus vasta selviää. Meillä täällä ”ei hyvinvointialueella” todellisuus on ollut jo vuosikausia tiedossa ja käytössä. Tottakai eduskunnassakin asiaa ihmetellään muiden uusien ihmettelijöiden tultua mukaan kuvaan noin suuremmassa mittakaavassa.

        Keikkalääkärit eivät tee vuokrafirmojen kautta töitä, niin kuin suurin osa muistakin keikkalaisista. Vuokrafirmat tarjoavat myös pitkiä työpätkiä, tiedossani on jopa 8 vuoden työsuhde; työntekijä olisi voinut siirtyä työtekopaikan yrityksen työntekijäksi, muttei halunnut


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ole tullut jo selväksi, että p………n menee!

        Ja päättäjät katsoo sivusta vai?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keikkalääkärit eivät tee vuokrafirmojen kautta töitä, niin kuin suurin osa muistakin keikkalaisista. Vuokrafirmat tarjoavat myös pitkiä työpätkiä, tiedossani on jopa 8 vuoden työsuhde; työntekijä olisi voinut siirtyä työtekopaikan yrityksen työntekijäksi, muttei halunnut

        Entäs reppufirmojen😁?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe