Neuropatia

Anonyymi-ap

Ajattelin avata uuden keskustelun aiheen ympärille kun mitään kovin uutta keskustelua ei aiheesta näyttäisi olevan.

Onko teillä kellään kokemusta vaivan kanssa elämisestä? Itselläni ollut noin vuoden verran ihmeellisiä hermostollisia oireita, jotka ovat pahentuneet tämän vuoden puolella ja jossain vaiheessa menivät siihen pisteeseen, että paikat päästä varpaisiin ovat olleet enemmän tai vähemmän puuduksissa. Nyt kuitenkin lähiviikkojen aikana jalat ovat alkaneet kipuilemaan. Ensin puutumisen tilalle tuli satunnaista kipuilua, mutta nyt ne kivut tai epämukava tunne jaloissa on muuttunut lähes jatkuvaksi. Kädet ovat toistaiseksi saaneet olla rauhassa, vaikka välillä niitäkin kihelmöi ja särkee.

Kertokaa kokemuksistanne.

15

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloitin aiemmin keskustelun otsikolla "Mikä sairaus, tunnistaako joku?" terveys-palstan alla. Minulla ei ole virallisesti "todettu" neuropatiaa, vaikka minusta se minulla selvästi on. En aloituksessa kertonut omaa käsitystäni, koska halusin katsoa, onko minulla muiden mielestä näillä oireilla neuropatia. Katso ko. keskustelusta, käykö oireeni omiisi. Minäkin haluaisin vastauksia henkilöiltä, joilla on virallisesti todettu neuropatia.

      • Anonyymi

        Kävin katsomassa ja aika paljon on samanlaisia oireita ja mitä tulee noihin lääkäreihin, niin samanlaista kohtelua olen myöskin saanut. Voisin siirtyä tonne seurailemaan keskustelua!


      • Anonyymi

        --- Minäkin haluaisin vastauksia henkilöiltä, joilla on virallisesti todettu neuropatia.-----

        Ei neuropatiaan ole "virallista"diagnoosia koska ei ole testiä tai verikoetta millä sen näkisi. Lääkäri toteaa sen perusteella mitä potilas kuvailee eli diagnoosin saaminen on aika lailla itsestä kiinni. Minä ole varma, että minulla se on koska pitkä sokeri oli syyskuussa 54 vaikka en ole lekureilla siitä puhunutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        --- Minäkin haluaisin vastauksia henkilöiltä, joilla on virallisesti todettu neuropatia.-----

        Ei neuropatiaan ole "virallista"diagnoosia koska ei ole testiä tai verikoetta millä sen näkisi. Lääkäri toteaa sen perusteella mitä potilas kuvailee eli diagnoosin saaminen on aika lailla itsestä kiinni. Minä ole varma, että minulla se on koska pitkä sokeri oli syyskuussa 54 vaikka en ole lekureilla siitä puhunutkaan.

        Mutta kun potilas ei ole lääketieteen ammattilainen eikä hän voi arvata, mitkä kaikki oireet voivat johtua neuropatiasta, Omasta mielestäni kerroin aika monia oireita, mutta lääkärit eivät olleet kovin kiinnostuneen tuntuisia. Tekivät testejä ja kokeita, jotka näyttivät selvästi viittaavan neuropatiaan, mutta ei heitä silti pahemmin kiinnostanut.

        Olisi ilmeisesti pitänyt kovasti liioitella kaikkea...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun potilas ei ole lääketieteen ammattilainen eikä hän voi arvata, mitkä kaikki oireet voivat johtua neuropatiasta, Omasta mielestäni kerroin aika monia oireita, mutta lääkärit eivät olleet kovin kiinnostuneen tuntuisia. Tekivät testejä ja kokeita, jotka näyttivät selvästi viittaavan neuropatiaan, mutta ei heitä silti pahemmin kiinnostanut.

        Olisi ilmeisesti pitänyt kovasti liioitella kaikkea...

        Lääkäreitäkin on joka junaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun potilas ei ole lääketieteen ammattilainen eikä hän voi arvata, mitkä kaikki oireet voivat johtua neuropatiasta, Omasta mielestäni kerroin aika monia oireita, mutta lääkärit eivät olleet kovin kiinnostuneen tuntuisia. Tekivät testejä ja kokeita, jotka näyttivät selvästi viittaavan neuropatiaan, mutta ei heitä silti pahemmin kiinnostanut.

        Olisi ilmeisesti pitänyt kovasti liioitella kaikkea...

        Jos on jo kehittynyt neuropatia, ei lääkärin kiinnostuksesta ole enää mitään hyötyä, koska sitä ei voi kuitenkaan parantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        --- Minäkin haluaisin vastauksia henkilöiltä, joilla on virallisesti todettu neuropatia.-----

        Ei neuropatiaan ole "virallista"diagnoosia koska ei ole testiä tai verikoetta millä sen näkisi. Lääkäri toteaa sen perusteella mitä potilas kuvailee eli diagnoosin saaminen on aika lailla itsestä kiinni. Minä ole varma, että minulla se on koska pitkä sokeri oli syyskuussa 54 vaikka en ole lekureilla siitä puhunutkaan.

        On olemassa testit neuropatian toteamiseksi.
        ENMG-tutkimuksella on mahdollista saada neuropatia selville.
        Sillä tavalla oma polyneuropatiani löytyi, vaikka diabetestä minulla ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäreitäkin on joka junaan.

        Aivan turhan moni jää asemalle....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on jo kehittynyt neuropatia, ei lääkärin kiinnostuksesta ole enää mitään hyötyä, koska sitä ei voi kuitenkaan parantaa.

        Moni lääkäri on hieman eri mieltä myös tuosta, että sitä ei voisi parantaa. Ehkä täysin ennalleen siitä ei tokene, mutta kyllä neuropatioista kärsivien potilaiden elämänlaatua voidaan huomattavasti parantaa, mikäli näitä hoitava taho ja itse potilaat ovat motivoituneita siihen.

        Älkää siis missään nimessä heittäkö sitä kuuluisaa kirvestä kaivoon ja jättäkää tuollaisten lääkelobbareiden lannistavat pelottelupuheet omaan arvoonsa.

        Kannattaa lukea tämä:
        https://diabeteslehti.diabetes.fi/blog/2021/08/13/kavellen-kilpisjarvelta-keravalle/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni lääkäri on hieman eri mieltä myös tuosta, että sitä ei voisi parantaa. Ehkä täysin ennalleen siitä ei tokene, mutta kyllä neuropatioista kärsivien potilaiden elämänlaatua voidaan huomattavasti parantaa, mikäli näitä hoitava taho ja itse potilaat ovat motivoituneita siihen.

        Älkää siis missään nimessä heittäkö sitä kuuluisaa kirvestä kaivoon ja jättäkää tuollaisten lääkelobbareiden lannistavat pelottelupuheet omaan arvoonsa.

        Kannattaa lukea tämä:
        https://diabeteslehti.diabetes.fi/blog/2021/08/13/kavellen-kilpisjarvelta-keravalle/

        Omalla kohdallani kun polyneuropatia todettiin, siitä ei kerrottu paljon mitään.
        Sama kuin olisivat vain kertoneet " sinulla on nyt tämä sairaus, ole hyvä, koita pärjäillä ".
        Yksi toinen lääkäri kehotti vain pitämään lihaksista hyvää huolta, että voimat pysyisivät mahdollisimman pitkään mahdollisimman hyvinä.
        Aika yksin tämän kanssa jäi jo heti alkuvaiheessa.


    • Anonyymi

      Tällä videolla on eri hoitoja neuropatiaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=opvpUdXZd14

      Benfotiamiini: Benfotiamiinia markkinoidaan ensisijaisesti käsikauppalääkkeenä diabeettisen polyneuropatian hoitoon. Vuoden 2021 katsauksessa kuvattiin kaksi kliinistä tutkimusta, joista saatiin positiivisia tuloksia diabeettisen polyneuropatian hoidossa, ja todettiin, että tarvitaan lisää tutkimusta.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Benfotiamine

      Pyridoxal-5-Phosphate: Pyridoksaalifosfaatti, joka tunnetaan myös nimellä pyridoksaali-5-fosfaatti, on B-vitamiinin ja koentsyymin aktiivinen muoto erilaisissa entsymaattisissa reaktioissa. PLP, kuten sitä joskus kutsutaan tiedepiireissä, on välttämätön aminohappojen ja aminohappojen metaboliittien synteesille sekä tiettyjen välittäjäaineiden synteesille ja/tai katabolialle, mukaan lukien glutamaatin muuttuminen gamma-aminovoihapoksi (GABA) ja levodopa dopamiiniksi.

      https://community.bulksupplements.com/pyridoxal-phosphate/

      Methylcobalamin: Metyylikobalamiinia käytetään myös perifeerisen neuropatian, diabeettisen neuropatian hoidossa ja amyotrofisen lateraaliskleroosin esihoitona.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Methylcobalamin

      Folaatti: Riittämätön folaatin kulutus voi johtaa folaatin puutteeseen. Tämä voi johtaa anemiatyyppiin, jossa punasolut muuttuvat epänormaalin suuriksi. Oireita voivat olla väsymys, sydämentykytys, hengenahdistus, avoimet haavaumat kielessä ja ihon tai hiusten värin muutokset.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Folate

      R-Alpha Lipoic Acid: Vaikka tutkimukset ovat edelleen harvassa, on jonkin verran näyttöä siitä, että ALA: lla voi olla vähintään kaksi positiivista hyötyä tyypin 2 diabetesta sairastaville henkilöille. Muutamat tutkimukset ovat ehdottaneet, että alfa-lipoiinihappolisät voivat parantaa kehon kykyä käyttää omaa insuliiniaan verensokerin alentamiseksi tyypin 2 diabetesta sairastavilla ihmisillä. ALA voi auttaa vähentämään perifeerisen neuropatian oireita - hermovaurioita, jotka voivat johtua diabeteksesta.

      https://www.webmd.com/diet/alpha-lipoic-acid-ala

      Acetyl-L-Carnitine: Tätä kutsutaan usein ALCARiksi, ja se on mahdollisesti tehokkain muoto aivoillesi. Tutkimukset viittaavat siihen, että se voi hyödyttää ihmisiä, joilla on neurodegeneratiivisia sairauksia

      https://www.healthline.com/nutrition/l-carnitine#what-it-is

      L-Citrulline: Sitrulliini on mukana ureakierrossa, joka poistaa kuona-aineet erittämällä ne virtsaan (pissaan). Se muuttuu arginiiniksi, aminohapoksi, joka tuottaa typpioksidia, ainetta, joka rentouttaa verisuonia ja parantaa verenkiertoa.

      https://health.clevelandclinic.org/citrulline-benefits/

      • Anonyymi

        Ihan mielenkiintoisia nämäkin ja tuota linkkaamaasi tubekanavaa tulee välillä seurattua. Kannattaa kuitenkin olla hieman tarkkana näiden näiden lisäravinteiden kanssa, koska myös niiden käyttöön liittyy riskejä.

        Benfotiamiini on ollut pitkään harkinnassa, mutta onkohan senkään pitkäaikainen käyttö miten riskitöntä? Käsittääkseni se on b1-vitamiinin rasvaliukoinen esiaste ja miettinyt usein, että onko yhden ainoan b-vitamiineiksi laskettavan aineen isojen annoksien tankkaus miten haitallista muita vitamiini- ja hivenaineita ajatellen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoisia nämäkin ja tuota linkkaamaasi tubekanavaa tulee välillä seurattua. Kannattaa kuitenkin olla hieman tarkkana näiden näiden lisäravinteiden kanssa, koska myös niiden käyttöön liittyy riskejä.

        Benfotiamiini on ollut pitkään harkinnassa, mutta onkohan senkään pitkäaikainen käyttö miten riskitöntä? Käsittääkseni se on b1-vitamiinin rasvaliukoinen esiaste ja miettinyt usein, että onko yhden ainoan b-vitamiineiksi laskettavan aineen isojen annoksien tankkaus miten haitallista muita vitamiini- ja hivenaineita ajatellen?

        Ylimääräinen b1 erittyy virtsaan ja itse kyllä syön benfotiamiinia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ylimääräinen b1 erittyy virtsaan ja itse kyllä syön benfotiamiinia.

        Näin se tietenkin menee, mutta missä ajassa tuo kaikki ehtii poistumaan? Ei se voi olla pidemmän päälle kovin hyväksi, jos elimistösi b1-vitamiinipitoisuudet huitelee taivaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se tietenkin menee, mutta missä ajassa tuo kaikki ehtii poistumaan? Ei se voi olla pidemmän päälle kovin hyväksi, jos elimistösi b1-vitamiinipitoisuudet huitelee taivaissa.

        Siis jatkuvasti ja päivittäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe