Aito ruisleipä

Juli

Aikani etsittyäni joka paikasta, päätin turvautua teidän apuunne. Mahtaako kenelläkään olla tiedossa ohjetta aidon ruisleivän tekemiseen? Siis sellaisen, mikä tehdään juuren avulla, ei hiivaa, ei vehnäjauhoja. Pitäisi saada ohje siihen juureen ja sitten tietysti sen leivän leipomiseen.

Ihmetyttää muutenkin, miten niin täydellisen makuisen leivän valmistus ja myynti tuntuu loppuneen kokonaan. Ainakaan täältä meiltä päin ei moista tunnu saavan.

46

15205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konditor/bagare

      saat pitää haaveenasi sen täydellisen ja aidon hapan ruisleivän. Ottaa muuten aikaa saada se oikeanmakuinen hapanjuuri.
      Sinun on ensinnäkin hankittava puupytty ja käytät sitä ainoastaan ruisleivän valmistukseen.
      Ohje: Hapanleipä
      5 l vettä
      4 rkl suolaa
      25 g hiivaa
      5 ½ kg ruisjauhoja (kokojyvä jauhoja)

      Haaleaan veteen liuotat hiivan jauhoja sekoitetaan sekaan niin paljon että tulee vellin kaltainen seos.
      Vatkaa taikina hyvin hiertimellä tai kauhalla. Asetetaan lämpimään paikkaan yöksi happanemaan. Illan kuluessa voit vatkata taikinaa vielä joku kerta ja lisätään vähän jauhoja.
      Seuraavana aamuna jos seos on riittävästi hapannut, alustetaan taikina ja pannaan siihen silloin suola ja loput jauhot.vaivaa taikinaa niin kauan että se hyvin irtaantuu käsistä.
      Anna taikinan nousta kaksinkertaiseksi ja nosta se leivinpöydälle ja vaivaa sitä vielä hyvin.
      Leivo limppuja jotka taas saavat kohota, ennen uuniin panemista painelet limppuja hiukan matalammaksi.
      Paista noin tunti 200 asteisessa leivinuunissa.
      Puupyttyä ei pidä pestä käyttämisen jälkeen vaan raaputa se muovi raapalla puhtaaksi.

      Voithan ostaa sitä valmista hapanjuurta ja kokeilla ensin sitä jotta saisit sen oikean happamen maun, uudessa pytyssä ei tule ensin ehkä se maku mitä haluaa.Muovi taikina kulhossa ei onnistu mielestäni ollenkaan eikä saa sitä toivomaansa makua vaan se on joka kerta uudenlainen happamen maku.

      Minä kyllä laittaisin hiukan vehnäjauhoja taikinaan se antaa sille sitä sitkoa ja "pehmeyttä" laita vaikka yksi kilo hiivaleipäjauhoja ruisjauhojen asemesta. Taikina muuten pitää olla tanakkaa.

      Mukava kun on vielä innokkaita leivän leipojia.

      Tämä ohje on hyvin vanha ja kokeiltu yli 100 vuotta ja se ohje on perintönä minulle eli neljä sukupolvea samalla reseptillä leivottu. Ruisjauhot pitää olla suomalaisia ei täällä ruotsissa ole ruisjauho laatu sama.

      • Mari46

        Empä sais leipä sinun ohjella ikinä.
        Jo sinulla on todella ohje.
        Olen leiponut 8v vanhana ensikerran, kun äiti halvaantui ja siitä saakka olen leiponut, ja leivon edelleen.
        Ei siihen ole ikinä laitettu hiivaa ruisleipään.
        Olen antanut juuren ja ohjeet ja hyvin on leipää tullut, jopa ensikertaliset ovat onnistuneet sen teossa.


      • Orimattila

        LEIPOMO SALMINEN OY

        Sieltä saa niin aitoa puupytty leipää kuin olla voi.
        Leivottu ilman hiivaa yön yli nostatettu kuin ennen vanhaan.
        Leivonnassa käytetty vain ruisjauhoja suolaa ja vettä.
        Tämä leipä ja limppu on niin hyvää jota haemme Helsingistä ajoittain pakastimeen.
        Se on sen arvoista.

        Googlatkaa yhteystiedot ja matka maaseutukaupunkiin voi alkaa.


      • Aino-Elina666

        Ei tarvi hiivaa laittaa jos on juuri. Just tälläst on kaupat pullollaan ja sen takia teenkin itse leipäni.


      • tantta2

        Ei hapanleipään tule hiivaa.


    • Erämies!

      Monet leipomot myyvät raakaa leipätaikinaa. Näin saat taikinajuuren valmiina. Sitten vaan täysjyväruisjauhoja, vettä ja ripaus suolan niin saat taikinan jota voit kohottaa ja leipoa leivät.

      Taikinajuurta kannattaa kysyä esim. kauppahallista tai pienemistä leipomoista. Myös joillakin maaseudun maatkailumaatiloilla on omat leivät ja taikinajuuret.

      • hyvää leipää

        Onko kokemuksia maatilamajoituksista, joissa pääsisi tutustumaan perinteiseen leivän leipomiseen? Googlesta löytyi sellainen ainakin Merikarvialta, mutta missä muut?


      • vesi kielellä
        hyvää leipää kirjoitti:

        Onko kokemuksia maatilamajoituksista, joissa pääsisi tutustumaan perinteiseen leivän leipomiseen? Googlesta löytyi sellainen ainakin Merikarvialta, mutta missä muut?

        Menisin heti sellaiselle lomalle, jossa saisi leipoa kaikkia perinneherkkuja.


      • Leipuri-hiiva

        Vantaan leipomossa on joskus aidolla taikinajuurella leivottua kunnon limppua, ei mitään vehnäjauho-hiiva höpötystä.
        Nykyään itse leivon oman ruisleipäni, sain sukulaiselta aidon leipätiinun joka on vuosikaudet levännyt ladon nurkassa. Ei todellakaan ole mitään ns. ydinfysiikkaa vaan helppoa kuin heinänteko, jos kärsivällisyyttä riittää.


    • Kondiittori

      Mun äiti tekee kyseistä leipää ja hänellä on myös juuren ohje ja myös juurta. Mutta alunperin valmistin juuren hänelle Frantsilan kasviskeittokirjan ohjeella. Koitappa, jos löydät kirjastosta vaikka sen kirja. Eikä siihen todellakaan tarvitse mitään puupyttyä. 10 litran kattila ajaa aivan saman asian. Oltiin muuten ainoat tässä kaupungissa, jotka sitä valmisti.

      • Kondiittori

        täällä, ootko saanu ohjetta, jos saisin vaik sen kirjan huomiseks.


      • Konditor/bagare

        mutta siinä on se happamuuden ja maun salaisuus. Ennen oli aina leipomoissakin suuret puukaukalot joissa se hapanjuuri oli päivästä toiseen vuosikymmeniä.
        Samoin oli maalaistalossa se taikinatiinu joka oli kuin kartanon aarre. Tämä on minun perinne hapanleivän leipomisesta kotona, sitten pienet salaisuudet joita ei paljasteta kenelle tahansa.
        Siis minulla ei esimerkiksi tulisi mieleenikään tehdä hapanjuurta jossakin muoviastiassa tai metallisessa kattilassa. Mutta en väitä ettäkö se ei kävisi päinsä sekin.
        Pidän perinteistä ja ammatistani lujasti kiinni.

        On siis mukava nähdä että leipomis perinteitä vaalitaan.


      • Kondiittori
        Konditor/bagare kirjoitti:

        mutta siinä on se happamuuden ja maun salaisuus. Ennen oli aina leipomoissakin suuret puukaukalot joissa se hapanjuuri oli päivästä toiseen vuosikymmeniä.
        Samoin oli maalaistalossa se taikinatiinu joka oli kuin kartanon aarre. Tämä on minun perinne hapanleivän leipomisesta kotona, sitten pienet salaisuudet joita ei paljasteta kenelle tahansa.
        Siis minulla ei esimerkiksi tulisi mieleenikään tehdä hapanjuurta jossakin muoviastiassa tai metallisessa kattilassa. Mutta en väitä ettäkö se ei kävisi päinsä sekin.
        Pidän perinteistä ja ammatistani lujasti kiinni.

        On siis mukava nähdä että leipomis perinteitä vaalitaan.

        vastaan tuossa perinteiden kunnioittamisessa =)

        Kyllä minäkin mielelläni käyttäisin puupyttyä ja vaalisin perinteitä.... Mutta tänä päivänä voisi moni jäädä ilman tuota ruisleipää, jos takertuisi täysin perinteisiin.
        Siis ihan oikeasti kunnioitan sinun halua vaalia perinteitä. Itse olin ennen äitiyslomaa Kauppahallissa yrittäjänä ja tein "perinteitä vaalien" tai ainakin mahdollisimman paljon sivuten tuotteet. Ja asiakkaat olivat tyytyväisiä, kun saivat mittatilaustyönä leivonnaiset =)


    • Kondiittori

      RUISJUURI

      3 rkl tuoreita hienoksi jauhettuja (mieluiten vastajauhettuja) ruisjauhoja
      3rkl haaleaa vettä

      Sekoita ainekset puuroksi ja aseta kevyesti(ei ilmatiiviisti) suljettuun lasipurkkiin.
      Anna seistä kaksi vuorokautta lämpimässä paikassa.

      Kolmantena päivänä juureen lisätään:
      2 rkl ruisjauhoja
      2 rkl vettä

      Sekoita ruisjauhot ja vesi huolellisesti juureen ja anna seistä vuorokausi lämpimässä.

      Neljäntenä päivänä juuresta voi tehdä hapanleipätaikinan. Säilytä juurta suljetussa lasipurkissa jääkaapissa.


      FRANTSILAN MUMMUN HAPANRUISLEIPÄ

      noin 1 l kädenlämpöistä vettä
      yht n.2 l ruisjauhoja
      2 rkl hapanjuurta
      ½ rkl merisuolaa
      (½ rkl jauhettua kuminaa)
      (20 g hiivaa)

      Sekoita vesi, 1/3 jauhoista ja hapanjuuri ilmavaksi velliksi. Peitä kulho liinalla ja anna seistä lämpimässä paikassa n.1-1½ vuorokautta aina välillä sekoittaen, jottei seos kuohu yli. Kun happamuus on sopiva-Frantsilan mummun mukaan mansikan hapan-lisää hieman merisuolaa ja jauhoja niin paljon, että taikinahärkin eli kauha pysyy puuromaisessa seoksessa pystyssä.

      Anna alkutaikinan seistä lämpimässä pyyhkeen alla noin ½ vuorokautta, lisää (kumina) ja jauhoja ja alusta taikina normaalisti. (Jos alkutaikina ei ole noussut kunnolla, taikinaan täytyy lisätä hiukan veteen liotettua hiivaa.)

      Ota 1dl taikinaa talteen seuraavaa leivontakertaa varten ja sekoita siihen niin paljon ruisjauhoja, että siitä tulee kova taikinapala. Säilytä kylmässä.

      Anna taikinan seistä alustuksen jälkeen liinan alla lämpimässä, kunnes se on kohonnut. Perinteen mukaan voit tehdä ristin taikinan päälle; kun risti on hävinnyt, taikina on valmista leivottavaksi.

      Jos leivot reikäleipiä, paista niitä 225-asteisessa uunissa n.30 min. Limput vaativat 1½-2 tuntia kypsyäkseen.

      Itsellesi sopivan happamuuden löydät kokeilemalla eri pituisia aikoja silloin taikinanteon alkuvaiheessa, kun ohjeessa on 1-1½vrk.
      Itse käytin tavallisia luomu ruisjauhoja juureen ja myös leipään. Ei siis tarvitse olla vastajauhettuja.
      Kuminaa ja hiivaa en ole koskaan käyttänyt, eikä myöskään äitini, joka limppuja on kuitenkin enemmän tehnyt.
      Kokeile, mikä muoto on sinun mieleen eniten. Pyöreä limppu, reikäleipä, pienet "minireissumiehet" ja vuokalimppu ovat kaikki aivan eri makuisia, vaikka olisikin tehty samasta taikinasta.

      Iloisia leivontahetkiä sinulle =o)

      • Juli

        Kiitos paljon ohjeesta. Täytyy tätä kokeilla heti.


      • Kurt, Tanskasta

        Reseptisi näyttää oiken makuisalta, vaimoni ja minä aidon heti testata sinun leipomisohjeet.
        Olemme kyllä leivonneet tavallista Tanskalaista hapanjuuriruisleipää, mutta se ei vaan maistu sellaiselta kuin se aito.
        Olen saanut tietää syyksi, että se on jauhoista riippuvainen, eli niiden PITÄÄ olla aitoa Suomalaista, hmm...mm, mutta me kokeilemme kuitenkin sinun ohjeitasi.
        i
        Olen asunat Tanskassa 43 vuotta, mutta olen kaivannut aitoa Suomalaista hapajuurileipää joka päivä Tanskaan muutamisen jælkeen.
        Suomessa lomalla käynnillä olen tietysti viennyt tänne niin paljon leipää, kun tilaa autossa on ollut.

        Paljon kesäterveisiä täältä Silkeborgista / Kurt Grönberg
        [email protected]


      • kantapään kautta
        Juli kirjoitti:

        Kiitos paljon ohjeesta. Täytyy tätä kokeilla heti.

        Hei kiva, että kiinnostaa perinteinen tapa leipoa. Ruisleivän teko ei ole vaikeaa. Itse olen ollut maatalon "emäntänä" 27 vuotta ja sain häälahjaksi taikinatiinun. Silloin nuorena morsmaikkuna ihmettelin, että mistä saan sen juuren. Sellainen löytyi ihan helposti kun joku paikallinen emäntä leipoi seuraavan kerran leipää, niin hän otti minulle omasta taikinastaan talteen noin desilitran, ehkä kaksi sitä löysää käynyttä taikinavelliä. Sanoi, että se on toistasataa vuotta vanhaa, koska sitä on säilytetty samassa talossa niin, että sitä puista tiinua ei leipomisen jälkeen pestä kunnolla, huuhdellaan vain tai kaavitaan nuolijalla tarkasti, että ei ala homehtua. Nytkin minulla on edellisestä leipomisesta vierähtänyt jo pari vuotta, mutta en hetkeäkään epäile, etteikö juuri olisi hyvässä tallessa puupytyssä, jos vain päätän taas leipoa. Laitan pyttyyn haaleaa vettä ja ruisjauhoja, pytty on luultavasti ravistunut, eli kuivunut käytön puutteessa ja vuotaa, joten sitä pitää vähän paisutella sen vellin lanssa, muuten vesi valuu raoista ulos.
        Mutta eihän kaikilla ole sitä tiinua. Tiedän kokeneita leipureita ihan kerrostalossa, jotka toimivat näin: muovisanko käy hyvin, juuri säilytetään leipomisten välillä pakkasessa ihan tavallisessa pakasterasiassa. Kannattaa ehkä käyttää taikinajuurta vähän kauemmin. Mummoni on opastanut minua leipomisessa, karjalassa puhuttiin kahden yön yli käytetystä juuresta ja varsinais-suomessa yhden yön yli käyneestä vai oliko se nyt toisinpäin.
        Kuitenkin nykykiireessä on vaikea ehtiä leipomaan. Hyvää leipää (reikäleipää) on Ylhäisen leipomon Peltopoika (Loimaa) ja Mikkelissä Siiskosen leipä ja Marskin leipä, ylipäänsä itä-suomessa osataan vielä kunnon hapanleipä ilman hiivaa, ostan kassikaupalla aina ruisleipää tuliaisiksi kun käyn missä tahansa matkalla ja näen paikallista ruisleipää. Eläköön paikalliset ruokakulttuurit.


      • .....

        Minulla on käytössäni kiertoilmauuni ja kysyisinkin onko kellään kokemusta siitä mitä uunin lämpötilaa ja paistoaikaa kannattaa käyttää jos paistaa ruisleivän kiertoilmauunissa?


      • smirre

        Tuolla ohjeella mahtava ruisleipä tulee. Viimeksi leivoin riihiruis jauhoista , mahtavan makuinen leipä tuli. En käytä hiivaa ollenkaan ei muuta kuin ruisjauhot vesi ja suola.


      • Anonyymi

        Saako tänne laittaa luvatta reseptejä tekijänoikeutta ajatellen?


    • Hapanjuuri

      Oikeaa reikäruisleipää ja muuta,vain ruisjauhoista tehtyä ruisleipää.
      Ainakin kolme leipomoa täällä leipoo sitä ruisleipää,jossa ei ole takulla vehnäjauhoja.
      Luen aina ne tuoteselosteet ja tarkistan koostumuksen leivästä.
      Nyt käytän Mikon leipomon ruisleipää ja hyvää on.
      JussinHanna,Aalto ja yksi muu..hmmm..on.

      • .

        Meidän äiti tekee teidän äitien leivät. Kylä näin o....


      • on hyvä äiti
        . kirjoitti:

        Meidän äiti tekee teidän äitien leivät. Kylä näin o....

        koska hän tekee meidän äitien ruisleivät.


    • anonyymi

      kiehauta vettä, anna jäähtyä lisää kevyt tai kulutusmaitoa rkl. . lisää ruisjauhoa siten että, neste on vetinen. 1-2 rkl ruis jauhoja 3dl vettä. anna seisoa noin viikko aina välillä hämmentäen. seoksen pitää muuttua happamaksi ja muodostaa pinnalle kuplia. maista välillä.

      olen tehnyt taikinan näin.

      lisää nesteeseen suola ja
      ruis jauhoja hyvin sekoittaen niin että, taikinassa tuntuu olevan nestettä. jos laitat liikaa jauhoja niin, taikina ei nouse eli turpoa. anna taikinan nousta vuorokausi. näin saat makua ja taikina ehtii nousta.
      vuorokauden kuluttua kerää, taikinan kuori se, on seuraavan leipäsi juuri.
      laita kuori eli juuri kuivumaan ilmavaan paikkaan.
      takaisin taikinaan. lisää ruis jauhoja kunnes taikina on hyvä. sen oppii tuntemaan.
      ei liian kova, leivo siitä pehmeä. ruis taikina ei ole niin sitkoinen kuin vehnä.
      jauhon lisäämisen jälkeen en ole enään nostattanut taikinaa vaan paistanut 225 asteessa. pienien leipästen paistossa menee vähemmän aikaa. oikean limpun . paistossa voi mennä yli tunti. tarkkaile leipää sillä olen epävarma paisto ajasta.leipä on valmis kun koputat pohjaa ja sieltä kuuluu kopina.

      talteen otetusta juuresta tehty leipä.

      laita juuri likoamaan sellaiseen määrään vrttä kun haluat leipää.
      liota 1-3 vuorokautta välillä sukoittaen. huomioi että juuri on alussa veteen laitettaessa könttinen ja se pitää puristella että se liukenee veteen.joka kerta ei tarvitse lisätä maitoa 1rkl vaan silloin,tällöin. 1-3 vuorokauden kuluttua lisää jauhot ja tee taikina. anna seistä vuorokausi ja lisää loput jauhot ja paaista kuten edellä. leipään tulee kuori joka ei ole kuten kaupan leivässä. sitä voi pehmittää laittamalla leipä pyyhkeeseen ja muovipussiin lämpimänä ja annasen jäähtyä siten. kokeile pidätkö pehmeä vai kovakuorisesta leivästä.

      älä hermostu jos et vaikka heti onnistu saamaan täydellistä leipää. itse leivoin useita vuosia ennen kuin opin. tätä ohjetta kuitenkin itse käytän ja leipä on sisältäkin ilmava ja hyvä.

      edellinen juureni oli useita vuosia vanha ja säilytin sitä paperipussissa. sille kävi kuitenkin muutossa hassusti joten tein uuden. kerran ystäväni heitti likoamassa olleen juureni menemään. no nestettä oli jäänyt noin tee lusikallinen,laitoin himpun jauhoja ja kasvatin juuren uudelleen

      • vuosia tehnyt

        Pistänpä härkimeni tiinun mäskiin minäkin, uudelleen, noin 10 vuoden tauon jälkeen ruisleivän leipomisen uudelleen aloittaneena...

        Aikoinaan, entisessä elämässä, tein ensimmäisen "juuren" liottamalla ostetusta ruisleivästä palasen veteen ja pitämällä sitä pari vuorokautta liossa, minkä jälkeen puutiinuun ja vettä sekä karkeita ruisjauhoja perään. Sai käydä vuorokauden verran hapantumassa ja siitä sitten jatkaen taikinan teko käsin alustaen. (Hommaa harjoitin yli 15 vuotta, kunnes eroprosessi vei vanhan leivinuunini ulottuviltani)
        Aina vanhan taikinan rippeet tiinussa seuraavaan kertaan juurena käynnistämään hapatus (n. 1 vrk). Kerta kerralta parani prosessi. (Olen aina lisännyt pienen nokareen, noin
        5 g hiivaa mäskiin ennen suolan lisäystä ja lopullisen taikinan alustamista, mikä nopeuttaa taikinan ja leipien nousemista. )
        Uunin lämmetessä olen tehnyt taikinan ja nostattanut sen tiinussa ja uunin "hiipuessa" eli lämmön tasaantuessa siinä, nostattanut leivotut leivät ennen uuniin panoa.
        Vanha tiinuni oli levossa yli 9 vuotta, seinämillään vanha juuri, kunnes tänä kesänä, saatuani mokille kesäkeittiöön uuden leivinuunin, herätin vanhan uudelleen eloon ( samalla kun turvotin vain hiukan ravistuneen puutiinun jälleen nesteenpitäväksi), ja hyvin näkyi homma toimivan. Ehkä jatkossa jätän tuon pienen hiivanokareenkin pois, kun juuren käymisprosessi riittää nostattamaan leivät tarpeeksi.
        Eli - mikä on kertomuksen opetus: Ei ruisleivän tekoon mitään poppakonsteja tarvita, ovathan "maalaisämmät" niitä osanneet tehdä jo vuosisatoja ilman edes kiertokoulun oppimäärää.
        Onnistuneen ruisleivän edellytys on mielestäni pikemminkin kunnollinen leivinuuni, missä lopullinen tuote kypsyy.
        Siitä olen samaa mieltä, että vehnäjauho ei kuulu aitoon ruisleipään - sekahiivaleipä on taas asia erikseen. (Siinä käytän hiivaleipäjauhon lisäksi noin 10 -20 % SIHTIRUISJAUHOJA.)
        Jokaisen leipojan leipä on erilainen, riippuen leivän juuresta, leipomisrutiineista ja uunista ym. pikkuseikoista.

        Kirjoittanut 63 v. harrastelijamiesleipuri


    • Sydän-Hämeestä

      joka on halpa ja hyvän makuinen, löytyy Kylmäkoskelta Kittiän leipomon leipomana ja teettäjänä on Leipomo StÅhlberg oy Lempäälästä, Tarinkantie 13
      puh: 376 0323
      paino 350 g

      leipurin saa numerosta 03 545 1390 kiinni. kysy itse, mistä "juuri" on lähtöisin.
      Parasta leipää mitä saatavissa on.
      Totta joka sana.Minä en valehtele!

    • ostahan porokylän leipomon aitoruis leipää niin vie kielen mennessään!! on tosi hyvää!!

      • leipurimestari

        Uunilämpimät kiitokset aitoruisleivän kehittäjältä !


    • anonyymi

      suolan paikka tosiaan taitaa olla ensimmäisen nostatuksen jälkeen. mulla aika tuore juuri. en ole vähään aikaan leivoskellu. nyt kuitenkin tästä innostuneena laotoin juuren likoaan. annan sen hapattua 2-3 päivää saa nähdä miten käy. ei kannata pelästyä jos ei ole leivin uunia. ihan makoisaa ruisleipää tulee sähköuunissakin. kiinnostavaa kun joka emännällä on eri ohje ja kaikilla varmasti onnistuu.

    • lämpötilalla

      on suuri merkitys makuun.
      Etikkahapon ja maitohapon suhde pitää saada oikeaksi.
      PH on myös tärkeä. (ehkei kotona mahdollista mitata)
      Käyntiaika ratkaisee myös.

      Mutta jos itse tekisin kotona pystymettästä
      hapanraskia, laittaisin käden lämpöistä vettä
      ja vähintään huoneenlämpöistä ruisjauhoa, jolloin
      saadaan n. 30-35°C lähtölämpö hapanjuureen.Lämpötila pysyy
      suht. lähellä tuota 30, kun itse käyntikin tuottaa lämpöä vähän.
      Suhdetta jota itse käyttäisin hapanjuureen olisi 1kg jauhoja/2L vettä.
      Antaisin käydä yön yli (12h) ja seuraavana päivänä 2-3h ennen
      leivontaa sekoittaisin 100g jauhoja/2dl vettä tuohon hapanjuureen
      ja antaisin olla sen 2-3h,
      jolloin käyminen käynnistyy uudestaan ja silloin kaasuja alkaa taas syntyä
      ja itse leivän nostatukseen ei hiivaa näin ollen tarvita.
      Käymisen voi todeta ihan maistamalla hapanjuurta.
      Leipomisessa sekoittaisin n.1kg-1,5kg ruisjauhoja tai niin kauan, kunnes
      haluttu kovuus on saavutettu.
      Suolaa laittaisin, jos oletettu lisätty jauhomäärä on tuo 1kg,
      niin n.45g
      Haihtuminen paistossa on n.15% jolloin suola %
      olisi lähellä tuota 1,2%.

      Tuosta voi kaikki laskea ohjeen jos haluaa.
      Vedin tämän ihan hatusta, eli en ole kokeillut kotona. :)
      Osaan kyllä leipoa....

      • että hapanjuuri

        vasta synnytetään tässä, niin käymisaika voi olla pidempi, mutta maistamalla se selviää. :) lämpötilaa korostan, jos haluaa hyvän makuista.


      • kuitenkin

        muistaa että
        - tarvittava jauhojen määrä riippuu aika pitkälti niiden laadusta ja niiden kyvystä sitoa vettä
        - raskitukseen (käyttämiseen) tarvittava aika riippuu pitkälti lämpötilasta

        Ellei halua joka kerta tehtä juurta alusta lähtien uudestaan, kannataa ottaa siemen taikina valmiista taikinasta ja pakastaa se.


    • vanha mummo

      Hyvä juuri taikina saadaan lämpimässä juuruttamalla.Vaikka näin litra vettä ruisj. niin että jää löysätaikina pidetään lämpimässä niin kauan juuri on hapan mutta ei liian hapan.

      • Juttu äsken

        Koskien ruisleivän juurta. Oli jokin muori karjalassa leiponut kunnon limppua. Muori oli kuollut jo 1927, mutta tyär jatkoi juuren hellimistä. Sitten tulikuvioihin TV-kokki Jaakko Kolmonen, joka sai kokkareen tuota aito juurta. Jaska vaan päästi juuren kuolemaan, kuten toimittaja kirjoitti jutussaan.

        Jaska poika ammattimiehenä kuitenkin elvytti kuolleen hiivalla ja niin tuo ihmejuuri elää edelleen elämäänsä eripuolilla suomen niemeä.
        Mutta mutta, jos kerran juuri kuoli, niin eihän se ole enää samaa.
        Alkuperäisessä juuressa ei ollut hiivaa, joten mikrobit eivät ole taatusti samoja.

        Näillä perintötekijöillä minäkin olen Salomoni perillinen, sieltä vanhasta testamentistä!


      • etsivä löytää?
        Juttu äsken kirjoitti:

        Koskien ruisleivän juurta. Oli jokin muori karjalassa leiponut kunnon limppua. Muori oli kuollut jo 1927, mutta tyär jatkoi juuren hellimistä. Sitten tulikuvioihin TV-kokki Jaakko Kolmonen, joka sai kokkareen tuota aito juurta. Jaska vaan päästi juuren kuolemaan, kuten toimittaja kirjoitti jutussaan.

        Jaska poika ammattimiehenä kuitenkin elvytti kuolleen hiivalla ja niin tuo ihmejuuri elää edelleen elämäänsä eripuolilla suomen niemeä.
        Mutta mutta, jos kerran juuri kuoli, niin eihän se ole enää samaa.
        Alkuperäisessä juuressa ei ollut hiivaa, joten mikrobit eivät ole taatusti samoja.

        Näillä perintötekijöillä minäkin olen Salomoni perillinen, sieltä vanhasta testamentistä!

        niitä taikinatiinuja?? Hakusassa on ollut ja pitkään ! En tarvitse sellaista 45l vaan vaikka 9 l tiinua. jos jouku tietää, niin vihjaiskaa, kiitos


      • etsivä löytää? kirjoitti:

        niitä taikinatiinuja?? Hakusassa on ollut ja pitkään ! En tarvitse sellaista 45l vaan vaikka 9 l tiinua. jos jouku tietää, niin vihjaiskaa, kiitos

        Hei! Meneppäs markkinoille.
        Itse ainakin sain taikinatiinun markkinatorilta


      • etsivä löytää?
        Helvira kirjoitti:

        Hei! Meneppäs markkinoille.
        Itse ainakin sain taikinatiinun markkinatorilta

        Markkinoilla on vastaan tullut vain isoja tiinuja. Messuilla on kuulemma ollut, mutta ei voi kaikilla käydä etsimässä. Vihdoinkin löysin ja ostin tiinuni täältä.
        http://www.saunaset.net/~BmTHx0000001/?Y999=FET&Y106=tiinu
        Tiinu on 15l, mutta eihän se laitoja pyydä...sanoi vanha leipuri!
        Nyt olen tiinuni kyllästänyt katajan oksilla ja kuumalla vedellä sisäpuolelta ja ensimmäiset leivät leivoin vkonloppuna. Ja kyllä oli hyvää!!
        Leivän juuren sain vanhalta leiväntekijältä ohjeiden kanssa. Aluksi tein leivän teräsastiassa, mutta huomasin, että astia piti olla lämpöisessä ja vedottomassa paikassa (esim. uunissa) että taikina pysyi lämpimänä ja kävi. Nyt tein tiinussa ja jo pelkästään se että astia on puinen, auttaa että taikina pysyy riittävän lämpöisenä. Lisäksi taikina "kiipeää" tiinun kylkiä pitkin, jolloin taikinan sisään sitoutuu ilmaa. Puinen keppikin astiassa käy, jos ei ole tiinua. Taikina on silloin sopivan kovaa, kun ei jaksa puuhaarukalla tms. sekoittaa, käsiä ei tarvitse sotkea.
        Näilä ohjeilla ja 1/2- vuoden ruisleipä-kokeilulla onnistuin saamaan tosi hyvää leipää. Ja ilman hiivaa!
        Haastavampaa onkin nyt löytää hyviä ruisjauhoja ;)
        Kokeilkaa vaan rohkeasti, leivän teko ei ole vaikeaa, mutta ajatta ei saa hyvää leipää.


    • Koti(ruis)leipuri

      Ohjeita on varmaan niin monta kuin on leipureitakin, mutta täältä löytyy eräs ohje:

      http://blog.sopassa.fi/2010/03/11/aidon-ruisleivan-resepti/

      • taikinaukko

        Ajattelin tässä alkaa tekemään juurelle puukippoa katajasta ja sitten painelen kiertämään kaikki puolitututkin läpi ja etsimään juurta. Kun joku vanha Karjalan heili löytyisi...
        Missähän tuo kippo pitää säilyttää? viileässä ja kuivassa otaksun?


      • taikinaukko
        taikinaukko kirjoitti:

        Ajattelin tässä alkaa tekemään juurelle puukippoa katajasta ja sitten painelen kiertämään kaikki puolitututkin läpi ja etsimään juurta. Kun joku vanha Karjalan heili löytyisi...
        Missähän tuo kippo pitää säilyttää? viileässä ja kuivassa otaksun?

        Lisäys: Olen nähnyt kuinka leipä 'savustetaan' paistaessa. Pieni katajanoksa uuniin mukaan. antaa kuulemma kirpeyttä...


      • Rikinä
        taikinaukko kirjoitti:

        Lisäys: Olen nähnyt kuinka leipä 'savustetaan' paistaessa. Pieni katajanoksa uuniin mukaan. antaa kuulemma kirpeyttä...

        Oonhan mie nähnyt kun leipä savustetaan, mutta älkää hyvät uusavuttomat laittako sitä katajanoksaa sinne sähköuuniin se on tarkoitettu normalliin tiiliuuniin arinalle pistettäväksi. Ruisleivä juuren saat itse tehdyksi jos olet kärsivällinen 2 vrk. Laita vaikka veteen hapankorppupaloja lioamaan ja ensimäiseen otokseen vähän hiivaa lisäät ruisjauhoja ja annat supattaa ja lisäät taas jauhoja ja taas supattaa kohta 2 vuorokauden jälkeen taikina alkaa tuoksua happamelta. Alusta - anna kasvaa leivo leivät ja anna kasvaa pöydällä siirrä ne sitten johonkin uuniin mielluimin ei kirtoilmauuniin - yasalämpö n. 220 astetta ja odottele niin sinulla on taatusti oikeaa leipää. Muista ottaa juuri taikinasta seuraavaa leipomusta varten . Itse säilytän sitä täällä espanijassa pakkasessa ja toimii. Nytkin köökin nurkassa happanee suomalainen ruistaikina ja huomeniossa syödään uunituoretta leipää. Et tarvi mitään puupyttyä. Leipää olen leiponut 50 vuotta


    • ruisjuuri
    • ruispalaa

      Minä taas haluaisin tietää millä reseptillä voisi saada aikaan vaasan ruispalat/ fazerin puikulat -tyylistä "ruisleipää"? Luulisi olevan helpompaa tehdä kuin tuollainen oikea ruisleipä?

    • Mona-Miriaana

      Hapanleipä.
      1.Päivä:

      1dl hienoja tai karkeita ruisjauhoja
      1dl vettä

      4. päivä

      1. päivän juuritaikina
      1 l vettä
      1 l hienoja tai karkeita ruisjauhoja.

      1. 1.päivä: Mittaa jauhot pieneen kulhoon.Lämmitä vesi 40-asteiseksi ja kaada jauhojen päälle. Sekoita. Peitä kulho leivinliinalla.Jätä seos happanemaan huoneen lämpöön kolmeksi vuorokaudeksi.Sekoita sitä hyvin joka päivä.

      2. 4.päivä:Kaada hapate suurempaan kulhoon. Lämmitä vesi kädenlämpöiseksi ja kaada hapatteen päälle. Sekoita hyvin ja lisää jauhot. Peitä kulho leivinliinalla ja pidä huoneen lämmössä vuorokausi.

      3. 5.päivä:Taikina juuri on sopivan hapanta. Säästä osa siitä seuraavaan leivontakertaan. Voit jakaa sen 1 1/2 dl:n annoksiin ja pakastaa muovipusseissa vaikka vuodeksi tai säilyttää lasitölkissä jääkaapissa noin 10 vrk.

    • Kokematon Leipuri

      Tiedän että tämä ketju on tosi vanha, mutta kirjoitanpa silti. Tein tuon kondiittorin antaman Frantsilan mummun hapanruisleipäohjeen mukaan ruisleipää, tuli todella hyvää! Tein reikäleipiä, tosin ilman reikiä koska niiden tekeminen muodostui ongelmaksi taikinan tartuttua leivinpaperiin. Nyt on vielä uuniinpääsyä odottamassa leipä, joka on pannukakun tapaan yhtenäinen levy, koskaa taikinaa oli paljon enkä jaksanut muotoilla sitä sen kummemmin, siitä voi sitten valmiina leikata sopivia paloja. Suosittelen siis Frantsilan mummun ohjetta!

      Lisäänpä tähän vielä että en ole koskaan kunnolla leiponut, mitä nyt joskus yhden satsin sämpylöitä tein, mutta ruisleivän teosta ei ollut hajuakaan. Ruisleipää voi siis leipoa täysin kokematonkin :)

    • Kokematon Leipuri

      Tänään tein vielä jäljelle jääneestä juuresta kaksi ruislimppua, ovat nekin todella hyviä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2469
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2194
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      193
      2154
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1722
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe