Suljetulla rääkätään ihmisiä

Anonyymi-ap

Olin suljetulla ja minut laitettiin ilman syytä eristykseen moneksi päiväksi. Siellä piikitettiin pakaraan erilaisia monenlaisia lääkkeitä. Jos olisin yhtään pannut vastaan, olisi joutunut lepareihin. Eristyshuoneet olivat kammottavia paikkoja. Joku huusi suoraa huutoa yöllä.

28

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osastolla ei eristetä täysin ilman syytä, jotakin on täytynyt tapahtua.
      Tosin tapahtuma ei tarvitse olla kovin pahakaan, kun saattavat eristää, mutta aina se jonkin syyn vaatii.
      Olitko hankala, riehuitko, huusitko, olitko aggressiivinen, tms. ?

      • Anonyymi

        Eiköhän jotkut asiat ole kysymättäkin selviä.


      • Anonyymi

        En riehunut, en huutanut enkä ollut aggressiivinen.


      • Anonyymi

        Hyvä aloitus, mutta täydennähän viestisi.

        Mitä teki henkilökunta? Laittoi väkisin lääkettä, joka ei sovitu 7. kokeilun jälkeen? Esti soittamasta puolisolle että on sairaalassa? Esti saamasta insuliinia? Kampitti niin että potilas kompastui ja väitti potilaan itse aiheuttaneen veriset kasvonsa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä aloitus, mutta täydennähän viestisi.

        Mitä teki henkilökunta? Laittoi väkisin lääkettä, joka ei sovitu 7. kokeilun jälkeen? Esti soittamasta puolisolle että on sairaalassa? Esti saamasta insuliinia? Kampitti niin että potilas kompastui ja väitti potilaan itse aiheuttaneen veriset kasvonsa?

        Meinaatko, että puolisot ei tiedä, jos ne on ne jotka joutuu soittamaan ne ambulanssit / viemään sinne sairaalaan?

        Omaisen tehtävä ei ole olla mikään sijaiskärsijä tai "hulluuden" esitaistelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, että puolisot ei tiedä, jos ne on ne jotka joutuu soittamaan ne ambulanssit / viemään sinne sairaalaan?

        Omaisen tehtävä ei ole olla mikään sijaiskärsijä tai "hulluuden" esitaistelija.

        Lisäksi osa työttömistä riehuu , esim Raumalla yksi työtön alkoi heittelemään kakkaa pitkin te-toimiston seiniä


        Ja sitten nämä samat väittää että "minä olen ihan terve"


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍒 ­­­N­­y­­m­­f­­­o­­­m­­a­­a­­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Mitä muuta voi odottaa uudesta Pohjois-koreasta, jossa käytössä on Stasimainen malli!

    • Anonyymi

      Jos aloitus ei ole trollausta, tai siis keksittyä, niin vastaan tällä tavalla. Ainakin takavuosina, etenkin vuosikymmeniä 1990, 2000-luvuilla noin oli erittäin yleistäkin toimia suljetulla, tai jos potilas ei ollut ottanut hänelle määrättyä lääkettä. Tuo tapa toimia rikkoo, ainakin minusta, useita hyviä ja eettisesti ja ihmisoikeuksien kannalta katsottuja tapoja toimia. Tästä on Suomi tainnut saada myös EU: lta, tai joltakin ihmisoikeuksista vastaavilta tahoilta huomautuksenkin ja ihan aiheesta.

      En tiedä, kuinka usein tuolla kyseisellä tavalla toimitaan nykyisin, mutta tähän asiaan, eli pakkokeinojen käyttämiseen psykiatrisissa sairaaloissa toivoisi muutosta. Sekä lakiin tehtäviä parannuksia ja lisäyksiä potilaiden ihmisoikeksien ja itsemääräämiseen liittyvien lainkohtien lisäämiseksi.

      • Anonyymi

        Olen itsekin nähnyt suljetulla ihmisarvoa loukkaavaa kohtelua henkilökunnan taholta.
        Potilaat eivät kovin herkästi uskalla asioista valittaa, koska ajatellaan " kuka minua uskoisi, olen vain potilas ".
        Henkilökunta on joskus käyttänyt valtaansa hyvinkin mielivaltaisesti ja sääntöjä rikkoen.
        Ei tietenkään kaikissa paikoissa, laitoksissa on eroja.

        Olen nähnyt, kuinka potilastoveria on viety eristykseen ilman erikoista syytä, kuinka on potilaaseen lääkettä piikitetty ilman sitä vaativaa tilannetta, kuinka on kiristetty potilaita saadakseen heidät tekemään jotain, tai ollakseen tekemättä, kuinka on valehdeltu esim. lääkärille potilaan käytöksestä, mikä ei ole todellisuudessa ollut mitenkään väärää....
        listaa voisi jatkaa aika pitkäksi.
        Mutta kerropa nyt näitä sitten " potilaana ", kun uskottavuus tuppaa olemaan aika alhaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itsekin nähnyt suljetulla ihmisarvoa loukkaavaa kohtelua henkilökunnan taholta.
        Potilaat eivät kovin herkästi uskalla asioista valittaa, koska ajatellaan " kuka minua uskoisi, olen vain potilas ".
        Henkilökunta on joskus käyttänyt valtaansa hyvinkin mielivaltaisesti ja sääntöjä rikkoen.
        Ei tietenkään kaikissa paikoissa, laitoksissa on eroja.

        Olen nähnyt, kuinka potilastoveria on viety eristykseen ilman erikoista syytä, kuinka on potilaaseen lääkettä piikitetty ilman sitä vaativaa tilannetta, kuinka on kiristetty potilaita saadakseen heidät tekemään jotain, tai ollakseen tekemättä, kuinka on valehdeltu esim. lääkärille potilaan käytöksestä, mikä ei ole todellisuudessa ollut mitenkään väärää....
        listaa voisi jatkaa aika pitkäksi.
        Mutta kerropa nyt näitä sitten " potilaana ", kun uskottavuus tuppaa olemaan aika alhaalla.

        Mutta ei kuitenkaan niin pahasti, että olisit itse tehnyt mitään ilmoitusta yhtään minnekkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei kuitenkaan niin pahasti, että olisit itse tehnyt mitään ilmoitusta yhtään minnekkään?

        Sain kerran tilaisuuden ilmoittaa epäkohdista omalla kohdallani. Potilastovereiden puolesta en sellaista pystynyt tekemään.
        Toki yleisesti pystyin mainitsemaan epäkohdista, joita osastolla näin.
        Hallinto-oikeuden kanssa pääsin olemaan yhteydessä, ja tulihan siitä vähän " voittaja-fiilis ", kun minua uskottiin.
        Myös jonkun vastaavan johtajaylilääkärin kanssa olen ollut aikoinaan yhteydessä. Hän kirjoitti minulle tosi asiallisesti liittyen epäkohtiin, joista olin kertonut. Jopa pahoitteli asioita, joista olin maininnut.

        Siinä vaiheessa, kun pystyy asiallisesti ottamaan asiat esille, ei liian syyttävällä tavalla, käsittely on rakentavaa, ja varmasti kaikki hyötyy, sekä potilas, että se toinen osapuoli.
        Tosin on riski olemassa, että onnistuu aina jonkun varpaille astumaan, ja sen sitten huomaa, ettei ole tehnyt kaikkea toiselle osapuolelle mielekkäästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itsekin nähnyt suljetulla ihmisarvoa loukkaavaa kohtelua henkilökunnan taholta.
        Potilaat eivät kovin herkästi uskalla asioista valittaa, koska ajatellaan " kuka minua uskoisi, olen vain potilas ".
        Henkilökunta on joskus käyttänyt valtaansa hyvinkin mielivaltaisesti ja sääntöjä rikkoen.
        Ei tietenkään kaikissa paikoissa, laitoksissa on eroja.

        Olen nähnyt, kuinka potilastoveria on viety eristykseen ilman erikoista syytä, kuinka on potilaaseen lääkettä piikitetty ilman sitä vaativaa tilannetta, kuinka on kiristetty potilaita saadakseen heidät tekemään jotain, tai ollakseen tekemättä, kuinka on valehdeltu esim. lääkärille potilaan käytöksestä, mikä ei ole todellisuudessa ollut mitenkään väärää....
        listaa voisi jatkaa aika pitkäksi.
        Mutta kerropa nyt näitä sitten " potilaana ", kun uskottavuus tuppaa olemaan aika alhaalla.

        Edelliselle: kuittaan edellä kertomasi aivan todeksi. Tätä on oikeasti tapahtunut suljetuilla, eli psykiatrisilla osastoilla. Olen ollut sitä itsekin todistamassa. Siinpä se onkin, että niiden, jotka ovat olleet näitä kyseisiä asioita todistamassa, ei uskota, vaan heitä joko pidetään sairautensa takia epäuskottavina, tai sitten kauhuskenaarioiden luomisesta.

        Monikaan ei nykypäivän ihmisistä tiedä, että mitä kaikkea joidenkin paikkakuntien, tai kaupunkien sairaaloissa on tapahtunut. Totuus vaietaan täysin. On totta, että joissakin psykiatrisissa sairaaloissa, tai hoitopaikoissa on ollut työntekijöitä, lähinnä sairaanhoitajia, jotka ovat joko liioitelleet, tai laittaneet ainakin aika tavalla lapinlisää potilaan sanomisista, tai tekemisistä. Jopa valehdelleet lääkäreille potilaiden tilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelliselle: kuittaan edellä kertomasi aivan todeksi. Tätä on oikeasti tapahtunut suljetuilla, eli psykiatrisilla osastoilla. Olen ollut sitä itsekin todistamassa. Siinpä se onkin, että niiden, jotka ovat olleet näitä kyseisiä asioita todistamassa, ei uskota, vaan heitä joko pidetään sairautensa takia epäuskottavina, tai sitten kauhuskenaarioiden luomisesta.

        Monikaan ei nykypäivän ihmisistä tiedä, että mitä kaikkea joidenkin paikkakuntien, tai kaupunkien sairaaloissa on tapahtunut. Totuus vaietaan täysin. On totta, että joissakin psykiatrisissa sairaaloissa, tai hoitopaikoissa on ollut työntekijöitä, lähinnä sairaanhoitajia, jotka ovat joko liioitelleet, tai laittaneet ainakin aika tavalla lapinlisää potilaan sanomisista, tai tekemisistä. Jopa valehdelleet lääkäreille potilaiden tilasta.

        Maailma joka on täynnä kännykkäkameroita, ei vieläkään pysty generoimaan totuutta joistain psykiatrisista sairaaloista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailma joka on täynnä kännykkäkameroita, ei vieläkään pysty generoimaan totuutta joistain psykiatrisista sairaaloista?

        Mmm! Suljetulla otetaan lähes aina kännykät sairaalaan tulevilta potilailta talteen. Et vissiin tiennyt sitä? No nyt tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelliselle: kuittaan edellä kertomasi aivan todeksi. Tätä on oikeasti tapahtunut suljetuilla, eli psykiatrisilla osastoilla. Olen ollut sitä itsekin todistamassa. Siinpä se onkin, että niiden, jotka ovat olleet näitä kyseisiä asioita todistamassa, ei uskota, vaan heitä joko pidetään sairautensa takia epäuskottavina, tai sitten kauhuskenaarioiden luomisesta.

        Monikaan ei nykypäivän ihmisistä tiedä, että mitä kaikkea joidenkin paikkakuntien, tai kaupunkien sairaaloissa on tapahtunut. Totuus vaietaan täysin. On totta, että joissakin psykiatrisissa sairaaloissa, tai hoitopaikoissa on ollut työntekijöitä, lähinnä sairaanhoitajia, jotka ovat joko liioitelleet, tai laittaneet ainakin aika tavalla lapinlisää potilaan sanomisista, tai tekemisistä. Jopa valehdelleet lääkäreille potilaiden tilasta.

        On tullut joskus mietittyä, että olisi jännää, jos osastoille saataisiin ammattilaisia niin sanotusti peitetehtäviin.
        Vähän kuin se sarja Pomo piilossa tuli televisiosta aikoinaan. Joku talon sisältä, johtajien tasolta tai vielä ylempää, pääsisi tarkkailemaan toimintaa muun henkilökunnan tietämättä.
        Näkisivät miten hommia hoidellaan, millaista henkilökunta on, miten he kohtelevat potilaita, jne.
        Itse en sellaiseen hommaan lähtisi, en vapaaehtoisesti, enkä ihan pienellä palkalla..
        Joskus tekisi vain hyvää, kun totuus paljastuisi puolueettomasti.
        Toki laitoksissa ja osastoissa on eroja, ja kun on tullut useampia nähtyä, on itsekin ne erot huomannut aika selkeästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailma joka on täynnä kännykkäkameroita, ei vieläkään pysty generoimaan totuutta joistain psykiatrisista sairaaloista?

        Voi voi, se valta ja " voima "....
        Käytäpä kännykkää laitoksessa " vääriin " tarkoituksiin, niin se takavarikoidaan hyvinkin pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mmm! Suljetulla otetaan lähes aina kännykät sairaalaan tulevilta potilailta talteen. Et vissiin tiennyt sitä? No nyt tiedät.

        Osaatko sitten selittää, että miksi ne sekavat ihmiset sieltä osastolta soittelee riesaksi asti?

        Kun en sitäkään tiedä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko sitten selittää, että miksi ne sekavat ihmiset sieltä osastolta soittelee riesaksi asti?

        Kun en sitäkään tiedä?

        Graaveille tapauksille on varmaan ihan omat osastonsa, mutta suurin osa "pakkohoidosta" on sitä, että ihminen otetaan nopeasti sisään, ja tarkoituksena on ihminen päästää myös siviiliin mahdollisimman nopeasti, ettei laitostu.

        Tarkoittaa siis sitä, että myös kännykkä lyödään takaisin käteen mahdollisimman nopeasti, että ihminen ei laitostu, vaan elää sitä omaa elämäänsä.

        Jos siellä siis ihmisiä rääkätään, niin eikun valitusta tekemään ja kuvaamaan tilanteita. Jos se on taas hoidonvastaista fantasiaa, niin no voihan siitäkin tehdä oman fiktiivisen elokuvankin minkä voi upata vaikka tubeen.


    • Anonyymi

      Monilla, varsinkin nuorilla on sinisilmäisiä ja vääriä käsityksiä siitä, millaista on oikeasti suljetulla. Siellä ei ole yleensä kyetty muuta, kuin turvaamaan, ettei henkilö vahingoita, tai tapa itseään ja toisia ihmisiä. Ruokaa ja suojaa siellä kyllä annetaan. Diagnosointia, tarkkailua ja lääkkeitä. Mutta jos ja kun joutuu suljetulla, tai psykiatriseen hoitopaikkaan, niin siellä menettää ainakin kaikki perus ja ihmisoikeudet. Lakikirjaan ja yleiseen tietoon on varmasti laitettu ja annettu sellaiset informaatiot, että potilaalta kysytään mielipidettä esim. omaan hoitoon liittyvissä asioissa, mutta käytännössä toiset, sinulle täysin tuntemattomat ihmiset tekevät kaikki ratkaisevat päätökset. Eli siis saatat olemaan suljettujen seinien sisällä ties kuinka kauan, tai vähän aikaa, sinulle saatetaan määrätä lääkkeitä, joiden haittavaikutuksista et tiedä mitään, ellet ota itse selvää, vaikka Leponexia, jonka vaikutukset ovat etenkin sydän ja verisuonitauteja sairastavalle kohtalokkaita. Kaikilla psyykelääkkeillä on joitakin haitta ja sivuvaikutuksia muuhun somaattiseen terveyteen. Joo, ja kyllähän toki hoitopäätöksistä, huonosta kohtelusta tms. voi valittaa, mutta potilaiden asema on juridisesti aika huono, eli uskottavuus, joten kantelut ja valitukset menevät hyvin harvoin läpi. Lisäksi, kun se hoito niissä sairaaloissa on lähinnä vain diagnosointia ja lääkityksiä, eikä oireiden taustalla oleviin tekijöihin kiinnitetä mitään huomiota, tai niistä, tai potilaasta ei välitetä mitään, niin miksi siis ylipäätään mennä niihin paikkoihin? Eivät ne ole mitään paratiiseja, joissa ihmisten oireilujen taustalla olevia syitä halutaankaan edes ymmärtää, tai tehdä niille mitään.

      • Anonyymi

        Edelliseen pieni tekstin kirjaus; eli siis jos joudut psykiatriseen sairaalaan, niin saatat joutua olemaan siellä suljettujen seinien sisällä, vaikka ties kuinka kauan, eikä sinun mielipiteelläsi ole mitään käytännön merkitystä. Käytännöt on tehty siellä kyseisessä systeemissä niin kapulakielisiksi, että jos ilmaiset oman mielipiteesi, ettei haluakaan olla siellä esim. neljää kuukautta, ja olet hoitoosi tyytymätön, niin oletkin sitten hoidonvastainen, ja sairaudentunnoton. Että eihän siellä suljetulla osastoilla ole potilailla mitään ihmisoikeuksia, eikä itsemääräämisoikeuksia.


      • Anonyymi

        Aika harva osasto siellä on sellainen "kriminaali psykologian" osasto, vaan suurin osa on juuri sellaisille aloittelijoille tarkoitettuja osastoja, missä on halinalleja ja ilmapalloja.

        No okei, ei ehkä ihan mikään lomahotelli, mutta ei todellakaan sellainen miksi kuvittelet niitä kauhu elokuvien takia.


    • Anonyymi

      --- Paitsi, että ne heidän toimintaa määrittelevät lakipykälät ja muut käytännöt ovat kapulakielisiä, on oikeampi ilmaisu, että ne ovat kieroja. Vaikka potilaalta kysytäänkin mielipidettä hoitopäätöstä tehtäessä, niin jos potilas ei ole samaa mieltä hoitohenkilökunnan, ja etenkin lääkäreiden kanssa, niin silloin käy edellä mainitulla tavalla, eli sinua pidetään silloin hoidonvastaisena, tai sairaudentunnottomana.

    • Anonyymi

      TE toimistossa tulisi olla psykiatri joka ohjaa hoitoon tarpeen niin vaatiessa

      • Anonyymi

        Sitten "arbeit macht frei" olisi vihdoin totta Suomessakin!


    • Anonyymi

      Jos nyt sitä totuutta vähän avataan toiseltakin puolelta, niin kyllä psykiatristen osastojen arkipäivää ovat myös potilaat, joita on jokaisen henkilökuntaan kuuluvan syytä pelätä. Tämä aika usein selittää mm eristämisen.

      • Anonyymi

        Foorumin vakioporukka taitaa ajatella, että hoitohenkilökunnan vahingoittaminen on jokaisen subjektiivinen etuoikeus.


    • Anonyymi

      Suhteessa hoitojen ja potilaiden määriin, fyysinen väkivalta ei ole mahdottoman runsasta suljetuilla osastoilla.
      Aina joskus joukkoon toki mahtuu myös väkivaltaisia tapauksia. Ja sellaisen sattuessa, jos tulee uhkaava tilanne, on myös muut potilaat vaarassa joutua kohteiksi, ei se aina ole pelkkä henkilökunta, jolle niin kävisi.

      Jos joku käyttäytyy väkivaltaisesti, herättää se pelkoa kenties vielä enemmän henkisesti herkässä tilassa olevassa potilaassa, kuin henkilökunnassa.
      Joskus on tilanteita, että potilas on pakko eristää käytöksen takia.

      Jos psykoosipotilas käyttäytyy aggressiivisesti, hän ei välttämättä psykoosin takia edes itse tajua omaa käytöstään, ja saattaa olla, ettei terveenä ja kunnossa ollessaan ole lainkaan aggressiivinen.
      Psykoosin aikana potilas ei itse aina muista mahdollista tilannetta, joka on eristykseen johtanut, ja on helppo sanoa jälkeenpäin, että eristettiin ilman syytä.
      Eristykseen ei joudu ilman mitään syytä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3464
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1948
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1578
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1415
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe