KITKOILLA TULLAAN TOIMEEN

Ammattilaisarvio: Puolet autoilijoista pärjäisi Etelä-Suomessa kitkarenkailla.

Minä olen sitä mieltä, että yli 90% tultaisiin toimeen kitkoilla ja pohjoisessa kaikki.


Renkaiden vaihtokausi käy nyt kiivaimmillaan, koska marraskuun alusta autossa pitää olla talvirenkaat alla, jos sää tai keli sitä vaatii.

Rengasammattilainen arvioi, että Etel-Suomessa puolet autoilijoista pärjäisi kitkarenkailla.

– Esimerkiksi tänä syksynä on tehty testausta ja on todettu, että uusimmat nykyaikaiset kitkarenkaat ovat jo lähempänä nastarenkaita monilta pito-ominaisuuksiltaan, sanoi Vianorin aluepäällikkö Perttu Sihvola sunnuntaiaamun Huomenta Suomessa.

Pohjoismaisessa kitkarenkaassa käytetään tosi pehmeää kumia ja kitkarenkaan kitka perustuu kumilaadun ominaisuuksiin, Sihvola sanoo.

– Sinne on lisätty erilaisia eri tuotteissa erilaisia lisäaineita, joilla vielä maksimoidaan haastavampien olosuhteiden pitoa.

Lue myös: Millaisilla renkailla suomalaiset ajavat? Nyt alkaa olla jo hoppu vaihtaa talvirenkaat alle – "Kiireisin aika vuodesta"
Kitkarenkaiden on katsottu kuluttavan teitä nastarenkaita vähemmän. Sihvolan mukaan myös nastarenkaissa on ollut huimaa kehitystä ja nykyaikaiset huippunastarenkaat kuluttavat paljon vähemmän tietä kuin muutama vuosi sitten.

– Siellä on erilaisia nastoja samassa renkaassa. Niiden asettelu on erilainen ja niitä on mahdollisesti enemmän kuin aiemmin, mutta silti se rengas kuluttaa tietä vähemmän.

Osaavatko autoilijat arvioida, milloin renkaat pitää vaihtaa? Miksi sähköautossa on erilaiset renkaat kuin polttomoottoriautossa? Katso koko haastattelu jutun alussa olevalta videolta.



https://urly.fi/3glF

43

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen sitä mieltä että .. .

      • Anonyymi

        Minä ole taas toista mieltä että...


    • Anonyymi

      Suurin este on asenne,
      kun kuvitellaan että halppisrenkaat nastoilla ovat loistavat ja aina paremmat kuin kitkat....asenteet kuntoon , autot useimmiten on jo niin fiksuja että kitkoilla pitäisi ajaa ,,,,

      • Anonyymi

        Laitan autoon aina parhaat renkaat mitä rahalla saa. Talvella se tarkoittaa ns premium-nastarenkaita.


      • Anonyymi

        Ihan sama mitä kuvitellaan. Nastarenkaat ovat lailliset ja niitä jotkut hankkivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitan autoon aina parhaat renkaat mitä rahalla saa. Talvella se tarkoittaa ns premium-nastarenkaita.

        Minä puolestani laitan parasta, mukavinta ja järkevintä mitä rahalla saa, eli parhaat kitkarenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestani laitan parasta, mukavinta ja järkevintä mitä rahalla saa, eli parhaat kitkarenkaat.

        Liukkaat jäisellä tiellä. Ne on itse asiassa tukevammat sulallakin tiellä. Kitkat on sellasia mössyköitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestani laitan parasta, mukavinta ja järkevintä mitä rahalla saa, eli parhaat kitkarenkaat.

        Niin minäkin jo 32 vuotta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liukkaat jäisellä tiellä. Ne on itse asiassa tukevammat sulallakin tiellä. Kitkat on sellasia mössyköitä.

        Suurimman osaa kaudesta ajetaan sulilla keleillä tai sohjossa ja silloin kitkat on mukavan hiljaiset. Niitä liukkaita jääkelejä ei juurikaan ole kuin kerran pari talvessa ja nykyiset kitkat toimii silloinkin vähintään kohtuullisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liukkaat jäisellä tiellä. Ne on itse asiassa tukevammat sulallakin tiellä. Kitkat on sellasia mössyköitä.

        Paljonko olet ajanut kitkarenkailla? Tuollaisia mielipiteitä tuottavat yleensä he, jotka eivät ole kokeilletkaan nastattomia talvirenkaita.

        Itselläni on ollut nastat alla viimeksi -89, enkä ole kaivannut. Kaikilla keleillä on kuljettu ja aina päästy ehjänä perille. Jäisellä tiellä on liukasta, silloin ajetaan vähän rauhallisemmin. Kiireen voi jättää kotiin, kun lähtee ajoissa liikkeelle.

        Oli taas tosi mukava vaihtaa kunnon kitkat alle. Rengasmelu väheni ja kyyti melkein parani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko olet ajanut kitkarenkailla? Tuollaisia mielipiteitä tuottavat yleensä he, jotka eivät ole kokeilletkaan nastattomia talvirenkaita.

        Itselläni on ollut nastat alla viimeksi -89, enkä ole kaivannut. Kaikilla keleillä on kuljettu ja aina päästy ehjänä perille. Jäisellä tiellä on liukasta, silloin ajetaan vähän rauhallisemmin. Kiireen voi jättää kotiin, kun lähtee ajoissa liikkeelle.

        Oli taas tosi mukava vaihtaa kunnon kitkat alle. Rengasmelu väheni ja kyyti melkein parani.

        Onhan noita kitkoja tullut ajettua, niitä on ollut vuokra-autoissa ja käytettyinä taloon tulleissa autoissa. Omista autoista ne on poistuneet keskenpitoisina, ei viitsi leikkiä edes nelivetoisella jos panoksena on vain pieni ero rengasmelussa. Vähän ne on kyllä kehittyneet, mutta onnettomia edelleen jäisellä kelillä.

        Meikäläisen on lähdettävä kelillä kuin kelillä, niin sitä huomaa että niitä jäisiä olosuhteita on paljon useamminkin kuin muutaman kerran talvessa ja kun aina vetelee muutaman satasen siivuja niin kelit vaihtelee esimerkiksi tienhoidon aikataulujen mukaan. Ensimmäisen kerran pääsee lipsuttelufiolikseen tuossa meidän lähellä olevan suuren liikenneaseman liikenneympyräviidakossa jota rekat puunaavat kiiltäväksi 247. Nastoilla ne ei aiheuta mitään erikoista mutta kitkoilla pitää mennä tositosi hiljaa.

        Mutta ajakoon ihmiset millä haluaa, mutta minun käytössä ei ole mitään epäselvää kummat on paremmat joka tarkoittaa minulle pitoa ja ajettavuutta. Rengasmelu ei ole issukka paremmassa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko olet ajanut kitkarenkailla? Tuollaisia mielipiteitä tuottavat yleensä he, jotka eivät ole kokeilletkaan nastattomia talvirenkaita.

        Itselläni on ollut nastat alla viimeksi -89, enkä ole kaivannut. Kaikilla keleillä on kuljettu ja aina päästy ehjänä perille. Jäisellä tiellä on liukasta, silloin ajetaan vähän rauhallisemmin. Kiireen voi jättää kotiin, kun lähtee ajoissa liikkeelle.

        Oli taas tosi mukava vaihtaa kunnon kitkat alle. Rengasmelu väheni ja kyyti melkein parani.

        Sä pistit paremmaksi! Mä olen ajanut vaan vuodesta -90 kitkoilla!


    • Anonyymi

      Jos sinulla on erilaiset renkaat kuin mitä minä pidän oikeana, niin olet surkea kuski, autosi on romu, olet ruma, et osaa mitään ja epäonnistut aina kaikessa. Lisäksi olet ihan varmana joku homppeli.

    • Anonyymi

      Autoilija arto joka myös idioottina tunnetaan, on jälleen onnistunut jostain kopioimaan omaan mielipiteeseensä sopivaa tekstiä koskien kitkarenkaita.
      Autoilija arto jonka asuinpaikkakunnallaan poliisit tuntee usein sakkoja saavana kaaharina ja muut erittäin usein vaaran paikkoja aiheuttavana paikallisena "puusilmänä" joka kitkarenkailla luistellessaan on erittäin usein autoineen poikittain tai milloin miten päin risteyksissä, ja erittäin usein jopa suoralla kotikadullaan.

    • Anonyymi

      Käsittääkseni autoilussa, pitäisi pyrkiä maksimaaliseen turvallisuuteen. Eikä vain ajatukseen, että kyllä näilläkin pärjää.

      • Anonyymi

        Kaikilla ei ole älyä ja ymmärrystä päätyä tuhon järkevään päätelmään ja lopputulokseen.


      • Anonyymi

        Sä puhut maksimaalisesta turvallisuudesta ja ajat pienellä kauppakassilla!


      • Anonyymi

        Ei autoilussa yleensä maksimaaliseen turvallisuuteen pyritä. Jos pyrittäisiin, niin ajonopeutemme olisi alle puolet nykyisestä. Nopeuden säätely on kaikkein tehokkain keino vaikuttaa turvallisuuteen. Siihen verrattuna huonoimman mahdollisen loppuun kulutetun talvirenkaan ja parhaan mahdollisen uuden talvirenkaan välinen ero on pelkkä nyanssi.

        Se mihin todellisuudessa pyritään, on sopiva kompromissi turvallisuutta, taloudellisuutta, käytännöllisyyttä ja mukavuutta. Tämä pätee niin auto- ja rengasvalintaan kuin ajonopeuteen ym.

        On kiistatonta, että hyvä nastarengas tarjoaa paremman suorituskyvyn kuin hyvä kitkarengas. (Tai ainakin lähes kiistatonta, toki joku asiaatuntematon jäärä voi väittää muuta) Lisäksi nastarengas tarjoaa sen merkittävän lisäedun, että tienpinnan liukkaus on helpompi havaita hyvissä ajoin. Joillekin nämä edut ovat niin tärkeät, että haluavat ajaa nastoilla vaikka kitkat ovat mukavammat ja kuluttavat vähemmän tienpintaa. Valintaan voi tietysti vaikuttaa myös käsitys omasta ja perheenjäsenten osaamisesta - taitamattomalle kuskille nastarengas on turvallisempi valinta.

        Minun on vaikea ymmärtää jatkuvaa kiistelyä nasta- tai kitkarenkaan valinnasta. Se kun riippuu niin voimakkaasti olosuhteista ja mieltymyksistä. Itse olen viimeiset 10 vuotta ajellut enimmäkseen kitkarenkailla ja ollut tyytyväinen. Ymmärrän kuitenkin täysin myös nastarenkaan valinnan ja mieluusti sallin sen kaikille halukkaille. Lumiketjut minulla kulkevat varmuudeksi mukana jos tarvii vaikkapa jäinen mäki päästä ylös, tosin kulkivat aikoinaan nastarenkaidenkin kanssa ja olivat silloinkin toisinaan tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä puhut maksimaalisesta turvallisuudesta ja ajat pienellä kauppakassilla!

        Valitettavasti en aja. Rautaa pitää olla ympärillä.


    • Anonyymi

      Aina kun asia sisältää "pärjää" sanan, sisältää se epävarmuus tekijän.

      • Anonyymi

        Juuri noin. Myöskin se, että fiksu kuski ei edes joudu sellaiseen tilanteeseen, josta taitava kuski vielä selviää.


      • Anonyymi

        Eli kyllä minäkin "pärjäisin" nastarenkailla, mutta valitsin mukavimmat. Ja renkaiden vaihtoaikaan on enemmän joustoaikaa. Eikä omatunto soimaa, jos ja kun joudun ajamaan suurimman osan talvea sulilla pääteillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kyllä minäkin "pärjäisin" nastarenkailla, mutta valitsin mukavimmat. Ja renkaiden vaihtoaikaan on enemmän joustoaikaa. Eikä omatunto soimaa, jos ja kun joudun ajamaan suurimman osan talvea sulilla pääteillä.

        Miksi omatunto soimaisi jos ajaa parhailla, turvallisimmilla mahdollisilla renkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi omatunto soimaisi jos ajaa parhailla, turvallisimmilla mahdollisilla renkailla.

        Sulalla tiellä nastarengas on surkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulalla tiellä nastarengas on surkea.

        Itse asiassa kitkat on paljon pehmeempiä lössyköitä, nykynastat on topakempia. Nastoilla täytyy toki varoa kaarteissa ja kadunkulmissa, ettei revittele nastoja irti. Ihmettelen suuresti niitä, jotka ajavat kitkat kesällä loppuun ja kehuvat niitä vielä hyviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi omatunto soimaisi jos ajaa parhailla, turvallisimmilla mahdollisilla renkailla.

        Suomen tiestö jyrsitään nastoilla piloille joka talvi. Nastavero voimaan pikaisesti teiden tuhoajille. Nastat ovat niille, jotka eivät välitä muusta kuin omasta turvallisuudestaan, muiden kustannuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen tiestö jyrsitään nastoilla piloille joka talvi. Nastavero voimaan pikaisesti teiden tuhoajille. Nastat ovat niille, jotka eivät välitä muusta kuin omasta turvallisuudestaan, muiden kustannuksella.

        Kyllä ne nykyiset autoverot riittää teiden ylläpitoon moninkertaisesti. Joku vetää välistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulalla tiellä nastarengas on surkea.

        Totta, että sulalla tiellä nastarengas on surkea. Kitkarengas on vielä surkeampi, koska nastojen puute on pitänyt korvata vielä "pahemmalla" kompromissilla kumiseoksessa. Optimaalista olisi tietysti vaihtaa sulalle kelille aina kesärenkaat, mutta eipä taida kukaan sellaista kesken talvikauden tehdä.

        Kitkoilla ajelen itse mukavuussyistä, mutta kyllä se nastarengas vaan ajo-ominaisuuksiltaan parempi on niin jäällä kuin paljaalla asfaltillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen tiestö jyrsitään nastoilla piloille joka talvi. Nastavero voimaan pikaisesti teiden tuhoajille. Nastat ovat niille, jotka eivät välitä muusta kuin omasta turvallisuudestaan, muiden kustannuksella.

        Ajelen kitkoilla, mutta olen ihan iloinen siitä, että heikommille kuljettajille sallitaan vielä nastojen käyttö. Eivät sitten niin herkästi aja päin.


    • Anonyymi

      Tutkin tilastoja: Nasta-autoilijoita 80 %.

      • Anonyymi

        Mitä tilastoja tutkit?


    • Anonyymi

      Kyllä kitkoilla pärjää jos ei ole liukasta mutta jos on liukasta niin vain nastoilla vai ajaa turvallisesti. Etelän suolamössössä on ihan sama millä ajaa vaikka kesärenkailla jossa on m+s merkintä. Muistaa vaan ohituksen jälkeen palata aivan toisen eteen, että saa kunnolla roiskutella. Lasinpesunestekauppiaat tykkää suolasta.

    • Anonyymi

      Peilijää kyllä kertoo mikä toimii ja mikä ei.

      • Anonyymi

        Juu, pelijää onkin kovin yleinen olosuhde meidän teillämme, hihii!


    • Kitkat sähköautossa alla ja vielä takavetoinen. Kuinkahan pärjään?

      • Anonyymi

        Kyllä sä pärjäät kun suolaa riittää ja akusta sähkö vähenee nopeasti.


    • Anonyymi

      Hommaan sellaiset renkaat, jotka tarvitsen. Jotkut vatipäät ottavat ongelmaa muiden hankinnoista.

      • Anonyymi

        Juuri näin tekee viisaat jotka ajattelee liikenneturvallisuutta ja siinä samalla muoden turvallisuutta. Minä myös laitan aina minulle sopivat ja turvalliset renkaat.


    • Anonyymi

      Aika itsekästä!

      • Anonyymi

        Kuinka niin itsekästä ? Luuletko, että esim sinä saisit valita minun auton renkaat. Kerron vaan, että ei muuten käy.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä! 33 vuotta kitkoilla!

      • Anonyymi

        Norjassa tiet kapeampia, mutkaisempia ja mäet jyrkempiä niin silti Norjassa ei saa käyttää nastarenkaita.
        Turistit saa nastarenkailla ajaa mutta ei Norjassa asuvat.
        Kumma ettei Suomessa pärjätä kitkoilla.


    • Anonyymi

      Autoilija arto joka myös idioottina tunnetaan, ei ennen , ei nyt eikä koskaan kykenee ymmärtämään mitään siitä, että minkälaisia renkaita kussakin tilanteessa tarvitaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe