Noita tukesin pykäliä on vaikea tulkita... Saanko vetää johdot ok-talossa paikalleen jos en vaan kytke (eli ruuvaa mitään piuhaa minnekkään). Sähkäriltä menis varmaan paljon vähemmän aikaa jos sen ei tarttis vetää johtoja. Toinen juttu; Tosta tukesin kokoelmasta ja muutmasta ketjustakin saa sen kuvan että halogeenit saa laittaa kokonaan itse lukuunottamatta viimestä 230V rasiaan kytkentää. Sillonhan mun melkein kannattaa laittaa halogeenit suurimpaan osaan taloa kun siinä säästää. Pihihuudot voi sit jättää väliin, en tekis mitään ite jos rahaa olis.
10 §
Riittävää huolellisuutta noudattaen on sallittua tehdä seuraavia
sähköalan töitä:
1) enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden
peitekansien irrotusta ja kiinnitystä, yksivaiheisten pistotulppien,
liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-,
korjaus- ja huoltotöitä sekä näihin rinnastettavia töitä,
2) nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtojännitteisiin tai
120 voltin tasajännitteisiin laitteistoihin kohdistuvia sähkötöitä,
3) käyttötöitä sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu
tahattomalta koskettamiselta, sekä
4) omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaamista, jos tämä
liittyy sähköalan harrastustoimintaan.
Vaatimus ammattitaitoa edellyttävissä sähköalan töissä
11 §
Riittävän ammattitaitoiseksi tekemään itsenäisesti oman alansa sähkö-
ja käyttötöitä ja valvomaan niitä katsotaan henkilö, joka on kyseisiin
töihin opastettu ja jolla on
1) sähköalan diplomi-insinöörin, insinöörin tai teknikon tutkinto,
2) sähköalan ammattitutkinto tai yliasentajan erikoisammattitutkinto
taikka vastaavat tutkinnot,
3) hyväksytysti suoritettu sähköalan oppisopimuskoulutus,
4) ammattikoulun tai vastaavan koulun kaksivuotinen sähköalan koulutus
ja sen jälkeen kaksi vuotta työkokemusta kyseisissä sähköalan töissä
taikka kolmivuotinen sähköalan koulutus ja sen jälkeen vuosi vastaavaa
työkokemusta,
5) suoritettuna aikuiskoulutuskeskuksen sähköalan vähintään 50 viikon
kurssi ja sen jälkeen kolme vuotta työkokemusta kyseisissä sähköalan
töissä taikka
6) kuuden vuoden kokemus kyseisistä sähköalan töistä ja riittävät alan
perustiedot.
Sähkövoima-alan tehtävissä muun sähköalan kuin sähkövoimatekniikan
koulutuksen suorittaneilta edellytetään lisäksi vuosi sähkövoima-alaan
perehdyttävää työkokemusta tutkinnon tai koulutuksen jälkeen.
Jos kyse on yksittäiseen sähkölaite- tai sähkölaitteistoryhmään
kohdistuvista sähköalan töistä, riittävän ammattitaitoiseksi tekemään
itsenäisesti kyseisiä töitä katsotaan 1 momentista poiketen henkilö,
jolla on kahden vuoden työkokemus.
29 §
Sähköturvallisuuslain 12 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta ei vaadita:
1) käyttötöistä;
2) 10 §:ssä tarkoitetuista sähkötöistä;
3) sähkötyöstä, jonka tekee 11 §:n 1 ja 2 momentissa määritelty
henkilö ja joka kohdistuu tämän omassa tai lähisukulaisen hallinnassa
olevan asunnon tai asuinrakennuksen sähkölaitteistoon;
lähisukulaisella tarkoitetaan puolisoa sekä omia tai puolison lapsia,
vanhempia ja isovanhempia; eikä
4) sellaisesta vähäisestä kertaluonteisesta sähkötyöstä, jonka
tekijällä on 12-14 §:ssä tarkoitettu kyseisen työn tekemiseen
oikeuttava pätevyystodistus.
Saako johdot vetää itse
27
10481
Vastaukset
- Illu
Sähköjohdot saa vetää itse ja vaikka kuoriakkin päät valmiiksi. Lisäksi saat asentaa kaikki rasiapohjat. Saat vetää ja kytkeä kaikki puhelin-, atk-, äänentoisto-, merkinanto- yms.kaapelit eli ihan päättää ne rasioihin.
Lisäksi minunkin ymmärryksen mukaan saat asentaa ja kytkeä kaikki pienjännitehalogeenit. Kuitenkin voin kertoa, että jos haluat pienjännitehalogeenien olevan himmennettäviä on niitten muuntajaa valittaessa otettava tämä huomioon sekä tarkistaa millaiselle himmentimelle ko. muuntaja on tarkoitettu.
Lopuksi on myös mielenkiintoista todeta, että Tukesin (Setin) mukaan sähkösuunnittelu ei ole pätevyyttä vaativaa eli toisin sanoen heidän mukaan saat myös suunnittella omat sähkösi, siis jos heidän vastauksestaan oikein ymmärsin. Oudolta se minustakin kuulosti.
Sain vain tuollaisen vastauksen kun kyselin heiltä, että riittäisikö minulla työkokemus sähköpätevyyksiin.
Minulta voi kysellä kaikkea asiaan liittyvää sekä hintatietoja niin voin kertoa mistä kannattaa mitäkin hankkia.
Omakotitalon alle 200neliötä sähkötarvikkeet sis. perusvalaisimet, kytkimet, keskuksen, kaapelit, kaapelireitit/putket, pistorasiat yms. saa ostettua listahinnoillakin alle 3000€. Esim. http://www.finnparttia.fi/. Tukuista suhteilla vielä halvemmalla.
Sähkösuunnittelun saa alle 200€. Ellei sitten halua jotain erikoisia juttuja.
Itse tunnen talojen väylät, videojärjestelmät, atk, puhelimet, äänentoistot yms. ja niistä kaikki halukkaat saavat lähettää kysymyksiä niin voin vastailla. Se kun on mukava auttaa muita, ainakin minusta.
Terveisin
Illu- hintoja
Kunnon sähkötarvikkeita ei saa 3000,- eurolla 200m2 taloon, jos saa kojeet ovat jotain hong-kong ta biltema laatua. Vain periaatteela huoneessa on valo katossa ja pistorasia tai kaksi, eikä muuta pärjää tuolla summalla, mutta kun tarvitaan lämmityslaitteet, telejätjestelmät, valaisimet yms. niin 3000:lla pääsee tasan tarkkaan puoleen väliin urakassa. Oikeata sähkösuunnitelmaakaan ei ammattilainen tee 200:lla, ei ainakaan sellainen joka elättää sillä työllä itsensä ja perheensä. Kunnollinen suunnitelma maksaa vähintään 500 euroa alvilla.
- vts00x
mitään TUKESin pykäliä ole, vaan sähköalan säädöksiä!
Jos haluat säästää eli tehdä kerralla oikein, älä sotkeennu sähkömiehen hommiin. Halogeeneilla et myöskään oikeasti säästä mitään. - Mara
Älä vedä itse kaapeleita, sillä sähkömieheltä menee lähes sama aika selvittää, mitä olet tehnyt kuin tehdä kaikki itse. Sähkömiehen apuna voit hyvin olla kaapelinvedossa.
Sähkösuunnitelmasta kannattaa tehdä luonnos sähkösuunnittelijalle, sillä sinä tiedät paremmin mihin kohtiin sähköjä tarvitaan.
Muutama vinkki, joita ei normaalisti käytetä, mutta joita minä pidän käyttöä helpottavina ratkaisuina.
- Pistorasia ruokapöydän päähän pöydän yläpuolelle (esim leivänpaahtimelle)
- Suurin osa keittiön pistorasioista kytkimen perään, ei tarvitse aina olla tempomassa pistotulppia irti seinästä
- PC:n pistorasiat myöskin kytkimen perään ja pöydän pinnan yläpuolelle. Ilman sähköjä PC:tä ei voi etäohjata käyntiin. - raksaaja--sh
Teen myös suunnittelun itse, sen jälkeen kun tuttu ammattilainen auttoi saamaan pistekuvat järjellisiksi.
Kaikki piuhat laitan suojaputkiin. (osa on jo asennettu & vedelty)
Kaikki piuhat putket rasiat (ilman sisuskaluja) sain finnparttialta 2000€:lla. (sis ATK CAT6, TV, maakaapelit, ukkosenjohdatuskaapelit, LVI kaapelit, automaatio, palo&varashälytys kaapelit, lisäksi ostin autoiluharrasteessa tarvitsemani sähköpiuhat loppuelämäksi, kaikki täysinä keloina/paketteina jolloin net on edullisinpia)
Sähkäri jolle olin aikonut maksaa tuntipalkan asennustöistä meinasi rahastaa kaapeleista 3x enemmän per metri. Meni sähkäri vaihtoon.
Kaapelit on NK cables:n, nysät yms. Ensto:n jne. joten ei ihan paskaa kamaa.- Illu
Terve
Ihan oikeassa olet, ei siellä ole mitään paskakamaa ihan samaa kuin kaikissa muissakin tukuissa.
Hinnoissa minäkin olen laittanut kaikki osat listoille mitä tarvitaan ja olen jäänyt alle 3000eur tasoon. Tietenkään en laske lämmityslaitteita sähköurakkaan mukaan koska minulle ei tule sähkölämmitystä.
Jotkut kun eivät näköjään osaa ymmärtää että on vielä ihmisiä mitkä eivät sählää vaan tekevät esim. ne kaapelivedot ja kytkennät jopa paremmin kuin keskiverto sähkömies. Lisäksi kun näkee sieltä finnparttian kuvastosta suoraan hinnnat samoille tarvikkeille mitä ne sähkömiehet käyttävät niin onhan se tyhmää maksaa samasta 3x hinta.
Sinä olet tehnyt juuri oikein ja itse aion tehdä samallalailla, kaikki putkiin ja varaputkia/varauksia paljon. Ne ei rakennusvaiheessa maksa juuri mitään.
Kunnioittavasti
Illu
Muille vielä vähän täysin tarkkoja hintoja, laskekaa nyt ite hyvät ihmiset.
NÄMÄ ON LISTAHINTOJA, ei siis mitään hatusta otettuja)
MMJ 3x1,5 S, 34 eur (100m)
MMJ 3x2,5 S, 55 eur (100m)
MMJ 5x2,5 S, 88 eur (100m)
TAM20 , 28 eur (100m) (20mm Kurkkutorvi)
KRU (rasia), 1 eur/kpl
1-kytkin , 3,6 eur/kpl (Enston Jussi)
2os pistorasia, 8,40eur/kpl (Enston Jussi)
himmennin 50-100eur/kpl
antennirasia 7eur/kpl
3-vaiheinen 2-tariffi mittauskeskus automaattisulakkeilla. IP 30. 370eur/kpl
JNE.
Käykää itse katsomassa tuolta siellä on PDF hinnasto (alv 0%) http://www.finnparttia.fi/
http://www.finnparttia.fi/
ÄRSYTTÄÄ, kun ei kukaan osaa enää kannustaa muita kaikki vaan aina valittaa ja yrittää lannistaa kun joku tekee jotain hyvin ja oikein - timo
Illu kirjoitti:
Terve
Ihan oikeassa olet, ei siellä ole mitään paskakamaa ihan samaa kuin kaikissa muissakin tukuissa.
Hinnoissa minäkin olen laittanut kaikki osat listoille mitä tarvitaan ja olen jäänyt alle 3000eur tasoon. Tietenkään en laske lämmityslaitteita sähköurakkaan mukaan koska minulle ei tule sähkölämmitystä.
Jotkut kun eivät näköjään osaa ymmärtää että on vielä ihmisiä mitkä eivät sählää vaan tekevät esim. ne kaapelivedot ja kytkennät jopa paremmin kuin keskiverto sähkömies. Lisäksi kun näkee sieltä finnparttian kuvastosta suoraan hinnnat samoille tarvikkeille mitä ne sähkömiehet käyttävät niin onhan se tyhmää maksaa samasta 3x hinta.
Sinä olet tehnyt juuri oikein ja itse aion tehdä samallalailla, kaikki putkiin ja varaputkia/varauksia paljon. Ne ei rakennusvaiheessa maksa juuri mitään.
Kunnioittavasti
Illu
KRU (rasia), 1 eur/kpl
himmennin 50-100eur/kpl
antennirasia 7eur/kpl
JNE.
Käykää itse katsomassa tuolta siellä on PDF hinnasto (alv 0%) http://www.finnparttia.fi/
ÄRSYTTÄÄ, kun ei kukaan osaa enää kannustaa muita kaikki vaan aina valittaa ja yrittää lannistaa kun joku tekee jotain hyvin ja oikeinKiitos V***sti Illu! Ehka hiukan helpottaa taas ton fortumin liittymahintojen tarkistuksen, sad-but-true, jalkeen. Teen diilin semmosen sahkarin kanssa jolle on OK etta mie laitan kaiken niin valmiiks kun lain mukaan saa, ja merkkaan johdot just niin ku se haluaa, eikohan siita saada kaks tyytyvaista!
- Topi
Illu kirjoitti:
Terve
Kunnioittavasti
Illu
KRU (rasia), 1 eur/kpl
himmennin 50-100eur/kpl
antennirasia 7eur/kpl
JNE.
ÄRSYTTÄÄ, kun ei kukaan osaa enää kannustaa muita kaikki vaan aina valittaa ja yrittää lannistaa kun joku tekee jotain hyvin ja oikeinKalliit hinnat.Ja eikös tällä palstalla mainostaminen ole kielletty?
- Mittauskeskus
Illu kirjoitti:
Terve
Kunnioittavasti
Illu
KRU (rasia), 1 eur/kpl
himmennin 50-100eur/kpl
antennirasia 7eur/kpl
JNE.
ÄRSYTTÄÄ, kun ei kukaan osaa enää kannustaa muita kaikki vaan aina valittaa ja yrittää lannistaa kun joku tekee jotain hyvin ja oikeinVerollisena 450 euroo ja ryhmäkeskus toisen saman verran ja puhutte että kaikki tarvikkeet parilla tonnilla .. HERÄTKÄÄ NYT !!
Jos puhutaan että rakennuskustannukset tänä päivänä on parinsadan tonnin luokkaa niin tyhmäkin sen jo tajuaa että ei voida puhua parin kolmen tonnin sähkötöistä. Toisenkautta LAATUA on monen laista, toiselle riittää lamppu kattoon ilman varjostinta ja toiset on tottunut parempaan...........
- peukku68
siinä vaan saattaa käydä niin että ne johdot ei oo vedetty aina ihan oikeista paikoista tai rasiat ei oo oikeissa paikoissa. sählärin on kuitenkin tarkastettava ne sun vedot ennen kun se kytkee ne ja pahimmassa tapauksessa siellä on sellanen johtoviidakko että siitä ei tuu mitään. lisäksi pelkän kytkemisen hinta on kyllä sitten suhteutettu siihen että johdot on vedetty mikä tarkoittaa että kytkeminen maksaa erikseen enmmän kuin sen osuus koko sähköurakassa olisi. tavallisessa omakotitalossa sähkäri tai kaksi viihtyy päivän pari riippuen minkä tasoista hommaa tehdään. et siinä juuri säästä ähläämällä itse..
halogeeneissa on sitten se ikävä puoli että ne vie sikana sähköä. ja sitten ne kuumenee mikä pitää ottaa huomioon niitä kiinnitettäessä kattorakenteisiin; pohjakupit tms palamaton alusta yms.
nykyään kun ei putkiteta vaan piuhat vaan kiskotaan paikalleen aiot säästää väärässä paikassa. johdotkin on kaupassa kalliimpia. - mukaan
sähköjohtojen asentaminen vaatii ammattitaitoisen henkilön, mutta en nyt viitsi ruveta pykäliä etsimään. Mutta jos saat narratuksi jonkun ottamaan ne vastuulleen, niin tärkein asia on, että otat yhteyttä sähkäriin ENNEN kuin vetelet mitään johtoja. Sitten funtsitte, että mitä ja mihin oikea-aikaisesti.
- Sähkömies
On noita kyselijöitä vastaan tullut. Paria paikkaa kävin katsomassa. Tulos: Pihejä aaseja olivat olleet. Säästöjä väärissä paikoissa niin materiaalien kuin työtapojenkin osalta. Yhtään tuommoista työmaata en ole huolinut jatkaa. Enkä jatkossakaan tuommoisia huoli nimilleni. Enkä käy enää edes katsomassa.
- Selän takana
Sähkömies kirjoitti:
On noita kyselijöitä vastaan tullut. Paria paikkaa kävin katsomassa. Tulos: Pihejä aaseja olivat olleet. Säästöjä väärissä paikoissa niin materiaalien kuin työtapojenkin osalta. Yhtään tuommoista työmaata en ole huolinut jatkaa. Enkä jatkossakaan tuommoisia huoli nimilleni. Enkä käy enää edes katsomassa.
Koko ajan olemaan, niin tulee koko jan pahoja mokia. Ei ole kannattavaa toimintaa bisneksen takia eikä viitsis hyväntekeväisyyttäkään harrastaa. Se vie ilta-aikaa järkevämmiltä harrastuksilta!!
- tekkee
Sähkömies kirjoitti:
eikä narise, palkkahan juoksee joka tunnilta.
- mutta
tekkee kirjoitti:
eikä narise, palkkahan juoksee joka tunnilta.
Se perse edellä turhan työn tekeminen on niin vastenmielistä.
- On niin köyhä
Että rakentaminen jää kiinni siitä, ettei kannata luvallista sähkömiestä työmaalleen, niin sitten ehkä kannattaa odottaa vielä pari vuotta.
- ewr
Eikös kyse ollut nimenomaan että otetaan laillinen sähkömies tuntitaksalla, mutta tehdään kaikki mahdollinen sallittu ennen sitä.
- Pitäisi olla vähintään
ewr kirjoitti:
Eikös kyse ollut nimenomaan että otetaan laillinen sähkömies tuntitaksalla, mutta tehdään kaikki mahdollinen sallittu ennen sitä.
Kaksinkertainen normaaliin verrattuna. Siihen tulee paljon sellaisia näkymättömiä tunteja, jotka ei näy asiakkaan suuntaan. Kokemusta on: puhelinlaskukin on aikamoinen ja jotainhan se oma vapaa-aikakin maksaa. Yleensä tämä aihe näyttää olevan kovin herkkä ja tunkua tälle alueelle näkyy olevan.Olen olosuhteiden takia joutunut ottamaan urani aikana muutaman keikan, jotta en olisi saanut "V..moisen miehen" leimaa otsaani. Mitään en ole hyötynyt tunteihin nähden vaikka maksettukin on. Ovat olleet työkavereita, koulukavereita ja sukulaisia. Yleensä ovat olleet insinöörejä tai vastaavia, mutta ei se paljon auta, jos kokemusta ei ole.
- Ainakaan pitäisi
Sekaantua tällaiseen. Koko ajan on saatavissa "oikeitakin" hommia riittävästi ja tällaiset "opetukselliset" "nimenantokeikat" syövät aikaa ja energiaa. Vapaa-aika on yrittäjällä varsin vähäiseksi jäävä luonnonvara pakollisten paperitöiden ohessa. Kuitenkin tunnollinen sähkömies yritää katsoa, että hommat on oikein tehty, sillä nimi jää aina paperiin. Toista se on Ranella!!
- hommat
suomalaisilta sähkäreiltä loppuu jos tuntityöt ei ala kiinnostaa.
Aina vaaditaan urakkaa, urakkaa ja kirjoitetaan että sähkötyöt tekee parissa päivässä ja on todistettu tarvikkeiden maksavan 3000 euroa ja loppuosa 10000 urakasta jää palkaksi.
Kunhan todellinne tietämys asiasta leviää niin, sähkärit tekee mielellään tuntihommia leipänsä eteen.
Olkoon se tuntipalkka vaikka 50, maksan sen mielelläni parilta päivältä. Ja matkat päälle. - minä vain
kaikilla aloilla on osaajia jotka tekevät keskitetysti vaikeammat työt. Eihän sähkömiestä kukaan ole käskenyt ilmaiseksi rasioita kytkemään, joten palkka määräytyy kysynnän mukaan.
Laskuttakaa johtojen selvityksestä kunnon palkka älkääkä täälä valittako toisarvoisista asioista.
Neuvonnasta ja puhelimen käytöstä reilusti laskua. Näinhän tekee kaikki nykyisin.
Jos muurari käy työmaalla sanomassa mitä isännän pitää tehdä niin siitä tulee isännälle lasku. Eihän me elä pyhällä hengellä mutta tuntuu, kun näitä ketjun esityksiä lukee, että amikseen pitää panna hieman korkeampi kynnys sähköpuolelle. - Odotusarvona on
minä vain kirjoitti:
kaikilla aloilla on osaajia jotka tekevät keskitetysti vaikeammat työt. Eihän sähkömiestä kukaan ole käskenyt ilmaiseksi rasioita kytkemään, joten palkka määräytyy kysynnän mukaan.
Laskuttakaa johtojen selvityksestä kunnon palkka älkääkä täälä valittako toisarvoisista asioista.
Neuvonnasta ja puhelimen käytöstä reilusti laskua. Näinhän tekee kaikki nykyisin.
Jos muurari käy työmaalla sanomassa mitä isännän pitää tehdä niin siitä tulee isännälle lasku. Eihän me elä pyhällä hengellä mutta tuntuu, kun näitä ketjun esityksiä lukee, että amikseen pitää panna hieman korkeampi kynnys sähköpuolelle.Se, jotta vain siitä "kytkentätyöstä" maksetaan, silloinhan tulee jotain "näkyvää"!
- Kyllä kahdessa
hommat kirjoitti:
suomalaisilta sähkäreiltä loppuu jos tuntityöt ei ala kiinnostaa.
Aina vaaditaan urakkaa, urakkaa ja kirjoitetaan että sähkötyöt tekee parissa päivässä ja on todistettu tarvikkeiden maksavan 3000 euroa ja loppuosa 10000 urakasta jää palkaksi.
Kunhan todellinne tietämys asiasta leviää niin, sähkärit tekee mielellään tuntihommia leipänsä eteen.
Olkoon se tuntipalkka vaikka 50, maksan sen mielelläni parilta päivältä. Ja matkat päälle.Päivässä tule tehtyä. Täytyy olla aika gryndaus-karvalakkimalli, joka menee vähillä tunneilla. Ainakin täällä on nykyään taloissa niin paljon piuhaa ja erilaista järjestelmää, että katto ja seinälevytys pullistelee. Kytkepäs ne ja pistä toimintakuntoon amatöörin jäljiltä. Ihan hirvittää se sotku keskuspäässä ja rasioilla. Kaapelivetäjillä ei ole mitään hajua siitä mikä kaapeli menee minnekin. Merkinnät erittäin puutteelliset ja virheelliset. Siihen lisänä suunnitelmapiirustuksiin tehdyt muutokset, joita ei ole toteutettu oikein.Kaikki levytetty ennen kytkentöjä, joten ala mittailemaan lottoamaan! Bingo! ryhmä löytyi, entäs seuraava, missä mahtaa olla vai onko ollenkaan? Jos on, niin poikkipinta väärin!
- Oi Pojat
Ottakaa ne kurahaalarit pois päältä ja menkää katsomaan jonnekin rakennus työmaalle että saatte edes jonkun näköisen käsityksen rakennus- ja sähkötöistä.
- sähkömies
tuskinpa kukaan sähkäri haluaa tulla tekemään kytkentöjä jonkun toisen vetämiin piuhoihin ja sittenkin jos tulee niin tunti hinta on suolainen koska sähkö liikkeeltä jää myymättä piuhaa ja muita tavaroita. ja niistä se kaiken katteen periaatteessa saa. joten jos haluat hyvän sähkärin niin älä vedä itse.
- Hyvät sähköt
Niin älä teetä eri miehillä! Vain tusinamiehet tulee rääppimään toisen jäjille. Lopputulos on sitten sen mukainen; mitään merkintöjä ei ole tehty kuviin, kaikki tehty lyhyen kaavan mukaan, hultohommat pirun vaikeita myöhemmin. Nimimerkillä kokemusta on.
- kaipaa
Hyvät sähköt kirjoitti:
Niin älä teetä eri miehillä! Vain tusinamiehet tulee rääppimään toisen jäjille. Lopputulos on sitten sen mukainen; mitään merkintöjä ei ole tehty kuviin, kaikki tehty lyhyen kaavan mukaan, hultohommat pirun vaikeita myöhemmin. Nimimerkillä kokemusta on.
itse vaan johdot seinille ja sähkäri tuntitaksalla kytkemään ja todistusta kirjoittamaan.
Sama mistä työstä ne saavat tuntinsä täyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760