Hei! Lähestyn pikkupikkuhiljaa eläkeikää ja mielessäni raksuttaa aina välillä, mitä kaikkea teen vapaa-ajallani kun kuusikymppisenä jään eläkkeelle. Uskon kyllä itse löytäväni melko tyydyttävästi kaikenlaista tekemistä kun harrastuksia on aina ollut ja aina on löytynyt uusiakin, mutta tiedän, että asia on monelle yllättävän päällekaatuva ongelma kun työt yht'äkkiä päättyvät ja aikaa tulee rutkasti lisää. Ikävää on tietenkin, jos rahaa on huomattavasti vähemmän, jolloin se voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, mitä harrastat. Itse joudun ainakin rajoittamaan mieliharrastustani matkustamista. Oletko/olitko valmis jäämään vapaalle? Minä ainakin luulen olevani!
Mitä teet kun olet eläkkeellä?
9
960
Vastaukset
- pullaulla
Kun alkuun pääsee . Minulla ei ole koskaan kiire .Jotkut sanoo että eläkkeellä se kiire vasta alkaakin .
Niin jos haluat katsoa minkälainen olen Klikkaa sitä lippua nimeni vieressä ,sielä selviää paremmin . Siksihän meillä on Profiilit::))
Nautin eläkkeellä olosta ja olen nyt saanut nauttia tästä jo 6v --koska jäin 65v eläkkeelle ,työtä olisin saanut tehdä senjälkeenkin ,mutta ei kiinnosta . Olen 16v aloittanut ja se saa riittää--nyt vaan naatitaan .
Liikaa ei kannata ottaa harrastuksiakaan ei ainakaan sellaisia jotka velvoittavat sinua johonkin --huolet pois ja kukka rintaan . - Titi50
Kiva, että kaikki tuntuu olevan kohdallaan ja hyvin sulla! Rapsuja snautserille, minäkin olen koiraihminen (vaikka ei ole koiraa tällä hetkellä).
Kaunista kesää teille molemmille! :o)- lokari69
Aloin työn teon alle 15 vuotiaana ja sitä teinkin47 vuotta.
Nyt olen oollut tyhjäntoimittajana yli 11 vuotta .
Hyvin näkyy aika menevän vaikka en paljonkaan työtä tee, no ruohon leikkaukset ja noi muut pikku jutut tietysti pitää ...
Mikäs tässä valmiissa maalimassa on elää.
Terv: Lokari69.
Ensinnäkin siirsin kaikki kellot silmieni ulottuvilta pois.
Aika on enää suhteellinen käsite minulle, enkä sitä enää seuraa kellon viisareista muulloin kun on pakko, esim. jokin varattu aika josta on pidettävä kiinni, ettei jonkun toisen kuviot sekannu :D
En myöskään seuraa ajan trendejä, esim. muotia tai muuta ajan henkeen kuuluvaa, en ainakaan tietoisesti.
Ei ole minkäänlaisia pakotteita, jotka saisivat minut "juoksemaan mutkille", juoksentelen tai laahustelen omassa tahdissani.
Syön kun on nälkä, nukun silloin kun uni maistuu (vaikka keskellä päivää), tulen ja menen milloin haluan ja minne haluan.
Eläkkeellä olo on vapautta. Teen mikä tuntuu mukavalta ja onneksi mukavia harrastuksia on riittävästi ja terveyttäkin vielä niin paljon että voi harrastaa liikuntaa eri muodoissa, matkustaa ja nauttia uuden näkemisestä ja kokemisesta.
Titi50, mainitsit tuon rahapuolen.
Minäkin ajattelin, että nyt sitten tulee rahaa vähemmän, mutta en ajatellut että menot pienenevät hurjasti.
Näin on minun kohdallani:
Ei tarvitse enää ostella kalliita vaatteita joka näkemässä.
Työmatkakuluja ei ole enää eikä työmatkojen yhteydessä olleita hotellilaskuja.
Ruokalaskut puolittuivat kun on aikaa leipoa ja tehdä ruoat alusta loppuun. Teen ruokia suuria eriä, vaikka olenkin yksineläjä, pakastan annospakkauksiin.
Olen taloudellinen mutta en saita. Osaan nauttia hyvästä ruuasta ja juomasta ja kutsun mielelläni ystäviä kaveriksi.
Raha-asioissa saa aina asettaa menonsa tärkeysjärjestykseen.
Pienistäkin summista kertyy vuoden mittaan isoja summia.
Pikkutuhlauksia ei ajattele silloin kun on enemmän rahaa käytettävissä.
Esim. säännölliset iltalehtien ostamiset tai aikakausilehdet maksavat vuoden mittaan paljon.
Samoin lankeamiset suklaan tai kahvileipien ostamiseen.
Tupakka-aski päivässä? Viinipullo tai pari viikonloppuisin?
Ylläolevan tapainen tuhlaaminen antaa hetken nautinnon, mutta jos karsii jotakin pois niin ehkä on varaa sellaiseen nautintoon joka kestää muistoissa kauemmin, esim. jokin matka.- beataBarbara*
En tee eläkkeellä yhtään mitään, tai just sen, mitä huvittaa. Yleensä ei huvita.
Ainut hyvä puoli on, ettei tarvitse nousta aamulla niin aikaisin.
Mulla oli pitkään niin, että työ aina kotiolot voitti. Ei enää päässyt sinne töihin kotitöitä ”karkuun”.
Alkuun tunsi itsensä tarpeettomaksi, kun työtoverit jäi, ja ajatella pärjäsivät ihan ilman minua!
Sitten istuin junaan ja matkustin tapaamaan frendejä. Rautatiet antaa alennuksen eläkeläisille, edullinen tapa liikkua
Sitten aloin hoitaa tätä raihnaista kroppaani, nyt voin mennä aamulla aikaisin, jos satun heräämään, tyhjään kuntosaliin jäseniä liikuttelemaan. Enhän minä nyt kenenkään nuorten adonisten kanssa iltaruuhkassa voi treenata. Sen puurtamisen jälkeen saunaan ja terapialtaan vimmaiseen pyöritykseen.
Siis ainoa työ on yrittää pitää itsensä jotenkuten ”kunnossa” henkisesti ja fyysisesti
beataB (yrittäen...)- beataBarbara*
lisäys edelliseen:
Sen minä päätin, että enää ei tarvitse kilpailla eikä kiirehtiä missään.
Kuinkas ollakaan, se kiirehtiminen on jäänyt kuin kiinni selkäytimeen, huomaa mennä tohottavansa vanhasta tottumuksesta.
Täytyy aina seisahtua ja sanoa seis ja muistuttaa itseään!
Hei, minulla ei ole enää kiire mihinkään. Minulla on kaikki se maailman aika, joka minulle on annettu.
beataB ( kunhan muistuttelin..)
verrattuna nuorena oloon, löytyy vaikka millä mitalla.
Ajatella nyt ensinnäkin koulunkäynti ja hyvän työpaikan saanti, joka ei ole itsestään selvyys tämän päivän nuorille. Meille löytyi aina töitä.
Sitten oli puolison löytäminen, perheen perustaminen, avioliiton arkipäivä, perhe-elämän ja työelämän yhteensovittaminen.
Kaikki vaatimukset joka puolelta...Omaa aikaa ei ollut koskaan.
Nyt olen vapaa kuin lintunen ja nautin vapaudestani.
En millään haluaisi takaisin noihin nuoruusvuosiin.
Eläkeläisenä voi harrastaa kaikkea kivaa ja käyttää aikansa niinkuin parhaaksi näkee.- jenkaten
Kyllä tekemistä riittää.Älä kanna huolta että ai-
ka käy pitkäksi.Alkuun on kyllä vähän outo olo,
mutta kun on kerran harrastuksia,niin laita kel-
lo molempiin ranteisiin niin aika riittää parem-
min.Tai tee niinkuin minä tein,päätin että tässä
huushollissa ei enää kellot soi.Mutta aina on
kiire ei ole vain vielä selvinnyt että minne.
Toivotan rauhallisia eläke päiviä! - liinumaria
ja raha riittää. Tietysti jos haluaa matkustella, niin kai se kalliiksi tulee. Eläke riittää, jos ei ole velkaa tai tarvitse lapsia ja lastenlapsia autella. Ruoanlaitto on mukava harrastus. Meitä on kolme eläkemummoa ja meillä on vuoroviikot ruoanlaitossa. Kokoonnumme vuorotellen toistemme luo syömään päivän ainoa lämmin ateria. Siinä hoituu sosiaalinen puoli ja ruoka tulee edulliseksi ja aina ei tarvitse syödä omaa laittamaa ruokaa, sillä siihen kyllästyy. Tietysti pitää ajatella, että on hyvä kun on ruokaa, mitä syödä. Maailmassa on niin paljon nälkää näkeviä ihmisiä. Olen onnellinen eläkepäivistäni, kun saisi olla tällaisessakin kunnossa.Tietysti mummojen pitää olla samalla aaltopituudella kuin itse on. Viihdyn myös yksin, teen käsitöitä, opettelen maalailua, ratkon ristikoita, töllöttelen telkkaria, käyn joskus päivätansseissa jne. Kuten huomaat, aika kuluu ja "jälkeä" tulee.
Hyviä eläkepäiviä sinulle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle441721Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2831709- 231578
- 961316
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71238Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101077Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii66986Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86960Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66935Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko13921