Tuomio Pokerrunnista

Anonyymi-ap

Nyt se sitten tuli, ainakin ensimmäisestä oikeusasteesta.

Pääsyylliseksi nimettiin turmaveneen kippari ja syyksi tähystyksen puute ja varomattomuus. Aivan ilmeisesti osallistujille oli tehty kyllin selväksi, että sääntöjä tulee noudattaa.

Järjestäjillekin riitti syyllisyyttä siitä, että otettiin turhaa riskejä.

Aallon tehneen veneilijä katsottiin syyllistyneen varomattomuuteen. Siitä olisi mielenkiintoista saada enemmän perusteluja lähinnä niiltä osin, miten tietoisuus tapahtumasta vaikutti syyllisyyteen. Eli jos ei olisi osallistunut siihen vaan olisi vain tullut satamaan tietämättä siitä, niin olisiko silloinkin ollut kyse varomattomuudesta.

7

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aallon aiheuttajan tuomiossa oli keskeistä se, että hän tiesi, että nopeusmittaus on alkanut ja että hän tiesi, että aiheuttaa aallon sekä sen, että aalto todennäköisesti aiheuttaa varaa nimen omaan nopealle veneelle.

      Eli tilanne olisi ollut erilainen, jos ei olisi tiennyt nopeista veneistä sekä niiden käyttäytymisestä, tuomio olisi ollut todennäköisesti erilainen.

    • Anonyymi

      Odotettu tuomio. Kuskin oli syytä olettaa alueen olevan turvallinen, järjestäjät eivät turvanneet aluetta riittävästi ja aallon aiheuttaja myötävaikutti tapahtuneeseen.

      Olisin kaivanut tutkimusta myös viranomaisvalvonnasta. Miksi ei tutkittu mikseivät viraomaiset puuttuneet ennalta tarkastettuun turvasuunnitelmaan. Paikalla oli myös viranomaisia valvomassa yleistä turvalisuutta, mutta kukaan ei puuttunut silloinkaan varoalueen pienuuteen eikä rata-alueella sinne kuulumattomaan liikenteeseen.

      • Anonyymi

        Poliisilla on velvollisuus mm. turvallisuuden ylläpitämiseen. Rajalla puolestaan suorittaa poliisitehtäviä, muttei ole erikseen mainittu, että siihen kuuluisi erityisesti turvallisuuden ylläpito rajaturvallisuutta lukuun ottamatta.

        Jos paikalla oli poliisi, niin sen tehtäviin turvallisuus kuuluu, jos raja, niin se riippuu kaiketi siitä, mitä tehtävää raja oli suorittamassa.

        En tiedä, miten poliisi voi toimia, mutta se voi ainakin keskeyttää tapahtuman, jos se ei ole turvallinen ja samoin raja, jos sillä on sellainen tehtävä, johon se mahdollisuus kuuluu.

        Yleensä virkamiehellä ei käytännössä ole vastuuta, ellei menettele jollain tavalla väärin. Jos ei tee mitään, niin yleensä ei menettele väärin. Siitä on monta esimerkkiä.


    • Anonyymi

      Ihan odotettu tuomio, joskin itselleni oli pieni yllätys, että aallonmuodostajakin sai tuomion. Mutta perusteltu sekin. Muut tuomitut selvästi aiheuttivat varomattomuudellaan tytön kuoleman, päälleajaja erityisesti.

      Jännä nähdä, onko tuomiolla vaikutuksia jatkossa järjestettäviin Poker runeihin.

      Esimerkiksi Ahvenanmaalla järjestäjä on eri kuin Hangossa, mutta reittiajossa pari kertaa olen nähnyt miten osallistujat ajavat hana pohjassa Lemlandin kanavaan johtavalla kapealla väylällä. Siinä kesäviikonloppuna veneitä aina paljon, eikä väistötilaa paljoa ole. On vain ajan kysymys koska osuu seuraavan kerran..

      • Anonyymi

        Sinänsä ei ole yllätys, ettei tarran kiinnittäminen veneeseen anna oikeutta rikkoa lakia.

        Yllätyin ensin myös aallontekijän sakoista, mutta tulin siihen tulokseen, että jos hänen katsottiin tietävän aiheuttamastaan vaarasta, hänellä on velvollisuus välttää sitä. Sitä voisi vaikka verrata siihen, jos kanootti on väylän vieressä, niin pitää ottaa se huomioon, vaikkei olisi aallontekokieltoa tai nopeusrajoitusta.


      • Anonyymi

        Jatkoa Hangon Poker Runiin ei näillä näkymin ole odotettavissa...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe