Rahankierrosta esimerkki

Anonyymi-ap

Vanha esimerkki joskus vuosikymmenten takaa:

”Turisti meni pikkukaupungissa hotelliin, jätti sadan euron setelin receptionin pöydälle ja lähti katsomaan huoneita.Hotellinjohtaja otti rahan ja lähti ja maksoi velkansa lihakauppiaalle.Lihakauppias maksoi samalla rahalla velkansa karjankasvattajalle.Karjankasvattaja maksoi rahalla velkansa huoltamoyrittäjälle.Huoltamoyrittäjä kiirehti maksamaan velkansa maksulliselle naiselle,jonka palveluja oli käyttänyt.Tämä maksoi hotellilaskunsa ja raha jäi receptionin tiskille.Turisti tuli huoneita tarkastamasta ,mutta huoneet eivät miellyttäneet, joten hän otti rahansa tiskiltä ja lähti muualle.
Kauppoja ei turistille hotellin kanssa syntynyt, mutta raha liikkui.Kaikista tuli velattomia ja onnellisia.”

Mitä tästä opimme ?

5

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossa kukaan ei hinnoitellut riskiä, että joku jättäisi laskunsa maksamatta, kukaan ei ottanut viivästyskorkoa, kukaan ei huomioinut eikä hinnoitellut riskiä rahan arvon muuttumisesta, kukaan ei halunnut ansaita eli hyötyä lainanannollaan.

    • Anonyymi

      Aloittaja voi kertoa mitä on rahankierto?

      Siis jos käyttää sata euroa, niin se jakaantuu viiteen osaan ja yksittäinen osa jakaantuu uudelleen viiteen osaan. Osa näistä jakeista jatkaa vielä jakaantumisesta eri suurissa erissä ja aika kuittaa muistot.

    • Anonyymi

      "Kaikista tuli velattomia ja onnellisia.”

      No itse asiassa kaikki olivat jo NETTOvelattomia.

    • Anonyymi

      Eikä tuossakaan kiertänyt vastikkeeton raha. Eikä velkaa otettu ns. syömävelkana tai kulutettu enemmän, kuin ansaitaan.

      • Anonyymi

        Tuossahan oli kyse nimenomaan ’syömäveloista’ eli jokainen osti ’luotolla’ nuo palvelut/tavarat. Ja kysehän ei ollut investoinneista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe