Mikä lakipykälä määrittää jalankulkijan väistämisen ja suojakorokkeen vaikutuksen asian suhteen?

Anonyymi-ap

Autokoulussa opetettiin aikoinaan, että kun jalankulkija lähtee ylittämään suojatietä ja jos on suojakoroke välissä, eli jalankulkija kulkee vielä sen korokkeen toisella puolella, niin ei tarvitse pysähtyä väistämään/antamaan esteetön kulku. Mikä lakipykälä määrittää tuon suojakorokkeeseen liittyvän asian, vai pitääkö tuo paikkansa?

22

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lakipykälä ei ota kantaa. Jalankulkijalle tulee antaa esteetön kulku. Jos jalankulkija joutuu hidastamaan (saati sitten pysähtymään), ei lakipykälän vaatimus täyty. Ja tilaa tulee jäädä sen verran, että eteneminen on turvallista.

      Käytännössä useimmiten tyhjä kaista tai keskialue jalankulkijan ja ajoneuvon välissä riittää.

      • Anonyymi

        Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Tuo pätee varmasti myös kyseisissä tilanteissa, kun tuon tilan tuossa mainitsit, vai miten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Tuo pätee varmasti myös kyseisissä tilanteissa, kun tuon tilan tuossa mainitsit, vai miten on?

        Tietysti pätee. Sehän pätee ihan jokaisessa tilanteessa, jossa on vähintään yksi jalankulkija ja vähintään yksi jokin ajoneuvo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Tuo pätee varmasti myös kyseisissä tilanteissa, kun tuon tilan tuossa mainitsit, vai miten on?

        Miksei se pätisi? Jos minä sen vielä erikseen mainitsen, niin mistä tuollainen kysymys oikeastaan kumpuaa?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Miksei se pätisi? Jos minä sen vielä erikseen mainitsen, niin mistä tuollainen kysymys oikeastaan kumpuaa?

        ...kysyy aito Kyselijäpösilö.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Miksei se pätisi? Jos minä sen vielä erikseen mainitsen, niin mistä tuollainen kysymys oikeastaan kumpuaa?

        Kertaus on opintojen äiti.


    • Anonyymi

      Mikään lakipykälä ei määritä tuollaista suojakorokkeeseen liittyvää asiaa. Se on ollut joku autokouluopettajan oma keksintö.

      Jalankulkijalle on annettava esteetön kulku suojatiellä aina ja kaikissa tilanteissa. Tieliikennelaki ei tunne tähän yhtäkään poikkeusta. Se, miten kaukana olevan jalankulkijan edestä vielä ehtii riippuu tietysti omasta nopeudestasi sekä erityisesti jalankulkijan nopeudesta. Jalankulkijan nopeus on tyypillisesti 0-15 km/h, hitaat kännykän näprääjät ja vanhukset siellä haitarin alapäässä ja juoksijat, rullaluistelijat, potkulautailijat ym vipeltäjät yläpäässä.

      Pysähtymispakko sen sijaan koskee vain tilannetta, jossa toinen ajoneuvo on pysähtynyt viereiselle kaistalle. Muissa tilanteissa menetelmää esteettömän kulun antamiselle ei ole määrätty. Riittää, kun jalankulkijalle annetaan esteetön kulku, ja osoitetaan se hyvissä ajoin niin, ettei jalankulkijalle jää epäselvyyttä aikeista. Usein hidastaminen riittää, poislukien lapset ja vanhukset, joista valtaosa ei uskalla lähteä yli ennenkuin ajoneuvo on pysähtynyt.

    • Anonyymi

      27 §
      Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

      Kyllä tuosta pitäisi osata lukea se, että sitä suojakoroketta lähestyvä jalankulkija vasta on poistumassa suojatieltä, eikä ole vielä seuraavalla suojatiellä, eikä valmistaudukaan menemään sille.

      Ja vaikka olisikin jo valmistautumassa, pitää hänen ottaa huomioon myös
      16 §
      Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät.

      • Anonyymi

        "Kyllä tuosta pitäisi osata lukea se, että sitä suojakoroketta lähestyvä jalankulkija vasta on poistumassa suojatieltä, eikä ole vielä seuraavalla suojatiellä, eikä valmistaudukaan menemään sille."

        Lainaamassasi pykälässä ihan yksiselitteisesti sanotaan, että jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. Millään suojakorokkeilla tms ympäristötekijöillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Jos ehdit edestä niin, että jalankulkijan hidastamatta jää turvallinen väli, niin voit mennä. Jos et ehdi, niin et voi mennä. Jos jalankulkija joutuu muuttamaan kulkuaan sinun takiasi, olet laiminlyönyt velvollisuutesi antaa esteettömän kulun.

        "Ja vaikka olisikin jo valmistautumassa, pitää hänen ottaa huomioon myös
        16 §
        Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät."

        Juuri näin. Ihan samoin kuin etuajo-oikeutettuakin tietä ajavan ajoneuvon kuljettajan tulee noudattaa erityistä varovaisuutta lähestyessään risteystä (28 §). Pykälät 16 ja 28 eivät kuitenkaan ole mitään väistämisvelvollisuuden lievennyksiä, vaan kehoittavat varomaan väistämisvelvollisen mahdollista laiminlyöntiä.


    • Anonyymi

      Tulkitsisin tuon niin, että yleensä välissä oleva suojakoroke riittää käytännössä siihen että autolla ehtii mennä suojatien yli häiritsemättä jalankulkijan kulkua. Tosin pitää olla myös sen verran tilannetajua, että osaa huomioida nopeuksia ja etäisyyksiä niin että jalankulkijan esteetön kulku toteutuu.

      Korokehan voi olla hyvinkin kapea ja jalankulkija voi esim. juosta kohti koroketta, ja auton ajokaista voi kulkea aivan korokkeen vieressä. Tai sitten voi olla leveä katu, jossa auton ja jalankulkijan väliin jää vielä pari tyhjää kaistaa keskikorokkeen lisäksi. Voi olla jopa niinkin, että jalankulkijan puolella koroketta palaa autoille punaiset valot ja toiselta suunnalta lähestyville autoille vihreät, jolloin jalankulkija joutuu joka tapauksessa pysähtymään keskikorokkeelle.

      Eli kaikin kaikkiaan ehkä jonkinlainen nyrkkisääntö, joka ei kuitenkaan sovi ihan joka tilanteeseen.

    • Anonyymi

      Muistan omalta autokouluajalta 80-luvun loppupuolella opettajan opettaneen muutamia ”hyviä käytäntöjä”, jotka eivät suoraan perustuneet liikennesääntöihin. Ne jäivät varmasti oppilaiden mieleen. Ihan hyviä vinkkejä, vaikka eivät mitään todellisia liikennesääntöjä olleetkaan. Kyse on varmaan tällaisesta samasta asiasta.

    • Anonyymi

      Pykälän viilaajat ja kaivajat vauhdissa, hihii!
      Tunnetteko itsenne päteviksi kun osaatte kaivaa lakitekstiä ATK:sta?

      • Anonyymi

        Liikennesäännöistä on kysymys. Liikennesäännöt löytyvät tieliikennelaista. Etkö osaa liikennesääntöjä vai etkö välitä niistä vai mikä on pointtisi?


    • Anonyymi

      Yli vaan taikka varpaille.
      Osaavatpa sitten kunnioittaa isompaa

      • Anonyymi

        Tuollaisten idioottien takia jalankulkijoille voisi jakaa 3 metrin mittaisia kevyitä terästikkuja. Saa sitten "isompi" kylkeensä pitkän naarmun muistutukseksi liikennesäännöistä törmätessään jalankulkijat kantamaan tavaraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisten idioottien takia jalankulkijoille voisi jakaa 3 metrin mittaisia kevyitä terästikkuja. Saa sitten "isompi" kylkeensä pitkän naarmun muistutukseksi liikennesäännöistä törmätessään jalankulkijat kantamaan tavaraan.

        Tai se jalankulkija saa sen tikkunsa perzeezeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai se jalankulkija saa sen tikkunsa perzeezeen.

        Tykkäät työnnellä juttuja muiden perzeisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisten idioottien takia jalankulkijoille voisi jakaa 3 metrin mittaisia kevyitä terästikkuja. Saa sitten "isompi" kylkeensä pitkän naarmun muistutukseksi liikennesäännöistä törmätessään jalankulkijat kantamaan tavaraan.

        Minkäs tyydytyksen siitä saisit?
        Ennemmin se ois kätevä siin kohtaa kantaa potilas vartaassa monttuun.
        Ei pidä olla niin tyhmä ettå jalankulkijana ittesä teloo oikeassa ollessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäs tyydytyksen siitä saisit?
        Ennemmin se ois kätevä siin kohtaa kantaa potilas vartaassa monttuun.
        Ei pidä olla niin tyhmä ettå jalankulkijana ittesä teloo oikeassa ollessaan.

        Monet ovatkin tyhmiä ja heidät pitää tieliikennelain mukaan ajoneuvojen kuljettajien huomioida erityisen paljon liikenteessä.

        Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkäs tyydytyksen siitä saisit?
        Ennemmin se ois kätevä siin kohtaa kantaa potilas vartaassa monttuun.
        Ei pidä olla niin tyhmä ettå jalankulkijana ittesä teloo oikeassa ollessaan.

        Tietysti uhri on aina tyhmä, kun kerran uhriksi jäi. Mitäs käveli suojatiellä. Tai jalkakäytävällä. Kun teiden kuningas saapuu autollaan paikalle huonoine osaamisineen ja olemattomine itsetuntoineen, niin pippeli vastuu kaikesta on kaikilla muilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti uhri on aina tyhmä, kun kerran uhriksi jäi. Mitäs käveli suojatiellä. Tai jalkakäytävällä. Kun teiden kuningas saapuu autollaan paikalle huonoine osaamisineen ja olemattomine itsetuntoineen, niin pippeli vastuu kaikesta on kaikilla muilla.

        Vaikka poikkeavalla kehitysvammaa potevalla se ajotaito ja osaaminen, itsetunnon lisäksi on olematonta ja vastuunotto itsestään tuntematon käsite, niin muidenhan tuokin asia on joka tilanteessa otettava huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka poikkeavalla kehitysvammaa potevalla se ajotaito ja osaaminen, itsetunnon lisäksi on olematonta ja vastuunotto itsestään tuntematon käsite, niin muidenhan tuokin asia on joka tilanteessa otettava huomioon.

        Varsin vastuunotto poikkeava pippeli itsetunto tuokin asia varsin tuntematon pippeli käsite otettava huomioon.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      70
      17833
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      45
      5591
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      304
      2990
    4. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      46
      2792
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      181
      2543
    6. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      9
      2160
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      25
      2005
    8. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      12
      1852
    9. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      141
      1752
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      411
      1658
    Aihe