Onko meillä rahaa nastarenkaisiin

NASTARENKAIDEN HAITAT
ONKO MEILLÄ VARAA NASTARENKAISIIN?
Valtaosa suomalaisista valitsee talvirenkaaksi nastat. Valinta on turvallinen, mutta tarpeetta nastarenkailla ajavat aiheuttavat yhteiskunnalle suuret kustannukset.

Ensimmäinen liikennevirhemaksu Suomessa nastarengaskiellon rikkomisesta annettiin 24. marraskuuta 2022. Helsingin kaupunki oli kieltänyt nastarenkailla ajamisen ydinkeskustassa Lönnrotinkadulla hengitysilmaa haittaavan katupölyn vuoksi.

Katupölystä puhutaan paljon, mutta muuten nastarenkaiden haittavaikutuksista keskustellaan yllättävän vähän. Moni ajattelee, että nastarenkaiden lisäturva jäisillä teillä on kaikkien haittojen arvoinen.

Selvitimme, millaista haittaa nastarenkaiden käyttö aiheuttaa.

Uudet autot painavampia
Kesällä mediassa levisi virheellinen uutinen brittitutkimuksesta, jonka mukaan täyssähköiset henkilöautot vaurioittavat teitä moninkertaisesti polttomoottoriautoihin verrattuna. Väite perustui virhetulkintaan, ja uutiset korjattiin nopeasti.

Autojen massa kasvaa
Suomen henkilöautokannasta laskettu auton keskimääräinen massa. Autokanta tarkoittaa kaikkia rekisterissä olevia henkilöautoja, niin vanhoja kuin uusiakin.



Lähde: Traficom

Sähköauton massa on suurempi
Vuonna 2022 ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen kokonais- ja omamassa. Toistaiseksi uudet täyssähköautot ovat huomattavasti polttomoottorimalleja painavampia.



Lähde: Traficomin avoin data

Vaikka sähköautot ovat polttomoottoriautoja painavampia, on painoero merkityksetön tiestöllä, joka on suunniteltu kestämään raskaita ajoneuvoyhdistelmiä. Ei siis syytä huoleen?

Kyllä on, jos autossa on nastarenkaat. Nastarenkaat kuluttavat asfalttia, ja tien kuluma riippuu suoraan nastarenkaallisen ajoneuvon painosta.

Ja ajoneuvojen paino kasvaa, kun täyssähköautot yleistyvät. Nastarenkailla varustettu täyssähköauto kuluttaa siis asfalttia enemmän kuin nastarenkailla varustettu kevyempi polttomoottoriauto.

Kestävä ratkaisu ei ole rangaista sähköautoja, vaan pohtia rengasvalintaa: pitäisikö yhä useamman ajaa kitkarenkailla?

Autojen painon kasvusta kertoo omamassan kehitys. Omamassa tarkoittaa auton painoa ajokunnossa 75 kiloisen kuljettajan kera. Vuonna 2000 Suomen henkilöautokannasta laskettu auton keskimääräinen omamassa oli noin 1 100 kiloa, ja vuonna 2023 se oli noussut jo 1 475 kilogrammaan.

Tulevaisuudesta kertoo vuonna 2022 ensirekisteröityjen eli uusien henkilöautojen omamassa. Traficomin avoimen datan perusteella se on hieman yli 1 600 kilogrammaa.

Vielä kauemmas tulevaisuuteen voi katsoa rajaamalla tarkastelun vuonna 2022 ensirekisteröityihin täyssähköautoihin: niiden omamassa on hieman yli 2 000 kiloa.

Akkutekniikan kehitys voi hillitä lähitulevaisuuden sähköautojen painoa.

Silti trendi on selvä: Suomen teillä liikkuu jo lähivuosina painavia henkilöautoja huomattavasti nykyistä enemmän, ja osassa niistä on nastarenkaat.

Vaikka kitkarenkaiden osuus liikenteessä kasvaa, Suomessa yhä noin 80 prosentissa henkilöautoista on nastarenkaat. Tarkkaa tietoa siitä, kuinka monta prosenttia ajokilometreistä nasta- ja kitkarenkailla ajetaan, ei kuitenkaan ole.

Nastat kuluttavat teitä
Teiden kulumisen ja vaurioitumisen kustannus yhteiskunnalle on suuri. Vuonna 2022 valtion teitä päällystettiin uudelleen 2 400 kilometriä. Se maksoi noin 215 miljoonaa euroa.

Väyläviraston mukaan kaikkein vilkasliikenteisimmillä maanteillä kuten moottoriteillä näkyvä urautuminen johtuu lähes kokonaan nastarenkaiden aiheuttamasta kulumisesta.

Näitä pienemmillä teillä, eli jo yksiajorataisilla valtateillä, urautumiseen vaikuttaa myös raskaan liikenteen aiheuttama ajoradan painautuminen. Mitä pienempi tie, sitä suurempi osuus urista on raskaan liikenteen aiheuttamaa.

Väyläviraston viisivuotinen tutkimus selvitti urautumista 740 tiekilometrillä, joihin eivät kuuluneet kaikkein vilkasliikenteisimmät tiet. Keskimäärin tiet urautuivat 1,5 millimetriä vuodessa, josta yksi millimetri kului talven aikana ja loput kesärengaskaudella.

Vesisateisina talvina keskimääräinen kuluminen kiihtyi jopa 1,35 millimetriin talvessa. Kostea asfaltti kuluu kuivaa nopeammin. Ilmastonmuutos uhkaa siis kiihdyttää päällysteen kulumaa, mikäli ”nollakelisten” päivien määrä kasvaa.

Tiet urautuvat kahdesta syystä: raskas liikenne aiheuttaa painautumaa ja nastat kuluttavat tietä. Mitä suurempi tie, sitä suurempi osuus urautumisesta aiheutuu nastarenkaista.

Nastarenkaiden teitä kuluttava vaikutus riippuu myös ajonopeudesta. Kuluma kasvaa merkittävästi ajonopeuden noustessa yli 80 kilometriin tunnissa.

Nastarenkaiden vaikutusta tien kulumaan on tutkittu Suomessa vuosikymmeniä. Tutkimuksen avulla nastarenkaita koskevia määräyksiä on kehitetty, jotta nastarenkaat kuluttaisivat teitä vähemmän.

Vuosien aikana muun muassa nastojen painoa ja nastaulkonemaa renkaan kulutuspinnasta on rajoitettu, samoin nastan staattista pistovoimaa.

Kuinka nastarenkaat kehittyvät?
2000-luvun alussa säätelyllä rajoitettiin nastojen määrää. Ensin raja oli 55 ja vuodesta 2013

54

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuinka nastarenkaat kehittyvät?
      2000-luvun alussa säätelyllä rajoitettiin nastojen määrää. Ensin raja oli 55 ja vuodesta 2013 alkaen 50 nastaa per renkaan vierintäkehän metri.


      Näitä nastoja on kuvan Bridgestone Blizzak Spike 3:ssa peräti 262 kappaletta. Renkaan koko on 205/55 R16, eli ilman yliajokokeella tehtyä hyväksyntää nastoja saisi olla vain noin sata.

      Merkittävää on, että rengasvalmistajille on sallittu vapaus poiketa tästä rajasta, kunhan valmistaja osoittaa runsasnastaisemman renkaan kuluttavan tietä sallituissa rajoissa niin kutsutulla yliajokokeella. Se mittaa nastarenkaan aiheuttamaa tien kulumaa.

      Rengasvalmistajille mahdollisuus poiketa asetetusta nastamäärästä on ollut kutsu nastakilpailuun.

      Tekniikan Maailman talvirengasvertailussa (TM 18/2023) testatun rengaskoon 205/55 R16 vierintäkehän pituus on lähes tasan kaksi metriä. Nykyisen 50 nastaa per metri -säännön mukaan testatulle rengaskoolle sallittaisiin noin sata nastaa.

      Yliajokokeen avulla rengasvalmistajat ovat hyväksyneet valtaosaan renkaista noin 200 nastaa. Bridgestone Blizzak Spike 3:ssa nastoja on jopa 262. Michelinissä sekä Nokian Hakkapeliitta 10:ssä nastoja on 250.

      Rengasfirmoille suuret nastamäärät ovat tarpeellisia, sillä runsas nastamäärä tuo kärkisijoja vahvasti jääpitoa painottavissa talvirengastesteissä.

      Tekniikan Maailmankin testeissä painoarvo jääsuorituskyvylle on 40 prosenttia. Perustelu on vahva: korostetaan osa-aluetta, joka tuo turvaa kaikkein vaarallisimmissa olosuhteissa.

      Yliajokokeen kehittäminen alkoi vuonna 1985 juuri siksi, että haluttiin mitata nastarenkaiden aiheuttamaa tien kulumaa ja arvioida kiviaineksen nastakestävyyttä. Koska Suomi on nastarengaskehityksen kärkimaa, kehittyi kokeesta standardi, jolla länsimaiset nastarenkaat nykyisin hyväksytään.

      200 kertaa 15 kivilaatan yli
      Yliajokokeessa testirenkaalla ajetaan 200 kertaa yli 15 kivilaatan. Laatat punnitaan ennen koetta ja sen jälkeen tarkasti määritellyn prosessin mukaisesti, jotta saadaan selville nastaniskujen laatoista irrottama materiaali. Se on noin tuhannesosa laattojen alkuperäispainosta.

      Kustannusero on sama kuin jos polttoaineen litrahinta laskisi 2,0 eurosta 1,9 euroon. Se on paljon euroja ja hiilidioksidipäästöjä polttomoottoriautolla. Sähköautossa ajokustannuksen muutos euroissa on varsin mitätön sähkön edullisen hinnan ansiosta.

      Varovaisesti voi puhua myös mikromuoveista. Niitä irtoaa kaikista renkaista.

      Tarkkaan ottaen renkaat ovat erilaisin täyte- ja lisäainein seostettua kumia, mutta Euroopan kemikaalivirasto ECHA:n mukaan rengasperäinen materiaali määritellään mikromuoviksi.

      • Kustannusero on sama kuin jos polttoaineen litrahinta laskisi 2,0 eurosta 1,9 euroon. Se on paljon euroja ja hiilidioksidipäästöjä polttomoottoriautolla. Sähköautossa ajokustannuksen muutos euroissa on varsin mitätön sähkön edullisen hinnan ansiosta.

        Varovaisesti voi puhua myös mikromuoveista. Niitä irtoaa kaikista renkaista.

        Tarkkaan ottaen renkaat ovat erilaisin täyte- ja lisäainein seostettua kumia, mutta Euroopan kemikaalivirasto ECHA:n mukaan rengasperäinen materiaali määritellään mikromuoviksi.

        ”Autojen renkaista irtoava materiaali on yksi suurimpia mikromuovipäästöjen lähteitä. Laskennallisten, renkaiden kulumiseen perustuvien arvioiden perusteella Suomessa vuonna 2017 luontoon pääsi arviolta 5 348–10 528 tonnia rengasperäisiä mikromuoveja”, kertoo Suomen ympäristökeskuksen tutkija, meribiologi Pinja Näkki.

        Se on 1,0–1,9 kiloa materiaalia per suomalainen joka vuosi.

        Näkin mukaan tiedämme päästöjen kulkeutuvan ilmalaskeuman ja hulevesien avulla, mutta on epäselvää, kuinka kauas ne kulkeutuvat ja kuinka suuri osuus päätyy vesistöihin.

        ”Renkaan kumiseos sisältää useita ympäristölle ja terveydelle haitallisia aineita, esimerkiksi raskasmetalleja kuten kuparia tai lyijyä. Tällä hetkellä haittoja voidaan arvioida vain laboratoriotasolla, sillä luonnossa vaikutuksia on vaikea tutkia.”

        Väitöskirjassaan Näkki tutki, miten rengasperäinen mikromuovi vaikuttaa Itämeressä elävään liejusimpukkaan. Vaikutusta huomattiin solun puolustusjärjestelmässä, ja tärkeissä soluelimissä oli vaurioita.

        Renkaista siis päätyy ympäristöön valtavia määriä mikromuovia. Herää kysymys, kuluttaako suomalainen, nastarenkaita kestävä karkea asfaltti renkaita enemmän kuin sileämpi keskieurooppalainen?

        Jos renkaat kestävät pidempään sileämmällä keskieurooppalaisella tiellä, syntyy myös mikromuovipäästöjä vähemmän per ajokilometri. Aiheesta löytyy yllättävän vähän tutkittua tietoa, joten voimme vain spekuloida.

        Sitten on vielä nastarengaskiellon aiheuttanut katupölyongelma.

        Vuonna 2015 tieliikenteen aiheuttama katupöly aiheutti kolmanneksen suorista, pienhiukkasten (PM2,5) aiheuttamista kuolemista Suomessa, kun tieliikenteen pakokaasujen osuus kuolemista oli 12 prosenttia.

        Sähköautojen yleistyessä pääsemme eroon pakokaasujen ja käytännössä myös jarrujen pienhiukkaspäästöistä, mutta katupölyyn vaikuttaa rengasvalinta. (Laajemmin katupölystä ja pienhiukkaspäästöistä TM 18/2017.)

        Turvallisuus, raha ja tunteet
        Onko meillä varaa ajaa nastarenkailla?

        Käännetään asia toisin päin: jos kuvitteellista valtatietä ajavien nastarenkaallisten ajoneuvojen määrä puolittuisi 12 000 ajoneuvosta kuuteentuhanteen, hidastuisi kokonaisurautuminen Väyläviraston mukaan 1,5 millimetristä vuodessa yhteen millimetriin.

        Tällöin urautumisesta johtuva uudelleenpäällystysväli voisi venyä nykyisestä kymmenestä vuodesta viiteentoista vuoteen. Kun kunnostusväli harvenisi, saisi samalla rahalla uutta päällystettä useammalle tielle. Ajaisimme parempikuntoisilla teillä.

        Talvirenkaiden ostaja saa vapaasti valita nastojen ja kitkojen väliltä. Se on reilua kaikille niille, jotka ajavat olosuhteissa, joissa nastarenkaita todella tarvitaan.

        Mutta kuinka moni valitsee nastat vain tottumuksesta ja piikkien tuoman turvallisuudentunteen takia – vaikka ajo-olosuhteet eivät nastoja vaatisikaan? Kyse on turvallisuudesta, taloudesta, ympäristöstä, mutta paljon myös tunteista.


        https://urly.fi/3hCs


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Kustannusero on sama kuin jos polttoaineen litrahinta laskisi 2,0 eurosta 1,9 euroon. Se on paljon euroja ja hiilidioksidipäästöjä polttomoottoriautolla. Sähköautossa ajokustannuksen muutos euroissa on varsin mitätön sähkön edullisen hinnan ansiosta.

        Varovaisesti voi puhua myös mikromuoveista. Niitä irtoaa kaikista renkaista.

        Tarkkaan ottaen renkaat ovat erilaisin täyte- ja lisäainein seostettua kumia, mutta Euroopan kemikaalivirasto ECHA:n mukaan rengasperäinen materiaali määritellään mikromuoviksi.

        ”Autojen renkaista irtoava materiaali on yksi suurimpia mikromuovipäästöjen lähteitä. Laskennallisten, renkaiden kulumiseen perustuvien arvioiden perusteella Suomessa vuonna 2017 luontoon pääsi arviolta 5 348–10 528 tonnia rengasperäisiä mikromuoveja”, kertoo Suomen ympäristökeskuksen tutkija, meribiologi Pinja Näkki.

        Se on 1,0–1,9 kiloa materiaalia per suomalainen joka vuosi.

        Näkin mukaan tiedämme päästöjen kulkeutuvan ilmalaskeuman ja hulevesien avulla, mutta on epäselvää, kuinka kauas ne kulkeutuvat ja kuinka suuri osuus päätyy vesistöihin.

        ”Renkaan kumiseos sisältää useita ympäristölle ja terveydelle haitallisia aineita, esimerkiksi raskasmetalleja kuten kuparia tai lyijyä. Tällä hetkellä haittoja voidaan arvioida vain laboratoriotasolla, sillä luonnossa vaikutuksia on vaikea tutkia.”

        Väitöskirjassaan Näkki tutki, miten rengasperäinen mikromuovi vaikuttaa Itämeressä elävään liejusimpukkaan. Vaikutusta huomattiin solun puolustusjärjestelmässä, ja tärkeissä soluelimissä oli vaurioita.

        Renkaista siis päätyy ympäristöön valtavia määriä mikromuovia. Herää kysymys, kuluttaako suomalainen, nastarenkaita kestävä karkea asfaltti renkaita enemmän kuin sileämpi keskieurooppalainen?

        Jos renkaat kestävät pidempään sileämmällä keskieurooppalaisella tiellä, syntyy myös mikromuovipäästöjä vähemmän per ajokilometri. Aiheesta löytyy yllättävän vähän tutkittua tietoa, joten voimme vain spekuloida.

        Sitten on vielä nastarengaskiellon aiheuttanut katupölyongelma.

        Vuonna 2015 tieliikenteen aiheuttama katupöly aiheutti kolmanneksen suorista, pienhiukkasten (PM2,5) aiheuttamista kuolemista Suomessa, kun tieliikenteen pakokaasujen osuus kuolemista oli 12 prosenttia.

        Sähköautojen yleistyessä pääsemme eroon pakokaasujen ja käytännössä myös jarrujen pienhiukkaspäästöistä, mutta katupölyyn vaikuttaa rengasvalinta. (Laajemmin katupölystä ja pienhiukkaspäästöistä TM 18/2017.)

        Turvallisuus, raha ja tunteet
        Onko meillä varaa ajaa nastarenkailla?

        Käännetään asia toisin päin: jos kuvitteellista valtatietä ajavien nastarenkaallisten ajoneuvojen määrä puolittuisi 12 000 ajoneuvosta kuuteentuhanteen, hidastuisi kokonaisurautuminen Väyläviraston mukaan 1,5 millimetristä vuodessa yhteen millimetriin.

        Tällöin urautumisesta johtuva uudelleenpäällystysväli voisi venyä nykyisestä kymmenestä vuodesta viiteentoista vuoteen. Kun kunnostusväli harvenisi, saisi samalla rahalla uutta päällystettä useammalle tielle. Ajaisimme parempikuntoisilla teillä.

        Talvirenkaiden ostaja saa vapaasti valita nastojen ja kitkojen väliltä. Se on reilua kaikille niille, jotka ajavat olosuhteissa, joissa nastarenkaita todella tarvitaan.

        Mutta kuinka moni valitsee nastat vain tottumuksesta ja piikkien tuoman turvallisuudentunteen takia – vaikka ajo-olosuhteet eivät nastoja vaatisikaan? Kyse on turvallisuudesta, taloudesta, ympäristöstä, mutta paljon myös tunteista.


        https://urly.fi/3hCs

        Autoilija arto joka asuinpaikkakunnallaan myös idioottina tunnetaan on jälleen intoutunut kopioimaan arvioita asiasta josta itsellään ei hajukaan.


    • Anonyymi

      Autoilun verotus kerää moninkertaisesti siihen käytetyt varat. Joku vetää välistä.

      • Anonyymi

        Veroja ei korvamerkitä mitenkään. Autoilusta kerätyt verot menevät yhteiseen veropottiin, josta valtio päättää, miten niitä rahoja käytetään milloin mihinkin. Autoilijan maksamat rahat voivat mennä pakolaisiin tai julkiseen sairaanhoitoon. Tupakasta ja viinasta kerätyt verot voivat mennä koulujen menoihin jne. Kaikki maksetut verot kun menevät siihen yhteen isoon pottiin.


      • Anonyymi

        "Autoilun verotus kerää moninkertaisesti siihen käytetyt varat. Joku vetää välistä."

        Oletko oikeasti noin yksikertainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veroja ei korvamerkitä mitenkään. Autoilusta kerätyt verot menevät yhteiseen veropottiin, josta valtio päättää, miten niitä rahoja käytetään milloin mihinkin. Autoilijan maksamat rahat voivat mennä pakolaisiin tai julkiseen sairaanhoitoon. Tupakasta ja viinasta kerätyt verot voivat mennä koulujen menoihin jne. Kaikki maksetut verot kun menevät siihen yhteen isoon pottiin.

        Niin, minähän sanoin, että joku vetää välistä. Kerätään autoilijoilta autoiluun menevät verot ja sairastelijoilta sairauksien hoitoon. Miksi autottomat eivät maksa omaa osuuttaan kaikista kuluista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autoilun verotus kerää moninkertaisesti siihen käytetyt varat. Joku vetää välistä."

        Oletko oikeasti noin yksikertainen?

        Penis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autoilun verotus kerää moninkertaisesti siihen käytetyt varat. Joku vetää välistä."

        Oletko oikeasti noin yksikertainen?

        Niin kerää mutta silti pitääkö tarkoituksella ostaa renkaat joiden paremmuus on aniharvalle jonkinmoinen etu, saadakseen tuhota asfalttia siis sitä bitumia ilmaan sekä työ taivaan tuuliin ,,,,,
        ehkä takaveto hiacella ei pärjää mutta tavanomainen auto pärjää kitkoilla kuten asiallinen kuljettaja, kaikki rajakuskit on eriasia joita ojien pohjilta nostellaan nastarenkaiden ja taidon pettäessä...


    • Anonyymi

      Suola on halpaa ja kesä kumi pitää hyvin rekka autoissakin.

      • Anonyymi

        No rekka-autoihin kyllä laitetaan talveksi talvirenkaat. Esim norjaan ei ole mitään asiaa talvella ilman talvirenkaita.


    • Anonyymi

      Asfalttihan rapautuu ja haurastuu taivasalla ihan vaikka siinä eivät autot kulkisikaan. Raskas liikenne on ihan oma lukunsa. Nastavauriot on aika helppo korjata urapaikkauksella. Jos nastakummit kiellettäisiin kokonaan enpä usko, että teiden kunnostuksessa juurikaan syntyisi säästöjä.

      Sitten hiukkaspäästöt. Aika iso osuus on katujen hiekotuksella ja sepelin jauhautumisesta syntyvällä pölyllä. Voi olla, että jouduttaisiin hiekottamaan enemmän, jos nastarenkaat kielettäisiin. Lopputulos saattaa olla +-0.

      • Anonyymi

        Sitten on vielä se seikka, että kitkarenkaat nostattavat tienpinnassa olevan pölyn tehokkaammin ilmaan, kuin nastarenkaat. Tätä tutkittiin aikoinaan. Onkohan tilanne vielä sama nykyään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on vielä se seikka, että kitkarenkaat nostattavat tienpinnassa olevan pölyn tehokkaammin ilmaan, kuin nastarenkaat. Tätä tutkittiin aikoinaan. Onkohan tilanne vielä sama nykyään?

        Niin se pölyhän on usein se bitumi,
        nastojen irroittama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se pölyhän on usein se bitumi,
        nastojen irroittama.

        Vain peneltä osalta. Pääosin pöly on lähtöisin hiekoitusmurskeesta. Kysymys kuuluukin, tarviiko kaupunkien katuja hiekottaa tai voisko hiekoittaa vain pahimmat paikat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain peneltä osalta. Pääosin pöly on lähtöisin hiekoitusmurskeesta. Kysymys kuuluukin, tarviiko kaupunkien katuja hiekottaa tai voisko hiekoittaa vain pahimmat paikat?

        Moottoritielläkin pöly ja lieju tulee hikoituksesta! Älkää kirjoitelkaa tänne jos ette ymmärrä asioista mitään!


    • Anonyymi

      Meillä ei ole rahaa eikä varaa ajella ilman parhaita renkaita ja ne ovat nastarenkaat talvella. Muiden rahoista ei tarvi tietääkään. Valtion pitää pitää tiet ajettavassa kunnossa ja siihen suola on se joka särkee tien. Pitäisi käyttää järkeä, nastarenkaita eikä suolaa.

      • Anonyymi

        Suolaa käytetään aina.
        Nastoja ei kenenkään ole mikään pakko käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolaa käytetään aina.
        Nastoja ei kenenkään ole mikään pakko käyttää.

        Suola on pahin teiden tuhoaja. Suolan ja lasinpesunesteiden yhdistelmä pohjavesissä tekee hyvää vielä luonnolle ja ihmisille. Niitä menee miljoonia litroja maahan aivan turhaan. Jos tielle annettaisiin tulla polanne ja kaikki ajaisi nastarenkailla talvella tiet olisi kunnossa ja luonto kiittäisi. Vihreät ei ymmärrä tätä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suola on pahin teiden tuhoaja. Suolan ja lasinpesunesteiden yhdistelmä pohjavesissä tekee hyvää vielä luonnolle ja ihmisille. Niitä menee miljoonia litroja maahan aivan turhaan. Jos tielle annettaisiin tulla polanne ja kaikki ajaisi nastarenkailla talvella tiet olisi kunnossa ja luonto kiittäisi. Vihreät ei ymmärrä tätä asiaa.

        Suola on tien, auton ja luonnon tuhoaja. On käsittämätöntä, että vaikka enimmäkseen nykyään ympäristönäkökulmat otetaan voimakkaasti huomioon monessa asiassa, niin suolaa voidaan kaataa luontoon rekkatolkulla osaamattomien kuljettajien turvaksi ja aurauskustannusten säästämiseksi.

        Suolaus pitäisi kieltää kokonaan. Eikä sekään tarkoittaisi, että tarvittaisiin nastarenkaita. Nopeuksia vähän alaspäin, niin turvallisuustaso pysyy nykyisellään tai jopa paranee vaikka suolasta ja nastoista luovuttaisiin.


      • Anonyymi

        Niin ne parhaat renkaat ovat kitkarenkaat!


    • Anonyymi

      Montako talvea vähän ajava pärjää samalla kitkarengassarjalla, kun urasyvyys ei kuitenkaan ehdi kulumaan liikaa?

      Nastarenkaat toimii niin kauan kuin nastoja riittää.
      Usein urat riittää vielä monta kesää sen jälkeen, kun nastat nyppii pois.
      Eli 5-10 vuotta käytössä.

      • Anonyymi

        Jos lähdetään asiantuntijoiden mukaisesti siitä, että talvirenkaiden käyttöaika ominaisuuksien säilymisen kannalta on max kuusi vuotta. Riippumatta siitä ajetaanko niillä paljon vai vähän. Kyse on siis rengaskumin ikääntymisestä, jolla on aivan keskeinen vaikutus talviominaisuuksiin.

        Tuon 6 vuoden aikana, nasta ei käytännössä normaaliajossa ole vielä kuluneet niin paljon, ettei niistä olisi selkeää hyötyä edelleen. Renkaiden kulutuspintaa on reippaasti jäljellä myös kitkarenkaissakin siihen nähden mitä laki velvoittaa. Ominaisuudet sekä nastojen että kitkojen osalta uusiin verrattuna ovat selvästi heikentyneet molemmilla, mutta keskinäinen eri liukkaan kelin ominaisuuksissa ei kummoisesti ole muuttuneet.
        Varmasti, jos nastoilla ajetaan vain ja ainoastaan voimakkaasti ja jatkuvasti pk-seudun suolatuilla teillä, on se nastoille huonompi juttu kuin kitkoille. Eniten se kuitenkin on asfalttipinnalle, joka suolauksen ansiosta on usein jatkuvasti märkä ja sula ja sehän on altteinta juuri kulumiselle. Tilanne on tietysti toinen hieman pohjoisempana, jossa talviolosuhteet on pysyvämpiä ja jopa pysyviä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lähdetään asiantuntijoiden mukaisesti siitä, että talvirenkaiden käyttöaika ominaisuuksien säilymisen kannalta on max kuusi vuotta. Riippumatta siitä ajetaanko niillä paljon vai vähän. Kyse on siis rengaskumin ikääntymisestä, jolla on aivan keskeinen vaikutus talviominaisuuksiin.

        Tuon 6 vuoden aikana, nasta ei käytännössä normaaliajossa ole vielä kuluneet niin paljon, ettei niistä olisi selkeää hyötyä edelleen. Renkaiden kulutuspintaa on reippaasti jäljellä myös kitkarenkaissakin siihen nähden mitä laki velvoittaa. Ominaisuudet sekä nastojen että kitkojen osalta uusiin verrattuna ovat selvästi heikentyneet molemmilla, mutta keskinäinen eri liukkaan kelin ominaisuuksissa ei kummoisesti ole muuttuneet.
        Varmasti, jos nastoilla ajetaan vain ja ainoastaan voimakkaasti ja jatkuvasti pk-seudun suolatuilla teillä, on se nastoille huonompi juttu kuin kitkoille. Eniten se kuitenkin on asfalttipinnalle, joka suolauksen ansiosta on usein jatkuvasti märkä ja sula ja sehän on altteinta juuri kulumiselle. Tilanne on tietysti toinen hieman pohjoisempana, jossa talviolosuhteet on pysyvämpiä ja jopa pysyviä

        Kitkarenkaissa ei ole nastoja, eli kumin kovettumisella on enemmän merkitystä?

        Saahan nekin tietysti ajettua loppuun kesärenkaina,
        vaikka pito jäällä katoaisi kovettumisen myötä.

        Niin, montako talvea olette selvinneet samoilla kitkarenkailla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaissa ei ole nastoja, eli kumin kovettumisella on enemmän merkitystä?

        Saahan nekin tietysti ajettua loppuun kesärenkaina,
        vaikka pito jäällä katoaisi kovettumisen myötä.

        Niin, montako talvea olette selvinneet samoilla kitkarenkailla?

        ...niin ihan sillä kyselen, kun saatan joskus kokeilla jos sattuu olemaan neliveto tulevaisuudessa.


      • Anonyymi

        Huhuhuh .
        Ajelin juuri viisi vuotta vanhoilla nastoilla kun tuo lumi oli maassa pariviikkoa sitten, ja oli ne liukkaat ja meluisat , pintaa ihan mahdottomasti kun ajellaan vaan muutamatuhat talvessa joten renkaat kuivuu ja nastatkin irtoaa, no ei ehkä niin paljon kuin ennen abs jarruja..
        No ne mentiin vaihtamaan kunnon continkitkoihin oli tosin kaksi kertaa kalliimmat kuin kiinannastat mutta ne onkin aivan kamalia, kitkoilla pärjää hyvin keskisuomessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huhuhuh .
        Ajelin juuri viisi vuotta vanhoilla nastoilla kun tuo lumi oli maassa pariviikkoa sitten, ja oli ne liukkaat ja meluisat , pintaa ihan mahdottomasti kun ajellaan vaan muutamatuhat talvessa joten renkaat kuivuu ja nastatkin irtoaa, no ei ehkä niin paljon kuin ennen abs jarruja..
        No ne mentiin vaihtamaan kunnon continkitkoihin oli tosin kaksi kertaa kalliimmat kuin kiinannastat mutta ne onkin aivan kamalia, kitkoilla pärjää hyvin keskisuomessakin.

        No se lähinnä kiinnostaa, että onko niissä mitään pitoa 4-5 vuoden kuluttua.


      • Anonyymi

        Ja aika lapsellinen kommentti, nastat auttaa vain jäällä mutta lumikelillä kun nasta ei tavoita kovaa jäätä , auttaako sellaiset auraamattomat olosuhteet, auttako nastat kun kumi on vanhaa kovaa ja liukasta.
        Ehkä käy vaarin ajeluun avensiksillaan , mökkitiellä maalla mutta kesällä pito talvi renkaassa on aika heikkoa moottoritielle ei kiitos...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huhuhuh .
        Ajelin juuri viisi vuotta vanhoilla nastoilla kun tuo lumi oli maassa pariviikkoa sitten, ja oli ne liukkaat ja meluisat , pintaa ihan mahdottomasti kun ajellaan vaan muutamatuhat talvessa joten renkaat kuivuu ja nastatkin irtoaa, no ei ehkä niin paljon kuin ennen abs jarruja..
        No ne mentiin vaihtamaan kunnon continkitkoihin oli tosin kaksi kertaa kalliimmat kuin kiinannastat mutta ne onkin aivan kamalia, kitkoilla pärjää hyvin keskisuomessakin.

        "Huhuhuh ."
        Mihin edes noin olemattomilla kilometreillä tarvitset autoa? Kyllä se auto olisi osannut tallissa seistä niillä vanhoilla nastarenkailla ja ihan yhtä tuvallisesti kuin turhaan ostamillasi "testivoittaja" kitkarenkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huhuhuh ."
        Mihin edes noin olemattomilla kilometreillä tarvitset autoa? Kyllä se auto olisi osannut tallissa seistä niillä vanhoilla nastarenkailla ja ihan yhtä tuvallisesti kuin turhaan ostamillasi "testivoittaja" kitkarenkailla.

        Mikähän siinä on kun kukaan kitkarenkaista innostunut ei suostu kommentoimaan vaihtoväliä?

        Paljon ajava voisi kai laittaa uudet kitkat syksyllä ja ajaa ne kesällä loppuun.
        Talveksi taas uudet, eikä tarvii renkaitten kanssa leikkiä?

        Monilla se 50 000 - 100 000km (ihan heitetty lukema) jakaantuu todella monelle vuodelle ja autoissa/ajo-olosuhteissa on paljon vaihtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaissa ei ole nastoja, eli kumin kovettumisella on enemmän merkitystä?

        Saahan nekin tietysti ajettua loppuun kesärenkaina,
        vaikka pito jäällä katoaisi kovettumisen myötä.

        Niin, montako talvea olette selvinneet samoilla kitkarenkailla?

        Kovettunut kitkarengas on erittäin vaarallinen myös kesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...niin ihan sillä kyselen, kun saatan joskus kokeilla jos sattuu olemaan neliveto tulevaisuudessa.

        Neliveto (siis ristiveto) on kitkoilla vielä vaarallisempi kun kaksiveo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huhuhuh .
        Ajelin juuri viisi vuotta vanhoilla nastoilla kun tuo lumi oli maassa pariviikkoa sitten, ja oli ne liukkaat ja meluisat , pintaa ihan mahdottomasti kun ajellaan vaan muutamatuhat talvessa joten renkaat kuivuu ja nastatkin irtoaa, no ei ehkä niin paljon kuin ennen abs jarruja..
        No ne mentiin vaihtamaan kunnon continkitkoihin oli tosin kaksi kertaa kalliimmat kuin kiinannastat mutta ne onkin aivan kamalia, kitkoilla pärjää hyvin keskisuomessakin.

        Pärjäähän niillä kitkoilla missä vaan jos ei ole liukasta. Jos ei ole liukasta pärjää kesärenkaillakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huhuhuh ."
        Mihin edes noin olemattomilla kilometreillä tarvitset autoa? Kyllä se auto olisi osannut tallissa seistä niillä vanhoilla nastarenkailla ja ihan yhtä tuvallisesti kuin turhaan ostamillasi "testivoittaja" kitkarenkailla.

        Siihen, että on vapaus lähteä ilman aikataulua vaikka milloin liikkeelle eikä tarvi julkisissa haistella valkosipulipieruja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neliveto (siis ristiveto) on kitkoilla vielä vaarallisempi kun kaksiveo.

        Neliveto siksi, että pääsee edes liikkeelle parkkipaikalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovettunut kitkarengas on erittäin vaarallinen myös kesällä.

        Uusikin kitkarengas on surkea kesärengas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neliveto siksi, että pääsee edes liikkeelle parkkipaikalta.

        Jos opettelee ajamaan ja käsittää autolla liikkumisesta jotain niin pääsee kyllä parkkipaikalta liikkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusikin kitkarengas on surkea kesärengas.

        Ei kesärenkailla ole oikeasti niin väliä, kunhan vähän osaa ajaa.

        Huonoilla kitkoilla on hankalampi päästä liikkeelle kuin vanhoilla nastoilla, jos talvi yllättää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos opettelee ajamaan ja käsittää autolla liikkumisesta jotain niin pääsee kyllä parkkipaikalta liikkeelle.

        No kuinka usein joudut vaihtamaan kitkojasi.

        Onko siinä jotain noloa, kun huutelet vain asian vierestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuinka usein joudut vaihtamaan kitkojasi.

        Onko siinä jotain noloa, kun huutelet vain asian vierestä?

        Ei sillä, että pitäisi ujostella.

        Rehti tieto olisi hyvä juttu, kun monelle kitkat on oikein hyvä vaihtoehto.

        Ei kaikkia vaan voi pakottaa pyöräilemään, sähköautoihin, bussiin, kitkoille, jne
        vain koska itse sattuu niin pärjäämään.

        Vihervassari ei näe omaa nenää pidemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kesärenkailla ole oikeasti niin väliä, kunhan vähän osaa ajaa.

        Huonoilla kitkoilla on hankalampi päästä liikkeelle kuin vanhoilla nastoilla, jos talvi yllättää.

        Nokian Renkaiden keväällä tekemästä kesärengaskyselystä* käy ilmi, että 69 prosenttia suomalaisista autoilijoista ei pidä talvirenkaiden käyttöä kesällä turvallisena. Valitettavasti noin joka viides eli 21 prosenttia vastanneista uskoo, että talvirenkailla voi ajaa turvallisesti myös kesällä.

        − Kitkarenkailla kesällä ajava on vaaraksi sekä itselleen että muille tiellä liikkujille. Etenkin pohjoismaisten kitkarenkaiden kumisekoitus on pehmeämpi kuin oikeiden kesärenkaiden ja lisäksi niiden pintakuvio on kehitetty talviolosuhteisiin. Sen vuoksi niiden ajettavuus kesälämpötiloissa ja etenkin märällä kelillä on kehno. Lisäksi niiden ajovakaus on heikko, joka tulee esiin nopeassa väistöliikkeessä. Kitkarenkaat kuluvat myös huomattavasti nopeammin kuin kesärenkaat, kertaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

        Itse asiassa kaikki ajoturvallisuuteen liittyvät seikat varoittavat ajamasta nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla kesällä. Vesiliirron riski kasvaa voimakkaasti, niiden märkäpito on kehno, reagointi ohjausliikkeisiin hidasta ja ajovakaus laadukasta kesärengasta selvästi heikompi.

        Kitkarenkaiden kelvottomuus kesäkelillä on todettu useissa autolehtien kesärengasvertailuissa ja myös viranomaisten tekemissä testeissä. Viimeksi asiaa tutki ruotsalainen valtion tie- ja kuljetustutkimusinstituutti (VTI).

        Tutkimus osoittaa, että märällä asfaltilla kitkarenkaiden jarrutusmatka on 20 prosenttia pidempi kuin kesärenkaiden ja kuivallakin asfaltilla ero on 15 prosenttia pidempi. Äkillisestä väistöliikkeestä kesärenkailla varustettu auto selvisi 83 km/h nopeudessa, kun kitkarenkailla varustetulla autolla raja tuli eteen 72 km/h nopeudessa. Testi tehtiin +15 asteen lämpötilassa ja VTI:n mukaan erot todennäköisesti kasvavat lämpötilan kasvun myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kuinka usein joudut vaihtamaan kitkojasi.

        Onko siinä jotain noloa, kun huutelet vain asian vierestä?

        Vain nastarenkaat on talvirenkaat. Kesärenkailla pärjää samoin kun kitkoilla.

        Ei ole noloa mutta se on tosi noloa, että ei osaa sen vertaa ajaa ettei pääse liikkeelle muulla kun nelivedolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän siinä on kun kukaan kitkarenkaista innostunut ei suostu kommentoimaan vaihtoväliä?

        Paljon ajava voisi kai laittaa uudet kitkat syksyllä ja ajaa ne kesällä loppuun.
        Talveksi taas uudet, eikä tarvii renkaitten kanssa leikkiä?

        Monilla se 50 000 - 100 000km (ihan heitetty lukema) jakaantuu todella monelle vuodelle ja autoissa/ajo-olosuhteissa on paljon vaihtelua.

        Mitään erityistä innostusta minulla ei ole mitään renkaita kohtaan, mutta vaihtoväliä voin kommentoida.

        Kumi vanhenee ja sen ominaisuudet muuttuvat iän myötä. Mitään, oli sitten kitka-, nasta- tai kesärengas, ei suositella käyttämään yli 5 vuotta. Ajatus, että nastarenkaalla ikääntyminen ei niin haittaisi, on hölmö. Nastat tuovat pienen lisän tietyissä olosuhteissa. Nastarenkaankin pito perustuu suurimmalta osalta muuhun kuin niihin nastoihin.

        Suositusten vastaisesti ajelen itse nyt 10 -vuotiailla kitkarenkailla. En ole pitänyt kirjaa mitkä kilometrit on tullut ajettua talvirenkailla, mutta ehkäpä noilla on joku 70 000 km ajettu, kun autolla on 220 000. Eivät varmaankaan testeissä pärjäisi uusille, mutta ei ne niin paljon huonontuneet ole, että ilman vertailutestiä huomaisi mitään vikaa. Samanikäisissä nastarenkaissa tuppaa olemaan nastat finaalissa, riippuen toki aika paljon ajotavastakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään erityistä innostusta minulla ei ole mitään renkaita kohtaan, mutta vaihtoväliä voin kommentoida.

        Kumi vanhenee ja sen ominaisuudet muuttuvat iän myötä. Mitään, oli sitten kitka-, nasta- tai kesärengas, ei suositella käyttämään yli 5 vuotta. Ajatus, että nastarenkaalla ikääntyminen ei niin haittaisi, on hölmö. Nastat tuovat pienen lisän tietyissä olosuhteissa. Nastarenkaankin pito perustuu suurimmalta osalta muuhun kuin niihin nastoihin.

        Suositusten vastaisesti ajelen itse nyt 10 -vuotiailla kitkarenkailla. En ole pitänyt kirjaa mitkä kilometrit on tullut ajettua talvirenkailla, mutta ehkäpä noilla on joku 70 000 km ajettu, kun autolla on 220 000. Eivät varmaankaan testeissä pärjäisi uusille, mutta ei ne niin paljon huonontuneet ole, että ilman vertailutestiä huomaisi mitään vikaa. Samanikäisissä nastarenkaissa tuppaa olemaan nastat finaalissa, riippuen toki aika paljon ajotavastakin.

        Kiitos.
        Tämmöistä keskustelua kaipasin.
        Tästä on hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huhuhuh ."
        Mihin edes noin olemattomilla kilometreillä tarvitset autoa? Kyllä se auto olisi osannut tallissa seistä niillä vanhoilla nastarenkailla ja ihan yhtä tuvallisesti kuin turhaan ostamillasi "testivoittaja" kitkarenkailla.

        Tuollainen muutama tuhat kilometriä talvessa on melko normaali ajomäärä suomalaisilla. Kannattaa muistaa, että normaalilla autolla ajellaan keskimäärin noin 15 000 km vuodessa. Joten ei tuossa mitään erikoista ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen muutama tuhat kilometriä talvessa on melko normaali ajomäärä suomalaisilla. Kannattaa muistaa, että normaalilla autolla ajellaan keskimäärin noin 15 000 km vuodessa. Joten ei tuossa mitään erikoista ole.

        Ei tuota erikoiseksi ole kukaan väittänyt. Kysytty vain, etteikö noin vähäisillä kilometreillä selviäisi mainiosti niillä vanhoilla ja turvallisilla nastarenkailla, tarvitsematta, siihen auton suurimman osan ajasta seisomiseen, investoida turhan takia huomattavaa eurosummaa niitä entisiä renkaita huonommin pitäviin kitkarenkaisiin.
        Toki jokainen voi ja saa käyttää rahansa niin typerästi kuin parhaaksi havaitsee.


    • Anonyymi

      Katupölyn ilmassa leijumista voitaisiin merkittävästi vähentää sekoittamalla tiesuolaan pieniä määriä melassia. Pieninä määrinä melassi ei heikennä tiesuolan kykyä estää teiden muuttumista liukkaaksi, eikä heikennä suolan kykyä sulattaa jäätä ja lunta pois tiestöstä. Melassi sitoo katupölyn, tiesuolan paremmin kiinni tiehen vähentäen autojen, ja muiden metallisten ajoneuvojen ruostumista.

    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä, että meilla ei ole varaa jättää teitä korjaamatta.
      Nykyinen leväperäinen teidenhuolto ja korjaus ei ole hyvä juttu.
      Ei ole nastarenkaiden syytä, että teillämme on suuria reikiä jotka
      on tulleet siksi, että tiet rapistuu ja niitä pitää korjata tai peruskunnostaa.
      Ei aina voi syyttää renkaita kun suola ja vesi kairaavat reikiä huonosti
      tahtyihin/korjattuihin teihin.

      • Anonyymi

        Eiköhän se ole yleisesti tunnustettu tosiasia, että nimenomaan nastarenkaat tuhoavat tehokkaimmin tienpintaa. Suolaus ja vesi vain tehostavat nastojen tienpintaan kohdistavaa kulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole yleisesti tunnustettu tosiasia, että nimenomaan nastarenkaat tuhoavat tehokkaimmin tienpintaa. Suolaus ja vesi vain tehostavat nastojen tienpintaan kohdistavaa kulutusta.

        Minusta teiden tuhoaminen ja kuluminen on kovasti eri asia.
        Nastarenkaat kyllä kuluttavat tienpintaa ja erityisen tehokkaasti suolattuja ja märkiä tienpintoja.
        Teitä nimenomaan tuhoaa taasen jatkuva sulatus-uudelleen jäätyminen. Vesi jäätyessään laajenee ja murtaa asfalttia tehokkaasti ja se näkyy keväisin asfaltin repeilyinä ja kuoppina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole yleisesti tunnustettu tosiasia, että nimenomaan nastarenkaat tuhoavat tehokkaimmin tienpintaa. Suolaus ja vesi vain tehostavat nastojen tienpintaan kohdistavaa kulutusta.

        Ei nastarenkailla saa aikaan sellaisia pesuvadin kokoisia reikiä sinne tänne pitkin tietä vaikka yrittäisi. Jotkut niin syviä että nykyiset muoviautot hajoaa niihin.
        Urat on eriasia ja ne tulee siitä kun kaikki ajaa samaa uraa millä renkailla tahansa.
        Pohjoisessa missä ei suolata ja tielle muodostuu polanne talvella ei näy uria missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta teiden tuhoaminen ja kuluminen on kovasti eri asia.
        Nastarenkaat kyllä kuluttavat tienpintaa ja erityisen tehokkaasti suolattuja ja märkiä tienpintoja.
        Teitä nimenomaan tuhoaa taasen jatkuva sulatus-uudelleen jäätyminen. Vesi jäätyessään laajenee ja murtaa asfalttia tehokkaasti ja se näkyy keväisin asfaltin repeilyinä ja kuoppina.

        Ja mikä asiahan sen asfaltin pinnan mahtaa rikkoa, jotta vesi pääsee pintaa syvemmälle. Varmaan tuuli puhaltelee kivet irti asfaltista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mikä asiahan sen asfaltin pinnan mahtaa rikkoa, jotta vesi pääsee pintaa syvemmälle. Varmaan tuuli puhaltelee kivet irti asfaltista.

        Ei paljoo tarvi ymmärtää, että suola sulattaa lumen ja jään ja vesi menee sinne asfaltin sisään/alle ja kun taas jäätyy sieltä nousee se asfaltti ylös. Tästä syystä niitä kammottavia reikiä sinne tielle syntyy. Nastarenkailla ei ole osuutta asiassa mutta kitkarenkailla on koska niitä varten sitä suolaa sinne tielle ja pohjavesiin pitää laittaa järjettömiä määriä.
        Niinkuin tuolla joku jo aiemmin kertoi että kun ei käytetä suolaa ja annetaan tielle tulla polanne niin mitään uria eikä reikiä ole. Kitkarenkaat ja suola yhdessä huonon tienhoidon lisäksi tuhoaa tiet ja pohjavedet.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe