Tässä kerran kun jotain vaihekynän kanssa tutkisin niin huomasin antennirasian liittimissä jännitteen.
Mittasin tätä maadoitettua (nollattu) lämpöpatteria vasten ja mittari näytti näiden välillä jännitettä noin 100 V!!
Tarkemmin tutkittuna kun otin antennipistokkeen irti seinärasiasta ja mittasin siitä liittimestä joka tuli telkkarista niin se oli siinä se 100 V eikä siis ainakaan antennissa.
Eli miten tämä voi olla mahdollista? Voisiko olla jotenkin että se vaan jotankin näyttää 100 V mutta se ei oikeasti ole? Vois tietenkin kokeilla ottaa antenniliittimestä ja lämpöpatterin rungosta kiinni samaan aikaan mutta tätä en uskalla tehdä ja tuskin kannattaa...
Antennin ja maan välissä noin 100 V jännite!
28
10713
Vastaukset
- kokenut tällinottaja
En ole koskaan jaksanut mitata, paljonko kaapeli-tv pistokkeen ja nollan välinen jännite on, mutta aivan kivoja säkäreitä olen saanut antennijohdosta, josta puuttuu se muovinen suoja.
Nuo saadut sätkyt siis ihan tavallista muovimattoa vasten, eikä suinkaan todellista nollaa vasten :)
Luultavasti voltteja on paljon, mutta ampeereita kaiketi aika vähän..- minä taas
Kyseessä ei ole mulla kaapeli-tv vaan ihan tavallinen antenni systeemi, tosin digiboxilla.
- Vanhempi suunnittelija
Antennisignaali TV-systeemeissä on korkeimmillaan 1 V luokkaa (105 dBuV). Siinä ei vaikuta jännite vaan taajuus. Suuritaajuinen 1 V tunkeutuu ihon sisään ja voi tehdä pienen paistoksen sinne nahkan alle UHF-taajuudella.
- INCE3T
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Antennisignaali TV-systeemeissä on korkeimmillaan 1 V luokkaa (105 dBuV). Siinä ei vaikuta jännite vaan taajuus. Suuritaajuinen 1 V tunkeutuu ihon sisään ja voi tehdä pienen paistoksen sinne nahkan alle UHF-taajuudella.
Korjauksena: kyllä siinä vaikuttaa myös jännite ja teho. Hetkelliset ja nopeat jännitemuutokset (eli korkeataajuinen signaali) sisältävät moduloidun signaalin informaation. RF-signaalin jännitettä ei voi mitata tavallisella yleismittarilla, koska syntyvän seisovan aallon vuoksi jännite on mittauspaikasta riippuvainen ja yleismittari ei muutenkaan pysty käsittelemään suurtaajuussignaaleita.
- raksaaja--sh
kyse ei kait ollut signaalin jännitteestä vaan suojakuoren jännitteestä maapotentiaalia vasten
- Anonyymi
Mittaappa antennijohdon jännite kun se onpäötetetty 75 ohmiin
Elikkä jos ei kinni tevssä laita siiden rinnalle vastus.
Tai mitta k ännite niin että pistoke o n kiinni tv ssä ja sitten mitaat jännitteen.
Samatilanne kun mitaa jönnitettä nolla johdosta ilman että ryhmässä on kuoramaa.
Laitappa yksi valo päälle niin nollajohdonkin jönnite katoaa.
- Industry
Itse epäilisin kyseessä olevan potentiaalieroista tai induusiojännitteistä johtuva vääristymä jonka liian herkkä mittari näyttää. Voi olla että olen täysin hakoteilläkin, kaveri on törmännyt herkän fluken mittarin kanssa näihin samoihin lukemiin, mutta mastechilla en itse koskaan. Jos antenniverkosta tulisi todellakin tuo 100v, televisiosi olisi jo rikki, mutta jos haluat mielenrauhan, kokeile koskettaa antennijohdolla paljasta metallikohtaa patterissa olematta itse osana virtapiiriä.
Mittailin tässä vielä oman antennijohtoni ja patterin väliltä jännitettä, enkä löytänyt mitään. Kokeilin vielä tietokoneen rungon ja patterin välistä, ja jännitettä löytyi 112V AC, voi olla että menee pistorasiat huomenna maadoitetuksi.- alkup. kirjoittaja
Jännitteet ei tule siis antennista vaan tv:ltä päin.
Kokeilin kyllä lykätä antenniliittimen patterin kylkeen ja oli huomattavissa pientä kipinää mutta ei mitään sen suurempaa.
Olisiko jotenkin mahdollista että tv:stä tai jostain niistä laitteesta jonka läpi antenni kulkee vuotaisi antenniin ylimääräistä jännitettä.
Mullekin on joskus maadoittamattomien pistorasioiden aikaan kyllä käynyt niin että olen tietokoneen runkosta saanut pienen sähärin kun olen koskettanut viereiseen lämpöpatteriin samaan aikaan. Tämä kyllä saattoi minun tapauksessa johtua pienestä eristeviasta tietokoneessa. Tosin rupesin juuri ihmettelemään että miten sekin voisi olla silloin mahdollista kun ei patteri ollut silloin vielä edes maadoitettu eikä täten siis nolla potentiaalissa. - raksaaja--sh
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Kokeilin kyllä lykätä antenniliittimen patterin kylkeen ja oli huomattavissa pientä kipinää mutta ei mitään sen suurempaa.
Olisiko jotenkin mahdollista että tv:stä tai jostain niistä laitteesta jonka läpi antenni kulkee vuotaisi antenniin ylimääräistä jännitettä.
Mullekin on joskus maadoittamattomien pistorasioiden aikaan kyllä käynyt niin että olen tietokoneen runkosta saanut pienen sähärin kun olen koskettanut viereiseen lämpöpatteriin samaan aikaan. Tämä kyllä saattoi minun tapauksessa johtua pienestä eristeviasta tietokoneessa. Tosin rupesin juuri ihmettelemään että miten sekin voisi olla silloin mahdollista kun ei patteri ollut silloin vielä edes maadoitettu eikä täten siis nolla potentiaalissa.Olen huomannut tuon ilmiön 8:lla eri kotelolla & eri PC powerilla. Jos maadoitettua pistorasiaa ei ole saatavilla, PC:n kotelon jännite on mitä sattuu ja siitä saa heikkovirtaisia mutta suht korkeajännitteisiä räpsyjä.
- Industry
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Mullekin on joskus maadoittamattomien pistorasioiden aikaan kyllä käynyt niin että olen tietokoneen runkosta saanut pienen sähärin kun olen koskettanut viereiseen lämpöpatteriin samaan aikaan. Tämä kyllä saattoi minun tapauksessa johtua pienestä eristeviasta tietokoneessa. Tosin rupesin juuri ihmettelemään että miten sekin voisi olla silloin mahdollista kun ei patteri ollut silloin vielä edes maadoitettu eikä täten siis nolla potentiaalissa.Selvitin syytä siihen miksi pc:ni rungossa oli tuo jännite. Syynä oli hakkurityyppinen virtalähde, joka indusoi ympäröiviin metalliosiin jännitteen. Minun tapauksessani tämän 112V AC, joka voi olla jo vaarallinenkin. Maadoitin pistorasiat äsken, ongelma poistui. Jos tietokoneen runkoa ei ole maadoitettu, ovat nämä ylimääräiset jännitteet aivan "normaaleja".
Industry kirjoitti:
Selvitin syytä siihen miksi pc:ni rungossa oli tuo jännite. Syynä oli hakkurityyppinen virtalähde, joka indusoi ympäröiviin metalliosiin jännitteen. Minun tapauksessani tämän 112V AC, joka voi olla jo vaarallinenkin. Maadoitin pistorasiat äsken, ongelma poistui. Jos tietokoneen runkoa ei ole maadoitettu, ovat nämä ylimääräiset jännitteet aivan "normaaleja".
Tarkennuksena jos tietokonetta ei ole kytketty maadoitettuun pistorasiaan, niin hakkuripoverissa on verkkojännitepuolella häiriönpoistosuodatin jossa on mm. molemmista verkkojohtimista pienet konkat maihin. Jos tämä maa (laitteen runko, suojamaa) ei ole kytketty mihinkään, niin runko nousee verkkojännitteen puoleenväliin kapasitiivisen jännitteenjaon periaatteen mukaan. Eli sinne 115VAC huitteille. Maksimivirta on jälleen kerran taas muutamia mA. Tämä taas riittää rikkomaan kaikkea kivaa, kun kytketään tietokoneeseen ulkoisia laitteita , esim. stereot tai printteri. Ongelmia tulee myös audioitten brummin kanssa.
- ...
Varovaisuutta katolla kun kääntelet antennia.
Kokeilepa kääntää pistotulppa. - raksaaja--sh
Samat olen havainnut kaikissa asunnoissa joissa olen antennijohdon liitintä koskettanut, räpsyt tulee.
Eli antennijohdon suojakuoressa on varmaan noin 100V maata vasten.
Se on kuin jokin signaalimaa joka kelluu jossain maan ja taivaan välissä.
Mutta virtaa ei juuri liikahda vaikka siihen suojamaahan koskee.
Samantapaisia pikkuräpsyjä saa PC koteloista, mikäli ei käytä maadoitettua pistorasiaa.- konkka
Keskustelussa ihmetelty jännite on puolet verkkojännitteestä koska laitteissa kumpikin verkkonapa on kytketty kondensaattorilla runkoon. Vaikka kyseinen jännite ei aiheuta ihmiselle vaaraa ( jännite kyllä, mutta virta jää pieneksi), voi siitä seurata häiriöitä tai vikojakin kun siirretään signaaleja laitteesta toiseen. Maadoitetun pistorasian käyttö poistaa ilmiön.
- syli
saattaa johtua mittarista tai sitten ei..
Jos mittaa esim digitaali yleismittarilla....
> Mittarin sisäinen resistanssi on usein Mega ohmien luokkaa ja tästä johtuen mittari näyttää "olemattomia" varauksia / induktioita..
Eli mittari ei kuormita mitattavaa kohdetta käytännössä ollenkaan -> joskus lukemat ovat varauksia/induktiota...
Olen usein mitannut ton 100 v tepselistäkin niin, että sulake ei ole ollenkaan päällä. Jännitettä vuotaa useasti tveestä päin antennijohtimen vaippaan. Kyseessä on mA-luokan virrat, mutta silläkin saa rikki jo vaikka mitä.
mm. tämän takia antennilaitteet pitää maadoittaa! Antennimasto ja mahdolliset jaottomet ja vahvistimet. Vaarallisia tilanteita voi syntyä kun kääntelee antennia sadesäällä peltikatolla...
Tuo jännite voi siis tulla myös toisesta vastaanottimesta jos samaan systeemiin on kytketty useampia laitteita. Tämä on ikävää, varsinkin, jos tekee ketjutettuun antenniverkkoon korjaustöitä ja joutuu katkaisemaan ketjun. Ei kannata silloin ottaa johdoista erikseen molemmilla käsillä kiinni. Voi tärisyttää vähän...
Vuoto syntyy, kun antenniliitin on laitteen rungossa ja laitteen runko voi olla kytketty jollakin pienellä kondensaattorilla poverissa verkkojohtoon.
Kyseessä on siis potentiaalin tasaus. Tässä vaiheessa maallikonkin pitäisi tajuta, miksi sitä tehdään.
Vanhemmissa vastaanottimissa oli runko aina jännitteellinen ja antenniliitin oli eroitettu pienillä konkilla galvaanisesti laitteen rungosta. Vaihtosähkö kuitenkin menee konkista läpi, vaikka kyseessä olikin aika pienet konkat (luokkaa 100pF). Eli muistetaan ne maadoitukset! Ja käytetään niissä tietokoneissakin maadoitettuja pistorasioita.- Hatter
Voi jumalauta mä olin kytkeny telkkarin tietokoneeseen. Ja antennin telkkariin. Tietokoneen kaiuttimista kuului epämääräistä surinaa. Tajusin, että se johtuu siitä antennista varmaan. Otin antennin pois ja pörinä loppui tietokoneesta. En uskalla enää laittaa, koska se saatanan jännite matkustaa selvästi läpi tietokoneen mahdollisesti vaurioittaen kaikkea.
- 10+12
Ja Hatter ottaa ansiokkaasti ja kehittävästi kantaa 8 vuotta vanhaan viestiketjuun...
- 230+
Onko sähkö alkanut tässä kahdeksassa vuodessa käyttäytyä jotenkin eri tavalla?
- mittarivirheitä
Yleismittari mittaa luotettavasti vain siniaallon mukaista jännitettä ja muotokerroin pitää olla myös oikeissa rajoissa. Onko mitattu jännite tasa- vai vaihtosähkö alueella mitattua. Lisäksi kannattaa mitata analogisella viisarimittarilla niin saa oikeansuuntaisia lukemia se kun kuormittaa singnaalia tarpeeksi, digimittarit saattaa näyttää joskus mitä sattuu.
- True-RMS-mittarimies
"Yleismittari mittaa luotettavasti vain siniaallon mukaista jännitettä ja muotokerroin pitää olla myös oikeissa rajoissa."
Tämä on totta, jos mittari on tavanomainen, mutta True RMS-mittarilla voi mittailla jännitteitä luotettavasti riippumatta aaltomuodosta.
Ainakin Flukelta löytyy yleismittari, joka kuormittaa sen verran, että haamujännitteet alenee. - Jackflash
Pikkupoikana omistin kanin joka oli syönyt television antennikaapelin paljaaksi ja kun otin siitä kiinni sähköisku oli niin kova että lähti hetkeksi taju ja kaaduin lattialle..
- kaatumatautiako
Uskomatonta "Jackflash", onko sulle muutakin vastaavaa tapahtunut?
- Anonyymi
Aika kovan tarinan jackflash väänsi joo.
- Anonyymi
Pääasia että tämä 15- vuotta vanha aloitus on taas aktivoitu!
- Anonyymi
Jos saatte noin kovia b irtija ja jännittei y ä antennista kannyåtaa nii y ä laittaa usempia ja vstulse t perään saa d aan ilmaista lämpöä tupaan.
Ole t keksineet ilmaisen energian.
Kiitos p i y ääkin kokeilla miten se lämm i ttää.
Edissonni - Anonyymi
Siis mitä ihmettä, 100V?? Mulla tulee rasiasta 230V!
- Anonyymi
Ukkonen iski antenniin ja jännite oli rasiassa yli miljoona volttia. Pitääkö olla huolissaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058