Lemmikinä kana?

Kana-kaveri

Auttakaa! näin Lemmikkit & eläinmaailma-lehdestä 2/2002 jutun että kanoja voi pitää lemmikkinä, mutta oli vain vähän aikaa lukea koska olin odotus honeessa ja luin ajan kuluksi.
Olen jo viisi vuotiaana halunnut kanan, ja nyt se saatta toteutua jos kerrotte lisää kanoista. Niin pelastatte minun unelman roskakorilta. Eli... Kaikki tieto lemmikkikanoista, jotka ovat kilttejä, uskollisia, "paijattavia sylikanoja"!!!!
Näin lehdessä jutun ekalta sivulta kuvan "punkkari" kanasta jonka heltan tilalla oli töyhtö. Haluan tietää sopiiko se minulle koska ihastuin sen ulkonäköön. Eihän kanan kasvatuksessa ole mitään pahaa nääs kun kerroin kavcerilleni se alkoi nauraa ja kotkottaa ja räpytellä kuin olisi tanssinut tiputanssia=(.

Voit myös vastata os.Kana kaveri Koskelankatu 2f, 50100 Mikkeli

P.s. toivoisin kopion lehden kana palstalta jos on mahdollista.

P.p.s. SUURI kiitos vastanneille.

43

8121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susku

      Hienoa että kysyt asiaa ennen kuin hankit kääpiökanoja! :) Empä muista kyseisen rodun nimeä, mutta se sopii hyvin sisäkanaksi. Sen häkiksi sopii esim. tiheä pinnainen kaninhäkki, jossa on pohjusteena esim. mörttiröpöä. Jos hankit tiput nuorina, ne kesyyntyvät. Parhaiten kesyyntyy (saamieni itetojen mukaan)kääpiökochin. Sen rodun kukot ovat värikkäitä ja linnut voivat kuulemma viihtyä sylissäkin. Kanan pidossa on huomioitava että 1 kukko/häkki ja VÄHINTÄÄN
      2 kanaa/KUKKO!!! Kanat pitävät kuopimisesta, joten häkin pohjalaatikossa olisi hyvä olla korkea reuna. Vesi tarjotaan keraamisesta kupista kuten ruokakin. Ruokinnasta en itse ole varma, mutta olen melko varma siitä, että erilaiset jyvät, ruohot ja hyönteisruoka kanankalkin kera sopii hyvin.

      Onnea harrastukselle!

      • Kana-kaveri

        Luojan kiitos kun kerroit! No ei haittaa vaikket tiedäkkään "punkkari kanan" rotu nimeä=) Mitä on mörttitörppö ja mistä sitä saa? Mistä saan kanankalkkia, jos tiedät niin kerro. Mistä saisin kanan ja voiko sitä pitää samassa huoneessa jossa nukun?


      • minna h.
        Kana-kaveri kirjoitti:

        Luojan kiitos kun kerroit! No ei haittaa vaikket tiedäkkään "punkkari kanan" rotu nimeä=) Mitä on mörttitörppö ja mistä sitä saa? Mistä saan kanankalkkia, jos tiedät niin kerro. Mistä saisin kanan ja voiko sitä pitää samassa huoneessa jossa nukun?

        kanoja saa mm. lehti ilmoitusten perusteella, ja kanaloista.

        kanan kalkkia saa maatalous kaupoista.

        voi pitää,mutta en suosittele.(äänekäs)


      • mä kans
        minna h. kirjoitti:

        kanoja saa mm. lehti ilmoitusten perusteella, ja kanaloista.

        kanan kalkkia saa maatalous kaupoista.

        voi pitää,mutta en suosittele.(äänekäs)

        Se töyhtöpäinen kana on rodultaan Hollantilainen valkohuntu jota on myös , mustan värisenä vaikka onkin aika yleinen ollutkin en tiedä tätä nykyä , saako enää yhtä helposti. Toinen rotu voisi sinulle käydä olla kääpiösilkkikana tai suomenmaatiaiskana jota itsellä on. Maatiainen kesyyntyy erittäin helposti.


      • Kana-kaveri
        minna h. kirjoitti:

        kanoja saa mm. lehti ilmoitusten perusteella, ja kanaloista.

        kanan kalkkia saa maatalous kaupoista.

        voi pitää,mutta en suosittele.(äänekäs)

        Kotsos meillä on kolme kova äänistä saksankääpiöpystykorvaa jotka haukkuu melkein aina ja undulatti joka on ihastunut laulamaan kovia ja erittäin korkeita korvia hiveleviä ääniä. Että tuskin kana sen kovempaa ääntelee.


      • Kana-kaveri
        mä kans kirjoitti:

        Se töyhtöpäinen kana on rodultaan Hollantilainen valkohuntu jota on myös , mustan värisenä vaikka onkin aika yleinen ollutkin en tiedä tätä nykyä , saako enää yhtä helposti. Toinen rotu voisi sinulle käydä olla kääpiösilkkikana tai suomenmaatiaiskana jota itsellä on. Maatiainen kesyyntyy erittäin helposti.

        Kiitos. Minkälaisia kääpiösilkkikana ja suomenmaatiaiskana on?


      • Kanojen-kaveri
        mä kans kirjoitti:

        Se töyhtöpäinen kana on rodultaan Hollantilainen valkohuntu jota on myös , mustan värisenä vaikka onkin aika yleinen ollutkin en tiedä tätä nykyä , saako enää yhtä helposti. Toinen rotu voisi sinulle käydä olla kääpiösilkkikana tai suomenmaatiaiskana jota itsellä on. Maatiainen kesyyntyy erittäin helposti.

        Kiitos. Minkälaisia kääpiösilkkikana ja suomenmaatiaiskana on?


      • kanankasvattaja
        Kana-kaveri kirjoitti:

        Luojan kiitos kun kerroit! No ei haittaa vaikket tiedäkkään "punkkari kanan" rotu nimeä=) Mitä on mörttitörppö ja mistä sitä saa? Mistä saan kanankalkkia, jos tiedät niin kerro. Mistä saisin kanan ja voiko sitä pitää samassa huoneessa jossa nukun?

        minä haluaisin kanoja, mutta en tiedä mistä niitä saisi.Voisiko joku kertoa mistä kanoja saa


      • koot koot
        kanankasvattaja kirjoitti:

        minä haluaisin kanoja, mutta en tiedä mistä niitä saisi.Voisiko joku kertoa mistä kanoja saa

        moi, missä kanoi pystyy kuljettaa, ja mitä ne syö


      • kukko kiekuu
        koot koot kirjoitti:

        moi, missä kanoi pystyy kuljettaa, ja mitä ne syö

        mistäs mä tiedän


      • kana kaakattaa
        kukko kiekuu kirjoitti:

        mistäs mä tiedän

        ahaa, mörttiröpö on siis sellast puruu tai jotai...


    • smile

      Moi.Mä tunnen yhen kaverin jolla on 2 kanaa.Niilä on oma häkki niitten semmosessa ulko varastossa, jossa niillä on oma orsi, makuu lava .Ne on tosi seurallisia ja ei noki, ne antaa ottaa syliin ja pysyy pihassa yksin ja vartioituna.Niille ei tarvii mitään erikoista ruokaa ,äkki linnun ruoka kelpaa.Niillä on kyllä myös ulko häkki jossa ne on kesäsin vapaana ja siihen on liitetty myös koppi sateen varalta.

    • elukka fani

      Moi!!!...Mul on ollu 3 kanaa ja 1 kukko lähi aikoina, mut enää on vain 2 kanaa...Kanoilla pitää olla aina vettä ja kalkkia saatavilla...niille voi antaa esim rehuja ja kauraa...mutta myös voi tehdä sellaista sörsselöä joistain ruoan jätteistä ja antaa välillä jonkun lantun tai kaalin palasen mitä ne voi nokkia...olen täs kuullu et kanoja ei saa ruokkia liikaa että ole tarkkana...kannattaa lainata kirjastosta kana kirjoja joista voit lukea kanan hoidosta ym.

      ONNEA KANOJEN KANSSA!!!

    • Terhikki

      ... kuin kaninhäkki. Olisi ihanteellista, jos voisit tehdä kanoille häkin, jossa olisi orsia ja muuta puuhaa pitkälle talvikaudelle. Kesällä kanat toivottavasti pääsevät myös ulkohäkkiin?

      • mä maalaiskana oon

        tietääks kukaan missä on kanoja


      • mä maalaiskana oon

        minne me voitais pistää se kana


      • mä maalaiskukko oon
        mä maalaiskana oon kirjoitti:

        tietääks kukaan missä on kanoja

        mäki haluun kanan, mut mis me Guljetetaa se???


      • h666
        mä maalaiskana oon kirjoitti:

        minne me voitais pistää se kana

        kotaan ehkä, etitää niit ruoka juttui, ja mist sitä ruokaa saa


      • kuugeli
        h666 kirjoitti:

        kotaan ehkä, etitää niit ruoka juttui, ja mist sitä ruokaa saa

        ok!!


      • kuguttaja
        mä maalaiskana oon kirjoitti:

        minne me voitais pistää se kana

        haloo... vastaaaaaaaaaaaaaaa


      • kuguttaja
        kuugeli kirjoitti:

        ok!!

        eli laitappa googlee kuvahakuu mörttiröpö ja paina ekaa kuvaa kaks kertaa nii siin on mörttiröpöö=)


      • ok!
        kuguttaja kirjoitti:

        haloo... vastaaaaaaaaaaaaaaa

        ok kuugelipappa


      • kuguttaja
        kuguttaja kirjoitti:

        eli laitappa googlee kuvahakuu mörttiröpö ja paina ekaa kuvaa kaks kertaa nii siin on mörttiröpöö=)

        ite oot kuugelimummo heheh, mä haluun kyl tietää, et missä kanoi voi kuljettaa


      • kuugeliguutsatsaa
        kuguttaja kirjoitti:

        ite oot kuugelimummo heheh, mä haluun kyl tietää, et missä kanoi voi kuljettaa

        kissan kuljetus häkissä, (tai otttaa vaan kanan jalasta kii ja roikottaa siitä)


      • kuguttaja
        kuugeliguutsatsaa kirjoitti:

        kissan kuljetus häkissä, (tai otttaa vaan kanan jalasta kii ja roikottaa siitä)

        nii no kissan kuljetus häkki on hyvä, paljo maksaa???


      • kirkirkir
        kuguttaja kirjoitti:

        nii no kissan kuljetus häkki on hyvä, paljo maksaa???

        kirjotat sä???


      • hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...
        ok! kirjoitti:

        ok kuugelipappa

        mikset kirjota?


      • joojooooo
        kirkirkir kirjoitti:

        kirjotat sä???

        Halvin minkä löysin oli 16,50 euroo


      • nii mäki etin
        joojooooo kirjoitti:

        Halvin minkä löysin oli 16,50 euroo

        yritän ainaki


    • kuugeliguu

      mä käyn nopee syömäs

      • kertokaa mulle

        MOI!!!
        Mä haluisin oman kanan,mut olkaa kilttei ja vastatkaa näihin kysymyksiin:
        --mistä sitä kauraa saa niille kanoille?
        --tarviiko kanalle olla välttämättä toinen kana?
        --kauanko kanat elää?
        --voiko kanaa pitää sisäl jossai häkis,,niinku yön yli?
        --tarkottaako rehu heinää?
        Haluisin niin kovasti oman kanan,ja meil olis yks tila,mihin vois laittaa ja asutaa maalla!!!!


      • kanakaa
        kertokaa mulle kirjoitti:

        MOI!!!
        Mä haluisin oman kanan,mut olkaa kilttei ja vastatkaa näihin kysymyksiin:
        --mistä sitä kauraa saa niille kanoille?
        --tarviiko kanalle olla välttämättä toinen kana?
        --kauanko kanat elää?
        --voiko kanaa pitää sisäl jossai häkis,,niinku yön yli?
        --tarkottaako rehu heinää?
        Haluisin niin kovasti oman kanan,ja meil olis yks tila,mihin vois laittaa ja asutaa maalla!!!!

        pitää olla kanakaveri ja laumakin jopa! kanat elävät laumassa ja ovat tosi seurallisia..yksinäinen kana ei eläisi viikkoakaan.. Meillä on nyt kukko joka on elänyt yli 5 vuotta. Kauraa voi ostaa maanviljeliöiltä. Kana muuten syö miltei mitä tahansa: puuroa, perunoita ja vaikka kalasopan lopun..maitoa ei kuitenkaan kannata antaa suurina määrinä koska se johtaa ripuliin...ja kana ei muutenkaan kestä janoa pitkään. Kyllä meillä kanoja pidetään sisällä..en oikein ymmärtänyt mitä tuossa tarkoitit...eli meillä niillä on oma rakennus jossa kuopia maata, nukkua ja syödä. anant eivät syö, ainakaan meillä, heinää, paitsi kesällä tuoretta, mutta eivät kuivatettuna


      • kanafani
        kanakaa kirjoitti:

        pitää olla kanakaveri ja laumakin jopa! kanat elävät laumassa ja ovat tosi seurallisia..yksinäinen kana ei eläisi viikkoakaan.. Meillä on nyt kukko joka on elänyt yli 5 vuotta. Kauraa voi ostaa maanviljeliöiltä. Kana muuten syö miltei mitä tahansa: puuroa, perunoita ja vaikka kalasopan lopun..maitoa ei kuitenkaan kannata antaa suurina määrinä koska se johtaa ripuliin...ja kana ei muutenkaan kestä janoa pitkään. Kyllä meillä kanoja pidetään sisällä..en oikein ymmärtänyt mitä tuossa tarkoitit...eli meillä niillä on oma rakennus jossa kuopia maata, nukkua ja syödä. anant eivät syö, ainakaan meillä, heinää, paitsi kesällä tuoretta, mutta eivät kuivatettuna

        Unoha se tyhmä kysymys.Missa kanoi voi pitää talvella?Meillä niitä ei kyllä sisälle saa ottaa,vaan niille olis valmistumassa kesäks((viimeistään))sellainen kanala.Kuinka usein vaihatte oljet kanoilla??Missä niitä maatalouskauppoja on.Käykö 2-3 kanaa ja 1 kukko???Ekaks.Paljonko kanat suurinpiirtein maksaa??


      • kanafani
        kanafani kirjoitti:

        Unoha se tyhmä kysymys.Missa kanoi voi pitää talvella?Meillä niitä ei kyllä sisälle saa ottaa,vaan niille olis valmistumassa kesäks((viimeistään))sellainen kanala.Kuinka usein vaihatte oljet kanoilla??Missä niitä maatalouskauppoja on.Käykö 2-3 kanaa ja 1 kukko???Ekaks.Paljonko kanat suurinpiirtein maksaa??

        MINKALAINEN LÄMMITYS PITÄIS OLLA??VOIKO KANAT OLLA HÄMÄRÄSSÄ TAI PIMEESSÄ?PITÄÄKÖ KESÄLLÄ OLLA LÄMMITYSTÄ,PÄIVÄLLÄ,JOS ON HUONO ILMA,ENTÄ KESÄYÖT??LENTELEEKÖ KANAT KANALASSA PALJON?


      • KANAFANI
        kanakaa kirjoitti:

        pitää olla kanakaveri ja laumakin jopa! kanat elävät laumassa ja ovat tosi seurallisia..yksinäinen kana ei eläisi viikkoakaan.. Meillä on nyt kukko joka on elänyt yli 5 vuotta. Kauraa voi ostaa maanviljeliöiltä. Kana muuten syö miltei mitä tahansa: puuroa, perunoita ja vaikka kalasopan lopun..maitoa ei kuitenkaan kannata antaa suurina määrinä koska se johtaa ripuliin...ja kana ei muutenkaan kestä janoa pitkään. Kyllä meillä kanoja pidetään sisällä..en oikein ymmärtänyt mitä tuossa tarkoitit...eli meillä niillä on oma rakennus jossa kuopia maata, nukkua ja syödä. anant eivät syö, ainakaan meillä, heinää, paitsi kesällä tuoretta, mutta eivät kuivatettuna

        MINKÄLAISEN LÄMMITYKSEN KANAT TARTTEE,MILLOIN,JA TARTTEEKO KESÄLLÄ OLLENKAAN,EDES YÖLLÄ LÄMMITYSTÄ?PALJONKO JYVIÄ PITÄÄ LAITTAA KANOILLE,MIHIN?VOIKO KANALASSA OLLA ERIROTUISIA KANOJA VAPAANA?PITÄÄKÖ KANOJEN SAADA ERI RUOKALAJEJA,VAI RIITTÄÄKÖ JYVÄT?MISSÄ VESI ON KANOILLA?


      • 300*punaheltta
        KANAFANI kirjoitti:

        MINKÄLAISEN LÄMMITYKSEN KANAT TARTTEE,MILLOIN,JA TARTTEEKO KESÄLLÄ OLLENKAAN,EDES YÖLLÄ LÄMMITYSTÄ?PALJONKO JYVIÄ PITÄÄ LAITTAA KANOILLE,MIHIN?VOIKO KANALASSA OLLA ERIROTUISIA KANOJA VAPAANA?PITÄÄKÖ KANOJEN SAADA ERI RUOKALAJEJA,VAI RIITTÄÄKÖ JYVÄT?MISSÄ VESI ON KANOILLA?

        kanoja saa, kun katsoo maaseudun tulevaisuus- lehdestä tai kysyy suoraan siipikarjaliitosta, kuka kanoja kasvattaa, tai panee vaikka keltasen pörsiin ostoilmoituksen. Kanojen perusruokaa on kaurat ja kananrehu, saa säkkikaupalla maatalouskaupasta. Siis MAATALOUSKAUPASTA, ei mistään ruokamarketista. Kana tarvitsee noin 10 asteen lämmön, talvella lämpälamppu, tai sähköpatteri, suojattuna siten, ettei kanat pääse päälle, riittää. jos kana on autotallissa tai muualla viileässä tilassa. Valoa tarvitaan noin 10 tuntia päivässä, hehkykamppu tai loistevalaisin. Jyvät ja kuivan rehun voi panna vaikka kukkapurkkiin, tai lintujen syöttöautomaattiin, noin 150-200g päivässä. Vettä on jatkusvasti oltava saatavilla, mikä tahansa kippo kelpaa, kunhan ei kaadu. Kana tarvitsee hiekkaa, kalkin voi korvata simpukankuorilla, saa maatalouskaupasta, ja kananmunankuorilkla, jotka murskataan ja ovat kanojen herkkua!. Tuore kaali tai lanttu on hyvä viihderehu, samoin isot raa,at perunat. Munia sopii odottaa 2-4 viikossa, vanhemmiten vähemmän. Kana elää noin 10 vuotta, (mummun kana eli 12 vuotta)


      • nj
        300*punaheltta kirjoitti:

        kanoja saa, kun katsoo maaseudun tulevaisuus- lehdestä tai kysyy suoraan siipikarjaliitosta, kuka kanoja kasvattaa, tai panee vaikka keltasen pörsiin ostoilmoituksen. Kanojen perusruokaa on kaurat ja kananrehu, saa säkkikaupalla maatalouskaupasta. Siis MAATALOUSKAUPASTA, ei mistään ruokamarketista. Kana tarvitsee noin 10 asteen lämmön, talvella lämpälamppu, tai sähköpatteri, suojattuna siten, ettei kanat pääse päälle, riittää. jos kana on autotallissa tai muualla viileässä tilassa. Valoa tarvitaan noin 10 tuntia päivässä, hehkykamppu tai loistevalaisin. Jyvät ja kuivan rehun voi panna vaikka kukkapurkkiin, tai lintujen syöttöautomaattiin, noin 150-200g päivässä. Vettä on jatkusvasti oltava saatavilla, mikä tahansa kippo kelpaa, kunhan ei kaadu. Kana tarvitsee hiekkaa, kalkin voi korvata simpukankuorilla, saa maatalouskaupasta, ja kananmunankuorilkla, jotka murskataan ja ovat kanojen herkkua!. Tuore kaali tai lanttu on hyvä viihderehu, samoin isot raa,at perunat. Munia sopii odottaa 2-4 viikossa, vanhemmiten vähemmän. Kana elää noin 10 vuotta, (mummun kana eli 12 vuotta)

        miten paljon kana maksaa


      • silkkikana
        nj kirjoitti:

        miten paljon kana maksaa

        minullakin pari kysymystä: kuinka usein oljet vaihdetaan kanalasta, voiko kääpiösilkkikanoja pitää koko talven sisällä? toivon että vastaisitte kysymyksiini
        mahdollisimman pian

        p.s. kiitos jo kaikille vastanneille etukäteen


    • Siri

      Kana ei ole lelu eikä sitä saa ottaa mihinkään kanihäkkiin ( ei kyllä kaniakaan). Se on eläinrääkkäystä. Kanat tarvitsevat kunnon tilat, puuhaa, orsia yms. Munanetti-sivustolta löytyy hoito-ohjeita ja vinkkejä.
      Mutta jos ei ole mahdollisuuksia niitä kanoja hoitaa asiallisesti, jätä ottamatta!

    • ex-kana vm 60

      kaikki kanat on pidettävä sisällä talvella. Munituskanaloissa kanat on sisöllä koko iknsä, joten sisöllä olo ei ole ongelma. Tuotantokanaloissa tiheys on 5 kanaa neliä, mutta jos panee kaksi kanaa neliälle, niin alustaksi riittää jopa sanomalehti, vaikka kanat tykkäisivät vaikkapa purupohjasta ja hiekkakylpylaatikosta (kissan vessalaatikko ja ohutta hiekkaa, kesällä jostain hiekkakuopasta varastoon otettua, tarve noin 10 litraa 3kk, tai vaikkapa kissan mikrohiekkaa ja uunista tuhkaa ( jos tuhkaa on, pölisee tietty rutkasti). Tuotantokanaloissa, entisaikain kestopehkupohja vaihdettiin kerran vuodessa. Kanalan lämmitys perustui pohjan palamiseen, eli kompostoitumiseen. Haju oli hirmuinen variskin pakkasella, kun ei voinut tuulettaa. Asuinhuoneissa pidettävistä kanoista ei ole kokemusta, tuotantokanoista kylläkin

    • Jurnu

      Entäs onko siinä jotain rajoituksia voiko kanaa pitää taajama-alueella?

    • kanaa haluava

      Saako kanaa pitää taajama-alueella? Entä kuinka iso kanalan kuuluisi olla? Entä piha-aitauksen? Voiko kanaa ja kania pitää samassa aitauksessa?

    • mustat.tassut

      Kannattaa kysellä/etsiä munanetistä tietoa, siellä on paljon kanaharrastajia ja -asiantuntijoita :) http://www.munanetti.net/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe