Tiedustelimme ukijoilta ovatko he muuttaneet kulutuskäyttäytymistään vaatteiden suhteen

Anonyymi-ap

Tiedustelimme ukijoilta ovatko he muuttaneet kulutuskäyttäytymistään vaatteiden suhteen viime vuosien aikana.

”Kyllä olen. En enää osta niin paljon ja pakko on ollut siirtyä kirpputorille ostoksille. Palkat laahaa ja kulut nousee. Ruoka, sähkö, polttoaineet, lämmityskulut ja lainojen korot... ei vaan enää rahat riitä ostamaan samalla tavalla.”

Näin kertoo Sanna kulutuskäyttäytymistä koskevassa kyselyssä.

Moni muu suomalainen oli Sannan kanssa samoilla linjoilla. Yksi näistä on Alma.

”Olen ehdottomasti muuttanut ja syy on ihan selvä. Haluaisin ostaa vastuullisesti tuotettuja vaatteita ja Suomessa valmistettuja vielä mieluusti. Nyt tilanne on kääntynyt niin, että en osta mitään vaatetta. Ei yksinkertaisesti ole enää rahaa. Kaikki maksaa maltaita, kuten ruoka, asuminen, sähkö ja polttoaine. Nyt on menty siihen pisteeseen, että vaatekaapilta on otettu käyttöön kaikki, mitä on joskus muinoin ostettu. Siis kaikki entinen käyttöön. Ja kiitos itselle, kun on joskus tullut ostettua laatuvaatteita ja -kenkiä. Hyvin niillä pärjää, kun pitää pärjätä. Nykyinen maailmantilanne sanelee ehdot.”

2+3 kirjoittaa, että ostaa vaatteita vain lapsilleen ja heillekin second handina.

”En ole viimeisen vuoden aikana voinut ostaa yhtään vaatekappaletta normaaliin hintaan. Omia vaatteita en ole ostanut yhtään, mutta lapset kasvavat ja tarvitsevat vaatteita. Suurimman osan sisävaatteista olen onnistunut löytämään kirppareilta ja kierrätyskeskuksista. Vauvalle on ollut helppo löytää hyväkuntoista käytettyä tavaraa, mutta päiväkoti-ikäisten vaatetarjonta on kapeampaa jo. Ulkovaatteet olen ennakoinut edellisen kauden lopussa, kun ne ovat alennuksessa. Haluaisin tukea suomalaisia tekijöitä, mutta ei rahat riitä. Sen lisäksi että eläminen on kallistunut, on perheemme tulot tippuneet oman vanhempainvapaan ja miehen sairauskulujen myötä. Olemme kuitenkin aiemmin olleet hyvässä asemassa taloudellisesti, jonka takia emme ole oikeutettuja muihin kuin lapsilisään ja vanhempainrahaan. Ei tässä tilanteessa pysty muotiin tuhlaamaan.”

"Ostan vähemmän, koska ei löydy kokoa”
Nykyisen maailmantilanteen lisäksi ongelmakohdaksi nousi vaatebrändien niukat kokoluokat.

LUE MYÖSKolme naista testasi ketjuliikkeiden vaatteet: Lopputulos vetää vakavaksi
Pullero kertoo, että ei löydä itselleen kauniita vaatteita.

”Ostan vähemmän, koska ei löydy kokoa 48 olevaa kaunista vaatetta, joka maksaisi kohtuullisesti 200-300 euroa. Kunpa suomalaiset brändit ymmärtäisivät, kuinka paljon ostopotentiaalia on isoilla naisilla. Nyt tarjolla vaan mustaa muodotonta trikoota, ei kiinnosta.”

LUE MYÖSKaisa pukeutuu itseään ja muita varten: ”En halua peitellä muotojani tai sitä, että olen keski-ikää lähestyvä nainen”
Saman asian tiimoilta kommentoi myös XXL.

”Ihmettelen vaan, miksi suurempia kokoja ei valmisteta. Suomalaisten vaatemerkkien koot loppuvat yleensä kokoon 44. Näiden naisten ostovoima jätetään kokonaan hyödyntämättä.”

"Netistä samat vaatteet saa lähes poikkeuksetta halvemmalla”
Llenna nimimerkillä kommentoi, että vaatteiden materiaali sekä muotoilu ei ole riittävällä tasolla.

”En ole ostanut juuri mitään, vaikka olisin halunnut. Olen harhaillut kaupoissa, mutta kaikki näyttää samalla muotilla tehdyiltä. Kankaiden kuosit ovat haaleita värejä tai niissä on makuuni liian räikeitä isoja kuvioita. Näyttää siltä, että vaatteilla pyritään tekemään liian hyvää bisnestä, siis massaa paljon ja halvalla. Me asiakkaat olemme hyväksyneet tämän ja lopputulos on mikä on. Laatutuotteilla ei Suomessa ole riittävästi kysyntää. Ei katukuvakaan mitään tyylin juhlaa ole. Sääli!”

LUE MYÖSTestasimme mallinukeille puetut vaatteet – Miesten muodista kritiikkiä: ”Valikoimat ovat yksinkertaisesti surkeita”
Anna kokee, että nykyään ei ole järkevää ostaa mitään kivijalkaliikkeistä.

”Netistä samat vaatteet saa lähes poikkeuksetta halvemmalla kuin kivijalkamyymälästä. Nykyään normihinnalla ei tule ostettua oikein mitään muuta kuin ruokaa.”

LUE MYÖSMaija-Liisa, 72, ei löydä vaatekaupoista itselleen mitään sopivaa: ”Tunnen itseni toisen luokan kansalaiseksi”
"Ei ole järkevää kuormittaa ekosysteemiä yhtään enempää”
Ex-shoppailija kokee, että nykyään on syytä miettiä aiempaa tarkemmin mitä ostaa ja mistä.

”Olen alkanut käyttää enemmän vaatekaapistani jo löytyviä vaatteita, joita on oikeasti ihan riittävästi. Keksin niistä uusia vaateyhdistelmiä kenties aiempaa luovemmin. Olen ostanut melko hyvälaatuisia vaatteita aiemmin, joten sinänsä vanhat vaatteeni ovat ok-kuntoisia. Vaatemakuni on tumma ja selkeä, vaatteita piristän väreillä, beigellä tai valkoisella. Tämä ”tyyli” on toiminut itselläni jo vuosia, mutta määrällisesti vaatteita on aivan liikaa. Olen myös sisäistänyt, ettei ole oikeasti järkevää kuormittaa ekosysteemiä yhtään enempää. Ja maailmantilanne pitää varovaisena, harkitsen tarkkaan muutenkin, mitä ostan.

Myös Eveliina on karsinut omaa ostokäyttäytymistään samasta syystä.

”En ole ostanut uusia vaatteita reiluun vuoteen, koska en tarvitse tällä hetkellä mitään. Suosi

0

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
        Ikävä
        158
        1381
      2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
        Kotimaiset julkkisjuorut
        49
        1195
      3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
        Maailman menoa
        24
        1139
      4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
        Sinkut
        211
        1070
      5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
        Ikävä
        126
        1051
      6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
        Ikävä
        223
        984
      7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
        Pyhäjärvi
        307
        947
      8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
        Ikävä
        42
        919
      9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
        Ikävä
        72
        895
      10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
        Ikävä
        73
        869
      Aihe