Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten voin auttaa,

Anonyymi-ap

päihdeongelmaista lastani joka jo aikuinen ja asuu yksin? Olen antanut rahaa kun pyytää ruokaan. Teenkö väärin?, ja tätä jatkunut kauan. Olen huolissani selviääkö hän jos en vastaa enää yhtedenottoon, en osaa sanoa Ei! Miten voisin toimia, voimat ja rahat alkaa olla loppu.

12

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Anna mielumin lahjakortti kauppaan jolla ei voi ostaa päihteitä. Et voi oikein auttaa muuten ja sitten voit muistuttaa raitistumisesta. Älä paapo tai mahdollista juomista

    • Anonyymi

      Katkase napanuora irti. Älä ana rahaa. Ruokaa sillä ei osta. Anna työkalut selvitä elämästä vie terveyskeskus saa läheteen a-klnikka,tai sen tuki piste.Anna työkalut hänelle.viet hänet jontaa alueesi ruoka kassi jonoon. Vaikka pakkasta oppi se ilmanen ravinto ei tule hänellekään kuin manulle illalinen. Vie kirkolle.Auki joka päivä.CAulasa on ilmasta lahjotus leipää ,jureksia,jopa väiin hedelmiä.

    • Anonyymi

      En tiedä, teetkö oikein vain väärin, kun annat lapselle rahaa ruokaan. Mutta sen tiedän, että näin tuet lapsesi päihdeongelman jatkumista ja mahdollisesti vielä pahenemista.

      Mieti vaihtoehtoja rahan antamiselle! Esimerkiksi vie hänelle kilo kauraryynejä ja opeta keittämään kaurapuuroa. Jos se ei hänelle sovi, anna olla ilman mitään. Joku raja ytyy olla.

    • Anonyymi

      Kiitos neuvoista, näin teen jatkossa.

      • Anonyymi

        Hyvä, auta muuten ja muilla tavoin, mutta älä anna rahaa.
        Voimia sinulle, uskon, ettei ole helppoa.


    • Anonyymi

      Jokainen päihderiippuvainen tarvitsee ympärilleen "mahdollistajia".
      Nämä mahdollistavat sille yhdelle tämän päihteiden käytön.
      Mahdollistajat siivoavat, pyykkäävät, kuskaavat, kokkaavat, toimivat terapeuttina, noutavat juotavaa ja jopa rahoittavat sen yhden päihteiden käyttöä.
      Alkoholistia voi auttaa vain juomaan lisää, sillä alkoholisti kääntää kaiken saamansa avun palvelemaan omaa juomistaan.

    • Anonyymi

      Olenko julma jos sanon suoraan et pärjää ja en voi auttaa mitenkään enää, kuka häntä auttaa jatkossa?

    • Anonyymi

      Olenko mahdollistaja kun annoin ruokaa myös rahaa ja yöpaikan, hän joi kyllä koko ajan, ja oli kärkäs suustaan myös lähiessä sanoi, ettei selviä ilman minua. Olenko idiootti?

      • Anonyymi

        Se on vaikea olla äiti ongelma lapsille Vaikka miten auttaa niin ei mikään ole koskaan tarpeeksi
        Ainoa miten voit auttaa on yrittää puhua ja ehdottaa hoitoa hönelle, jolloin hän tulee sanomaan ettei tarvitse mitään hoitoa ja voi lopettaa koska haluaa . Ämutta sinun pitäisi itse päästää puhumaan asioista osaavan ihmisen kanssa, aillä et tule jaksamaan ikuisesti olla antajan roolissa . Näihin asioihin ei ole mitä.n manuaali kaikki tapaukset ovat yksilöllisiä vaikka käytös on heillä sama , usein repliikitkin
        . Ota apua omiin huoliisi vaikka psykologilta että saat opastusta . Tiedän ettei hänelläkään ole helppoa lopettaa. , vaikka joskus itsekkin muka päättävät että lopettavat ja uskovat siihen itsekkin , mutta se ei ole helppoa ja vaatii kovaa työtä , ja ennen kaikkea rehellinen halu että nyt riittää, kukaan toinen ei voi heitä saada lopettamaan jos ei halu siihen ole itsellään


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksesta, nyt nukun yöni hyvin.

    • Anonyymi

      Minulla on vaikea tilanne, koska olen aikuinen alkoholistilapsi, jota äiti auttaa. Äiti on tosi kiltti luonteeltaan. Ajattelee muiden tarpeita ennen kuin omiaan. Tarvin äitin apua. Tuntuu pahalta, kun ajattelee, ettei hän ehkä osaa kieltäytyä auttamasta, vaikka haluaisi. En saa yhteiskunnan puolelta apua. Mulle on sanottu 10 vuotta sitten, että minua ei hyödytä laittaa kuntoutukseen, koska geenit on niin vahvat, että ryyppään pian taas. Itsepäisyyksissäni menin silti kuntoutukseen ja eihän se auttanut, kun hoitaja yritti lukea minun henkilökohtaista päiväkirjaa ja kun en suostunut siihen, enkä myöskään riitelemään hänen kanssaan asiasta niin olin passiivisagressiivinen. En ymmärrä, mitä etua siitä olisi, että olisin aktiivisagressiivinen? Nyt sanotaan, että en saa hoitoa, koska se ei ole ennenkään onnistunut.

      • Anonyymi

        Kuulostaa oudolta, jos vedotaan siihen, ettei ole ennenkään auttanut.
        Jos apua haluaa, sitä olisi saatava.
        Eivät kaikki alkoholistit onnistu lopettamaan juomistaan ensimmäisellä yrityksellä. Eikä välttämättä toisellakaan, eikä kolmannellakaan.
        Ihmiselle on annettava mahdollisuus, jos hän sellaisen haluaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe