Koska valtio eroaa kirkosta?

Anonyymi-ap

Valtion eroa kirkosta pitäisi jo alkaa ajamaan. Ensin pitäisi poistaa kirkon perustuslaillinen suoja-asema, jonka jälkeen muiden kirkon etuoikeuksien poisto voisi alkaa, kuten verotusoikeuden.

20

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vuonna 2003 uudistettiin uskonnonvapauslaki. Paljon tuli parannuksia, mutta vielä enemmän jäi tehtävää jäljelle. On kulunnut jo 20 vuotta edellisestä suuremmasta uudistuksesta ja olisikin jo aika saada seuraava iso uudistus. Nyt olisi hyvä ajankohta alkaa ajamaan sisään ajatusta uudesta edelleen parannetusta uskonnonvapauslaista, joka saataisiin seuraavan hallituksen asialistalle.

    • Anonyymi

      2003 päivitetty uskonnonvapauslaki saatettiin voimaan ennen ja ilman eroakirkosta.fi palvelua. Eroakirkosta.fi palvelun alkuperäisenä ideana oli laskea kirkon markkinaosuutta ja tällä laskulla murtaa kirkon epäasiallinen asema ja poistaa kirkon epäasialliset erioikeudet. Nyt on saatu mittavaa alenemaa kirkon markkinaasemaan, mutta edelleen odotellaan varsinaisten tavoitteiden saavuttamista. Näyttää vähän siltä, että homma on jäämässä puolitiehen. Ei ole edes minkäänlaista halua alkaa nostamaan esiin keskustelua kirkon asemasta ja etuoikeuksien poistosta.

    • Anonyymi

      Nykyisiltä puolueilta ei kannata kovin paljoa odottaa. Ainoa vaihtoehto saada asia eduskunnassa keskutelun ja työn alle on pyrkiä omalla puolueella eduskuntaan. Se olisi myös paras kanava saada asia julkiseen keskusteluun, mikä kiihdyttäisi myös kirkosta eroamisen uudelle tasolle. Mikä parasta näin saataisiin toiminnalle valtion rahoitus puoluetukena ja hyvin palkattuja kansanedustajia tekemään työtä vuoden ympäri. Mitään ei eduskunnassa ole tapahtunut 20 vuoteen. Ei edes edellisellä hallituskaudella vaikka oli olevinaan otollisin hallituskoalitio. Päivastoin edellinen hallitus, minkä piti olla se otollisin koalitio muutoksille, lappasi kirkolle vastikkeetonta rahaa 50 miljoonan euron verran. Kyllä VATAn ja ekroakirkosta.fi väen pitäisi jo vetää johtopäätökset ja alkaa värkkäämään omaa puoluetta, jolla pyrittäisiin eduskuntaan.

      • Aika moni uskonnoton jäisi pois tuollaisesta puolueesta. Osalle se olisi liian vasemmalla, toisille liian oikealla, kolmansien mielestä kanta turkistarhaukseen, siviilipalvelukseen ja kannabikseen olisi väärä, neljänsillä olisi joku muu syy.

        Plus että uuden puolueen saaminen merkittäväksi toimijaksi on melko lailla mahdotonta. Vihreät siinä viimeksi on onnistunut, siitäkin tuollaiset 40 vuotta.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Aika moni uskonnoton jäisi pois tuollaisesta puolueesta. Osalle se olisi liian vasemmalla, toisille liian oikealla, kolmansien mielestä kanta turkistarhaukseen, siviilipalvelukseen ja kannabikseen olisi väärä, neljänsillä olisi joku muu syy.

        Plus että uuden puolueen saaminen merkittäväksi toimijaksi on melko lailla mahdotonta. Vihreät siinä viimeksi on onnistunut, siitäkin tuollaiset 40 vuotta.

        En osta tuota perustelua. Tosiasiallisesti kaikilla puolueilla on yksi ydinalue tai kohderyhmä jonka ympärille puolue on rakentunut. Eikä muista asioista tarvitse kiistellä. Muut asiat päätetään ja äänestetään puoluekokouksessa. Esimerkkinä vaikka SDP, jonka olemassaolo perustuu suurten ikäluokkien edunvalvontaan.

        Puolueesta tulee heti merkittävä toimija kun se saa yhdenkin kansanedustajan. Silloin puolueella on julkinen puhevalta joka asiaan eduskunnassa. Myös pienpuolueilla on mahdollista saada jopa hallitusvaltaa. Esimerkkinä KD, joka pääsi sanelemaan omat puumerkkinsä viidella kansanedustajalla nykyisessä hallituksessa. RKPstä puhumattakaan, millaista valtaa se lähes joka hallituksessa käyttää.

        Löytyy uusien puolueiden noususta merkittäväksi puolueeksi uudempi ja parempikin esimerkki kuin Vihreät, Perussuomalaiset.

        2023 eduskuntavaaleissa RKP sai 9 kansanedustajaa 133 518 äänellä ja KD sai 5 kansanedustajaa 130 694 äänellä. Mielestäni uskonnottomilla olisi täysi mahdollisuus päästä eduskuntaa ja olla kyseisten puolueiden veroinen vaikuttaja.

        Uskonnottomien tahtotila voisi olla saada aikaan seuraava laaja uskonnonvapausuudistus, samanlainen kuin tehtiin vuonna 2003. Jos se onnistuisi täyttämään tavoitteet riittävän hyvin voisi puolue jättää eduskunnan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En osta tuota perustelua. Tosiasiallisesti kaikilla puolueilla on yksi ydinalue tai kohderyhmä jonka ympärille puolue on rakentunut. Eikä muista asioista tarvitse kiistellä. Muut asiat päätetään ja äänestetään puoluekokouksessa. Esimerkkinä vaikka SDP, jonka olemassaolo perustuu suurten ikäluokkien edunvalvontaan.

        Puolueesta tulee heti merkittävä toimija kun se saa yhdenkin kansanedustajan. Silloin puolueella on julkinen puhevalta joka asiaan eduskunnassa. Myös pienpuolueilla on mahdollista saada jopa hallitusvaltaa. Esimerkkinä KD, joka pääsi sanelemaan omat puumerkkinsä viidella kansanedustajalla nykyisessä hallituksessa. RKPstä puhumattakaan, millaista valtaa se lähes joka hallituksessa käyttää.

        Löytyy uusien puolueiden noususta merkittäväksi puolueeksi uudempi ja parempikin esimerkki kuin Vihreät, Perussuomalaiset.

        2023 eduskuntavaaleissa RKP sai 9 kansanedustajaa 133 518 äänellä ja KD sai 5 kansanedustajaa 130 694 äänellä. Mielestäni uskonnottomilla olisi täysi mahdollisuus päästä eduskuntaa ja olla kyseisten puolueiden veroinen vaikuttaja.

        Uskonnottomien tahtotila voisi olla saada aikaan seuraava laaja uskonnonvapausuudistus, samanlainen kuin tehtiin vuonna 2003. Jos se onnistuisi täyttämään tavoitteet riittävän hyvin voisi puolue jättää eduskunnan.

        En nyt sanoisi että SDP-Kokoomus -linjalla on ihan yksittäistä tavoitetta. PS:llä jossain määrin joo. RKP on selkein esimerkki yhden tavoitteen ympärille luodusta puolueesta.

        Itse vierastan ajatusta. Onko kirkon ja valtion ero niin tärkeä asia, että se riittäisi kantavaksi tekijäksi?

        Toiseksi käytännässö: Kun va-yhdistyksiin nyt suopeastikin laskien kuuluu enintään 2000 ihmistä, Protu ja Skepsis laskienkin "rationalistigenreen" äärimmäisen venytettynä 5000, ei siinä vielä paljon puoluetta synny.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En nyt sanoisi että SDP-Kokoomus -linjalla on ihan yksittäistä tavoitetta. PS:llä jossain määrin joo. RKP on selkein esimerkki yhden tavoitteen ympärille luodusta puolueesta.

        Itse vierastan ajatusta. Onko kirkon ja valtion ero niin tärkeä asia, että se riittäisi kantavaksi tekijäksi?

        Toiseksi käytännässö: Kun va-yhdistyksiin nyt suopeastikin laskien kuuluu enintään 2000 ihmistä, Protu ja Skepsis laskienkin "rationalistigenreen" äärimmäisen venytettynä 5000, ei siinä vielä paljon puoluetta synny.

        Äänestäjä potentiaalia voi hahmottaa monella tavalla. Uskontokuntiin kuulumattomia on 1,8 miljoonaa. Nukkuvien puolueessa oli viime vaaleissa 1,4 miljoonaa. Kysymys on vain siitä, että saadaan noin satatuhatta heräteltyä täysin uudella vaaliteemalla uurnille. Kukaan ei aja tällä hetkellä edes toissijaisesti uskonnottomien asiaa eduskunnassa. On päivän selvää ettei tässä asiassa tule tapahtumaan mitään parannusta nykyisten puolueiden toimesta. Tästä nähtiin viime kaudella karmea esimerkki, kun oltiin valmiita antamaan täysin vastiikeetonta rahaa kirkolle 50 miljoonan euron verran. Mikä ei ollut yhdellekkään puoluelle onkelma, ei vaikka juuri näiden puolueiden varaan vapaa-ajattelijat jotenkin laskevat asioiden paranemisen. Parannusta ei tule, jos ei saada täysin omaa puoluetta sisään eduskuntaan ja se on nyt täysin selvä asia. Vedän tästä johtopäätöksen ettei ole edes haluakaan saada mitään parannusta asioihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äänestäjä potentiaalia voi hahmottaa monella tavalla. Uskontokuntiin kuulumattomia on 1,8 miljoonaa. Nukkuvien puolueessa oli viime vaaleissa 1,4 miljoonaa. Kysymys on vain siitä, että saadaan noin satatuhatta heräteltyä täysin uudella vaaliteemalla uurnille. Kukaan ei aja tällä hetkellä edes toissijaisesti uskonnottomien asiaa eduskunnassa. On päivän selvää ettei tässä asiassa tule tapahtumaan mitään parannusta nykyisten puolueiden toimesta. Tästä nähtiin viime kaudella karmea esimerkki, kun oltiin valmiita antamaan täysin vastiikeetonta rahaa kirkolle 50 miljoonan euron verran. Mikä ei ollut yhdellekkään puoluelle onkelma, ei vaikka juuri näiden puolueiden varaan vapaa-ajattelijat jotenkin laskevat asioiden paranemisen. Parannusta ei tule, jos ei saada täysin omaa puoluetta sisään eduskuntaan ja se on nyt täysin selvä asia. Vedän tästä johtopäätöksen ettei ole edes haluakaan saada mitään parannusta asioihin.

        Va-liitossa on jäseniä kommunisteista liberaaleihin. Tämä ei ole kuvaannollinen ilmaus. Vähän epäilen saisiko kaikkia samaan puolueeseen.

        Allekirjoitan kyllä kannattajakortin jos lähdet tuollaista puoluetta perustamaan.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Va-liitossa on jäseniä kommunisteista liberaaleihin. Tämä ei ole kuvaannollinen ilmaus. Vähän epäilen saisiko kaikkia samaan puolueeseen.

        Allekirjoitan kyllä kannattajakortin jos lähdet tuollaista puoluetta perustamaan.

        RKP on hyvä vertailu kohta. RKPssä on joka asian suhteen väkeä laidasta laitaan. RKP:läisiä yhdistää vain yksi asia, ruotsinkielisten etujen ajaminen. RKP:lle käy kaikki hallituspohjat ja aivan kaikki muukin politiikka kunhan, vaan yksi asia täyttyy, ruotsinkielisten edut säilyvät ja lisääntyvät. Kaikki muu on kaupan ja kaiken muun kannattajakunta hyväksyy ja nielee, vaikka olisikin muista asioista täysin erimieltä. RKP pysyy hyvin kasassa, kunhan vaan ruotsinkielisten asema taataan ja heidän etuja ajetaan. Jopa Eva Biedeut nielee karvaan kalkin ja asettaa ruotsinkielisten etujen ajamisen etusijalle.


    • Anonyymi

      On väärin, että valtio maksaa kirkolle suuria summia vuosittain, mm. piispojen palkat.

      • Anonyymi

        Ei maksa. Älä viitsi valehdella.


    • Anonyymi

      Vaikka olen uskovainen luterilainen, olen ihan samaa mieltä siitä että valtion ja kirkon yhteenliittymä on ihan turha. Uskossa olevat kokoontuisivat keskenään esim. ry-pohjalla, samoin kuin muutkin saman asian harrastajat, yleensä ovat yhdistyksiä.
      Valtion pitäisi perustaa uusi virasto, joka hoitaisi hautaukset ja kaikkien syntyvien rekisteriöinnin. Nythän kirkko hautaa sekä kirkkoon kuuluvat (ja veroa maksavat) että kuulumattomat. Nytin jo uudet syntymät merkitään väestörekisteriin, joten mitään rekisteriä ei kirkon tarvitsisi pitää. Kyllä uskonto ja valtio ovat ihan eri asioita. Erottelu olisi tasa-arvoista.
      Jos joku ryhtyy erottelua ajamaan, minä tuen sitä. Itse sitten kuuluisin luterilainen yhdistys ry:hyn, voisin jopa olla perustamassa sellaista. Uskoni Jumalaan ei muuttuisi mitenkään.
      Voi erottelussa olla sellaista mitä en tällä hetkellä hallitse. En tietenkään mikään asiantuntija ole. Mitähän yhteskunnalliset hankaluudet erottelussa olisivat, jos niitä on.

      • Pappien eläkkeet pitäisi selvittää, ts. eläkerahaston varojen siirto yksityiseen eläkeyhtiöön tai jonkinllainen pitkä siirtymäaika.

        Hautaustoimi olisi selvitettävä, ja päätettävä mitä vanhoille kirkoille tehdään.


    • Anonyymi

      Uskontokuntiin kuulumattomia on 1,8 miljoonaa vestöstä eli noin kolmasosa. Hieman ihmettelen ettei näin suuren painoarvon omaavan väestönosan kannalta saada asioita kuntoon. Mutta ei tunnuta saavan. Edelleen saa uskontoa tyrkyttää, pakottaa ja luoda kiusallisia vakaumuksellisia tilanteita monissa eri yhteiskunnallisissa rakenteissa, päiväkodeissa, kouluissa, puolustusvoimissa, jne, jne.

      Kohta uskontokuntiin kuulumattomat ovat jo enemmistössä. Toisiko se muutoksen? EI TUO ! ! ! Silloin ev.lut. kirkko alkaa pelaamaan vähemmistökortilla. Vähemmistön asiat pitää pitää kaikin puolin kunnossa eikä vähemmistön asemaan pidä millään tapaa heikentää.

      Nyt pitäisi laitaa iso ratas pyörimään ja alkaa laittamaan asioita kuntoon ja äänekkäästi vaatimalla. Eikä se onnistu millään muulla tavalla kuin eduskunnan kautta. Jos ja näköjään kun vaikuttaminen ei onnistu eduskunnan ulkopuolelta, niin sitten pitää yrittää mennä vaikuttamaan sen sisäpuolulta.

      • Anonyymi

        Tästä minä 2023-11-24 11:19:50, olen kyllä eri mieltä. Kouluissa pitää kertoa kristinuskosta sekä luterialisesta että muista uskonnollisista liikkeistä. Myös elämänkatsomuksesta, jos se tarkoittaa ateismia. Se on yleistietoa, Näin olen lapsilleni tehnyt. He saavat myöhemmin itse valita, minkä uskontoryhmän tai uskonnottomuuden valitsevat. Hyvin tietävät että olen liikkunut montaa uskontoa olevien henkilöiden kanssa, samoin ateistien, ei niistä asioita ole koskaan tullut riitaa. Minäkö veljeni vartiaksi rupeaisin. Rittää että itse pidän omalla kohdallani oikeana uskoa Jumalaan. julistajaksi ja sanansaattajaksi en ala vaikka siihen raamattu kehottaakin.
        Vielä tähdennän että tieto pitää antaa päiväkodeissa, koulussa, siitä että on eri uskontoja ja pääpiirteet kunkin uskonnon suuntauksesta. Ja selitys että toiset uskovat Jumalaan ja luomiskertomukseen ja toiset evoluutioon. Tämä ei ole tyrkyttämistä, se on tiedon esillä pitämistä.
        Jos kirkon ja valtion erottajat pitävät pääasianaan jokun uskontosuunnan tai ylipäätään uskonnon vastustamista, poispyyhimistä ja ihmisten, varsinkin lasten ja nuorten aivopesua, siihen remmiin en liity. Kaikille pitää olla kaikki tarjolla.
        Mutta jos kirkon ja valtion ero on hallinnollinen juttu, eikä siihen liity minkään ryhmän sättimistä, aliarviointia, alistamista tai syrjättäyttämistä. siihen menen mukaan ja pidän oikeana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä minä 2023-11-24 11:19:50, olen kyllä eri mieltä. Kouluissa pitää kertoa kristinuskosta sekä luterialisesta että muista uskonnollisista liikkeistä. Myös elämänkatsomuksesta, jos se tarkoittaa ateismia. Se on yleistietoa, Näin olen lapsilleni tehnyt. He saavat myöhemmin itse valita, minkä uskontoryhmän tai uskonnottomuuden valitsevat. Hyvin tietävät että olen liikkunut montaa uskontoa olevien henkilöiden kanssa, samoin ateistien, ei niistä asioita ole koskaan tullut riitaa. Minäkö veljeni vartiaksi rupeaisin. Rittää että itse pidän omalla kohdallani oikeana uskoa Jumalaan. julistajaksi ja sanansaattajaksi en ala vaikka siihen raamattu kehottaakin.
        Vielä tähdennän että tieto pitää antaa päiväkodeissa, koulussa, siitä että on eri uskontoja ja pääpiirteet kunkin uskonnon suuntauksesta. Ja selitys että toiset uskovat Jumalaan ja luomiskertomukseen ja toiset evoluutioon. Tämä ei ole tyrkyttämistä, se on tiedon esillä pitämistä.
        Jos kirkon ja valtion erottajat pitävät pääasianaan jokun uskontosuunnan tai ylipäätään uskonnon vastustamista, poispyyhimistä ja ihmisten, varsinkin lasten ja nuorten aivopesua, siihen remmiin en liity. Kaikille pitää olla kaikki tarjolla.
        Mutta jos kirkon ja valtion ero on hallinnollinen juttu, eikä siihen liity minkään ryhmän sättimistä, aliarviointia, alistamista tai syrjättäyttämistä. siihen menen mukaan ja pidän oikeana.

        Olet selvästikin eri mieltä jonkun asian suhteen mitä ei edes sanottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä minä 2023-11-24 11:19:50, olen kyllä eri mieltä. Kouluissa pitää kertoa kristinuskosta sekä luterialisesta että muista uskonnollisista liikkeistä. Myös elämänkatsomuksesta, jos se tarkoittaa ateismia. Se on yleistietoa, Näin olen lapsilleni tehnyt. He saavat myöhemmin itse valita, minkä uskontoryhmän tai uskonnottomuuden valitsevat. Hyvin tietävät että olen liikkunut montaa uskontoa olevien henkilöiden kanssa, samoin ateistien, ei niistä asioita ole koskaan tullut riitaa. Minäkö veljeni vartiaksi rupeaisin. Rittää että itse pidän omalla kohdallani oikeana uskoa Jumalaan. julistajaksi ja sanansaattajaksi en ala vaikka siihen raamattu kehottaakin.
        Vielä tähdennän että tieto pitää antaa päiväkodeissa, koulussa, siitä että on eri uskontoja ja pääpiirteet kunkin uskonnon suuntauksesta. Ja selitys että toiset uskovat Jumalaan ja luomiskertomukseen ja toiset evoluutioon. Tämä ei ole tyrkyttämistä, se on tiedon esillä pitämistä.
        Jos kirkon ja valtion erottajat pitävät pääasianaan jokun uskontosuunnan tai ylipäätään uskonnon vastustamista, poispyyhimistä ja ihmisten, varsinkin lasten ja nuorten aivopesua, siihen remmiin en liity. Kaikille pitää olla kaikki tarjolla.
        Mutta jos kirkon ja valtion ero on hallinnollinen juttu, eikä siihen liity minkään ryhmän sättimistä, aliarviointia, alistamista tai syrjättäyttämistä. siihen menen mukaan ja pidän oikeana.

        Pitääkö kouluissa siis mielestäsi kertoa kaikista uskonnoista, ei ainoastaan kristinuskosta?
        Uskonnoista kertominen voisi tapahtua osana historiaa.


    • Anonyymi

      KYLLÄHÄN SE ON TURHA PULJU JA SIDOKSISSA HAUTAUSMAAHAN ENEMPI.
      VALKO-KAULALIINAKOITA SE VAKAVOITTAISI KUMMMMMMASTI JA MEHEVÄT VALHEET LOPPUISIVAT.
      ALETTAISIIN MUITA HOMMIA KATSELEMAAN.

    • Anonyymi

      Onnea satavuotiaalle🌹🌺🪻

      https://aamuset.fi/artikkeli/6194593

      Suomen ensimmäinen uskonnonvapauslaki täytti kuluvana vuonna sata vuotta. Uskonnonvapaus on yksi länsimaisen demokratian kivijaloista. Evankelis-luterilaisen kirkon asema on jäsentilastojen perusteella edelleen erityinen myös uskonnollisesti moninaistuvassa yhteiskunnassa.

      • Anonyymi

        Ensin kirkon tutkija jauhaa pitkään kasteista ja sitten toteaa: "Evankelis-luterilaisen kirkon asema on jäsentilastojen perusteella edelleen erityinen myös uskonnollisesti moninaistuvassa yhteiskunnassa".

        No kai se on erityinen, kun suurin osa syntyneistä pakkoliitetään tähän lahkoon, josta ei saa erota ennen kuin täyttää 18! Onneksi kastetut ovat jäämässä vähemmistöön jo lähivuosina ja kirkkoon kuuluvat alle kymmenessä vuodessa. Sitten voi Veli-Matti Salminen antaa uuden haastattelun, katsotaan miten suu pannaan siinä vaiheessa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe