Aika aikaansa kullakin, myös minulla

Lapsuudessani elin sodan aikaa, joka oli jatkuvana pelkona kun se oli vienyt useita miehiä kotiseudultanikin. Joudunkohan loppuelämänikin elämään sodan pelossa; kohdistaisiko Putin ”erityissotilasoperaatiotaan” Suomeenkin? Vaikka Putin on mikä on, en sentään usko sellaiseen, sillä maammehan on nyt Naton suojassa ja sellainen teko tietäisi todella pahaa Putinin maalle ja loppua hänelle itselleen.

Joten varmaan saan elää rauhan Suomessa sen kovin lyhyen ajan, mitä minulla voi olla enää elettävänä. Onhan tässä jo elettykin 88 vuotta, monenlaista. Siitä lyhyt kertaus:

Työurani aloitin 16-vuotiaana syksyllä 1951 täällä Stadissa kunnes 18-vuotiaana syksyllä 1953 lähdin Lapin savotoille, joissa aputyönjohtajakurssin suoritettuani pääsin ”herran tieni” alkuun. Sitten kesällä 1955 sotaväkeen Santahaminaan JP 2:een, jossa varusmieskersantiksi ylenneenä ja va-kersanttina alkoi sotilasurani jääkärijoukkueen johtajana. Sitten palvelin useissa joukoissa monissa erilaisissa tehtävissä, mutta sotien karmeita jälkiä sain nähdä vain rauhanturvaajajoukoissa palvellessani. Ilmeisesti minut kuitenkin nähtiin hyväksi sotilaaksi kun v. 1979 alussa sain ylennyksen kapteeniksi – neljän ensimmäisen siihen arvoon ylennettyjen toimiupseerien joukossa. (Me kaikki neljä olimme muuten kanta-aliupseerivaiheissamme 1960-luvun alkuvuosina myös RUK:n suorittaneita reservinupseereita).

45-vuotiaana syksyllä 1980 jäin sitten sotaväestä täydelle eläkkeelle ja välittömästi lähdin siviilitöihin konttoripalveluesimieheksi Valion pääkonttorille. Muutamaa vuotta myöhemmin minusta tuli isännöitsijä firman keskushallinnossa. Kesällä 1998 jäin sitten Valioltakin eläkkeelle, jota olen nauttinut jo yli 25 vuotta. Kiva lisuke sotilaseläkkeeseeni, jota olen nauttinut jo 43 vuotta😉

Monenlaista on ollut elämässäni vielä näinä ”tuplaeläkevuosinakin” ja paljon olen kertonut niistä täälläkin runsaan 20 vuoden aikana, joten nyt ei enempää. Kirjoitteluni täällä muustakin jo jonkin aikaa on jäänyt melko vähäiseksi. Tärkeämmiksi ovat tulleet Ikäni tuomat muut asiat ja läheissuhteeni, joista olen saanut nauttia taas viikonloppunakin. Enkä enää kai pystyisikään edes tuollaiseen, jota olen vielä alkuvuonna osoittanut avauksellani, joka näkyy taas nostetun palstalle:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17780253/syyt-keskustan-kannatuksen-vajoamiseen

Mutta jos näissäkin voimissani vielä pysyn, harvakseltaan varmaan kirjoittelen edelleen täällä jos – ja varmaan kun – politiikka ja maailma yleisemminkin antaa sellaiseen aihetta. Jos en enää pystyisi pidempiin esityksiin voin alkaa heitellä yhden lauseen avauksia. Kykyni siinäkin varmaan riittävät sellaiseen, ettei tarvitse aina heittää samaa toistellen😉

33

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Merkittävän uran ja hienon elämän olet viettänyt, olet kyllä kaiken hyvän ansainnut ja vielä ihan itse olet onnen tehnyt. Hiljaiseksi vetää noin viisaat sanat. Onneksi Suomelle olemme tosiaan nyt Naton jäsen ja näiden "väyrysten" agenda on vaiennut Suomessa ja saamme olla rauhassa idän örkeiltä. Sinä teit siitä osasi palveuksessa ja olet siitä myös korkeasti palkittu.

      • Kiitoksia mieltäni lämmittäneestä sanomastasi! Työlläni olen kyllä suurimman osan savuttamastani ansainnut, myös aikanaan ja jo kauan nauttimani eläkkeenikin. Olenhan todella saanut elää hyvän ja antoisankin elämän, joskin yksityiselämän puolella tehnyt myös virheitä ja saanut kokea surujakin. Mutta enää minun ei tarvinne kokea niitä sodan kauhuja, joita sain kokea jo lapsuudessani ja toivottavasti sellaisia ei tarvitse kokea jälkeläistenikään ja kenenkään minua nuoremman sumalaisen, kun Nato on nyt suojanamme.


      • kapi_ kirjoitti:

        Kiitoksia mieltäni lämmittäneestä sanomastasi! Työlläni olen kyllä suurimman osan savuttamastani ansainnut, myös aikanaan ja jo kauan nauttimani eläkkeenikin. Olenhan todella saanut elää hyvän ja antoisankin elämän, joskin yksityiselämän puolella tehnyt myös virheitä ja saanut kokea surujakin. Mutta enää minun ei tarvinne kokea niitä sodan kauhuja, joita sain kokea jo lapsuudessani ja toivottavasti sellaisia ei tarvitse kokea jälkeläistenikään ja kenenkään minua nuoremman sumalaisen, kun Nato on nyt suojanamme.

        Ei niitä varmaan kukaan tosiaan haluaisi kokea, mutta meillä on naapuri ja sen diktatuuri tarjoaa niitä kauhuja koko kansalleen ja ikäluokilleen. Uskomatonta, että meilläkin on muutama, tosi hyvin vähemmistössä, jotka vielä jaksaa niille ymmärystään osoittaa mm Väyrynen. Nato oli kauan odotettu päätös, itse olin Naton kannattaja yli 40 vuotta ja vielä se päivä tuli, että olemme jäsen. Aika harva ymmärsi, että venäjä puuttui suoraan meidän ulkopolitiikkaan siinä, että yritti määritellä Naton rajat ja ketkä ei saa siihen liittyä, aliarvioivat meidät ja Suomen johdon pahemman kerran. Kiitän edelleen siitä, että onneksi meillä ei ollut väyrysiä johdossa, silloin kun miehiä tarvittiin tekemään päätöksiä.
        Oikein mukavaa iltaa ja kiitoksia, kun tuli antamaan taas palstalle vauhtia.


    • Anonyymi

      >>Mutta jos näissäkin voimissani vielä pysyn, harvakseltaan varmaan kirjoittelen edelleen täällä jos – ja varmaan kun – politiikka ja maailma yleisemminkin antaa sellaiseen aihetta. <<

      Hyvä Korhonen!

      Tänne vaan kommenttia aina kun aihetta on. Älä hitossa lopeta tuon "riivaajasi" takia.

      • Anonyymi

        Täysin samaa mieltä, Kapi kirjoitukset on mielenkiintoisia ja tuollaisen väyrysläisen "pers´kärpäsen" takia ei pidä lopettaa tännä kirjoittamisia. Jo pelkästään se, että Inkeroisissa verenpaine nousee merkittävästi on hyvä syy jatkaa täällä. Kyllä se pillipiipari ruodussa pidetään ja onhan se jo nykyään pelkkä naurunaihe täällä, kukaan sitä vakavasti ota ja tavallaan tekee palveluksen siinä, että Väyrysen ja Turtiaisen kannatus laskee entisestään.


      • Kuten edellä sanon tulen kyllä vielä laittamaan tänne jotakin jos – ja luultavasti kun – sille aihetta tulee. Ainakaan tuo tarkoittamasi ”riivaajani” ei ole sellaista estämässä, sillä kukaan tai mikään ei voisi olla minulle häntä vähämerkityksellisempi. Ei kai kukaan häntä koskaan vakavasti ottane, ihmettelen vain, että jotkut viitsivät vastailla hänelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä, Kapi kirjoitukset on mielenkiintoisia ja tuollaisen väyrysläisen "pers´kärpäsen" takia ei pidä lopettaa tännä kirjoittamisia. Jo pelkästään se, että Inkeroisissa verenpaine nousee merkittävästi on hyvä syy jatkaa täällä. Kyllä se pillipiipari ruodussa pidetään ja onhan se jo nykyään pelkkä naurunaihe täällä, kukaan sitä vakavasti ota ja tavallaan tekee palveluksen siinä, että Väyrysen ja Turtiaisen kannatus laskee entisestään.

        Kiitos kirjoituksistani sanomastasi. Mielipiteeni tuosta ”pers`kärpäsestä” voit lukea vastauksestani tuohon edelliseen viestiin.


      • Anonyymi

        Voi pulla-ossi kun sinä olet niin säälittävä ja tuo miten sinulla käämi kärähtää hetkessä.


    • Anonyymi

      Kiitos, kun jaoit elämäsi tarinaa.

      Kyllä Putin tekee jo nyt suurta vahinkoa omalle maalleen. Yleensä diktaattorit niin tekevät. Eikä tämä ole poikkeus.

      Toit hyvän esimerkin ahkeruuden ja sinnikkyyden merkityksestä. Paljon on myös ihmisiä, joilla on ongelmia omassa elämässään enemmän kuin laki sallii. Kaikkia täytyy arvostaa ja ketään ei saa halveksia. Pääasia, ettei kenellekään tee pahaa ja on muita kohtaan hyväntahtoinen ja reilu. Se on todellista menestystä. Kaikkea hyvää!

      • Anonyymi

        Tuohon en mitään lisäisi tai mitään ottaisi pois. Hienosti sanottu ja oikealle henkilölle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon en mitään lisäisi tai mitään ottaisi pois. Hienosti sanottu ja oikealle henkilölle.

        Kiitos. Vähän itsellenikin muistutin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Vähän itsellenikin muistutin.

        Pisteet sinulle hienosta kirjoituksesta.


    • Anonyymi

      Ay-liikkeessä ja Putinilla on paljon kiristyksessä yhteistä. Itseasissa Venäjällä ay-liike tehtykin kommunistit, jota Neuvostoliitto käytti härskisti hyväkseen vaatien lakkoja joita tovereilta saikin. Kunhan ei nyt SAK viikko-ohjelman lakot olisi Putinilta.

      • Kun vielä tulin vilkaisemaan avaukseni tuottamaa – jossa tulleessa on paljon asiallistakin – huomasin myös tuon viestisi ja minun täytyy nyt valistaa Sinua ammattiyhdistysliikkeiden syntyhistoriasta:

        ”Euroopassa ammattiyhdistysliike syntyi teollisen vallankumouksen aikana maataloustöiden vähentyessä ja teollisuustyön kasvaessa; ammattiyhdistysliike kohtasi alussa suurta vastustusta.

        Suomi
        Suomessa ammattiyhdistysliike nousi nykyiseen asemaansa vasta vuonna 1940 tammikuun kihlauksen myötä, kun työnantajien valtakunnallinen järjestö STK hyväksyi Suomen ammattiyhdistysten keskusliiton (SAK:n edeltäjä) työläisten edustajaksi ja neuvotteluosapuoleksi.

        Ensimmäinen valtakunnallinen työehtosopimus solmittiin vuonna 1945. Jo 1800-luvun lopulta alkaen oli kuitenkin sovittu paikallisia ja alakohtaisia sopimuksia: palkkatariffeja”.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ammattiyhdistysliike

        Ammattiyhdistysliikkeet alkoivat syntyä siis 1700- ja 1800-lukujen taitteessa olleen teollisen vallankumouksen aikana ensiksi Britanniassa ja sitten nopeasti muuallakin Euroopassa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Teollinen_vallankumous

        Ammattiyhdistysliikkeet eivät olleet sallittuja keisarillisellakaan Venäjällä eivätkä Neuvostoliitossakaan. Kyllä ne ovat demokraattisten länsimaiden tuottamia.

        Nyt vain Hyviä Öitä Sinulle ja muillekin avauksellani mahdollisesti vielä käyvuille!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kun vielä tulin vilkaisemaan avaukseni tuottamaa – jossa tulleessa on paljon asiallistakin – huomasin myös tuon viestisi ja minun täytyy nyt valistaa Sinua ammattiyhdistysliikkeiden syntyhistoriasta:

        ”Euroopassa ammattiyhdistysliike syntyi teollisen vallankumouksen aikana maataloustöiden vähentyessä ja teollisuustyön kasvaessa; ammattiyhdistysliike kohtasi alussa suurta vastustusta.

        Suomi
        Suomessa ammattiyhdistysliike nousi nykyiseen asemaansa vasta vuonna 1940 tammikuun kihlauksen myötä, kun työnantajien valtakunnallinen järjestö STK hyväksyi Suomen ammattiyhdistysten keskusliiton (SAK:n edeltäjä) työläisten edustajaksi ja neuvotteluosapuoleksi.

        Ensimmäinen valtakunnallinen työehtosopimus solmittiin vuonna 1945. Jo 1800-luvun lopulta alkaen oli kuitenkin sovittu paikallisia ja alakohtaisia sopimuksia: palkkatariffeja”.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ammattiyhdistysliike

        Ammattiyhdistysliikkeet alkoivat syntyä siis 1700- ja 1800-lukujen taitteessa olleen teollisen vallankumouksen aikana ensiksi Britanniassa ja sitten nopeasti muuallakin Euroopassa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Teollinen_vallankumous

        Ammattiyhdistysliikkeet eivät olleet sallittuja keisarillisellakaan Venäjällä eivätkä Neuvostoliitossakaan. Kyllä ne ovat demokraattisten länsimaiden tuottamia.

        Nyt vain Hyviä Öitä Sinulle ja muillekin avauksellani mahdollisesti vielä käyvuille!

        Hönön sadaskuudeskymmenestoinen lähtöilmoitus on nähnyt päivänvalon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hönön sadaskuudeskymmenestoinen lähtöilmoitus on nähnyt päivänvalon.

        Missä olit silloin, kun järkeä ja käytöstapoja jaettiin. Opettele ääliö kirjoittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä olit silloin, kun järkeä ja käytöstapoja jaettiin. Opettele ääliö kirjoittamaan.

        Älä kapi ala raivoamaan faktojen takia.


    • Anonyymi

      ; Jos en enää pystyisi pidempiin esityksiin voin alkaa heitellä yhden lauseen avauksia. Kykyni siinäkin varmaan riittävät sellaiseen, ettei tarvitse aina heittää samaa toistellen😉;
      Yrittäisi SOTURIKIN samaa. Ei taitaisi onnistua.
      -

    • Anonyymi

      kuin Moktar Gubtan käsialaa...

    • Anonyymi

      Hyppää kepun johtoon moktyar kapi

    • Ilmeisesti tämä avaukseni on loppuun käsitelty. Sunnuntain viimeisen viestini jälkeen muiltakin tälle on tullut vain muutama viesti ja ne ovat sellaisia, etteivät niiden lähettäjät odottanekaan minulta niiden kommentointia. Eikä itsellänikään ole tästä asiasta nyt mitään sanottavaa.

      Mutta jos näissäkin voimissani vielä pysyn, harvakseltaan varmaan kirjoittelen edelleen täällä jos – ja varmaan kun – politiikka ja maailma yleisemminkin antaa sellaiseen aihetta.

      Nyt vain kaikille tämän mahdollisesti lukeville Oikein Hyvää viikonjatkoa!

      • Anonyymi

        Kapilla ei ole ilmoitettavanaan niin tärkeää uutista kuin sinulla, Kekkonen lähti "Tsadiin" opiskelemaan 1921. Olet sen varmaan yli sata kertaa ilmoittanut.


      • Anonyymi

        Kapi on sen verran asiallinen kirjoittaja, ettei sinulla kyllä ole oikein mitään edellytyksiä VAATIA Kapia vastaamaan sinulle yhtään mitään. Miksi Kapi hukkaisi aikaansa sinuun?

        (Minä voin hukata, kun olen samanaikaisesti työpalaverissa - etänä - niin en varsinaisesti hukkaa aikaani. Sormiani ehkä turhaan kulutan, kun sinä et ymmärrä järkipuhetta. Mutta saanpahan vähän liikuntaa tässä istuessani...)


      • Anonyymi

        Miksi hukkaat aikaasi kysymällä? Et ole kuitenkaan valmis viisastumaan, joten sinun on turha kysellä mitään.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lueppas Korhonen tämä kirja. Se kertoo jotain niistä Lapin suurista savotoista, joissa Sinäkin lienet aikoinaan ollut.

      Kirjaa löytyy hyvin mm. divareista tilaten.

      Ankara savotta : Metsätöiden historiaa Suomessa
      Toim. Lampela, Elina
      Viestilehdet Oy 2019

      Metsätöiden historiaa Suomessa
      110 sivua : kuvitettu, karttoja ; 21 cm

      Tilaajalahja Aarre-lehden tilaajille 2020.

      • Anonyymi

        Korhoselle savottakirjavinkkiä.


      • Anonyymi

        Korhonen lieneekin Aarre-lehden kestotilaaja, vanha tukkijätkä kun on.


      • Kiitos vinkistä! Varmaan mielenkiintoinen kirja, jota ilmeisesti ei saa kirjakaupoista, mutta ehkä suoraankin divareista, joita täällä Stadissa on useitakin.

        Joo, onhan minulla tosiaan omaakin kokemusta. Niiltä Lapinsuurilta savotoilta – pohjoismaiden suurin savotta oli siellä Kittilän Kuolavaarassa, jossa aputyönjohtajana ”herran tieni alkuun pääsin”. Jo alle 15-vuotiaanakin olin ollut siellä lapsuuskunnassani Rautavaaralla kesäisin – kun kansakoulusta oli silloin aina vapaata – enoni apuna propsimetsässä kuorimassa enoni kaatamia ja katkomia puita. Yhtenä keväänä olin jo uitossakin, ”vonkamiehenä” Tiilikkajoen Kokkokoskella tönimässä rantaan juuttuneita puita takaisin virran vietäväksi.

        Oi niitä aikoja!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Varmaan mielenkiintoinen kirja, jota ilmeisesti ei saa kirjakaupoista, mutta ehkä suoraankin divareista, joita täällä Stadissa on useitakin.

        Joo, onhan minulla tosiaan omaakin kokemusta. Niiltä Lapinsuurilta savotoilta – pohjoismaiden suurin savotta oli siellä Kittilän Kuolavaarassa, jossa aputyönjohtajana ”herran tieni alkuun pääsin”. Jo alle 15-vuotiaanakin olin ollut siellä lapsuuskunnassani Rautavaaralla kesäisin – kun kansakoulusta oli silloin aina vapaata – enoni apuna propsimetsässä kuorimassa enoni kaatamia ja katkomia puita. Yhtenä keväänä olin jo uitossakin, ”vonkamiehenä” Tiilikkajoen Kokkokoskella tönimässä rantaan juuttuneita puita takaisin virran vietäväksi.

        Oi niitä aikoja!

        Kyllä se Kharon kohta tulee ja siivoaa tämän onnetoman saittia sotkemasta. Viestisi ei millään tavalla muuten kuulu tänne! HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kiitos vinkistä! Varmaan mielenkiintoinen kirja, jota ilmeisesti ei saa kirjakaupoista, mutta ehkä suoraankin divareista, joita täällä Stadissa on useitakin.

        Joo, onhan minulla tosiaan omaakin kokemusta. Niiltä Lapinsuurilta savotoilta – pohjoismaiden suurin savotta oli siellä Kittilän Kuolavaarassa, jossa aputyönjohtajana ”herran tieni alkuun pääsin”. Jo alle 15-vuotiaanakin olin ollut siellä lapsuuskunnassani Rautavaaralla kesäisin – kun kansakoulusta oli silloin aina vapaata – enoni apuna propsimetsässä kuorimassa enoni kaatamia ja katkomia puita. Yhtenä keväänä olin jo uitossakin, ”vonkamiehenä” Tiilikkajoen Kokkokoskella tönimässä rantaan juuttuneita puita takaisin virran vietäväksi.

        Oi niitä aikoja!

        Hyvin joutaa ukonähjä kärvistelemään kiirastulessa.


    • Oho! Onhan täällä ollut vilkasta! Kuudennen sivun hännille oli pudonnut tämä avaukseni, jolle edellisen viestini heitin toissapäivänä. Yksi avaukseni oli tosin ylempänä, v. 2018 laittamani, jossa otsikoin ”Suomi tarvitsee maahanmuuttoa”. Kukapa lienee sen tallettanut ja nyt nostanut; ei se kuitenkaan anna minulle aihetta siihen puuttua.

      Vaikka paljon on tullut palstalle avauksia, enimmäkseen kuitenkin sellaisia, jotka aina jätän vaille huomiotani. On tullut asiallisiakin, mutta en nyt jaksa keskittyä niihinkään niin, että niille vastailisin. Ihan muut asiat – nämä omat, ikäni mukanaan tuomat – ovat suurempana kohteena mielenkiinnossani.

      Joo, ikäni mukaisessa kunnossa alan olla. Tosin eilen olin vielä viikkojumpassani, mutta tänään en käynyt lenkilläkään, kun nuo lenkkireittini ovat tulleet kovin niljakkaiksi kun eiliset lämpöasteet sulattivat niille toissapäivänä tulleen lumen ja tänäiset pakkasasteet ovat ne jäädyttäneet.

      Hyvin harvoin täällä enää viikonloppuisin käyn ja tulevanakin viikonloppuna palsta saa jäädä minulta paitsioon, kun jälkipolveani tulee taas pappaa tervehtimään. Yleensä aina sentään näin perjantaisin esitän täällä viikonlopputoivotukseni ja niin teen nytkin: Oikein Hyvää viikonloppua kaikille tämän huomaaville!

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      400
      1607
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1208
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      183
      746
    Aihe