Kadutteko kun otitte OVEn?

Anonyymi-ap

Tätä OVEa nyt hehkutetaan joka puolella, mutta onko jotakuta kaduttanut kun ottanut sen?
Itse vielä pähkäilen asiaa kun nyt olisi siihen mahdollisuus. Eihän sitä koskaan kuitenkaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja minullakin pari tuttavaa, jotka ehtivät nauttia eläkkeestä vain pari vuotta ennenkuin kuolo korjasi... että siinä mielessä.

9

1005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En kadu, mahdollisti itselläni irtisanoutumisen töistä 43 työvuoden jälkeen ja sain sekä anssia että OVEa samanaikaisesti. Siitä sitten suoraan vanhuuseläkkeelle. Nostin pari vuotta.

      Sairauslomalle en päässyt, eikä siis toivoakaan työkyvyttömyyseläkkeelle pääsystäkään.

      Jokainen tilanne on aina omansa, joten laskea kannattaa tarkasti.
      Esim. tämän vuoden alun korotukset eläkkeeseen (6,8 %) tasasivat mukavasti vähennystä, mikä OVE tekee lopulliseen eläkkeeseen.

    • Anonyymi

      Laskelmat antavat toisenlaisen lukeman sen "hyödystä" ei tappiollista heti alusta useita satoja euroja!
      Harva jos kukaan näitä "ennakko" eläkesaamia tallettaa tilille josta ottaa tarviten käyttöön kun se alentunut eläke alkaa maksuun...

      Ennakko eläkkeestä maksetaan etukäteen vähennyksiä useita tuhansi euroja vuodessa vaikka ei olla vielä eläkeellä!
      Siksipä on annettu katumusaika 3kk asian jotta ymmärretään mitä aikuisena tekee...

      • Anonyymi

        Laskelmat antavat toisenlaisen lukeman sen "hyödystä" (ei tappiollista heti) alusta useita satoja euroja!

        ....eli tappiollista heti....


      • Anonyymi

        Eiköhän tämä riipu paljon siitäkin, minkä kokoinen on tuleva eläke.

        "KeskivertoNormieläkeläisellä", jos nostat vaikka 50 prossaa - suuruus on 900 euroa/kk, saat lisäksi verotuksessa eläkevähennyksen. Työmatkakulut ja - muut työhön liittyvät kulut jäävät pois.

        Varsinkin nyt, kun maksussa oleva eläke nousi vuoden 2023 alusta, se kuittasi nuo 0,4 prossan vähennykset parilta vuodelta.

        Kuten sanoin, jokaisen tilanne on omansa - ei ole noin yksioikoista.
        Emme sitäkään tiedä, olemmeko edes elossa, kun varsinainen eläkeikä koittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tämä riipu paljon siitäkin, minkä kokoinen on tuleva eläke.

        "KeskivertoNormieläkeläisellä", jos nostat vaikka 50 prossaa - suuruus on 900 euroa/kk, saat lisäksi verotuksessa eläkevähennyksen. Työmatkakulut ja - muut työhön liittyvät kulut jäävät pois.

        Varsinkin nyt, kun maksussa oleva eläke nousi vuoden 2023 alusta, se kuittasi nuo 0,4 prossan vähennykset parilta vuodelta.

        Kuten sanoin, jokaisen tilanne on omansa - ei ole noin yksioikoista.
        Emme sitäkään tiedä, olemmeko edes elossa, kun varsinainen eläkeikä koittaa.

        Jatkan vielä, että kun lopullinen eläkeikä alkoi, laski eläkeprosentti 15 prossaan, kun ja jos olisin nostanut koko eläkkkeen, olisi vero ollut 17.

        Kannattaa tosiaan laskeskella, eikä olla niin yksioikoisia tämän OVEn suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tämä riipu paljon siitäkin, minkä kokoinen on tuleva eläke.

        "KeskivertoNormieläkeläisellä", jos nostat vaikka 50 prossaa - suuruus on 900 euroa/kk, saat lisäksi verotuksessa eläkevähennyksen. Työmatkakulut ja - muut työhön liittyvät kulut jäävät pois.

        Varsinkin nyt, kun maksussa oleva eläke nousi vuoden 2023 alusta, se kuittasi nuo 0,4 prossan vähennykset parilta vuodelta.

        Kuten sanoin, jokaisen tilanne on omansa - ei ole noin yksioikoista.
        Emme sitäkään tiedä, olemmeko edes elossa, kun varsinainen eläkeikä koittaa.

        Tuo 50% ja esim. 900€ ei ole todellinen summa mitä saat sitä eläkeenpuolikasta! Tuskinpa tulee 600€ kun vähennykset ja verot eli tappiota heti suoraan 300€/kk ( -3600€/v) usean vuoden ajalta ennen eläkeikää.
        Vaikutus puolittuu kun tulee maksuun se toinen puolikas mutta sittenkin vielä 150€/kk eli 1800€/v lopun elämää...

        Laskennallinen sääntö on se, että siitä puolikkaasta euromäärästä vähennetään -30% on "puolikkaan" OVEN määrä tilille!
        Ennakkon otetun eläkeen -0,4%/kk kertymät otetaan myös lopunelämää eli pahimmillaan jopa -18% (45kk) jos aloittanut OVO nostot heti kun mahdollista!

        Katuma-aika on annettu jotta tajuaa asian...
        No kyseessä onkin se viimeinen oljenkorsi-idea jota se työtön pärjäisi siihen eläkeeseen saakka. On tosin oltava sitä eläkekertymääkin !...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä, että kun lopullinen eläkeikä alkoi, laski eläkeprosentti 15 prossaan, kun ja jos olisin nostanut koko eläkkkeen, olisi vero ollut 17.

        Kannattaa tosiaan laskeskella, eikä olla niin yksioikoisia tämän OVEn suhteen.

        Eläke nostetaan kokonaan eli kokoeläke on 100%.... osaeläkettä ei vo jättää nostamatta ja jättää sitä eläkerahastoon.
        Ihmiset on säästävinään ja tekevät sitä hinnalla millä hyvänsä, kuluista viis...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläke nostetaan kokonaan eli kokoeläke on 100%.... osaeläkettä ei vo jättää nostamatta ja jättää sitä eläkerahastoon.
        Ihmiset on säästävinään ja tekevät sitä hinnalla millä hyvänsä, kuluista viis...

        Ei aivan, vaan näin Kevassa, voit siis jättää loppuosan Ovesta ja se kerryttää eläkettä 0,4 %/kk yläikärajaan saakka alimman eläkeikän jälkeen.

        Eläkettä ei tarvitse hakea vielä eläkeiässä

        Vaikka olisit saavuttanut oman vanhuuseläkeikäsi, sinun ei ole pakko hakea vielä eläkettä. Voit jatkaa työskentelyä työsopimus-, virkamies- tai viranhaltijalain mukaiseen eroamisikään saakka ja sen ylikin, jos jatkamisesta erikseen sovitaan ja töitä riittää.

        Työssä jatkaminen kannattaa. Työskentelystä kertyy eläkettä aina 68 vuoden ikään asti, ja vuoden 1957 jälkeen syntyneille tätäkin pidempään. Vanhuuseläkkeen alkaessa eläkkeeseen lisätään myös lykkäyskorotuksena 0,4 prosenttia jokaiselta kuukaudelta, jolla eläkkeen alkaminen lykkääntyy alimmasta vanhuuseläkeiästä.


    • Anonyymi

      Mukavalle tuntuu tuo 600€/kk joka kuukauden toinen päivä saada tilille ansiosidonnaisen lisäksi :D
      Säästötili kasvaa kohisten, eikä tarvetta töihin joka se tärkein asia koskaan tässä ainoassa elämässä, jota jo tehnyt merkittävän määrän ja se vuosimäärä alkaa numerolla 4!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe