Nopealla veneellä ei pääse säätä karkuun

Anonyymi-ap

On aivan älytöntä perustella nopean veneen valintaa pitkän matkan purjehduksessa sillä, että sillä pääsee säätä karkuun. Joskus ehkä voi päästä, mutta eihän siihen voi luottaa.

Kyllä pitkän matkan veneen tulee kestää keliä.

54

908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä nopealla veneellä säätä karkuun pääsee, mutta ei yksirunkoiset uppoamarunkoiset purjeveneet ole nopeita.

      • Anonyymi

        No joskus pääsee, mutta ennenpitkää käy niinkin että ei pääse ja silloin voi olla huonot olot. Varsinkin jos jotain hajoaa. Uskon että kovassakin selkeästi myötäisessä kelissä saattaa olla leveäperäinen latteapohjainen matkavene jopa parempi kuin syvällä uiva kanoottiperä. Mutta vain siihen saakka kun meri ja tuulet ei ala sekavaksi, tai jotain mene veneestä hajalle. Kyllä ongelmien kohdatessa joku raskas syvällä uiva klassinen bluewaterboat on painonsa arvosta kultaa vastaava henkivakuutus. Jos joutuu vaikkapa painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, niin millaisessa veneessä haluat viettää sen vuorokauden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joskus pääsee, mutta ennenpitkää käy niinkin että ei pääse ja silloin voi olla huonot olot. Varsinkin jos jotain hajoaa. Uskon että kovassakin selkeästi myötäisessä kelissä saattaa olla leveäperäinen latteapohjainen matkavene jopa parempi kuin syvällä uiva kanoottiperä. Mutta vain siihen saakka kun meri ja tuulet ei ala sekavaksi, tai jotain mene veneestä hajalle. Kyllä ongelmien kohdatessa joku raskas syvällä uiva klassinen bluewaterboat on painonsa arvosta kultaa vastaava henkivakuutus. Jos joutuu vaikkapa painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, niin millaisessa veneessä haluat viettää sen vuorokauden?

        Nopealla ehtii aina säätä karkuun, hitaalla pääsee joskus. Ei välttämättä määränpäähän, mutta suojaan kuitenkin. Jos jotain hajoaa voi olla huonot olot vaikka sää olisi mitä parhain. Jos joutuu vaikka painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, haluan viettää sen vuorokauden sellaisessa veneessä joka on suojaisassa satamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopealla ehtii aina säätä karkuun, hitaalla pääsee joskus. Ei välttämättä määränpäähän, mutta suojaan kuitenkin. Jos jotain hajoaa voi olla huonot olot vaikka sää olisi mitä parhain. Jos joutuu vaikka painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, haluan viettää sen vuorokauden sellaisessa veneessä joka on suojaisassa satamassa.

        Keskeltä valtamerta et pääse säältä suojaan yhtään mihinkään millään veneellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskeltä valtamerta et pääse säältä suojaan yhtään mihinkään millään veneellä.

        Lähes aina pääset, kunhan lähdet ajoissa. Harvemmin salama kirkkaalta taivaalta iskee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes aina pääset, kunhan lähdet ajoissa. Harvemmin salama kirkkaalta taivaalta iskee.

        Kolmen viikon ylityksellä voi tapahtua säässä muutoksia, joita ei pystytä ennustamaan.
        Nykyään kaksikin päivää on jo tiukkaa ennustaa oikein sen enempää tuulen voimakkuutta kuin suuntaakaan.

        Kaikki tulee ennustajille aina yllätyksenä.
        Lähes ne lehmätkin lentävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmen viikon ylityksellä voi tapahtua säässä muutoksia, joita ei pystytä ennustamaan.
        Nykyään kaksikin päivää on jo tiukkaa ennustaa oikein sen enempää tuulen voimakkuutta kuin suuntaakaan.

        Kaikki tulee ennustajille aina yllätyksenä.
        Lähes ne lehmätkin lentävät.

        Mihin ylitykseen saa tunattua kolme viikkoa? Atlanttikin ylitetään muutamassa päivässä ja takaisin kääntyminen on aina vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopealla ehtii aina säätä karkuun, hitaalla pääsee joskus. Ei välttämättä määränpäähän, mutta suojaan kuitenkin. Jos jotain hajoaa voi olla huonot olot vaikka sää olisi mitä parhain. Jos joutuu vaikka painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, haluan viettää sen vuorokauden sellaisessa veneessä joka on suojaisassa satamassa.

        Nopealla täytyy sitten välillä hidastaa, jottei joudu huonoon säähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopealla täytyy sitten välillä hidastaa, jottei joudu huonoon säähän.

        Juu, tai muuttaa suuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ylitykseen saa tunattua kolme viikkoa? Atlanttikin ylitetään muutamassa päivässä ja takaisin kääntyminen on aina vaihtoehto.

        Muutamassa päivässä?
        Kilpaveneellä ehkä.
        Taviksen Jeanneaulla tai HR:llä kolme viikkoa on ihan normi.

        Et ole tainnut ikinä ylittää edes Suomenlahtea....

        Takaisin kääntyminen viikon purjehduksen jälkeen?

        Heh heh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutamassa päivässä?
        Kilpaveneellä ehkä.
        Taviksen Jeanneaulla tai HR:llä kolme viikkoa on ihan normi.

        Et ole tainnut ikinä ylittää edes Suomenlahtea....

        Takaisin kääntyminen viikon purjehduksen jälkeen?

        Heh heh

        Taviksen Jeanneau tai HR ei ole nopea vene, ja nyt oli kyse nopeista veneistä joilla ajetaan myrskyä karkuun.

        Olkoot vaikka vuoden purjehdus, aina voi tehdä reittimuutoksen sääolosuhteiden takia.

        Suomenlahden olen ylittänyt niin monta kertaa etten edes muista, mutta välillä on jäänyt ylittämättä kun myrskyn kohtaaminen ylityksen aikana ei ole kiinnostanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taviksen Jeanneau tai HR ei ole nopea vene, ja nyt oli kyse nopeista veneistä joilla ajetaan myrskyä karkuun.

        Olkoot vaikka vuoden purjehdus, aina voi tehdä reittimuutoksen sääolosuhteiden takia.

        Suomenlahden olen ylittänyt niin monta kertaa etten edes muista, mutta välillä on jäänyt ylittämättä kun myrskyn kohtaaminen ylityksen aikana ei ole kiinnostanut.

        Sinä tuskin ylität edes takapihan lammikkoasi


    • Anonyymi

      kaikki perustelut on yhtä hyviä

    • Anonyymi

      Aika pienelläkin nopeudella pääsee välttämään pahimman. Myrskymatalat ovat pieniä ja kun ei jää sen keskuksen alle, saa niskaansa vain kovaa, ehkä jopa myrskytuulta, mutta sellaisesta tavallinen vene selviää. Mukavuus on sitten ihan eri asia.

      • Anonyymi

        Niin, hengenvaaralliset olosuhteet jos pystyy väistämään lähtökohtaisesti ennakoimalla. Mutta esim paikallinen ukkosmyrsky ei näy ennusteissa eikä taida olla väistettävissä ja voi olla vaarallinen. Joku rosvoaalto, murtuva sellainen ni morjes, oli vene mikä vaan. Kyllä on tärkeää että vene on asiallinen ja että kapteeni miehistöineen osaa toimia olosuhteiden mukaisesti, ei täydellisesti mutta riittävä ymmärrys ja kyky oltava.

        Norjalais australialainen pariskunta seilasi Norjasta Uuteen Seelantiin. Myivät siellä ison ranskalaisen veneen pois ja ostivat nyt Norjasta Najadin. En tiedä oliko osasyy että haluttiin vahvempi vene vai miksi ei pysytty entisessä kategoriassa. Heidän kanava on Sailing Beaver.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, hengenvaaralliset olosuhteet jos pystyy väistämään lähtökohtaisesti ennakoimalla. Mutta esim paikallinen ukkosmyrsky ei näy ennusteissa eikä taida olla väistettävissä ja voi olla vaarallinen. Joku rosvoaalto, murtuva sellainen ni morjes, oli vene mikä vaan. Kyllä on tärkeää että vene on asiallinen ja että kapteeni miehistöineen osaa toimia olosuhteiden mukaisesti, ei täydellisesti mutta riittävä ymmärrys ja kyky oltava.

        Norjalais australialainen pariskunta seilasi Norjasta Uuteen Seelantiin. Myivät siellä ison ranskalaisen veneen pois ja ostivat nyt Norjasta Najadin. En tiedä oliko osasyy että haluttiin vahvempi vene vai miksi ei pysytty entisessä kategoriassa. Heidän kanava on Sailing Beaver.

        Tuossa esittelyvideo uudesta veneestä https://youtu.be/puRbhvec7gM?si=rrkR-QKDD-AFs_qs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, hengenvaaralliset olosuhteet jos pystyy väistämään lähtökohtaisesti ennakoimalla. Mutta esim paikallinen ukkosmyrsky ei näy ennusteissa eikä taida olla väistettävissä ja voi olla vaarallinen. Joku rosvoaalto, murtuva sellainen ni morjes, oli vene mikä vaan. Kyllä on tärkeää että vene on asiallinen ja että kapteeni miehistöineen osaa toimia olosuhteiden mukaisesti, ei täydellisesti mutta riittävä ymmärrys ja kyky oltava.

        Norjalais australialainen pariskunta seilasi Norjasta Uuteen Seelantiin. Myivät siellä ison ranskalaisen veneen pois ja ostivat nyt Norjasta Najadin. En tiedä oliko osasyy että haluttiin vahvempi vene vai miksi ei pysytty entisessä kategoriassa. Heidän kanava on Sailing Beaver.

        Paikallinen ukkosmyrsky näkyy taivaanrannassa ja/tai tutkassa. Se on helposti väistettävissä juurikin koska se on paikallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallinen ukkosmyrsky näkyy taivaanrannassa ja/tai tutkassa. Se on helposti väistettävissä juurikin koska se on paikallinen.

        Monta purjevenettä tiedät missä on tutka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monta purjevenettä tiedät missä on tutka?

        Monta. Miksi ei purjeveneessä voisi olla tutkaa?


    • Anonyymi

      Palstalla selkeästi runsas valtamerien ylityksien kokemus, upeaa!

      Itse en ole Saksaa kauempana seilannut..eli rannikko seilori vaan...

    • Anonyymi

      Onpa karmea loukko tuo Najad. Ei noin pieneen veneeseen sovi keskihässäkkä.

    • Anonyymi

      Nopea vene menee rikki kunnon myrskyssä.

      • Anonyymi

        Niin menee, ja siksi sillä ajetaan myrskyä karkuun.


      • Anonyymi

        Ei mennyt rikki Ari Huuselan vene myrskyssä rikki,että siinä sinulle fakta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mennyt rikki Ari Huuselan vene myrskyssä rikki,että siinä sinulle fakta!

        Se ei sitten ollut riittävän nopea sille myrskylle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mennyt rikki Ari Huuselan vene myrskyssä rikki,että siinä sinulle fakta!

        Se myrsky oli epäkunnossa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No se nyt on selvä. Tuossa kehutaan, että 35 solmua... tuulen nopeutta... kun sen veneen pitäisi kulkea vähintään sen 35 solmua.


      • Anonyymi

        Pisteet videon julkaisijalle siitä, että kehtasi julkaista sen. Ei tuossa muuta vikaa ollut kuin kippari itse, yhdeksän vuotta aloittelijana eikä näköjään mitään ole opittu. Kauniin kelin sunnuntaipurjehtija ilmeisesti. Merkit tulevasta oli horisontissa, mutta siinä vaan ihmetellään punaista peltipaattia. Jonain päivänä tuo vielä saa puomista päähän ja jää video julkaisematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se nyt on selvä. Tuossa kehutaan, että 35 solmua... tuulen nopeutta... kun sen veneen pitäisi kulkea vähintään sen 35 solmua.

        Youtubessa on videoita purjehduskilpailuista joissa purjeveneet kulkee paljon lujempaakin.


    • Anonyymi

      Minusta on parempi mennä laituriin välipäiväksi kuin yrittää säntäillä sinne sun tänne yrittäen myrskyä pakoon.

      • Anonyymi

        Jep, ja sinne laituriin ehtii vain nopealla veneellä jos myrsky uhkaa vyöryä päälle, tosin hitaammallakin ehtii jos ennakoi ja ottaa varman päälle. Äärettömän hidas on riittävän nopea jos laituri on riittävän suojaisessa paikassa eikä koskaan lähde siitä mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ja sinne laituriin ehtii vain nopealla veneellä jos myrsky uhkaa vyöryä päälle, tosin hitaammallakin ehtii jos ennakoi ja ottaa varman päälle. Äärettömän hidas on riittävän nopea jos laituri on riittävän suojaisessa paikassa eikä koskaan lähde siitä mihinkään.

        Kyllä hitaalla hyvin ehtii, kun katselee sääennusteita pari päivää eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hitaalla hyvin ehtii, kun katselee sääennusteita pari päivää eteenpäin.

        hitaammallakin ehtii jos ennakoi ja ottaa varman päälle, mutta ellei ennustetoteudukaan...


    • Anonyymi

      Säätä ei pääse karkuu veneellä. Lentokoneista nopeus 70 kts ei pääse karkuun, mutta 110- kts pääsee.

      • Anonyymi

        Ei säätä pääse karkuun millään, kaikkialla vallitsee jokin sää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei säätä pääse karkuun millään, kaikkialla vallitsee jokin sää.

        Kävisikö sukellusvene?

        Pinnan alla ei myrskyt haittaa.

        Mutta tosiaan, Atlantin ylityksellähän voi kovan kelin alta aina mennä laituriin. Samoin Tyynellämerellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävisikö sukellusvene?

        Pinnan alla ei myrskyt haittaa.

        Mutta tosiaan, Atlantin ylityksellähän voi kovan kelin alta aina mennä laituriin. Samoin Tyynellämerellä.

        Aivan oikein kaikin puolin.


    • Anonyymi

      Artemis on nopeahko vene. 150 nm vuorokaudessa vetelee Hessu uusimmalla videolla.

      • Anonyymi

        150 nanometriä vuorokaudessa on kyllä helkkarin hidas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        150 nanometriä vuorokaudessa on kyllä helkkarin hidas.

        Ei ole matkapurjehduksessa. Kilpaveneet eriasia. Ja onhan bluewater paatiksi Artemis nopea. Eväkölinen menijä joka nousee tuuleen asiallisesti. Tiedät varmaan miten paljon tuolla on erittäin paljon hitaampaa materiaalia myös. Hessulla oikeastaan niin nopea kuin tuohon vesilinjaan voi olla jos pitää yhtäaikaa olla luja, vakaa ja vahva construktio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole matkapurjehduksessa. Kilpaveneet eriasia. Ja onhan bluewater paatiksi Artemis nopea. Eväkölinen menijä joka nousee tuuleen asiallisesti. Tiedät varmaan miten paljon tuolla on erittäin paljon hitaampaa materiaalia myös. Hessulla oikeastaan niin nopea kuin tuohon vesilinjaan voi olla jos pitää yhtäaikaa olla luja, vakaa ja vahva construktio.

        Matkapurjehtijoiden nanometrit ovat tunnetusti erilaisia kuin kilpapurjehtijoiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkapurjehtijoiden nanometrit ovat tunnetusti erilaisia kuin kilpapurjehtijoiden.

        No kyllä. Kisoissa otetaan riskiä enempi, ja turvallisuudesta tingitään vauhdin kustannuksella. Veneet eri tyyppisiä. Purjepinta-alaa ihan eri malliin


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ne ei määrätietoisesti pyri pois tuulesta vaan pyörivät vain ympäri. Ehkä tuolla tuuli pyörii koko päivän?


    • Anonyymi

      No jos nyt on Nauvossa ja aikoo mennä Nötöseen, niin onhan se aika teennäistä purjehtia Gdanskiin, jotta ei joutuisi kovaa tuuleen. Parempi pysyä laiturissa Nauvossa ja seuraavana päivänä sitten jatkaa Nötöseen.

      • Anonyymi

        Mitä siitä tuulesta. Jos ei tuule niin ei liiku venekään.
        Jos sataa lunta ja jäätävää vettä niin sitten voi käydä Gdanskissa kaljalla. Onhan se siellä paljon halvempaakin.


      • Anonyymi

        Missä helvetissä on sellainen paikka kuin "Nötönen"?

        Thaimaasessako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä helvetissä on sellainen paikka kuin "Nötönen"?

        Thaimaasessako?

        Nötönen sulla on housuissas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä helvetissä on sellainen paikka kuin "Nötönen"?

        Thaimaasessako?

        Se on Nauvossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on Nauvossa

        Nötönen on siis Nauvosessa?

        Onko joku teistä Espoosessa tai Vantaasessa?

        Ja jouluksi Thaimaaseen?
        Kesällä taas Nauvosen kautta Nötöseen?

        Vai ehkä sittenkin Hankoseen?
        Tietysti voi aina mennä Porvoohon tai käväistä Tallinnaasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nötönen on siis Nauvosessa?

        Onko joku teistä Espoosessa tai Vantaasessa?

        Ja jouluksi Thaimaaseen?
        Kesällä taas Nauvosen kautta Nötöseen?

        Vai ehkä sittenkin Hankoseen?
        Tietysti voi aina mennä Porvoohon tai käväistä Tallinnaasessa.

        Ehkä mennään Turkkuseen
        Kaadetaan viinaa kurkkuseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä mennään Turkkuseen
        Kaadetaan viinaa kurkkuseen

        Turkkusse kurkkusse juotavaa, muualt Suomest tuotavaa.

        Turkulainen runo ajalta kun Aura-oluen pano siirrettiin pois Aurajoen rannoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turkkusse kurkkusse juotavaa, muualt Suomest tuotavaa.

        Turkulainen runo ajalta kun Aura-oluen pano siirrettiin pois Aurajoen rannoilta.

        Ei kukka oikke Turkulaine tunnist tätä kiältä!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1223
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      869
    4. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      859
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      834
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. 3
      740
    Aihe