On aivan älytöntä perustella nopean veneen valintaa pitkän matkan purjehduksessa sillä, että sillä pääsee säätä karkuun. Joskus ehkä voi päästä, mutta eihän siihen voi luottaa.
Kyllä pitkän matkan veneen tulee kestää keliä.
Nopealla veneellä ei pääse säätä karkuun
54
971
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä nopealla veneellä säätä karkuun pääsee, mutta ei yksirunkoiset uppoamarunkoiset purjeveneet ole nopeita.
- Anonyymi
No joskus pääsee, mutta ennenpitkää käy niinkin että ei pääse ja silloin voi olla huonot olot. Varsinkin jos jotain hajoaa. Uskon että kovassakin selkeästi myötäisessä kelissä saattaa olla leveäperäinen latteapohjainen matkavene jopa parempi kuin syvällä uiva kanoottiperä. Mutta vain siihen saakka kun meri ja tuulet ei ala sekavaksi, tai jotain mene veneestä hajalle. Kyllä ongelmien kohdatessa joku raskas syvällä uiva klassinen bluewaterboat on painonsa arvosta kultaa vastaava henkivakuutus. Jos joutuu vaikkapa painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, niin millaisessa veneessä haluat viettää sen vuorokauden?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joskus pääsee, mutta ennenpitkää käy niinkin että ei pääse ja silloin voi olla huonot olot. Varsinkin jos jotain hajoaa. Uskon että kovassakin selkeästi myötäisessä kelissä saattaa olla leveäperäinen latteapohjainen matkavene jopa parempi kuin syvällä uiva kanoottiperä. Mutta vain siihen saakka kun meri ja tuulet ei ala sekavaksi, tai jotain mene veneestä hajalle. Kyllä ongelmien kohdatessa joku raskas syvällä uiva klassinen bluewaterboat on painonsa arvosta kultaa vastaava henkivakuutus. Jos joutuu vaikkapa painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, niin millaisessa veneessä haluat viettää sen vuorokauden?
Nopealla ehtii aina säätä karkuun, hitaalla pääsee joskus. Ei välttämättä määränpäähän, mutta suojaan kuitenkin. Jos jotain hajoaa voi olla huonot olot vaikka sää olisi mitä parhain. Jos joutuu vaikka painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, haluan viettää sen vuorokauden sellaisessa veneessä joka on suojaisassa satamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopealla ehtii aina säätä karkuun, hitaalla pääsee joskus. Ei välttämättä määränpäähän, mutta suojaan kuitenkin. Jos jotain hajoaa voi olla huonot olot vaikka sää olisi mitä parhain. Jos joutuu vaikka painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, haluan viettää sen vuorokauden sellaisessa veneessä joka on suojaisassa satamassa.
Keskeltä valtamerta et pääse säältä suojaan yhtään mihinkään millään veneellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskeltä valtamerta et pääse säältä suojaan yhtään mihinkään millään veneellä.
Lähes aina pääset, kunhan lähdet ajoissa. Harvemmin salama kirkkaalta taivaalta iskee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes aina pääset, kunhan lähdet ajoissa. Harvemmin salama kirkkaalta taivaalta iskee.
Kolmen viikon ylityksellä voi tapahtua säässä muutoksia, joita ei pystytä ennustamaan.
Nykyään kaksikin päivää on jo tiukkaa ennustaa oikein sen enempää tuulen voimakkuutta kuin suuntaakaan.
Kaikki tulee ennustajille aina yllätyksenä.
Lähes ne lehmätkin lentävät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmen viikon ylityksellä voi tapahtua säässä muutoksia, joita ei pystytä ennustamaan.
Nykyään kaksikin päivää on jo tiukkaa ennustaa oikein sen enempää tuulen voimakkuutta kuin suuntaakaan.
Kaikki tulee ennustajille aina yllätyksenä.
Lähes ne lehmätkin lentävät.Mihin ylitykseen saa tunattua kolme viikkoa? Atlanttikin ylitetään muutamassa päivässä ja takaisin kääntyminen on aina vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopealla ehtii aina säätä karkuun, hitaalla pääsee joskus. Ei välttämättä määränpäähän, mutta suojaan kuitenkin. Jos jotain hajoaa voi olla huonot olot vaikka sää olisi mitä parhain. Jos joutuu vaikka painua vuorokaudeksi veneen sisälle luukut lukiten, haluan viettää sen vuorokauden sellaisessa veneessä joka on suojaisassa satamassa.
Nopealla täytyy sitten välillä hidastaa, jottei joudu huonoon säähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopealla täytyy sitten välillä hidastaa, jottei joudu huonoon säähän.
Juu, tai muuttaa suuntaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin ylitykseen saa tunattua kolme viikkoa? Atlanttikin ylitetään muutamassa päivässä ja takaisin kääntyminen on aina vaihtoehto.
Muutamassa päivässä?
Kilpaveneellä ehkä.
Taviksen Jeanneaulla tai HR:llä kolme viikkoa on ihan normi.
Et ole tainnut ikinä ylittää edes Suomenlahtea....
Takaisin kääntyminen viikon purjehduksen jälkeen?
Heh heh - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutamassa päivässä?
Kilpaveneellä ehkä.
Taviksen Jeanneaulla tai HR:llä kolme viikkoa on ihan normi.
Et ole tainnut ikinä ylittää edes Suomenlahtea....
Takaisin kääntyminen viikon purjehduksen jälkeen?
Heh hehTaviksen Jeanneau tai HR ei ole nopea vene, ja nyt oli kyse nopeista veneistä joilla ajetaan myrskyä karkuun.
Olkoot vaikka vuoden purjehdus, aina voi tehdä reittimuutoksen sääolosuhteiden takia.
Suomenlahden olen ylittänyt niin monta kertaa etten edes muista, mutta välillä on jäänyt ylittämättä kun myrskyn kohtaaminen ylityksen aikana ei ole kiinnostanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taviksen Jeanneau tai HR ei ole nopea vene, ja nyt oli kyse nopeista veneistä joilla ajetaan myrskyä karkuun.
Olkoot vaikka vuoden purjehdus, aina voi tehdä reittimuutoksen sääolosuhteiden takia.
Suomenlahden olen ylittänyt niin monta kertaa etten edes muista, mutta välillä on jäänyt ylittämättä kun myrskyn kohtaaminen ylityksen aikana ei ole kiinnostanut.Sinä tuskin ylität edes takapihan lammikkoasi
- Anonyymi
kaikki perustelut on yhtä hyviä
- Anonyymi
Aika pienelläkin nopeudella pääsee välttämään pahimman. Myrskymatalat ovat pieniä ja kun ei jää sen keskuksen alle, saa niskaansa vain kovaa, ehkä jopa myrskytuulta, mutta sellaisesta tavallinen vene selviää. Mukavuus on sitten ihan eri asia.
- Anonyymi
Niin, hengenvaaralliset olosuhteet jos pystyy väistämään lähtökohtaisesti ennakoimalla. Mutta esim paikallinen ukkosmyrsky ei näy ennusteissa eikä taida olla väistettävissä ja voi olla vaarallinen. Joku rosvoaalto, murtuva sellainen ni morjes, oli vene mikä vaan. Kyllä on tärkeää että vene on asiallinen ja että kapteeni miehistöineen osaa toimia olosuhteiden mukaisesti, ei täydellisesti mutta riittävä ymmärrys ja kyky oltava.
Norjalais australialainen pariskunta seilasi Norjasta Uuteen Seelantiin. Myivät siellä ison ranskalaisen veneen pois ja ostivat nyt Norjasta Najadin. En tiedä oliko osasyy että haluttiin vahvempi vene vai miksi ei pysytty entisessä kategoriassa. Heidän kanava on Sailing Beaver. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, hengenvaaralliset olosuhteet jos pystyy väistämään lähtökohtaisesti ennakoimalla. Mutta esim paikallinen ukkosmyrsky ei näy ennusteissa eikä taida olla väistettävissä ja voi olla vaarallinen. Joku rosvoaalto, murtuva sellainen ni morjes, oli vene mikä vaan. Kyllä on tärkeää että vene on asiallinen ja että kapteeni miehistöineen osaa toimia olosuhteiden mukaisesti, ei täydellisesti mutta riittävä ymmärrys ja kyky oltava.
Norjalais australialainen pariskunta seilasi Norjasta Uuteen Seelantiin. Myivät siellä ison ranskalaisen veneen pois ja ostivat nyt Norjasta Najadin. En tiedä oliko osasyy että haluttiin vahvempi vene vai miksi ei pysytty entisessä kategoriassa. Heidän kanava on Sailing Beaver.Tuossa esittelyvideo uudesta veneestä https://youtu.be/puRbhvec7gM?si=rrkR-QKDD-AFs_qs
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, hengenvaaralliset olosuhteet jos pystyy väistämään lähtökohtaisesti ennakoimalla. Mutta esim paikallinen ukkosmyrsky ei näy ennusteissa eikä taida olla väistettävissä ja voi olla vaarallinen. Joku rosvoaalto, murtuva sellainen ni morjes, oli vene mikä vaan. Kyllä on tärkeää että vene on asiallinen ja että kapteeni miehistöineen osaa toimia olosuhteiden mukaisesti, ei täydellisesti mutta riittävä ymmärrys ja kyky oltava.
Norjalais australialainen pariskunta seilasi Norjasta Uuteen Seelantiin. Myivät siellä ison ranskalaisen veneen pois ja ostivat nyt Norjasta Najadin. En tiedä oliko osasyy että haluttiin vahvempi vene vai miksi ei pysytty entisessä kategoriassa. Heidän kanava on Sailing Beaver.Paikallinen ukkosmyrsky näkyy taivaanrannassa ja/tai tutkassa. Se on helposti väistettävissä juurikin koska se on paikallinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikallinen ukkosmyrsky näkyy taivaanrannassa ja/tai tutkassa. Se on helposti väistettävissä juurikin koska se on paikallinen.
Monta purjevenettä tiedät missä on tutka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monta purjevenettä tiedät missä on tutka?
Monta. Miksi ei purjeveneessä voisi olla tutkaa?
- Anonyymi
Palstalla selkeästi runsas valtamerien ylityksien kokemus, upeaa!
Itse en ole Saksaa kauempana seilannut..eli rannikko seilori vaan... - Anonyymi
Onpa karmea loukko tuo Najad. Ei noin pieneen veneeseen sovi keskihässäkkä.
- Anonyymi
Nopea vene menee rikki kunnon myrskyssä.
- Anonyymi
Niin menee, ja siksi sillä ajetaan myrskyä karkuun.
- Anonyymi
Ei mennyt rikki Ari Huuselan vene myrskyssä rikki,että siinä sinulle fakta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mennyt rikki Ari Huuselan vene myrskyssä rikki,että siinä sinulle fakta!
Se ei sitten ollut riittävän nopea sille myrskylle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mennyt rikki Ari Huuselan vene myrskyssä rikki,että siinä sinulle fakta!
Se myrsky oli epäkunnossa.
- Anonyymi
https://www.youtube.com/watch?v=L8_mZLr41KY&ab_channel=EASTCOASTSAILING
Siinäpä paska vene! Repii purjeensa vaikka rannikko näkyy.
Täyspaska kiulu, ei ehtinyt myrskyn alta pois!- Anonyymi
No se nyt on selvä. Tuossa kehutaan, että 35 solmua... tuulen nopeutta... kun sen veneen pitäisi kulkea vähintään sen 35 solmua.
- Anonyymi
Pisteet videon julkaisijalle siitä, että kehtasi julkaista sen. Ei tuossa muuta vikaa ollut kuin kippari itse, yhdeksän vuotta aloittelijana eikä näköjään mitään ole opittu. Kauniin kelin sunnuntaipurjehtija ilmeisesti. Merkit tulevasta oli horisontissa, mutta siinä vaan ihmetellään punaista peltipaattia. Jonain päivänä tuo vielä saa puomista päähän ja jää video julkaisematta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se nyt on selvä. Tuossa kehutaan, että 35 solmua... tuulen nopeutta... kun sen veneen pitäisi kulkea vähintään sen 35 solmua.
Youtubessa on videoita purjehduskilpailuista joissa purjeveneet kulkee paljon lujempaakin.
- Anonyymi
Minusta on parempi mennä laituriin välipäiväksi kuin yrittää säntäillä sinne sun tänne yrittäen myrskyä pakoon.
- Anonyymi
Jep, ja sinne laituriin ehtii vain nopealla veneellä jos myrsky uhkaa vyöryä päälle, tosin hitaammallakin ehtii jos ennakoi ja ottaa varman päälle. Äärettömän hidas on riittävän nopea jos laituri on riittävän suojaisessa paikassa eikä koskaan lähde siitä mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, ja sinne laituriin ehtii vain nopealla veneellä jos myrsky uhkaa vyöryä päälle, tosin hitaammallakin ehtii jos ennakoi ja ottaa varman päälle. Äärettömän hidas on riittävän nopea jos laituri on riittävän suojaisessa paikassa eikä koskaan lähde siitä mihinkään.
Kyllä hitaalla hyvin ehtii, kun katselee sääennusteita pari päivää eteenpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä hitaalla hyvin ehtii, kun katselee sääennusteita pari päivää eteenpäin.
hitaammallakin ehtii jos ennakoi ja ottaa varman päälle, mutta ellei ennustetoteudukaan...
- Anonyymi
Säätä ei pääse karkuu veneellä. Lentokoneista nopeus 70 kts ei pääse karkuun, mutta 110- kts pääsee.
- Anonyymi
Ei säätä pääse karkuun millään, kaikkialla vallitsee jokin sää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei säätä pääse karkuun millään, kaikkialla vallitsee jokin sää.
Kävisikö sukellusvene?
Pinnan alla ei myrskyt haittaa.
Mutta tosiaan, Atlantin ylityksellähän voi kovan kelin alta aina mennä laituriin. Samoin Tyynellämerellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävisikö sukellusvene?
Pinnan alla ei myrskyt haittaa.
Mutta tosiaan, Atlantin ylityksellähän voi kovan kelin alta aina mennä laituriin. Samoin Tyynellämerellä.Aivan oikein kaikin puolin.
- Anonyymi
Artemis on nopeahko vene. 150 nm vuorokaudessa vetelee Hessu uusimmalla videolla.
- Anonyymi
150 nanometriä vuorokaudessa on kyllä helkkarin hidas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
150 nanometriä vuorokaudessa on kyllä helkkarin hidas.
Ei ole matkapurjehduksessa. Kilpaveneet eriasia. Ja onhan bluewater paatiksi Artemis nopea. Eväkölinen menijä joka nousee tuuleen asiallisesti. Tiedät varmaan miten paljon tuolla on erittäin paljon hitaampaa materiaalia myös. Hessulla oikeastaan niin nopea kuin tuohon vesilinjaan voi olla jos pitää yhtäaikaa olla luja, vakaa ja vahva construktio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole matkapurjehduksessa. Kilpaveneet eriasia. Ja onhan bluewater paatiksi Artemis nopea. Eväkölinen menijä joka nousee tuuleen asiallisesti. Tiedät varmaan miten paljon tuolla on erittäin paljon hitaampaa materiaalia myös. Hessulla oikeastaan niin nopea kuin tuohon vesilinjaan voi olla jos pitää yhtäaikaa olla luja, vakaa ja vahva construktio.
Matkapurjehtijoiden nanometrit ovat tunnetusti erilaisia kuin kilpapurjehtijoiden.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkapurjehtijoiden nanometrit ovat tunnetusti erilaisia kuin kilpapurjehtijoiden.
No kyllä. Kisoissa otetaan riskiä enempi, ja turvallisuudesta tingitään vauhdin kustannuksella. Veneet eri tyyppisiä. Purjepinta-alaa ihan eri malliin
- Anonyymi
Tuolta löytyy veneitä joilla ehtii Atlantin myrskyistä ajoissa pursiseuran ravintolaan jatkoille.
https://www.youtube.com/watch?v=V_x3eNnLDwU- Anonyymi
Ne ei määrätietoisesti pyri pois tuulesta vaan pyörivät vain ympäri. Ehkä tuolla tuuli pyörii koko päivän?
- Anonyymi
No jos nyt on Nauvossa ja aikoo mennä Nötöseen, niin onhan se aika teennäistä purjehtia Gdanskiin, jotta ei joutuisi kovaa tuuleen. Parempi pysyä laiturissa Nauvossa ja seuraavana päivänä sitten jatkaa Nötöseen.
- Anonyymi
Mitä siitä tuulesta. Jos ei tuule niin ei liiku venekään.
Jos sataa lunta ja jäätävää vettä niin sitten voi käydä Gdanskissa kaljalla. Onhan se siellä paljon halvempaakin. - Anonyymi
Missä helvetissä on sellainen paikka kuin "Nötönen"?
Thaimaasessako? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä helvetissä on sellainen paikka kuin "Nötönen"?
Thaimaasessako?Nötönen sulla on housuissas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä helvetissä on sellainen paikka kuin "Nötönen"?
Thaimaasessako?Se on Nauvossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on Nauvossa
Nötönen on siis Nauvosessa?
Onko joku teistä Espoosessa tai Vantaasessa?
Ja jouluksi Thaimaaseen?
Kesällä taas Nauvosen kautta Nötöseen?
Vai ehkä sittenkin Hankoseen?
Tietysti voi aina mennä Porvoohon tai käväistä Tallinnaasessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nötönen on siis Nauvosessa?
Onko joku teistä Espoosessa tai Vantaasessa?
Ja jouluksi Thaimaaseen?
Kesällä taas Nauvosen kautta Nötöseen?
Vai ehkä sittenkin Hankoseen?
Tietysti voi aina mennä Porvoohon tai käväistä Tallinnaasessa.Ehkä mennään Turkkuseen
Kaadetaan viinaa kurkkuseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä mennään Turkkuseen
Kaadetaan viinaa kurkkuseenTurkkusse kurkkusse juotavaa, muualt Suomest tuotavaa.
Turkulainen runo ajalta kun Aura-oluen pano siirrettiin pois Aurajoen rannoilta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turkkusse kurkkusse juotavaa, muualt Suomest tuotavaa.
Turkulainen runo ajalta kun Aura-oluen pano siirrettiin pois Aurajoen rannoilta.Ei kukka oikke Turkulaine tunnist tätä kiältä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.32311519- 2174883
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112588- 1621924
- 1291891
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131378Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos921238Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411146Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon401060- 85954