Kone on vm. -93 Yamaha 40hv. Trimmipumpun liitoskohdat ovat jostain syystä pahasti korroosion kynsissä. Pitäisi siis tehdä jotain ennen kuin ruostuu puhki. Olisko jollakin vinkkiä miten sen saa esille. Se nimittäin näyttää olevan ikävästi moottorin korvakkeen "kainalossa" eikä sinne oikein avainta tahdo saada. Kone varmaan pitää irrottaa mutta onko korvakkeen irrottaminen koneesta helppo nakki. Pultit auki ja levitys vai miten? Jos joku siis vastaavan operaation suorittanut niin vinkit kyllä kelpaavat.
Yamaha 40 trimmi
11
4548
Vastaukset
- selvä
et ole hoitanut(huoltanut) perämoottoriasi Tarpeeksi usein kun viitsii vaihtaa anodit niin ei tapahdu sellaista ,siis huollon puutetta
- Ykä
Joka ikinen niistä ruostuu eikä rajoitu pelkästään jammuun. Sinkit ei pelasta. Moni on päästänyt ruostumisen niin pitkälle, että vesi on päässyt kuoren väärälle puolelle ja uusinut sitten koko moottorin, joka ei ole halpa. Ainoa lääke on hoitaa sitä surkean kuoren maalausta. Itse kuorin joku vuosi sitten omanani maalista sekä ruosteesta ja maalasin ensin ruosteensyöjällä pari kertaa, sitten epoksilla 5 kertaa. Lopuksi pintamaali. On nyt pysynyt muutaman vuoden ruosteetta.
Jos japsit ihmettelee miksi täällä kyseiset vermeet ruostuu ja muualla ei niin a) sieltä lähetetään tänne huonompia kuoria b) muualta ei edes viitsitä valittaa, koska tilannetta pidetään itsestään selvyytenä, rauta ruostuu.
Itse pidän ilmiötä väärän materiaalivalinnan syynä. Kyllähän raudankin saa pysymään ruosteetta, mutta se edellyttäisi paljon nykyistä parempaa pintakäsittelyä kuorelle. Hinnaksi tulisi ilmeisesti saman verran lisää kuin materiaalin vaihto kestävämpään. Muutenkin olen ollut japsien, siis Jammun ja Hondan materiaalivalintoihin esim pulttien suhteen. Jos jonnekin koskee, niin ohut suojakerros on rikki ja ruuvi tai pultti alkaa hillittömän ruostumisen. Tässä suhteessa on OMC:n koneet olleet oleellisesti parempia.
En tiedä, mutta kuvittelisin, että merikäyttöön valmistetut vermeet, ns. Salt Water-mallit, joita on ainakin jenkeillä, olisivat tältä osin parempia, nämä tänne tuotavat kun ovat ilmeisesti lähes pelkästään makean veden koneita. Meidän merikin kun on vain murtovesiallas. - ruostuu
Juu, usein varmaan syy on juuri loppuun kuluneissa tai putsaamattomissa anodeissa mutta tässä tapauksessa ei. Anodit tsekkaan ja puhdistan huolellisesti vuosittain koska tiedän seuraukset jos jättää em. tekemättä. Oliskohan sitten niin että anodien vaikutus ei "ylety" joka kohtaan?
- Benqqu
Trimmi on kiinni 6:lla pultilla sivuilta, lisäksi tilttisylinteri ylhäältä kiinni tapilla ja lukkosokalla.
Tilttiputkesta joutuu ottamaan mutterin auki ja levittää moottoripukkia joitain senttejä. Ja tietenkin sähköjohdot irroittaa solenoideista ja pujotella ulos kaasareiden alta. Saattaa olla joitain pieniä eroja johtuen siitä että tuo vm taitaa jo olla 1-sylinterisellä trimmillä.
Noi peltikuoriset trimmipumppujen kuoret ruostuvat ajan myötä vaikka anodit olisivat kuinka kunnossa. Itsellä vm 86 Mercury joka ollut 20 tuntia vedessä- siinäkin on orastavaa ruostetta trimmipumpun kuoressa - Sopranos
Joo, mulla oli samanlainen ongelma, silloin selvittäessäni tätä, olin yhteydessä suoraan japaniin tehtaalle ( tai siis sen huollon sivukonttoriin)
Siellä pitivätkin aika luennon huoltamisesta ja muusta, yllätys oli kuitenkin se että heille tulleista valituksista ...(pohjoismaat), n. 85% moottoreista oli kiinni suomalaisvalmisteisen yamariinin perälaudassa.
Itsellänikin oli silloin tosiaan kiinni yamarin veneessä, olisi mukava tietää mikä vene sinulla on, ihan mielenkiinnosta.
Tuossa aikaisemmin olikin jo hyvin kuvattuna se, miten ko. homma tulee suorittaa, uuden kuoren saa parhaiten tilattua suoraan saksalaiselta yamahanmyyjältä, en nyt muista firmaa, mutta nettiä tutkimalla se löytyy, hinta oli jotain 80 mummon markkaa.- Sepi
veneissä sama.Itsellä alumiinivene ja kone -99 Yamaha 40.Huollettu on mutta kyllä alkavaa ruostumista samassa paikassa.Lienee valmistaja tinkinyt maalausprosessissa.Liian hyvähän se on ollutkin Yamaha...
- ruostuu
Moottori on kiinni, kuinka ollakaan, Yamarin merkkisessä veneessä. En kyllä käsitä miten vene voi vaikuttaa trimmin ruostumiseen mutta jollakin voi olla joku teoria asiasta.
- anodi
ruostuu kirjoitti:
Moottori on kiinni, kuinka ollakaan, Yamarin merkkisessä veneessä. En kyllä käsitä miten vene voi vaikuttaa trimmin ruostumiseen mutta jollakin voi olla joku teoria asiasta.
sua kusetetaan, ja mä tiedän kuka sen tekee
- ruostuu
Yamaha 115hv -86. Lähes ruostunut varmaan jo puhki. Mahtaisko siihen saada sorvattuu uuden kotelon. Tosin jos 80 mummon markalla saa uuden ei jaksa nähdä vaivaa, mistä niitä koppia vaan saa tilata.
- anodi
....että niitä ei saa, toi sopranos heittelee ihan omiaan...
Kas kun ei kirjoittanut japaniksi jos kerran sinne asti soitteleekin.
Parempi vaan kattelle kyliltä edullinen sorvari, enpä usko kovin kalliiksi operaatioksi jos esim joku ainesputki on jo likimitoilla, sitä vähän pyöräyttää sorvissa ja avot. - jos
anodi kirjoitti:
....että niitä ei saa, toi sopranos heittelee ihan omiaan...
Kas kun ei kirjoittanut japaniksi jos kerran sinne asti soitteleekin.
Parempi vaan kattelle kyliltä edullinen sorvari, enpä usko kovin kalliiksi operaatioksi jos esim joku ainesputki on jo likimitoilla, sitä vähän pyöräyttää sorvissa ja avot.Käämit saa irti kuoresta niin sittehän se on lastenleikkiä ehkä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086927- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483846Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513518
- 1893465
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242969- 672674
- 472507
- 131904