Autoleasing-yhtiö Drivalian tuoreen tilaston mukaan viiden edellisen talvikauden aikana on kitkarenkailla autoilevien vahinkotiheys ollut 4,4 prosenttiyksikköä suurempi nastarenkailla ajaviin verrattuna.
– Netin keskustelupalstoilla on ehkä rivien välistä luettavissa, että kitkarenkaat valitseva saattaa pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana.
Kitkaspedet törmäilee jatkuvasti useammin
44
453
Vastaukset
- Anonyymi
Hauskoja nuo tilastot jotka muuttavat kokoajan ja vaihtelevat vuosittain ja kääntyvät jopa päinvastaisiksi. Tuokin on vain yhden liisariyhtiön otanta, aika kapea uskoisin.
- Anonyymi
Tottakai on "kapea otanta" , kun tulos ei miellytä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai on "kapea otanta" , kun tulos ei miellytä .
Tulos ei sinänsä kiinnosta, mutta onhan tuo naurettava ”tilasto”, mutta pitäähän ammattitaidottomankin toimittajan tehdä jotain juttuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai on "kapea otanta" , kun tulos ei miellytä .
Niin on kummaa kun aina jotain hinataan ojan pohjalta tai ei vaan etene liikenteessä siinä autossa on nastarenkaat usemmiten , ei kitkoilla töpeksitä niin usein mutta tilastot tietää ei se mitä tuolla näkee,,,,,
- Anonyymi
Kyllä minä voin allekirjoittaa sen, että kitkarenkaita käyttävät uskovat olevansa keskimäärin tavallista kuljettajaa taitavampia ja kokeneempia kuljettajia. Heillä on tietysti paremmat edellytykset selvitä liukkaissa talviolosuhteissa heikommillakin renkailla.,
On toisaalta erittäin viisaasti toimittu,,jos tuntee itsensä epävarmaksi ja on kokematon talviliikenteessä, kun hankkiin nastarenkaat, jotka on yksiselitteisesti osoitettu pidoltaan jopa ylivoimaisiksi liukkailla tienpinnoilla.,
Ja kun nyt tilastollisesti on nähtävissä, että kitkarenkailla sattuu enemmän onnettomuuksia huolimatta kokeneemmilta ja taitavimmista kuljettajista, niin mikähän olisikaan tilanne, jos kitkoja hankkisi nastojen sijasta myös nämä kokemattomat, epävarmat ja vähemmän taitavat kuljettajat.- Anonyymi
Muutaman tuhannen auton liisarifirman tilastoko on jotenkin pätevä?
Nasta ovat paremmat vain kun tie on sileässä jäässä ja sellaista tilannetta tulee eteen vain kovin harvoin ja se kyllä huomaa ja näkee ja vauhdin voi suhteuttaa olosuhteisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutaman tuhannen auton liisarifirman tilastoko on jotenkin pätevä?
Nasta ovat paremmat vain kun tie on sileässä jäässä ja sellaista tilannetta tulee eteen vain kovin harvoin ja se kyllä huomaa ja näkee ja vauhdin voi suhteuttaa olosuhteisiin.Nastathan ovat paremmat eli pitokyvyltään paremmat kaikissa liukkaissa olosuhteissa. Kaikissa. Ja selvästi. Jääpinta nyt erityisesti on nastojen ylivoimaa.
Liukkaat talviolosuhteet ovat kokolailla tavallinen talvisin. Muut vähemmän yleisiä. Suolalla ja muilla kemikaaleilla tietysti liukkautta poistetaan ja saadaan sulan keliolosuhteet.
Muilla keleillä eroa ei käytännössä ole. Millään talvisella kelillä kitkat eivät ole nastoja parempia pidon osalta. Enempi kyse on noissa olosuhteissa renkaan muista ominaisuuksista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nastathan ovat paremmat eli pitokyvyltään paremmat kaikissa liukkaissa olosuhteissa. Kaikissa. Ja selvästi. Jääpinta nyt erityisesti on nastojen ylivoimaa.
Liukkaat talviolosuhteet ovat kokolailla tavallinen talvisin. Muut vähemmän yleisiä. Suolalla ja muilla kemikaaleilla tietysti liukkautta poistetaan ja saadaan sulan keliolosuhteet.
Muilla keleillä eroa ei käytännössä ole. Millään talvisella kelillä kitkat eivät ole nastoja parempia pidon osalta. Enempi kyse on noissa olosuhteissa renkaan muista ominaisuuksista.Väärin, kitka on lumessa parempi poikkeuksetta. Nastan pitää pureutua johonkin kovaan, että niistä on iloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muutaman tuhannen auton liisarifirman tilastoko on jotenkin pätevä?
Nasta ovat paremmat vain kun tie on sileässä jäässä ja sellaista tilannetta tulee eteen vain kovin harvoin ja se kyllä huomaa ja näkee ja vauhdin voi suhteuttaa olosuhteisiin.Ilman nastarenkaita tiet olisivat jatkuvasti sileitä.
Kitkarenkaita käyttäviltä tulisikin periä tienkarhennusmaksua, josta sitten maksettaisiin hyvitystä nastarenkaita käyttävielle tienpintojen karhentamisesta.
Nastarenkaathan lisäävät myös kulutusta, joten karhentamispalvelu ei ole mitenkään ilmaista, vaikka kitkarenkaita käyttävät pääsevät karheudesta nauttimaankin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin, kitka on lumessa parempi poikkeuksetta. Nastan pitää pureutua johonkin kovaan, että niistä on iloa.
Väärin. Lumessa sinänsä ei näiden julkaistujen testien mukaan kitkoilla ja nastoilla ole oleellisia eroja. Nastoista sinänsä ei pehmeässä lumessa ole hyötyä, mutta ei tietysti haittaakaan. Ratkaisevaa on renkaan kuviointi.
Sen sijaan, jos pehmeän lumen alla on liukas tienpinta, niin nastat ovat ylivoimaiset.
Pehmeä lumi isommilla teillä on kokolailla harvoin eteentulevalle ja silloinkin aika nopeasti tiet aurataan.
Kitkarenkaat ei ole missään talvisissa olosuhteissa nastoihin verrattuna paremmin pitäviä. Liukkaalla nastat ovat ylivoimaiset, muissa olosuhteissa erot ovat vähäisiä ja enemmänkin rengaskohtaisia.
Ja nyt tietysti tarkoitan laadultaan samantasoisia renkaita eli en jotain aasialaisia tuntemattomia halpisnastoja vs tunnettujen valmistajien huippukitkoja. Tällainen vertailuhan tässä syksyllä julkaistiin jostain syystä. Tosin jopa siinäkin yksi noista tuntemattomista halpisnastoista pärjäsi huippukitkoja paremmin jääpinnalla, vaikka muuten olivatkin lähinnä surkeita. Yhtään noista halpiskitkoista ei edes ollut Suomessa myynnissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin, kitka on lumessa parempi poikkeuksetta. Nastan pitää pureutua johonkin kovaan, että niistä on iloa.
Kaarreajossa kitkat eivät pidä edes lumessa. Näyttää koko lamellisuunnittelu pohjaavan suoriin teihin ilman kaarteita. Nastarenkaan tyypillisesti väljempi kuviointi uppoaa lumeenkin tehokkaasti ja pääsee kitkarengasta paremmin kiinni pitävämpään alustaan.
Tosin leveillä nastarenkaillakin on ongelmia pureutua kaarteessa tienpintaan. Ja tuo renkaiden leveyden kasvu on suuri syy siihen, että pito ei ole sitä mitä se voisi olla. Ralliautojen kapeat talvirenkaat kertovat millä pito saadaan Yleensä ajavat lumisilla teillä, mutta kukaan ei käytä "lumessa poikkeuksetta parempia" kitkarenkaita. Tosin eivät ihan katulaillisia nastojakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman nastarenkaita tiet olisivat jatkuvasti sileitä.
Kitkarenkaita käyttäviltä tulisikin periä tienkarhennusmaksua, josta sitten maksettaisiin hyvitystä nastarenkaita käyttävielle tienpintojen karhentamisesta.
Nastarenkaathan lisäävät myös kulutusta, joten karhentamispalvelu ei ole mitenkään ilmaista, vaikka kitkarenkaita käyttävät pääsevät karheudesta nauttimaankin.Ne suorastaan urauttaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaarreajossa kitkat eivät pidä edes lumessa. Näyttää koko lamellisuunnittelu pohjaavan suoriin teihin ilman kaarteita. Nastarenkaan tyypillisesti väljempi kuviointi uppoaa lumeenkin tehokkaasti ja pääsee kitkarengasta paremmin kiinni pitävämpään alustaan.
Tosin leveillä nastarenkaillakin on ongelmia pureutua kaarteessa tienpintaan. Ja tuo renkaiden leveyden kasvu on suuri syy siihen, että pito ei ole sitä mitä se voisi olla. Ralliautojen kapeat talvirenkaat kertovat millä pito saadaan Yleensä ajavat lumisilla teillä, mutta kukaan ei käytä "lumessa poikkeuksetta parempia" kitkarenkaita. Tosin eivät ihan katulaillisia nastojakaan.Kaarteet kertovat tienlinjan suunnittelijan kommunismista.
Tilataan tehtaalta tietä määrä X, ja yritetään se sitten mahduttaa päätepisteiden väliin.
Excel-suunnittelija ei tee tuota virhettä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin, kitka on lumessa parempi poikkeuksetta. Nastan pitää pureutua johonkin kovaan, että niistä on iloa.
Niin ja mieluummin kaikille kitkat , sellainen nastailu on niin vanhan-aikaista kun autotkin on kehittyneet siitä kun itsellä oli sierra millä ei talvella tehnyt mitään paitsi sivuluisia ja muuta hankalaa kuten liikennevaloista lähtö joten nykyään etuvetoisella folkkarilla pärjää kaikkialla paremmin , turvallisemmin ja kaikenkaikkiaan loistavasti kitkoilla, miksi nastoihin pitäisi palata , en aio ostaa takatuuppariakaan,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman nastarenkaita tiet olisivat jatkuvasti sileitä.
Kitkarenkaita käyttäviltä tulisikin periä tienkarhennusmaksua, josta sitten maksettaisiin hyvitystä nastarenkaita käyttävielle tienpintojen karhentamisesta.
Nastarenkaathan lisäävät myös kulutusta, joten karhentamispalvelu ei ole mitenkään ilmaista, vaikka kitkarenkaita käyttävät pääsevät karheudesta nauttimaankin.On se karhentaminen nastoilla siis irroittaa jäähilettä ja jäälastua jäänpäälle joku laupiaallinen turvallisuusteko jolla pito kitkoilla paranee ???????????????
Voisiko tuollaista pelleillyllä todistella edes itselleen ja äidilleen niin yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin. Lumessa sinänsä ei näiden julkaistujen testien mukaan kitkoilla ja nastoilla ole oleellisia eroja. Nastoista sinänsä ei pehmeässä lumessa ole hyötyä, mutta ei tietysti haittaakaan. Ratkaisevaa on renkaan kuviointi.
Sen sijaan, jos pehmeän lumen alla on liukas tienpinta, niin nastat ovat ylivoimaiset.
Pehmeä lumi isommilla teillä on kokolailla harvoin eteentulevalle ja silloinkin aika nopeasti tiet aurataan.
Kitkarenkaat ei ole missään talvisissa olosuhteissa nastoihin verrattuna paremmin pitäviä. Liukkaalla nastat ovat ylivoimaiset, muissa olosuhteissa erot ovat vähäisiä ja enemmänkin rengaskohtaisia.
Ja nyt tietysti tarkoitan laadultaan samantasoisia renkaita eli en jotain aasialaisia tuntemattomia halpisnastoja vs tunnettujen valmistajien huippukitkoja. Tällainen vertailuhan tässä syksyllä julkaistiin jostain syystä. Tosin jopa siinäkin yksi noista tuntemattomista halpisnastoista pärjäsi huippukitkoja paremmin jääpinnalla, vaikka muuten olivatkin lähinnä surkeita. Yhtään noista halpiskitkoista ei edes ollut Suomessa myynnissä.Ei niin voi ollakaan nastojen veroinen mutta hyvin pärjää neliveto ja volkkari .
Nastojen turvallisuus houkutin on niin ylimainostettua.
- Anonyymi
Pelle🤡sinä olet nykyään ei pääse ihailee romuautoja joissa oli nastakumit alla!
- Anonyymi
Tuon 25000 auton liisarifirman yhden talventilasto ja eroa valtavat 4,4%, sehän tekee varmasti lähes 10kpl kolhua vuodessa enemmän, hihii!
Tämä avaaja hönön avaukset ovat melkoisia ylilyöntejä, ihan pienitä hienovaraista liioittelua, hihii!- Anonyymi
Kyseisen firman kitkarenkaalliset autot painottuvat suolattuun etelän tieverkkoon ja nastarenkaat korpisuomeen, silti kitkoilla onnistutaan saamaan suhteellisesti enemmän vahinkoja aikaiseksi. Tuo tilasto olisi todella rumaa luettavaa, jos siinä tutikittaisiin miten korpisuomeen valitut kitkarenkaat ovat pärjänneet korpisuomen nastarenkailijoiden kanssa...
Mutta tavallaan tuo tilasto antaa vihreää valoa kitkarenkaan valinnalle kolmiossa Helsinki-Turku-Tampere-Helsinki. Ja siellä alueella taitaan noista liiari-kitkoista 95% ollakin. - Anonyymi
Suhteellinen ero 4,4% ei kappalemääräinen. Mutta suhteellisuus saattaa tosiaan vaihdella alueittain, eli liukkauden mukaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseisen firman kitkarenkaalliset autot painottuvat suolattuun etelän tieverkkoon ja nastarenkaat korpisuomeen, silti kitkoilla onnistutaan saamaan suhteellisesti enemmän vahinkoja aikaiseksi. Tuo tilasto olisi todella rumaa luettavaa, jos siinä tutikittaisiin miten korpisuomeen valitut kitkarenkaat ovat pärjänneet korpisuomen nastarenkailijoiden kanssa...
Mutta tavallaan tuo tilasto antaa vihreää valoa kitkarenkaan valinnalle kolmiossa Helsinki-Turku-Tampere-Helsinki. Ja siellä alueella taitaan noista liiari-kitkoista 95% ollakin.Mistä sinä tiedät mihin ne autot on liisattu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä tiedät mihin ne autot on liisattu?
Ympäri suomen niitä on liisattu, mutta se vaan on niin, että suolatussa etelässä kitkarenkaat ovat suhteellisesti suositumpia kuin korpisuomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ympäri suomen niitä on liisattu, mutta se vaan on niin, että suolatussa etelässä kitkarenkaat ovat suhteellisesti suositumpia kuin korpisuomessa.
Melkoista mutua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ympäri suomen niitä on liisattu, mutta se vaan on niin, että suolatussa etelässä kitkarenkaat ovat suhteellisesti suositumpia kuin korpisuomessa.
Siinä se onkin . Kitkarenkaat vaativat enemmän suolattuja teitä. Maksaa se teiden suolauskin. Saatikka sitten suolauksen ympäristöhaitat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä se onkin . Kitkarenkaat vaativat enemmän suolattuja teitä. Maksaa se teiden suolauskin. Saatikka sitten suolauksen ympäristöhaitat.
Ei tosiaankaan vaadi, vaan mieluummin ajan kitkoilla suolaamattomilla teillä. Tuo nykyinen suolaus on niin sairasta ja typerää ettei mitään rajaa ja se saastuttaa ympäristöä ihan järjettömästi. Jokunen päivä taaksepäin Tampere-Hki motarilla suolattiin hulluna kiinteällä rakeella kun pakkasta oli reilut 10 astetta ja oli luvattu reilua lumisadetta. Se teki tietenkin sen, että raesuola lensi autojen ajolinjoista sivuun ja alkoi sitten sulattaa tienreunoilta lunta ja se vesi valui sitten uriin ja ajolinjoille ja jäätyi ennen lumen suurempaa tuloa, oli melko liukasta ja kuraista, ettei edes nähnyt kunnolla muutaman tunnin päästä. Tuonkin suolauksen kun olisi tehty vasta tulevana yönä kun auraus olisi käynnissä, niin olisi yksi paskamaisen liukas kolarisumakeli vältetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tosiaankaan vaadi, vaan mieluummin ajan kitkoilla suolaamattomilla teillä. Tuo nykyinen suolaus on niin sairasta ja typerää ettei mitään rajaa ja se saastuttaa ympäristöä ihan järjettömästi. Jokunen päivä taaksepäin Tampere-Hki motarilla suolattiin hulluna kiinteällä rakeella kun pakkasta oli reilut 10 astetta ja oli luvattu reilua lumisadetta. Se teki tietenkin sen, että raesuola lensi autojen ajolinjoista sivuun ja alkoi sitten sulattaa tienreunoilta lunta ja se vesi valui sitten uriin ja ajolinjoille ja jäätyi ennen lumen suurempaa tuloa, oli melko liukasta ja kuraista, ettei edes nähnyt kunnolla muutaman tunnin päästä. Tuonkin suolauksen kun olisi tehty vasta tulevana yönä kun auraus olisi käynnissä, niin olisi yksi paskamaisen liukas kolarisumakeli vältetty.
Luultavasti useimmat ajavatkin suolaamattomilla kuivilla teillä kuin suolatuilla märillä teillä veden, lumimoskan tai ravan roiskuessa.
Se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että teiden liukkauden torjuntaa on välttämättä tehtävä. Vaihtoehdot käytännössä ovat nastarenkaat tai kemikaaleilla, lähinnä suolauksella.
Molemmat noista ’syövät’ liukkauden tienpinnoilta. Suolaus tietysti nopeammin sulattamalla sen hetkeksi ennen uudelleen jäätymistä. Nastat taasen kuluttavat jääpinnan pois hitaammin, mutta pitävät ’paikat kuivina’. Jään kuluttaminen tietysti vain niiltä kohdin, joissa ajetaan.
Nastoilla ajavilla tuon liukkausturvan saa heti ja kitkoilla vasta vähän ajan päästä, kun nastat ovat syöneet liukkauden. Siis, jos suolausta ei tehdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä se onkin . Kitkarenkaat vaativat enemmän suolattuja teitä. Maksaa se teiden suolauskin. Saatikka sitten suolauksen ympäristöhaitat.
Kitkarenkaiden käyttö ei vaikuta yhtään suolauksen määrään, mutta nastojen käyttö vaikuttaa suoraan teiden päällystämisen tarpeeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkarenkaiden käyttö ei vaikuta yhtään suolauksen määrään, mutta nastojen käyttö vaikuttaa suoraan teiden päällystämisen tarpeeseen.
Autoilijoita peritään veroja 8 miljardia vuodessa. Eiköhän siitä summasta riitä rahaa teiden päällystämiseenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijoita peritään veroja 8 miljardia vuodessa. Eiköhän siitä summasta riitä rahaa teiden päällystämiseenkin.
Tiedät kyllä ettei ne rahat mene siihen hommaan ja siksi olisi suotavaa ajella kitkoilla, niin olisi sitten kesällä mukavampi ajella sileämmillä teillä ja renkaatkin kestäisi paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijoita peritään veroja 8 miljardia vuodessa. Eiköhän siitä summasta riitä rahaa teiden päällystämiseenkin.
Onko se mielestäsi peruste tuhota tiet kun siitä kerran maksetaan paljon veroja, melko typerä ajatus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se mielestäsi peruste tuhota tiet kun siitä kerran maksetaan paljon veroja, melko typerä ajatus.
Kyllähän se suolaus nimenomaan tuhoaa teitä. Jatkuva sulatus-jäätyminen -kierre on hyvin tuhoisaa asfaltille. Seurauksena kuopat, repeämät jne. Suolaushan on välttämätöntä nimenomaan juuri nastattomat liikenteen vuoksi.
Nastat kuluttavat, varsinkin ne vanhemmat, teitä, uusimmat nastarenkaat enää murto-osan siitä mitä nuo muutamien vuosien takaiset nastarenkaat. Eivät varsinaisesti tuhoa.
Teiden käyttö kuluttaa, se on selvä ja jos kulumista ei korjailla, niin vaurioihinhan se johtaa. Ja siitä on tietysti maksettava. Nastarengasautoilijat maksavat n 80% autoilusta perityistä kustannuksista, joten se kulutus kyllä tulee maksetuksi. Siitä riittää vielä suolauksenkin tuhojen korvaaminen reippaasti. Suolauksen muiden haittojen kustannukset ovat mitä luultavammin valtavat, mutta niitä ei tarkemmin ole tutkittu, saati arvioituaan, joten vaikea arvioida kuinka suuren osuuden niistäkin nastarengasautoilijat maksavat. . Ja erityisesti suolalla sulatettuja ja märkiä teitä nastat kuluttavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luultavasti useimmat ajavatkin suolaamattomilla kuivilla teillä kuin suolatuilla märillä teillä veden, lumimoskan tai ravan roiskuessa.
Se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että teiden liukkauden torjuntaa on välttämättä tehtävä. Vaihtoehdot käytännössä ovat nastarenkaat tai kemikaaleilla, lähinnä suolauksella.
Molemmat noista ’syövät’ liukkauden tienpinnoilta. Suolaus tietysti nopeammin sulattamalla sen hetkeksi ennen uudelleen jäätymistä. Nastat taasen kuluttavat jääpinnan pois hitaammin, mutta pitävät ’paikat kuivina’. Jään kuluttaminen tietysti vain niiltä kohdin, joissa ajetaan.
Nastoilla ajavilla tuon liukkausturvan saa heti ja kitkoilla vasta vähän ajan päästä, kun nastat ovat syöneet liukkauden. Siis, jos suolausta ei tehdä.Suolausta tehdään raskaanliikenteen vuoksi. Rekoissa ja kuorma-autoissa ei käytetä nastarenkaita. Eivät ne juurikaan niissä auttaisikaan. Fysiikanlait määrää niiden kiihtyvyyden ja hidastuvuuden. Tietysti etelässä tapahtuu enemmän onnettomuuksia, kun on paljon liikennettä. Korpisuomessa, jossa liikkuu kerran tunnissa auto kolarin mahdollisuus on sangen pieni. Olen asunut kaksivuotta Ilomantsissa. siellä pärjäsi hyvin kitkarenkailla, mutta se ei ilmeisesti ole sitä korpisuomea..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se suolaus nimenomaan tuhoaa teitä. Jatkuva sulatus-jäätyminen -kierre on hyvin tuhoisaa asfaltille. Seurauksena kuopat, repeämät jne. Suolaushan on välttämätöntä nimenomaan juuri nastattomat liikenteen vuoksi.
Nastat kuluttavat, varsinkin ne vanhemmat, teitä, uusimmat nastarenkaat enää murto-osan siitä mitä nuo muutamien vuosien takaiset nastarenkaat. Eivät varsinaisesti tuhoa.
Teiden käyttö kuluttaa, se on selvä ja jos kulumista ei korjailla, niin vaurioihinhan se johtaa. Ja siitä on tietysti maksettava. Nastarengasautoilijat maksavat n 80% autoilusta perityistä kustannuksista, joten se kulutus kyllä tulee maksetuksi. Siitä riittää vielä suolauksenkin tuhojen korvaaminen reippaasti. Suolauksen muiden haittojen kustannukset ovat mitä luultavammin valtavat, mutta niitä ei tarkemmin ole tutkittu, saati arvioituaan, joten vaikea arvioida kuinka suuren osuuden niistäkin nastarengasautoilijat maksavat. . Ja erityisesti suolalla sulatettuja ja märkiä teitä nastat kuluttavat.Suolausta ei vähennettäisi vaikka kitkarenkaat poistuisi autoista kokonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se suolaus nimenomaan tuhoaa teitä. Jatkuva sulatus-jäätyminen -kierre on hyvin tuhoisaa asfaltille. Seurauksena kuopat, repeämät jne. Suolaushan on välttämätöntä nimenomaan juuri nastattomat liikenteen vuoksi.
Nastat kuluttavat, varsinkin ne vanhemmat, teitä, uusimmat nastarenkaat enää murto-osan siitä mitä nuo muutamien vuosien takaiset nastarenkaat. Eivät varsinaisesti tuhoa.
Teiden käyttö kuluttaa, se on selvä ja jos kulumista ei korjailla, niin vaurioihinhan se johtaa. Ja siitä on tietysti maksettava. Nastarengasautoilijat maksavat n 80% autoilusta perityistä kustannuksista, joten se kulutus kyllä tulee maksetuksi. Siitä riittää vielä suolauksenkin tuhojen korvaaminen reippaasti. Suolauksen muiden haittojen kustannukset ovat mitä luultavammin valtavat, mutta niitä ei tarkemmin ole tutkittu, saati arvioituaan, joten vaikea arvioida kuinka suuren osuuden niistäkin nastarengasautoilijat maksavat. . Ja erityisesti suolalla sulatettuja ja märkiä teitä nastat kuluttavat.Vastasi tuohon vero asiaan, dorka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastasi tuohon vero asiaan, dorka.
Onko sillä sitten väliä millä keinoin tieinfra ’tuhotaan’, joita verovaroin joudutaan korjaamaan?
Vai mitä mahdoit tarkoittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sillä sitten väliä millä keinoin tieinfra ’tuhotaan’, joita verovaroin joudutaan korjaamaan?
Vai mitä mahdoit tarkoittaa?Lue ketjua alusta päin ja seuraat mihin mikäkin vastaus liittyy, kyllä se sieltä aukeaa.
- Anonyymi
Tänään 22.12. on kitkaspeden toivekeli. Toivon mukaan liukas keli jatkuu mahdollisimman pitkään, että kitkaspedet saavat nauttia omasta mielestään ylivoimaisista renkaistasn. Ai niin, eihän yksikään kitkaspede aja tieltä ulos, saatikka aiheuta kolaria, koska heillähän on parhaat renkaat, ainakin omasta mielestään.
- Anonyymi
Onko nämä rengasasiat sinulle kovin herkkiä ja tärkeitä? Kyse on siitä, että kitkarenkailla pärjää oikein hyvin, joten miksi turmella teitämme ja kuunnella kokoajan nastojen rapinaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko nämä rengasasiat sinulle kovin herkkiä ja tärkeitä? Kyse on siitä, että kitkarenkailla pärjää oikein hyvin, joten miksi turmella teitämme ja kuunnella kokoajan nastojen rapinaa?
Kitkaspedehän on mielestään aina parempi kuski kuin muut. Sen verran tiedoksi, että lumisella tiellä ei nastojen ääni kuulu. Eikä nykyiset nastarenkaiden ääni kuulu muutenkaan, ainakaan siinä mittakaavassa kuin ennen. Näin yhden kitkaspeden joka oli jäänyt parkkipaikalla jumiin. Oisin muuten mennyt työntämään, mutta huomattuani, että hänellä oli kitkat, niin jätin homman sikseen. Sinne jäi ihmettelemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kitkaspedehän on mielestään aina parempi kuski kuin muut. Sen verran tiedoksi, että lumisella tiellä ei nastojen ääni kuulu. Eikä nykyiset nastarenkaiden ääni kuulu muutenkaan, ainakaan siinä mittakaavassa kuin ennen. Näin yhden kitkaspeden joka oli jäänyt parkkipaikalla jumiin. Oisin muuten mennyt työntämään, mutta huomattuani, että hänellä oli kitkat, niin jätin homman sikseen. Sinne jäi ihmettelemään.
Hihii, kitkoilla mihinkään kumiin jää, syy on autossa.
Kyllä ne nastat rapisee vaikka ovat nykyään pieniä ja kevyitä, kitka on hiljainen ja jos niillä ei pärjää, niin pitäisi ottaa kortti pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, kitkoilla mihinkään kumiin jää, syy on autossa.
Kyllä ne nastat rapisee vaikka ovat nykyään pieniä ja kevyitä, kitka on hiljainen ja jos niillä ei pärjää, niin pitäisi ottaa kortti pois.Ei ropise kun noudattaa käytettyjen autojen kauppiaskaverini neuvoa, asiakkaan valiteltua sivuäänestä häneltä ostamastaan autosta. Neuvo oli;Väännä radioa kovemmalle, niin sivuääniä ei kuulu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ropise kun noudattaa käytettyjen autojen kauppiaskaverini neuvoa, asiakkaan valiteltua sivuäänestä häneltä ostamastaan autosta. Neuvo oli;Väännä radioa kovemmalle, niin sivuääniä ei kuulu.
No nyt onkin melkoinen tietäjä ja nero kanavalla, olet parasta mitä Suomi ja ilmainen koulutus voi tarjota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nyt onkin melkoinen tietäjä ja nero kanavalla, olet parasta mitä Suomi ja ilmainen koulutus voi tarjota.
Ensinnäkään.Koulutus ei ole aina ollut MAKSUTONTA. Minun aikana oppikoulu oli maksullinen. Toisekseen kitkarenkailla ajaa n. kolme talvea, kun taas nastarenkailla ajaa n. kuusi talvea. Käy lompakon päälle normiautoilijalle uusia renkaat kolmen vuoden välein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984