Continentalin huippukitkarenkaan ajettavuutta ja pitoa jäällä ylistetään Tekniikan Maailmassa.
Tekniikan Maailma muistuttaa, että:
- nastarengas ei automaattisesti ole kitkarengasta parempi jäällä, koska huippukitkat pistävät hyvät nastarenkaatkin lujille, huonoimmat nastat jäävät selvästi taakse.
- pakkasen kiristyessä kitkarengas saa jäästä paremman otteen kuin nastat, koska nykynasta ei pureudu kovaan jäähän
- karhealla jäällä kitkarengas pitää paremmin kuin nastarengas
- kitkarenkaiden ominaisuudet asvaltillakin ovat kehittyneet.
EU:n hiukkaspäästövaatimus tulee poistamaan nastarenkaat liikenteestä mikä selittää niiden kehitystyön lopettamisen ja kitkarenkaiden hurjan kehittymisen.
TM: kitkarengas on nastarengasta parempi jäällä
13
295
Vastaukset
- Anonyymi
Ilmeisesti kukaan ei kuitenkaan aja tuollaisella huippukitkarenkaalla, kun taas tänään liikenteessä saattoi huomata kuinka kitkarenkaat tekevät kaikista autoista alinopeutta ajavan Toyotan. Bemarit ja Audit ajoivat kiltisti jonossa, satasen alueella kahdeksaa kymppiä ja ohituskaistalla meni ohi Ferrareiksi muuttuneet Puntot ja Corsat, rapinalla rajoitusten mukaan.
- Anonyymi
Minä ainakin vetelin Contin 7:lla jonojen ohi ja hyvin meni.
- Anonyymi
Minulla on kuluneet ja vanhat Conti 7:t, oliskohan ihan ensimmäistä sukupolvea. Edelleen mahtava jääpito ja ihmettelen miten helkkari lujaa ihmiset oikein ajavat, kun eilenkin näkyi jälkiä että on ajettu liikenneympyröissä ulos ja liikenteenjakajien yli... :O Liekö kesärenkaita liikenteessä, mutta Conti 7:llä pystyi ajamana ihan normaalisti.
- Anonyymi
Nastarengas on jäällä ja yleisesti liukkailla tienpinnoilla aina parempi kuin kitka, jos paremmuudella tarkoitetaan pitokykyä. Jokainen julkaistu testi ja vertailu on osoittanut tämän.
Tässä tietysti pitää ymmärtää, että tunnettujen rengasvalmistajien huippukitkarengas on eri asia kuin joku tuntemattoman merkin aasialainen halpisnastarengas. Tällainen vertailuhan josta syystä,julkaistiin tässä syksyllä. Muuten tuossakin vertailussa yksi nastarengas oli jääpinnalla kaikkein pitävin, vaikka muuten olikin onneton rengas. Huvittavinta tietysti tuossa oli, että yhtä vertailussa ollutta rengasta ei edes myydä Suomessa.
Vielä,ei ole näkynyt samantyyppistä testiä, jossa tunnettujen rengasvalmistajien huippunastarengasta olisi verrattu tuntemattomien aasialaisten valmistamien halpiskitkoihin.
Liukkauden torjuntaan yhä edelleen on käytännössä kaksi keinoa. Kemiallinen liukkauden poisto eli useinmiten suolaus tai mekaaninen liukkaudenpoisto eli käytännössä nastarenkaat.
Molemmissa on vakavia haittoja, nastarenkaiden haitat on tutkittu hyvinkin perinpohjaisesti, mutta kemiallisen ’myrkyn’ levittämisen maanteille aiheuttamien haittojen tutkiminen on hyvin vähäistä. Tiedossa kuitenkin on, että haitat ovat valtaisat pohjavesille, tieinfralle siltoineen ja muulle rakennetulle ympäristölle, autoille, asfalttipinnoilla jne, jne. Tarkempaa tutkimusta ei syystä tai toisesta ole katsottu tarpeelliseksi.- Anonyymi
Nuo testit tehdään aina sileällä ja kiillotetulla jäällä ja sellaista olosuhdetta ei teillä luonnostaan ole koskaan. Siksi nastarenkaan tulos näyttää korostetun ylivoimaiselta.
Tosielämässä kitka hyödyntää jään epätasaisuutta ja ja karheutta. Toki nasta on tietyissä olosuhteissa parempi, mutta niin on myös kitka nastaa parempi. Molemmilla pitää vaan ymmärtää ja osata ajaa kelin mukaan. Jos ajelee käytännössä aina maanteillä, kaupungeissa ja taajamissa, niin kitka on parempi vaihtoehto ja ne jotka ajavat sivuteillä ja huonosti auratuilla teillä joissa on keväisin paksut sulavat jääkerrokset, niin nasta on ainoa oikea valinta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo testit tehdään aina sileällä ja kiillotetulla jäällä ja sellaista olosuhdetta ei teillä luonnostaan ole koskaan. Siksi nastarenkaan tulos näyttää korostetun ylivoimaiselta.
Tosielämässä kitka hyödyntää jään epätasaisuutta ja ja karheutta. Toki nasta on tietyissä olosuhteissa parempi, mutta niin on myös kitka nastaa parempi. Molemmilla pitää vaan ymmärtää ja osata ajaa kelin mukaan. Jos ajelee käytännössä aina maanteillä, kaupungeissa ja taajamissa, niin kitka on parempi vaihtoehto ja ne jotka ajavat sivuteillä ja huonosti auratuilla teillä joissa on keväisin paksut sulavat jääkerrokset, niin nasta on ainoa oikea valinta.Oletko koskaan joutunut nelipyöräluisuun kitkoilla 100 km/h nopeudella ja odottanut milloin pysähtyy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo testit tehdään aina sileällä ja kiillotetulla jäällä ja sellaista olosuhdetta ei teillä luonnostaan ole koskaan. Siksi nastarenkaan tulos näyttää korostetun ylivoimaiselta.
Tosielämässä kitka hyödyntää jään epätasaisuutta ja ja karheutta. Toki nasta on tietyissä olosuhteissa parempi, mutta niin on myös kitka nastaa parempi. Molemmilla pitää vaan ymmärtää ja osata ajaa kelin mukaan. Jos ajelee käytännössä aina maanteillä, kaupungeissa ja taajamissa, niin kitka on parempi vaihtoehto ja ne jotka ajavat sivuteillä ja huonosti auratuilla teillä joissa on keväisin paksut sulavat jääkerrokset, niin nasta on ainoa oikea valinta.Testit tehdään monenlaisilla tienpinnoilla, joista vain yksi on tasainen jääpinta. Niitäkin kyllä esiintyy joka talvi. Testeissä pyritään kaikkiin Suomen maanteilla oleviin yleisimpiin olosuhteisiin niin hyvin kuin mahdollista.
Eli testit vastaavat melkoisen hyvin tosielämän olosuhteita.
Mikä on sellainen talvinen olosuhde, joissa kitkat ovat parempia kuin nastarenkaat? Jos paremmuudella tarkoitetaan renkaan pitokykyä. Sellaista ei noissa lukuisissa testeissä ole ainakaan tullut esiin.
Testeissä on aina tullut esiin, että nastarengas on kaikentyyppisiin liukkaissa olosuhteissa selvästi kitkarengasta parempi ( kun paremmuudella tarkoitetaan pitokykyä). Muissa olosuhteissa ei merkittäviä eroja ole.
Tuosta olen ihan samaa mieltä, että, pitää ymmärtää ja osata ajaa kelin ja tietysti autossa olevien renkaiden mukaan. Sehän pätee aina ja kaikkiin renkaisiin, niin kesä- kuin talvirenkaisiin.
Kyllä kitkoilla pärjää ihan hyvin ja varsinkin täällä Helsingissä, jossa teitä suolataan jatkuvasti valtavilla määrillä. Myös muu pk-seutu on kyllästetty suolalla vähänkin vilkkaampien teiden osalta. Sivuteiltä myös hiekotetaan kiitettävästi.
Ja kyllä maanteilläkin ja sivuteillä. Minä käy mökilläni usein myös talvisin ja silloin joudun kulkemaan pienempiä sivuteiltä muutaman kymmenen kilometrin matkan. Kitkoilla on menty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko koskaan joutunut nelipyöräluisuun kitkoilla 100 km/h nopeudella ja odottanut milloin pysähtyy?
Olen joskus, mutta hyvin oikeni kun ei hätäillyt. Samaan luisuun voi joutua nastoillakin ja korjaus toimii samoilla periaatteilla. Ei oikein avautunut mitä oikein hait?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testit tehdään monenlaisilla tienpinnoilla, joista vain yksi on tasainen jääpinta. Niitäkin kyllä esiintyy joka talvi. Testeissä pyritään kaikkiin Suomen maanteilla oleviin yleisimpiin olosuhteisiin niin hyvin kuin mahdollista.
Eli testit vastaavat melkoisen hyvin tosielämän olosuhteita.
Mikä on sellainen talvinen olosuhde, joissa kitkat ovat parempia kuin nastarenkaat? Jos paremmuudella tarkoitetaan renkaan pitokykyä. Sellaista ei noissa lukuisissa testeissä ole ainakaan tullut esiin.
Testeissä on aina tullut esiin, että nastarengas on kaikentyyppisiin liukkaissa olosuhteissa selvästi kitkarengasta parempi ( kun paremmuudella tarkoitetaan pitokykyä). Muissa olosuhteissa ei merkittäviä eroja ole.
Tuosta olen ihan samaa mieltä, että, pitää ymmärtää ja osata ajaa kelin ja tietysti autossa olevien renkaiden mukaan. Sehän pätee aina ja kaikkiin renkaisiin, niin kesä- kuin talvirenkaisiin.
Kyllä kitkoilla pärjää ihan hyvin ja varsinkin täällä Helsingissä, jossa teitä suolataan jatkuvasti valtavilla määrillä. Myös muu pk-seutu on kyllästetty suolalla vähänkin vilkkaampien teiden osalta. Sivuteiltä myös hiekotetaan kiitettävästi.
Ja kyllä maanteilläkin ja sivuteillä. Minä käy mökilläni usein myös talvisin ja silloin joudun kulkemaan pienempiä sivuteiltä muutaman kymmenen kilometrin matkan. Kitkoilla on menty.Jarrutus testit tehdään tasaisella ja kiillotetulla pinnalla ihan siitä yksinkertaisella syyllä, että muuten ne eivät olisi vertailukelpoisia keskenään. Mutkaratatesti on se mikä milloinkin on olosuhde.
Renkaissa kait kokonaisuus on tärkeä ominaisuus jos kaikki osa-alueet ovat tasapainossa, eikä ole mitään todella surkeaa ominaisuutta?'
Contin kitka sai samat tai paremmat pisteet kuin 6 nastarengasta ja vain kaksi nasta rengasta sai 0,1 ja toinen 0,2 pistettä enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jarrutus testit tehdään tasaisella ja kiillotetulla pinnalla ihan siitä yksinkertaisella syyllä, että muuten ne eivät olisi vertailukelpoisia keskenään. Mutkaratatesti on se mikä milloinkin on olosuhde.
Renkaissa kait kokonaisuus on tärkeä ominaisuus jos kaikki osa-alueet ovat tasapainossa, eikä ole mitään todella surkeaa ominaisuutta?'
Contin kitka sai samat tai paremmat pisteet kuin 6 nastarengasta ja vain kaksi nasta rengasta sai 0,1 ja toinen 0,2 pistettä enemmän.Pisteitä antaa testaajat, ihmisethän pisteille on ihmiset antaneet painoarvon jakriteerin. . Mitatut tulokset ovat ne, joilla on merkitystä. Maanteilla ja kaduilla ei pisteitä ole kukaan antamassa eikä pisteet siellä aita yhtikäs mitään,
Tottakai renkaissa kokonaisuus merkitsee. Tuohon kokonaisuuteen noissa testeissä vaikuttaa myös arvioita ja osatestejä, joilla ei sinänsä ole minkäänlaista merkitystä renkaiden talvikelien turvallisuuden kanssa.
Tosiasiassa jarrutustestit, ’mutkaratatestit’ ja myös kiihtyvyyskin, ovat oleellisia ominaisuuksia , kun renkaiden talvisten ominaisuuksien turvallisuutta mitataan. Tärkeää toki on se, että olosuhteet ja erityisesti mitattaviin faktojen osalta, ovat kaikille mahdollisimman samanlaiset, muutenhan testit eivät olisi ’reilut’. Ei testiolosuhteita tietenkään pidä tahallisesti muokata, joitain suosiviksi.
Melu, miellyttävyys, yms seikat, joilla on myös painoarvoa, kun renkaita pistetään järjestykseen.
Jos talvirenkaiden turvallisuus talviolosuhteissa on tavoitteena saada esiin, niin tuon ’mukavuusarvot’ eivät tietenkään saa vaikuttaa noita renkaan mitattavia pitokykyjä eri olosuhteiden osatesteissa vähentävästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen joskus, mutta hyvin oikeni kun ei hätäillyt. Samaan luisuun voi joutua nastoillakin ja korjaus toimii samoilla periaatteilla. Ei oikein avautunut mitä oikein hait?
Juu sama. Siinä on jo monta asiaa ennakoinnin varassa ja reakointiin kun tehty monta virhettä, erhettä ja osaamattomuutta jos niin käy....
- Anonyymi
Eiköhän tuo ole jokaisen tiedossa.
- Anonyymi
Höpöö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi982550Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302345Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen192088Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663931672- 1121547
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1621287Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2651095- 71994
- 79946
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920