Joulu tropiikissa, kauan , kauan sitten

Pyynnöstä.
Olen kertonut tästä kyllä ensimmäisessä kirjassani joka on omaelämänkerrallinen. Tämä ei ole satua, vaan silkkaa nostalgiaa.

Joulu kauan sitten, kaukana kotoa

Ensimmäistä kertaa olin yksin, ilman omaa perhettä, sisaruksia tai vanhempiani ja joulu oli tulossa. Ensimmäinen joulu aikuisena, vieraassa maassa, kaukana kotoa ja vaikka mikään ei tuntunut tutulta, niin olinhan vasta 21 ja kaikki uusi viehätti ja kiinnosti, niin myös jouluvalmistelut roomalaiskatolisessa maassa, jonka eteläkärki on päiväntasaajalla, pohjoisia rantoja huuhtelee Karibian turkoosit vedet.

Veljeni, jonka kanssa jaoimme asunnon oli lähtenyt paikallisten ystäviensä kanssa maalle ja siellä koonneet metsästysporukan safarille itäisille ruohotasangoille, jossa riista oli runsasta: peuroja, villisikoja, kapybaroja ja lintuja. Onhan sinulla poikakaverisi, hän oli sanonut minulle. Vietä joulua heidän kanssaan.

Joulukuun seitsemännen päivän iltana olimme poltelleet kynttilöitä jalkakäytävällä talon edessä, kuten kaikki muutkin. Juhlistimme Neitsyt Marian tahrattoman sikiämisen merkkipäivää sytyttämällä kynttilöitä valaisemaan Marian ja Joosefin tietä Betlehemin seimelle ja merkiksi siitä että avaamme kotimme ja sydämemme joulun sanomalle: Jeesuslapsen syntymälle. Perheet kokoontuvat talojen edustalle, etupihoille ja parvekkeille, syömään pikkuisia lihapiirakoita, maissikakkusia, voitaikinasta leivottuja hojaldreja ja juomaan kupillisen kahvia, kuumaa kaakaota tai pikku pikarillisen makeaa viiniä naapureiden kanssa.

Radiosta soivat joululaulut, useimmiten lapsikuorojen laulamana: perinteiset espanjalaiset villancicot, jotka kaikki kertoivat vaelluksesta Betlehemiin. Paimenet, enkelit, lapset, maaseudun kansa olivat kaikki matkalla Betlehemiin tervehtimään kuningaslasta jonka syntymisestä profetiat puhuivat.
Kaupungit kadut olivat muuttuneet valomereksi, kaikkialta kantoi iloinen puheensorina, ruuan tuoksu, joululaulut ja tamburiinien helinä.

Seuraavalla viikolla olin yksin kotona työpäivän jälkeen ja mietin miten jouluni viettäisin. Opetin englantia kielikoulussa ja oppilaamme, etupäässä nuoria aikuisia, lähtisivät kohta lomalle ja veljeni oli lähtenyt metsästämään. Poikaystäväni F. oli kyllä kutsunut minua viettämään joulua kotonaan San Fernandon esikaupunkitalossa, jossa oli marmorilattiat ja sisäpuutarhat ja jossa keittiössä emännöi tummatukkainen pieni intiaaninainen. Vierastin talon rouvaa, joka sipsutteli korkeakorkoisilla kengillään ympäriinsä ja ohjeisti palvelijatartaan ja komenteli miestään ja leperteli pienille doberman miniatyyrikoirilleen. Eikä meillä ollut yhteistä kieltäkään. Hänelle minä olin vain joku ”gringa” johon hänen kuopuksensa oli hurahtanut, tilapäisessä mielenhäiriössä.

”Novena”, yhdeksän päivää ennen joulua oli alkanut ja perheet kokoontuivat vuorotellen toistensa kodeissa, joihin oli rakennettu joulukylä, miniatyyri-Betlehem, yleensä ruokasaliin tai sisäpatiolle. Vuorenrinteet olivat täynnä pikkuisia taloja, palmupuita, kylän väkeä ja kaiken keskellä, vuoren rinteessä oli talli, jossa oli seimi, härkiä ja aaseja, lampaita ja Maria ja Joosef, mutta seimi oli tyhjä, kunnes 24 päivän iltana sinne ilmestyi Jeesuslapsi, enkelit tallin yläpuolelle taivaalle laulamaan ja tähti kaiken ylle.

Novenan viettoon kuului jouluevankeliumin lukeminen, lapset ja aikuiset lauloivat tamburiinien ja muiden rytmisoittimien säestyksellä joululauluja ja sitten oli tarjolla joulunajan leivonnaisia ja joulujuomia. Tunnelma oli samalla kertaa harras ja iloinen.

Jolukuusi, yleensä keinokuusi, oli löytänyt tiensä myös kolumbialaiseen kotiin ja se oli pohjoisamerikkalainen tuontiartikkeli, joskus se pyöri kellojen kilistessä, joskus se säihkyi lumisena. S ei kuitenkaan ollut kuin sivuosassa kodin joulukoristelussa.

11

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän oli erilaista kuin suomalainen joulusauna, lanttuloora ja 8 kg: n harmaasuolattu kinkku.
      Fiilistä kuitenkin!
      Mkr.

    • Kiitos Paloma!
      Tuota Marian ja Josefin matkan valaisemista Beetlehemiin me täällä kylmässä Pohjolassakin haluamme valaista. Näen naapurienkin laittaneen ulos ledien tuiketta , valotähtiä ja kynttelikköjä ikkunoille, mutta pakkanen estää meitä yhteisönä juhlimasta ulkona.

      Täällä maistellaan sesongin ekaa glögiä, oma mustaherukkamehu pohjana, loraus yrttistä Jägermeisteria,…ei ehkä mene jatkoon, mutta lämmittää. Hyvää adventin sikas ja terveiset meiltä teille sinne Dal- joelle!
      ❄️❄️❄️

      • Anonyymi

        adventin aikaa…kännykässä s ja a on vierekkäin😊
        R:na


      • Anonyymi kirjoitti:

        adventin aikaa…kännykässä s ja a on vierekkäin😊
        R:na

        :) kyllä ymmärsin ettei ollut mistään siasta kysymys.
        Hyvää adventinaikaa ja joulunodotusta etelärannikolle myös, siis Suomeen .


    • Anonyymi

      Mielenkiintoista! Minulla on vastaavanlaisia kokemuksia eräästä toisesta maasta myöskin kauan sitten.
      Onko kirjasi oikeasti julkaistu ja löydettävissä esim. kirjastoissa jne?
      Haluaisin lukea sen.
      Olen myös aloittanut kirjoittaa kirjan omista kokemuksistani. Mutta kestää vielä aikaa.

      • On toki, esikoiseni Lempeät tuulet Tyyneltämereltä kertoo juuri Kolumbianvuosistani. Ainakin Helmet-kirjastosta löytyy ja kaksi muutakin kirjaani on siellä. Viimeisin on tilauksessa.


    • Anonyymi

      Omakustanteita kaikki ?

      • Viimeisin on puolikustanne. En ole edes tarjonnut niitä kustantamoille, paitsi ensimmäistä jota tarjosin muutamalle suomalaiselle suurelle kustantamolle, Minulle tämä on pikemminkin mieluinen harrastus ja en edes odota siitä olevan rahallista hyötyä. Tietysti olisi hyvä jos saisi senverran kirjoja kaupaksi että kustannukset peittyisivät.


    • Anonyymi

      Karibialla 1976 :D

      Vanha Skönö

      • Jouluna?
        Varmasti tunnistit värikkyyden, lämmön ja yhteisöllisyyden kertomuksestani.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Jouluna?
        Varmasti tunnistit värikkyyden, lämmön ja yhteisöllisyyden kertomuksestani.

        Tankkilaivalla seilasin :D

        D.S.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe