Kuka on vaihtanut asuntoa eläkkeelle jäätyään?
Muuttoa kovasti mietin, se pitäisi tehdä kun vielä JAKSAA,
muuten tullee muut muuttajat.
- Mutta kun tulet vahaksi, sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen,
joka vie sinut sinne, minne sinä et tahdo. -
Kaupungin keskustaan, lähelle kauppoja, palveluita, kuntosalia ja uimahallia,
joihin pääsisi hyvin jalkaisin.
Pääsisi autosta eroon.
Alkaahan sitä tässä iässä olla jo vaarana liikenteessä,
reaktiot heikkenee.
Liukkaista ei pääse eroon kuin etelään muutolla?
Hyvin suunniteltu seniorien kylä sen olla pitäisi,
mistä vaan sellainen löytyisi?
beataB (suunnitellen..)
Muutto eläkeläisenä
30
2824
Vastaukset
Minä muutin eläkkelle päästyäni entiselle kotipaikka kunnalleni.Oli sillai helppoa kun oli työsuhdeasunto.Nyt on löytynyt uusiakin ystäviä paljon,ja pääsi kokonaan niistä"työympyröistä"pois.
- AnneMarja
Vielä on muutama vuosi jäljellä kunnes pääsen eläkkeelle, mutta vaikka asun jo nyt melko lähellä kauppakeskusta pääkaupunkiseudulla, niin mieleen tulee, että pitäisi päästä ihan viereen! Ei tarvtise sitten olla huolissaan busseista (kun ei ole autoakaan) ja sitten täytyy sanoa, että itse olen sellainen, joka tykkään pienestä ihmisvilinästä ympärilläni - se tuo elämää ja tunteen, että on elämässä mukana, vaikka asuukin yksin. Luulen, että se voi olla hyvä kun ikää tulee ja sen myötä ehkä joskus mahdollisia liikkumisrajoitteita (?). Kyllä minä pidän luonnon rauhastakin, mutta enemmän pidän siitä, että näkee ihmisiä päivittäin ja voi vaihtaa tuttujen kanssa muutaman sanan torilla ja kaupoissa.
Mutta meitä on niin monenlaisia, ymmärrän niitäkin, jotka hakeutuvat luonnon rauhaan, hiljaiseloon.
Kaikille toivon mahdollisimman miellyttäviä eläkepäiviä ja pitkää, pirteää elämäntaivalta!
Minä ainakin odotan "kolmatta ikäkauttani" ja suunnittelen mielessäni jo nyt hiukan, miten haluan järjestää elämääni kun ei sitten enää ole ansiotyö, joka vie aikaani! Suunnitelmiini kuuluu muutto - jonnekin.... en ihan vielä ole varma mihin, mutta ajatuksia on. Eihän sitä tietenkään voi kaikkea suunnitella vuosia etukäteen kun elämä aina pistää jotain kapuloita rattaisiin, mutta jos kuitenkin itse suunta olisi selvillä ajoissa, niin sitten tietää jo mihin kannattaa alkaa keskittyä.
Vaikeinta muutossa on se, että muuttaisin pienempään ja pitäisi osata päättää, mistä kaikesta voi luopua, mistä ei.... Mutta ehkä sekin selviää tässä pikkuhiljaa, matkalla kohti kuuttakymmentä.... - beataBarbara*
Hyvä, jos on kotipaikkakunta, minne mennä ja tuttuja.
Omistusasunto saattaa olla monelle taakka,
jos siitä ei ”pääse” eroon.
Mutta kun on niin monta kertaa joutunut
muuttamaan, ettei ole niin kuin ”juuria” missään,
tai ovat katkenneet tai moneen kertaan ovat
yrittäneet juurtua uudelleen.
Aina vaan on joutunut repäisemään irti.
Se tekee asiasta ongelmallisemman.
beataB ( edelleen pohtien..) - Vanha kääkkä
beataBarbara* kirjoitti:
Hyvä, jos on kotipaikkakunta, minne mennä ja tuttuja.
Omistusasunto saattaa olla monelle taakka,
jos siitä ei ”pääse” eroon.
Mutta kun on niin monta kertaa joutunut
muuttamaan, ettei ole niin kuin ”juuria” missään,
tai ovat katkenneet tai moneen kertaan ovat
yrittäneet juurtua uudelleen.
Aina vaan on joutunut repäisemään irti.
Se tekee asiasta ongelmallisemman.
beataB ( edelleen pohtien..)En voisi edes kuvitella muuttavani lapsuudenaikaiseen pikkukaupunkiini. Vaikka se on muuttunut paljon, niin kaikki muistuttaisi niistä ikävistä kokemuksista, joita siellä oli. Juorujen pesä, kaikki tiesivät toistensa asiat. Ilkeät naapurit, ahdistava koulu. Kaupunkilaisten ajattelumaailmaa kuvaa se, että oli ihmisiä, jotka tunnettiin vain pilkkanimillä, kuten aviopari "Mätä ja Räkä", kioskikauppias "Höpö-Saima", "Lapamato" jne. En tiedä kenekään em. mainittujen henkilöiden oikeaa nimeä.
Nyt ovat lisäksi kaikki silloin tuntemani ihmiset kuolleet tai muuttaneet muualle. Alue on pahaa työttömyysseutua. Olen käynyt siellä joskus luokkakokouksissa, mutta lähes kaikki luokkatoverini tulevat kokouksiin muualta Suomesta. - Kaupungin ihana arkkitehtuuri on tuhottu 60-luvulla. (Esim. silloin oli mahdollista repiä maan tasalle Engelin piirtämä rakennus. Upea pääkatu on vain varjo entisestään.)
Vaikka juureni ovat kai siellä, niin olen nyt asunut pääkaupunkiseudulla 30 vuotta, ja tänne aion jäädä. Minulla on asunto 1. kerroksessa hissittömässä talossa, joten jaksan vielä kauan asua tässä. Tuntuu, että olen vieras kaikkialla, sillä olen vaihtanut paikkakuntaa vaikka miten monta kertaa. - Onneksi en sentään ole muuttanut maasta toiseen, kuten eräät serkkuni. He ovat asuneet 5:ssä eri maassa, ja he ovat todella juurettomia. Nyt he asuvat USA:ssa ja ihailevat Suomea aivan epärealistisella tavalla.
Asuin aikaisemmin lähiökeskuksessa, missä oli kaikki palvelut 100 metrin säteellä.
Oli terveyskeskus, apteekki, pankki, posti, pari elintarvikemyymälää ja muita pieniä liikkeitä,
hyvät kulkuyhteydet keskustaan.
Jätin kaiken ja muutin maalle, missä viimeinenkin yhteiskunnan palveluista, hammaslääkärin vastaanotto, lakkautettiin. Kylällä on vaan pieni osuuskaupan sivumyymälä.
Ajattelin, että terveyttänsä ei voi taata, asuipa maalla tai kaupungissa kaikkien palveluitten keskellä. Ja loppu tulee aikanaan. Millä tavalla se sitten tulee, siihen ei voi varautua.
Nyt järjestän elämäni vaan sillä tavalla että tunnen viihtyväni.
Kaupungissa oli liikaa häiritsevää säpinää, täällä luonnon keskellä on rauhallista.- beataBarbara*
Olisiko niin, että ihminen haluaa vaihtelua.
Kun on ollut paljon maalla niin,
Mannerheimin tiellä on yhtä ”juhlaa”
totesi serkkuni, kun mökiltään palasi.
Työpaikkakunnallaan oleva on niin kuin liian tuttu,
kun on kaikkea nähnyt ja kuullut.
Herra varjelkoon minua tuonne, tämän
kylän vanhusten osastolle joutumasta!
Vähän niin kuin turistina on paljon helpompaa
sopeutua, kun ei ole mitään ennakkoasenteita?
- Vaihtelu virkistää sano papin rouva,
kun renkiään pussas -
beataB ( hymyillen..)
Kyllä muutto onnistuu. Ajatuksesi ovat niin asunnon sijainnin kuin autonkin suhteen hyvin järkeviä.
Kyllä on olemassa kunta jossain Keski-Suomessa, joka on keskittynyt senioriasukkaiden hankkimiseeen.- beataBarbara*
Taitaa olla niin, että se on pohjoisessa,
se Suomen ainoa seniori kylä,
Oulun aseman takana.
Kuulemma kuin pienois-kylpylä kaupunki,
jossa katetut käytävät vievät itse ”hotelin” aulaan.
Caritas-kylä nimeltään.
beataB (kuinkahan tuonne pääsis?..)
- Rauha
Omat vanhempani muuttivat yli 70-vuotiaina useita kertoja, pisin muuttomatka yli 600 km. Tosin heillä oli toisensa ja muuton houkuttelijana yhden lapsensa perhe, jonka lähellä he asuivat eläkeläisinä jokaisella paikkakunnalla.
Jos sinulla on omaisia tai muita ystäviä uudenkin asuinsijan lähellä, niin siitä vain! Välillä olen minäkin haikaillut palata lapsuuden maisemiin. Se olisi pitempi muuttomatka.- beataBarbara*
Lapset ovat maailmalle lentäneet
ja eri paikkoihin hajonneet.
Elävät omaa elämäänsä ja
minä itsekkäästi omaani.
Kukas nyt niitten perässä enää
”jaksaa juosta”?.
Joskus vaan.
Kyllä se paikka vielä löytyy.
beatB (haikaillaan edelleen..)
- Roope63
kyllä synnyin mailleni
siellä linnut laulaa ja
tuuli puhaltaa, metsä huminoi
kosket kohisee voimaansa
Siellä vilja heiluu tuulessa
ja lumi lentää talvella tuiskuna.
Täällä minun juureni on ja
tänne saavuin takaisin kaukaa
kotimaani kiertäen.- beataBarbara*
Onnellinen Sinä.
Voiko tuota enää kauniimmin sanoa.
beataB (ah.!..)
- Mökki vierailija
Olen muuttanut useita kertoja asuinpaikkakuntaa. Ystäviä on tullut ja mennyt. Haikailen jälleen muuttoa, siis "vielä kerran". Lasten perässä ei ole mitään ideaa kulkea, voivathan hekin muuttaa paikkakuntaa. Juurilleni ei ole kaipausta, taidanpa olla ikuinen kulkuri, etsijä.
Asian tiimoilta, ystävä perhe kutsui mökille. Ei ollut mitkään lepopäivät, vaan isäntä oli järjestänyt työleirin vieraille.
Tässä sitä ollaan paikat hellinä raadannasta, uuvuksissa väsyneenä.
Ihmettelen mökkielämän ihanuutta kun siellä odotetaan tehtävän töitä,vieraidenkin oman väen kanssa. Isäntä huhkii hemmon lailla, jos ei ole muuta pitää siirtää halkopino paikasta toiseen emäntää juoksutetaan isännän käskyillä.Isäntä on ns työnarkomaani.
Onko tällainen sitä mökkielämän ihanuutta, sain tästä vierailusta tarpeekseni, mutta mökki jäi katosta lattiaan saakka putsattuna ja vielä matotkin pestyinä kuivumaan.Leivontaa pakastimeen ym. Joku raja pitää orjatyövoiman käytösäkin olla. Tottakait kohtuudella osallistuu töihin mutta tämä 2 vrk meni jo yli hilserajan. - eltk
Tuumasta toimeen, itse muutin eläkkeellä ollessa. Hyvin menee, kaikki palvelut on lähellä, mutta autosta en ole malttanut luopua mutta harkinnassa on. Uusia ystäviä, ja uusi asunto antavat vaihtelua elämälle.
- Kuka tietää?
Millaisia palvelutalot ovat? Olen nyt 62-vuotias ja asun yksin. Ovatko ne jotakin kuoleman odotushuoneita muistuttavia paikkoja? Asun nyt paikassa, joka on suhteellisen lähellä palveluita, ja autosta en haluaisi luopua. Olisi vain mukava ajatella, että olisi joku, joka maksusta siivoaa tai pesee pyykit. Onko palvelutaloissa niin? Vai ovatko palvelutalot vain gryndereiden ideoita, jolla ne saavat valtion avustusta rakentamiselle tarjoamatta mitään vastineeksi?
- beatbarbara*
Kuka tietää? kirjoitti:
Millaisia palvelutalot ovat? Olen nyt 62-vuotias ja asun yksin. Ovatko ne jotakin kuoleman odotushuoneita muistuttavia paikkoja? Asun nyt paikassa, joka on suhteellisen lähellä palveluita, ja autosta en haluaisi luopua. Olisi vain mukava ajatella, että olisi joku, joka maksusta siivoaa tai pesee pyykit. Onko palvelutaloissa niin? Vai ovatko palvelutalot vain gryndereiden ideoita, jolla ne saavat valtion avustusta rakentamiselle tarjoamatta mitään vastineeksi?
Sen muutaman kerran, kun olen palvelutalossa vieraillut, ei se ole kerrostaloa kummemmalta näyttänyt. Rappukäytävä ovineen ja nimineen. Jossain kerroksessa on sitten ruokasali ja muita tarpeellisia palveluhuoneita ( keittiö, terveydenhoitaja, kuntosali, jalkahoitaja, kirjasto, pyykkitupa ym.)
Siellä voi asua huoneistossa omassa rauhassaan ilman palveluitakin, jos niin haluaa, aivan kuin missä tahansa asunnossa.
Tai siivouttaa, pesettää pyykkinsä, syödä jne. maksua vastaan, oletan.
Hinnat ovat kai kuntakohtaisia.
Yksityiset palvelutalot voivat olla hyvinkin ylellisiä, mutta kalliita, maksavat maltaita. Eläke menee, eikä piisaakaan sellaisissa.
Kyllä ne kuoleman odotushuoneet ovat enemmän siellä Tk:n vuodeosastolla.
Tietääkö joku näistä palvelutalosysteemeistä?
beataB (kysellen..?)
- Mimmu
Uudesta kodista ei ole vielä tietoa, mutta kovalla kädellä hävittelen turhaa roinaa, jota on tähän nykyään turhan suureen asuntoon kertynyt, jotta muuttaminen on sitten helpompaa, kun se oikea löytyy. Jaksamista kysyy jo tämä hävitystyö, mutta tehdä täytyy kun vielä jaksaa.
Palvelutalo olisi ehkä hyvä ratkaisu, eipä tarvis muuttaa enää senjälkeen, mutta viihtyisikö siellä, siinä taas tuhannen taalan kysymys.
On meillä vanhoilla murheita...huoh!- beatabaraba*
Siinäpä se, ihminen on kuin hamsteri, kaikkea kerää. Olen täksi kevääksi laittanut myös ohjelmaani tavaroiden hävitystä, mutta on se niin tympeetä hommaa, se roskiensa tonkiminen.
Sota-ajan perua on, että kaikki säästetään alkaen narunpätkistä ja kirjekuorista, ne ovat niin hyvää suttupaperia
Muistuupa mieleeni eräs ystäväni, joka perusteellisen siivouksen jälkeen ihasteli kaunista, roinasta tyhjää kotiansa. Kohta hän koputti ovelle ja kysyi olisiko minulla lainata paperia ja narua, hänen pitää tehdä paketti
Olisipa kuin se muinainen mies, - kun otti repun selkäänsä ja pani hatun päähänsä niin totesi: ”Nyt on kaikki saman katon alla.”
Olen ajatellut, että se on sama missä se tuoli on, josta Tv:tä katson ja nyt tulee lisäksi tämä tietokonetuoli. 2 tuolia ja sänky, niitähän sitä enää tarvitsee ja niissähän sitä suurimman osan ajastansa viettää.
beatB (näpytellen…) beatabaraba* kirjoitti:
Siinäpä se, ihminen on kuin hamsteri, kaikkea kerää. Olen täksi kevääksi laittanut myös ohjelmaani tavaroiden hävitystä, mutta on se niin tympeetä hommaa, se roskiensa tonkiminen.
Sota-ajan perua on, että kaikki säästetään alkaen narunpätkistä ja kirjekuorista, ne ovat niin hyvää suttupaperia
Muistuupa mieleeni eräs ystäväni, joka perusteellisen siivouksen jälkeen ihasteli kaunista, roinasta tyhjää kotiansa. Kohta hän koputti ovelle ja kysyi olisiko minulla lainata paperia ja narua, hänen pitää tehdä paketti
Olisipa kuin se muinainen mies, - kun otti repun selkäänsä ja pani hatun päähänsä niin totesi: ”Nyt on kaikki saman katon alla.”
Olen ajatellut, että se on sama missä se tuoli on, josta Tv:tä katson ja nyt tulee lisäksi tämä tietokonetuoli. 2 tuolia ja sänky, niitähän sitä enää tarvitsee ja niissähän sitä suurimman osan ajastansa viettää.
beatB (näpytellen…)eläkkeelle päästyämme 20v, sitten etelään ouluun,vaan tuli ikävä omaa taloa omia pihapuita, kukkapenkkejä ja sitä kun kaikki vastaantulijat eivät tunteneetkaan niinkuin pienellä paikkakunnalla,itkin menin kirkkoon itkemään ,luulivat varmaan että syntejään itkee,ei voinut lapsille näyttää kuinka ikävä oli, korkeat kerrostalot silmä pysähtyi niihin ei nähnyt,murrosikäiset lapset kiukuttelivat miksi piti lähteä jalaverit jättää tyttö sanoi että hän on kuin hiiri kenkä laatikossa omassa huoneessaan,haimme merenrannasta kaisloja verhosin nuotalla seinät ja pistelin kaislat nuota silmukkoihin huoneesta tuli kaislikko,no me kotiuduttiin,muutta kerrostaloihin en tottunut näköön, eivat olleet suhteessa itseeni,pieni ihminen, korkeita rumia, ihmiset oli mukavia,miten ne olivat sopeutuneet niihin taloihin, sinne olisi ollut helppo kotiutua juuri ihmisten vuoksi,oulu oli hyvä paikka,mutta muutimme pienempääm kotokyläämme, eikä ole ollut valittaminsta, paljon sukua ja monipuolinen paikka mutta vielä on oulu vaihtoehto,
- Riitta
pääsky kirjoitti:
eläkkeelle päästyämme 20v, sitten etelään ouluun,vaan tuli ikävä omaa taloa omia pihapuita, kukkapenkkejä ja sitä kun kaikki vastaantulijat eivät tunteneetkaan niinkuin pienellä paikkakunnalla,itkin menin kirkkoon itkemään ,luulivat varmaan että syntejään itkee,ei voinut lapsille näyttää kuinka ikävä oli, korkeat kerrostalot silmä pysähtyi niihin ei nähnyt,murrosikäiset lapset kiukuttelivat miksi piti lähteä jalaverit jättää tyttö sanoi että hän on kuin hiiri kenkä laatikossa omassa huoneessaan,haimme merenrannasta kaisloja verhosin nuotalla seinät ja pistelin kaislat nuota silmukkoihin huoneesta tuli kaislikko,no me kotiuduttiin,muutta kerrostaloihin en tottunut näköön, eivat olleet suhteessa itseeni,pieni ihminen, korkeita rumia, ihmiset oli mukavia,miten ne olivat sopeutuneet niihin taloihin, sinne olisi ollut helppo kotiutua juuri ihmisten vuoksi,oulu oli hyvä paikka,mutta muutimme pienempääm kotokyläämme, eikä ole ollut valittaminsta, paljon sukua ja monipuolinen paikka mutta vielä on oulu vaihtoehto,
Muuttamista minäkin olen mielessäni pyöritellyt. Olen koko ikäni asunut Helsingissä, mutta kaipaisin jonnekin pienempään rauhalliseen kaupunkiin. Pelottaa vain, että muuttaa jonnekin, missä on häirikkönaapureita ja lisäksi en tunne muita kaupunkeja hyvin.
Minua kiinnostaa myös Ncc:n rakentamat kerrostalot, joihin yli 50-vuotiailla on etuosto-oikeus. Ne ovat lähellä palveluita, mutta taloissa ei ole kai tarjota apua asukkaille. Itse asuisin mielelläni talossa, jossa on minunikäistä väkeä, eikä juhlivaa nuorisoa.
Tanskassa on kuulemma vanhuksille omia rivitaloyhteisöjä, joissa on yhteistä toimintaa. Se sopisi hyvin minun kaltaiselle yksinäiselle. Tällainen olisi omine pihoineen unelmani. Riitta kirjoitti:
Muuttamista minäkin olen mielessäni pyöritellyt. Olen koko ikäni asunut Helsingissä, mutta kaipaisin jonnekin pienempään rauhalliseen kaupunkiin. Pelottaa vain, että muuttaa jonnekin, missä on häirikkönaapureita ja lisäksi en tunne muita kaupunkeja hyvin.
Minua kiinnostaa myös Ncc:n rakentamat kerrostalot, joihin yli 50-vuotiailla on etuosto-oikeus. Ne ovat lähellä palveluita, mutta taloissa ei ole kai tarjota apua asukkaille. Itse asuisin mielelläni talossa, jossa on minunikäistä väkeä, eikä juhlivaa nuorisoa.
Tanskassa on kuulemma vanhuksille omia rivitaloyhteisöjä, joissa on yhteistä toimintaa. Se sopisi hyvin minun kaltaiselle yksinäiselle. Tällainen olisi omine pihoineen unelmani.matka kaikkiin palveluihin olen keskellä kylää ja on palveluja harrastus mahdollisuuksia kaikki lähellä ,koskaan en ole niin rauhassa saanut harrastella, ei tarvitse autoa lämmittää ja ikkunoita raaputtaa ja jäätyneellä autolla kulkea,maalle pääse sekin on lähellä,en lähtisi enää syrjiin asumaan, mutta jos olisin mennyt vieraalle paikkakunnalle niin en tiedä sitten ,tulisko ikävä, sellainen kylä jonka sanoit olisi hyvä jos ovat sopuisaa väkeä vanhainkodilla olivat vanhukset kyllä toisilleen aika kovia,
- Leny
Muutin kolme vuotta ennen eläkkeelle jäämistäni tähän asuntooni. Edellisessä asunnossa ei ollut hissiä, joka mielestäni on oltava koska ei tiedä tulevista krempoistansa. Palvelut ja kulkuyhteydet ovat hyvät. Harrastuksiini helppo päästä. Tämä yhtiö on kummallinen, kun täällä ei ole lapsia. Eläkkeellä olevia pariskuntia ja yksinäisiä (naisia). Omassa rapussani on 20 asuntoa, joista vain neljässä on pariskunta. Hiljaista on kuin huopatossutehtaassa. Kyllä kannattaa ajoissa vaihtaa asuntoon, jossa parhaiten pärjää mahdollisimman pitkään.
- fiiuliN
Asun pienessä mökissä noin 2:n km:n päässä kuntamme keskustasta.
Olen ollut tähän saakka melko hyvin kulkemaan pääseväinen, enkä ole pitänyt tuota matkaa terveyskeskukseen ja linja-autollekaan rasituksena.
Mutta nykyisin kun on tullut niitä mainitsemiasi "kremppoja" niin olen ajatellut, jospa pääsisin kunnan palvelutaloon. Mies ei kuitenkaan ajatukseeni ole innostunut ja sanoo, että hän ei lähde minnekään ennenkuin jalat edellä kannettaan.
Tyttäreni, jonka työ liittyy paljon vanhusten asumiseen, sanoo aina että olisi parempi ensin ja nuorempana siirtyä juuri noihin palvelutaloihin, sillä vanhukset jotka kotoansa joutuvat suoraan vanhainkoteihin, menettävät osittain elämänhalunsa ja surkastuvat liian nopeasti.
Mielelläni muuttaisin , mutta miten.... - Leny
fiiuliN kirjoitti:
Asun pienessä mökissä noin 2:n km:n päässä kuntamme keskustasta.
Olen ollut tähän saakka melko hyvin kulkemaan pääseväinen, enkä ole pitänyt tuota matkaa terveyskeskukseen ja linja-autollekaan rasituksena.
Mutta nykyisin kun on tullut niitä mainitsemiasi "kremppoja" niin olen ajatellut, jospa pääsisin kunnan palvelutaloon. Mies ei kuitenkaan ajatukseeni ole innostunut ja sanoo, että hän ei lähde minnekään ennenkuin jalat edellä kannettaan.
Tyttäreni, jonka työ liittyy paljon vanhusten asumiseen, sanoo aina että olisi parempi ensin ja nuorempana siirtyä juuri noihin palvelutaloihin, sillä vanhukset jotka kotoansa joutuvat suoraan vanhainkoteihin, menettävät osittain elämänhalunsa ja surkastuvat liian nopeasti.
Mielelläni muuttaisin , mutta miten....Se ei tietysti olekaan aina niin yksinkertaista kun on kaksi mielipidettä. Te ilmeisesti jaksatte vielä tehdä tarvittavaat työt. Lumityöt ym. Ehkä mies sitten myöntyy, jos työt jäisivät kokonaan Sinun harteillesi. Asiaa kannattaa varmaan pitää vireillä ja aina välillä keskustalla. Noin niinkuin pehmitellä ja petata asiaa.
- MUMMELI11
Leny kirjoitti:
Se ei tietysti olekaan aina niin yksinkertaista kun on kaksi mielipidettä. Te ilmeisesti jaksatte vielä tehdä tarvittavaat työt. Lumityöt ym. Ehkä mies sitten myöntyy, jos työt jäisivät kokonaan Sinun harteillesi. Asiaa kannattaa varmaan pitää vireillä ja aina välillä keskustalla. Noin niinkuin pehmitellä ja petata asiaa.
Pikkukaupungissa on mielestäni hyvä asua.Olen asunut täällä koko aikuis iän eikä minua haittaa juoruilut.Ei niihin tarvitse itse välttämättä sekaantua.
On vaan ihan mukava kun on paljon tuttavia ja ystäviä.Minutkin tuntevat kaikki aikuisikäiset ,kun olin ,ensin liike-elämän palveluksessa ja sitten myöhemmin lastenkasvattaja.
Aina kun lähtee lenkille,tapaa jotain tuttuja ja kauppareissulla.
Kyllä minulle ikävä tulisi vieraassa kaupungissa ,vaikka puheliaana varmaan pian saisin uusia tuttavia.
Palvelut on hyvät.Tosin minä saan kuljetus palvelua tuon jalan takia tarvittaessa henkilökohtaisesti ja käytänkin sitä Palia talvella kun menen harrastuksiin ja oma kyytimies on töissä.
Terveys palvelut on hyvät ja harrastus mahdollisuudet hyvät ja paljon halvemmat kuin suurissa kaupungeissa.
Toinen lapsi joka asuu Suomessa kinuaa aina muuttamaan samalle paikkakunnalle heidän kanssaan
Nyt ei ole vielä mahdollista kun puoliso on töissä vielä ja tuskin sittenkään jos vielä jaksamme omakoti talon työt tehdä.
Asuntoni on rauhallisella paikalla ,saunan
jälkeen voi alasti teranssilla vilvoitella.
ei vielä muuttoa millään ei.... - rusokki¤¤
MUMMELI11 kirjoitti:
Pikkukaupungissa on mielestäni hyvä asua.Olen asunut täällä koko aikuis iän eikä minua haittaa juoruilut.Ei niihin tarvitse itse välttämättä sekaantua.
On vaan ihan mukava kun on paljon tuttavia ja ystäviä.Minutkin tuntevat kaikki aikuisikäiset ,kun olin ,ensin liike-elämän palveluksessa ja sitten myöhemmin lastenkasvattaja.
Aina kun lähtee lenkille,tapaa jotain tuttuja ja kauppareissulla.
Kyllä minulle ikävä tulisi vieraassa kaupungissa ,vaikka puheliaana varmaan pian saisin uusia tuttavia.
Palvelut on hyvät.Tosin minä saan kuljetus palvelua tuon jalan takia tarvittaessa henkilökohtaisesti ja käytänkin sitä Palia talvella kun menen harrastuksiin ja oma kyytimies on töissä.
Terveys palvelut on hyvät ja harrastus mahdollisuudet hyvät ja paljon halvemmat kuin suurissa kaupungeissa.
Toinen lapsi joka asuu Suomessa kinuaa aina muuttamaan samalle paikkakunnalle heidän kanssaan
Nyt ei ole vielä mahdollista kun puoliso on töissä vielä ja tuskin sittenkään jos vielä jaksamme omakoti talon työt tehdä.
Asuntoni on rauhallisella paikalla ,saunan
jälkeen voi alasti teranssilla vilvoitella.
ei vielä muuttoa millään ei....Mieleinen aihe, jota olen ajatellut pitkään omalla kohdallani. Ikä on 61 v. Auto on, mutta usein isännän käytössä. Kauppamatkaa 2 km. Omakotitalon siivous ja pihatyöt on rankka rasite sairauksien vuoksi, vaikka terve mieheni huolehtii suurimmaksi osaksi nalkutuksen kera. Haluaisin pienen kaksion tai yksin keskeltä keskustaa, 1. kerroksesta, jonne muuttaisin yksin ja jossa selviäisin varmaan pitkäänkin. Tiettävästi Saarijärvellä Keski-Suomessa on jokin senioriasukkaiden "koti", ent. hotelli, jos muistikuvani pitää paikkansa. Kunnalliset palvelutalot ovat turvallisia, jos sinne vaan onnistuu pääsemään. Usein sinne pääsee vain lomapaikan kautta, jolloin testataan onko paikka sopiva, kun ei enää selviä kotonaan. Yhteiset tilat ovat juorunpesiä, jossa muistetaan pienellä paikkakunnalla jokaisen negatiiviset vanhat tekemiset, mutta niistähän ei kannata välittää. Ympyrät ovat niin pienet. Huoneet ovat kuin konsanaan kerrostalossa, joissa saa olla aivan omissa oloissaan. Palvelut sen mukaan mitä haluaa: aamiainen, ruokailu, illallinen, siivous, vaatehuolto, kaupassakäynnit ym. Nämä ovat tietysti maksullisia. Kotisairaanhoitaja käy tarvittaessa. Yhteisiä ajanvietetilaisuuksia järjestetään, yleensä vapaaehtoisryhmien puolesta. On laulua, leikkejä, bocciaa, retkiä, myöskin seurakunnan hartaushetkiä. Huonoimmilla on turvarannekkeet. Hyväkuntoisimmat käyvät retkillä vammais-, eläkeläisym. ryhmien mukana. Jotkut asuvat kerrostalossa 1. kerroksessa, omassaan, palvelutalon naapurissa. He käyvät ruokailemassa ja yhteissä tilaisuuksissa rollaattorillaan palvelutalossa. Muuttoasiat kannattaa valmistella ajoissa, eikä uhitella, että en lähde kodistani kuin jalat edellä.Harvalle käy näin onnellisesti. Lähes jokaiselle kotiin jäävälle tulee tilanne, että muut pakkaavat tavarasi ja päättävät puolestasi missä on paikkasi. Voi mennä pitkään ennenkuin vakipaikka järjestyy. Kun vanhusta siirretään paikasta toiseen (sairaala, vanhainkodin kuntoutusosasto, koti, jossa kaatuu, sairaala, palvelutalo, jossa kaatuu, sairaala, vanhainkodin kuntoutusosasto), niin vanhus tulee sekavaksi, mieli on maassa ja viimeisetkin elämänhalut kadonneet. Onko se oikein raskaat sota- ja puutevuodet, jälleenrakentaminen ym. lapsikatraan kanssa eläneelle leskelle tai sodassa olleelle.
- veli_pantelei
Olen myös ajatellut siirtymistä kokonaan pääkaupunkiseudulta rankaa väestökatoa kokevaan kotikuntaan, joka kuitenkin selviää vielä yllättävänkin hyvin muihin saman maakunnan kuntiin verrattuna.
Käyn siellä usein ja puhun ihmisten kanssa.
Luulin löytäväni jonkinlaisen lintukodon, mutta moni asia on kaukana siitä. Lapsuuden tuttuja ei näy muualla kuin hautausmaalla ja kuolinilmoituksissa.
Ihmiset puhuvat pahaa naapureistaan ja pilkkaavat jopa sairaita kanssaihmisiä. Ei sellaista kerrostalojen maailmassa tapaa.
Olen suuresti ihmetellyt. Oliko ankean lapsuuden maailma tosiaan sellaista(kin)? Eikö toinen ihminen enää ole siellä(kään) lähimmäinen?- beataBarbara*
Kotikyläni on muuttunut.
Vanha kylämaisema kiemurtelevine maanteineen
(syntyneet lehmipolkujen mukaan) on lyöty suoraan asfalttikatuihin
ristiin rastiin ja vanhat puutalot korvattu betonibunkkereilla.
Isot pihat ja pellot pilkottu tonteiksi. Onko se sitä kehitystä?
Ei sitä enää tunne, paitsi kirkko kirkonmäellä näkyy kauas.
beataB( kunhan muistelin..)
- annuli1
Ikäihmisten muuttoja ja -muuttohaluja seuranneena olen havainnut hyviä ja huonoja muuttoja. Lapsuuden maisemiin muuttaessa aika on ajanut lapsuuden ajan nostalgisuuden ohitse.
Silloin oli kesätkin aina lämpimiä aurinkoisia, tänään sielläkin ovat säät samanlaiset.
Sukulaisista, ystävistä, tutuista osa on muuttanut jo nuorena paikkakuntaa, muut menneet joko vanhainkotiin tai hautaan. Uusien ystävien löytäminen on vaikeaa. Mutta jos vain uskallusta riittää ja kaipio on voimakas, olisi hyvä ensin tunnustella viihtymistä siellä.
Palvelutalo asuminen on sama kuin asuisi vuokralla, sitäpaitsi vuokrataso on korkea. Palvelut saa itsemaksettuina ostopalveluina.
"Suo siellä, vetelä täällä", muutossa harkinta on valttia mutta vanha sanonta; "rohkea rokan syö, kaino ei saa edes kaaliakaan", pitänee paikkansa.
Itse on valinta tehtävä, lähimmäiset eivät sitä tee.
Vaihtaisinko nyt asuinpaikkakuntaa, kun lähipiiri elää kaukana minusta, ikää pakkaa päälle, on miettimisen arvoinen asia, mutta minne-ei ainakaan kotiseudulle.
Miksi en halua sinne, olen muuttunut luonteeltani ja tavoiltani 40v aikana, sopeutumiseni sinne on täysi arvoitus. Riittää kun käyn siellä vierailulla. - beataBarbara*
Kun on täällä, on ikävä sinne,
kun on siellä on ikävä tänne.
Jokainen muutto ja jäähyväinen on ”pienoiskuolema”.
beataB (pienoiskuollut monta kertaa..)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186144Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631543956Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503315Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4772793Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2731795Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321463- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611310- 771278