Itsenäisyyspäivän aattona

Eräs täällä usein nimittelee minua vanhukseksi. Ainoa asia, jossa hän on oikeassa minun suhteen, sillä vanhushan tietysti olen 88-vuotiaana. Isänmaamme on sentään minua vähän vanhempikin, itsenäinen Suomi täyttää huomenna 106 vuotta. No, nuorukainenhan maamme on vielä läntisen maailman maista, mutta vanhus koko maailman maiden joukossa; esim. lähes kaikki Afrikan maat ovat itsenäisyydessään maatamme nuorempia.

Huomenillalla ovat taas perinteiset linnan juhlat. Ei tullut minulle kutsua niihin, yhyy yhyy, mutta ei Paavo Väyrysellekään😉 Eikä ole enää viime vuosina pääkaupunkiseudun päällystökään järjestänyt näin aattoiltana itsenäisyyspäivän vastaanoton juhlaa Santahaminan varuskuntakerholla. Takavuosina aina olin tilaisuudessa kun sain sinne kutsun yhdistyksen kunniajäsenenä, joka perustuu Santahaminan toimiupseerikerhon kunniajäsenyyteen. Huomenillalla joudun itsenäisyyspäivän juhlallisuuksien – päivällä paraatin ja illalla linnan juhlien – osalta tyytymään tv:n tarjoamaan.

Alkuillasta minulla on sentään vieraitakin, vanhempi poikani vaimoineen, joiden kanssa miniäni leipomien ja tuomiensa hienojen pullien kanssa kahvit nautittuamme itsenäisyyspäivän maljojakin varmaan nostelemme – no, poikani saanee tyytyä vain lasilliseen 10 alkoholiprosentin Glühweinia, jotta he pääsevät turvallisesti ajamaan runsaat sata kilometriä kotiinsa Saloon siellä linnan juhlia tv:sta seuraamaan..

Linnan juhliin palatakseni: Kerran olen ollut niitä lähellä seuraamassa. Joskus 1960-luvun alkuvuosina ylikersanttivaiheessani olin vartiopäällikkönä presidentinlinnan vieressä sijaitsevassa päävartiossa. Muistaakseni kahdeksan hengen miehistöstäni jokainen vuorollaan joutui seisomaan kaksi tuntia linnan edustan vartiopaikalla. Kävin itsekin heitä tervehtimässä silloin kun linnaan valui vieraita Kekkoselle. Kekkosen presidenttikausihan kesti kauemmin kuin sotilasurani; hänestä tuli ”pressa” talvella 1956 minun ollessani alikersantti ja uransa päättyi 1981 ollessani jo evp.

Itsenäisyyspäivää joudumme nyt viettämään yleismaailmallisesti vaarallisemmassa tilanteessa kuin kai koskaan maailmansodan jälkeen. Tämän tilanteen aiheuttaja on tietysti diktaattorinsa johtama Venäjä. Onneksi maamme on parhaassa mahdollisessa turvassa Naton jäsenenä. Tästä kiitos maamme johdolle ja sitä tukeneille lähes kaikille puolueillemme. Erinomaista yhteishenkeä puolueemme ovat osoittaneet myös nyt rajaturvallisuuttamme tehostaessaan – siitä kiitos niille kaikille!

En ole pariin viikkoon täällä käynyt. Ohjelmassani on ollut muuta mukavaa. Viime viikon tiistai-iltana perinteinen Suuri Sydänkonsertti Temppeliaukion kirkossa kuorojen, orkestereiden ja solistien muodostamalla hienolla ohjelmalla. On tietysti ollut joka torstainen fysioterapeuttien vetämä viikkojumppa ja lenkkejä olen tallustellut päivittäin. Molemmat edelliset viikonloput kuluivat pääosin seuratessani tv:n runsasta urheiluantia, jota tuli Kuusamon Rukalta, Ruotsin Jällivaarasta ja Östersundista ja Norjan Lillehammerista. Samanlaista antia näkyy olevan seuraavanakin viikonloppuna ja jo loppuviikostakin muusta kuin talvilajeista – jollaista toki on tullut viime viikollakin.

Oho! Tulipa taas tarinaa ehkä turhan paljon. Nyt ei enää aihetta muuhun kuin vain Oikein Juhlavan itsenäisyyspäivän toivotuksiin kaikille!

40

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No siinäpä esimerkki venäläismielisen byrokraatin suusta. Älytöntä mongerrusta.

      • Anonyymi

        Voisitko aisa-ossi lopettaa paskanheiton ja mennä vaikka kalaan.


      • Anonyymi

        Miksi sotket tätä saittia koko ajan näillä sinun typerillä höpinöilläsi?


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        😍 ­N­­y­­m­­­f­­o­­­m­­a­­a­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Hyvää itsenäisyyspäivää kapteeni Korhonen!

      Kolminkertainen HURAA-huuto kepusaitin ykkösskripentille: HURAA, HURAA, HURAA!

    • Väittäisin, että Kuuban kriisi vuonna 1962 oli vaarallisempaa aikaa kuin nyt. Silloin oli todellinen vaara totaalisesta ydinsodasta. Nyt sen vaara on ainakin tällä hetkellä vähäisempi kuin silloin. Mutta haastetta on tässäkin ajassa. Itsenäisyyspäivän teemana onkin "Ajat vaihtuvat". Se on oikein osuva teema. Elämme murrosvaihetta. Ukrainan sotaa edeltävään aikaa ei ole pitkiin aikoihin enää paluuta. Jännitteinen aika jatkuu tai sitten tapahtuu jotain sellaista, joiden seuraukset ovat täysin arvaamattomat. Se jotain sellaista voisi olla Venäjän hajoaminen osiin. Toisaalta se voisi olla toivottavaa, mutta toisaalta se vaikeasti ennakoitavan tilanteen, mihin voi sisältyä uusia uhkia ja syitä seuraaville sodille. Suomen osalta uhkana voi olla ennen muuta valtava sotapakolaisuus. Silloin ei puhuta kymmenistä eikä sadoista rajan takana odottavista ihmisistä vaan päivittäisluvutkin voivat olla tuhansia.

      Ajat vaihtuvat tarkoittaa vakauden ja ennustettavuuden heikentymistä. Pidät Natoa turvana. Niin moni muukin ja myös minä toivon, että siitä on turvaa Suomelle. Mutta kyllä Trumpin mahdollinen pääsy presidentiksi tässä kohdin herättää suurta huolta. Se että hän lopettaisi Ukrainan sodan muutamassa tunnissa, voi olla tottakin. Hän yksinkertaisesti lopettaisi tuen Ukrainalla ja näyttäisi putlerille vihreää valoa. Onhan hän aiemminkin kommentoinut, että hänen mielestään Krim kuuluu luontaisesti Venäjälle ja kehunut putlerin nerokkuutta. Kyllä tämä kaksikko on sielun veljiä keskenään. Hullu löytää toisen samanlaisen ja hakee samankaltaista seuraa. Nämä ovat luonteeltaan nationalisteja, ihmiset ovat heille vain väline toteuttaa heidän mielestään jotain suurempaa.

      Suomen olisi Nato-jäsenyydestä huolimatta syytä vahvistaa puolustustustaan. Järkevää olisi lisätä puolustusyhteistyötä Ruotsin ja Norjan sekä Baltian maiden kanssa. Ne ovat tositilanteessa samassa veneessä meidän kanssamme, joten intressit ovat yhteiset. Ydinasevalloista itse luottaisin eniten Iso-Britanniaan. Se vaikuttaa ulko- ja turvallisuuspolitiikassa vastuulliselta valtiolta tässä maailmantilanteessa. Venäjän silmin nähtynä nyt mainitsemani valtiot ovat aina sen listalla suurimmat pahikset. Näin on ollut Suomea ja Norjaa lukuunottamatta. Nyt ainakin Suomi luetaan samaan kastiin Baltian maiden ja Puolan kanssa.

      Natosta on tietysti riittävä turva, jos Nato ei hajoa. Trump uhkaili viime kaudella sen hajottamisesta. Ehkä se oli painostusta siihen, että muut Natomaat laittaisivat enemmän rahaa Natoon, jolloin USAn vastuu vähenisi. Mutta kyllä se on aina huolestuttavaa, jos USAn presidentti ilmoittaa halustaan lopettaa koko Nato. Mitäs sitten tehdään, jos Trump pääsee toteuttamaan uhkauksensa. Erityisesti Saksa on ollut sellainen nyhverö, että ollaan hukassa, jos Eurooppa joutuu itse puolustamaan itseään. Saksassa pitäisi suorastaan välittää päivittäisprogandaa siitä, että Venäjä on eksistenliaaninen uhka koko Euroopalle. Liian moni nukkuu edelleen Ruususen unta.

      Aurinkoista ja juhlavaa itsenäisyyspäivää kaikille!

      • Anonyymi

        >> itse luottaisin eniten Iso-Britanniaan. Se vaikuttaa ulko- ja turvallisuuspolitiikassa vastuulliselta valtiolta <<

        No jopas nyt! Luottaisit maahan, joka 1. maana maailmassa, kaikkien siirtomaa äpäriensä seuratessa esimerkkiä, julisti sodan demokraattiselle Suomelle 6.12.1941, vieläpä meidän itsenäisyyspäivänä! Se on muuten ainoa kerta maailmassa kun demokraattinen valtio julistaa sodan toiselle demokraattiselle valtiolle. Ja niin oli pieni Suomi sodassa liki puolen maailman kanssa Afrikan kärjestä Kanadan kautta aina Intiaan, Austraaliaan ja Uuteen Seelantiin saakka.

        Huvittavinta on Ukrainan mukanaolo Pariisin rauhansopimuksen allekirjoittajana, vaikka kukaan ei tunnu tietävän koska Ukraina julisti Suomelle sodan!


        Edes Venäjä, tai NL , EI koskaan julistanut Suomelle sotaa, vaikka 3 eri kertaa on 1900 -luvulla tehty rauhansopimuksia.


      • Anonyymi

        Vai ei uhkaa? Etkö tajua että venäjä nyt jo käy sotaa euroopassa? Sen isommaksi uhka ei voi enää tulla. Mutta mitäpä sinä sotimisesta tietäisit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> itse luottaisin eniten Iso-Britanniaan. Se vaikuttaa ulko- ja turvallisuuspolitiikassa vastuulliselta valtiolta <<

        No jopas nyt! Luottaisit maahan, joka 1. maana maailmassa, kaikkien siirtomaa äpäriensä seuratessa esimerkkiä, julisti sodan demokraattiselle Suomelle 6.12.1941, vieläpä meidän itsenäisyyspäivänä! Se on muuten ainoa kerta maailmassa kun demokraattinen valtio julistaa sodan toiselle demokraattiselle valtiolle. Ja niin oli pieni Suomi sodassa liki puolen maailman kanssa Afrikan kärjestä Kanadan kautta aina Intiaan, Austraaliaan ja Uuteen Seelantiin saakka.

        Huvittavinta on Ukrainan mukanaolo Pariisin rauhansopimuksen allekirjoittajana, vaikka kukaan ei tunnu tietävän koska Ukraina julisti Suomelle sodan!


        Edes Venäjä, tai NL , EI koskaan julistanut Suomelle sotaa, vaikka 3 eri kertaa on 1900 -luvulla tehty rauhansopimuksia.

        En kiinnitä asiassa huomiota yli 80 vuoden takaisiin tapahtumiin. Briteillä oli syynsä julistaa sota Suomelle, koska Suomi oli Saksan liittolainen. Ei se olisi muuten julistanut. Britit tarjosivat Suomella sotilaallista apua talvella 1940. Se ei kelvannut. Koko maailmansota olisi muuttanut luonnettaa, jos olisi silloin kelvannut. NL:sta ja länsivalloista ei olisi silloin koskaan tullut liittoutuneita vaan keskenään sotivia osapuolia. Silloin Saksan kukistumista olisi seurannut sota NL:n ja länsimaiden välillä. Syyllinen tähän on siis Suomi eikä Iso-Britannia.

        Sotia ei aina julisteta. Varsinkaan roistovaltiot eivät etukäteen mitään julista. Ne hyökkäävät mieluummin yllättäen kuten Japani ja NL.


      • Hieno viesti Sinulta! Useimmasta asiasta olen kanssasi samaa mieltä, eräistä asioista ehkä hieman eri näkemyksissä. En ala nyt sanomaasi enempää analysoida, mutta ajattelun aihetta siinä kyllä annat minullekin niin, että ehkä vielä palaan noihin asioihin, jos olen nykyistä tilaani paremmassa kunnossa.


      • Anonyymi

        Riittävää kykyä Venäjällä ei välttämättä ole juuri nyt, kun rwsurssit on sidottu Ukrainaan. Ja uhka ei niinkään ole Venäjä vaan se, että Venäjän presidenttinä on tällä hetkellä patologinen kleptomaani. Se on se uhka, joka voi ikävällä tavalla heijastua Eurooppaan.


      • Anonyymi

        Taitaa se paniikki olla VKKssa, kun puheenjohtaja rukoilee venäläisten miehistystä. VKKssa puuttuu ymmärrys kokonaiskuvasta ja kokonaisvaltaisuudesta, eivät ymmärrä ryssän tekoja.


      • Anonyymi

        En ole ollut koskaan millään tavalla paniikissa Venäjän suhteen. Enkä edes ollut Suomen NATO-jäsenyyden kannalla. Asioita ja Putinin henkilöä tuntevat tiedostavat kyllä kuitenkin sen, että se mies on täysin häikäilemätön kleptomaani. Sellaiselta voi odottaa aivan mitä vain. Venäjä ei ole uhka, mutta Putin Venäjän johdossa on uhka, Venäjän naapurimaillekin. Jos et itse Putinia ymmärrä, niin anna muiden silti ymmärtää!


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        En kiinnitä asiassa huomiota yli 80 vuoden takaisiin tapahtumiin. Briteillä oli syynsä julistaa sota Suomelle, koska Suomi oli Saksan liittolainen. Ei se olisi muuten julistanut. Britit tarjosivat Suomella sotilaallista apua talvella 1940. Se ei kelvannut. Koko maailmansota olisi muuttanut luonnettaa, jos olisi silloin kelvannut. NL:sta ja länsivalloista ei olisi silloin koskaan tullut liittoutuneita vaan keskenään sotivia osapuolia. Silloin Saksan kukistumista olisi seurannut sota NL:n ja länsimaiden välillä. Syyllinen tähän on siis Suomi eikä Iso-Britannia.

        Sotia ei aina julisteta. Varsinkaan roistovaltiot eivät etukäteen mitään julista. Ne hyökkäävät mieluummin yllättäen kuten Japani ja NL.

        >> Britit tarjosivat Suomella sotilaallista apua talvella 1940. <<

        Jokainen sotahistoriaan perehtynyt tietää, mikä oli Brittien "avun" tarkoitus. Raukkamainen Ruotsi esti senkin hankkeen uhaten "kääriä rautatiet rullalle" eli Narvikin rata oli se suunniteltu kulkureitti Ruotsin malmikenttien haltuunottamiseksi. Sellainen ei natsien rautamalmin toimittajien suunnitelmiin sopinut...

        Toki sotatilanne olisi muuttunut melkoisesti kun NL ja Länsi-Liittoutuneet olisivat joutuneet keskenään vastakkain.

        Oikeasti sotilaallisen avun puuhamies oli Ranskan pääministeri Daladier ja Ranskasta saatu aseapu olikin suuri. Saatiin tykistöä ja lentokoneita. Saatiin mm. liki 300 kpl DeBang -mallin jäykkälavettisia tykkejä eli ns. "hyppyheikkejä", niihin 300 000 ammusta ja Morane -hävittäjiä, sekä kuuluisat Bizertan 12" tykit. Toki kaikki muut pienemmät aseet lisäksi.

        Suunnitelma Bakun öljykenttien tuhoamisesta nopeutti rauhan saamista, mutta näistä tietämätön Suomi suostui älyttömiin rauhanehtoihin. Olisi vaan tehty avunpyyntö jo tammikuussa 1940.

        Daladier anssitsisi patsaan Suomeen!


    • Anonyymi

      Oikein hyvää itsenäisyyspäivän aattoa. Kyllä sinun ura on kaikkinensa ollut niin esimerkillinen, että olet kunnianosoitukset ansainnut. Vihdoin Natomaana itsenäisyytemme on pitkälle varmistettu. Naapurin kaalimaan kakarat ja örkit eläköön sikalassaan keskenään.

      • Kiitos toivotuksistasi! Samaa mieltä kanssasi olen kaikesta sanomastasi.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kiitos toivotuksistasi! Samaa mieltä kanssasi olen kaikesta sanomastasi.

        Kiitoksia! Ja Oikein Hyvää Itsenäisyyspäivää, Aktivisti elokuva parhaillaan menossa 1 kanavalla, sopii hyvin nykyiseen tilanteeseen. Myös Häkkäsen ilmoitus tykistöammusten tuotannon tuplaamista ja toimittamisesta Ukrainaan osuu kohdalleen. Suomi tietää, että mitä olisi olla yksin ryssän mielivallan alla.


    • Hyvää itsenäisyyspäivää myös sinulle, vanha faitteri.

      Itselläni on yk-vuosien aikana ollut pari kertaa tilaisuus viettää itsenäisyyspäivää toimialueella ja hienoja kokemuksia nekin ovat olleet.

      Ihmisen mieli on kummallinen, varsinkin ikääntyessään. Aikoinaan reissuissa koetut ikävätkin asiat muuttuvat ajan patinan kullatessa muistoja vähemmän ikäviksi.

      Muutamia tosin jäänyt mieleen niin autenttisen tuntuisina ikävinä kuin olisivat eilen tapahtuneet. Niitä ei aika kultaa. Eräänkin kerran eräässä kriisi-maassa pikkubussi ajoi suurehkoon räjähteeseen ja meiltä pataljoonan nyrkki säntäsi paikalle.

      Mitään ei voitu, kaikki olivat vainajia mukana lapsia. Näitä sitten laitettiin ruumispussihin ja kuljetettiin paikalle mistä omaiset saattoivat heidät hakea.

      • Anonyymi

        Kovia hommia olette tehneet ja omalta osaltanne olette vahvasti ollut pitämässä tarvittavia kykyjä yllä. Jotakin ihan muuta kuin soittokunnan kuviotanssijan ura..


      • Kiitos toivotuksistasi! Joo, vanha faitterihan olen, nimenomaan vanha nyt, sillä paljon nuorempi olin niillä kolmella faitterireissuillani Kyproksella, Siinailla ja Golanilla😉

        Kyllähän ne reissut toivat myös minulle myös koviakin kokemuksia, joskin paljon myös mukavia. Yhtä ja toista olen tainnut niistäkin täällä kertoa, joten ei nyt enempää.

        Tuo viestisi on tullut edellistä kirjoittaessani ja kun nyt palstan vielä avasin halusin vielä kiittää viestistäsi ja esittää myös Sinulle hyvän itsenäisyyspäivän toivotukseni sinne Tampereen tienoille – vai lienetkö jo talvimaisemissasi Madeiralla!

        Nyt jo lounastettuani vuode kutsuu vanhusta ruokalevoille!


    • Onhan avaukselleni tullut viestejä jo melkoisesti! Pariin niistä vastasin lähettäjälleen, muut voinen käsitellä tässä yhteisesti:

      ”Hyvää itsenäisyyspäivää kapteeni Korhonen! Kolminkertainen HURAA-huuto kepusaitin ykkösskripentille: HURAA, HURAA, HURAA!”

      En kai kyllä ole saitin ykkösskripentti kun varsin harvoin täällä enää käynkään. Silloin, kun käyn, minulta tuppaa tulemaan liiankin pitkää juttua kun on kertynyt sanottavaa, jota en voi roiskaista yhdessä lauseessa.

      Joo kapteeniksihan tuon viestin lähettäjä minua nimittelee, ja sellainenkin todella olen edelleen, vaikka eräässä toisessa viestissä ”tiedetään”, että se arvo olisi poistettu minulta 2001. Uusien toimiupseerien valmistuminen loppui silloin, mutta ei meiltä entisiltä keneltäkään ole arvoa poistettu, jollei hän ole syyllistynyt sellaisiin rikoksiin joiden seuraamuksen voi olla myös sotilasarvon menetys,

      Huvittava on tuo viesti, jossa avauksestani sanotaan: ”No siinäpä esimerkki venäläismielisen byrokraatin suusta”. Sellaisenako näkee tämän sanomani: ”Itsenäisyyspäivää joudumme nyt viettämään yleismaailmallisesti vaarallisemmassa tilanteessa kuin kai koskaan maailmansodan jälkeen. Tämän tilanteen aiheuttaja on tietysti diktaattorinsa johtama Venäjä. Onneksi maamme on parhaassa mahdollisessa turvassa Naton jäsenenä. Tästä kiitos maamme johdolle ja sitä tukeneille lähes kaikille puolueillemme. Erinomaista yhteishenkeä puolueemme ovat osoittaneet myös nyt rajaturvallisuuttamme tehostaessaan – siitä kiitos niille kaikille!”

      Näkemäni avaukselleni tulleesta ei anna nyt aihetta enempään. Joskus illemmalla käyn vielä tänne vilkaisemassa ja jos on tullut asiallista ja kiinnostavaa, siihen saatan vielä tarttua.

      • Anonyymi

        >> ”Hyvää itsenäisyyspäivää kapteeni Korhonen! Kolminkertainen HURAA-huuto kepusaitin ykkösskripentille: HURAA, HURAA, HURAA!”

        En kai kyllä ole saitin ykkösskripentti kun varsin harvoin täällä enää käynkään. Silloin, kun käyn, minulta tuppaa tulemaan liiankin pitkää juttua kun on kertynyt sanottavaa, jota en voi roiskaista yhdessä lauseessa. <<


        Äläpä Korhonen nyt ole vaatimaton. Itse olen seurannut kepu-saittia parikymmentä vuotta ja muistan hyvin kuinka sähäkkää se keskustelu tuolloin oli. Kyllä sinä Korhonen olit politiikan ja historian tietoinesi taatusti parasta A-luokkaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> ”Hyvää itsenäisyyspäivää kapteeni Korhonen! Kolminkertainen HURAA-huuto kepusaitin ykkösskripentille: HURAA, HURAA, HURAA!”

        En kai kyllä ole saitin ykkösskripentti kun varsin harvoin täällä enää käynkään. Silloin, kun käyn, minulta tuppaa tulemaan liiankin pitkää juttua kun on kertynyt sanottavaa, jota en voi roiskaista yhdessä lauseessa. <<


        Äläpä Korhonen nyt ole vaatimaton. Itse olen seurannut kepu-saittia parikymmentä vuotta ja muistan hyvin kuinka sähäkkää se keskustelu tuolloin oli. Kyllä sinä Korhonen olit politiikan ja historian tietoinesi taatusti parasta A-luokkaa!

        Täysin samaa mieltä, Kapin tietotaito on aina ollut ylivertaista täällä ja hyvin perusteltua. Myös MPP on ollut samaa tasoa. Tosin kyllä sinun kirjoitus on pitkästä aikaa parasta täällä;-))


    • Anonyymi

      Muistaakohan Ukraina kuinka Suomi tuhosi, Talvisodassa 1939-40, heidän valiodivisioonansa, 44. D, Raatteen tielle! Tuo Zitomiristä koottu valiodivisioona tuli Raatteeseen sodittuaan hetken Puolassa ja osallistuessaan sen jakoon yhdessä natsien kanssa.

      http://raatteentie.heninen.net/dokumentit/44_f.htm


      1941 ei riittänyt pelkkä Britannian sodanjulistus, vaan Ukraina vielä erikseen julisti jossain vaiheessa ( oisko joskus 1944 tai 1945? ) sodan Suomelle. Oli siinä Pariisissa 1947 ruuhkaa rauhansopimusta allekirjoitettaessa!

      Rauhansopimus Suomen kanssa.

      Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liitto, Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin Yhdistynyt Kuningaskunta, Australia, Valko-Venäjän Sosialistinen Neuvostotasavalta, Kanada, Tsekkoslovakia, Intia, Uusi-Seelanti, Ukrainan Sosialistinen Neuvostotasavalta ja Etelä-Afrikan Unioni, valtioina, jotka ovat sodassa Suomen kanssa ja jotka huomattavin sotavoimin aktiivisesti osallistuivat sotaan eurooppalaisia vihollisvaltoja vastaan, ja joista jäljempänä käytetään nimitystä "Liittoutuneet ja Liittyneet Vallat", toiselta puolen,

      ja Suomi toiselta puolen;

      http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1947/19470020

      P.S. Neuvostoliittohan EI julistanut Suomelle sotaa 1939 eikä 1941 kun se hyökkäsi Suomeen.

      Kysymys kuuluu: Mikä valtio julisti virallisesti ensimäisenä sodan itsenäiselle Suomelle?

      Toinen kysymys kuuluu: Milloin Ukraina julisti Suomelle sodan? Vastausta ei tiedä monikaan, ei edes Helsingin kirjaston "Kysy meiltä" -palvelu.

      Iso-Britanniahan se oli! Päivä oli Suomen itsenäisyyspäivä eli 6.12 ja vuosi oli 1941.


      Suomen maaperällä oli tuolloin vuonna 1941 saksalaisia ja venäläisiäkin oli Hanko pullollaan, mutta Englanti se sodan julisti! Tästäkin näemme kuinka tuo piskuinen maa oli sekin todellinen imperialistinen roistovaltio! Lieneekö sitä vieläkin?



      Maailmasta löytyy perin vähän maita joihin tuo imperialistinen roistovaltio, Englanti, ei olisi joskus hyökännyt.


      Suomen vuoro oli 1941. Englanti onkin maa, joka ensimäisenä julisti sodan itsenäiselle Suomelle ja sen vasallit seurasi perässä. Pian Suomi totesi olevansa sodassa puolen maailman kanssa.

      http://agricola.utu.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=10&t=5586&p=32338

      On vain 22 maata johon Englanti ei ole koskaan hyökännyt. Ja Suomikaan ei ole säästynyt tuon julman roistovaltion toistuvilta hyökkäyksiltä, joista viimeisin tapahtui 1941 ILMAN sodan julistusta!

      Tiettävästi ainoa tapaus maailmanhistoriassa kun demokraattinen valtio on julistanut sodan toiselle demokraattiselle valtiolle.

      Kannattaa myös muistaa Ison-Britannian merkittävä osuus Valvontakomissiossa. Se käytännössä katseli päältä kun sodan aloittanut Neuvostoliitto saneli ja toteutti ryöstörauhanehdot Suomelle.

      • Anonyymi

        Kekkosen ajan ryssä saneli myös Suomen hallituksen ja ulkopolitiikan. Ei sanele enää.


      • Anonyymi

        >>Toinen kysymys kuuluu: Milloin Ukraina julisti Suomelle sodan? Vastausta ei tiedä monikaan, ei edes Helsingin kirjaston "Kysy meiltä" -palvelu.<<

        Ei rauhansopimuksen allekirjoittaminen Suomen kanssa edellyttänyt, että sopimuskumppanit olisivat varsinaisesti julistaneet sodan Suomelle. Riitti että näiden maiden olleen tosiasiassa sodassa Suomen kanssa. Ukrainan ja Valko-Venäjän tulkittiin olleen sodassa Suomen kanssa, koska ne olivat osa Neuvostoliittoa.

        Miksi sitten Ukraina ja Valko-Venäjä olivat Pariisissa itsenäisiä sopimuskumppaneita, vaikka kuuluivat Neuvostoliittoon, on mielenkiintoinen kysymys. Nähtävästi siksi, että olivat olleet Yhdistyneiden Kansakuntien perustajajäseniä vuodelta 1945 ja jäsenmaita pitkään senkin jälkeen, vaikka olivat luonteeltaan pelkkiä neuvostotasavaltoja. Jostain syystä Neuvostoliitto onnistui junailemaan niille tuollaisen oikeuden. Motiivinaan oli tietenkin oman ääni- ja puhemääränsä kasvattaminen YK:ssa. Sama motiivi Neuvostoliitolla oli myös Pariisissa.

        Enemmän minua ihmetyttää, millä perusteella Tshekkoslovakia olisi ollut sodassa Suomea vastaan. Eihän sellaista aikarakoa ehtinyt edes syntyä, koska maa oli vuoteen 1945 asti Saksan hallussa, jolloin Suomella oli jo välirauhasopimus Neuvostoliiton kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Toinen kysymys kuuluu: Milloin Ukraina julisti Suomelle sodan? Vastausta ei tiedä monikaan, ei edes Helsingin kirjaston "Kysy meiltä" -palvelu.<<

        Ei rauhansopimuksen allekirjoittaminen Suomen kanssa edellyttänyt, että sopimuskumppanit olisivat varsinaisesti julistaneet sodan Suomelle. Riitti että näiden maiden olleen tosiasiassa sodassa Suomen kanssa. Ukrainan ja Valko-Venäjän tulkittiin olleen sodassa Suomen kanssa, koska ne olivat osa Neuvostoliittoa.

        Miksi sitten Ukraina ja Valko-Venäjä olivat Pariisissa itsenäisiä sopimuskumppaneita, vaikka kuuluivat Neuvostoliittoon, on mielenkiintoinen kysymys. Nähtävästi siksi, että olivat olleet Yhdistyneiden Kansakuntien perustajajäseniä vuodelta 1945 ja jäsenmaita pitkään senkin jälkeen, vaikka olivat luonteeltaan pelkkiä neuvostotasavaltoja. Jostain syystä Neuvostoliitto onnistui junailemaan niille tuollaisen oikeuden. Motiivinaan oli tietenkin oman ääni- ja puhemääränsä kasvattaminen YK:ssa. Sama motiivi Neuvostoliitolla oli myös Pariisissa.

        Enemmän minua ihmetyttää, millä perusteella Tshekkoslovakia olisi ollut sodassa Suomea vastaan. Eihän sellaista aikarakoa ehtinyt edes syntyä, koska maa oli vuoteen 1945 asti Saksan hallussa, jolloin Suomella oli jo välirauhasopimus Neuvostoliiton kanssa.

        Asiaa on selvitetty usealta taholla, mutta tämä oli limbojen limbo:


        https://www.kirjastot.fi/kysy/voisitteko-selvittaa-pariisin-rauhansopimuksessa-1947?language_content_entity=fi


        Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastonhoitaja neuvoi kääntymään Wikipedian puoleen... 🤣

        Haukut sai spostitse ja kovin pahoitteli vastaustaan.


    • Anonyymi

      Upea avaus taas palstan parhaalta avaajalta, näitä on ilo lukea, kiitos!

    • Anonyymi

      Väyrystä kyrsii se, että kuvitteli saavansa ilmaista mainosaikaa, mutta mönkään meni sekin. Mikään ei Väyryseen satu niin pahasti, kuin se, että pitäisi maksaa jostakin. Niinistöltä hieno teko jättää venäjämielinen Väyrynen ulos ja se sattuu Väyryseen.

    • Anonyymi

      50 on jo Kapi-Luokan avaus ja sinnehän Herra Kapteeni taas tärytti. Onnittelut Herra Kapteenille (siis urallaan jo).

    • Anonyymi

      Väyrynen kärssi ja kipuilee, mikään ei menen Väyrysen toivomaan venäjämyötäisyyden mukaan.

    • Anonyymi

      Hieno avaus, pitkästä aikaa jotakin tervettä tällä palstalla.

      • Anonyymi

        Tuohon ei mitään lisäämistä. Hyvin kommentoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon ei mitään lisäämistä. Hyvin kommentoitu.

        Juuri näin!


    • Avaukseni lopuksi pahoittelin sen pituutta, mutta on kai siinä ollut jotain mielenkiintoistakin, kun se on tuottanut tuollaisen lukija- ja vastinemäärän. Kiitoksia kaikille asiallisia vastineita lähettäneille enkä paheksu noita asiattomiakaan, sillä vain kykyjensä mukaiseenhan kukin meistä pystyy.

      Tätä enempään eivät riitä nyt minunkaan kykyni. Korkea ikäni on tehnyt minussa tehtävänsä niin, että kovin olen hyytynyt esitystaidoltani ja mielenkiintonikin suuntautuu nyt enemmän yksityiselämäni puolelle kuin täällä käsiteltäviin asioihin. Edelleen kuitenkin pyrin seuraamaan myös politiikkaa ja muita tapahtumia ja jos tässäkin kunnossani vielä pysyn, varmaan yritän niistäkin vielä tänne näkemyksiäni tuoda.

      Nyt ei kuitenkaan enempää enkä varmaan tule ketään täällä häiritsemään huomisena maamme itsenäisyyspäivänäkään, jonka toivon olevan juhlavan teille kaikille!

    • Anonyymi

      Hyvää itsenäisyyspäivää Herra Kapteenille!

    • Kun en täällä yleensä enää viikonloppuisin käy tavakseni on kuitenkin tullut näin perjantaina toivotella hyvät viikonloput kaikille. Niin halusin tehdä nytkin. Sitä varten jouduin nostamaan ylös tämän jo neljännen sivun hännille pudonneen avaukseni – kun en näe toivotuksiani uuden avauksen arvoisiksi.

      Vilkasta täällä on näköjään ollut. Ihan asiallistakin keskustelua, johon en kuitenkaan jaksa nyt puuttua. Varsinkin eräällä niin tärkeää sanottavaa, että hänen on täytynyt niistä varmaan jo monennet sadat toistonsa esittää. No, mikäpä siinä, jos uutta tärkeää sanottavaa ei ole eikä ole muita tekemisiä sellaista estämässä😉

      Minulla ei kuitenkaan ole nyt muuta sanottavaa joten toivottelen vain Oikein Hyvät viikonloput kaikille!

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe