Laivan keulaprofiilin kulma

Anonyymi-ap

Kun katsoo tuota uusinta viritelmää Icon of the Seas keulasta niin huomaa että sehän on kuin esim. Titanicin tai muiden 1800-luvun alusten keula. Onko tehty joku tieteeseen perustuva havainto että näin pitää olla vai miksi moinen?
Keulan profiilikulma uudessa aluksessa on noin 190 - 195 astetta kun aina tähän asti aikaisemmin yleensä on ollut jotain 160 - 170 astetta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/47feeeea-bc60-4231-8e86-ce581f79f5fc

36

1156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Netistä löytyy infoa:

      "Parabolinen laivan keula on toiminnallinen elementti, joka on sisällytetty veneen runkoon. Se on rungon pohjassa oleva kaareva syvennys, joka saa painopisteen siirtymään eteenpäin, mikä parantaa aluksen hydrodynaamisia ominaisuuksia. Tämän ansiosta laiva on vakaampi, kaatuminen tai kaatuminen on epätodennäköisempää ja on todennäköisempää, että se liukuu helpommin.
      Koska laivan keula on vesilinjasta katsottuna kauempana kuin muu runko, se luo alipaineen rungon alle. Tämä alipaine auttaa estämään laivaa kallistumasta tai kaatumasta.
      Kristoffer Kolumbus käytti ensimmäistä kertaa parabolista keulaa ensimmäisellä Atlantin valtameren ylittävällä matkallaan vuonna 1492. 1500-luvulla portugalilaiset, espanjalaiset ja hollantilaiset merenkulkijat käyttivät mallia parantaakseen alustensa vakautta. Vasta 1800-luvun puolivälissä parabolista laivan keulaa alettiin käyttää laajalti kaikkialla maailmassa huvialuksissa."

      - käännös Google

      Fysiikasta en tiedä, mutta rumempaan suuntaan ollaan menossa, kuten autoissakin.

    • Anonyymi

      Ja x-bow on omiaan isossa vasta-aalossa, ei hidasta iskut keulasn, niin paljoa, kuin periteisissä keulissa.

    • Anonyymi

      Tieteellinen tutkimus on osoittanut että tuollainen keula on jänskemmän näköinen ja kerää homiota, mikä todennäköisesti vaikuttaa kaupalliseen arvoon.

    • Anonyymi

      Selkeästi on tilaaja hakenut kustannussäästöä käytössä suunnittelupöydältä lähtien.

      Selkeästi näkee miten terävä ja kapea profiilinen keula on, joten halkoo aaltoja pienellä energialla vs perinteiset keulat.

      Varmasti löytyy kuitenkin nostetta, että ei ala sukellusveneeksi.

      Markkina-arvon kohotukseen en usko rusteilyhinnoissa tai mielenkiinnon kasvattamiseen, se tehdää uusilla sisustus sekä toiminnallisilla uutuuksilla.

    • Anonyymi

      Mun mielestä siinä keulassa oli sellaista aika hieno mahtipontisuutta, hyvällä tavalla 100 vuotta sitten seilanneiden isojen laivojen retro tuntua. Itse kyllä tykkäsin että kerrankin vähän erilainen, mieleenjäävä ja tyylikäs keula.

      Mutta voisi olla että se ennennäkemättömän iso lasikupolirakenne siinä keulassa on omalta osaltaan sanellut keulan muodon?

    • Anonyymi

      Jo yli 100 vuotta sitten laivoja tehtiin varsin pystykeulaisina. jos katsotaan joidenkin modernien isojen hinaajien keuloja, ne ovat jo voimakkaasti "sisäänpäin" kallistettuja ikään kuin keulabulbin jatkeita mikä keventää ajoa vasta- aallokossa kun keula ei niin paljon roiski vettä eteenpäin vaan nostaa sen sivuille, siis samalla energialla laiva voi edetä hieman nopeammin.
      Tuo Turussa valmistunut alus on minusta harvinaisen ruma, ei niinkään keulan mallin takia vaan se lasitötterö tekee siitä ruman. Mutta varmaan uutuudenviehätys myy vähän aikaa, sitten tulee jotain uutta ja ainakin suurempaa...

      • Anonyymi

        Harvemmin risteily asiakkaat laivaa risteilyllä käy katselemassa ulkoa päin ja tuski monikaan mieltään pahoittaa siitä.

        Tuo lasi systeemi on vakuuttava sisältäkösin, jossa risteily matkustajan rentoutuvat ja nauttivat elämyksistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin risteily asiakkaat laivaa risteilyllä käy katselemassa ulkoa päin ja tuski monikaan mieltään pahoittaa siitä.

        Tuo lasi systeemi on vakuuttava sisältäkösin, jossa risteily matkustajan rentoutuvat ja nauttivat elämyksistä

        Jep, lasisysteemi sisältökäsin on vakuuttava...


    • Anonyymi

      Turun telakalla on maailmanluokan huippuosaamista mitä tulee runkosuunnitteluun ja nimenomaan rungon vedenalaisiin osiin ja vesirajaan. Suoli24 asiantuntijat asia erikseen.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Monella telakalla maailmalla on maailmanluokan osaamista. Mutta eikö ole vähän sääli kehua yritystä joka ei ole suomalaisomistuksessa ja jonka työvoimakin on pääosin Balttilais- Puolalais- Romanialais- Venäläistä tms?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella telakalla maailmalla on maailmanluokan osaamista. Mutta eikö ole vähän sääli kehua yritystä joka ei ole suomalaisomistuksessa ja jonka työvoimakin on pääosin Balttilais- Puolalais- Romanialais- Venäläistä tms?

        Jos Turussa ei olisi maailmanluokan osaamista, paja olisi edelleen suomalaisomistuksessa:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monella telakalla maailmalla on maailmanluokan osaamista. Mutta eikö ole vähän sääli kehua yritystä joka ei ole suomalaisomistuksessa ja jonka työvoimakin on pääosin Balttilais- Puolalais- Romanialais- Venäläistä tms?

        Turun telakan suunnittelijoista suurin osa on suomalaisia. Teräskourien joukossa enemmän ulkomaalaisia. Syy yksinkertainen, Suomesta ei löydy tekijöitä.

        Turun telakka on taloudellisesti erittäin merkittävä toimija Suomessa ja varsinkin Lounais-Suomessa. Valitettavasti aina löytyy niitä jotka väittävät jotain muuta.


    • Anonyymi

      Upea ja nostalginen vanhoista höyrylaivoista tuttu silitysrautakeula!

    • Anonyymi

      Kun katselee esim. Norjalaisia öljynporauksen huoltoaluksia, niin siellä vasta jänniä keuloja onkin.

    • Anonyymi

      Öljynporauslautoissa ne todella jännän näköiiset keulat onkin.

      • Anonyymi

        Kerrotaan vielä komannen kerran miten on jänniä keuloja niissä huoltoaluksissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotaan vielä komannen kerran miten on jänniä keuloja niissä huoltoaluksissa...

        Kerro vielä neljännenkin kerran jos siltä tuntuu.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ne tilattiin kyllä samanaikaisesti!
        Mutta asiasta toiseen ja keulan muotoihin, näiden keulat ovat muodoiltaan kuin suoria kopioita esim. 2017 valmistuneesta säiliöalus Tern Oceanista!


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne tilattiin kyllä samanaikaisesti!
        Mutta asiasta toiseen ja keulan muotoihin, näiden keulat ovat muodoiltaan kuin suoria kopioita esim. 2017 valmistuneesta säiliöalus Tern Oceanista!

        No sehän vain kertoo että tilaaja uskoo tuotteeseen jos otti niitä saman tien kaksi yhdellä kertaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän vain kertoo että tilaaja uskoo tuotteeseen jos otti niitä saman tien kaksi yhdellä kertaa!

        Alle kuusi tilattua kertoo aina suuresta epäuskosta.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Icon of the Seas purjehti tänään uuteen kotisatamaansa Miamiin ja Miamin satamassa oli kunnon bileet päällä tämän tapahtuman kunniaksi. Paikalliset ja risteilyalusnörtit kautta Amerikan olivat todella innostuneita uudesta komeasta laivasta ja laivan saapuminen on ollut pääuutinen mediassa koko päivän.

      • Anonyymi

        Onneksi ei jäänyt suomalaisten naurettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi ei jäänyt suomalaisten naurettavaksi.

        Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan sananlasku tulee mieleen. Ja kyllä tuo laiva saa vielä monen monta maksavaa suomalaista risteilyvieraikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan sananlasku tulee mieleen. Ja kyllä tuo laiva saa vielä monen monta maksavaa suomalaista risteilyvieraikseen.

        Varmaan moni haluaa käydä tutustumassa sirkusmeininkiin. On se sen verran jänskän näköinen laiva sisältä ja ulkoa ainakin mainosvideoiden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan moni haluaa käydä tutustumassa sirkusmeininkiin. On se sen verran jänskän näköinen laiva sisältä ja ulkoa ainakin mainosvideoiden mukaan.

        Kyllä ainakin minua kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan sananlasku tulee mieleen. Ja kyllä tuo laiva saa vielä monen monta maksavaa suomalaista risteilyvieraikseen.

        Missäpä ei suomalaisia olisi mukana, ei siis mikään ihme jos muutama suomalainenkin lähtee risteilylle.
        Itseäni eivät nämä mielestäni mauttomat ihmissillipurkit kiinnosta käytöstä poistetun pennin vertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missäpä ei suomalaisia olisi mukana, ei siis mikään ihme jos muutama suomalainenkin lähtee risteilylle.
        Itseäni eivät nämä mielestäni mauttomat ihmissillipurkit kiinnosta käytöstä poistetun pennin vertaa.

        Ei ole köyhillä syytäkään unelmoida tyhjää.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kolmannen vielä nimettömän Icon-luokan aluksen tuotannonaloitusjuhlaa vietettiin eilen Turussa. Eli amerikkalainen tilaaja selvästi uskoo laivan komeaan keulaan ja alustyypin vetovoimaan muutenkin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3768
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      28
      3078
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      278
      2891
    4. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      7
      1961
    5. 232
      1600
    6. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      6
      1360
    7. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1281
    8. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      1235
    9. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      4
      1071
    10. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      32
      1055
    Aihe