Kun katsoo tuota uusinta viritelmää Icon of the Seas keulasta niin huomaa että sehän on kuin esim. Titanicin tai muiden 1800-luvun alusten keula. Onko tehty joku tieteeseen perustuva havainto että näin pitää olla vai miksi moinen?
Keulan profiilikulma uudessa aluksessa on noin 190 - 195 astetta kun aina tähän asti aikaisemmin yleensä on ollut jotain 160 - 170 astetta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/47feeeea-bc60-4231-8e86-ce581f79f5fc
Laivan keulaprofiilin kulma
36
1077
Vastaukset
- Anonyymi
Netistä löytyy infoa:
"Parabolinen laivan keula on toiminnallinen elementti, joka on sisällytetty veneen runkoon. Se on rungon pohjassa oleva kaareva syvennys, joka saa painopisteen siirtymään eteenpäin, mikä parantaa aluksen hydrodynaamisia ominaisuuksia. Tämän ansiosta laiva on vakaampi, kaatuminen tai kaatuminen on epätodennäköisempää ja on todennäköisempää, että se liukuu helpommin.
Koska laivan keula on vesilinjasta katsottuna kauempana kuin muu runko, se luo alipaineen rungon alle. Tämä alipaine auttaa estämään laivaa kallistumasta tai kaatumasta.
Kristoffer Kolumbus käytti ensimmäistä kertaa parabolista keulaa ensimmäisellä Atlantin valtameren ylittävällä matkallaan vuonna 1492. 1500-luvulla portugalilaiset, espanjalaiset ja hollantilaiset merenkulkijat käyttivät mallia parantaakseen alustensa vakautta. Vasta 1800-luvun puolivälissä parabolista laivan keulaa alettiin käyttää laajalti kaikkialla maailmassa huvialuksissa."
- käännös Google
Fysiikasta en tiedä, mutta rumempaan suuntaan ollaan menossa, kuten autoissakin. - Anonyymi
Ja x-bow on omiaan isossa vasta-aalossa, ei hidasta iskut keulasn, niin paljoa, kuin periteisissä keulissa.
- Anonyymi
Avomerihinaajissa, ym, x-bow on ollut käytössä kauan....
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=wNyvyI4bXGQ&ab_channel=ShipFacts
- Anonyymi
Tieteellinen tutkimus on osoittanut että tuollainen keula on jänskemmän näköinen ja kerää homiota, mikä todennäköisesti vaikuttaa kaupalliseen arvoon.
- Anonyymi
Selkeästi on tilaaja hakenut kustannussäästöä käytössä suunnittelupöydältä lähtien.
Selkeästi näkee miten terävä ja kapea profiilinen keula on, joten halkoo aaltoja pienellä energialla vs perinteiset keulat.
Varmasti löytyy kuitenkin nostetta, että ei ala sukellusveneeksi.
Markkina-arvon kohotukseen en usko rusteilyhinnoissa tai mielenkiinnon kasvattamiseen, se tehdää uusilla sisustus sekä toiminnallisilla uutuuksilla. - Anonyymi
Mun mielestä siinä keulassa oli sellaista aika hieno mahtipontisuutta, hyvällä tavalla 100 vuotta sitten seilanneiden isojen laivojen retro tuntua. Itse kyllä tykkäsin että kerrankin vähän erilainen, mieleenjäävä ja tyylikäs keula.
Mutta voisi olla että se ennennäkemättömän iso lasikupolirakenne siinä keulassa on omalta osaltaan sanellut keulan muodon? - Anonyymi
Jo yli 100 vuotta sitten laivoja tehtiin varsin pystykeulaisina. jos katsotaan joidenkin modernien isojen hinaajien keuloja, ne ovat jo voimakkaasti "sisäänpäin" kallistettuja ikään kuin keulabulbin jatkeita mikä keventää ajoa vasta- aallokossa kun keula ei niin paljon roiski vettä eteenpäin vaan nostaa sen sivuille, siis samalla energialla laiva voi edetä hieman nopeammin.
Tuo Turussa valmistunut alus on minusta harvinaisen ruma, ei niinkään keulan mallin takia vaan se lasitötterö tekee siitä ruman. Mutta varmaan uutuudenviehätys myy vähän aikaa, sitten tulee jotain uutta ja ainakin suurempaa...- Anonyymi
Harvemmin risteily asiakkaat laivaa risteilyllä käy katselemassa ulkoa päin ja tuski monikaan mieltään pahoittaa siitä.
Tuo lasi systeemi on vakuuttava sisältäkösin, jossa risteily matkustajan rentoutuvat ja nauttivat elämyksistä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvemmin risteily asiakkaat laivaa risteilyllä käy katselemassa ulkoa päin ja tuski monikaan mieltään pahoittaa siitä.
Tuo lasi systeemi on vakuuttava sisältäkösin, jossa risteily matkustajan rentoutuvat ja nauttivat elämyksistäJep, lasisysteemi sisältökäsin on vakuuttava...
- Anonyymi
Turun telakalla on maailmanluokan huippuosaamista mitä tulee runkosuunnitteluun ja nimenomaan rungon vedenalaisiin osiin ja vesirajaan. Suoli24 asiantuntijat asia erikseen.
- Anonyymi
Monella telakalla maailmalla on maailmanluokan osaamista. Mutta eikö ole vähän sääli kehua yritystä joka ei ole suomalaisomistuksessa ja jonka työvoimakin on pääosin Balttilais- Puolalais- Romanialais- Venäläistä tms?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monella telakalla maailmalla on maailmanluokan osaamista. Mutta eikö ole vähän sääli kehua yritystä joka ei ole suomalaisomistuksessa ja jonka työvoimakin on pääosin Balttilais- Puolalais- Romanialais- Venäläistä tms?
Jos Turussa ei olisi maailmanluokan osaamista, paja olisi edelleen suomalaisomistuksessa:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monella telakalla maailmalla on maailmanluokan osaamista. Mutta eikö ole vähän sääli kehua yritystä joka ei ole suomalaisomistuksessa ja jonka työvoimakin on pääosin Balttilais- Puolalais- Romanialais- Venäläistä tms?
Turun telakan suunnittelijoista suurin osa on suomalaisia. Teräskourien joukossa enemmän ulkomaalaisia. Syy yksinkertainen, Suomesta ei löydy tekijöitä.
Turun telakka on taloudellisesti erittäin merkittävä toimija Suomessa ja varsinkin Lounais-Suomessa. Valitettavasti aina löytyy niitä jotka väittävät jotain muuta.
- Anonyymi
Upea ja nostalginen vanhoista höyrylaivoista tuttu silitysrautakeula!
- Anonyymi
Kun katselee esim. Norjalaisia öljynporauksen huoltoaluksia, niin siellä vasta jänniä keuloja onkin.
- Anonyymi
Öljynporauslautoissa ne todella jännän näköiiset keulat onkin.
- Anonyymi
Kerrotaan vielä komannen kerran miten on jänniä keuloja niissä huoltoaluksissa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotaan vielä komannen kerran miten on jänniä keuloja niissä huoltoaluksissa...
Kerro vielä neljännenkin kerran jos siltä tuntuu.
- Anonyymi
Tässä todella asiallisen näköinen keula ja upea laiva muutenkin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Bart-class_cruiser#/media/File:French_cruiser_Jean_Bart_NH_88806.jpg - Anonyymi
Ei tässäkään paatissa ole aivan huono keula:
https://en.wikipedia.org/wiki/French_cruiser_Dupuy_de_Lôme#/media/File:Dupuy-de-lome_Image3.jpg - Anonyymi
No onneksi tilaajan eli risteilyjä järjestävän yhtiön mielestä keula on hieno. Sisaraluksen rakentaminen on jo aloitettu.
IS: Icon of the Seasin sisarlaivan Star of the Seasin köli on nyt laskettu.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010077095.html- Anonyymi
Ne tilattiin kyllä samanaikaisesti!
Mutta asiasta toiseen ja keulan muotoihin, näiden keulat ovat muodoiltaan kuin suoria kopioita esim. 2017 valmistuneesta säiliöalus Tern Oceanista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne tilattiin kyllä samanaikaisesti!
Mutta asiasta toiseen ja keulan muotoihin, näiden keulat ovat muodoiltaan kuin suoria kopioita esim. 2017 valmistuneesta säiliöalus Tern Oceanista!Ihan samanlaisia...:))
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:4838608/ship_name:TERN OCEAN#4987216 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne tilattiin kyllä samanaikaisesti!
Mutta asiasta toiseen ja keulan muotoihin, näiden keulat ovat muodoiltaan kuin suoria kopioita esim. 2017 valmistuneesta säiliöalus Tern Oceanista!No sehän vain kertoo että tilaaja uskoo tuotteeseen jos otti niitä saman tien kaksi yhdellä kertaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sehän vain kertoo että tilaaja uskoo tuotteeseen jos otti niitä saman tien kaksi yhdellä kertaa!
Alle kuusi tilattua kertoo aina suuresta epäuskosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan samanlaisia...:))
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:4838608/ship_name:TERN OCEAN#4987216Tyylittömän ja vanhanaikaisen näkösiä ovat. Luultavasti noissa on vielä varalla puuvillaiset purjeetkin.
- Anonyymi
Icon of the Seas purjehti tänään uuteen kotisatamaansa Miamiin ja Miamin satamassa oli kunnon bileet päällä tämän tapahtuman kunniaksi. Paikalliset ja risteilyalusnörtit kautta Amerikan olivat todella innostuneita uudesta komeasta laivasta ja laivan saapuminen on ollut pääuutinen mediassa koko päivän.
- Anonyymi
Onneksi ei jäänyt suomalaisten naurettavaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi ei jäänyt suomalaisten naurettavaksi.
Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan sananlasku tulee mieleen. Ja kyllä tuo laiva saa vielä monen monta maksavaa suomalaista risteilyvieraikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan sananlasku tulee mieleen. Ja kyllä tuo laiva saa vielä monen monta maksavaa suomalaista risteilyvieraikseen.
Varmaan moni haluaa käydä tutustumassa sirkusmeininkiin. On se sen verran jänskän näköinen laiva sisältä ja ulkoa ainakin mainosvideoiden mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan moni haluaa käydä tutustumassa sirkusmeininkiin. On se sen verran jänskän näköinen laiva sisältä ja ulkoa ainakin mainosvideoiden mukaan.
Kyllä ainakin minua kiinnostaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan sananlasku tulee mieleen. Ja kyllä tuo laiva saa vielä monen monta maksavaa suomalaista risteilyvieraikseen.
Missäpä ei suomalaisia olisi mukana, ei siis mikään ihme jos muutama suomalainenkin lähtee risteilylle.
Itseäni eivät nämä mielestäni mauttomat ihmissillipurkit kiinnosta käytöstä poistetun pennin vertaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missäpä ei suomalaisia olisi mukana, ei siis mikään ihme jos muutama suomalainenkin lähtee risteilylle.
Itseäni eivät nämä mielestäni mauttomat ihmissillipurkit kiinnosta käytöstä poistetun pennin vertaa.Ei ole köyhillä syytäkään unelmoida tyhjää.
- Anonyymi
Tuolla kerrotaan kuinka valtamerilaivan keula ensin rakennetaan päin hanuria ja kuinka se korjataan oikean muotoiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=hJ2oPYqIcQM - Anonyymi
Kolmannen vielä nimettömän Icon-luokan aluksen tuotannonaloitusjuhlaa vietettiin eilen Turussa. Eli amerikkalainen tilaaja selvästi uskoo laivan komeaan keulaan ja alustyypin vetovoimaan muutenkin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061082- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161026Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949