Mistä romanttinen rakkaus tulee elämään? Mistä onni? Tuleeko onni pohjimmiltaan yhdistelmästä rakkautta: perhe, ystävät, lähimmäiset ja rakastettu? Ehkäpä?
Väitän, että rakkaus tulee uskalluksesta tavata uusia ihmisiä. Väitän, että se tulee uskalluksesta painaa kaasua, kun sopiva ihminen osuu kohdalle. Se tulee uskalluksesta tuntea, vaikka rakkaudessa voi käydä huonosti. Aika usein alussa niin käy, vaikka molemmat olisi aidoista syistä liikenteessä. Jos ei anna itsestään, ei voi saada. Rakkaus on riski, joka pitää uskaltaa kohdata.
Rakkauteen pääseminen vaatii kykyä kestää paljon epävarmuutta tai sitten kummankin pitää pystyä poistamaan omilla sanoilla ja teoilla toisen epävarmuus. Usein kuitenkin ihminen on ihminen, imee toisen epävarmuuden ja reagoi näyttämällä oman epävarmuutensa, pienet flirtit toisen nähden tai sanallisesti sanotut en minä nyt taida oikein haluta… ja kohta kaksi ihmistä on erillään, vaikka oikeasti vain haluaisivat olla turvallisen tuntuisesti yhdessä. Ihminen on pohjimmiltaan aika hölmö. Juoksee karkuun sitä mitä eniten tarvitsee. Pallo alkaa helposti kasvaa ja vieriä väärään suuntaan.
Kahden turvalliseen kiintymyssuhteeseen tottuneen alku voi olla parhaimmillaan aivan erilainen. Ei pelkoa, ei epävarmuutta, kumpikin luottaa aja päästää lähelleen. Kuitenkin kenelle rakkaus ei tule helpolla, on mahdollista saada turvallinen suhde oppimalla itsestään ja peloistaan, ymmärtämällä itseä ja toista, tekemällä tietoisesti sitä vastaan, ettei anna sen kaiken arvokkaan vyöryä hallitsemattomasti hukkaan.
Ahdistus alussa voi kertoa omista menettämisen peloista tai siitä ettei tunne pystyvänsä vastaamaan toisen tunteisiin. Harvoin kahden ihmisen tunteet edes kehittyy samaa tahtia.
Sitten kun uskaltaa, kumpikin tuntee ja tahtoo, ja kun kumpikin tietoisesti haluaa poistaa toiselta kelpaamattomuuden ja epävarmuuden tunteita (se on helppoa kun kumpikin kelpaa itsenään), niin pirun hyvältähän se tuntuu.
Rakkaus ja onnellisuus
15
297
Vastaukset
- Anonyymi
"Ahdistus alussa voi kertoa omista menettämisen peloista tai siitä ettei tunne pystyvänsä vastaamaan toisen tunteisiin."
Rahoituksen teoriankin mukaan riskialttiimpi sijoituskohde edellyttää, että tuoton odotusarvon on oltava suurempi. 🤔
Matala riski tarkoittaa aina matalaa tuottoa. 😄
"Väitän, että se tulee uskalluksesta painaa kaasua, kun sopiva ihminen osuu kohdalle."
Tämän täytyy tapahtua kahden ihmisen kohdalla yhtä aikaa, mikä pienentää ilmiön esiintymistodennäköisyyttä. 🤔😄
🦄 No noinhan se menee... ei lisättävää. Täysin samaa mieltä. 😊
Mutta vaikka tuon tietää, tiedostaa, niin rakkaussuhteen saavuttaminen on iso henkinen homma, eikä vain itsestä kiinni. On siinä se toinenkin ja itsellä vain yksi ❤️.- Anonyymi
Sinkkuus on yhtä kuin rqkkqus.
- Anonyymi
"Ihminen on pohjimmiltaan aika hölmö. Juoksee karkuun sitä mitä eniten tarvitsee. Pallo alkaa helposti kasvaa ja vieriä väärään suuntaan."
Tätä täytyi hieman pohtia. Pohdinnan jälkeenkin olen eri mieltä.
Minua on juostu karkuun, mutta itse en kyllä myönnä koskaan juosseeni karkuun asioita, joita olen tarvinnut. Olen juossut kohti. Useimmiten kyllä hiivin, mutta joskus olen juossut.
🦄- Anonyymi
Olet varmaan saanut lapsena kokea turvallisen kiintymyssuhteen? Kaikki ei ole. Siksi rakkaus tai ehkä sen menetys on osalle niin pelottavaa (osa pelkää jo ennen kuin sen on edes saanut ja siksi väistää).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet varmaan saanut lapsena kokea turvallisen kiintymyssuhteen? Kaikki ei ole. Siksi rakkaus tai ehkä sen menetys on osalle niin pelottavaa (osa pelkää jo ennen kuin sen on edes saanut ja siksi väistää).
Ei rakkaus välitä siitä, pelkääkö sitä vai ei. Yhtään helpommalla se ei tule, vaikka sitä ei pelkäisikään.
Olen erittäin todennäköisesti kokenut turvallisia kiintymyssuhteita lapsena.
En oikein usko tuohon teoriaan, jonka mukaan ihminen voisi pelätä sellaisen menettämistä, jota hänellä ei ole koskaan ollut.
Logiikkahan menisi siis näin:
- A ei ole koskaan kokenut B:tä.
- A pelkää, että B:n kokeminen voisi loppua jossain vaiheessa sen jälkeen, kun se olisi mahdollisesti alkanut.
- Siispä A ei halua kokea B:tä.
A käytännössä pelkäisi nykyistä tilannettaan, mutta ei halua siitä pois, koska pelkää sitä. Pidän tuota vähän naistenlehtipsykologian logiikkana.
🦄
- Anonyymi
onnihan välttämättä tule siitä mitä omistaa, vaan siitä kun ei välttämättä tarvitse mitään onnelliseksi olemiseen,
- Anonyymi
Todella hieno aloitus. Mutta mitä jos ei kaipaa romanttista rakkautta. Onko pakko?? Ja jos kaipaisi,niin sen pitäisi olla juuri noin. Ei yhtään mitään muuta. Jotenkin tuntuu että parisuhteesta on tehty lähes jumala jota ilman on jotenkin vääränlainen ,jos ei sitä itse tunne tarvitsevansa. On niin helppoa olla ilman sitä,niin vapaa,saa viimeinkin olla hyvällätavalla itsekäs. Parisuhde on rankkaa työtä. Liian kuluttavaa. Jo pelkkä ajatus uuvuttaa. Jatkuvasti täytyy oolla tuntosarvet pystyssä ja kuulostella toisen mielialoja,yrittää tehdä toinen onnelliseksi eikä tyytymättömäksi. Ja palkaksi saat lisää vaatimuksia. Yksin on helppo hengittää. Miten kuvailit,niin tuo on juuri noin,tai pitäisi olla. Mutta tuskin toteutuu monessakaan parisuhteessa. Ns,liian täydellistä ollakseen totta.💩
- Anonyymi
Ja lisään vielä. Onnellinen ihminen joka ei ole parisuhteessa,voi olla onnellinen juuri siksi. On itsensä herra ja pomo. Kukaan ei tule vaikuttamaan sinun sieluusi millään lailla,ainoastaan sinä itse,ja se on aivan mahtavaa. Suorastaan lottovoitto.
- Anonyymi
Jos elämässä on riittävästi muunlaista rakkautta, ehkä romanttinen rakkaus ei ole niin suuressa osassa?
Silti läheisyys, intiimi kosketus, rakastelu, naiseus/miehisyys. Kuka niistä nauttii, näkee ehkä romanttisen rakkauden kohdalla jotain mitä tavoitella? Kaikille noissa ei ole riittävästi syytä tietenkään.
- Anonyymi
Ylisanoja ja bla. Paljon.
Oikealle rakkaudelle tekee hyvää kun osaa nostaa kytkintä silloin kun on oikea aika. - Anonyymi
"Ahdistus alussa voi kertoa omista menettämisen peloista tai siitä ettei tunne pystyvänsä vastaamaan toisen tunteisiin. Harvoin kahden ihmisen tunteet edes kehittyy samaa tahtia."
Jospa siihen tarvitaan kolme?
AV- Anonyymi
Onni on ihana tunne
Ihan paras
- Anonyymi
niin noh niin mixdsä vboi nähdä coms-y6äh6ijäjs64lmän... 2 kii5kwsdw 7ä7ä niinf5n 6qkqnq...
- Anonyymi
Hyvin paikkansa pitävä alotus ihan noin psykologiselta kannalta. Valitettavan moni ainakin yli nelikymppisistä on saanut välttelevän kiintymyksen mallin rakkaus-ja suhde-elämään. Ja kun niissäkin on hyvin vastakkaisia malleja vielä niin ei ihme, että suhteiden kestävyys on haaste. Joskus noiden mallien tunteminen voi pelastaa suhteita, mutta jos ei itsestään ja omista toimintatavoistaan ja niiden vaikutuksista muihin ihmisiin opi mitään, ei suhdettakaan kovin hyvin voi pelastaa. Sillä vaikka itse olen tuollaisen perinteisemmän, pitkän suhteen kannalla, niin en näe nykypäivänä tavoitteelliseksi suhteiden säilyttämistä vaikka vaan hampaat irvessä. Toisaalta surettaa ihmisten kertakäyttökulttuuri suhteissa, sillä kyllä ihmiset jotka uskaltavat tuntea ja rakastaa voimakkaasti rikkovat itseään aina jonkin verran suhteiden murennuttua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik195790- 173256
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192956Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6382193Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1592110Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja711434Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421415Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31208Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061136Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641107