Sapatti on pelon ja kauhun päivä

Anonyymi-ap

Sapatti oli Israelissa pelon ja kauhun päivä. Koko ajan piti olla varuillaan, että ei riko sapattia edes vahingossa, koska silloin tulisi tapetuksi.

Sapatti on myös adventisteilla pelon ja kauhun päivä. Koko ajan pitää varoa, ettei rikkoisi sapattia edes vahingossa, koska silloin joutuisi kadotukseen.

Israelilaiset laativat sääntöjä, mitä sapattina saa ja ei saa tehdä, jotta tiedettäisiin ketkä saa tappaa ja ketä ei saa tappaa.

Adventistit ovat laatineet sääntöjä, mitä sapattina saa ja ei saa tehdä, jotta tiedettäisiin kuka joutuu kadotukseen ja kuka pelastuu.

Sapatin käskyn noudattamisen täytyy tuntua raskaalta kuormalta, kun se on tuollaista, ja ahdistavaakin se on varmaan on. Vai mitä?

55

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tietenkin se on nyt Israelissa kauhun päivä kun silloin ammutaan ohjuksia ja hyökätään vihollisten asemiin.

      Ei ne säännöt kummallakaan ole noudattamista varten, vaan sitä varten että niillä voidaan tuomita muut ja korostaa itseään. Joskin juutalaiset ovat siinä fiksumpia ja tutkineet enemmän kirjoituksia ettei sapatilla saa tuomita muita, vaan pitää vain itse noudattaa sitä miten haluaa.

    • Anonyymi

      Jos aloittaja haluaa tietää mitenkä adventistit viettävät sapattia niin voi katsoa

      Media7

      • Anonyymi

        Ei harhaoppisia tarvitse siinä seurata. Mooseksen laista voi lukea miten niiden, jotka ovat lain alla pitää sapatti viettää. Jumalan lapsia se ei koske. Heillä on suurempi tuomari kuin vajavainen kuolleen kirjaimen laki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei harhaoppisia tarvitse siinä seurata. Mooseksen laista voi lukea miten niiden, jotka ovat lain alla pitää sapatti viettää. Jumalan lapsia se ei koske. Heillä on suurempi tuomari kuin vajavainen kuolleen kirjaimen laki.

        Teille Raamattu on vain kuolleita kirjaimia. Tämä on nähty jo aikoja sitten.


    • Anonyymi

      Ellen G. Whiten kirjoitukset ovat adventisteille Raamatun ja evankeliumeiden rinnalla saman arvoisia, käytännössä jopa tärkeämpiä...

      • Anonyymi

        Ne kiistelee niiden merkitystä. Kun harhaoppiset herjaavat ja haukkuvat muita, niin tietenkin myös heidän keskuudessaan on puolueita ja erimielisyyttä. Niin on aina lakihenkisessä uskossa, koska eivät kaikki voi olla mitenkään samaa mieltä perinnäissäänöistä.


      • Anonyymi

        Niin, kaikki evankeliumithan eivät kuulu Raamattuun.


      • Anonyymi

        Väitteesi on valhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteesi on valhetta.

        No nyt en ymmärrä... asiaahan on tutkittu ja tutkimuksen mukaan noin 30% adventisteista luulee Whiten olevan Raamatun yläpuolella. Ja melkolailla yhtä suuri joukko pitää Whiten kirjoituksia Raamatun tasolla innoitettuina.


    • Anonyymi

      Daavid sanoi Jumalan käskyjä avariksi. Psalmit 119:96

      Juutalaisten ja adventistien sapatin käskyt ovat tiukat ja ahtaat. Pitää luke metritolkulla erilaisia sääntöjä, ettei vain vahingossakaan sapattia rikkoisi ja tulisi tapetuksi tai joutuisi kadotukseen.

      Ja etsitään loputtomasti tapoja kiertää lain käsky, niin että sanotaan luvalliseksi esimerkiksi lumen auraamista sapattina, jotta päästään seurakunnan kokoukseen. Tämähän on kotiaskare, työtä ja syntiä. Sellaiseen syyllistyvä tulisi kivittää kuoliaaksi Mooseksen lain käskyn mukaan.

      • Anonyymi

        Juuri siksi sitä lakia ei voida noudattaa viimeistä piirtoa myöten. Se on pelkkä iskulause vain muiden syyllistämiseen ja tuomitsemiseen.

        Jos on laki, aina pitää olla perinnäissäänöt ja niistä kinastelu. Muu on täysi mahdottomuus.

        Mutta juuri siksi Kristus on vapauttanut meidät lain kirouksesta ja synnin orjuudesta.


      • Anonyymi

        Voithan sinä purjehtia väljemmillä vesillä. Sinun on valinta.


    • Anonyymi

      "Sapatti on myös adventisteilla pelon ja kauhun päivä. Koko ajan pitää varoa, ettei rikkoisi sapattia edes vahingossa, koska silloin joutuisi kadotukseen."

      Adventtikirkko ei opeta mitään tuollaista.

      "Adventistit ovat laatineet sääntöjä, mitä sapattina saa ja ei saa tehdä, jotta tiedettäisiin kuka joutuu kadotukseen ja kuka pelastuu. "

      Adventtikirkko ei opeta mitään tuollaistakaan.

    • Anonyymi

      Tämä on ainoa Adventtikirkon ohje sapatin pyhittämiseen:

      "Koska sapatti on erityinen Jumalan kanssa seurustelun päivä, jolloin meitä kutsutaan iloiten juhlimaan hänen armollisia tekojaan luomisessa ja lunastuksessa, on tärkeätä välttää kaikkea sellaista, mikä vahingoittaisi sen pyhää ilmapiiriä. Raamattu opettaa, että sapattina meidän tulisi lakata arkisesta työstämme (2. Moos. 20:10), välttää kaikkea ansiotyötä ja kaikkia liikesuhteita (Neh. 13:15-22). Jumala kehottaa kunnioittamaan hänen pyhää päiväänsä siten, "ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi" (Jes. 59:13). Jos tuona päivänä keskitymme omiin asioihimme ja maallisiin harrastuksiimme, se häiritsee yhteyttämme Luojaamme ja rikkoo sapatin pyhyyttä. *48 Meidän tulee huolehtia myös siitä, että kaikilla, joista kannamme vastuuta - lapsillamme, työntekijöillämme ja myös vieraillamme ja eläimillämme (2. Moos. 20:10) - on mahdollisuus nauttia sapatin siunauksista."

      LÄHDE: https://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti

      Missäs tuossa puhutaan pelosta ja kauhusta?

      Eipä ole tuosta kummoistakaan kuormaa...

      • Anonyymi

        Lyhykäisyydessään tekopyhää teeskentelyä.

        Viitsiikö joku oikeasti uskoa tuollaiseen vuonna 2023?

        Tavoitella jotain pyhää ilmapiiriä asioilla mitä ei tee tiettynä päivänä, mutta toisena tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyhykäisyydessään tekopyhää teeskentelyä.

        Viitsiikö joku oikeasti uskoa tuollaiseen vuonna 2023?

        Tavoitella jotain pyhää ilmapiiriä asioilla mitä ei tee tiettynä päivänä, mutta toisena tekee.

        Olet aivan pihalla! Eihän nuo ole mitään uskon asioita. Opinohdat vain kertovat siitä, mihin adventistit haluavat pyrkiä. Ei noihin pyrkiminen ketään pelasta 😂🤣

        Siis missä on noiden kuorma!! Pelko!? Ja kauhu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan pihalla! Eihän nuo ole mitään uskon asioita. Opinohdat vain kertovat siitä, mihin adventistit haluavat pyrkiä. Ei noihin pyrkiminen ketään pelasta 😂🤣

        Siis missä on noiden kuorma!! Pelko!? Ja kauhu?

        Olihan se lauantai adventtikirkon piirissä aikanaan kauhun päivä.
        Piti lähteä umpiaivopestyjen vanhempiensa kanssa lauantaiaamuna adventtikirkon aivopesutilaisuuteen. Se oli kauhun ja pelon päivä sekä vastenmielisyydessään vailla vertaa, yhtä helvettiä.
        Onneksi sitä tuli aikuistuttua ja piti vanhemmille kertoa, että sinne adventtikirkon tilaisuuteen en jatkossa lähtisi ja piste. Päätös piti, enkä sen jälkeen ole käynyt yhdessäkään adventtikirkon järjestämässä tai organisoimassa tilaisuudessa.
        Lauantaista tuli sen jälkeen täysin normipäivä ja lauantai tuntui oikein hyvältä ilman adventismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan se lauantai adventtikirkon piirissä aikanaan kauhun päivä.
        Piti lähteä umpiaivopestyjen vanhempiensa kanssa lauantaiaamuna adventtikirkon aivopesutilaisuuteen. Se oli kauhun ja pelon päivä sekä vastenmielisyydessään vailla vertaa, yhtä helvettiä.
        Onneksi sitä tuli aikuistuttua ja piti vanhemmille kertoa, että sinne adventtikirkon tilaisuuteen en jatkossa lähtisi ja piste. Päätös piti, enkä sen jälkeen ole käynyt yhdessäkään adventtikirkon järjestämässä tai organisoimassa tilaisuudessa.
        Lauantaista tuli sen jälkeen täysin normipäivä ja lauantai tuntui oikein hyvältä ilman adventismia.

        Kyllä siitä nyt joku trauma sinulle jäi kun siitä pitää oikein julkisesti täällä itkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan se lauantai adventtikirkon piirissä aikanaan kauhun päivä.
        Piti lähteä umpiaivopestyjen vanhempiensa kanssa lauantaiaamuna adventtikirkon aivopesutilaisuuteen. Se oli kauhun ja pelon päivä sekä vastenmielisyydessään vailla vertaa, yhtä helvettiä.
        Onneksi sitä tuli aikuistuttua ja piti vanhemmille kertoa, että sinne adventtikirkon tilaisuuteen en jatkossa lähtisi ja piste. Päätös piti, enkä sen jälkeen ole käynyt yhdessäkään adventtikirkon järjestämässä tai organisoimassa tilaisuudessa.
        Lauantaista tuli sen jälkeen täysin normipäivä ja lauantai tuntui oikein hyvältä ilman adventismia.

        Olet siis tyypillinen jumalaton vailla toivoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis tyypillinen jumalaton vailla toivoa.

        Ihanaa tuomitsemista! Lisää tällaista!


    • Anonyymi

      Raamatulla harhaopit kumotaan ja uusi liitto ei tunne sitä käsitettä että luodaan käskyistä jotkut perinnäissäänöt miten sapatti on muka kiva viettää ja otetaan pala Moosesta laista, muokataan Jeesuksen opetuksia ja tässä meillä on sitten itse itsensä pyhittävä traditio mitä noudatamme ja millä muut tuomitsemme.

      Tuota sapatti ei saa edes sitä että laista ei katoa yksikän piirto, koska tuossa ei vain katoa, vaan muokataan laki oman harhaopin mukaan.

      Eikä noin ole Jumalan käskyjä, vaan omat perinnäissäänöt. Jos nuo sapattiohjeet eivät ole perinnäissääntöjä, niin sitten niitä ei ole olemassakaan.

      • Anonyymi

        Osoitapa Raamatusta yksikin kohta, jossa Jeesus mitätöi sapattilain, tai sanoo, että sapattia ei pidä pyhittää. Et pysty!

        "...koska tuossa ei vain katoa, vaan muokataan laki oman harhaopin mukaan."

        Miten, tarkalleen ottaen, tuossa on muokattu lakia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitapa Raamatusta yksikin kohta, jossa Jeesus mitätöi sapattilain, tai sanoo, että sapattia ei pidä pyhittää. Et pysty!

        "...koska tuossa ei vain katoa, vaan muokataan laki oman harhaopin mukaan."

        Miten, tarkalleen ottaen, tuossa on muokattu lakia?

        Sapattilaki on kumottu siinä samassa missä se että jos rikkoo sapatin, niin pitää tappaa. Jos sitä ei ole jossain kohden kumottu ja sanottu ettei saa sapatin vuoksi ketään tappaa, niin silloin se on voimassa yhtä paljon kuin sapattilaki. Eikä mitään seremonialain kumoamista ole olemassakaan. Eivät rangaistukset ole seremonioita, vaan ne on rangaistuksia siitä ettei vietä sapattia juuri piirun tarkasti ja silloin pitää tappaa. Jos sitä ei ole kumottu, jos Jeesus ei sanonut ettei saa sapattirikkomuksesta tappaa-minkä uhriksi itse joutui-niin se on tietenkin voimassa kun ei ole kumottu juuri sanatarkasti.

        On Jumalan lain muokkaamista tehdä laki että pitää välttää kaikkea mitä rikkoo pyhää ilmapiiriä. Se on todellakin täysin oma perinnäissääntö eikä mitään sellaista lue missään Raamatussa eikä UT edes vihjaile mihinkään sellaisen suuntaan. Juuri päinvastoin kuvataan asiat ettei saa mitään käskyjä käskyn päälle olla, joilla on kyllä hurskauden maine, mutta jotka tapahtuvat vain uskonnollisen lihan tyydyttämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sapattilaki on kumottu siinä samassa missä se että jos rikkoo sapatin, niin pitää tappaa. Jos sitä ei ole jossain kohden kumottu ja sanottu ettei saa sapatin vuoksi ketään tappaa, niin silloin se on voimassa yhtä paljon kuin sapattilaki. Eikä mitään seremonialain kumoamista ole olemassakaan. Eivät rangaistukset ole seremonioita, vaan ne on rangaistuksia siitä ettei vietä sapattia juuri piirun tarkasti ja silloin pitää tappaa. Jos sitä ei ole kumottu, jos Jeesus ei sanonut ettei saa sapattirikkomuksesta tappaa-minkä uhriksi itse joutui-niin se on tietenkin voimassa kun ei ole kumottu juuri sanatarkasti.

        On Jumalan lain muokkaamista tehdä laki että pitää välttää kaikkea mitä rikkoo pyhää ilmapiiriä. Se on todellakin täysin oma perinnäissääntö eikä mitään sellaista lue missään Raamatussa eikä UT edes vihjaile mihinkään sellaisen suuntaan. Juuri päinvastoin kuvataan asiat ettei saa mitään käskyjä käskyn päälle olla, joilla on kyllä hurskauden maine, mutta jotka tapahtuvat vain uskonnollisen lihan tyydyttämiseksi.

        Jeesusta ei tuomittu sapatin rikkomisesta. Suurin syy oli Lasaruksen herättäminen kuolleista.

        Kymmenessä käskyssä ei ole mitään rangaistusta sapatin rikkomisesta.

        Annetaanm juutalaisten seremonialain olla kymmenen käskyn ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesusta ei tuomittu sapatin rikkomisesta. Suurin syy oli Lasaruksen herättäminen kuolleista.

        Kymmenessä käskyssä ei ole mitään rangaistusta sapatin rikkomisesta.

        Annetaanm juutalaisten seremonialain olla kymmenen käskyn ulkopuolella.

        Nimenomaan kun Jeesus paransi sairaan sapattina, fariseukseet alkoivat tavoitella tappaakseen Jeesuksen. Tai niin on jos uskomme Raamattua.

        Ei ole erikseen mitään juutalaisten seremonialakia, vaan kaikki lait ja käskyt ovat Mooseksen. Ei niitä kukaan erotellut eikä Jeesus ristillä poistanut vain osan lain kirouksesta, vaan kaiken. Emme olisi vapaan lapsia kuten Paavali kirjoittaa jos meidät olisi vain vapautettu vain osasta laista. Silkkaa sekavaa uskonnollista soopaa tehdä osasta laista juutalaisten ja osasta pakanalakeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan kun Jeesus paransi sairaan sapattina, fariseukseet alkoivat tavoitella tappaakseen Jeesuksen. Tai niin on jos uskomme Raamattua.

        Ei ole erikseen mitään juutalaisten seremonialakia, vaan kaikki lait ja käskyt ovat Mooseksen. Ei niitä kukaan erotellut eikä Jeesus ristillä poistanut vain osan lain kirouksesta, vaan kaiken. Emme olisi vapaan lapsia kuten Paavali kirjoittaa jos meidät olisi vain vapautettu vain osasta laista. Silkkaa sekavaa uskonnollista soopaa tehdä osasta laista juutalaisten ja osasta pakanalakeja.

        Billy Graham ja David Wilkerson opettivat että 10 käskyän on voimassa.

        Oletko samaa mieltä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan kun Jeesus paransi sairaan sapattina, fariseukseet alkoivat tavoitella tappaakseen Jeesuksen. Tai niin on jos uskomme Raamattua.

        Ei ole erikseen mitään juutalaisten seremonialakia, vaan kaikki lait ja käskyt ovat Mooseksen. Ei niitä kukaan erotellut eikä Jeesus ristillä poistanut vain osan lain kirouksesta, vaan kaiken. Emme olisi vapaan lapsia kuten Paavali kirjoittaa jos meidät olisi vain vapautettu vain osasta laista. Silkkaa sekavaa uskonnollista soopaa tehdä osasta laista juutalaisten ja osasta pakanalakeja.

        5.Moos.5:22 "Nämä sanat (Kymmenen käskyä) Herra puhui ....vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LOISÄNNYT !

        Ei tehdä lisäyksiä! Ainoastaan kymmenen käskyä oli lain tauluissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5.Moos.5:22 "Nämä sanat (Kymmenen käskyä) Herra puhui ....vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LOISÄNNYT !

        Ei tehdä lisäyksiä! Ainoastaan kymmenen käskyä oli lain tauluissa.

        LISÄNNYT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5.Moos.5:22 "Nämä sanat (Kymmenen käskyä) Herra puhui ....vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, EIKÄ SIIHEN ENEMPÄÄ LOISÄNNYT !

        Ei tehdä lisäyksiä! Ainoastaan kymmenen käskyä oli lain tauluissa.

        Ja ei mennyt kahtakaan viikkoa, kun taas annettiin uusia käskyjä.


    • Anonyymi

      Taas typerääkin typerämpi aloitus.

    • Anonyymi

      Juutalaisten sapatti on kristityille sama kuin muslimien perjantai.

      • Anonyymi

        Ja Mooseksen lain käsky viimeistä piirtoa myöten on sapatisteille sama asia kuin Sharia islamisteille.

        Samassa hengessä ja uskossa he toimivat vaikka lain sisältö on vähän erilainen. Itse asiassa Shari on jopa parempi kuin Mooseksen laki on johdonmukaisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Mooseksen lain käsky viimeistä piirtoa myöten on sapatisteille sama asia kuin Sharia islamisteille.

        Samassa hengessä ja uskossa he toimivat vaikka lain sisältö on vähän erilainen. Itse asiassa Shari on jopa parempi kuin Mooseksen laki on johdonmukaisempi.

        Olet keksinyt hauskan uuden sanan.


    • Anonyymi

      On varmaan kauheata elää joka viikko yksi päivä pelon vallassa, kun pitää olla varuillaan, että ei tekisi syntiä ja joutuisi helvettiin. Sapatin käskyn pitäminen on nimittäin erittäin vaikea ja raskas tehtävä. Koko ajan pitää kysellä muilta ja etsiä Raamatusta se, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Ja adventistit ovat ratkaisseet tämän asian siten, että melkein mikä tahansa on sapattina luvallista, kunhan ei vain riko "pyhää ilmapiiriä".

      On siinä meillä lain noudattajat!

      • Anonyymi

        Laittomuuden tekijöitä sapatistit ovat itseasiassa lain näkökulmasta. Heillä on vain omat perinnäissäänöt millä muka vapautua siitä mistä tosia tuomitsevat.

        Islamistit ovat sharia noudattaessaan paljon uskollisempia. He eivät muokkaile itse lakeja oman mielensä mukaan, vaan niissä on selkeä logiikka eikä ne edes ole niin älyttömiä että yhtenä päivänä ei voi tehdä tavallisia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laittomuuden tekijöitä sapatistit ovat itseasiassa lain näkökulmasta. Heillä on vain omat perinnäissäänöt millä muka vapautua siitä mistä tosia tuomitsevat.

        Islamistit ovat sharia noudattaessaan paljon uskollisempia. He eivät muokkaile itse lakeja oman mielensä mukaan, vaan niissä on selkeä logiikka eikä ne edes ole niin älyttömiä että yhtenä päivänä ei voi tehdä tavallisia asioita.

        Sapatin käsky on sadistisen murhaajan keksimä.

        Jos joku tiskaa, vie roskat ulos, sytyttää tulen takkaan tai käy kaupassa sapattina, niin hänet pitää kivittää kuoliaaksi.

        Mikään noista teoista ei ole pahan tekemistä. Pahaa siitä tekee Jumalan silmissä se, että se tehdään vääränä päivänä.

        Raamatun Jumala on mustasukkainen muiden kansojen jumalille eikä voi sietää sitä, jos joku kansasta ei erottaudu muista kansoista ja niiden jumalista pitämällä sapattia. Mikään muu kansa ei pitänyt lepopäivänään sapattia, kun laki annettiin.

        Raamatun Jumala on sadistinen murhaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sapatin käsky on sadistisen murhaajan keksimä.

        Jos joku tiskaa, vie roskat ulos, sytyttää tulen takkaan tai käy kaupassa sapattina, niin hänet pitää kivittää kuoliaaksi.

        Mikään noista teoista ei ole pahan tekemistä. Pahaa siitä tekee Jumalan silmissä se, että se tehdään vääränä päivänä.

        Raamatun Jumala on mustasukkainen muiden kansojen jumalille eikä voi sietää sitä, jos joku kansasta ei erottaudu muista kansoista ja niiden jumalista pitämällä sapattia. Mikään muu kansa ei pitänyt lepopäivänään sapattia, kun laki annettiin.

        Raamatun Jumala on sadistinen murhaaja.

        Jumala kieltämättä antoi ankarat säännöt ja kovat rangaistukset Israelin kansalle. Mutta se oli aika jolloin he olivat Jumalan avulla juuri vapautuneet orjuudesta, olivat olleet pakanvallan alla orjina ja tietenkin sen oli tarttunut kansaan eikä kansa yksinkertaisesti olisi selvinnyt ehjin nahoin luvattuun maahan, jos lait eivät olisi olleet sitä mitä olivat. Ja toisaalta peli oli kovaa mutta rehellistä. Kun noudatti lakeja, niin ei mitään hätää, homma oli hallinnassa.

        Ja paras juttu on siinä, että lupauksen mukaan Jumala lähetti Poikansa maan päälle poistamaan tuon lain kirouksen. Juutalaiset tosin tappoivat Hänet sapattirikkomuksista, mutta juuri sen vuoksi hän poisti lain kirouksen ettei kellekään enää kävisi niin.

        Ja nyt meillä on ilosanoma siitä että lain kirous on poistettu, meidät on puhdistettu synnin ja lain orjuudesta ja otettu armon kautta Hengessä Jumalan valtakuntaan.

        Asiat on palautettu ennalleen miten oli ilman lakia.

        Laki on tosin jäänyt tuomioksi niille, jotka eivät halua ottaa Jumalan armoa vastaan eivätkä uskoa siihen, vaan uskovat lakiin kuten islamistit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala kieltämättä antoi ankarat säännöt ja kovat rangaistukset Israelin kansalle. Mutta se oli aika jolloin he olivat Jumalan avulla juuri vapautuneet orjuudesta, olivat olleet pakanvallan alla orjina ja tietenkin sen oli tarttunut kansaan eikä kansa yksinkertaisesti olisi selvinnyt ehjin nahoin luvattuun maahan, jos lait eivät olisi olleet sitä mitä olivat. Ja toisaalta peli oli kovaa mutta rehellistä. Kun noudatti lakeja, niin ei mitään hätää, homma oli hallinnassa.

        Ja paras juttu on siinä, että lupauksen mukaan Jumala lähetti Poikansa maan päälle poistamaan tuon lain kirouksen. Juutalaiset tosin tappoivat Hänet sapattirikkomuksista, mutta juuri sen vuoksi hän poisti lain kirouksen ettei kellekään enää kävisi niin.

        Ja nyt meillä on ilosanoma siitä että lain kirous on poistettu, meidät on puhdistettu synnin ja lain orjuudesta ja otettu armon kautta Hengessä Jumalan valtakuntaan.

        Asiat on palautettu ennalleen miten oli ilman lakia.

        Laki on tosin jäänyt tuomioksi niille, jotka eivät halua ottaa Jumalan armoa vastaan eivätkä uskoa siihen, vaan uskovat lakiin kuten islamistit.

        <<eikä kansa yksinkertaisesti olisi selvinnyt ehjin nahoin luvattuun maahan, jos lait eivät olisi olleet sitä mitä olivat.>>

        Vain Joosua ja Kaaleb pääsivät luvattuun maahan: muut matkalle lähtijät kuolivat ennen sinne pääsyä.

        <<Juutalaiset tosin tappoivat Hänet sapattirikkomuksista,>>

        Juutalaiset tapattivat Jeesuksen jumalanpilkasta, koska hän sanoi olevansa Jumalan poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<eikä kansa yksinkertaisesti olisi selvinnyt ehjin nahoin luvattuun maahan, jos lait eivät olisi olleet sitä mitä olivat.>>

        Vain Joosua ja Kaaleb pääsivät luvattuun maahan: muut matkalle lähtijät kuolivat ennen sinne pääsyä.

        <<Juutalaiset tosin tappoivat Hänet sapattirikkomuksista,>>

        Juutalaiset tapattivat Jeesuksen jumalanpilkasta, koska hän sanoi olevansa Jumalan poika.

        Olikin aivan oikein antaa orjuudesta vapautuneelle kansalle ankarat käskyt ja siihen melko kohtuuttomat rangaistukset. Toisaalta jos niin ei olisi ollut, jos lait olisi olleet tyyliin, tee mitä teet, keksi omat hyvä versiot eikä kukaan rankaise, niin mitä hyötyä olisi ollut Jeesuksen tulla ja poistaa lain kirous ja rangaistukset. Eihän silloin Jeesuksen työllä olisi ollut mitään merkitystä eikä hän olisi joutunut sapatin vuoksi vainottavaksi, jos sapattikäsky olisi ollut että tee vähän mitä lystäät eikä kukaan perään huutele.

        Kun käskyt olivat ankarat ja rangaistukset monesti kovimmat mahdolliset, oli Jeesuksen ristinkuolemalla ihmiselle todellinen merkitys kun Jeesus vapautti lain kirouksesta jouduttuaan sapattirikkomuksista ristille.

        Ei Jeesusta tuomittu jumalanpilkasta. Häntä syytettiin kyllä siitä, mutta eivät fariseukset siitä koskaan hermostuneet, vaan sapatista. Eikä Pilatus Jeesusta jumalanpilkasta tuominnut eikä edes syyttänyt, vaan halusi vapauttaa hänet, mutta ei uskaltanut kun fariseuset olivat villinneet kansanjoukot Jeesusta vastaan ja niin Jeesus syyttömästi tuomittiin ja Barabbas vapautettiin.

        Jeesus joutui ristille sapattirikkomuksista ja juuri siitä syystä ettei sapatti meitä enää syytä eikä tuomitse kuolemaan. Jeesus on kärsinyt sen puolestamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<eikä kansa yksinkertaisesti olisi selvinnyt ehjin nahoin luvattuun maahan, jos lait eivät olisi olleet sitä mitä olivat.>>

        Vain Joosua ja Kaaleb pääsivät luvattuun maahan: muut matkalle lähtijät kuolivat ennen sinne pääsyä.

        <<Juutalaiset tosin tappoivat Hänet sapattirikkomuksista,>>

        Juutalaiset tapattivat Jeesuksen jumalanpilkasta, koska hän sanoi olevansa Jumalan poika.

        Raamattu on ristiriitainen opus, sillä toisaalla sanotaan ettei edes Joosua päässyt luvattuun maahan:

        34. ”Kun Herra kuuli teidän puheenne, hän vihastui ja vannoi: 35. ’Totisesti, ei yksikään näistä miehistä, tästä pahasta sukupolvesta, saa nähdä sitä hyvää maata, jonka minä olen vannonut antavani teidän isillenne, 36. EI KUKAAN PAITSI Kaaleb, Jefunnen poika. Hän saa sen nähdä. Hänelle ja hänen lapsilleen minä annan sen maan, johon hän on jalallaan astunut, koska hän on seurannut koko sydämestään Herraa.’ (5Moos 1:34-36, FinRK)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<eikä kansa yksinkertaisesti olisi selvinnyt ehjin nahoin luvattuun maahan, jos lait eivät olisi olleet sitä mitä olivat.>>

        Vain Joosua ja Kaaleb pääsivät luvattuun maahan: muut matkalle lähtijät kuolivat ennen sinne pääsyä.

        <<Juutalaiset tosin tappoivat Hänet sapattirikkomuksista,>>

        Juutalaiset tapattivat Jeesuksen jumalanpilkasta, koska hän sanoi olevansa Jumalan poika.

        Miten niin tapattivat?

        Eivät he tapattaneet, vaan TAPPOIVAT:

        15. Juutalaisethan TAPPOIVAT Herran Jeesuksen ja profeetat ja ovat vainonneet myös meitä eivätkä ole Jumalalle mieleen. He ovat kaikkia ihmisiä vastaan, 16. kun estävät meitä puhumasta pakanoille heidän pelastumisekseen. Näin he yhä täyttävät syntiensä mittaa. Viha onkin saavuttanut heidät täyteen määräänsä asti. (1Tess 2:15-16, FinRK)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala kieltämättä antoi ankarat säännöt ja kovat rangaistukset Israelin kansalle. Mutta se oli aika jolloin he olivat Jumalan avulla juuri vapautuneet orjuudesta, olivat olleet pakanvallan alla orjina ja tietenkin sen oli tarttunut kansaan eikä kansa yksinkertaisesti olisi selvinnyt ehjin nahoin luvattuun maahan, jos lait eivät olisi olleet sitä mitä olivat. Ja toisaalta peli oli kovaa mutta rehellistä. Kun noudatti lakeja, niin ei mitään hätää, homma oli hallinnassa.

        Ja paras juttu on siinä, että lupauksen mukaan Jumala lähetti Poikansa maan päälle poistamaan tuon lain kirouksen. Juutalaiset tosin tappoivat Hänet sapattirikkomuksista, mutta juuri sen vuoksi hän poisti lain kirouksen ettei kellekään enää kävisi niin.

        Ja nyt meillä on ilosanoma siitä että lain kirous on poistettu, meidät on puhdistettu synnin ja lain orjuudesta ja otettu armon kautta Hengessä Jumalan valtakuntaan.

        Asiat on palautettu ennalleen miten oli ilman lakia.

        Laki on tosin jäänyt tuomioksi niille, jotka eivät halua ottaa Jumalan armoa vastaan eivätkä uskoa siihen, vaan uskovat lakiin kuten islamistit.

        Noinhan sitä kristinuskossa opetetaan. Mutta esim Jeesus ei itse opettanut mitään tuollaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikin aivan oikein antaa orjuudesta vapautuneelle kansalle ankarat käskyt ja siihen melko kohtuuttomat rangaistukset. Toisaalta jos niin ei olisi ollut, jos lait olisi olleet tyyliin, tee mitä teet, keksi omat hyvä versiot eikä kukaan rankaise, niin mitä hyötyä olisi ollut Jeesuksen tulla ja poistaa lain kirous ja rangaistukset. Eihän silloin Jeesuksen työllä olisi ollut mitään merkitystä eikä hän olisi joutunut sapatin vuoksi vainottavaksi, jos sapattikäsky olisi ollut että tee vähän mitä lystäät eikä kukaan perään huutele.

        Kun käskyt olivat ankarat ja rangaistukset monesti kovimmat mahdolliset, oli Jeesuksen ristinkuolemalla ihmiselle todellinen merkitys kun Jeesus vapautti lain kirouksesta jouduttuaan sapattirikkomuksista ristille.

        Ei Jeesusta tuomittu jumalanpilkasta. Häntä syytettiin kyllä siitä, mutta eivät fariseukset siitä koskaan hermostuneet, vaan sapatista. Eikä Pilatus Jeesusta jumalanpilkasta tuominnut eikä edes syyttänyt, vaan halusi vapauttaa hänet, mutta ei uskaltanut kun fariseuset olivat villinneet kansanjoukot Jeesusta vastaan ja niin Jeesus syyttömästi tuomittiin ja Barabbas vapautettiin.

        Jeesus joutui ristille sapattirikkomuksista ja juuri siitä syystä ettei sapatti meitä enää syytä eikä tuomitse kuolemaan. Jeesus on kärsinyt sen puolestamme.

        "Kun käskyt olivat ankarat ja rangaistukset monesti kovimmat mahdolliset, oli Jeesuksen ristinkuolemalla ihmiselle todellinen merkitys kun Jeesus vapautti lain kirouksesta jouduttuaan sapattirikkomuksista ristille."

        Miten niin ihmiselle. Ehkä juutalais-kristityille, joita oli Jeesuksen kuoleman jälkeen olemassa vain joitakin hassuja tuhansia. Maailmassa oli kuitenkin siihen aikaan satojatuhansia muita ihmisiä, jotka eivät olleet kuulleetkaan Mooseksen laista, eikä heille ollut Jeesuksen kuolemalla siinä mielessä mitään merkitystä. He eivät koskaan tulisi kuulemaan Jeesuksen tappamisesta, ja kuolisivat autuaan tietämättöminä koko sovitustyöstä. Ei siis todellista merkitystä. Ainoa todellinen heille oli kuolema, ilman ristiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikin aivan oikein antaa orjuudesta vapautuneelle kansalle ankarat käskyt ja siihen melko kohtuuttomat rangaistukset. Toisaalta jos niin ei olisi ollut, jos lait olisi olleet tyyliin, tee mitä teet, keksi omat hyvä versiot eikä kukaan rankaise, niin mitä hyötyä olisi ollut Jeesuksen tulla ja poistaa lain kirous ja rangaistukset. Eihän silloin Jeesuksen työllä olisi ollut mitään merkitystä eikä hän olisi joutunut sapatin vuoksi vainottavaksi, jos sapattikäsky olisi ollut että tee vähän mitä lystäät eikä kukaan perään huutele.

        Kun käskyt olivat ankarat ja rangaistukset monesti kovimmat mahdolliset, oli Jeesuksen ristinkuolemalla ihmiselle todellinen merkitys kun Jeesus vapautti lain kirouksesta jouduttuaan sapattirikkomuksista ristille.

        Ei Jeesusta tuomittu jumalanpilkasta. Häntä syytettiin kyllä siitä, mutta eivät fariseukset siitä koskaan hermostuneet, vaan sapatista. Eikä Pilatus Jeesusta jumalanpilkasta tuominnut eikä edes syyttänyt, vaan halusi vapauttaa hänet, mutta ei uskaltanut kun fariseuset olivat villinneet kansanjoukot Jeesusta vastaan ja niin Jeesus syyttömästi tuomittiin ja Barabbas vapautettiin.

        Jeesus joutui ristille sapattirikkomuksista ja juuri siitä syystä ettei sapatti meitä enää syytä eikä tuomitse kuolemaan. Jeesus on kärsinyt sen puolestamme.

        <<Eikä Pilatus Jeesusta jumalanpilkasta tuominnut eikä edes syyttänyt>>

        Pilatus tuomitsi Jeesuksen Rooman lakien mukaan kuolemaan kapinallisena ja kansan kiihottajana.

        Juutalaisten neuvosto tuomitsi Jeesuksen jumalanpilkasta.

        Luukkaan evankeliumi:
        22:70 Silloin he kaikki sanoivat: "Sinä siis olet Jumalan Poika?" Hän vastasi heille: "Tepä sen sanotte, että minä olen".
        22:71 Niin he sanoivat: "Mitä me enää todistusta tarvitsemme? Sillä me itse olemme kuulleet sen hänen omasta suustansa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin tapattivat?

        Eivät he tapattaneet, vaan TAPPOIVAT:

        15. Juutalaisethan TAPPOIVAT Herran Jeesuksen ja profeetat ja ovat vainonneet myös meitä eivätkä ole Jumalalle mieleen. He ovat kaikkia ihmisiä vastaan, 16. kun estävät meitä puhumasta pakanoille heidän pelastumisekseen. Näin he yhä täyttävät syntiensä mittaa. Viha onkin saavuttanut heidät täyteen määräänsä asti. (1Tess 2:15-16, FinRK)

        Kyllä ne olivat pakanoita, jotka Jeesuksen tuomitsivat kuolemaan ja naulitsivat ristille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Eikä Pilatus Jeesusta jumalanpilkasta tuominnut eikä edes syyttänyt>>

        Pilatus tuomitsi Jeesuksen Rooman lakien mukaan kuolemaan kapinallisena ja kansan kiihottajana.

        Juutalaisten neuvosto tuomitsi Jeesuksen jumalanpilkasta.

        Luukkaan evankeliumi:
        22:70 Silloin he kaikki sanoivat: "Sinä siis olet Jumalan Poika?" Hän vastasi heille: "Tepä sen sanotte, että minä olen".
        22:71 Niin he sanoivat: "Mitä me enää todistusta tarvitsemme? Sillä me itse olemme kuulleet sen hänen omasta suustansa."

        Pitäisi osata lukea Raamattua että ei Jeesusta vielä tuolloin tuomittu, tuo oli vain syytösten lukemista. Hän joutui tuon jälkeen Pilatuksen eteen, joka ei halunnut tuomita Jeesusta kun näki että Häntä vastaan valehdetiin ja kyse oli vain juutalaisten lainkiihkosta.

        Kun Jeesus oli Pilatuksen edessä ei hän saanut tuomiota yhtään mistään eikä ne jumalattomat pakanat halunneet ottaa Jeesuksen, mahdollisesti Jumalan Pojan verta päälleen. Juutalaiset olivat siihen valmiita. Eikä mitään tuomiota tullut, vaan tavan mukaan toinen syytetty vapautettiin juhlan aikaan ja näin tehtiin ja siten Jeesus tuomittiin ilman tuomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi osata lukea Raamattua että ei Jeesusta vielä tuolloin tuomittu, tuo oli vain syytösten lukemista. Hän joutui tuon jälkeen Pilatuksen eteen, joka ei halunnut tuomita Jeesusta kun näki että Häntä vastaan valehdetiin ja kyse oli vain juutalaisten lainkiihkosta.

        Kun Jeesus oli Pilatuksen edessä ei hän saanut tuomiota yhtään mistään eikä ne jumalattomat pakanat halunneet ottaa Jeesuksen, mahdollisesti Jumalan Pojan verta päälleen. Juutalaiset olivat siihen valmiita. Eikä mitään tuomiota tullut, vaan tavan mukaan toinen syytetty vapautettiin juhlan aikaan ja näin tehtiin ja siten Jeesus tuomittiin ilman tuomiota.

        Rooman valtakunnan asiakirjoihin piti merkitä tuomion syy ja se oli kapina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne olivat pakanoita, jotka Jeesuksen tuomitsivat kuolemaan ja naulitsivat ristille.

        Olet siis Raamattua vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rooman valtakunnan asiakirjoihin piti merkitä tuomion syy ja se oli kapina.

        Mitään sellaisia asiakirjoja ei ole löydetty.


    • Anonyymi

      Jeesuksen ristinkuolema johtui yksin fariseusten lainkiivailusta ja sapattilaista.

      Sapatin vuoksi Jeesus joutui ristille ja täytti sen sekä muut lait puolestamme. Hän ei tullut lakia kumoamaan, vaan täyttämään. Laki on Jumalan lasten osalta täytetty, mutta muiden osalta laki on yhä tuomitsija.

      • Anonyymi

        Miten sapattilaki täytettiin? Sitenkö, että yksi henkilö piti sapattia? Ei kai sitä koskaan täytetä, kun sapattia vietetään halki ikuisuuden. Sehän on aina lepopäivä ja siunauksen päivä.

        Eihän kukaan opeta, että kun Jeesus oli murhaamatta, niin siksi käsky "Älä tapa!" on poistettu!

        Ei kymmentä käskyä poisteta täyttämällä, ne ovat aina voimassa!


    • Anonyymi

      Kaikki lait täytettiin siinä, että Jeesus nimenomaan joutui ristille siitä syystä, että lakihenkiset fariseukset eivät pitäneet siitä ettei Jeesus viettänyt sapattia, vaan sanoi tekevänsä töitä alati.

      Jeesus ristillä kantoi sen lain kirouksen ja vihollisuuden Jumalan ja ihmisen välillä, mikä tulee laista. Lakihan on vihollisuutta Jumalan ja ihmisten välillä. Kuten sanotaan sanassa, laki saa aikaan vihaa. Kuten se sai aikaan sen vihan, että Jeesus haluttiin tappaa sapatin vuoksi.

      Lain kirouksen lisäksi Jeesus kantoi myös ihmisten syntitaakan siten että hän oli uhri ihmisten syntien puolesta. Hänessä me voimme saada siksi anteeksiannon ja samalla kuin poistui laki, niin poistui tietenkin syntiuhrit. Miksi uhrata jos ei ole lakia mitä vastaan rikkoa. Mutta ei Mooseksen lain tauluja pyyhitty puhtaaksi, ei yhtään piirtoa sieltä poistettu, sillä Jeesuksen ristinkuolema ei kosketa muita kuin niitä, jotka uskovat siihen. Vain heillä on pääsy siihen armahdukseen, lain vapauteen ja armon kautta Jumalan Pyhässä Hengessä uuteen elämään vanhurskaudessa ja pyhyydessä.

      Laki jäi voimaan kuten Paavali opettaa pahantekijöiden tuomioksi. Muutoinhan kaikki ihmiset pelastuisivat. Ei olisi mitään millä tuomita. Laki siis yhtä tuomitsee, sen jokainen piirto on voimassa, mutta ei ole mitään hyötyä yrittää sitä silti noudattaa, kun tuomio on silti syyllinen. Lain kautta ei saavuta vanhurskautta. Sen kautta voi vain saada tuomion.

      Ja kun harhaoppinen ajattelee että kun ei ole lakia, niin tässä sitten vain kaikkea pahaa tekemään. Ei se niin mene, vaan juuri päinvastoin. Nyt on mahdollisuus Kristuksen kautta saavuttaa Hengen kautta Pyhä elämässä, jota ohjaa Jumala hengellään ja sen tien viitoittaa UT:n sana siten että siitä voi katsoa miten hengen uskova toimii ja miten ei toimi. Ei niin, että niitä ohjeita yrittää noudattaa mitä Paavali tai joku kirjoittanut, vaan niistä näkee onko ihminen Hengen johdatuksessa vai onko itse kehittänyt jonkin uskonnollinen systeemin mitä noudattaa. UT:n sana on hengen koettelemiseksi, ei lakitekstiksi. Heti kun se otetaan lakitekstiksi, muuttuu hengen usko harhaopiksi.

      Joten jos se Mooseksen lain jokaisen piirron täyttäminen on ollut joskus vaikeaa ja mahdotonta, niin ei uuden liiton uskovaisuuskaan ole vain sitä että tässä homma hoituu kuten Jeesus on temput tehnyt. Hieman se vaatii tarkkaavaisutta ja muutakin kuin että herjaa ja melskaa miten muut eivät usko oikein eikä oikeisiin asioihin.

      • Anonyymi

        "Jeesus nimenomaan joutui ristille siitä syystä, että lakihenkiset fariseukset eivät pitäneet siitä ettei Jeesus viettänyt sapattia, vaan sanoi tekevänsä töitä alati."

        Ei sit vissiin kannata uskoa Raamattua, joka kertoo ihan tarkasti miksi ylipapit halusivat tappaa Jeesuksen?

        6. Kun ylipapit ja palvelijat näkivät hänet, he huusivat: ”Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!” Mutta Pilatus sanoi heille: ”Ottakaa te hänet ja ristiinnaulitkaa, sillä minä en löydä hänestä mitään syytä.” 7. Juutalaiset vastasivat: ”Meillä on laki, ja lain mukaan hänen on kuoltava, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi.” (Joh 19:6-7, FinRK)


    • Anonyymi

      Se mitä oikeuden edessä tapahtui ja mikä oli syy siihen miksi Jeesus oli siellä olivat eri asioita. Fariseukset kyttäsivät yksin sapatin viettämisestä Jeesusta ja se oli heidän mielestään se rikos minkä vuoksi Jeesus piti tapaa. Roomalaiset olivat vain kieltäneet tuomasta uskonnollisia kiistoja heidän rasitettavakseen eikä voitu esittää että tämä mies ei vietä sapattia vaan sanoo tekevänsä työtä alati. Sellaisten syytösten vuoksi ei voinut mennä roomalaisten eteen.

      Matteus kertoo oikeuden meneen näin:

      Oli tapana, että Pilatus päästi juhlien aikana vapaaksi yhden kansan valitseman vangin. Tällä kerralla vankien joukossa oli kuuluisa mies, jonka nimi oli Jeesus Barabbas. Kun kansa oli koolla, Pilatus kysyi: »Kumman haluatte minun vapauttavan, Jeesus Barabbaksen vai sen Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi?» Hän näet tiesi, että ylipapit olivat pelkästä kateudesta antaneet Jeesuksen hänen käsiinsä.
      Kun Pilatus istui tuomarinistuimellaan, hän sai vaimoltaan viestin: »Älä sekaannu tuon oikeamielisen miehen asioihin. Näin hänestä viime yönä pahaa painajaista.» Ylipapit ja kansanjohtajat kuitenkin yllyttivät kansaa vaatimaan Barabbasta vapaaksi ja Jeesusta tapettavaksi. Pilatus kysyi: »Mitä haluatte? Kumman päästän vapaaksi?» »Barabbaksen!» he vastasivat. »Mitä minä sitten teen Jeesukselle, jota sanotaan Kristukseksi?» Pilatus kysyi. Koko joukko karjui: »Ristiinnaulitse hänet!» »Mitä pahaa hän oikein on tehnyt?» Pilatus kysyi. Mutta ihmiset karjuivat entistä kovemmin: »Ristiinnaulitse hänet!» Pilatus huomasi, ettei mikään auttanut ja että meteli vain yltyi. Niinpä hän otti vesiastian, pesi kätensä ihmisten nähden ja sanoi: »Omapa on päätöksenne. Minä olen syytön tämän miehen veren vuodattamiseen.» Kansa huusi yhteen ääneen: »Me kyllä kannamme lastemme kanssa vastuun hänen verensä vuodattamisesta!» Silloin Pilatus vapautti Barabbaksen ja käski ruoskia Jeesuksen henkihieveriin. Ruoskimisen jälkeen hän antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Matt. 27:15-26

      Tekstitä käy selvästi ilmi, että Pilatus tiesi ettei kyse ole niistä syytöksistä mistä Jeesusta syytettiin, vaan että sapatista. Ja käy hyvin selvästi esille, ettei Pilastus halunnut missään nimessä tuomita Jeesusta eikä niillä ylipapeillakaan ollut mitään syytettä kuin. oma kiihkonsa mikä oli peräisin sapatista. Käy myös ikävä kyllä ilme että Jeesuksen veri on yhä Israelaisten päällä.

    • Anonyymi

      Raamatun tekstistä, vaikka se on tuhansia vuosia vanha, käynyt läpi monet käännökset, selkeästi ilmi ihmisten mieli. Miten fariseukset, nuo Tooran uskovaiset olivat täynnä uskonnollista kiihkoa Jumalan Poikaa vastaan, halusivat hinnalla millä hyvänsä hänet tapettavaksi ja tuo roomalainen jumalaton hallitusmies ei olisi missään nimessä halunnut tuomita Jeesusta.

      Raamatun kertomus ei ole vain historiallinen, vaan hyvin tunnelmallinen siinä miten väärämielistä lakihenkinen uskonnollisuus voi olla ja miten jopa julkijumalaton hallitusmies voi ajatella asioita paljon rehellisemmin ja uskollisemmin kuin ne joilla on Mooseksen käskyt.

      Omalla tavallaan kertomus on hyvin ajaton ja kertoo hyvin hyvin paljon ihmismielestä. Ja se kertomuksen tarkoitus onkin. Näin sillä on hyvin uskottava ulottuvuus eikä se ole vain raaka kuolemantuomio, vaan siihen sisältyy silti hyvin paljon ihmisen inhimillisiä piirteitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe