Työllisyyspalvelut, Kuntakokeilu & Omakanta?

Anonyymi-ap

Pääseekö Kuntakokeilu lukemaan työttömän Omakanta tietoja? Olen saanut Työmarkkinatukea & Asumistukea. Toimeentulotukea en ole hakenut.

Mikäli Kuntakokeilulla on tähän oikeus niin miten saan tämän kiellettyä?

Onhan se nut outoa että pelkkä työttömyys antaisi oikeudet katsella ihmisen terveystietoja.

Mikäli terveystietoja on katseltu niin voiko asiasta nostaa syytteen tai tehdä rikosilmoituksen?

Olen monta kertaa sanonut että haluan Työllistymissuunnitelman mutta aina tulee Aktivointisuunnitelma.

Sosiaalipalveluille ei ole tarvetta.

63

1081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannassa on muistaakseni kohta, jossa voi joko myöntää tai kieltää tietojen luovutuksen. Toinen asia on se, että joutuuko kuntakokeilun "asiakas" tekemään sopimuksen tietojen luovutuksesta.

      • Anonyymi

        Tietojen luovutuskielto koskee vain eri terveysasemien/sairaaloiden välillä tapahtuvaa tietojenvaihtoa.

        Jos työttömyys on jatkunut niin kauan, että laaditaam aktivointisuunnitelma, pääsevät kuntakokeilun terveysalan ammattilaiset lukemaan Kantaan kirjattuja tietoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietojen luovutuskielto koskee vain eri terveysasemien/sairaaloiden välillä tapahtuvaa tietojenvaihtoa.

        Jos työttömyys on jatkunut niin kauan, että laaditaam aktivointisuunnitelma, pääsevät kuntakokeilun terveysalan ammattilaiset lukemaan Kantaan kirjattuja tietoja.

        Mitä ne kuntakokeilun terveysalan ammattilaiset ovat ja mitä tekevät työttömän hyväksi? Mikä oikeus niillä mennä omin luvin kenenkään tietoja urkkimaan? Kyllä se uhrin eli asiakkaaksi määrätyn lupa on sellaiseen kysyttävä.
        Mitään terkkeripalveluakaan ei oman paikkakunnan kuntakokeilusta saa.
        (Muka kokeilu, sellaisen olisi pitänyt jo loppua. Kauan on kokeilut ja kiusaamiset taloudellisine väkivaltaisuuksineen kestäneet! Olisi totuudenmukaisempi nimi hirviökoneistolle pitänyt laittaa.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ne kuntakokeilun terveysalan ammattilaiset ovat ja mitä tekevät työttömän hyväksi? Mikä oikeus niillä mennä omin luvin kenenkään tietoja urkkimaan? Kyllä se uhrin eli asiakkaaksi määrätyn lupa on sellaiseen kysyttävä.
        Mitään terkkeripalveluakaan ei oman paikkakunnan kuntakokeilusta saa.
        (Muka kokeilu, sellaisen olisi pitänyt jo loppua. Kauan on kokeilut ja kiusaamiset taloudellisine väkivaltaisuuksineen kestäneet! Olisi totuudenmukaisempi nimi hirviökoneistolle pitänyt laittaa.)

        Sosiaalipuoli selvittää onko heillä tarjottavanaan joitain palveluita, jotka edesauttaisivat pitkäaikaistyöttömän työllistymisessä

        Kuntakokeilu on voimassa viimeistä vuottaan ja ensi vuoden (2025) alusta vastuu työllisyyspalveluista siirtyy kunnille.


    • Anonyymi

      "Olen monta kertaa sanonut että haluan Työllistymissuunnitelman mutta aina tulee Aktivointisuunnitelma."

      Aktivointisuunnitelma laaditaan kaikille, joiden työttömyys on kestänyt tarpeeksi kauan.

      • Anonyymi

        Olen ollut työttömänä yli 10 vuotta, yhtäkään aktivointisuunnitelmaa ei ole koskaan tehty (ainakaan minun toimestani).

        Aktivointisuunnitelma pitää lähtökohtaisestikin sisällään sosiaalipalvelut, ja jos te-toimistolla ei ole mitään yksilöivää perustetta sosiaalipalvelujen perusteista, mitään aktivointisuunnitelmaakaan ei koskaan tehdä, eikä edes tavata sosiaalipalvelujen edustajaa. Tilalle tehdään aina työllistymissuunnitelma, ja työllistymissuunnitelmassa on aina maininta siitä että jos jotain työllistymistä tapahtuu, se tapahtuu aina lakiin perustuvan vapaan valinnan tahdissa.

        Tämä systeemi on tehty tarkoituksella vihamieliseksi, on työttömienkin omien intressien mukaista vastata siihen vihamieliseen suhtautumiseen sopivalla tavalla, mutta kuitenkin tarkalleen lakien mukaisesti.

        Te-toimistolla ei ole mitään oikeuksia levitellä missään muodossa mitään väitteitä mistään sosiaalipalvelujen tarpeista työttömän kohdalla, jos sillä ei ole mitään perustetta eikä hyväksyntääkään asialle.

        Jos te-toimisto alkaa tällä em. suunnitelmavimmallaan levittelemään teistä valheita yhteiskuntaan, ottakaa yhteyttä aluevalvontavirastoon tai ylimpään laillisuusvalvojaan hallintokantelun muodossa, ja vaatikaa valheiden levittelijät kurinpitotoimien kohteeksi.


    • Anonyymi

      "Pääseekö Kuntakokeilu lukemaan työttömän Omakanta tietoja?"

      Jos työttömyytesi on jatkunut niin kauan, että sinulle laaditaan lakisääteinen aktivointisuunnitelma, katsotaan terveystietosi, että voidaan tarjota sinun tarpeisiisi sopivia palveluita.

      • Anonyymi

        Törkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Törkeää.

        On todellakin. Kirjaukset voi olla perättömiäkin ja tästä sitten väärinkäsityksiä leviämään, kun urkkivat.


    • Anonyymi

      "Sosiaalipalveluille ei ole tarvetta."

      Kun työttömyyttä on jatkunut tarpeeksi kauan, tehdään laissa määrätty aktivointisuunnitelma. Silloin sossu astuu mukaan kuvioihin ja viranomaiset yhdessä arvioivat mitä palveluita tarvitset.

      Niin käy kaikille joiden työttömyys on jatkunut riittävän pitkään.

      Jos et halua sosiaalipalveluita, päätä työttömyytesi ennen aktivointisuunnitelman laatimista.

      • Anonyymi

        "Jos et halua sosiaalipalveluita, päätä työttömyytesi ennen aktivointisuunnitelman laatimista."

        Eli onko henkilö tällöin ikään kuin kokonaan uusi työtön ja työllistämistoimet alkaa alusta, karensseineen ja omavastuuksineen? Onko tuossa joku aikaraja olla pois vai riittääkö että on päivän poissa te:stä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos et halua sosiaalipalveluita, päätä työttömyytesi ennen aktivointisuunnitelman laatimista."

        Eli onko henkilö tällöin ikään kuin kokonaan uusi työtön ja työllistämistoimet alkaa alusta, karensseineen ja omavastuuksineen? Onko tuossa joku aikaraja olla pois vai riittääkö että on päivän poissa te:stä?

        "Eli onko henkilö tällöin ikään kuin kokonaan uusi työtön ja työllistämistoimet alkaa alusta, karensseineen ja omavastuuksineen? Onko tuossa joku aikaraja olla pois vai riittääkö että on päivän poissa te:stä?"

        Maksetut työmarkkinatukipäivät (jotka näkyvät OmaKelassa ja joiden mukaan aktivointisuunnitelma tehdään) nollautuvat vasta kun työssäoloehto täyttyy.

        Työssäoloehto nousee puolesta vuodesta vuoteen, joten nyt kannattaa toimia. Tai sitten voi jättäytyä ns. työvoiman ulkopuolelle tai esimerkiksi hakeutua opiskelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli onko henkilö tällöin ikään kuin kokonaan uusi työtön ja työllistämistoimet alkaa alusta, karensseineen ja omavastuuksineen? Onko tuossa joku aikaraja olla pois vai riittääkö että on päivän poissa te:stä?"

        Maksetut työmarkkinatukipäivät (jotka näkyvät OmaKelassa ja joiden mukaan aktivointisuunnitelma tehdään) nollautuvat vasta kun työssäoloehto täyttyy.

        Työssäoloehto nousee puolesta vuodesta vuoteen, joten nyt kannattaa toimia. Tai sitten voi jättäytyä ns. työvoiman ulkopuolelle tai esimerkiksi hakeutua opiskelemaan.

        "nollautuvat vasta kun työssäoloehto täyttyy."

        Kai siinä muitakin kriteerejä pitää olla, ehkä työttömyyspäivät? Jos olet työttömänä ja aktivointisuunnitelma just uhkaa..pääsetkin töihin joka kestää vaikka uuden lain tullessa 11kk sitten taas kortistoon.. Ei kai tuossa edessä välittömästi voi olla aktivointisuunnitelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "nollautuvat vasta kun työssäoloehto täyttyy."

        Kai siinä muitakin kriteerejä pitää olla, ehkä työttömyyspäivät? Jos olet työttömänä ja aktivointisuunnitelma just uhkaa..pääsetkin töihin joka kestää vaikka uuden lain tullessa 11kk sitten taas kortistoon.. Ei kai tuossa edessä välittömästi voi olla aktivointisuunnitelma?

        "Ei kai tuossa edessä välittömästi voi olla aktivointisuunnitelma?"

        Kyllä on.

        Maksettujen työmarkkinatukipäivien määrä ratkaisee. Ei se, minkälaisten palveluiden tarpeessa olet (tai et ole) tai millainen on työ- ja koulutushistoriasi.


    • Anonyymi

      "Sosiaalipalveluille ei ole tarvetta."

      Tätä mieltä liki jokainen palvelun piiriin joutuva/pääsevä lienee.

      Vai rikosilmoitus? :D

      • Anonyymi

        "Palvelun piiriin JOUTUVA"


        Juuri siksi rikosilmoitus on syytä tehdä, etenkin silloin kun viranomainen ihan oma-aloitteisesti omilla päätöksillään tekee tulkinnan asiakkaansa olemisesta sosiaaliongelmainen, ja alkaa sitä viimeisenä viisaana tekonaan vielä levittämään hallinnossa, kaikki ilman minkäänlaista tietoa asiakkaan tilanteesta.

        Ei viranomaisellakaan ole oikeutta tehdä työvoimapoliittisissa tarkoituksissa vääriä päätelmiä asiakkaistaan.

        Tarkemmin sanoen, rikosilmoituksen teko kannattaa pyytää lainvalvojalta, jonne kantelu em. viranomaisen toiminnasta tehdään. Rikosilmoitusta ei kannata tehdä itse, vaan sen tekemistä siis kannattaa pyytää nimenomaan lainvalvojalta, koska lainvalvojan tehtävä on ne rikosilmoitukset tehdä jos työvoimatoimiston viranomainen selkeästi on alkanut toimimaan lainvastaisesti ja tekee tuottamuksellista vahinkoa asiakkaalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Palvelun piiriin JOUTUVA"


        Juuri siksi rikosilmoitus on syytä tehdä, etenkin silloin kun viranomainen ihan oma-aloitteisesti omilla päätöksillään tekee tulkinnan asiakkaansa olemisesta sosiaaliongelmainen, ja alkaa sitä viimeisenä viisaana tekonaan vielä levittämään hallinnossa, kaikki ilman minkäänlaista tietoa asiakkaan tilanteesta.

        Ei viranomaisellakaan ole oikeutta tehdä työvoimapoliittisissa tarkoituksissa vääriä päätelmiä asiakkaistaan.

        Tarkemmin sanoen, rikosilmoituksen teko kannattaa pyytää lainvalvojalta, jonne kantelu em. viranomaisen toiminnasta tehdään. Rikosilmoitusta ei kannata tehdä itse, vaan sen tekemistä siis kannattaa pyytää nimenomaan lainvalvojalta, koska lainvalvojan tehtävä on ne rikosilmoitukset tehdä jos työvoimatoimiston viranomainen selkeästi on alkanut toimimaan lainvastaisesti ja tekee tuottamuksellista vahinkoa asiakkaalleen.

        Toisekseen, ei mikään sosiaaliongelma tai muukaan ongelma ole minkäänlainen peruste sille, että työtä olisi tehtävä ilman palkkaa.

        Työttömyyskorvauksen voi menettää, mutta te-toimiston on edelleenkin lain mukaan tarjottava palveluja työttömälle, ja tokihan siinä onkin jo ongelmaa kerrakseen te-toimistolle kun se ei tiedä kummin päin se asiassa tekisi.

        Kaikissa tapauksissa tarkistetaan aina se, tapahtuuko työn valinta vapaasti, aivan kuten laki sen edellyttää. Kunnianloukkaamiset ja muut valehtelut viranomaisen toimesta puolestaan kuuluu hallintoa valvovalle taholle kurinpitotoimineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisekseen, ei mikään sosiaaliongelma tai muukaan ongelma ole minkäänlainen peruste sille, että työtä olisi tehtävä ilman palkkaa.

        Työttömyyskorvauksen voi menettää, mutta te-toimiston on edelleenkin lain mukaan tarjottava palveluja työttömälle, ja tokihan siinä onkin jo ongelmaa kerrakseen te-toimistolle kun se ei tiedä kummin päin se asiassa tekisi.

        Kaikissa tapauksissa tarkistetaan aina se, tapahtuuko työn valinta vapaasti, aivan kuten laki sen edellyttää. Kunnianloukkaamiset ja muut valehtelut viranomaisen toimesta puolestaan kuuluu hallintoa valvovalle taholle kurinpitotoimineen.

        Älä sotke asioita.

        Nyt on on kyse aktivointisuunnitelman laatimisajankohdasta. Suunnitelman sisältö on asia erikseen.

        PS. Yritå jo vihdoinkin tajuta, että työn valinta ja työllisyyspalveluiden vaatimukset eivät ole toistensa poissulkevia. Sinulla (kuten kaikilla muillakin) on perustuslaillinen oikeus valita työsi. Se on lienee jo selvä. Sen LISÄKSI sinua koskee tietyt velvoitteet, jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja haluat nostaa työttömyystukia.


    • Anonyymi

      Kuulostaa oudolta että pelkkä ihmisen työttömyys antaa oikeuden sosiaalitoimelle katsella ihmisen tietoja, varsinkin kun ihminen ei ole sosiaalitoimen asiakas. Eli ei ole hakenut Toimeentulotukea tai täydentävää toimeentulotukea.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on siitä, että selvitetään onko sosiaalitoimella tarjottavana jotain palveluita joiden avulla työtön työllistyisi.

        "Tutkimukset osoittavat pitkäaikaistyöttömyyden lisäävän myös päihdeongelmia sekä itsemurhariskiä."

        https://showcase.laurea.fi/blogiarkisto/pasova-kevat-2021/pitka-tyomatka/2021/pitkaaikaistyottomyys-uhka-terveydelle/

        No tuskin on mitään "palveluita" jos työtön on raitis, ei hae tttukea ja täyttää muutenkin työttömän velvollisuudet...mutta kun kukaan ei vaan ota töihin. Eihän tuossa tapauksessa tarvita mitään sosiaalitoimen toimenpiteitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on siitä, että selvitetään onko sosiaalitoimella tarjottavana jotain palveluita joiden avulla työtön työllistyisi.

        "Tutkimukset osoittavat pitkäaikaistyöttömyyden lisäävän myös päihdeongelmia sekä itsemurhariskiä."

        https://showcase.laurea.fi/blogiarkisto/pasova-kevat-2021/pitka-tyomatka/2021/pitkaaikaistyottomyys-uhka-terveydelle/

        Olet sitä mieltä että Kuntouttavasta työtoiminnasta (Sosiaalinen palvelu) saa palkkatyötä?

        Tutki hieman asiaa niin ymmärrät että kyseisen palvelun tarkoitus on:

        - Kunnan ei tarvitse maksaa sakkomaksua työttömästä valtiolle.
        - Korvauksena on yhteiskunnan minimi tuet + 9€/päivä kulukorvaus.
        - Kunta saa valtiolta jokaisesta työttömästä 10€ ylläpito korvauksen.
        - Kunta saa ilmaista orjatyövoimaa, ihmiskauppa.
        - Näin saadaan ihmisiä "Työllistettyä" eli eivät ole työttömyystilastoissa työttömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on siitä, että selvitetään onko sosiaalitoimella tarjottavana jotain palveluita joiden avulla työtön työllistyisi.

        "Tutkimukset osoittavat pitkäaikaistyöttömyyden lisäävän myös päihdeongelmia sekä itsemurhariskiä."

        https://showcase.laurea.fi/blogiarkisto/pasova-kevat-2021/pitka-tyomatka/2021/pitkaaikaistyottomyys-uhka-terveydelle/

        "Kyse on siitä, että selvitetään onko sosiaalitoimella tarjottavana jotain palveluita joiden avulla työtön työllistyisi."


        Ei sosiaalitoimi tarjoa työpaikkaa, ja sosiaalipalvelu ei ole nimestään huolimatta työllistävää (eli palkkatyöpaikan aikaansaavaa) palvelua, se ei ole mitään muuta kuin vapaaehtoinen palvelu johon voi osallistua tai olla osallistumatta, mitään rankaisua asiasta ei voi tulla.

        Aivan yhtä hyvin voitaisiin nimetä elintenluovutukset työllistämistoimeksi, ja rankaista siitä että työtön ei suostu luovuttamaan elimiä.

        Elimien luovuttaminenkin on palvelua, jota yhteiskunta voi tarjota jos sille on tarve, mutta ei sitä pakon ja rankaisemisen uhalla tarjota vaan kyse on asiakkaan tahdosta.


      • Anonyymi

        Myöskään toimeentulotuen hakeminen ei ole minkäänlainen peruste väittää tuen saajaa sosiaalipalvelujen tarpeessa olevaksi.

        Sosiaaliturva ja sosiaalipalvelut, kaksi aivan eri asiaa.

        Sosiaaliturvalla eli varsinkin perustoimeentulotuella varmistetaan vain kansalaisen PL19 mukainen oikeus taloudelliseen toimeentuloon silloinkin, jos hänellä ei ole riittävästi tuloa työstä tai yritystoiminnasta tai omaisuutta jolla elättää itseään.

        Työttömyys on yleensä seuraus vain siitä että työtä ei ole saatavissa. Jos työtä ei ole saatavissa, joutuu käyttämään oikeuttaan sosiaaliturvaan. Ei ole mitään perustetta esittää valheita em. tilanteeseen joutuneesta kansalaisesta, mutta silti sitä vain jatkuvasti ja sitkeästi viranomaistoimintana yritetään, mm. kiristämällä karenssilla jos ei suostu leimaamaan itseään sosiaaliongelmaiseksi esim. osallistumalla aktivointisuunnitelman tekoon.

        Aktivointisuunnitelmassa on kyse siitä että sinusta tulee sosiaalitoimiston asiakas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuskin on mitään "palveluita" jos työtön on raitis, ei hae tttukea ja täyttää muutenkin työttömän velvollisuudet...mutta kun kukaan ei vaan ota töihin. Eihän tuossa tapauksessa tarvita mitään sosiaalitoimen toimenpiteitä?

        Jos työtön ei tarvitse sosiaalipuolen palveluita, niin asia on siltä osin kunnossa. Se asia kuitenkin ensin selvitetään aktivointisuunnitelman laatimisen yhteydessä.

        Ei syöpäseulontaan osallistuminenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että aloitetaan syöpähoidot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sitä mieltä että Kuntouttavasta työtoiminnasta (Sosiaalinen palvelu) saa palkkatyötä?

        Tutki hieman asiaa niin ymmärrät että kyseisen palvelun tarkoitus on:

        - Kunnan ei tarvitse maksaa sakkomaksua työttömästä valtiolle.
        - Korvauksena on yhteiskunnan minimi tuet 9€/päivä kulukorvaus.
        - Kunta saa valtiolta jokaisesta työttömästä 10€ ylläpito korvauksen.
        - Kunta saa ilmaista orjatyövoimaa, ihmiskauppa.
        - Näin saadaan ihmisiä "Työllistettyä" eli eivät ole työttömyystilastoissa työttömiä.

        "Olet sitä mieltä että Kuntouttavasta työtoiminnasta (Sosiaalinen palvelu) saa palkkatyötä?"

        En.

        Kuntien sakkomaksut poistuvat mitä todennäköisemin kuluvalla hallituskaudella, kuten on jo useamman vuoden ajan suunniteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyse on siitä, että selvitetään onko sosiaalitoimella tarjottavana jotain palveluita joiden avulla työtön työllistyisi."


        Ei sosiaalitoimi tarjoa työpaikkaa, ja sosiaalipalvelu ei ole nimestään huolimatta työllistävää (eli palkkatyöpaikan aikaansaavaa) palvelua, se ei ole mitään muuta kuin vapaaehtoinen palvelu johon voi osallistua tai olla osallistumatta, mitään rankaisua asiasta ei voi tulla.

        Aivan yhtä hyvin voitaisiin nimetä elintenluovutukset työllistämistoimeksi, ja rankaista siitä että työtön ei suostu luovuttamaan elimiä.

        Elimien luovuttaminenkin on palvelua, jota yhteiskunta voi tarjota jos sille on tarve, mutta ei sitä pakon ja rankaisemisen uhalla tarjota vaan kyse on asiakkaan tahdosta.

        "Ei sosiaalitoimi tarjoa työpaikkaa, ja sosiaalipalvelu ei ole nimestään huolimatta työllistävää (eli palkkatyöpaikan aikaansaavaa) palvelua, se ei ole mitään muuta kuin vapaaehtoinen palvelu johon voi osallistua tai olla osallistumatta, mitään rankaisua asiasta ei voi tulla."

        Kukaan ei ole missään moista väittänytkääb.

        Ei kyse ole työpaikoista, vaan mm. terveyteen liittyvistä palveluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myöskään toimeentulotuen hakeminen ei ole minkäänlainen peruste väittää tuen saajaa sosiaalipalvelujen tarpeessa olevaksi.

        Sosiaaliturva ja sosiaalipalvelut, kaksi aivan eri asiaa.

        Sosiaaliturvalla eli varsinkin perustoimeentulotuella varmistetaan vain kansalaisen PL19 mukainen oikeus taloudelliseen toimeentuloon silloinkin, jos hänellä ei ole riittävästi tuloa työstä tai yritystoiminnasta tai omaisuutta jolla elättää itseään.

        Työttömyys on yleensä seuraus vain siitä että työtä ei ole saatavissa. Jos työtä ei ole saatavissa, joutuu käyttämään oikeuttaan sosiaaliturvaan. Ei ole mitään perustetta esittää valheita em. tilanteeseen joutuneesta kansalaisesta, mutta silti sitä vain jatkuvasti ja sitkeästi viranomaistoimintana yritetään, mm. kiristämällä karenssilla jos ei suostu leimaamaan itseään sosiaaliongelmaiseksi esim. osallistumalla aktivointisuunnitelman tekoon.

        Aktivointisuunnitelmassa on kyse siitä että sinusta tulee sosiaalitoimiston asiakas.

        "Myöskään toimeentulotuen hakeminen ei ole minkäänlainen peruste väittää tuen saajaa sosiaalipalvelujen tarpeessa olevaksi."

        Kukaan ei ole moista väittänytkään.


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nämä työllistämistoimet on Suomessa vedetty oikeusturvan kannalta aivan järjettömän törkeään tilaan, kaikessa paistaa läpi Sipilän kaltaisten omaa napaansa ajattelevien ajatusmallit, niissä ajatusmalleissa kansalla ei ole enää päätösvaltaa.

      Todellisuus on kuitenkin niin, että kansalla on edelleen päätösvalta näissä asioissa, eli ei viranomainen voi alkaa mitenkään Sipilän ja Orpon kannustuksella itsevaltaisesti päättelemään että työtön on sosiaaliongelmainen tai työkyvytön, monesti näin kuitenkin tehdään, ja joka kerta kun niin tehdään, toimitaan vähintäänkin virkavastuulain vastaisesti ja joissakin tapauksissa myös suoraan rikoslain vastaisesti.

      Mitä enemmän Sipilöitä ja Orpoja maan johtoon pääsee, sitä enemmän työttömiin kohdistetaan täysin järjestelmällistä ja täysin lainvastaista toimintaa.

      Suomessa on lakiin perustuva oikeus valita työnsä vapaasti, ja mitäs muutakaan nuo Sipilöiden ja vastaavien johdolla tehdyt "työllistämistoimet" kuin joko kansalaisen oikeusturvan polkemista, valheiden levittelyä ja kaiken huippuna vieläpä palvelujen täydelliseksi roskaksi muuttamista, niiden palvelujen, joiden piti toimia työttömien turvana kansainvälisten sopimustenkin mukaisesti.

      Vain jossakin diktaattorimaissa valtion johto käyttää "palveluita" kansan lainvastaiseen kohteluun.

      • Anonyymi

        "Suomessa on lakiin perustuva oikeus valita työnsä vapaasti, ja mitäs muutakaan nuo Sipilöiden ja vastaavien johdolla tehdyt "työllistämistoimet" kuin joko kansalaisen oikeusturvan polkemista, valheiden levittelyä ja kaiken huippuna vieläpä palvelujen täydelliseksi roskaksi muuttamista, niiden palvelujen, joiden piti toimia työttömien turvana kansainvälisten sopimustenkin mukaisesti."

        Sinulla on oileus valita oma työsi, eikä sitä ole kukaan kiistänytkään. OK?

        Sen LISÄKSI sinulla on tiettyjä velvollisuuksia, jos haluat nostaa työttömyystukia. OK?


    • Anonyymi

      Mikäli joudutte tämän viranomaistoimintana toteutettavan kiusanteon kohteeksi niin että joudutte asiasta tekemään hallintokantelun, muistakaa kurinpitovaatimusten ohessa vaatia viranomaiselle myös palkanalennusta ja henkilökohtaiseen suoritukseen perustuvan palkanosan alentamista.

      Näin siksi, että jos viranomainen selvästi toimii väärin, ei tietenkään voi olla mitään perustetta maksella hänelle useiden satojen tai jopa tuhansien eurojen lisäbonuksia joka kuukausi jostakin sellaisesta, mitä hän ei kuitenkaan tosiasiallisesti ole edes tehnyt.

      Systemaattinen lainvastainen toiminta viranomaiselta on juuri sellaista toimintaa, josta pitää tulla viranomaiselle tuntuvat seuraukset.

      • Anonyymi

        Kyseessä on pelkkä lakisääteinen aktivointisuunnitelman laatiminen.


    • Anonyymi

      ei työttömällä ole ihmisoikeuksia

      suomessa

      teet vaan niin ku käsketään

      et pistä
      hanttiin jos joudut 9 euron päiville tekeen töitä kunnalle

      sellasta se köykän elämä on

      kannattaa harkita jos vaikka hankkisit parimetrii köyttä

      • Anonyymi

        Jos ei pidä huolta omista oikeuksistaan, sitten ne oikeudet saattaa menettääkin.

        Ei kannata luopua omista oikeuksistaan, ne oikeudet on kuitenkin kalliisti verellä maksettu aikoinaan jonka seurauksina niitä lakeja on tehty.

        Älä petä muita luopumalla omista oikeuksistasi, joku muukin voi menettää oikeuksiaan samalla.


    • Anonyymi

      Milloin köyhät nousevat kapinaan näitä rikkaita vastaan!!!!

      • Anonyymi

        Köyhien kapina rikkaita vastaan on vain hölmöjen touhuja.

        Mitä älykkäämpiä köyhät ovat, sitä enemmän he käyttävät omia lakiin perustuvia oikeuksiaan, ja tekevät oikeuksiensa takia tarvittaessa myös hallintokanteluita kaikesta sellaisesta toiminnasta, joka heidän oikeuksiansa loukkaa.

        Suomessa on aivan selkeä valheeseen perustuva kuvio etenkin työvoimapoliittisten palveluiden parissa, se ei tarvitse muuta kuin riittävän moni kantelee lainvastaisesta kohtelusta lainvalvojalle ja homma laitetaan pakettiin varsin ripeästi.

        Te-toimisto on huomannut jo nyt, että se on törmännyt laillisiin ongelmiin pakkohakujen kanssa, toki julkisuuten sitä ei tulla kertomaan, pitäähän edelleen voida niitä työttömiä vedättää jotka eivät oikeuksistaan tiedä riittävästi eikä kukaan neuvo heitä.

        Aina kannattaa varautua karensseihin, mutta koskaan ei kannata luopua omista lakiin perustuvista oikeuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhien kapina rikkaita vastaan on vain hölmöjen touhuja.

        Mitä älykkäämpiä köyhät ovat, sitä enemmän he käyttävät omia lakiin perustuvia oikeuksiaan, ja tekevät oikeuksiensa takia tarvittaessa myös hallintokanteluita kaikesta sellaisesta toiminnasta, joka heidän oikeuksiansa loukkaa.

        Suomessa on aivan selkeä valheeseen perustuva kuvio etenkin työvoimapoliittisten palveluiden parissa, se ei tarvitse muuta kuin riittävän moni kantelee lainvastaisesta kohtelusta lainvalvojalle ja homma laitetaan pakettiin varsin ripeästi.

        Te-toimisto on huomannut jo nyt, että se on törmännyt laillisiin ongelmiin pakkohakujen kanssa, toki julkisuuten sitä ei tulla kertomaan, pitäähän edelleen voida niitä työttömiä vedättää jotka eivät oikeuksistaan tiedä riittävästi eikä kukaan neuvo heitä.

        Aina kannattaa varautua karensseihin, mutta koskaan ei kannata luopua omista lakiin perustuvista oikeuksista.

        "Te-toimisto on huomannut jo nyt, että se on törmännyt laillisiin ongelmiin pakkohakujen kanssa"


        Viittaus esim. Tuula Haataisen kommenttiin siitä, miksi pakkohakuja/suunnitelmia ei sitten olekaan saatu aikaan sellaista määrää kuin ajateltiin, vastaus oli että niissä on ollut kyseessä lakiin perustuvat syyt.

        No mitähän ne lakiin perustuvat syyt mahtaisi olla, jos toiminta itsessään on lainvastaista?


    • Anonyymi

      Miten tämä homma aktivointisuunnitelman osalta menee nykyisin.
      Itselläni tilanne, että olen kuntakokeilun sattumalta mukavan ja asiallisen "omavalmentajan" kanssa laatinut aktivointisuunnitelman toukokuun 2022 jälkeen. Tällöin tehdyllä paperilla todettiin se, että ei ole tarvetta millekään sosiaalipalveluille tai vastaavalle holhouksella vaan tavoite on työllistyä avoimille markkinoille ja että asiakas on ammattitaitoinen eikä tarvitse apua mihinkään CV:n kirjoitteluun koska osaa ne. Ainoaksi tehtäväksi aktivointisuunnitelmassa tuli hakea tiettyä määrää työpaikkoja kuussa ja raportoida, minkä luonnollisesti olen tehnyt sovitusti.

      Jossain välissä tuon saman henkilön kanssa on tehty työnhaku/aktivointisuunnitelman päivitystä, jatkaen kuten ennenkin.

      Nyt sitten tämä henkilö on lopettanut tuolla ja asiakkuuteni on siirtynyt uudelle "omavalmentajalle" joka alkoi heti pommittaa vaatimuksilla aloittaa koko homma alusta ja palvelusuunnitelman jälkeen siirtää minut taas eri henkilölle uuden aktivointisuunnitelman tekoon. Voiko ja pitääkö aktivointisuunnitelma todellakin tehdä useammin kuin kerran? Uuden henkilön puheista tuli kuva, että voi ja ettei tuo aikaisempi aktivointisuunnitelma on ollut sellainen kuin tänä vuonna tullut laki vaatii. Tietääkseni tästä ei ole uutta lakia vaan se oli tuo 05/2022 tullut ja sen jälkeen omani on jo tehty kerran. Muutenkin uusi "omavalmentaja" vaikuttaa olevan robottimainen kaikessa lakipykälään viittaava jolla ei ole mitään omaa (halua käyttää) harkintavaltaansa, kuten oli aiemman "omavalmentajan" kanssa.

      Onko tällaisesta muilla kokemuksia täällä?
      Ymmärtääkseni edelleenkään ketään ei pitäisi voida pakottaa sosiaalitoimiston asiakkaaksi jota tuossa aktivointisuunnitelman laatimisessa on tarjolla oletuksena.
      Aiemmalla "omavalmentajalla" ei ollut mitään ongelmaa keskusteluaan kanssani ja todettuaan, että olen täysin työkykyinen osaava henkilö jolla on ikää hieman enemmän, todeta etten tarvitse mitään sosiaalipalveluja vaan oikeata työtä.
      Uusi "omavalmentaja" selvästi menee täysin painostavalla linjalla ja kirjaukset omiin tietoihin jo parin lyhyen alustavan keskustelun jälkeen ovat vääristäviä sanamuodoiltaan jopa tulkittavissa, että olisin moiseen halukas vaikka selvästi kerroin etten missään tapauksessa ole. Ilmeisesti pitäisi seuraavaan viralliseen keskusteluun tämän kanssa palkata asianajaja.

      • Anonyymi

        Ota ehdottomasti mukaan asianajaja, todistaja ja ehdottomasti nauhoita tapaaminen! Älä anna näiden ihmisten kysellä sinulta mitään yksityiselämästä, koska perustuslain mukaan sinulle kuuluu: Oikeus yksityisyyteen, kotirauhaan ja kunniaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota ehdottomasti mukaan asianajaja, todistaja ja ehdottomasti nauhoita tapaaminen! Älä anna näiden ihmisten kysellä sinulta mitään yksityiselämästä, koska perustuslain mukaan sinulle kuuluu: Oikeus yksityisyyteen, kotirauhaan ja kunniaan.

        Mutta onko todella tilanne se, että aktivointisuunnitelman joutuu tekemään toisenkin kerran vaikka on jo yhden tehnyt 05/2022 jälkeen?

        Oma tilanne ei ole aikaisemmasta muuttunut mitenkään eikä tuolloin ole mitään muuta palvelutarvetta todettu kuin palkkatyö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onko todella tilanne se, että aktivointisuunnitelman joutuu tekemään toisenkin kerran vaikka on jo yhden tehnyt 05/2022 jälkeen?

        Oma tilanne ei ole aikaisemmasta muuttunut mitenkään eikä tuolloin ole mitään muuta palvelutarvetta todettu kuin palkkatyö.

        Mielestäni tämä pitäisi tehdä aina 3 kuukauden välein mutta en ole varma. Siis näitä uusia säännöksiä, jossa pitää hakea 4 työpaikkaa per kuukausi ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni tämä pitäisi tehdä aina 3 kuukauden välein mutta en ole varma. Siis näitä uusia säännöksiä, jossa pitää hakea 4 työpaikkaa per kuukausi ym.

        Niin pitää tarkistaa, mutta todellako koko aktivointisuunnitelma sossutanttoineen tehdään toisenkin kerran?

        Tosin ensimmäisellä kerralla ei "omavalmentaja" katsonut sossutanttoja tarpeelliseksi vaan teimme tämän hyvässä yhteisymmärryksessä keskenämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitää tarkistaa, mutta todellako koko aktivointisuunnitelma sossutanttoineen tehdään toisenkin kerran?

        Tosin ensimmäisellä kerralla ei "omavalmentaja" katsonut sossutanttoja tarpeelliseksi vaan teimme tämän hyvässä yhteisymmärryksessä keskenämme.

        Mielestäni on väärin että automaattisesti oletetaan työttömällä ihmisellä olevan ongelmi / syyn, tämän pitäisi antaa valtuuden sosiaalitoimen ihmiselle sekaantua ihmisen elämään. Ei todellakaan saisi olla näin ja meneekö jo kunnianloukkauksen puolelle?


      • Anonyymi

        "Ymmärtääkseni edelleenkään ketään ei pitäisi voida pakottaa sosiaalitoimiston asiakkaaksi jota tuossa aktivointisuunnitelman laatimisessa on tarjolla oletuksena."


        Vastaus kysymykseesi on olemassa ja se on annettu Eduskunnan Oikeusasiamiehen toimesta, jossa varsin selkeästi todetaan, että työvoimaviranomaisella ei ole oikeutta tehdä päätelmiä pelkän työttömyysajan perusteella, että asiakkaana olevalla työttömällä olisi työ- tai toimintakyvyn ongelmia - ei edes silloinkaan vaikka työttömyysaika olisi huomattavan pitkäkin.

        Siinä kaikki. Osaat varmasti päätellä, että työvoimaviranomaisella ei yleensäkään ottaen ole oikeuksia tehdä paikkaansapitämättömiä päätelmiä yhtikäs mistään, ja koska sellaista oikeutta ei ole, ei hänellä ole oikeutta silloin käynnistellä mitään toimia tai palveluitakaan, jotka perustuisivat niihin paikkansapitämättömiin päätelmiin.

        Sama valhe toistetaan jatkuvasti, täysin tietoista ja valheellista toimintaa jolla sumutetaan työttömiä, mutta samalla toimitaan myös lainvastaisesti, ja jos työvoimaviranomainen hoitaa palvelunsa lainvastaisesti, silloin sinun tehtäväsi on tehdä asiasta hallintokantelu oikeuslaitokselle - sikäli kuin työvoimaviranomainen ei oma-aloitteisesti - tai pikku neuvonnalla - suostu korjaamaan toimintaansa takaisin lainmukaiseksi.


        Sinä valitset aina vapaasti, kun kyse on työstä, ammatista tai elinkeinosta, ja sitä vapautta ei te-toimistolla ole oikeutta sinulta poistaa. Muista tämä aina kun mitä tahansa suunnitelmaa ollaan laatimassa, myös suunnitelman on oltava sellainen että sinun (valinnan)vapautta ei aleta poistamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ymmärtääkseni edelleenkään ketään ei pitäisi voida pakottaa sosiaalitoimiston asiakkaaksi jota tuossa aktivointisuunnitelman laatimisessa on tarjolla oletuksena."


        Vastaus kysymykseesi on olemassa ja se on annettu Eduskunnan Oikeusasiamiehen toimesta, jossa varsin selkeästi todetaan, että työvoimaviranomaisella ei ole oikeutta tehdä päätelmiä pelkän työttömyysajan perusteella, että asiakkaana olevalla työttömällä olisi työ- tai toimintakyvyn ongelmia - ei edes silloinkaan vaikka työttömyysaika olisi huomattavan pitkäkin.

        Siinä kaikki. Osaat varmasti päätellä, että työvoimaviranomaisella ei yleensäkään ottaen ole oikeuksia tehdä paikkaansapitämättömiä päätelmiä yhtikäs mistään, ja koska sellaista oikeutta ei ole, ei hänellä ole oikeutta silloin käynnistellä mitään toimia tai palveluitakaan, jotka perustuisivat niihin paikkansapitämättömiin päätelmiin.

        Sama valhe toistetaan jatkuvasti, täysin tietoista ja valheellista toimintaa jolla sumutetaan työttömiä, mutta samalla toimitaan myös lainvastaisesti, ja jos työvoimaviranomainen hoitaa palvelunsa lainvastaisesti, silloin sinun tehtäväsi on tehdä asiasta hallintokantelu oikeuslaitokselle - sikäli kuin työvoimaviranomainen ei oma-aloitteisesti - tai pikku neuvonnalla - suostu korjaamaan toimintaansa takaisin lainmukaiseksi.


        Sinä valitset aina vapaasti, kun kyse on työstä, ammatista tai elinkeinosta, ja sitä vapautta ei te-toimistolla ole oikeutta sinulta poistaa. Muista tämä aina kun mitä tahansa suunnitelmaa ollaan laatimassa, myös suunnitelman on oltava sellainen että sinun (valinnan)vapautta ei aleta poistamaan.

        Kun kanteluasiaa lähdet viemään eteenpäin, muista lisätä myös tarpeen mukaan kanteluun vaatimukset viranomaiselle joita ovat esim:

        - viranomaistoiminnan keskeytys (esim. asian käsittelyn ajaksi vähintään)
        - hallinnolliset kurinpitotoimet
        - viranomaiselle väärin perustein maksettujen HESPERPO lisäbonusten takaisinperintä
        - virkavastuulain rikkomisesta ja sen seurauksena myös rikoslain mukaisesta mahdollisesta rikoksesta rangaistusvaatimus, viranomaisen tapauksessa mahdollisesti kovennettuna koska viranomainen ei voi edes vitsinä alkaa toimimaan lainvastaisesti, saati sitten hyödyn esim. HESPERPO rahan toivossa

        Asia ei ole ihan pikkujuttu vaan tähän kannattaa antaa todella kovia vastauksia, niitä ei tehdä valituksina Kelalle, vaan aina oikeuslaitokselle kun kyse on viranomaisen lainvastaisesta toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ymmärtääkseni edelleenkään ketään ei pitäisi voida pakottaa sosiaalitoimiston asiakkaaksi jota tuossa aktivointisuunnitelman laatimisessa on tarjolla oletuksena."


        Vastaus kysymykseesi on olemassa ja se on annettu Eduskunnan Oikeusasiamiehen toimesta, jossa varsin selkeästi todetaan, että työvoimaviranomaisella ei ole oikeutta tehdä päätelmiä pelkän työttömyysajan perusteella, että asiakkaana olevalla työttömällä olisi työ- tai toimintakyvyn ongelmia - ei edes silloinkaan vaikka työttömyysaika olisi huomattavan pitkäkin.

        Siinä kaikki. Osaat varmasti päätellä, että työvoimaviranomaisella ei yleensäkään ottaen ole oikeuksia tehdä paikkaansapitämättömiä päätelmiä yhtikäs mistään, ja koska sellaista oikeutta ei ole, ei hänellä ole oikeutta silloin käynnistellä mitään toimia tai palveluitakaan, jotka perustuisivat niihin paikkansapitämättömiin päätelmiin.

        Sama valhe toistetaan jatkuvasti, täysin tietoista ja valheellista toimintaa jolla sumutetaan työttömiä, mutta samalla toimitaan myös lainvastaisesti, ja jos työvoimaviranomainen hoitaa palvelunsa lainvastaisesti, silloin sinun tehtäväsi on tehdä asiasta hallintokantelu oikeuslaitokselle - sikäli kuin työvoimaviranomainen ei oma-aloitteisesti - tai pikku neuvonnalla - suostu korjaamaan toimintaansa takaisin lainmukaiseksi.


        Sinä valitset aina vapaasti, kun kyse on työstä, ammatista tai elinkeinosta, ja sitä vapautta ei te-toimistolla ole oikeutta sinulta poistaa. Muista tämä aina kun mitä tahansa suunnitelmaa ollaan laatimassa, myös suunnitelman on oltava sellainen että sinun (valinnan)vapautta ei aleta poistamaan.

        "myös suunnitelman on oltava sellainen että sinun (valinnan)vapautta ei aleta poistamaan"


        Muista suunnitelmia tarkistaessasi aina myös se, että valinnanvapautta ei ole myöskään oikeutta alkaa rajoittamaan mitenkään, eli suunnitelmassa ei etukäteen sitouduta yhtään mihinkään valintaan.

        Valinta tapahtuu vasta sitten kun valinta tapahtuu, ja se valinta ei tapahdu suunnitelmia laatiessa, vaan valinta tapahtuu tarkalleen ottaen vasta sitten, kun saa itsellesi työnantajalta sellaisen sopimuksen millaisen haluat, siitä työstä minkä haluat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni on väärin että automaattisesti oletetaan työttömällä ihmisellä olevan ongelmi / syyn, tämän pitäisi antaa valtuuden sosiaalitoimen ihmiselle sekaantua ihmisen elämään. Ei todellakaan saisi olla näin ja meneekö jo kunnianloukkauksen puolelle?

        Kyllä menee, nimenomaan kunnianloukkauksen puolelle, juuri kuten rikoslaissa mainitaan.

        Tällaisissa tapauksissa aina hallintokantelu esim. eduskunnan oikeusasiamiehelle, jonka tehtävä on valvoa viranomaistoimintaa.

        Asia kannattaa ottaa vakavasti, koska työvoimaviranomainen ja sosiaalitoimen ihmiset ovat saattaneet jo pitkäänkin viestitellä keskenään jostakin sinuun liittyvistä asioista, paikkaansapitämättömistä ongelmista, ne on ilman muuta kunnianloukkauksia (lue tarkemmat sanavalinnat RL:sta) ja jos jotain toimiakin on vielä niiden väitösten perusteella tehty, on asiassa aina vain enemmän syytä ottaa yhteys oikeuslaitokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ymmärtääkseni edelleenkään ketään ei pitäisi voida pakottaa sosiaalitoimiston asiakkaaksi jota tuossa aktivointisuunnitelman laatimisessa on tarjolla oletuksena."


        Vastaus kysymykseesi on olemassa ja se on annettu Eduskunnan Oikeusasiamiehen toimesta, jossa varsin selkeästi todetaan, että työvoimaviranomaisella ei ole oikeutta tehdä päätelmiä pelkän työttömyysajan perusteella, että asiakkaana olevalla työttömällä olisi työ- tai toimintakyvyn ongelmia - ei edes silloinkaan vaikka työttömyysaika olisi huomattavan pitkäkin.

        Siinä kaikki. Osaat varmasti päätellä, että työvoimaviranomaisella ei yleensäkään ottaen ole oikeuksia tehdä paikkaansapitämättömiä päätelmiä yhtikäs mistään, ja koska sellaista oikeutta ei ole, ei hänellä ole oikeutta silloin käynnistellä mitään toimia tai palveluitakaan, jotka perustuisivat niihin paikkansapitämättömiin päätelmiin.

        Sama valhe toistetaan jatkuvasti, täysin tietoista ja valheellista toimintaa jolla sumutetaan työttömiä, mutta samalla toimitaan myös lainvastaisesti, ja jos työvoimaviranomainen hoitaa palvelunsa lainvastaisesti, silloin sinun tehtäväsi on tehdä asiasta hallintokantelu oikeuslaitokselle - sikäli kuin työvoimaviranomainen ei oma-aloitteisesti - tai pikku neuvonnalla - suostu korjaamaan toimintaansa takaisin lainmukaiseksi.


        Sinä valitset aina vapaasti, kun kyse on työstä, ammatista tai elinkeinosta, ja sitä vapautta ei te-toimistolla ole oikeutta sinulta poistaa. Muista tämä aina kun mitä tahansa suunnitelmaa ollaan laatimassa, myös suunnitelman on oltava sellainen että sinun (valinnan)vapautta ei aleta poistamaan.

        Muistan lukeneeni kyseisen oikeusasiamiehen päätöksen, että tytttömyysajan perusteella ei pelkästään saisi tehdä päätelmiä vaikkapa kuntouttavaan työtoimintaan ohjaamisella automattisesti mitä kuntakokeilussa yritetään koko ajan. Mutta päteekö tuo edelleen uusimpien lakien kanssa? Olen nähnyt myös tekstejä joissa todetaan erinäisten toimenpiteiden käytön mahdollisuudesta sen takia, että mikäli kunta "arvioi" ettei työttömälle voida tarjota työtä tai opiskelupaikkaa seuraavan 3 kk aikana, voidaan silläkin perusteella laittaa ihminen tekemään kuntouttavaa työtoimintaa palkkana työttömyyskorvaus + 9 e kulukorvaus.

        Vastenmielisiä keinoja tuntuvat käyttävän virkailijan riippuen. Aiemman virkailijan kanssa ei ollut mitään tuollaista tuputusta mutta nyt vaihtunut aloitti saman tien ennen ensimmäistä tapaamista jo selkeän painostamisen vedoten, että laki käskee heitä toimimaan niin eikä tuossa mitään harkintaa voi käyttää. Olen täysin työkykyinen ammattilainen pitkällä työhistorialla mutta ikäluokka on 50-60 haarukassa. Minulla ei ole päihdeongelmia tai arjen hallinnan vaikeuksia tai vastaavaa mutta työttömyyttä on takana pitkä aika, olen siis työmarkkinatuella.
        Tiedän ettei ketään voi suoraan pakottaa edes näihin toimepiteisiin mitä he "lain mukaan" vaativat mutta se antaa heille oikeuden katkaista työmarkkinatuki ja omalla kohdalla koska taloudessa on työssäkäyvä puoliso niin tietenkään mitään oikeutta ei tule toimeentulotukeen, joten siinä mielessä minun viimesijainen tuki katkeaisi.


    • Anonyymi

      Elämässä on hyvä elää. Täydellinen läpinäkyvyys jos ei ole natsismia, niin ei ole tarvetta ainakaan mennä töihin kun jo tietävät itsekin kaiken.

      Tee mitä tahdot kunhan et kuuntelee muita.

      Ja miksi en vieläkään saanut työttömän perustulon, auton, kännykän ja talon.

      • Anonyymi

        "miksi en vieläkään saanut työttömän perustulon, auton, kännykän ja talon."

        Ehkä et ole mahtava moniosaaja ulkomailta, kun näille kyllä järjestyy automaattisesti


    • Anonyymi

      Tämäkin ketju on oikein hyvä esimerkki siitä, miten poliitikkojen - esim. Juha Sipilä ja Juhana Vartiainen - johdolla on jopa lakiin perustuvat työttömille tarkoitetut palvelut muutettu täysin alkuperäisen tarkoituksensa vastaisiksi, jonkinlaiseksi pakottamisvälineeksi, vaikka laissa nimenomaan vaaditaan näiltä palveluilta että työttömän lakiin perustuvaa vapaata valintaa ei saa käydä loukkaamaan.

      Valtion on itse asiassa tunnustettava kansalaisille em. oikeus vapaaseen valintaan, ja jos te-toimiston viranomainen väittää että teillä ei olisi oikeutta vapaaseen valintaan, sitten on jo syytä ottaa vähintäänkin ministeriön johtoon ja selvittää häneltä että mihinkä se lakiin perustuva velvollisuus tunnustaa vapaa valinta oikein jäi?

      Täytyy vain hämmästellä kuinka Sipilä ja Vartiainen vain kävelee vapaina miehinä tällaisen jälkeen, ja sama tolloilu jatkuu edelleen vuodesta toiseen.

    • Anonyymi

      Kyllähän esim. kuntouttava työtoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen. Ketään ei voi lain mukaan pakottaa kuntouttavaan työtoimintaan. Karensilla ja puheilla kiristämällä johdattavat kuitenkin te-toimiston asiakkaita jatkuvasti erilaisiin palkattomiin työtoimintoihin. Palkaton työtoiminta on päättäjien ikuinen suosikki, koska ei tarvitse maksaa työntekijöille palkkaa.

      • Anonyymi

        Tarkoittaa todella sitä, että voit rangaistuksetta kieltäytyä kaikesta paitsi omatoimisesta työnhauasta, jos olet kuntakokeilussa ja pitkäaikaistyötön? Tietysti sillä edellytyksellä ettei ole mitään ongelmaa kehon- tai mielenterveyden ja päihteiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaa todella sitä, että voit rangaistuksetta kieltäytyä kaikesta paitsi omatoimisesta työnhauasta, jos olet kuntakokeilussa ja pitkäaikaistyötön? Tietysti sillä edellytyksellä ettei ole mitään ongelmaa kehon- tai mielenterveyden ja päihteiden kanssa.

        Jos väittävät sinulla olevan päihdeongelma, niin vaadi todisteita. Ilman mitään pitäviä todisteita eivät voi todistaa päihdeongelmaa.


    • Anonyymi

      Tässähän onkin se ongelma että hakemalla haetaan työttömästä jokin syy että voivat laillisesti laittaa Kuntouttavaan työtoimintaan ja mikäli syytå ei löydy niin se keksitään.

      Tähän perustuu työttömien terveystarkastus, joka ei todellakaan ole puolueeton.

      Miksi näin tehdään?

      Kunnan ei tarvitse maksaa sakkomaksua työttömästä, kunta saa jokaisesta kuntouttavassa työtoiminnassa päivittäisen ylläpitokorvauksen valtiolta, siivotaan työttömyystilastoja ja kunta saa ilmaista orjatyövoimaa.

    • Anonyymi

      Jos te-virkailija kysyy asiakkaalta päihdeongelmasta, niin kysymystä ei tarvitse millään lailla kommentoida. Mahdolliset päihteisiin liittyvät kysymykset kuuluvat työttömien terveydenhoitajan kysymyksiin. Nykyisin taitaa olla kuntouttavaan pääsyn tai joutumisen edellytyksenä käydä ensin lääkärissä. Lääkäriltä pitää ensin pyytää lausunto, jotta pääsee tai joutuu kelan ammatilliseen kuntoukseen.
      Te-virkailija yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa voi yrittää kysä asikkaalta kaikenlaisia kysymyksiä. Kannatta olla tarkkana kysymysten suhteen, sillä paljon laittomia kysymyksiä ja väitteitä voivat esittää. Varsinkin kysymykset päihteiden käytöstä ovat yleisiä.

      • Anonyymi

        Onko pakko mennä terveystarkastukseen tai ylipäätään sellaiseen aktivointisuunnitelma-tilaisuuteen, jossa on sosiaalipuolen viranomaisia mukana? Eikö todellakaan riitä, että itse sanoo ettei käytä päihteitä eikä ole mielenterveys tai sairaudesta johtuvaa estettä palkkatyönteolle?

        Ymmärrän tuollaisen tuputtamisen niille, jotka jo ovat sosiaalipuolen asiakkaita entuudestaan ja joilla on tiedossa oleva päihdeongelma tai on muuten vahvat merkit sellaisesta vaikkapa sellainen, että asiakas saapuu humalassa tapaamiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko pakko mennä terveystarkastukseen tai ylipäätään sellaiseen aktivointisuunnitelma-tilaisuuteen, jossa on sosiaalipuolen viranomaisia mukana? Eikö todellakaan riitä, että itse sanoo ettei käytä päihteitä eikä ole mielenterveys tai sairaudesta johtuvaa estettä palkkatyönteolle?

        Ymmärrän tuollaisen tuputtamisen niille, jotka jo ovat sosiaalipuolen asiakkaita entuudestaan ja joilla on tiedossa oleva päihdeongelma tai on muuten vahvat merkit sellaisesta vaikkapa sellainen, että asiakas saapuu humalassa tapaamiseen?

        Terveystarkastus on vapaaehtoinen ainakin ennen ollut. En tiedä onko uudistunut. Aktivointisuunnitelma-tilaisuus on ainakin pitkäaikaistyöttömille.
        Jos asiakas saapuu humalassa tapaamiseen, niin se luo tietysti pohjan epäilyille, mutta pelkästään yhden kerran perusteella eivät voi tehdä merkittäviä päätöksiä alkoholismin suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveystarkastus on vapaaehtoinen ainakin ennen ollut. En tiedä onko uudistunut. Aktivointisuunnitelma-tilaisuus on ainakin pitkäaikaistyöttömille.
        Jos asiakas saapuu humalassa tapaamiseen, niin se luo tietysti pohjan epäilyille, mutta pelkästään yhden kerran perusteella eivät voi tehdä merkittäviä päätöksiä alkoholismin suhteen.

        On se vapaaehtoinen, mutta eipä sillä ole mitään väliä, jos määräys tulee sinne mennä, kun se tehdään laista välittämättä. Tavoite on saada niihin oikeutetut luopumaan omista heille kuuluvista työttömystuistaan. Se kenellä on varaa, lopettaa työkkäri asiakkuuden. Tekee sitten pimeää työtä tai nostaa enemmän toimeentulotukea tai luopuu asunnostaan.

        Näissä palveluissa pyöritetään niitä, joilla ei ole varaa elää ilman kaikkia tukia. Tosiaan saa olla tyytyväinen, jos on saa asioida sellaisen kanssa, joka kunnioittaa muita ihmisiä. Nöitä, jotka painostavat keinoja kaihtamatta johonkin palveluun on myös. Heille millään lakipykälillä ei ole mitään väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se vapaaehtoinen, mutta eipä sillä ole mitään väliä, jos määräys tulee sinne mennä, kun se tehdään laista välittämättä. Tavoite on saada niihin oikeutetut luopumaan omista heille kuuluvista työttömystuistaan. Se kenellä on varaa, lopettaa työkkäri asiakkuuden. Tekee sitten pimeää työtä tai nostaa enemmän toimeentulotukea tai luopuu asunnostaan.

        Näissä palveluissa pyöritetään niitä, joilla ei ole varaa elää ilman kaikkia tukia. Tosiaan saa olla tyytyväinen, jos on saa asioida sellaisen kanssa, joka kunnioittaa muita ihmisiä. Nöitä, jotka painostavat keinoja kaihtamatta johonkin palveluun on myös. Heille millään lakipykälillä ei ole mitään väliä.

        Kerran henkisesti nujerrettu ihminen on helppo nujertaa uudestaan ja pakottaa nöyryyttäviin palveluihin esim. juuri kuntouttavaan tekemään palkatta työtä, josta toiselle maksetaan palkkaa.

        Suomea ajetaan yhä enemmän amerikkalaismalliseen yhteiskuntaan, jossa joillakin ihmisillä on eri oikeudet kuin toisilla. Esim. terveyspalveluiden alasajo johtaa siihen, että niiden piirissä olevat eivät pääse hoitoon. Työssäkäyvät, jotka kuuluvat työterveyteen, saavat hoitoa. Samoin USA:ssa terveyspalvelut kuuluu työssäkäyville. Varakkailla eläkeläisillä on varaa yksityiseen terveysvakuutukseen ja he voivat käyttää myös yksityistä.

        Sama koskee työttömyysetuuksia ja niihin lliittyviä palveluja mm. kuntouttavaa. Varallisuus määrittää yhä enemmän sitä, mihin palveluihin joutuu mm. työkokeilu, kuntouttava ym. palkattomat. Varakkaalle muutaman satasen työttömyysetuudella, työmarkkinatuki tai peruspäiväraha verojen jälkeen, ei ole niin väliä eikä tarvitse olla työnhakijana. Samoin terveyspalveluihin pääsee helpommin varakkaat. Köyhiä kohdellaan eri tavoin kuin rikkaita.

        Suomi on uusi Amerikka. Köyhillä ei ole samaa ihmisarvoa kuin muilla. Siksi voidaan keksiä näitä säännöksiä, joilla voidaan mennä lukemaan terveystietoja, vaikka ne ovat yksityistietoja, jotka eivät kuulu edes työnantajalle.


    • Anonyymi

      Näillä toimilla halutaan vain halpaa työvoimaa yrityksiin. Jatkossa kaikki painostuskeinot koskevat myös osa-aikatyöntekijöitä. Samaa linjaa ovat kaikki muutkin nykyiset päätökset. Työnantajien ehdoilla mennään. Suomen kilpailukyky edellä.

      Sitä en tajua, että Suomessa on 2,3 milj. palkansaajaa ja n.300 000 yrittäjää, joista suurin osa yksinyrittäjiä. Silti mennään näiden muutamien suurempien yritysten ehdoilla, jotka ovat suuria työllistäjiä. Pelkääkö hallitus, että suuret työllistäjät lähtevät Suomesta? No, niinhän kv-yritykset ottavat jo työvoimaa ympäri maailmaa. Työpaikka voi olla haussa monessa Euroopan maassa ja vaikka Aasiassa. Paras valitaan, mistä maasta löytyy.

      Onko tosiaan niin, että tuettu halpa työvoima on osalle yrityksistä ainoa vaihtoehto pärjätä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5728
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3515
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1370
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe