Välityskeskusten kyytihinnoittelu

Anonyymi-ap

Välityskeskukset eivät myönnä käyttävänsä työnjohto-oikeutta suhteessa välityksessään oleviin takseihin. Alla olevassa artikkelissa, sen viimeisessä kappaleessa, erikseen mainostettiin, kuinka ”nerokkaasti” esim. Taksi Helsinki piti viime viikon torstain kysyntäpiikin aikana kyytien hinnat samana, vaikka mm. dynaamisen hinnoittelun malli voisi tuoda kuljettajille paremmat tulot. Seuraavassa ko. kappale:
” Taksi Helsingin hinnat pysyivät torstaina entisellään kovasta kysynnästä huolimatta.”

Alla artikkeli kokonaisuudessaan:
”Tänään kukaan ei ollut vapailla” – Taksien kysyntä räjähti käsiin torstaina
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010059412.html?cs=email

Vai onko niin, kuten pahoin pelkään, odotettavissa, että välityskeskukset voivat viedä kuljettajia vaaratta jatkossakin, kuin mätää kukkoa?

Jos sen sijaan välityskeskusten hinnoittelumalli on niin kovin etevä, eikö sitä tulisi markkinoida muillekin yrityksille, jotka käyttävät hinnoittelussa kysyntään reagoivaa mallia:
Matkatoimistot, hotellit, bussiyritykset, Vr, ym.?
Mitä tekee KKV (Kilpailu- ja Kuluttajavirasto)? Istuu käsiensä päällä, kuten tähänkin asti.
Ovatko taksinkuljettajat heitä lakeja rikkoen nylkevät yritykset valtiovallan erityisessä suojeluksessa? Siltä vaikuttaa. Niin ”ylevää” tarkoitusta, kun halpoja taksikyytejä, kun vuodesta toiseen jatkuvilla taksialan väärinkäytöksillä palvellaan.

16

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Euroopan Unionin jäsenmaiden hyväksymän kannan mukaan alustataloudessa työskentelevien henkilöiden katsotaan olevan työsuhteessa yritykseen, mikäli jäljempänä mainituista kriteereistä vähintään kolme totetuu.

      Suomessa taksialan välitysyhtiöissä eli alustatalouksissa toteutuvat kaikki seitsemän kohtaa, joten taksiautoilijoiden ja taksinkuljettajien työnantajia ovat lain mukaan välitysyhtiöt.

      JÄSENMAIDEN hyväksymissä kriteereissä katsotaan seuraavia asioita:

      1. Määrittääkö alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön korvauksen ylärajan?

      VÄLITYSYHTIÖT määräävät hintojen ylärajan eli korvauksen maksimin.

      2. Edellyttääkö alustayritys palveluksessaan olevan henkilön noudattavan ulkoista olemusta, käyttäytymistä tai työn suorittamista koskevia erityissääntöjä?

      VÄLITYSYHTIÖT edellyttävät määrätynlaista pukeutumista ja heidän tunnuksien käyttöä.

      3. Valvooko yritys työn tekemistä, myös sähköisillä välineillä?

      VÄLITYSYHTIÖT valvovat työvuorojen noudattamista, sekä ajoja. Valvonta suoritetaan useilla sähköisillä välineillä. Ohjeiden vastaisesta toiminnasta tulee sanktioita.

      4. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta valita työajat tai poissaolojaksot?

      VÄLITYSYHTIÖT tekevät työvuorolistat autoille ja vaativat noudattamaan niitä tai välitys katkaistaan joko määräajaksi tai kokonaan.

      5. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta hyväksyä tai hylätä työtehtäviä?

      VÄLITYSYHTIÖT jakavat tilauksia vain työvuoroissa oleville autoille. Mikäli autoilija hylkää ajoja välitys voidaan katkaista määräajaksi tai kokonaan. Yleisvaatimus on, että kaikki ajot on vastaanotettava hinnoista riippumatta.

      6. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta käyttää alihankkijoita tai sijaisia?

      VÄLITYSYHTIÖT ovat kieltäneet alihankkijoiden käytön.

      7. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön mahdollisuutta oman asiakaskunnan hankkimiseen tai työn tekemiseen ulkopuolisille tahoille?

      VÄLITYSYHTIÖT ovat kieltäneet ajot muille tahoille kuin välitysyhtiöille. Myös oman ja jonkun toisen yhtiön mainostaminen ja tunnukset ovat kiellettyjä.

      • Anonyymi

        Niin täynnä virheitä , että en edes ala listaamaan. Ota selvää asioista ja kokeile uudestaan, jos aihetta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin täynnä virheitä , että en edes ala listaamaan. Ota selvää asioista ja kokeile uudestaan, jos aihetta on.

        Vaikea sinun on listata virheitä, joita ei ole kuin omassa päässäsi.


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        💋 ­­­N­y­­­m­­­f­­­o­­m­­a­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18165891a

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin täynnä virheitä , että en edes ala listaamaan. Ota selvää asioista ja kokeile uudestaan, jos aihetta on.

        Sinun syntymä oli paha virhe.


    • Anonyymi

      Minä olin vapaalla. Välityskeskuksen tyyppi valehtelee, kuten välittäjillä on tapana. Välityskeskukset tekevät työvuorot autoilijoille, ja kaikilla autoilla oli työvuoro. Eli kaikki autot saivat tilauksia, jos halusivat. Se ei tarkoita, että ne olisivat olleet ajossa.

      Tärkeintä on muistaa, että välitysyhtiöillä ei ole yhtään taksiautoa, eikä kuljettajaa. Kaikki ovat itsenäisiä yrittäjiä ja ajavat,, jos haluavat.

      • Anonyymi

        En ole vuosiin nähnyt välityskeskuksen tekemää listaa tai muuta dokumenttia , jossa olisi työvuoroja autoilijoille. Voisiko joku laittaa linkin mistä tällaisen voi nähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole vuosiin nähnyt välityskeskuksen tekemää listaa tai muuta dokumenttia , jossa olisi työvuoroja autoilijoille. Voisiko joku laittaa linkin mistä tällaisen voi nähdä.

        Ei työvuorolistat ole julkisesti luettavissa kaikille. Et ole tainnut olla koskaan missään työssä, kun et sitä edes tajua. Työvuorot voi katsoa kirjautumalla intraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei työvuorolistat ole julkisesti luettavissa kaikille. Et ole tainnut olla koskaan missään työssä, kun et sitä edes tajua. Työvuorot voi katsoa kirjautumalla intraan.

        Juu. Välityskeskusten työntekijöillä tosiaankin luultavasti on työvuorolistat, mutta ei yksittäiselle ammatinharjoittajalle mitään työvuorolistoja ole, ei ole ollut vuosikymmeniin.
        Jos olisit hetken selvinpäin, ehkä tämä valkenisi sinullekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Välityskeskusten työntekijöillä tosiaankin luultavasti on työvuorolistat, mutta ei yksittäiselle ammatinharjoittajalle mitään työvuorolistoja ole, ei ole ollut vuosikymmeniin.
        Jos olisit hetken selvinpäin, ehkä tämä valkenisi sinullekin.

        Juuri näin, ei voi olla vuorolistaa jos tehdään provisiopalkalla töitä,
        jos on aikapalkkaus niin silloin on vuorolista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, ei voi olla vuorolistaa jos tehdään provisiopalkalla töitä,
        jos on aikapalkkaus niin silloin on vuorolista!

        Niin se pitäisi olla, mutta siitä huolimatta välitysyhtiöt MÄÄRÄÄVÄT autojen työvuorot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se pitäisi olla, mutta siitä huolimatta välitysyhtiöt MÄÄRÄÄVÄT autojen työvuorot.

        Välitysyhtiöt eivät ole koskaan määränneet tässä maassa autojen ajovuoroja. Vuosikausia sitten niitä määräsi paikalliset taksiyhdistykset, muttei enää. Nykyään kakki autot saavat olla ajossa 24/7/365. Fakta! Kuljettajilla pitää olla työvuorolista, jonka tekee taksiyrittäjä, koska kuljettajia koskee työaikalaki. Taksikeskusten henkilökunnalla eli välittäjillä on myös työvuorolistat, jonka tekee välitysyhtiö, koska heitäkin koskee työaikalaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välitysyhtiöt eivät ole koskaan määränneet tässä maassa autojen ajovuoroja. Vuosikausia sitten niitä määräsi paikalliset taksiyhdistykset, muttei enää. Nykyään kakki autot saavat olla ajossa 24/7/365. Fakta! Kuljettajilla pitää olla työvuorolista, jonka tekee taksiyrittäjä, koska kuljettajia koskee työaikalaki. Taksikeskusten henkilökunnalla eli välittäjillä on myös työvuorolistat, jonka tekee välitysyhtiö, koska heitäkin koskee työaikalaki.

        Välitysyhtiöt ovat aina tehneet ajovuorolistat autoille. Autojen pitää olla ajossa määrättyinä aikoina tai auto laitetaan välityskieltoon. Ajossa voi olla myös muina aikoina. Eli välitysyhtiö määrää yrittäjien työvuorot ja sitä kautta myös kuljettajien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välitysyhtiöt ovat aina tehneet ajovuorolistat autoille. Autojen pitää olla ajossa määrättyinä aikoina tai auto laitetaan välityskieltoon. Ajossa voi olla myös muina aikoina. Eli välitysyhtiö määrää yrittäjien työvuorot ja sitä kautta myös kuljettajien.

        Päivitä tietosi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välitysyhtiöt ovat aina tehneet ajovuorolistat autoille. Autojen pitää olla ajossa määrättyinä aikoina tai auto laitetaan välityskieltoon. Ajossa voi olla myös muina aikoina. Eli välitysyhtiö määrää yrittäjien työvuorot ja sitä kautta myös kuljettajien.

        Välitysyhtiöiden renkiautoilijat tekevät työt juuri siten miten välitysyhtiö määrää. Samanlaista porukkaa kuin Woltin ja Foodoran kuskit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välitysyhtiöt eivät ole koskaan määränneet tässä maassa autojen ajovuoroja. Vuosikausia sitten niitä määräsi paikalliset taksiyhdistykset, muttei enää. Nykyään kakki autot saavat olla ajossa 24/7/365. Fakta! Kuljettajilla pitää olla työvuorolista, jonka tekee taksiyrittäjä, koska kuljettajia koskee työaikalaki. Taksikeskusten henkilökunnalla eli välittäjillä on myös työvuorolistat, jonka tekee välitysyhtiö, koska heitäkin koskee työaikalaki.

        Ennen vanhaan vuorolistat koski autoja ei kuljettajia, esim päivävuoro oli 6-19 ei sitä vuoroa kahdelle jaettu yksi kuljettaja ajoi 13 tuntia joka päivä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6324
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe