Välityskeskukset eivät myönnä käyttävänsä työnjohto-oikeutta suhteessa välityksessään oleviin takseihin. Alla olevassa artikkelissa, sen viimeisessä kappaleessa, erikseen mainostettiin, kuinka ”nerokkaasti” esim. Taksi Helsinki piti viime viikon torstain kysyntäpiikin aikana kyytien hinnat samana, vaikka mm. dynaamisen hinnoittelun malli voisi tuoda kuljettajille paremmat tulot. Seuraavassa ko. kappale:
” Taksi Helsingin hinnat pysyivät torstaina entisellään kovasta kysynnästä huolimatta.”
Alla artikkeli kokonaisuudessaan:
”Tänään kukaan ei ollut vapailla” – Taksien kysyntä räjähti käsiin torstaina
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010059412.html?cs=email
Vai onko niin, kuten pahoin pelkään, odotettavissa, että välityskeskukset voivat viedä kuljettajia vaaratta jatkossakin, kuin mätää kukkoa?
Jos sen sijaan välityskeskusten hinnoittelumalli on niin kovin etevä, eikö sitä tulisi markkinoida muillekin yrityksille, jotka käyttävät hinnoittelussa kysyntään reagoivaa mallia:
Matkatoimistot, hotellit, bussiyritykset, Vr, ym.?
Mitä tekee KKV (Kilpailu- ja Kuluttajavirasto)? Istuu käsiensä päällä, kuten tähänkin asti.
Ovatko taksinkuljettajat heitä lakeja rikkoen nylkevät yritykset valtiovallan erityisessä suojeluksessa? Siltä vaikuttaa. Niin ”ylevää” tarkoitusta, kun halpoja taksikyytejä, kun vuodesta toiseen jatkuvilla taksialan väärinkäytöksillä palvellaan.
Välityskeskusten kyytihinnoittelu
16
1001
Vastaukset
- Anonyymi
Euroopan Unionin jäsenmaiden hyväksymän kannan mukaan alustataloudessa työskentelevien henkilöiden katsotaan olevan työsuhteessa yritykseen, mikäli jäljempänä mainituista kriteereistä vähintään kolme totetuu.
Suomessa taksialan välitysyhtiöissä eli alustatalouksissa toteutuvat kaikki seitsemän kohtaa, joten taksiautoilijoiden ja taksinkuljettajien työnantajia ovat lain mukaan välitysyhtiöt.
JÄSENMAIDEN hyväksymissä kriteereissä katsotaan seuraavia asioita:
1. Määrittääkö alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön korvauksen ylärajan?
VÄLITYSYHTIÖT määräävät hintojen ylärajan eli korvauksen maksimin.
2. Edellyttääkö alustayritys palveluksessaan olevan henkilön noudattavan ulkoista olemusta, käyttäytymistä tai työn suorittamista koskevia erityissääntöjä?
VÄLITYSYHTIÖT edellyttävät määrätynlaista pukeutumista ja heidän tunnuksien käyttöä.
3. Valvooko yritys työn tekemistä, myös sähköisillä välineillä?
VÄLITYSYHTIÖT valvovat työvuorojen noudattamista, sekä ajoja. Valvonta suoritetaan useilla sähköisillä välineillä. Ohjeiden vastaisesta toiminnasta tulee sanktioita.
4. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta valita työajat tai poissaolojaksot?
VÄLITYSYHTIÖT tekevät työvuorolistat autoille ja vaativat noudattamaan niitä tai välitys katkaistaan joko määräajaksi tai kokonaan.
5. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta hyväksyä tai hylätä työtehtäviä?
VÄLITYSYHTIÖT jakavat tilauksia vain työvuoroissa oleville autoille. Mikäli autoilija hylkää ajoja välitys voidaan katkaista määräajaksi tai kokonaan. Yleisvaatimus on, että kaikki ajot on vastaanotettava hinnoista riippumatta.
6. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta käyttää alihankkijoita tai sijaisia?
VÄLITYSYHTIÖT ovat kieltäneet alihankkijoiden käytön.
7. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön mahdollisuutta oman asiakaskunnan hankkimiseen tai työn tekemiseen ulkopuolisille tahoille?
VÄLITYSYHTIÖT ovat kieltäneet ajot muille tahoille kuin välitysyhtiöille. Myös oman ja jonkun toisen yhtiön mainostaminen ja tunnukset ovat kiellettyjä.- Anonyymi
Niin täynnä virheitä , että en edes ala listaamaan. Ota selvää asioista ja kokeile uudestaan, jos aihetta on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin täynnä virheitä , että en edes ala listaamaan. Ota selvää asioista ja kokeile uudestaan, jos aihetta on.
Vaikea sinun on listata virheitä, joita ei ole kuin omassa päässäsi.
- Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18165891a
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin täynnä virheitä , että en edes ala listaamaan. Ota selvää asioista ja kokeile uudestaan, jos aihetta on.
Sinun syntymä oli paha virhe.
- Anonyymi
Minä olin vapaalla. Välityskeskuksen tyyppi valehtelee, kuten välittäjillä on tapana. Välityskeskukset tekevät työvuorot autoilijoille, ja kaikilla autoilla oli työvuoro. Eli kaikki autot saivat tilauksia, jos halusivat. Se ei tarkoita, että ne olisivat olleet ajossa.
Tärkeintä on muistaa, että välitysyhtiöillä ei ole yhtään taksiautoa, eikä kuljettajaa. Kaikki ovat itsenäisiä yrittäjiä ja ajavat,, jos haluavat.- Anonyymi
En ole vuosiin nähnyt välityskeskuksen tekemää listaa tai muuta dokumenttia , jossa olisi työvuoroja autoilijoille. Voisiko joku laittaa linkin mistä tällaisen voi nähdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole vuosiin nähnyt välityskeskuksen tekemää listaa tai muuta dokumenttia , jossa olisi työvuoroja autoilijoille. Voisiko joku laittaa linkin mistä tällaisen voi nähdä.
Ei työvuorolistat ole julkisesti luettavissa kaikille. Et ole tainnut olla koskaan missään työssä, kun et sitä edes tajua. Työvuorot voi katsoa kirjautumalla intraan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei työvuorolistat ole julkisesti luettavissa kaikille. Et ole tainnut olla koskaan missään työssä, kun et sitä edes tajua. Työvuorot voi katsoa kirjautumalla intraan.
Juu. Välityskeskusten työntekijöillä tosiaankin luultavasti on työvuorolistat, mutta ei yksittäiselle ammatinharjoittajalle mitään työvuorolistoja ole, ei ole ollut vuosikymmeniin.
Jos olisit hetken selvinpäin, ehkä tämä valkenisi sinullekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu. Välityskeskusten työntekijöillä tosiaankin luultavasti on työvuorolistat, mutta ei yksittäiselle ammatinharjoittajalle mitään työvuorolistoja ole, ei ole ollut vuosikymmeniin.
Jos olisit hetken selvinpäin, ehkä tämä valkenisi sinullekin.Juuri näin, ei voi olla vuorolistaa jos tehdään provisiopalkalla töitä,
jos on aikapalkkaus niin silloin on vuorolista! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin, ei voi olla vuorolistaa jos tehdään provisiopalkalla töitä,
jos on aikapalkkaus niin silloin on vuorolista!Niin se pitäisi olla, mutta siitä huolimatta välitysyhtiöt MÄÄRÄÄVÄT autojen työvuorot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se pitäisi olla, mutta siitä huolimatta välitysyhtiöt MÄÄRÄÄVÄT autojen työvuorot.
Välitysyhtiöt eivät ole koskaan määränneet tässä maassa autojen ajovuoroja. Vuosikausia sitten niitä määräsi paikalliset taksiyhdistykset, muttei enää. Nykyään kakki autot saavat olla ajossa 24/7/365. Fakta! Kuljettajilla pitää olla työvuorolista, jonka tekee taksiyrittäjä, koska kuljettajia koskee työaikalaki. Taksikeskusten henkilökunnalla eli välittäjillä on myös työvuorolistat, jonka tekee välitysyhtiö, koska heitäkin koskee työaikalaki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiöt eivät ole koskaan määränneet tässä maassa autojen ajovuoroja. Vuosikausia sitten niitä määräsi paikalliset taksiyhdistykset, muttei enää. Nykyään kakki autot saavat olla ajossa 24/7/365. Fakta! Kuljettajilla pitää olla työvuorolista, jonka tekee taksiyrittäjä, koska kuljettajia koskee työaikalaki. Taksikeskusten henkilökunnalla eli välittäjillä on myös työvuorolistat, jonka tekee välitysyhtiö, koska heitäkin koskee työaikalaki.
Välitysyhtiöt ovat aina tehneet ajovuorolistat autoille. Autojen pitää olla ajossa määrättyinä aikoina tai auto laitetaan välityskieltoon. Ajossa voi olla myös muina aikoina. Eli välitysyhtiö määrää yrittäjien työvuorot ja sitä kautta myös kuljettajien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiöt ovat aina tehneet ajovuorolistat autoille. Autojen pitää olla ajossa määrättyinä aikoina tai auto laitetaan välityskieltoon. Ajossa voi olla myös muina aikoina. Eli välitysyhtiö määrää yrittäjien työvuorot ja sitä kautta myös kuljettajien.
Päivitä tietosi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiöt ovat aina tehneet ajovuorolistat autoille. Autojen pitää olla ajossa määrättyinä aikoina tai auto laitetaan välityskieltoon. Ajossa voi olla myös muina aikoina. Eli välitysyhtiö määrää yrittäjien työvuorot ja sitä kautta myös kuljettajien.
Välitysyhtiöiden renkiautoilijat tekevät työt juuri siten miten välitysyhtiö määrää. Samanlaista porukkaa kuin Woltin ja Foodoran kuskit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välitysyhtiöt eivät ole koskaan määränneet tässä maassa autojen ajovuoroja. Vuosikausia sitten niitä määräsi paikalliset taksiyhdistykset, muttei enää. Nykyään kakki autot saavat olla ajossa 24/7/365. Fakta! Kuljettajilla pitää olla työvuorolista, jonka tekee taksiyrittäjä, koska kuljettajia koskee työaikalaki. Taksikeskusten henkilökunnalla eli välittäjillä on myös työvuorolistat, jonka tekee välitysyhtiö, koska heitäkin koskee työaikalaki.
Ennen vanhaan vuorolistat koski autoja ei kuljettajia, esim päivävuoro oli 6-19 ei sitä vuoroa kahdelle jaettu yksi kuljettaja ajoi 13 tuntia joka päivä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,834483Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu253258Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt392914Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1172727- 162680
Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka432567Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172559Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132285MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142095Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S281737