Onkohan olemassa minkäänlaista tutkittua tietoa, miksi alkoholin nauttiminen voi joskus johtaa muuten ihan kohtuu terveellä ihmisellä aivasteluun "yhteen putkeen" jopa kymmeniä kertoja? Onkohan kyseessä ikään kuin joku elimistön puolustusreaktio vierasta ja terveydelle vaarallista ainetta vastaan? Minusta tuntuu- vastaajat ja pilailijat, siirtyykää seuraavaan aiheeseen. Kiitos.
Alkoholi ja aivastelu
31
18620
Vastaukset
- tuuri-denso
Ei minulla mitään tutkittua tietoa ole, mutta kyseisen ilmiön olen omalla kohdallani hyvinkin havainnut.
Minun pitää kuitenkin juoda melko reippasti, jotta tuollainen aivastus-putki lähtisi päälle, sanotaan 12-15 annosta alkoholia. Aivastan noin kymmenen kertaa putkeen, räkää irtoaa, mutta sitten kohtaus on ohi. Ilta jatkuu, mutta yleensä alkaa jo kunto olla sen verran finaalissa siinä vaiheessa, ettei hirveästi tule enää juotua, muutama paukku korkeintaan (kalja ei yleensä maistu enää silloin).- aahoohoo
on hyvin voimakkaita aivastelu-yskimis-tikahtelukohtauksia ollut aina, silloin kun hän on horassut viinapullon kitusiinsa.
Hän ei juo enää paljoa nykyisellään, mutta aikaisemmin oli se perinteinen perjantaipullo.
Meillä kakruna ollessa oli tapana ruokailla yleensä yhdessä oli kunto kenellä mikä hyvänsä. Isäni tietysti sai tuon kammokohtauksen aina ruokaillessa ja me kakarat painuttiin toiseen huoneeseen ja kurkittiin oven raosta, josko se kuolee vai selviääkö se vielä.
Huh, ukolla oli naama välillä ihan punajuuren värinen ja näin ei käynyt koskaan hänen ollessaan selvinpäin, joten selvä yhteys alkoholiin on varmasti olemassa. - marsa50
Olen lukenut, että kysymyksessä on miten olutta säilötään, ne meganismit, irtoavat molegylit, tänäpäivänä, pikaisesti. Ennen aikaan ei näin paljon aivasteltu !!! tynnyreissä, puuta. :D Itsekin pärskin oli se sitten lappalaista, koffiii jne. PITÄISI LAITTAA ITSE, luulen että näin on ! :D
nm. olut on niin hyvää
- vee
mun kaverille käy usein noin kun on vetäny kunnolla viinaa.silloin on parempi mennä koisaamaan tai jos vielä jaksaa pyristellä niin kanelia imaisemalla sieraimiin aivastelua loppuu.
- myös
samoja ongelmia, jos erehtyy juomaan muuta kaljaa kuin erästä tiettyä merkkiä. Yleensä kyllä aivastelu on vahvimpana seuraavana päivänä. En tiedä millekkä on allerginen ja miksi se tulee juuri kaljasta.
- musta tuntuu..
Olen kuullut,että suomalainen kalja on nopeasti käytettyä kemikaali-litkua,voisiko se johtua siitä!
- varmastikin
musta tuntuu.. kirjoitti:
Olen kuullut,että suomalainen kalja on nopeasti käytettyä kemikaali-litkua,voisiko se johtua siitä!
mutta miksi aivastelu ei ala yhdellä suomalaisella olutmerkillä ollenkaan? Mikähän siinä on niin erilaista.
- kaljoittelija
varmastikin kirjoitti:
mutta miksi aivastelu ei ala yhdellä suomalaisella olutmerkillä ollenkaan? Mikähän siinä on niin erilaista.
Mitähän merkkiä tarkoitat?
Minä kun juon yleensä neloskaljaa, niin joskus aivastan parikymmentäkin kertaa parin pullollisen jälkeen. Merkki voi olla mitä tahansa, mutta kotimaista kumminkin.
- saunakaljat
Muutaman oluen jälkeen aivastelen aina kymmeniä kertoja melkein putken. Lääkärin mukaan alkoholissa ja esim. punaviinissä on jotain ainetta mikä aiheuttaa allergisen reaktion. (Hartsia???)
Alkossa oli ainakin jokin aika sitten esitteitä joissa kerrotaan juuri em. asiasta.- suti
Minäkin saan juuri oluenjuonnista ihan kamalia aivastuskohtauksia. Olen epäillyt sen olevan hiiva-allergiaa ja sain vahvistusta tuosta Alkon esitteestä johon viittasit.
Mitkään muut juomat (viinit, siiderit) eivät aiheuta vastaavaa, joten ilmeisesti kysessä on nimenomaan hiiva.
- saunakaljat
Katso Alkon nettisivuilta kohdasta esitteet, Alkoholi ja vierasaineet, s. 18 yliherkkyys...
- marsa45
Moikka, mulla on melkeen aina ongelmana että alan aivasteleen tölkkioluesta ! Ei tarvii ryystää kuin pari tölkkiä !!! Noh, olen lukenut, että olutta ennenaikaankin, ennenen eaa ...pantiin ja säilytettiin SAVIRUUKUISSA, PUISISSA tynnyreissä, tänäpäivänä, ostamme tölkkejä... joo.o. Ihan vaan maalaisjärjellä mikä yhteenveto,.pienmetallien kanssa ? :D Älä nyt hätäänny, aikanaan lähdetään me jokainen, mutta KUN meet baariin tai kotona, osta pullokaljaa ja kysy mistä se tulee jne. Elämä on, halaus <3 ! marsa :D !
- mara45
Nauti sinäkin rohkeasti suositellut 17 alkoholiannosta päivittäin.
- Esa-xx
Se on ihan sama onko olutta, konjakkia, vodkaa tai mitä hyvänsä. Määrä myös vaihtelee, voi olla 2 tölkkiä keskiolutta tai puoli pulloa brandya. Itselläni on ollut jo yli 30 vuotta.Yhtäkkiä aivastuttaa ja räkää tulee nenästä paljon. Mutta nenän kunnolla niistäen siitä pääsee.
- pyrstöaivastus
Itse kun aivastan niin jysähtää löysät housuun!
- perapärskijä
Selvinpäin kun alkaa bisse juomaan, pari tölkkiä niin tulee aivastuskohtaus,10-20 kertaa pärskäyttää. Kun juo enemmän niin ei se enää tule ja harvemmin toisena päivänä.
viineist, viinast, kiljust, ei tuu. vain oluesta. - im.bäck
Perseeni aivasti ripuIipaskat.
- Yorzi
Paskamainen aivastus sulla.
- Miä
Vettä, vettä ja vähän lisää vettä 😁
- istuinrengastippa__
Isällä ja minulla on just toi, mistä aloittaja kertoo. Kun alkoholi alkaa mennä kunnolla päähän, sitä seuraa aivastelukohtaus. Jännä juttu.
- Akat_ja_Kristian
Kun ryyppäämistä vain jatkaa, se aivastelukohtaus ei enää uusiudu, vasta kun seuraavalla kerralla kun kännää. Tästä vois kysyä esim. IGS -palstalla, kun eivät varmasti löydä tyhjentävää vastausta. Asia pitäisi tutkia.
- pellonsyrjä
viina se totuuden ja autueen symbeemi,niin HERRA veden viiniksi muutti,näin hän aikanaan uskoi että se ennalta ehkäisi mielen /narkomaanien esiintymistä.Pekka Puska sano jos nelonen ja lonkut tulee kauppoihin on Helvetti tullut!
- Anonyymi
Tuliko?
- Anonyymi
Pitkälle edennyt klamydia tekee tuota.
- Anonyymi
Itselläni aivastelun aiheuttaa oluessa ja punaviinissä käytettävä hiiva.
Kai se on jonkinasteista hiiva-allergiaa. - Anonyymi
joo joskushan noita tapahtuu mut en tiedä johtuuko alkoholista
- Anonyymi
Otan viisi Kirkasviinapaukkua veteen blandattuna, sitten alkaa aivastelu, sitä riittää kymmenen - 15 kertaa ja loppuu. Vaimo sanoo heti "olet ottanut, koska alat aivastella". Näin se vaan menee, syy lienee tuo alkoholi. Onko muita selityksiä tällaiseen harmittomaan vaivaan ? Vai olenko allerginen alkoholille ?
- Anonyymi
Mulla oli koira, jack russel, joka usein aivasteli kun tervehti ilahtuneena kotiintulijaa.
- Anonyymi
Neljän alkoholiannoksen (olut, viini tai viina🤷♀️) jälkeen aivastan 7 kertaa. Lisäksi aamulla nokka sillain allergisesti tukossa, niistän sitkeää keltaista limaa. 🤧 en tiä mille yliherkkä
- Anonyymi
Jo eka paukku saa aivastelemaan.
- AnonyymiUUSI
Rommi tumma tai vaalea, ei aivastuta yhtään, mutta sekoiteviski lähes aina.
Voisko olla joku vilja-allergiantyylinen ongelma.
Kyllähän tuon kanssa muuten pärjäisi, mutta vaimo hoksaa heti että taas on käyty pullolla kun ukko aivastelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982