Stadin bussit

Mara s.

Helsingin bussit ovat aivan hirveässä kunnossa, likaisia, istuimet rikkinäisiä, päällysteet repeytyneitä, sisustus hitsattu porattu ruuvattu purkkavirityksillä. Takapenkeillä ei enää viitsi edes istua, mieluummin seison, kun lattiakin on puhtaampi kuin istuimet. Roskat ei ole sivottu varmasti vikoihin, jne.. Jopa venäjällä bussit ovat parempia ja ennen kaikkea puhtaampia.

Lippujen hinnat vain nousevat ja palvelunlaatu laskee. On aivan käsittämätöntä, että matkasta pitää maksaa useita euroja, ja sitten vielä viedä vaatteet pesulaan, jos sattuu istuman penkille.

Eilen bussissa katto oli vuotanut, ja puolet istuimista bussin takaosassa oli aivan likimärkiä, yksi nainen avasi jopa sateenvarjon bussissa, kun katosta tippui vettä ihan päälle, ja yksi nuorimies piti sanomalehtiä pään päällä. Tästäkö pitäisi vielä maksaa? Ovatko nämä bussit jostain Intiasta käytöstä poistettuja romuja? Lippujen hinnat moninkertaistuivat muutamassa vuodessa, ja mitä saamme vastineeksi?

Ja julkisten käyttöä vielä pitäisi suosia? Ihanko totta?

En ole koskaan autoa omistanut, mutta näköään täyty harkita sellaisen ostoa ihan vakavasti, elleivät päättäjät tee jotain.

25

1905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja huono sellanen

      Ei stadin bussit sentään noin huonossa kunnossa ole kuin Mara kuvaili. Eikä niitä osteta käytettynä muualta. Kaikki HelBin ostamat bussit ostetaan uutena.

      Yksityiset yhtiöt onkin sitten eri asia, liekö Maran valitus koskenutkin juuri niitä. Jotkut Connexin ja Concordian autot on saaneet valituksia osakseen huonokuntoisuudestaan ja epäsiisteydestään. Ei silti pidä yleistää että kaluston kunto niissäkään olisi kauttaaltaan huono.

      Tekniseen kuntoon matkustajat ei voi vaikuttaa mutta kyllä pitkältikin siisteyteen.

      Jokainen voisikin ottaa ohjat omiin käsiinsä ja vaikka jaella noottia tai jos ei tehoa niin luunappia otsaan kaikille jotka sottaa busseja.

      • Mara s

        Ei kaikki, mutta suurin osa on aivan hirveässä kunnossa. Harmi ettei ollut kameraa, nimittäin oli erittäin hassu näkymä kun täti istui sateenvarjon kanssa bussissa. Bussi taisi olla 52a en ole varmaa, saattaa olla myös 550.

        Itselläni ei ole mitään hajua onko joku bussi yksityinen vai ei, en edes tiennyt että ne ovat eri firmojen omistuksessa. Mutta ainakin 73 ja 75 joilla matkustan yleensä ovat aika surkeissa kunnossa.


      • mrl586

        "Kaikki HelBin ostamat bussit ostetaan uutena."
        Tämä ei täysin pidä paikkaansa. HELB #9201 ostettiin käytettynä vuonna 1994. Se oli aiemmin toiminut esittelyautona.

        "Tekniseen kuntoon matkustajat ei voi vaikuttaa mutta kyllä pitkältikin siisteyteen. "
        Kyllä matkustajatkin voivat vaikuttaa kaluston tekniseen kuntoon lähettämällä palautteita autoista.


      • Sekel
        Mara s kirjoitti:

        Ei kaikki, mutta suurin osa on aivan hirveässä kunnossa. Harmi ettei ollut kameraa, nimittäin oli erittäin hassu näkymä kun täti istui sateenvarjon kanssa bussissa. Bussi taisi olla 52a en ole varmaa, saattaa olla myös 550.

        Itselläni ei ole mitään hajua onko joku bussi yksityinen vai ei, en edes tiennyt että ne ovat eri firmojen omistuksessa. Mutta ainakin 73 ja 75 joilla matkustan yleensä ovat aika surkeissa kunnossa.

        Jokaisessa bussissa sekä pysäkkiaikataulussa on liikennöitsijän nimi.

        52A Connex Vantaa Oy
        550 HelB
        73 Concordia Bus Finaland Oy Ab
        75 Connex Vantaa Oy

        HKL ei enää harjoita bussiliikennettä.


      • trumanb
        Mara s kirjoitti:

        Ei kaikki, mutta suurin osa on aivan hirveässä kunnossa. Harmi ettei ollut kameraa, nimittäin oli erittäin hassu näkymä kun täti istui sateenvarjon kanssa bussissa. Bussi taisi olla 52a en ole varmaa, saattaa olla myös 550.

        Itselläni ei ole mitään hajua onko joku bussi yksityinen vai ei, en edes tiennyt että ne ovat eri firmojen omistuksessa. Mutta ainakin 73 ja 75 joilla matkustan yleensä ovat aika surkeissa kunnossa.

        Et edes erota linjaa 52A linjasta 550, niin miten voit erottaa sateenvarjon jonkun tädin kesähatusta?


      • trumanb
        mrl586 kirjoitti:

        "Kaikki HelBin ostamat bussit ostetaan uutena."
        Tämä ei täysin pidä paikkaansa. HELB #9201 ostettiin käytettynä vuonna 1994. Se oli aiemmin toiminut esittelyautona.

        "Tekniseen kuntoon matkustajat ei voi vaikuttaa mutta kyllä pitkältikin siisteyteen. "
        Kyllä matkustajatkin voivat vaikuttaa kaluston tekniseen kuntoon lähettämällä palautteita autoista.

        "'Kaikki HelBin ostamat bussit ostetaan uutena.'
        Tämä ei täysin pidä paikkaansa. HELB #9201 ostettiin käytettynä vuonna 1994. Se oli aiemmin toiminut esittelyautona."

        Elämme muuten vuotta 2005. Toisekseen hui kauheaa, jos joukossa on pari hassua poikkeusta. Onko HKL-Bli/HelB ostanut käytettyjä bussia esim. vuosina 2002-2005?


      • Mara s
        trumanb kirjoitti:

        Et edes erota linjaa 52A linjasta 550, niin miten voit erottaa sateenvarjon jonkun tädin kesähatusta?

        Pysäkillä pysähtyvät vain 52a ja 550 bussit, joten en todellakaan katso kumpi se on, vaan nousen siihen joka tulee ensimmäisenä, kun ei ole väliä, koska kaikki kulkevat saamaan suuntaan. Ja itselläni on parempaakin muistettava, kuin mikä oli bussin rekisterinumero jolla matkusti viime viikolla.

        Ja suosittelen optikolla käyntiä, jos et itse erota sateenvarjoa hatusta.


      • kuski...
        mrl586 kirjoitti:

        "Kaikki HelBin ostamat bussit ostetaan uutena."
        Tämä ei täysin pidä paikkaansa. HELB #9201 ostettiin käytettynä vuonna 1994. Se oli aiemmin toiminut esittelyautona.

        "Tekniseen kuntoon matkustajat ei voi vaikuttaa mutta kyllä pitkältikin siisteyteen. "
        Kyllä matkustajatkin voivat vaikuttaa kaluston tekniseen kuntoon lähettämällä palautteita autoista.

        9401 ostettiin myös käytettynä Espoon Autolta mutta mitä sitten? Mrl vois lopettaa tuon näsäviisastelun


      • trumanb
        Mara s kirjoitti:

        Pysäkillä pysähtyvät vain 52a ja 550 bussit, joten en todellakaan katso kumpi se on, vaan nousen siihen joka tulee ensimmäisenä, kun ei ole väliä, koska kaikki kulkevat saamaan suuntaan. Ja itselläni on parempaakin muistettava, kuin mikä oli bussin rekisterinumero jolla matkusti viime viikolla.

        Ja suosittelen optikolla käyntiä, jos et itse erota sateenvarjoa hatusta.

        Suosittelen optikollakäyntiä myös sellaisille, jotka eivät erota Connexin busseja HelBin busseista.


      • tavallinen ihminen
        trumanb kirjoitti:

        Suosittelen optikollakäyntiä myös sellaisille, jotka eivät erota Connexin busseja HelBin busseista.

        En ole koskaan kuullutkaan mistään Conseksistä tai Helpimpistä, mitä ne on? Ovatko bussikuskit jotenkin ystävällisimpiä, itse en ainakaan ole huomannut eroa, samanlaisia vittunaamoja kaikissa ovat olleet.


      • mrl586
        tavallinen ihminen kirjoitti:

        En ole koskaan kuullutkaan mistään Conseksistä tai Helpimpistä, mitä ne on? Ovatko bussikuskit jotenkin ystävällisimpiä, itse en ainakaan ole huomannut eroa, samanlaisia vittunaamoja kaikissa ovat olleet.

        Nuo ovat bussifirmoja. HelB on Helsingin kaupungin oma linja-autoyritys.


      • mrl586
        trumanb kirjoitti:

        "'Kaikki HelBin ostamat bussit ostetaan uutena.'
        Tämä ei täysin pidä paikkaansa. HELB #9201 ostettiin käytettynä vuonna 1994. Se oli aiemmin toiminut esittelyautona."

        Elämme muuten vuotta 2005. Toisekseen hui kauheaa, jos joukossa on pari hassua poikkeusta. Onko HKL-Bli/HelB ostanut käytettyjä bussia esim. vuosina 2002-2005?

        "Onko HKL-Bli/HelB ostanut käytettyjä bussia esim. vuosina 2002-2005?"
        Lähivuosina voi tulla HelB:lle käytettyjä busseja (#9201:n sukulaisia), kun TKL poistaa kalustoa. HKL:n piti ostaa #9201:n lähisukulaisia vuonna 1994, mutta ikävä kyllä mallin valmistus oli lopetettu!


    • Cleaner

      Bussien likaisuus varmasti johtuu siitä, että yhtiö on tehnyt huonon siivoussopimuksen siivousliikkeen kanssa.Eli siivouksesta on säästetty ja näin on pidemmät väliajat siivouskertojen välillä. Sellaisia aineita kyllä on jolla lähtee tussin jäljet sun muu. Aika hyvin saa siistiksi mikä on siivottavissa. Rikkoutuneet jutut on sitten eri asia kai niitäkin varikon huoltomies pystyy paikkaamaan.

    • Palvelijanne

      Osa busseista voi joskus olla hyvinkin likaisia, täytyy kuitenkin muistaa kuinka paljon yhden bussin läpi kulkee ihmisiä päivittäin. Tiedän kokemuksesta että auto voi likaantua pahastikin jo päivän aikana, riippuen matkustajamäärästä ja kelistä. Helsingisssä tilanne on pahempi kuin espoossa, jossa pääosin itse liikun.

      Ent. Suomen Turistiauton bussit tuppasivat ainakin muutama vuosi sitten olemaan aika huonosti siivottuja, johtuen siivoussysteemistä.
      Concordian autot ovat yleensä siistejä koska ne perussiivotaan joka yö ja pestään kunnolla sisältä joka viikko.

      Erään henkilön vittunaama-kommenttiin yhdyn osin. Kuljettajat ovat usein keski-ikäisiä ainaiseen stressiin kyllästyneitä ja väsyneitä, jotka aikoinaan hommat aloittaessaan eivät ehkä tienneet mitä tuleman pitää. Kaikki eivät ole sellaisia, minä esimerkiksi en ole. Tiedän sen myös asiakaspalautteiden ansiosta. Pahoittelen joutumistanne tympääntyneiden kuljettajien kyytiin, älkää kuitenkaan olko vihamielisiä kaikille.

    • vaikka

      Väittävät aina alaan katsomatta että kaluston kunto ei heikkene eikä palvelu huonone. En tiedä mitään hkl:n busseista mutta välillä näkee on taas toinen firma ajelemassa jotain linjaa ja bussit on joltain 80 luvulta ja kunto sen mukaista. Jotain Suomessa ei osata ja heijastuu sitten joka paikkaan. Kai se jotain kertoo kun isoja firmoja lähtee pois Suomesta.

      • saa ajaa

        pk-seudun kilpailutetulla liikenteellä tänä vuonna että sori vaan, metsään meni ja pahasti. Ainoat poikkeukset on HelBin nivelbussit koska niistä on sovittu ja nekin nivelbussit lopettaa ajot tämän vuoden kuluessa.


    • connexilla

      sininen connex auto#209 oli ainakin hyväkuntoinen ja viihtyisän oloinen matkustaa.

    • pettynyt matkustaja

      Linja auto liikenteen kilpailutus.Joensuussa on meneillään semmoinen Toivottovasti siinä on tekijänä myös kaluston kunto eikä pelkästään hinta.Kiteen suuntaan liikennöivä Linja Karjala käyttää aika surkeaa kalustoa nykyisin.Viime talvi paleltiin autoissa jos päästiin edes perille samalla autolla millä lähdettiin.2 kertaa minä ainakin joduin vaihtamaan bussia paine ongelmien tautta.2013 on jo käytössä ilmankuivaustekniikkaa .sitä tosin pitäisi huoltaa.Ja viime kesänä hikoiltiin kun ei autoissa toiminut ilman vaihto ilmastoinnista vain kuultiin huhuja.Luvattoman usein autoissa tuntuu olevan jotain vikaa.Matkustajan istuimelta tuntuu ettei autoja korjata jos ne vain kulkee.Valitin Joensuun alueen päällikölle autoista ja hän ilmoitti autojen olevan katsastettuja ja liikennekelpoisia.Kunnossa ne eivät kuitenkaan ole.Toivottavasti kilpailutuksessa laitetaan tämmöisiin asioihin painoa.Yritän vielä kulkea bussilla.Ostin tätä talvea varten uuden toppapuvun ja lämpimät arktiseen keliin sopivat kengät.T.laatuun pettynyt

      • viat ajetaan ulos

        siellä on se yksi auto missä pitää joko palella tai auto on sauna koska kattolämmityksen säätöventtiili ei toimi, säätö tapahtuu lisälämmitintilassa olevalla käsiventtiilillä on / off tyyliin.

        kun hana on auki niin lämmitys todella toimii ja hiki virtaa vaikka patterit kylmänä, kuumaa ilmaa puhaltaa minkä kerkeää. hana kiinni puhaltaa sitten ulkoilmaa raakana eli kylmä kuin perkele vaikka patterit hehkuisi tulikuumana.

        sitä voi yrittää milli kerrallaan avata mutta säätö pirun hankalaa. varsinkin alku talvesta yleensä kiinni se hana kun ei voi avata. sitten ihan paukkupakkasella saattaa uskaltaa avata ja silti hiki virtaa.

        sitten ilmastoinnista on kylmäaineet karannut melkeimpä autosta kun autosta jo aikoja sitten joten sekään ei toimi. ilmanvaihto kyllä toimii.

        mitä muihin vikoihin tulee niin "viat ajetaan ulos" joten saattaa olla että hajoaa matkalle. autot on liikennöintikelpoisia ja katsastus menee läpi vaikka esim. kattolämmitys temppuilee.


      • ompa vaikea vika
        viat ajetaan ulos kirjoitti:

        siellä on se yksi auto missä pitää joko palella tai auto on sauna koska kattolämmityksen säätöventtiili ei toimi, säätö tapahtuu lisälämmitintilassa olevalla käsiventtiilillä on / off tyyliin.

        kun hana on auki niin lämmitys todella toimii ja hiki virtaa vaikka patterit kylmänä, kuumaa ilmaa puhaltaa minkä kerkeää. hana kiinni puhaltaa sitten ulkoilmaa raakana eli kylmä kuin perkele vaikka patterit hehkuisi tulikuumana.

        sitä voi yrittää milli kerrallaan avata mutta säätö pirun hankalaa. varsinkin alku talvesta yleensä kiinni se hana kun ei voi avata. sitten ihan paukkupakkasella saattaa uskaltaa avata ja silti hiki virtaa.

        sitten ilmastoinnista on kylmäaineet karannut melkeimpä autosta kun autosta jo aikoja sitten joten sekään ei toimi. ilmanvaihto kyllä toimii.

        mitä muihin vikoihin tulee niin "viat ajetaan ulos" joten saattaa olla että hajoaa matkalle. autot on liikennöintikelpoisia ja katsastus menee läpi vaikka esim. kattolämmitys temppuilee.

        Niin että mistään ei saa uutta kattolämmityksen säätöventtiiliä vai eikö löydy yhtään asentajaa joka osaa sellaisen vaihtaa? Onko kaikki venttiilit käytetty loppuun ja mistään ei löydy uusia?

        Miten uusia busseja voidaan valmistaa mikäli kattolämmityksen säätöventtiiliä ei saada laitettua, puuttuuko uusista busseista kokonaan kattolämmitys?

        Muutenhan se olisi vaihdettu heti kun vika on havaittu, viimeistään määräaikaishuollon yhteydessä, näinhän vastuullisissa linja-autoyrityksissä toimitaan, eikös niin. Vai onko linja-auton määräaikaishuoltojen väli niinkin pitkä ettei nyt vuoden-parin sisään ole saatu venttiiliä vaihtoon?


    • maisteriäo163

      Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenteessä parhain ajokalusto on pohjolanliikenteellä.

    • voihan veolia

      onhan sitä toivoa ,että saamme taas viikon kulkea millä pääsemme jos ja kun veolian miehet huomena kokouksessa niin päättää vedoten huonoon kalustoon ja henkilöstöpolitiikkaan ,näin ainakin viikolla metro lehti kertoi ,

    • 1+14

      arvaappas ketkä niitä busseja sotkee....ei ainakaan bussikuski. jengi on just sellaisessa läävässä kuin ovat itse tehneet sellaiseksi.
      on ihan oikein ,ettei kuski siivoo varsinkaan aikuisten jätöksiä.

    • Anonyymi

      Maalittajia..nämä binhobangot! Yhenkin ooppelin eteen Malmilla hsl bussit ajavat törkeästi vasemmalta eteen kuten minibussi klo 9.15 tänään sairaalan eestä aamulla.


      Äänestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe