Eli mitä teen! Katos paineet yhtä äkkiä, huomasin kun piti lähtee kiihdyttään kaupassa käynnin jälkeen risteyksestä. Tuntuu ettei turbo ole ollenkaan mukana? Sen tarkistin että turbo ei ole jumissa! Auto on automaatti ja varustettu apc systeemillä. Mitä voisin tarkistaa ite, kun nää turbon toiminta on vähän hämärän peitossa. Kattelin näitä kumi letkuja, eikä näyttänyt nekään olevan rikki. On aika ikävä ajella kun auto on kun kummilanka=( Ahropaine mittari nousee aina vaan sihen kohti missä se on kun auto ei käy! Turbo tuntuu siis olevan vallan pois pelistä!
Voisko joku nyt neuvoo, mitä tarkistaa/kokeilla että vois löytää vikaa autolla ajettu 280 tkm ja turbon laakerit vielä ihan ok. Help me!!!
paineet puuttuu
8
4833
Vastaukset
- TEPPO
Voisko vika löytyö jostain muualta? esim. Sylintereitten puolelta, kansi löysällä...?
- .1
Oiskos hukkaportti juuttunut auki, tai hukkaportin tanko hypännyt paikaltaan?
- PO
Magneettiventtilli (tötterö syylärin päällä, 3 letkua)on juuttunut auki tai siihen ei tule virtaa.
- 9000 turbo
Magneettiventtiilistä kuuluu ainakin jotain surinaa, kun hiukan nostaa kierroksia. Onkohan ihan normaalia?
Ja kun oon vähän tietämätön, niin missä tämä hukkaportti sijaitsee....onko se siellä turbon kyljessä pakosarjan alla?
Ja mitä näille voi tehdä.....muutaku vaihtaa ja pystyykö toteen varmaks millään.....
Kiitoksia kaikille!!!- PO
Auton käydessä, irroita/kiinnitä töpseli magn. venttilistä. Pitäisi kuulua selvä naksahdus.(venttili menee auki/kiinni) Surinaa venttiilin ei kuulu pitää. Jos venttiilille ei tule sähköä tai se on rikki, silloin ahtopainetta löytyy n. 0,2 bar.
Hukkaportti sijaitsee ahtimen päässä ja sitä liikuttava painekello tankoineen ahtimen alla.
- Kari
Tarkasta bypass venttiilin toiminta.
Kuulostaisi siltä, että se olisi jumissa. Tällöin kaikki ahtopaineet karkaavat takaisin ahtimen etupuolelle jättäen tehopuolelle hieman toivomisen varaa...
Testauksen voi tehdä nappaamalla venttiili irti ja puhaltamalla painepuolelle. Jos ilma kulkee vapaasti -> rikki /jumissa.
Toinen vikavaihtoehto on jonkun jo mainitsema hukkaportin auki jumittuminen/irtonainen tanko.
- Kari - 9000 aero
Moro!
Ensin aloittaisin itse tarkistamalla onko APC-purkin liitin kunnolla kiinni. Purkin löydät kuskinpuolelta kojelaudan sisältä kunhan irroitat jalkatilasta sen verhoilulevyn pois. Itselläni oli aikoinaan vanhassa autossani noita pulmia.
Rikkinäinen By-Pass vena on tosiaankin helppo testata, ohjeet tulivatkin jo muissa viesteissä. APC:n solenoidin pitäisi napsahtaa kun painat auton paikalla (käynnissä) ollessa jarrua. tarkista myös etteivät jarruvalot pala koko aikaa, tämäkin on kertaalleen koettu kun ihmettelin että auto ei kulje mihinkään.
Hukkaportin kellon testaukseen on hyvä konsti jos pääset jostain laskemaan hukkaportille menevään letkuun noin 1 bar verran painetta, kuulet kyllä jos se liikkuu normaalisti.
Mihinkään kansi/venttiilivikaan en usko jos auto käy muuten normaalisti. Tai sittenhän on vaihtoehtona vielä että ahtimesta on pakopesä jo niin halki ettei yksinkertaisesti jaksa nostaa enään paineita, mutta tähän en usko.
Toivottavasti vika selviää :) - turbo 9000
Vika löyty!!
Kiitos kaikille vinkeistä ja on apua varmasti tulevaisuuden varalle. Nyt vika oli yksinkertainen, hukkaportin tanko irti!! Korjaus kesti muutaman minuutin(kun vaan ensin tunnustelin mistä löyty)
jaa taas turbo laulelee iloisesti(kun sais vielä itelle, kun kyseinen auto oli iskän)
ISO KIITOS!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834