Akun kaapeleiden irrotus?

Anonyymi-ap

Mikä jippo siinä on että jos auton laittaa seisontaan pidemmäksi aikaa niin suositellaan että ottaa molemmat kaapelit irti? Kun eikö riittäisi että ottaa pelkän miinuksen irti niin auto menee pimeäksi niin mikään ei sitä akkua purkaa paitsi se vähän mitä akku purkautuu itsestään... joo samalla tietysti voi ottaa molemmat kaapelit irti mutta kiinnostaisi tietää että miksi pitäisi myös plussa ottaa irti?

37

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Teeppäs tuo nykyautoihin, hihii!

      • Anonyymi

        Olen kuullut huhupuheita, että nykyautot on tahallaan tehty niin huonoiksi, että jo akun irrotuksesta rikkoutuvat. Ja että pelkkä akun vaihtokin pitää tehdä korjaamolla ja senhän arvaa, että se se maksaa! Akun hinta helpostikin tuplaantuu jos ei enemmänkin.
        Kertokaapa te viisaammat, onko näin!
        Minä elvytän taas ensi kesänäkin tuon 35 -vuotiaan pikkuautoni taas vuodeksi ajokuntoon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut huhupuheita, että nykyautot on tahallaan tehty niin huonoiksi, että jo akun irrotuksesta rikkoutuvat. Ja että pelkkä akun vaihtokin pitää tehdä korjaamolla ja senhän arvaa, että se se maksaa! Akun hinta helpostikin tuplaantuu jos ei enemmänkin.
        Kertokaapa te viisaammat, onko näin!
        Minä elvytän taas ensi kesänäkin tuon 35 -vuotiaan pikkuautoni taas vuodeksi ajokuntoon...

        Uudet autot niin huonoja ja sitten kehut kuinka herättelet 35 vuotta vanhan romun henkii kesäisin. Että joku persaukinen vokin yrittää kääntää köyhyytensä plussan puolelle.


      • Anonyymi

        Kyllä akun voi irroittaa tai vaihtaa melko uusiinkin autoihin itse. Hybridi tai sähköautoista en tiedä mutta muutaman vuoden vanhoihin bensa/dieseleihin voi, kunhan noudattaa valmistajan ohjeita.
        https://www.youtube.com/watch?v=D5s7RyDir3g


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet autot niin huonoja ja sitten kehut kuinka herättelet 35 vuotta vanhan romun henkii kesäisin. Että joku persaukinen vokin yrittää kääntää köyhyytensä plussan puolelle.

        Persaukinen oon, sen myönnän. Pankkitileillä nytkin vain 270 k€ ja arvopapereissa noin 1 M€. Arvaapa paljonko olisi, jos uuden ja jatkuvasti korjaamolla viihtyvän auton olisin tyhmyyttäni hommannut.
        Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, sanoi se entinenkin kadehdittu rikas.
        Ja se vanha ritsa tarvitsee jokavuotisen jarrujen elvyttelyn ja satunnaisesti muutakin huoltoa. Ne jarrusylinterit kun ovat helposti ruostuvaa valurautaa eikä AISIa. Ja pölysuojakumit ei tiivistä suolaista kuravettä vastaan. Onneksi nämä kuitenkin voi vielä tehdä itse. Yli 10 v alan koulutuksella ja kokemuksella.
        Onnittelut vain sinulle, jos ja ilmeisesti kun, paremmin olet onnistunut elämässäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudet autot niin huonoja ja sitten kehut kuinka herättelet 35 vuotta vanhan romun henkii kesäisin. Että joku persaukinen vokin yrittää kääntää köyhyytensä plussan puolelle.

        Minulla onkin yksi 35 -vuotias ajossa ja just viikko sitten kelpasi taas huomautuksitta katsastuksessa. Toinen samanlainen on jemmassa ja sen jumittuneet jarrut elvytän ensi kesänä.
        Ja siitä persaukisuudesta, niin katsohan peiliin! Minulla on 370 000 € heti käteisellä nostettavissa pankkitileiltäni ja noin miljoona arvopapereissa. Mites sinulla ja miksi?
        Me kaikki ei vain haluta elvistellä vaikka varaa olisikin... Toiset elvistelee lainarahoilla, kun ei omaa ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla onkin yksi 35 -vuotias ajossa ja just viikko sitten kelpasi taas huomautuksitta katsastuksessa. Toinen samanlainen on jemmassa ja sen jumittuneet jarrut elvytän ensi kesänä.
        Ja siitä persaukisuudesta, niin katsohan peiliin! Minulla on 370 000 € heti käteisellä nostettavissa pankkitileiltäni ja noin miljoona arvopapereissa. Mites sinulla ja miksi?
        Me kaikki ei vain haluta elvistellä vaikka varaa olisikin... Toiset elvistelee lainarahoilla, kun ei omaa ole...

        Arkkuunko meinaat mukaan rahasi saada ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arkkuunko meinaat mukaan rahasi saada ?

        Noin 150 k€ jo annoin hyväntekeväisyyteen, mutta nuo vielä jäi. Sinulleko ne pitäisi antaa, että siellä sohvalla kaljaa riittäisi?
        Ja rehellisellä vuorotyöllä olen rahani ansainnut, en pörssipeleillä, joita en edes osaa.
        Mitä sinä teit sinä aikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persaukinen oon, sen myönnän. Pankkitileillä nytkin vain 270 k€ ja arvopapereissa noin 1 M€. Arvaapa paljonko olisi, jos uuden ja jatkuvasti korjaamolla viihtyvän auton olisin tyhmyyttäni hommannut.
        Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, sanoi se entinenkin kadehdittu rikas.
        Ja se vanha ritsa tarvitsee jokavuotisen jarrujen elvyttelyn ja satunnaisesti muutakin huoltoa. Ne jarrusylinterit kun ovat helposti ruostuvaa valurautaa eikä AISIa. Ja pölysuojakumit ei tiivistä suolaista kuravettä vastaan. Onneksi nämä kuitenkin voi vielä tehdä itse. Yli 10 v alan koulutuksella ja kokemuksella.
        Onnittelut vain sinulle, jos ja ilmeisesti kun, paremmin olet onnistunut elämässäsi!

        Hyvin olet hukannut rahaasi inflaatioon ja pörssikurssien laskuun.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        💋 ­­­N­y­m­­­f­o­­­m­­­a­­a­­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Kyllä se pelkkä toisen navan irroitus riittää, mutta sekin on tehtävä oikein. Avaa konepelti, pistä ovet kiinni ja lukkoon. Odota vähintään 15 minuuttia, jotta ECU nukahtaa. Ota toinen napa irti akusta.
      Keväällä sitten toisinpäin. Akun kaapeli kiinni ladattuun akkuun. Odota taas se 15 minuuttia, ja kokeile, aukeaako ovet kapulasta. Jos ei, niin käytä rauta-avainta. Sitten vain asettamaan kadonneita tietoja uudestaan ja kokeilemaan käynnistystä.

      • Anonyymi

        Ylläpitolaturin kiinnitys syksyllä ja irroitus keväällä on helppin ja toimivin tapa. Kaikki säilyy tallessa.


      • Anonyymi

        Ok kiitos!


    • Anonyymi

      Ihan turhaa koko akun irrotus. antaa olla vaan.

    • Anonyymi

      Parasta pitää lidli ylläpitolaturi kiinni hauenleuoilla koko ajan

    • Anonyymi

      Tuo aloittajan ohje on 70-80 -lukujen autoihin muihin ei passaa siviilien koskea

      • Anonyymi

        No ei ainakaan Japanilaisista ja Kiinalaisista uusista riisipuikoista kannata itse irroittaa akkua.
        Saksalaiset tekee yleensä autoja sillä asenteella että niitä voi auton omistaja itsekkin huoltaa.
        https://www.youtube.com/watch?v=D5s7RyDir3g


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ainakaan Japanilaisista ja Kiinalaisista uusista riisipuikoista kannata itse irroittaa akkua.
        Saksalaiset tekee yleensä autoja sillä asenteella että niitä voi auton omistaja itsekkin huoltaa.
        https://www.youtube.com/watch?v=D5s7RyDir3g

        Puhu pukille. Kaikissa uudemmissa autoissa on samat tietokoneet ja väylätekniikka ohjaamassa auton toimintaa. Aika vähän niihin pystyy tekemään mitään ilman merkkikohtaista huolto-ohjelmistoa. Sitä taas ei kannata hankkia yhtä autoa varten. Vuosilisenssi maksaa vähintään tonnin luokkaa.
        Toki jarrut ja nivelet ovat vielä huollettavissa perinteisin työkaluin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhu pukille. Kaikissa uudemmissa autoissa on samat tietokoneet ja väylätekniikka ohjaamassa auton toimintaa. Aika vähän niihin pystyy tekemään mitään ilman merkkikohtaista huolto-ohjelmistoa. Sitä taas ei kannata hankkia yhtä autoa varten. Vuosilisenssi maksaa vähintään tonnin luokkaa.
        Toki jarrut ja nivelet ovat vielä huollettavissa perinteisin työkaluin.

        No nyt puhutaankin akun irroittamisesta tai vaihdosta jonka voi tehdä esim. vm. 2019 VW Golffiin ihan itse kuten tuossa videolla nähtiin. Obd lukijoita saa myös kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin ainakin vm 2017 asti, jolla voi nollata vikakoodit tai testata esim sähköisen käsijarrun ym ym..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt puhutaankin akun irroittamisesta tai vaihdosta jonka voi tehdä esim. vm. 2019 VW Golffiin ihan itse kuten tuossa videolla nähtiin. Obd lukijoita saa myös kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin ainakin vm 2017 asti, jolla voi nollata vikakoodit tai testata esim sähköisen käsijarrun ym ym..

        Tuo kannattaa aina varmistaa vaikka edellinen malli oli sellainen että akun sai itse vaihtaa seuraava ei välttämättä ole :D Eli rimpautus valtuutettuun merkkihuoltoon


    • Anonyymi

      Autoa ei kannata alkaa seisottaa, parempi viedä suoraan Kuusankoskella.😬🤪

    • Anonyymi

      Voiko akku mennä rikki tai huonoksi jos kauan pitää plus kenkää kiinni mutta miinus irti? Kun autollehan se on se ja sama jos plus kiinni ja miinus irti koska virtaa se ei saa mutta tekeekö se akulle jotain jos pitkään on pelkkä plus kiinni? Myönnän että sähköasioista en ymmärrä yhtikäs mitään

    • Anonyymi

      Ei tee yhtään mitään. Ei ole mitään virrankulutusta .
      Akku tyhjenee itsestäänkin vähitellen.
      Täysi akku voi tosin kestää talven yli välillä lataamattakin ja auto starttaa käyntiin toukokuussa kuin kauppareisun jälkeen.

      • Anonyymi

        EI mikään kestä talven yli lataamatta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI mikään kestä talven yli lataamatta

        Kyllä kestää . Kokemusta on .


      • Anonyymi

        Pakko ladata max kuukauden välein jos et halua akun vioittuvan.
        Kirj. vanha autosähkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko ladata max kuukauden välein jos et halua akun vioittuvan.
        Kirj. vanha autosähkäri.

        Miksi pitää ladata , kun akku on täysi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää ladata , kun akku on täysi ?

        Siksi kun se purkautuu itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää ladata , kun akku on täysi ?

        Se akku ei ole pitkään täysi ellei sitä ladata.
        Siksi, kun se akku pikkuhiljaa purkautuu itsekseen ja sen purkautumisen takia akun kennolevyihin muodostuu lyijysulfaattia. Ja tuo lyijysulfaatti alkaa ajan kuluessa kiteytyä ja pitkän ajan kuluessa sitä kiteytynyttä lyijysulfaattia on paljon. Se kiteytynyt ei enää latauksessa palaudu ennalleen vaan se jää kiteiseksi. Samalla se on poissa akun alkuperäisestä kapasiteetista eli ikäänkuin sen akun kapasiteetti pienenisi.
        Tässä se syy on. Kysy lisää tai opiskele jostakin sähköalan oppikirjasta lisää, jos jäi epäselvää. Muutenkin sähköopin opiskelu olisi järkevää jo yleistiedosnkin takia ja alan ammattikirjallisuudesta ei ole pulaa. Alkeet eivät edes ole vaikeita normaalijärkiselle.
        Vanha autosähkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se akku ei ole pitkään täysi ellei sitä ladata.
        Siksi, kun se akku pikkuhiljaa purkautuu itsekseen ja sen purkautumisen takia akun kennolevyihin muodostuu lyijysulfaattia. Ja tuo lyijysulfaatti alkaa ajan kuluessa kiteytyä ja pitkän ajan kuluessa sitä kiteytynyttä lyijysulfaattia on paljon. Se kiteytynyt ei enää latauksessa palaudu ennalleen vaan se jää kiteiseksi. Samalla se on poissa akun alkuperäisestä kapasiteetista eli ikäänkuin sen akun kapasiteetti pienenisi.
        Tässä se syy on. Kysy lisää tai opiskele jostakin sähköalan oppikirjasta lisää, jos jäi epäselvää. Muutenkin sähköopin opiskelu olisi järkevää jo yleistiedosnkin takia ja alan ammattikirjallisuudesta ei ole pulaa. Alkeet eivät edes ole vaikeita normaalijärkiselle.
        Vanha autosähkäri.

        Juu, kyllä jokaisen kansalaisen pitää opiskella sähkötekniikka.
        Hauska setä, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kyllä jokaisen kansalaisen pitää opiskella sähkötekniikka.
        Hauska setä, hihii!

        Emme elä täydellisessä ideaalissa maailmassa jossa akut ei pikkuhiljaa purkaudu


    • Anonyymi

      Kiitos, ei kestä.

    • Anonyymi

      Kun akusta on kaapeli irti niin onko jännitteen putoaminen 0,01 volttia vuorokaudessa normaalia? Ajoin akun täyteen ja otin miinuksen irti ja vuorokauden jälkeen mittasin niin näytti 12,71v ja siitä edelleen vuorokauden välein niin aina oli tippunut se 0,01v. 10 päivää mittailin niin oli enää 12,60v. Tasaisella tahdilla esim 50 päivän jälkeen ei olisi enää kuin 12,20v... ja tämä siis miinus irroitettuna. Kaapelit kiinni ollessa jännite laskee 0,02-0,03 volttii vuorokaudessa... sehän on vähän liikaa?

      • Anonyymi

        Enpä ole tuota tullut mitanneeksi. Tosiasia kuitenkin on, että heti latauksen jälkeen mitattu jännite laskee aluksi nopeasti, sitten hitaammin. Jos ja ilmeisesti kun sinulla riittää mielenkiintoa aiheeseen, niin voisitkin tehdä pitkäaikaisseurannan ja raportoida tuloksista.
        Minulle riittää, että akku toimii niinkuin pitää ja sitten kun ei enää toimi, niin uuden saa suunnilleen euro per ampeeritunti.


    • Anonyymi

      Lepojännitteen lasku 0.01 volttii vuorokaudessa on normaalia jos piuhat on kiinni koska aina on jotain virran kulutusta. Piuhat kiinni 0.02 laskeminen on vähän liikaa. Ehjä akku ei piuhat irroitettuna laske vuorokaudessa jännitettä edes 0.01 vaan ehkä viikossa tuon verran. Monesti esim. jälkiasennettu soitin syö virtaa enemmän kuin muuten mutta kyllä siltikin auton pitäisi vaikka kuukauden seisonnan jälkeen käynnistyä jos akku on terve. Sulla taitaa olla kaksi "vikaa" saman aikaisesti eli on vuotovirtaa ja sitten pelkkä akku vuotaa itsestään. Varsinkin vuotovirrat on yleisiä vikoja mutta niitä ei huomata koska autolla ajetaan lähes päivittäin vaan ne huomataan vasta siinä vaiheessa kun auto on seisonut esim. 2 viikkoa niin joko ei käynnisty tai jos käynnistyy niin laiskasti

    • Anonyymi

      Nerokkainta mitä olen kuullut on ollut ottaa pois akku autosta jossa se on takaluukussa ja takaluukku aukeaa vain SÄHKÖLLÄ :D

    • Anonyymi

      Mulla oli 2003 renault megane diesel ja laitoin auton seisontaan 13 kk. Miinus kenkä irti akusta ja kun otin käyttöön auton niin kenkä kiinni ja avaimesta auto käyntiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe