Joulunjälkeisissä ajatuksissa

Perjantaina 22.12 avauksessani – Jouluisia ajatuksia - sanoin, että tämä saattaa olla viimeinen jouluni, kun on jo tätä ikää ja kuntoni on mennyt sen mukaiseksi. Hyvän joulun sain kuitenkin vielä viettää. Enimmäkseen yksin täällä kotonani erinomaisia jouluruokia ja – juomiakin vähän nautiskellen, tv:n mainioita jouluohjelmia seuraten. Suunnitelmissa ollut joulukäynti poikani perheessä Karjaalla kun kehnon kelin vuoksi siirtyi uudenvuoden käynniksi, kuten kerroin. Joka päivä olen kuitenkin tallustellut myös sauvakävelylenkit piikkipohjakengissäni noilla liukkailla lenkkipoluillani. Aattona tosin minulla pistäytyi vieraskin, evp-yhdistystoverini joulukukan tuoden.

Onhan näitä jouluja jo vietetty. Tämä oli 89. jouluni,1.7.1935 syntyneenä ensimmäisessä joulussani olin vasta puolivuotias, yksivuotiaana 1936 minulla oli jo toinen jouluni, joten nyt 88-vuotiaana tämä oli jo 89.jouluni. Köyhässä lapsuuskodissanikin aina joulua jotenkin vietettiin, Kerran – ehkä 5-vuotiaana ollessani – meillä kävi joulupukkikin tuoden minulle pienet huopasaappaat. Joulupukilla oli samanlainen ”nuttu” ja ”karvahattu” kuin Joosepilla, naapurin isännällä, mutta tällä oli valkoinen pitkä parta ja puheäänensä oli toisenlainen😉

Monenlaisia jouluja olen tässä pitkässä elämässäni jo viettänyt. Useimmat niistä kotona, joitakin myös muualla. Joulun 1978 Siinailla ja joulun 1981 Golanilla, YK:n rauhanturvajoukoissa palvellessani. Hienoja jouluja nekin, kun joulujuhlaamme tuli esiintyjiä kotimaastakin. Kyproksella v. 1966 en joulua saanut viettää kun palvelukseni kesti vain yhdeksän kuukautta tammikuusta syyskuuhun.

Myöhäissyksyllä 2004 leskeksi jäätyäni olin sitten kaksikin seuraavaa joulua läheisteni luona, mutta kolmantena jouluna halusin itsenäistyä. Niinpä sitten 2006 joulun vietin kahden viikon kiertomatkalla Thaimaassa ja 2007 joulun Madeiralla. Thaimaahan ei ole kristillinen maa mutta suuren maan länsirannikolla sijaitsevan Hua Hinissä hotellimme aulaan oli oikein upeat joulupuitteet järjestetty. Seuraavana jouluna Madeiralla sen pääkaupungissa Funchalissa oli kauniimmat
joulukadut ja upeampi jouluvalaistus kuin koskaan täällä Helsingissä. Taisinpa noista joulureissuistani laittaa tännekin jotain matkakertomusta kuvienkin kera.

Kotona olen viettänyt jo 19 vuotta kestäneen leskeysaikanikin useimmat joulut, ja monista niissä minulla on ollut hyvää jouluseuraakin. Nyt siis vietin jouluani yksin, mutta ihan hyvin sujui jouluni näinkin. Ehkäpä sitten ensi jouluna minulla on jouluseuraakin; on ainakin, jos olen jo Maunulan uurnalehdossa. No, enpä mene vielä niin pitkälle. Ajatuksissani on vain tulevan vuoden alku, jonka aattoa toivon voivani viettää poikani perheessä.

Oikein Hyvää Uutta Vuotta ja sen jatkoakin kaikille!

25

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vai tuli ukolta jälkeiset...
      Oletko poikinut?

      Kuolemankauhu jäytää ukkoa kiihtyvällä voimalla mutta älä huoli, kyllä se tulee.

      • Anonyymi

        Väyrynen ei onnistunut ulostamaan tarpeeksi kannattajakortteja ja se syö ryssä-ja väyrysfaneja.


      • Anonyymi

        Kyllä täällä nyt nauru raikaa...


        YksiSOTURI

        2023-12-27 12:25:50

        ..."Minä allekirjoitan edelleen jokaisen viestini ja ne ovat myöskin asiaa vaikka mitä sanot."


      • Anonyymi

        Vastasit sitten itsellesi, tuohon kusipäiseen viestiisi?


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🍑 ­N­y­­m­­­f­­­o­m­a­­­a­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ätmi on taasen löytänyt uuden naamion ja leikkii nyt kapia!

    • Anonyymi

      Kaiken allekirjoittaa... hih


      Orhonen rauhoittuu!

      YksiSOTURI

      2023-12-24 12:37:48


      Saattaa muuten rikkinäinen pumppu pettää. HO HOO, HO HOO!


      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18179828/orhonen-rauhoittuu!




      YksiSOTURI

      2023-12-24 19:50:23

      Miksi onneton vanhus roikut kimpussani? HO HOO, HO HOO! Ota Orhonen lunkisti! HO HOO, HO HOO!


      YksiSOTURl

      2023-12-24 23:02:38

      YksiSOTURI kirjoitti:

      "Miksi onneton vanhus roikut kimpussani? HO HOO, HO HOO! Ota Orhonen lunkisti! HO HOO, HO HOO!"

      Vanhus roikkuu väärin, ei sitäkään osaa. Meillä johtajakoulussa opetettiin oikeaoppinen roikkuminen ja sitä toteutan kapin kanssa.



      YksiSOTURI

      2023-12-25 08:19:58

      YksiSOTURl kirjoitti:

      "Vanhus roikkuu väärin, ei sitäkään osaa. Meillä johtajakoulussa opetettiin oikeaoppinen roikkuminen ja sitä toteutan kapin kanssa."

      Miksi roikut edelleen kimpussani Kapi?



      YksiSOTURl

      2023-12-25 11:57:00

      YksiSOTURI kirjoitti:

      "Miksi roikut edelleen kimpussani Kapi?"

      Koko ajan roikkuu väärin niin, että minun täytyy oikeaoppinen johtajakoulussa oleva roikkuminen näyttää.



      YksiSOTURI

      2023-12-25 12:34:28

      YksiSOTURI kirjoitti:

      "Miksi roikut edelleen kimpussani Kapi?"

      Toistan kysymyksen.



      YksiSOTURI

      2023-12-26 09:03:17


      YksiSOTURI kirjoitti:

      "Toistan kysymyksen."

      Ja taas tänään!



      YksiSOTURI

      2023-12-25 20:42:07


      Miksi Orhonen yhä yrjöää?



      Anonyymi

      2023-12-26 11:12:07



      Aisaa viedään kuin litran mittaa ja se haroo päänsä puhki: MIKSI, MIKSI ja ennenkaikkea MITEN!

      Kyllä KAPInointi tuottaa kaikenlaista kummaa... Orhonen... hih

      • Anonyymi

        Minä allekirjoitan edelleen jokaisen viestini ja ne ovat myöskin asiaa vaikka mitä sanot.


    • Tässä jo iltapesuilla käytyäni ja pyjamassani vuoteeseen mennessäni vielä avasin palstan ja katsoin avaukseni mahdollisesti tuottamaa. Eipä se näy tuottaneen merkittävää. Hieman ihmettelen, että tuo vain minusta ja minulle elävä ”soturi” näkyy saaneen huomiota muilta enemmän kuin minulta. Mitäpä tuosta, huvinsa kullakin.

      Luulen ja uskonkin, että minusta ei ole täällä iloa enempää kuin häiriötäkään ihan lähipäivinä. Toki tämä on tarpeellinen keskusteluareena, jolle minäkin olen jo parikymmentä vuotta osallistunut. Toki toivon tämän areenan pysyvän sellaisena edelleenkin, mutta osallistumiseni tänne jäänee entistäkin vähäisemmäksi. Kun minulla on siis jo tätä ikää ja varsinkin lähipäivinä muuta, josta jo avauksessani mainitsin.

      Siis vain kaikille Oikein Hyvää loppuvuotta – vaikka avauksessani taisin toivottaa samat jo tulevallekin vuodelle.

      • Anonyymi

        Lueppas Jorma Korjonen tämä ja kommentoi, jos tulee jotain mieleen.

        Kekkosen naamio putoaa


        Kirjoitus on luettavissa ilman maksumuuria Tarkan omasta blogista:

        https://jukkatarkka.blogspot.com/2023/10/kekkosen-naamio-putoaa.html

        Urho Kekkonen liikkui jo yöpakkasten, mutta varsinkin noottikriisin aikaan valtio-oikeuden vaaralliseksi määrittämällä raja-alueella. Hänen tekonsa nimi oikeusprosessissa ei varmaan olisi ollut maanpetos, mutta siinä on piirteitä, jotka muistuttavat lainsäädännössä valtiopetokseksi nimetyn teon tunnusmerkkejä, kirjoittaa Jukka Tarkka.

        NEUVOSTOLIITTO 26.11.2023

        TEKSTI JUKKA TARKKA

        Teksti on julkaistu alun perin Kanava-lehden numerossa 7/2023. Suomen Kuvalehti julkaisee alun perin Kanavassa julkaistuja tekstejä verkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lueppas Jorma Korjonen tämä ja kommentoi, jos tulee jotain mieleen.

        Kekkosen naamio putoaa


        Kirjoitus on luettavissa ilman maksumuuria Tarkan omasta blogista:

        https://jukkatarkka.blogspot.com/2023/10/kekkosen-naamio-putoaa.html

        Urho Kekkonen liikkui jo yöpakkasten, mutta varsinkin noottikriisin aikaan valtio-oikeuden vaaralliseksi määrittämällä raja-alueella. Hänen tekonsa nimi oikeusprosessissa ei varmaan olisi ollut maanpetos, mutta siinä on piirteitä, jotka muistuttavat lainsäädännössä valtiopetokseksi nimetyn teon tunnusmerkkejä, kirjoittaa Jukka Tarkka.

        NEUVOSTOLIITTO 26.11.2023

        TEKSTI JUKKA TARKKA

        Teksti on julkaistu alun perin Kanava-lehden numerossa 7/2023. Suomen Kuvalehti julkaisee alun perin Kanavassa julkaistuja tekstejä verkossa.

        Anteeksi kirjoitusvirhe, siis lueppas Jorma Korhonen tämä ja kommentoi, jos tulee jotain mieleen.


    • Anonyymi

      Hyvää loppuvuotta samaten kuin hyvää Uutta Vuotta.

      Arvostan ettet joulun aikaan ole täällä visitoinut, toisin kuin esim. Mielipidepankki, joka persukaunaisia oksennuksiaan jopa joulupäivänä on Suomi24 palstoille sylkenyt.

      Joulurauha on tärkeää. Etenkin omalle mielelle. Sen näkee tuosta MPP:stä, kun mieli on järkkynyt niin pitää jouluakin Suomi24 palstalla viettää.

      Itse joulua vietin talvisissa maisemissa, lunta on puolisen metriä, siis hanget korkeat nietokset. Kun lumi on sellaista pakkashöttöä, joka on jäänyt puihinkin mukavasti valkeaa joulua korostaen, ja kun kuukin on lähes täytenä yötaivaalla keikkunut, niin mikäpä täällä on ollessa. Tapanina kävin talviverkot tarkistamassa, pari puolitoistakiloista kuhaa oli tarttunut, joista nyt jouluruokien jälkeen saa hieman kevyempää ateriaa laitettua.

      Jouluruuista puheenollen, uusi tuttavuus joulupöydässä oli läheisen luomutilan palvattu Hereford. Ei ole punaisen lihan aika vielä mennyttä. Hyvää oli. Luomutilalla kun elukat laiduntaa ulkosalla kesät talvet, toki pihatto tarjolla aina, niin huolehtivat myös siitä paljon puhutusta luontokadon torjunnasta. Pahiten luontokato esiintyy maatalouden perinnebiotoopeissa, laiduntamisen vähennyttyä, niinpä jokainen laiduntava eläin on todella tarpeen, vaikka kaupunkien viherpipertäjät metsiä syyttäävätkin luontokadosta.

      Kalaa tuli loppusyksystä mukavasti, ja sitä silloin pakastimeen säilöttiin. Kun itsellä on niin kylmä- kuin lämminsavustukseen laitteet, niin monenmoista kalaakin pöydästä löytyi, savustettujen lisäksi graavia tietty, siian- ja muikunmädit nekin niistä syksyn saaliista peräisin.

      Lanttu- ja porkkanalaatikot nekin oman maan kasvateista, joten eipä joulu kovin paljoa kauppojen kassoihin meidän osalta rahaa johdattanut, näin iäkkäänä kuj ei enää mitään tavaralahjojakaan tarvitse. No sentään tarkkuushirsivaraa toivoin ja sainkin, tarkoitus on ryhtyä itse veistämään savusaunaa, puut vielä humisevat läheisellä harjulla, vuodenvaihteen tienoilla niitä kaatamaan, keväällä kenttäsirkkelillä pelkoiksi ja kuivumaan, ja jospa jo loppukesästä pääsisi veistopuuhiin. Vielä seuraavaksi jouluksi ei taida valmistua, mutta sitä seuraavaksi varmasti.

      Näissä merkeissä vieä kerran hyvää tulevaa vuotta

    • Anonyymi

      Väyrynen yllättää vielä kerran ja aikoo kirjoittaa näytelmän, jossa olisi itse pääroolissa predidentti Paasikivenä ja Kekkonen vasta "oppipoikana".

      https://www.paavovayrynen.fi/2023/12/24/kirjoitan-naytelman-toinen-tasavalta-esitan-siina-juho-kusti-paasikivea/

      Sopii hyvin Väyryselle, sillä jänen silmätkin harittaa kuin Paasikivellä ja hän on yhtä itsepäinen Venäjän nuolija.


      Paasikivi sanoo erehtyneensä politiikassa vain kerran. Se kerta oli 1918. Kuningaskuntaa ajaessaan hänestä ei olisi tullut presidenttiä... :-D

      Oikesti Paasikivi olikin todellinen opportunisti ja politiikan hyrrä. Tuo Suomen ruotsalainen "helvetinkivi" os. Hellsten oli pakkoruotsittaja pahimmasta päästä ja juuri hän ajoi Maanhankintalakiin kielipykälän $ 92 jolla rantahurrrien "pyhä ruotsalainen maa" säästyi "rysssiltä", kuten rantahurrrit evakoita yleisesti nimittelivät.

      Realistisena Vanhasuomalaisena myöntyväisyysmiehenä J.K.Paasikivi ehti elämänsä aikana kannattaa mm.

      -Tsaarin Venäjää, ( Bobrikov nimitti J.K.P.:n Suuriruhtinaskunnan ylitaloustirehtööriksikin )

      -Keisarin Saksaa, ( kuningashanke, joka samalla olisi merkinnyt kaksikamarista eduskuntaa )

      -Hitlerin Saksaa ( mm. Leningradin valtauspuhe )

      -Stalinin Neuvostoliittoa ( suomalaiset ovat tyhmää kansaa, eivät ymmärrä )

      Tämmöinen on muka "suurmies". No eipä seuraajakaan kummoisempi ollut. Kekkonen oli lahtari, fasisti ja lopulta nuoli NL:a ja otti KGB:n rahaa vaalikampanjaansa 1962.

      ---

      Harvan suomalaisen valtiomiehen ura kestää kriittistä tarkastelua. Esimerkiksi voi ottaa J. K. Paasikiven. Hänen toimintansa vaikkapa vuoden 1918 kuningasseikkailussa oli maanpetoksellista.

      Suomea miehittäneet saksalaiset tekivät Paasikivelle tarjouksen, jonka hän hyväksyi. Saksalaiset lupasivat Suomelle Itä-Karjalan ja Paasikivelle kreivin arvon, jos hän suostuu siihen, että Suomesta tulee Saksan vasallivaltio, jota johtaa saksalainen kuningas.

      Paasikivi oli siis ensimmäinen suur-Suomi-haihattelija.

      Kun lukee kansallisarkistossa Paasikiven julkaisemattomia päiväkirjoja 1920- ja 1930-luvuilta, näkee, että hän on useimmiten täysin pihalla asioista. Hän haluaa perustaa itsensä kaltaisista miehistä ylähuoneen, joka kaappaa eduskunnan vallan.

      Vielä Lapuan liikkeen mahtiaikaan 1930-luvun alussa Paasikivi pitää Suomalaisen Klubin suuruksella puheen, jossa hän vaatii taloudellisen vallan ottamista pois eduskunnalta.

      Jatkosodan aikana Paasikivi oli jo kirjoittanut puheen sen kunniaksi, että Saksa miehittää Leningradin.

      Paasikiven yhteiskunnalliset arviot olivat usein pielessä, mutta hän onnistui aina kuilun partaalla pelastautumaan.

      Urho Kekkosen ura ei myöskään kestä kriittistä tarkastelua. Hän toimi valkoisten teloittajana Haminan valleilla 17-vuotiaana koulupoikana. 19-vuotiaana hän oli Paavo Arhinmäen tapainen katuhuligaani, joka tervasi Uspenskin katedraalin Rauhankappelin, ja se jouduttiin purkamaan. Yliopiston venäläiset ja ruotsalaiset kyltit saivat myös Urhon tervasudista.

      Etsivän keskuspoliisin nuorena poliisina Kekkonen hankki tunnustuksia nyrkeillään, jotka hän suojasi käsineillä.

      Kekkonen katkaisi Suomen urheilusuhteet Ruotsiin, joka oli tehnyt Paavo Nurmesta ammattilaisen. Hän halusi jatkaa talvisotaa, kun Suomen valtionjohto oli valmis rauhaan.

      Jatkosodan aikana Kekkonen puolusti ensin innokkaasti Saksan hyökkäystä Neuvostoliittoon, mutta huomattuaan, että Saksa häviää sodan, käänsi takkinsa ja ryhtyi rauhanopportunistiksi. Kekkonen lupaisi KGB:n upseerille Tukholmassa, että hän panee sotasyylliset linnaan sodan jälkeen – kuten tekikin.

      Presidentti Risto Ryti antoi ottaa Kekkoselta passin pois maanpetoksellisen toiminnan vuoksi. Tätä ja monia muitakaan tietoja ei mainita Kekkos-kirjallisuudessa.

      Paasikivi-seura ja Urho Kekkosen perinneyhdistys ovat keskittyneet palvomaan esikuviaan ja unohtaneet kaikki kiusalliset tiedot heidän elämästään. Niin moni ihminen on ollut rähmällään Suomen historian vääristelyssä jo Kekkosen valta-aikaan, joten heidän on vaikea tunnustaa oman menneisyytensä syntejä.

      Jos perehtyy Suomen menneisyyteen kouluhistorian ja hyväksytyn kirjallisuuden perusteella, saa melko väärän kuvan kaikesta. Koskahan koulukirjoissa kerrotaan edes se, että Suomenlinnaksi nimetty Sveaborg rakennettiin ranskalaisella kullalla Ruotsin hyökkäystukikohdaksi Venäjää vastaan?

      https://blogit.iltalehti.fi/aarno-laitinen/2012/08/27/paasikivi-ja-kekkonen/

    • Anonyymi

      Kiitos
      Kovin On Moktar Gubta maista puhetta aloitus?

      googlaa= Moktar Gubta suomi24

    • Eteenpäin on elävän mieli. Kannustaisiin elämään täysillä sen ajan, minkä elää. Sen jälkeisiä aikoja on sitten kyllä aikaa miettiä kokonainen ikuisuus, jos sitten vielä kykenee niitä miettimään.

      Eli toivotan oikein hyviä kävelyreissuja ensi vuodellekin ja muutenkin antoisaa ja hyvää Uutta Vuotta!

    • Anonyymi

      Onnea ja menestystä jatkossakin.! Itse täytin joulukuussa 87 vuotta. Harvoin löytää täällä netissä itseäni vanhemman. Hyvin erikoinen elämä - samantapainen täällä, poikkeuksellinen. Hyvin selkeää tekstiä ja esitystä. On meitä vanhojakin. Olin myös yksin jouluna omassa asunnossani ja tulen toimeen ilman ulkoista apua. Näillä mennään!

    • Anonyymi

      Mukavaa lukea myös selväpäisiä kirjoituksia tällä osastolla, hyvää Uutta Vuotta aloittajalle!

    • Anonyymi

      🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

      ❤️ Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi018183600qt

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe