Öljykattiloiden kunkku:

Utelia Savolainen

Viessmann on ruvennut markkinoimaan Suomessa uutuutena kattilaa,joka on ollut jo useamman vuoden markkinoilla:Vitoplus kondenssikattila.Se jäähdyttää savukaasut 30-40 asteen lämpötilaan ja ottaa talteen lämmön savun sisältämästä vesihöyrystä:Hyötysuhde 104%.

Nyt taitaa olla muut kattilat "aikaisempaa teknologiaa!"

19

5790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juhani_

      sitten semmoinen täystehokattila?

      Vaan mitenkäs se yli 100%:n hyötysuhde, eikö se ole se termodynaaminen ihme eli ikiliikkuja. Eipä sitten ole ihme, että muut kattilat eivät pärjää!

      • Pete

        Kondenssikattilalla saadaan laskennalliseksi hyötysuhteeksi yli 100%, usko huviksesi.
        Kyse on faasimuutokseen varautuneen energian hyödyntämisestä.


      • laskennakkinen
        Pete kirjoitti:

        Kondenssikattilalla saadaan laskennalliseksi hyötysuhteeksi yli 100%, usko huviksesi.
        Kyse on faasimuutokseen varautuneen energian hyödyntämisestä.

        on vähän eri asia, kuin toteutunut, vai??


    • zorro

      mutta voiko se olla ricaakin parempi,en usko...

      • Keijo K.

        Jatkoa alemmasta vistiketjusta, hierarkia meni liian pitkälle. Vastaan täällä.

        Aikomus on vaihtaa pannuhuoneeseen Rica aurinko kun kesälomat alkavat. Laskin että kattilalla -30% ja auringolla toiset -30%. Nykyinen 4000 litran kulutus laskee alle 2000 litran.

        Miellän kriittiset kommentit muiden "edustajien" herjoiksi. Kaikkiin esillä oleviin juttuihin on vastaus rican usein kysytyissä. Mitään todellista faktaa ei esiinny, vain huhuja ilman vastauksia.

        Rican myyjä kommentoi kilpailijoiden markkinoivat näin heidän tuotteitaan... Muut pelottelevat ja he tarjoavat faktat ja kauppa käy.


      • matikkanero
        Keijo K. kirjoitti:

        Jatkoa alemmasta vistiketjusta, hierarkia meni liian pitkälle. Vastaan täällä.

        Aikomus on vaihtaa pannuhuoneeseen Rica aurinko kun kesälomat alkavat. Laskin että kattilalla -30% ja auringolla toiset -30%. Nykyinen 4000 litran kulutus laskee alle 2000 litran.

        Miellän kriittiset kommentit muiden "edustajien" herjoiksi. Kaikkiin esillä oleviin juttuihin on vastaus rican usein kysytyissä. Mitään todellista faktaa ei esiinny, vain huhuja ilman vastauksia.

        Rican myyjä kommentoi kilpailijoiden markkinoivat näin heidän tuotteitaan... Muut pelottelevat ja he tarjoavat faktat ja kauppa käy.

        kyllä jos kaikki rican ostajat on yhtä hyviä laskemaan:4000 litraa -30%-30%=60% säästö,kulutus alle 2000litraa???

        Ajattelitkos,että kun perinteisellä kattilalla saavutetaan 10%-15% säästö kokonaisvuosikulutuksessa auringon avulla,niin nuukassa ricassa se olisikin kaksi-kolme kertaa enemmän?

        Mistä teitä riittää?


      • Ins.
        matikkanero kirjoitti:

        kyllä jos kaikki rican ostajat on yhtä hyviä laskemaan:4000 litraa -30%-30%=60% säästö,kulutus alle 2000litraa???

        Ajattelitkos,että kun perinteisellä kattilalla saavutetaan 10%-15% säästö kokonaisvuosikulutuksessa auringon avulla,niin nuukassa ricassa se olisikin kaksi-kolme kertaa enemmän?

        Mistä teitä riittää?

        4000 - 30% = 2800 (kattila)
        2800 - 30% = 1960 (aurinko)
        1960 < 2000, väite pitää paikkansa.

        Auringon 30% tulee Varsinais-Suomen Energiatoimiston tekemästä tutkimuksesta. Onko luotettava taho?
        http://www.vsenergiatoimisto.fi/vsenergia/vs-energ.nsf/Ajankohtaista/CE9AE408A623F49AC2256FBA00315475?OpenDocument

        Mistä riittää ihmisiä jotka perustavat tietonsa viime vuosituhannen alkupuolelle? Uuttakin tietoa on saatavilla, joskus jopa hyödyllistä.


      • Utelias Savolainen
        Ins. kirjoitti:

        4000 - 30% = 2800 (kattila)
        2800 - 30% = 1960 (aurinko)
        1960 < 2000, väite pitää paikkansa.

        Auringon 30% tulee Varsinais-Suomen Energiatoimiston tekemästä tutkimuksesta. Onko luotettava taho?
        http://www.vsenergiatoimisto.fi/vsenergia/vs-energ.nsf/Ajankohtaista/CE9AE408A623F49AC2256FBA00315475?OpenDocument

        Mistä riittää ihmisiä jotka perustavat tietonsa viime vuosituhannen alkupuolelle? Uuttakin tietoa on saatavilla, joskus jopa hyödyllistä.

        Alla kopio eräästä käymästäni sähköpostikeskustelusta:
        #################################################
        Kiitos yhteydenotostasi!

        Aurinkokeräimellä GCK2.5 saat noin 700–1.000 kWh energiasäästön vuodessa. 1 öljylitra sisältää energiaa n. 10 kWh, joten yhdellä aurinkokeräimellä säästät n. 70 - 100 litraa öljyä vuodessa.

        2 keräimen paketti sisältäen:
        - 2 kpl tasokeräimiä MM GCK2.5
        - kiinnityssarja tiilikatolle
        - liitossarja
        - pumppu- ja ohjausyksikkö MM FlowCon Pro
        - keräinpiirin paisunta-astia 25 l
        - täyttöpumppu
        - SolarHeat neste tiiviste 10 l

        maksaa 2.494 EUR ja vastaava 3 keräimen paketti 3.374 EUR. Hinnat vapaasti varastossamme.

        Ilmoittamani energiamäärä koski yhtä aurinkokeräintä, joten kolmella aurinkokeräimellä on vuosittainen säästö n. 2.100–3.000 kWh.

        Ystävällisin terveisin,

        Markus Nordström
        Fortum Oil Refining
        Lämmityskauppa
        #################################################
        Kun kerran aurinkolämpölaitekauppias väittää,että yhdellä 2,5 neliön keräimellä saavutetaan 70-100 litran säästö,niin kerroppas montako keräintä tarvitaan 2800 litran säästöön ja paljonko tarpeet maksavat?Pienenä vihjeenä,kolme keräintä tarvitsee 500 l varaajan

        Onko tuo ins.vitsi vai todellakin titteli?
        Ja mistäs teitä riittää?


      • Make
        Utelias Savolainen kirjoitti:

        Alla kopio eräästä käymästäni sähköpostikeskustelusta:
        #################################################
        Kiitos yhteydenotostasi!

        Aurinkokeräimellä GCK2.5 saat noin 700–1.000 kWh energiasäästön vuodessa. 1 öljylitra sisältää energiaa n. 10 kWh, joten yhdellä aurinkokeräimellä säästät n. 70 - 100 litraa öljyä vuodessa.

        2 keräimen paketti sisältäen:
        - 2 kpl tasokeräimiä MM GCK2.5
        - kiinnityssarja tiilikatolle
        - liitossarja
        - pumppu- ja ohjausyksikkö MM FlowCon Pro
        - keräinpiirin paisunta-astia 25 l
        - täyttöpumppu
        - SolarHeat neste tiiviste 10 l

        maksaa 2.494 EUR ja vastaava 3 keräimen paketti 3.374 EUR. Hinnat vapaasti varastossamme.

        Ilmoittamani energiamäärä koski yhtä aurinkokeräintä, joten kolmella aurinkokeräimellä on vuosittainen säästö n. 2.100–3.000 kWh.

        Ystävällisin terveisin,

        Markus Nordström
        Fortum Oil Refining
        Lämmityskauppa
        #################################################
        Kun kerran aurinkolämpölaitekauppias väittää,että yhdellä 2,5 neliön keräimellä saavutetaan 70-100 litran säästö,niin kerroppas montako keräintä tarvitaan 2800 litran säästöön ja paljonko tarpeet maksavat?Pienenä vihjeenä,kolme keräintä tarvitsee 500 l varaajan

        Onko tuo ins.vitsi vai todellakin titteli?
        Ja mistäs teitä riittää?

        Ei taida olla Fortuumin etujen mukaista kaupata aurinkovehkeitä. Eurot tulee öljystä ja aurinkovehkeet vähentävät kulutusta.


      • zorro
        Keijo K. kirjoitti:

        Jatkoa alemmasta vistiketjusta, hierarkia meni liian pitkälle. Vastaan täällä.

        Aikomus on vaihtaa pannuhuoneeseen Rica aurinko kun kesälomat alkavat. Laskin että kattilalla -30% ja auringolla toiset -30%. Nykyinen 4000 litran kulutus laskee alle 2000 litran.

        Miellän kriittiset kommentit muiden "edustajien" herjoiksi. Kaikkiin esillä oleviin juttuihin on vastaus rican usein kysytyissä. Mitään todellista faktaa ei esiinny, vain huhuja ilman vastauksia.

        Rican myyjä kommentoi kilpailijoiden markkinoivat näin heidän tuotteitaan... Muut pelottelevat ja he tarjoavat faktat ja kauppa käy.

        rica on varmasti tosi hyvä kattila,mutta ihmettelen miksi ihmiset uskovat sokeasti rican mainoksia ja niiden lupauksia.taidat olla mainoksen uhri mutta onneksi et ole yksin,sillä voithan aina valittaa menetettyjä säästölupauksia kuningaskuluttajassa tai karpon kautta,näinhän tekevät nekin jotka ostavat ostos-tv:n laihdutustuotteita eikä laihdukaan kiloa päivässä


      • Keijo K.
        zorro kirjoitti:

        rica on varmasti tosi hyvä kattila,mutta ihmettelen miksi ihmiset uskovat sokeasti rican mainoksia ja niiden lupauksia.taidat olla mainoksen uhri mutta onneksi et ole yksin,sillä voithan aina valittaa menetettyjä säästölupauksia kuningaskuluttajassa tai karpon kautta,näinhän tekevät nekin jotka ostavat ostos-tv:n laihdutustuotteita eikä laihdukaan kiloa päivässä

        Kommenttisi vaikuttaa kummallisilta. Oletko katsonut rican weppisivut kattilasta?


      • lämmittäjä
        zorro kirjoitti:

        rica on varmasti tosi hyvä kattila,mutta ihmettelen miksi ihmiset uskovat sokeasti rican mainoksia ja niiden lupauksia.taidat olla mainoksen uhri mutta onneksi et ole yksin,sillä voithan aina valittaa menetettyjä säästölupauksia kuningaskuluttajassa tai karpon kautta,näinhän tekevät nekin jotka ostavat ostos-tv:n laihdutustuotteita eikä laihdukaan kiloa päivässä

        En yhtään ihmettelisi vaikka aihetta Karpossa tai Kuningaskuluttajassa käsiteltäisiinkin. Sen verran pahoja ongelmia on ainakin itselläni ollut Rica Combi ja Rican firman kanssa...

        Nuo "säästöprosentit" kai jokainen tervejärkinen osaa kuitenkin jättää omaan arvoonsa?


      • Keijo K.
        lämmittäjä kirjoitti:

        En yhtään ihmettelisi vaikka aihetta Karpossa tai Kuningaskuluttajassa käsiteltäisiinkin. Sen verran pahoja ongelmia on ainakin itselläni ollut Rica Combi ja Rican firman kanssa...

        Nuo "säästöprosentit" kai jokainen tervejärkinen osaa kuitenkin jättää omaan arvoonsa?

        Millainen kiinteistö? Kauan Rica on ollut käytössä? Malli? Kulutus ennen ja nyt? Mitä vikoja ilmennyt?


      • Jari_
        Keijo K. kirjoitti:

        Millainen kiinteistö? Kauan Rica on ollut käytössä? Malli? Kulutus ennen ja nyt? Mitä vikoja ilmennyt?

        että lämmittäjällä olisi ollut Rica :)

        Pientä provoa ilmassa... Menee vuosi tai pari ja perinteiset kattilat on unohdettu. Sitten kaikilla on tarjolla uuden tekniikan kattiloita.


      • lämmittäjä

    • yli

      sadan prossan hyötysuhde, mielestäni mahdottomuus, jos tuntee fysiikan lakeja???

    • suhde

      Jäähdyttää sk:t 30-40 asteeseen? Mitähän mummolan vanha tiilipiippu tästä tykkää? Öljyä poltettaessa savukaasu sisältää yleensä rikkiä ja rikkihappoa muodostuu piipussa jos lämpötila alhainen, ei välttämättä hyvä.. Hyötysuhteen saa myös näyttämään hyvältä kun sisään menevän palamisilman lämpötilaa nostaa =)

    • Osku

      Että "vaari" pitää kiinni perinteistä!
      Vaihdoin öljykattilan, "aikaisempaa teknologiaa!" olevaan tuttuun ja turvalliseen uuteen Jämään, josta löytyy mm. huolto-ohjeita pieniin/tai suurempiinkin pulmiin, joita edellinen 28 vuota palvellut Jämä ei tarvinnut.
      Jätin Rigan ja Viessmannin nuorempien pioneerien, joita kyllä tarvitaan ( ja jotka myös tarkenee mahdollisten pulmien yllättäessä talvella ) testattavaksi Suomen vaativiin olosuhteisiin, mm. väitettyjä hyötysuhteita.

      JÄMÄTEK HUOLTO
      Jämän ohje, esimerkiksi jos lämminvesi ei riitä.
      Koko repertuaari täältä:
      http://www.jamatek.fi/Jama/jama.nsf/(pdf)/9475D23273661 301C2256CE7002EDCF4/$File/kattilan häiriöt. pdf

      Kierukasta ym.piirroksia, edestä, päältä, sivulta:
      http://www.jama-kattilat.fi/Jama/jama.nsf/ja_mittaright ?ReadForm&Category=NOVA

      Ps. yleensä ostan testattua ja uutta, mutta entinen rakentaja teki omakotitalonsa vanhasta/käytetystä tavarasta, puutavara, naulat jopa tapetit oli vanhoja, ainoastaan "betoni" oli uutta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe