Statiinit ja verensokeri

Anonyymi-ap

Onko kokemuksia statiinien verensokeria suurentavasta vaikutuksesta insuliinidiabeetikoilla? Onko insuliiniherkkyys muuttunut lääkkeen myötä?

26

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Insuliinidiabeetikko???
      Olen 2-tyypin diabeetikko, jolla käytössä insuliini. Statiini oli käytössä jo vuosia ennen insuliinia.

      Tietääkseni statiineilla ei ole yhteyttä verensokeriarvoihin eikä insuliiniherkkyyteen. Statiinit ainoastaan alentavat kolesteroliarvoja. Sivuvaikutuksia joillakin on, mutta vaikutusta insuliiniherkkyyteen ei tiedetä olevan ja ajatus tuntuu teoreettisestikin oudolta.

      • Anonyymi

        "Tietääkseni"

        Lue pakkausseloste edes joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tietääkseni"

        Lue pakkausseloste edes joskus.

        Omakohtaisia kokemuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakohtaisia kokemuksia?

        Valitettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti.

        IHAN KAIKKI, ON KOETTU, SYÖPÄ, DIABETES, JALKOJEN SÄÄRIMURTUMA, MITÄ VIELÄ. ELÄMÄ ON.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IHAN KAIKKI, ON KOETTU, SYÖPÄ, DIABETES, JALKOJEN SÄÄRIMURTUMA, MITÄ VIELÄ. ELÄMÄ ON.

        Kokeile vaikka ebolaa ja valita sitten vasta.


    • Anonyymi

      Yksittäisen ihmisen osalta on mahdotonta sanoa, onko statiini vaikuttanut verensokeriin, vaikka verensokeri olisikin korkea ja käytössä statiini.

      Statiinin voi tietysti jättää pois ja katsoa, kuinka käy verensokerin. Mutta yleensä statiinia syödään syystä ja kolesteroliarvot nousevat, kun lääke jätetään pois.
      Voi olla niinkin, että korkealla verensokerilla ja korkealla kolesterolilla on sama alkuperä. Diabetes ja korkea kolesteroli kulkevat käsi kädessä. Näin diabeetikolla on hyvin usein myös statiini käytössä.

    • Anonyymi

      Siltä tosiaan vaikuttaa, että kolesterolilääke Simvastatin aiheuttaa minulla (D1) verensokerin suuremmat ja nopeammat heittelyt ylös ja alas. Eron olen huomannut silloin, kun olen unohtanut ottaa kolesterolilääkkeen. Tasaisempaa on silloin.

      • Anonyymi

        Olen aloittaja ja tehnyt vähän samantapaisen huomion, harmikseni. Olen nyt puolisen vuotta statiinia käyttänyt ja tuntuu että statiinin myötä verensokeri nousee herkemmin ja vaatii enemmän korjaavaa palautuakseen. Nyt vielä aamuarvotkin olleet välillä ihan liian korkeita vaikka ennen ongelma ollut enemmänkin päinvastainen. Muuten ei ole statiineista mitään vaivoja tullut ja harmittaakin todella tämä havaintoni kun en tiedä miten kannattaisi nyt tuon lääkkeen suhteen menetellä.


      • Anonyymi

        Älä syö kolesterolilääkkeitä, ellet ottaa riskiä diabeteksen liitännäissairauksista. Lääkärit eivät tunnut ymmärtävän mitä kaikkea pahaa kolesterolilääkkeet aiheuttavat diabeetikoille. Verensokeritasapaino on aina se kaikista tärkein asia ja jos kolesterolilääkkeet häiritsevät sokeritasapainoa, on diabeetikko riskissä sairastua mitä moninaisempiin komplikaatioihin.


    • Anonyymi

      Kyllä diabeteksen hoitoon erikoistuneet lääkärit ovat hyvin perillä kolesterolilääkkeiden mahdollisista sivuvaikutuksista ja niitä koskevista tutkimuksista. Ymmärtääkseni niistä ei ole vielä olemassa johdonmukaista tutkimuksen kautta saatua näyttöä, viitteitä haittavaikutuksista toki on, mutta ylipäätään tutkimustulokset ovat ristiriitaisia. Vaikka kolesterolilääkkeillä olisikin diabeteksen hoitotasapainoa heikentävä vaikutus, kannattaa niiden diabeetikoiden, joiden hoitotasapaino kuitenkin pysyy kohtalaisen hyvänä (sen arvioi lääkäri), kolesterolilääkkeitä syödä, sillä korkean kolesterolin aiheuttamat sydän- ja verenkiertotaudit ovat usein tosi ikäviä, elämänlaatua heikentäviä ja hankalia hoitaa. Varsinkin ikääntyvien diabeetikoiden kannattaa yrittää pitää kolesteroliarvonsa alhaisina. Näin olen ymmärtänyt...

      • Anonyymi

        Olet ymmärtänyt aivan oikein!

        Verensokeri saadaan hyvällä hoidolla kyllä pysymään jopa terveen lukemissa, jos diabeetikko niin haluaa. Se onkin tärkeää, sillä diabeetikkoa uhkaa koko ajan sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet, riski on suurempi kuin muilla. Sen vuoksi myös veren rasva-arvot on pidettävä kurissa, ja siihen ei auta muu kuin kolesterolilääkkeet.

        Useimmat diabeetikot kuolevat aikanaan sydäninfarktiin tai aivoinfarktiin tai muuhun verenkiertoelimistön tautiin


      • Anonyymi

        Jos tutkimustulokset ovat ristiriitaisia ja niiden haitoista moni ihminen tuntuu kovin valittavan, kannattaisi kuunnella ns. asiakaskuntaa, eli tässä tapauksessa potilaita. Haittavaikutuksia on todella paljon ja hyvin monia ei edes haluta liittää lääkkestä johtuvaksi.

        LDL-kolesterolia tuijotetaan aivan liikaa ja huolestuttavinta on se, että mitään muuta ei tunnuta edes tuijottavan. Alle kolmen LDL on riittävä ja mitään lisähyötyä sen liiallisesta laskemisesta ei ole, päin vastoin. LDL suojaa myös hermostoa ja liian matala LDL altistaa erillaisille neuropatioiden syntymiselle ja nostaa diabeetikon riskejä entisestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt aivan oikein!

        Verensokeri saadaan hyvällä hoidolla kyllä pysymään jopa terveen lukemissa, jos diabeetikko niin haluaa. Se onkin tärkeää, sillä diabeetikkoa uhkaa koko ajan sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet, riski on suurempi kuin muilla. Sen vuoksi myös veren rasva-arvot on pidettävä kurissa, ja siihen ei auta muu kuin kolesterolilääkkeet.

        Useimmat diabeetikot kuolevat aikanaan sydäninfarktiin tai aivoinfarktiin tai muuhun verenkiertoelimistön tautiin

        Heittelevät sokeriarvot on kaikista todellisin riski diabeetikolle ja se aiheuttaa esim. just sitä hapetusstressiä. Verensokeritasapainoa tai hyvää sellaista ei saavuteta, mikäli lääke aiheuttaa mm. insuliiniresistenssiä ja häiritsee maksan toimintaa. LDL ja HDL suhde, sekä triklyt kertovat sen oikean totuuden. Kolesterolilääke alentaa vain LDL-arvoja ja sotkee kehon muita toimintoja. Minua ei ainakaan sydän- ja verisuonitaudit pelota niin paljon, että ottaisin riskin mm. munuais-, maksa- sekä silmävaurioista. Glaukooma on siis myös listalla noista statiinien lukuisista haitoista ja diabeetikko on tässäkin korkeammassa riskiryhmässä.

        Te tietenkin teette kuten lääkäri teitä käskee, mutta minä en enää niiden valheisiin luota.


      • Näinpä. Ilman kolesterolilääkkeitä on aika hankala pitää LDL-kolesteroliarvot alle 2.5 mmol/l tasossa ja suuren riskin potilailla LDL pitäisi olla alle 1.4.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näinpä. Ilman kolesterolilääkkeitä on aika hankala pitää LDL-kolesteroliarvot alle 2.5 mmol/l tasossa ja suuren riskin potilailla LDL pitäisi olla alle 1.4.

        Minulla on saatu pidettyä LDL vastatiinilla edes 3 mmol/l, mutta HDL on liian alhainen ja ennen kaikkea triglyseridit ovat liian korkeat. Diabeteslääkitys aloitettiin liian myöhään, jolloin seurauksena on ollut jalkojen neuropatia ja ateroskleroosi. Toisessa jalassa on jouduttu tekemään valtimoon useampi pallolaajennus ja nyt todettiin vielä sepelvaltimotauti. Kolesteroleja yritetään saamaan alemmas lisäämällä toinen lääke joka vaikuttaa suolistossa estämällä kolesterolin imeytymistä. Silmissä ei ole ollut ongelmia. Onhan se tietenkin tasapainottelua lääkkeiden osalta ettei munuaiset ja maksa kärsisi, mutta mielestäni sydänvaivat pistää elämän poikki helpommin kuin nuo muut vaivat.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näinpä. Ilman kolesterolilääkkeitä on aika hankala pitää LDL-kolesteroliarvot alle 2.5 mmol/l tasossa ja suuren riskin potilailla LDL pitäisi olla alle 1.4.

        Millä tavalla se on hankalaa? Itselläni arvot ovat 2.2 mmol/l ja välillä ne ovat olleet alle kahdenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt aivan oikein!

        Verensokeri saadaan hyvällä hoidolla kyllä pysymään jopa terveen lukemissa, jos diabeetikko niin haluaa. Se onkin tärkeää, sillä diabeetikkoa uhkaa koko ajan sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet, riski on suurempi kuin muilla. Sen vuoksi myös veren rasva-arvot on pidettävä kurissa, ja siihen ei auta muu kuin kolesterolilääkkeet.

        Useimmat diabeetikot kuolevat aikanaan sydäninfarktiin tai aivoinfarktiin tai muuhun verenkiertoelimistön tautiin

        Aijaa? Et taida itse olla tyypin 1 diabeetikko. Vai että saadaan pysymään jopa terveen lukemissa, jos diabeetikko niin haluaa? Olet melkosesti vieraantunut todellisuudesta. Asia ei kyllä ole noin tyypin 1 diabeetikoiden kohdalla. Se ei ole noin helppoa kuin väität, ei ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla se on hankalaa? Itselläni arvot ovat 2.2 mmol/l ja välillä ne ovat olleet alle kahdenkin.

        Tuo vaatii hyvät geenit ja/tai tiukan ruokavalion jossa ei ole juurikaan tyydyttynyttä rasvaa eikä huonoja hiilihydraatteja. On ihmisiä joilla on APOE-geenistä variantti e2/e2 ja heidän kolesterolinsa pysyvät hyvänä vaikka söisivät terveellisesti. Tuo on vaan harvinaista.

        Tässä pari artikkelia adiasta: https://yle.fi/a/3-11115858 ja https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00035

        Minulla on LDL-kolesteroli ollut terveellisellä ruualla ja simvastatiinilla suunnilleen 1.3 mmol/l. Nyt kun ruoka on epäterveellisempää niin se on 1.9.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aijaa? Et taida itse olla tyypin 1 diabeetikko. Vai että saadaan pysymään jopa terveen lukemissa, jos diabeetikko niin haluaa? Olet melkosesti vieraantunut todellisuudesta. Asia ei kyllä ole noin tyypin 1 diabeetikoiden kohdalla. Se ei ole noin helppoa kuin väität, ei ollenkaan.

        Hyvä huomio! Tarkoitin 2-tyypin diabeetikkoja. 1-tyypin diabeetikoiden tilanne on toinen.

        Tarkennan vielä, että D2 ei siis parane millään hoidolla, mutta hyvällä hoidolla (=oikealla lääkityksellä) paastoverensokeri saadaan pysymään jopa terveen lukemissa eli 5 ja 6 välillä. Huolellisuutta se toki vaatii.


    • Anonyymi

      Minä olen sydäninfarktin jälkeen syönyt statiineja ohjeen mukaan lähes 20 vuotta. Kolesterolit ohjelukemissa. Haittavaikutuksia en ole havainnut, mutta ikää kertyy.

      D2 on insuliinihoidolla ja jos se johtuu statiineista, niin se on mielestäni pieni hinta siitä, että olen ylipäätään hengissä. Paastoverensokeri tasaisesti 5 ja 6 välillä.

    • Anonyymi

      Hei, minulla on samankaltaisia kokemuksia kolesterolilääkkeen vaikutuksesta verensokeriin. Kun aloitin lääkkeen syömisen alkoi verensokerini nousta ja laskea aiempaa enemmän ja voimakkaammin. Vaikuttaa siltä, ettei korkea verensokeri myöskään laske enään niin herkästi pienellä lisäpiikillä. Toisaalta, jos jumppaan, voi lasku olla tosi nopea. Minusta näin ei aikaisemmin ollut. Mutta on toisaalta ihan mahdollista, että kaikki johtuukin jostain muusta kuin kolesterolilääkkeestä. Toivottavasti tutkimus tuo joskus valoa näihinkin asioihin.

      • Anonyymi

        Toivottavasti. Itse (olen aloittaja) olen kyllä melko varma että muutokset insuliiniherkkyydessa johtuu minulla ainakin jollain tavalla kolesterolilaakkeesta. Kun kaikki muut tekijät on pysyneet ennallaan. Syön ja liikun ja elän muutenkin todella rutiinisti samalla kaavalla, siten saanut sokeritasapainon aika kohdilleen. En kyllä haluaisi horjuttaa tuota tasapainoa enkä päivätyökseni tapella vielä enemmän sokereiden kanssa. Kumpi tosiaan painaa sitten vaakakupissa enemmän, heittelevät ja korkeahkot sokerit ja täydellisen matala ldl vai tasaisemmat sokerit ja kohtuullinen ldl? Olisipa kaikki mustavalkoista ja helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti. Itse (olen aloittaja) olen kyllä melko varma että muutokset insuliiniherkkyydessa johtuu minulla ainakin jollain tavalla kolesterolilaakkeesta. Kun kaikki muut tekijät on pysyneet ennallaan. Syön ja liikun ja elän muutenkin todella rutiinisti samalla kaavalla, siten saanut sokeritasapainon aika kohdilleen. En kyllä haluaisi horjuttaa tuota tasapainoa enkä päivätyökseni tapella vielä enemmän sokereiden kanssa. Kumpi tosiaan painaa sitten vaakakupissa enemmän, heittelevät ja korkeahkot sokerit ja täydellisen matala ldl vai tasaisemmat sokerit ja kohtuullinen ldl? Olisipa kaikki mustavalkoista ja helppoa.

        Tai olisiko jokin toinen kolesterolia alentava lääke joka ei sokeritasapainoon näin vaikuttaisi?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti. Itse (olen aloittaja) olen kyllä melko varma että muutokset insuliiniherkkyydessa johtuu minulla ainakin jollain tavalla kolesterolilaakkeesta. Kun kaikki muut tekijät on pysyneet ennallaan. Syön ja liikun ja elän muutenkin todella rutiinisti samalla kaavalla, siten saanut sokeritasapainon aika kohdilleen. En kyllä haluaisi horjuttaa tuota tasapainoa enkä päivätyökseni tapella vielä enemmän sokereiden kanssa. Kumpi tosiaan painaa sitten vaakakupissa enemmän, heittelevät ja korkeahkot sokerit ja täydellisen matala ldl vai tasaisemmat sokerit ja kohtuullinen ldl? Olisipa kaikki mustavalkoista ja helppoa.

        Tapauksessasi asia on melko selvä, eli verensokereista huolehtiminen on se ykkösprioriteetti. Jos diabeteslääkäri ei tätä ymmärrä, niin sellainen lääkäri ei selkeästikään ymmärrä asioiden tärkeysjärjestystä. Itse olen alkanut ottamaan etäisyyttä lääkäreihin ja pidän vain huoli, että insuliinireseseptit ja hoitovälineet ovat kunnossa. Silmät on tietty hyvä käydä kuvauttamassa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe