Vakuudetonta velkaa ulosotossa 96 000€ (en erittele syitä tähän)
Asuntolainaa on 87 000€. (Asunnon arvo n. 130 000€)
Vuositulot 60 000€ josta 24 kk aikana maksettu UO 27 100€ (1 vapaa kk) , velka ei maksamalla lyhene suurten korkojen vuoksi. Olen tehnyt töitä selvitykseni tästä jotenkin.
Nyt olen ajatellut hakeutua velkajärjestelyyn mutta kannattaako myydä asunto ensin? Asunnon säästävä järjestely kestää 10 v kun periaatteessa myymällä voisin maksaa velkaa UO ja selvitä ehkä velkajärjestelystä ehkä 5 vuodessa . Asuntojen suhteen markkinatilanne on huono, odotanko vielä vuoden ja maksan velkoja? Vakuusvelka eli asunto lyhenee, UO ei. Olen 43 vuotias. Perintöä tulee joskus n. 70 000€. mutta sitä en halua edes ajatella.
Vinkkejä?
Velkajärjestely
8
581
Vastaukset
- Anonyymi
Itse sama tilanne ja simmatkin aikalailla. Asunto hieman arvokkaampi, on n. 160-170 000. Yritän saada pidettyä, mutta en ehkä saa. Olen vanhempi, joten tulot tippuvat eläkkeellä.
Koska olet noin nuori, niin sinuna antaisin asunnon mennä. Ehdit sitten säästää pesämunan toiseen. Jos tunnearvoa asunnolla, hankalampi. Itsellä on ja paikka niin hyvä itselleni, että siksi kärvistelen asiassa. Yritän kuitenkin työstää luopumista, mutta koville ottaa.
Luottotiedottomsnakin on kova olla. Hieman punastelee, että et saa asuntoa pitää suuren velkamäärän takia. - Anonyymi
Ohos, lännykällä kirjoitusvirheitä, mutta fhkä ymmärtänet. Punastelee on OUNASTELEE.
- Anonyymi
Joo ei kannata pelata rahapelejä. Eikä varsinkaan juoda viinaa samalla.
- Anonyymi
Ehtisit kuitenkin 15 vuodessa maksamaan tuolla tahdilla velkojille ihan mukavan summan, noin 200 000 euroa (27 000 / 2 *15) eli ei se velkojia haittaa vaikka pääomaa jäisikin hieman maksamatta. En näe velkajärjestelylle tarvetta, ellet sitten saa järjesteltyä itsellesi isompaa velkaleikkausta.
- Anonyymi
Joo, asunnolla on tunnearvoa ja kivalla paikalla missä ulkoilumaastot lähellä ja rauhallista. Kuitenkin aika kallis ylläpitää ja asumiskuluihin (laina, vastike, sähkö) menee 930€ kk + 300€ remonttilainaan joka on tosin parin vuoden päästä maksettu. Kohtuullisia tuloista huolimatta UO n jälkeen jos rahaa jää kk riippuen 1600-2400€ netto - asumiskulut, ei elämiseen jää juurikaan. Jatkuva stressi miten kuukaudesta toiseen selviää, eikä aina edes omineen selviä.
Mietin jos jaksaisi vuoden näin ja ensi vuoden lopulla jos asuntomarkkinat lähtee nousuun, realisoisi asunnon (remonttejakin tulosss 5 v sisään). Asuntoja tulee ja menee, elämiä on vain yksi. Mistä saa kohtuullisen vuokra asunnon luottotietomerkinnoullä? Mihinkään ghettoon en haluaisi muuttaa. Asuntoon liittyvät kulut ollut aina pankin kanssa kunnossa.- Anonyymi
Tilannetta ei helpota että pyöritän tätä koko palettia yksin eikä kukaan jaa kuluja
- Anonyymi
Sulla on huippu tulot, joten todellaki selviät tästä. Toivottavasti pystyt downshiftaamaan elintason sopivalle tasolle.
- Anonyymi
Olisi voinut tehdä uuden aloituksen mutta jatkan tähän kysymyksellä, millä meinaat saada asunnosta sen hinnan jonka katsot sen arvoksi? Jos laitat asunnolle hinnan 145 000€ ja sormet ristissä uskot jonkun maksavan siitä sen 130 000€ niin good luck!
Mulla on ollut vahva usko, että pankit myy joidenkin kusessa olevien asuntoja pöydänalta. Pankeilla on jokin WatssUp ryhmä jossa ne trollaa kusessa olevia asiakkaita. Jos asuntoa ostava menee pankkiin ja pyytää viikon myynnissä olevaa kusessa olevan velkaisen asuntoa varten lainaa, niin ei varmasti saa!
Jos asunnon hintaa tiputetaan 20 prosenttia ja myynti on kestänyt vuoden, niin pankki antaa ostajalle kortin ja yli 30% pienemmän lainan kuin kohtuu. Kusessa olevia ihmisiä suorastaan ruokitaan jotta maksukykyiset saa halpoja asuntoja. Nykyaikana kun maksukykyisetkin on kusessa, niin kaikki ollaan kusessa! Jopa velattomat!
Tuo aloituksen 130 000€ on nyn kannakyään todellisuudessa märkä uni! Toteutuakseen kauppa toteutuu hintaan joka on tuon 20% edullisempi ja se edellyttää ainakin 15% toiveajatuksen tiputtamisen. Käytäntöhän on normaalistikin se n. 5% tinkivara heti ja jos joku tarjoaa 130 000€ pyymntöä vastaan 115000€ niin se kannattaa ottaa. Toki 120 000€ kannattaa esittää vastatarjoukseksi. Mutta 130 000€ vaatii 145 000€ alkupyyntöä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818