Velkajärjestely

Anonyymi-ap

Vakuudetonta velkaa ulosotossa 96 000€ (en erittele syitä tähän)
Asuntolainaa on 87 000€. (Asunnon arvo n. 130 000€)
Vuositulot 60 000€ josta 24 kk aikana maksettu UO 27 100€ (1 vapaa kk) , velka ei maksamalla lyhene suurten korkojen vuoksi. Olen tehnyt töitä selvitykseni tästä jotenkin.
Nyt olen ajatellut hakeutua velkajärjestelyyn mutta kannattaako myydä asunto ensin? Asunnon säästävä järjestely kestää 10 v kun periaatteessa myymällä voisin maksaa velkaa UO ja selvitä ehkä velkajärjestelystä ehkä 5 vuodessa . Asuntojen suhteen markkinatilanne on huono, odotanko vielä vuoden ja maksan velkoja? Vakuusvelka eli asunto lyhenee, UO ei. Olen 43 vuotias. Perintöä tulee joskus n. 70 000€. mutta sitä en halua edes ajatella.
Vinkkejä?

8

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse sama tilanne ja simmatkin aikalailla. Asunto hieman arvokkaampi, on n. 160-170 000. Yritän saada pidettyä, mutta en ehkä saa. Olen vanhempi, joten tulot tippuvat eläkkeellä.
      Koska olet noin nuori, niin sinuna antaisin asunnon mennä. Ehdit sitten säästää pesämunan toiseen. Jos tunnearvoa asunnolla, hankalampi. Itsellä on ja paikka niin hyvä itselleni, että siksi kärvistelen asiassa. Yritän kuitenkin työstää luopumista, mutta koville ottaa.
      Luottotiedottomsnakin on kova olla. Hieman punastelee, että et saa asuntoa pitää suuren velkamäärän takia.

    • Anonyymi

      Ohos, lännykällä kirjoitusvirheitä, mutta fhkä ymmärtänet. Punastelee on OUNASTELEE.

    • Anonyymi

      Joo ei kannata pelata rahapelejä. Eikä varsinkaan juoda viinaa samalla.

    • Anonyymi

      Ehtisit kuitenkin 15 vuodessa maksamaan tuolla tahdilla velkojille ihan mukavan summan, noin 200 000 euroa (27 000 / 2 *15) eli ei se velkojia haittaa vaikka pääomaa jäisikin hieman maksamatta. En näe velkajärjestelylle tarvetta, ellet sitten saa järjesteltyä itsellesi isompaa velkaleikkausta.

    • Anonyymi

      Joo, asunnolla on tunnearvoa ja kivalla paikalla missä ulkoilumaastot lähellä ja rauhallista. Kuitenkin aika kallis ylläpitää ja asumiskuluihin (laina, vastike, sähkö) menee 930€ kk + 300€ remonttilainaan joka on tosin parin vuoden päästä maksettu. Kohtuullisia tuloista huolimatta UO n jälkeen jos rahaa jää kk riippuen 1600-2400€ netto - asumiskulut, ei elämiseen jää juurikaan. Jatkuva stressi miten kuukaudesta toiseen selviää, eikä aina edes omineen selviä.
      Mietin jos jaksaisi vuoden näin ja ensi vuoden lopulla jos asuntomarkkinat lähtee nousuun, realisoisi asunnon (remonttejakin tulosss 5 v sisään). Asuntoja tulee ja menee, elämiä on vain yksi. Mistä saa kohtuullisen vuokra asunnon luottotietomerkinnoullä? Mihinkään ghettoon en haluaisi muuttaa. Asuntoon liittyvät kulut ollut aina pankin kanssa kunnossa.

      • Anonyymi

        Tilannetta ei helpota että pyöritän tätä koko palettia yksin eikä kukaan jaa kuluja


    • Anonyymi

      Sulla on huippu tulot, joten todellaki selviät tästä. Toivottavasti pystyt downshiftaamaan elintason sopivalle tasolle.

    • Anonyymi

      Olisi voinut tehdä uuden aloituksen mutta jatkan tähän kysymyksellä, millä meinaat saada asunnosta sen hinnan jonka katsot sen arvoksi? Jos laitat asunnolle hinnan 145 000€ ja sormet ristissä uskot jonkun maksavan siitä sen 130 000€ niin good luck!

      Mulla on ollut vahva usko, että pankit myy joidenkin kusessa olevien asuntoja pöydänalta. Pankeilla on jokin WatssUp ryhmä jossa ne trollaa kusessa olevia asiakkaita. Jos asuntoa ostava menee pankkiin ja pyytää viikon myynnissä olevaa kusessa olevan velkaisen asuntoa varten lainaa, niin ei varmasti saa!

      Jos asunnon hintaa tiputetaan 20 prosenttia ja myynti on kestänyt vuoden, niin pankki antaa ostajalle kortin ja yli 30% pienemmän lainan kuin kohtuu. Kusessa olevia ihmisiä suorastaan ruokitaan jotta maksukykyiset saa halpoja asuntoja. Nykyaikana kun maksukykyisetkin on kusessa, niin kaikki ollaan kusessa! Jopa velattomat!

      Tuo aloituksen 130 000€ on nyn kannakyään todellisuudessa märkä uni! Toteutuakseen kauppa toteutuu hintaan joka on tuon 20% edullisempi ja se edellyttää ainakin 15% toiveajatuksen tiputtamisen. Käytäntöhän on normaalistikin se n. 5% tinkivara heti ja jos joku tarjoaa 130 000€ pyymntöä vastaan 115000€ niin se kannattaa ottaa. Toki 120 000€ kannattaa esittää vastatarjoukseksi. Mutta 130 000€ vaatii 145 000€ alkupyyntöä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe