Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kia Rio, ISG ja akun lataus?

Anonyymi-ap

Harkitsin akun lataamista auttaakseni akkua selviämään näiden kireiden pakkasten yli akkulaturilla, joka kertoo olevansa yhteensopiva AGM akkujenkin kanssa, ja käsittääkseni Kiassa on AGM akku ISG moottorinsammutusautomatiikan vuoksi.

Auton ohjekirja kuitenkin kieltää lataamasta akkua kun akkukaapelit on kiinni.
Jos akkukaapelit irrottaa, edessä olisi erinäisten laitteiden uudelleenohjelmointi, mm. sähköikkunat, ilmastointi, ajotietokone, jne. joten akkukaapeleiden irrotuskaan ei ole houkutteleva vaihtoehto.

Eikö tätä akkua tosiaan voi ladata autossa kiinni ollessaan akkulaturilla? Mitä tapahtuu jos lataa kiellosta huolimatta?

30

771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja onko tuo "uudelleenohjelmointi" itseasiassa muuta kuin kellon uudelleenasetus, radiokanavien haku, sähköikkunan automaattisen ylös-alas ajon "opettaminen", ajotietokoneen kerätyn ajodatan nollautuminen, ilmastoinnin huurteenpoistologiikan asetuksen palautuminen "alkutilaan", jotka "ukko kuin ukko" saisi aseteltua itsekin takaisin, vai pitääkö auto tosiaan käyttää huollossa jotenkin "koodattavana" jos akun irroittaa tai se tyhjenee kokonaan?

    • Anonyymi

      otappa puhelin käteen ja soita huoltoon...ja kerro vastaus....

      • Anonyymi

        Huollossa tietenkin kerrotaan että et saa tehdä itse mitään muuta kuin kantaa paljon rahaa marmoritiskille. Mutta se ei välttämättä ole totuus...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huollossa tietenkin kerrotaan että et saa tehdä itse mitään muuta kuin kantaa paljon rahaa marmoritiskille. Mutta se ei välttämättä ole totuus...

        Minä soitin niin kertoivat...


    • Anonyymi

      Eipä mulla näköjään sitten akkulaturia ollutkaan, paska laturi pysyy pimeänä eikä lataa yhtään mitään... 2021 ostettu, lie jo heti uudesta lähtien ollut mitääntekemätön paska saatana.
      Minä jo luulin olevani hyvin varautunut kun ostin akkulaturin, no nyt kun sitä olisi tarvinnut niin vitun paska ei edes toimi!!
      BILTEMA PASKALAATUA!!!!

      • Anonyymi

        Itellä on kanssa joku "älytön" halppislauri. Muistaakseni biltemasta ostettu. Viime talvena meni pimeäksi, mutta kun aikani kääntelin ja vääntelin sitä niin huomasin että oli sulake palanu laturin pohjasta. Tänä talvena ollu sitten vähän enemmän käyttöä bilteman passkalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itellä on kanssa joku "älytön" halppislauri. Muistaakseni biltemasta ostettu. Viime talvena meni pimeäksi, mutta kun aikani kääntelin ja vääntelin sitä niin huomasin että oli sulake palanu laturin pohjasta. Tänä talvena ollu sitten vähän enemmän käyttöä bilteman passkalle.

        Avasin sen laturin ja sulake oli ehjä. Piirilevyllä ei näkynyt mitään räjähtäneitä komponentteja tai pullistuneita konkkia. Joidenkin juotosten katselin olevan mahdollisesti huonoja kun oli semmoinen "rengas" juotoksessa, kolvailin ne, mutta ei tullut mitään muutosta toimintaan. Ei anna mitään ulos, mittailin yleismittarilla, pistin virtakynänkin väliin kuormaksi, pimeänä on ja pysyy.
        Mittasin että latausjohdot piirilevyltä hauenleukojen päähän on kunnossa. Jotain virtoja siihen tulee ja havaitsee olevansa akkuun kytketty kun verkkovirtajohdon irrotuksen jälkeen ledi käyttäytyy eri tavalla kuin ilman akkuun kytkemistä. Ilman vain välähtää nopeasti, akkuun kytkettynä palaa n. pari sekuntia ja sammuu, mutta verkkovirtaan kytkettynä laturi on ihan pimeänä, mikä ohjeiden mukaan ei ole normaalia.
        Myös isossa 430V kondensaattorissa piirilevyllä näkyi olevan virtaa satoja voltteja kun mittasin mittarilla. Hirveästi ei innosta näpelöidä piirilevyä sen enempää kun voi saada aika kipeästi näpeilleen moisesta konkasta.
        SER jätteiksi menee tämä paska, otan vaan nuo hauenleuka-, ja toiset kiinni ruuvattavat kaapelit tuosta talteen, niille saattaa joskus olla käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avasin sen laturin ja sulake oli ehjä. Piirilevyllä ei näkynyt mitään räjähtäneitä komponentteja tai pullistuneita konkkia. Joidenkin juotosten katselin olevan mahdollisesti huonoja kun oli semmoinen "rengas" juotoksessa, kolvailin ne, mutta ei tullut mitään muutosta toimintaan. Ei anna mitään ulos, mittailin yleismittarilla, pistin virtakynänkin väliin kuormaksi, pimeänä on ja pysyy.
        Mittasin että latausjohdot piirilevyltä hauenleukojen päähän on kunnossa. Jotain virtoja siihen tulee ja havaitsee olevansa akkuun kytketty kun verkkovirtajohdon irrotuksen jälkeen ledi käyttäytyy eri tavalla kuin ilman akkuun kytkemistä. Ilman vain välähtää nopeasti, akkuun kytkettynä palaa n. pari sekuntia ja sammuu, mutta verkkovirtaan kytkettynä laturi on ihan pimeänä, mikä ohjeiden mukaan ei ole normaalia.
        Myös isossa 430V kondensaattorissa piirilevyllä näkyi olevan virtaa satoja voltteja kun mittasin mittarilla. Hirveästi ei innosta näpelöidä piirilevyä sen enempää kun voi saada aika kipeästi näpeilleen moisesta konkasta.
        SER jätteiksi menee tämä paska, otan vaan nuo hauenleuka-, ja toiset kiinni ruuvattavat kaapelit tuosta talteen, niille saattaa joskus olla käyttöä.

        Liekö käynyt niin, että jonkin kylmäjuotoksen takia virta ei ole kulkenutkaan niinkuin piti ja posauttanut jonkun mikropiirin paskaksi, vaikka päällisin puolin mitään fyysisiä tuhoja ei näykään?
        Ensimmäisen kerran akkuun kytkiessä kaapelikenkä kipinöi vähän, sen jälkeenpä ei tässä laturissa ollutkaan enää mitään elonmerkkiä, ei edes kipinöintiä. Vasta kun irrotti verkkojohdon seinästä, jonkin ajan kuluttua jos kaapelikengät oli akkuun kytketty, punainen ledi paloi vähän aikaa ja sammui sitten, jos ei ollut akkuun kytketty, punainen ledi vain välähti nopeasti jonkinajan kuluttua verkkovirrasta irrotuksen jälkeen.
        Verkkovirtaan kytkettynä, olipa akkuun kytketty tai ei, täysin pimeänä koko vehje. Paska mikä paska.


    • Anonyymi

      Missään autossa ei akun kaapeleita irroiteta kun sitä ladataan ulkopuolisella laturilla.

      Voit laittaa vaikka kiinteän ylläpitolaturin, sekin toimii akun kaapelit kytkettyinä.

      Mitään ei mene rikki.

      Voit myös tarvittaessa käyttää apukäynnistintä, tätäkin laitetta käytetään siten ettei akun omia johtoja irroiteta.

      • Anonyymi

        Eli ohjekirja valehtelee?
        "Älä milloinkaan lataa akkua kun akkukaapelit ovat kytkettynä".

        Jos käyttöohjekirjasta ei saa oikeaa tietoa, mistä sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ohjekirja valehtelee?
        "Älä milloinkaan lataa akkua kun akkukaapelit ovat kytkettynä".

        Jos käyttöohjekirjasta ei saa oikeaa tietoa, mistä sitten?

        Se on varoitus siitä että voi sattua räjähdys jos konehuoneessa akkua lataa.

        Siksi laturin miinus hauen leuka pitäisi kytkeä johonkin muuhun paikkaan kuin akun miinus napaan.

        AGM akku on kuivaa mallia eikä se posahda kipinästä.

        Jos on miehekkäät otteet, niin latausta päälle!


    • Anonyymi

      Kovaa ajoa niin akkukin latautuu pakkasessa.

      • Anonyymi

        Startti sanoi vaan että kevväämmällä, no ei oikeastaan edes sitä, ja akkulaturi osoittautui täysin toimimattomaksi. Tuossa hirmupakkasessa ei tarkene tehdä mitään tuolle tuossa parkkipaikalla. Pitää rueta maanantaina katselemaan tuleeko tästä enää autoa vai tekikö pakkanen tästä lopun nyt, kun taivasalla on ainut parkkipaikka. Pahaa pelkään että akusta ainakin tuli entinen, viimeksi kun ajoin niin ei ollut kovin vakuuttavaa startin pyöriminen edes lämpimässä parkkihallissa käynnin jälkeen. Koetin silloin ajaa pidemmän lenkin että akku latautuisi, mutta saa nähdä.
        Huomenna sunnuntainakaan en rupea tuon kanssa taistelemaan, arkena on sentään apua helpommin saatavilla jos omat keinot ei auta.
        Uusi apukäynnistysakku on vielä viimeisenä oljenkortena, 12,66 volttia siinä (Woima käynnistysakku Tokmannilta), toivoin voivani ladata sitä vielä varmuuden vuoksi, mutta kun akkulaturi kerran onkin hengetön, pitää tälllaisenaan yrittää sitten, mutta jos auton alkuperäinen akku on jäätynyt rikki, ei taida siitäkään apua olla, pitäisi hakea sitten alkuperäinen akku tähän, sitten vasta tietää tuliko muitakin vaurioita.
        Olen koettanut lämmitellä autoa moottorinlämmittimellä, toivottavasti siitä on ollut edes jotain apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Startti sanoi vaan että kevväämmällä, no ei oikeastaan edes sitä, ja akkulaturi osoittautui täysin toimimattomaksi. Tuossa hirmupakkasessa ei tarkene tehdä mitään tuolle tuossa parkkipaikalla. Pitää rueta maanantaina katselemaan tuleeko tästä enää autoa vai tekikö pakkanen tästä lopun nyt, kun taivasalla on ainut parkkipaikka. Pahaa pelkään että akusta ainakin tuli entinen, viimeksi kun ajoin niin ei ollut kovin vakuuttavaa startin pyöriminen edes lämpimässä parkkihallissa käynnin jälkeen. Koetin silloin ajaa pidemmän lenkin että akku latautuisi, mutta saa nähdä.
        Huomenna sunnuntainakaan en rupea tuon kanssa taistelemaan, arkena on sentään apua helpommin saatavilla jos omat keinot ei auta.
        Uusi apukäynnistysakku on vielä viimeisenä oljenkortena, 12,66 volttia siinä (Woima käynnistysakku Tokmannilta), toivoin voivani ladata sitä vielä varmuuden vuoksi, mutta kun akkulaturi kerran onkin hengetön, pitää tälllaisenaan yrittää sitten, mutta jos auton alkuperäinen akku on jäätynyt rikki, ei taida siitäkään apua olla, pitäisi hakea sitten alkuperäinen akku tähän, sitten vasta tietää tuliko muitakin vaurioita.
        Olen koettanut lämmitellä autoa moottorinlämmittimellä, toivottavasti siitä on ollut edes jotain apua.

        Voihan sitä Kiaa yrittää käynnistää sillä apuakulla. + napoihin kiinni kaapelit ja miinus apuakkuun ja siitä moottoritilan runkoon ja eiku starttaamaan. Jos käynnistyy irrota kaapelit ajelet tunnin lenkin tai pidät tyhjäkäynissä pihassa. Sammuta auto ja starttaa uudelleen vähän ajan päästä.. Jos se kian akku on ihan kuollu eikä käynnisty niin uutta akkua sitten vaan pellin alle..


    • Anonyymi

      Mitä ohjekirja sitten sanoo auton apukäynnistämisestä? Akun lataaminen erillisellä akkulaturilla yleensä onnistuu auton apukäynnistämiseen tarkoitettujen liittimien kautta.

      • Anonyymi

        Käsikirja neuvoo että "hätäkäynnistys" apuakulla menee niin että ensin kytketään tyhjentyneeseen akkuun plus kaapelin pää, seuraavaksi plus kaapelin toinen pää apuakkuun. Kolmanneksi apuakun miinusnapaan toinen kaapeli kiinni, ja viimeiseksi miinuskaapeli auton runkoon moottoritilassa, esim. moottorin nostokorvakkeeseen, mutta ei missään nimessä tyhjentyneen akun miinusnapaan.
        Jos auto lähtee käyntiin, johtojen irrotus päinvastaisessa järjestyksessä.

        En tiedä miksi ohjekirja kieltää akkulaturin käytön jos akkukaapelit on kiinni, ainakin ISG järjestelmällä varustetussa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsikirja neuvoo että "hätäkäynnistys" apuakulla menee niin että ensin kytketään tyhjentyneeseen akkuun plus kaapelin pää, seuraavaksi plus kaapelin toinen pää apuakkuun. Kolmanneksi apuakun miinusnapaan toinen kaapeli kiinni, ja viimeiseksi miinuskaapeli auton runkoon moottoritilassa, esim. moottorin nostokorvakkeeseen, mutta ei missään nimessä tyhjentyneen akun miinusnapaan.
        Jos auto lähtee käyntiin, johtojen irrotus päinvastaisessa järjestyksessä.

        En tiedä miksi ohjekirja kieltää akkulaturin käytön jos akkukaapelit on kiinni, ainakin ISG järjestelmällä varustetussa autossa.

        myös nuo "ei missään nimessä" ohjeet voi unohtaa, mitään pahaa ei tapahdu vaikka miinuspuolella olisi hyvä kontakti. sen sijaan huono kontakti kuraisen rautapinnan kautta saattaa huonontaa tulosta. ja monesti kun tätä käynnistyshommaa tehdään paukkupakkasessa, niin siinä on aika paha lähteä teräsharjailemaan kontakteja kuntoon auton rungossa. sen sijaan pieni liike käynnistyskaapeleiden kynsillä riittää puhdistamaan akkunapojen pehmeät liittimet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        myös nuo "ei missään nimessä" ohjeet voi unohtaa, mitään pahaa ei tapahdu vaikka miinuspuolella olisi hyvä kontakti. sen sijaan huono kontakti kuraisen rautapinnan kautta saattaa huonontaa tulosta. ja monesti kun tätä käynnistyshommaa tehdään paukkupakkasessa, niin siinä on aika paha lähteä teräsharjailemaan kontakteja kuntoon auton rungossa. sen sijaan pieni liike käynnistyskaapeleiden kynsillä riittää puhdistamaan akkunapojen pehmeät liittimet

        Käsikirja kertoo että akku voi kuumentua ja räjähtää jos apuakku liitetään tyhjentyneen akun miinusnapaan.
        En ole paljon viime aikoina akkujen kanssa joutunut tappelemaan niin ei ole semmoista kokemusta näistä. Viimeksi taisi olla 2000-luvulla kun yhteen kaasariautoon vaihdoin akun, 90-luvulla sitä edellisessä oli ainakin kerran akku ladattava laturilla ja vaihtoon meni siitäkin akku.
        Kaasariautoissa oli helppoa kun ei ollut mitään herkkiä elektroniikkabokseja menossa rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsikirja kertoo että akku voi kuumentua ja räjähtää jos apuakku liitetään tyhjentyneen akun miinusnapaan.
        En ole paljon viime aikoina akkujen kanssa joutunut tappelemaan niin ei ole semmoista kokemusta näistä. Viimeksi taisi olla 2000-luvulla kun yhteen kaasariautoon vaihdoin akun, 90-luvulla sitä edellisessä oli ainakin kerran akku ladattava laturilla ja vaihtoon meni siitäkin akku.
        Kaasariautoissa oli helppoa kun ei ollut mitään herkkiä elektroniikkabokseja menossa rikki.

        No jos akku on kokonaan tyhjä sekä vanha ,sanoo jo järki et osta uus akku ,ei niitä kannata edes yrittää latailla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos akku on kokonaan tyhjä sekä vanha ,sanoo jo järki et osta uus akku ,ei niitä kannata edes yrittää latailla...

        No pääsisi akun lataamalla edes kotipihasta ajamalla korjaamolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsikirja kertoo että akku voi kuumentua ja räjähtää jos apuakku liitetään tyhjentyneen akun miinusnapaan.
        En ole paljon viime aikoina akkujen kanssa joutunut tappelemaan niin ei ole semmoista kokemusta näistä. Viimeksi taisi olla 2000-luvulla kun yhteen kaasariautoon vaihdoin akun, 90-luvulla sitä edellisessä oli ainakin kerran akku ladattava laturilla ja vaihtoon meni siitäkin akku.
        Kaasariautoissa oli helppoa kun ei ollut mitään herkkiä elektroniikkabokseja menossa rikki.

        Urbaani legenda, jota vahvistaa Korealaisen auton ohjekirja, jolla yritetään välttää kaikki mahdolliset skenaariot amerikkalaisissa oikeusistuimissa, mahdolliset ja mahdottomat. Se sama kirja kaikkine varoituksineen, on vain konekäännetty suomeksi ja sitten täällä ihmetellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urbaani legenda, jota vahvistaa Korealaisen auton ohjekirja, jolla yritetään välttää kaikki mahdolliset skenaariot amerikkalaisissa oikeusistuimissa, mahdolliset ja mahdottomat. Se sama kirja kaikkine varoituksineen, on vain konekäännetty suomeksi ja sitten täällä ihmetellään.

        Sama on lääkkeen mukana olevassa ohjekirjassa...jos luet kaikki sen mahdolliset haittavaikutukset joita voi ilmestyä lääkkeestä ... Niin saat sydärin jo pelosta.???


    • Anonyymi

      Kyllä kait minä olen lataillut defan älylaturilla,...olen antanut yön tasaantua virrat ennen starttausta.....kun akku oli ladattu täyteen illalla ,jännite13,4 ja aamulla 12,8...
      Tuo defan laturin on siitä hyvä et sen voi jättää paikoilleen pitämään akkua täynnä ja siin on 14,7 nappula akuille jotka tarvitsee sen..lukee yleensä akussa.?myös akun vaihtoa varten löytyy toiminto ettei muistivirrat katoa ...eli laitureiden Mersu sanoisin ja ei hintakaan päätä huimaa..tuossa Rion ohjeet lataukseen...itse en kyllä ole akkua irroitellut..
      https://www.krioyb.com/battery-436.html

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos sähkö loppuu ovien lukituksen ollessa auki, miten auton saa lukittua? Vain kuskin ovessa on mekaaninen lukkosylinteri jota voi käyttää avaimella.
      Käyttöohjekirjassa on aika epämääräinen piirros aiheesta, jotain lukon osaa pitäisi sörkkiä avaimella johonkin toiseen asentoon ja sitten sulkea ovi "huolellisesti", tarkoittaako tämä Suomeksi, että ehkä pitäisi läimäyttää ovi tavallista kovemmin kiinni?

      • Anonyymi

        kokeile niin tiedät...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kokeile niin tiedät...

        No en kyllä rupea sorkkimaan kun auto on tällä hetkellä kunnossa, enkä järjestämään keinotekoista sähköpulaa irrottamalla akkukaapeli. Tällaisilla kokeilla järjestää vain itselleen ongelmia.
        Olisi vaan hyvä varautua teoriassa ennakolta jos sattuisi akku lopahtamaan jossain vaiheessa.


    • Anonyymi

      Aukeaako kia Riossa kuskin puoleinen lukko jos virrat on kokonaan pois...joissain merkeissä ei aukea..?

    • Anonyymi

      minulla on vm 2022 ja olen ladannut akun monta kertaa pakkasten aikaan...ei ole ollut mitään ongelmia , hyvin toimii kun akku on täynnä...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe