Junnujen pelaaminen ja joukkueen pelifilosofia

Anonyymi-ap

Minua ihmetyttää suuresti miten U11 ja sitä nuorempia junnuja valmennetaan. Minulla ei ole omaa henkilökohtaista kokemusta jääkiekosta seuratasolla mutta olen seurannut oman pojan harrastusta tiivisti kuusi vuotiaasta lähtien. Kiire on opettaa pojat pelaaman mutta silti treeneissä perusasioihin ei minusta kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Tärkeimpään asiaan eli luistelemisen opetteluun käytetään liian vähän aikaa. Myös syöttelyn laatuun ja vetoihin ei keskitytä lainkaan. Näitä on itse vaikea opettaa kun en omista jäähallia. Olen ymmärtänyt, että kun väärät tekniikat oppii niin niitä on vaikeaa myöhemmin muuttaa. Sitten on tämä itse pelaaminen. Ainoa asia mihin nuoria kannustetaan on kiekon kuskaaminen eli kiekon pitäminen on yhtä kuin "pelirohkeus". Sitten vanhemmat saavat katsella peleissä yksinyrittämistä missä jokainen pelaaja vuorollaan kuskaa kiekkoa vaikka on joukkuepelistä kysymys. Syöttäminen kuulemma opitaan myöhemmin. Poikani kysyi eräältä joukkuekaveriltaan miksi et syöttänyt kun olin maalin edessä ihan yksin ja olisin tehnyt maalin. Tämä vastasi, että ei hänen tarvitse syöttää koska valmentaja oli isälle sanonut ettei tarvitse syötellä. Tätäkö on sitten tämä Suomikiekko? Olen ihan pöyristynyt koko juniorijääkiekon tasosta. Vaikuttaa ihan amatöörimäiseltä puuhastelulta vaikka ollaan niin olevinaan jääkiekon isoja maita. Pitääkö siis nuoren pelaajan kaikki itse oppia kantapään kautta. Asiallista ja pätevää valmennusta ei siis saa seuran kautta. Paitsi tietysti sisäpiiriläiset ja isävalkkujen pojat. Ihan naurettavaa muutenkin, että joukkueen sisällä muodostetaan kuppikuntia joissa vanhemmat kilpa varustelee lapsiaan ja ostavat tietyille porukoille lisäjäitä yms. valmennusta. Et pärjää enää jääkiekossa jos sinulla ei satu olemaan tarpeeksi rahaa kukkarossa. Kivaa on ollut silti jääkiekon parissa mutta mitä järkeä tässä kaikessa on.

5

1202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ennen ei tarvinnu opettaa luistelua, kaikki oppi jotka halusivat. Valmentajat kävivät ulkojäillä katsomassa nuoria ja sanoivat että sinä osaat luistella ja pelata, tule pelaamaan meidän joukkueeseen

• Anonyymi

Samaa kiekon kuskaamisen ihannointia olen ihmetellyt ja sen arvostusta ilman minkäänlaista kykyä havainnointiin. Pelaajat joilla luontaisesti tai toisen lajin harrastuksen myötä on taipumus joukkuepeliin syöttämällä kiekko pois ei ole näytä olevan mitään tulevaisuutta aaa ryhmiin valinnoissa, vain haastaminen on pelirohkeutta jota arvostetaan.

• Anonyymi00003

Samaa olen ihmetellyt sekä katsomosta että valmennustiimistä käsin. Nyt sitä sitten ihmetellään 13 vuotiaiden pelureiden paskaa syöttötaitoa, joka pilaa haastavemmat harjoitukset. Omasta puolesta olisi kyllä pistänyt syöttelyyn paukkuja heti alussa, kuten tehdään jalkapallossakin.

Mutta minkäs tekee, kun vastustajan viisikkoa vasten puskeminen yksin on sitä oikeaa pelirohkeutta

• Anonyymi00004

Luistelu ja muut taidot opetetaan niillä kalliilla maksullisilla leireillä. Joukkueen treeneissä opetellaan joukkuepeliä. Tähän se on mennyt.

• Anonyymi00005

Pitäisi opettaa itsekkyyttä. Kokoomuksen puoluekirja äitiyspakkaukseen ja pieni pesämuna munimaan. Jos floppaavat, niin nuuskikoot perusbensaa?

Kiittämätön yksilöllisyys, yksityiset jäähallit ja liian kallis maa hyysättäville pelikavereille on meidän vahvuudet. Niihin panoksia, eikä unohdeta tyhmyyttä, jota oppii netistä joka piltti ilman keskenkasvuisia vanhempiakin. Menestysloikka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      138
      13172
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      82
      3629
    3. Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta

Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,
      Maailman menoa
      95
      2904
    4. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      36
      1379
    5. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      1374
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      148
      1309
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      115
      1274
    8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1184
    9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1071
    10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      193
      961
    Aihe