Ilmastoinnin surina

900S

Tuli sitten minustakin saabisti;) Olen enemmän
kuin tyytyväinen autoon, mutta vähän ihmetyttää
tuo ilmastointilaitteen säätöpaneelin takaa
kuuluva surina. Kun auton sammuuttaa, niin tämä
surina jatkuu vielä jonkin aikaa. Onko tämä
joku acc:n ominaispiirre vai mikä? En muista
että olisin missään törmännyt vastaavaan. Auto
on siis 900S -96. Kertokaa kuka tietää..

7

1647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Tuo surina tulee ACC:n (automaatti-ilmastointi) "lämmönhaisteluanturista". ACC mittaa ohjaamon lämmön vastuksella, jonka resistanssin muutoksen ACC ymmärtää lämpötilan muutoksena. Tuossa "lämmönhaisteluanturissa" on pieni propelli, joka pyörii jatkuvasti auton ollessa käynnissä vakionopeudella. Tämä propelli "syöttää" ilmaa tälle vastukselle, jonka resistanssiarvo sitten vaihtelee lämpötilan mukaan. Kun autosta katkaisee virran, niin tuo propelli pyörii vielä vähän aikaa virtojen katkaisun jälkeen ja tällöin sen surinan voi kuulla vielä tarkemmin kuin silloin, kun auto on käynnissä.

      Jos propellin surina alkaa olla jo moottorin käydessä häiritsevän kovaäänistä, kannattaa tuo anturi puhdistaa pölystä ym. epäpuhtauksista. Tämä onnistuu irroittamalla keskikonsolin oikeanpuoleinen sivupaneeli ja sitä kautta pääsee käsiksi tuohon anturiin ja se liittimeen. Liitin irti, anturi irti ja sitten sitä voi yrittää puhdistaa pölystä vaikka pölynimurilla. Jos tämä ei tepsi, niin sitten tarvitsee kolvata anturin virtapiuhat irti vastuksesta, irroittaa propelliosa ja vastus sähkömoottorista ja puhdistaa propelli vastus käsin. Tämän jälkeen anturi takaisin kasaan ja piuhat kiinni kolvilla, anturi takaisin paikalleen, liitin kiinni ja keskikonsolin oikea sivupaneeli kiinni.

      Jos em. konstit eivät auta häiritsevän kovaääniseen surinaan, niin sitten anturin sähkömoottori ilmaisesti vetelee viimeisiään. Siinä tapauksessa kannattaa jo mennä ostamaan uusi anturi, vaikka sen hinta onkin noin 100€!

      • 900S

        Pitääpä ottaa heti viikonloppuna se anturi
        käsittelyyn. Kyllä sen ajon aikanakin huomaa,
        jos ei radio ole auki, että kyllä varmaan
        puhdistusta kaipaa...


      • 900SCoupe

        Kyllä täytyy vaan ihmetellä "Turbo Sensonicin" asiantuntemusta Saabeista, äkkiä kuulostaisi että olet tainnut purkaa koko Saabin palasiksi tai toinen joka tulee mieleen että olet Autoalan insinööri, vai olisitko paremminkin sähköalan......oletteko muuten lukeneet toukokuun Tuulilasin, oli kuukauden käytettynä Saab 9-3 2000 vapaastihengittävänä ja erittäin hyväkuntoinen auto olikin.....


      • Turbo Sensonic
        900SCoupe kirjoitti:

        Kyllä täytyy vaan ihmetellä "Turbo Sensonicin" asiantuntemusta Saabeista, äkkiä kuulostaisi että olet tainnut purkaa koko Saabin palasiksi tai toinen joka tulee mieleen että olet Autoalan insinööri, vai olisitko paremminkin sähköalan......oletteko muuten lukeneet toukokuun Tuulilasin, oli kuukauden käytettynä Saab 9-3 2000 vapaastihengittävänä ja erittäin hyväkuntoinen auto olikin.....

        Sähköalan joo, ei autoalan "ingengör". Onpa nuo NG900:n kojelauta ja sähköosat tulleet suurimmaksi osaksi tutuiksi, kun on purkanut niitä "atomeiksi" ja sitten taas koonnut ne kasaan. Eikä edes ole jäänyt yhtään osaa yli, kuten Ikean kirja- ym. hyllyjä kasatessa usein käy :)

        Tosin joissain autoon liittyvissä asioissa olen täysi "käsi", eli en edes osaa vaihtaa autoon jousia, enkä vetoniveliä. Siksi ajattelinkin ostaa Speedpartsilta H&R -madallusjouset ja viedä asennettavaksi tuttuun Saab -pajaan (tuntiveloitus oli vielä viime vuoden puolella 279 mk/h). Puljun toimitusjohtaja arvioi homman ottavan 2-3 tuntia. Eli parempi antaa ammattimiesten hoitaa nuo "mekaaniset" hommat, kun itse häslätä asiantuntemattomana. Auton sähkö- ja elektroniikkahommat ovatkin sitten enemmän meikäläisen heiniä :)


      • Isoturpo

        Onpas viritys :) Ilmiselvää insinöörityötä, kustannuksia säästelemättä. Vakavasti puhuen taitaa muuten olla ainutlaatuinen. Pienet asiat ovat tärkeitä.


    • 2.0lpt

      Termos

      Ei muutakuin uusi anturi hankintaan. Itselläni oli sama ongelma 40tkm ajetussa 9000:ssa kun edellinen omistaja oli ruiskutellut silikoonia tai jotain muuta tököttiä anturiin.
      Tämän johdosta pöly suorastaan liimaantui propelliin ja "laakerointihan" siitä oli mennyt.
      Sain uuden anturin paikalliselta dealerilta hintaan 240,-

    • 9-3

      Hyvia neuvoja,kiitos!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      20
      3744
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      24
      3089
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      2315
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2115
    5. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      19
      1966
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1632
    7. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      40
      1586
    8. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      32
      1502
    9. Päivi Räsänen eroaa todennäköisesti kirkosta

      Päivi Räsänen kertoo järkyttyneensä evankelis-luterilaisen kirkon homolinjauksesta. Räsänen sanoo todennäköisesti eroava
      Luterilaisuus
      499
      1445
    10. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1414
    Aihe