Ilmastoinnin surina

900S

Tuli sitten minustakin saabisti;) Olen enemmän
kuin tyytyväinen autoon, mutta vähän ihmetyttää
tuo ilmastointilaitteen säätöpaneelin takaa
kuuluva surina. Kun auton sammuuttaa, niin tämä
surina jatkuu vielä jonkin aikaa. Onko tämä
joku acc:n ominaispiirre vai mikä? En muista
että olisin missään törmännyt vastaavaan. Auto
on siis 900S -96. Kertokaa kuka tietää..

7

1582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Tuo surina tulee ACC:n (automaatti-ilmastointi) "lämmönhaisteluanturista". ACC mittaa ohjaamon lämmön vastuksella, jonka resistanssin muutoksen ACC ymmärtää lämpötilan muutoksena. Tuossa "lämmönhaisteluanturissa" on pieni propelli, joka pyörii jatkuvasti auton ollessa käynnissä vakionopeudella. Tämä propelli "syöttää" ilmaa tälle vastukselle, jonka resistanssiarvo sitten vaihtelee lämpötilan mukaan. Kun autosta katkaisee virran, niin tuo propelli pyörii vielä vähän aikaa virtojen katkaisun jälkeen ja tällöin sen surinan voi kuulla vielä tarkemmin kuin silloin, kun auto on käynnissä.

      Jos propellin surina alkaa olla jo moottorin käydessä häiritsevän kovaäänistä, kannattaa tuo anturi puhdistaa pölystä ym. epäpuhtauksista. Tämä onnistuu irroittamalla keskikonsolin oikeanpuoleinen sivupaneeli ja sitä kautta pääsee käsiksi tuohon anturiin ja se liittimeen. Liitin irti, anturi irti ja sitten sitä voi yrittää puhdistaa pölystä vaikka pölynimurilla. Jos tämä ei tepsi, niin sitten tarvitsee kolvata anturin virtapiuhat irti vastuksesta, irroittaa propelliosa ja vastus sähkömoottorista ja puhdistaa propelli vastus käsin. Tämän jälkeen anturi takaisin kasaan ja piuhat kiinni kolvilla, anturi takaisin paikalleen, liitin kiinni ja keskikonsolin oikea sivupaneeli kiinni.

      Jos em. konstit eivät auta häiritsevän kovaääniseen surinaan, niin sitten anturin sähkömoottori ilmaisesti vetelee viimeisiään. Siinä tapauksessa kannattaa jo mennä ostamaan uusi anturi, vaikka sen hinta onkin noin 100€!

      • 900S

        Pitääpä ottaa heti viikonloppuna se anturi
        käsittelyyn. Kyllä sen ajon aikanakin huomaa,
        jos ei radio ole auki, että kyllä varmaan
        puhdistusta kaipaa...


      • 900SCoupe

        Kyllä täytyy vaan ihmetellä "Turbo Sensonicin" asiantuntemusta Saabeista, äkkiä kuulostaisi että olet tainnut purkaa koko Saabin palasiksi tai toinen joka tulee mieleen että olet Autoalan insinööri, vai olisitko paremminkin sähköalan......oletteko muuten lukeneet toukokuun Tuulilasin, oli kuukauden käytettynä Saab 9-3 2000 vapaastihengittävänä ja erittäin hyväkuntoinen auto olikin.....


      • Turbo Sensonic
        900SCoupe kirjoitti:

        Kyllä täytyy vaan ihmetellä "Turbo Sensonicin" asiantuntemusta Saabeista, äkkiä kuulostaisi että olet tainnut purkaa koko Saabin palasiksi tai toinen joka tulee mieleen että olet Autoalan insinööri, vai olisitko paremminkin sähköalan......oletteko muuten lukeneet toukokuun Tuulilasin, oli kuukauden käytettynä Saab 9-3 2000 vapaastihengittävänä ja erittäin hyväkuntoinen auto olikin.....

        Sähköalan joo, ei autoalan "ingengör". Onpa nuo NG900:n kojelauta ja sähköosat tulleet suurimmaksi osaksi tutuiksi, kun on purkanut niitä "atomeiksi" ja sitten taas koonnut ne kasaan. Eikä edes ole jäänyt yhtään osaa yli, kuten Ikean kirja- ym. hyllyjä kasatessa usein käy :)

        Tosin joissain autoon liittyvissä asioissa olen täysi "käsi", eli en edes osaa vaihtaa autoon jousia, enkä vetoniveliä. Siksi ajattelinkin ostaa Speedpartsilta H&R -madallusjouset ja viedä asennettavaksi tuttuun Saab -pajaan (tuntiveloitus oli vielä viime vuoden puolella 279 mk/h). Puljun toimitusjohtaja arvioi homman ottavan 2-3 tuntia. Eli parempi antaa ammattimiesten hoitaa nuo "mekaaniset" hommat, kun itse häslätä asiantuntemattomana. Auton sähkö- ja elektroniikkahommat ovatkin sitten enemmän meikäläisen heiniä :)


      • Isoturpo

        Onpas viritys :) Ilmiselvää insinöörityötä, kustannuksia säästelemättä. Vakavasti puhuen taitaa muuten olla ainutlaatuinen. Pienet asiat ovat tärkeitä.


    • 2.0lpt

      Termos

      Ei muutakuin uusi anturi hankintaan. Itselläni oli sama ongelma 40tkm ajetussa 9000:ssa kun edellinen omistaja oli ruiskutellut silikoonia tai jotain muuta tököttiä anturiin.
      Tämän johdosta pöly suorastaan liimaantui propelliin ja "laakerointihan" siitä oli mennyt.
      Sain uuden anturin paikalliselta dealerilta hintaan 240,-

    • 9-3

      Hyvia neuvoja,kiitos!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe