Loppiaiseen pyhät päättyvät

Otsikossa vanha sanonta, jota lapsuudessani kuulin toisteltavan. Piti se paikkansa kohdallanikin, kun kansakoulun joululomakin päättyi loppiaiseen. Ohi ovat minulta nytkin nämä pyhät, jotka eivät menneet suunnitelmieni mukaisesti.

Jouluaaton matkan poikani perheen luokse 90 km:n päähän Karjaalle jouduin perumaan kehnon ajokelin vuoksi. Joulunpyhinä joka päivä vielä pienet lenkit tallustelin, mutta sitten kuntoni huononi niin, että jouduin perumaan suunnitelmissani olleen uuden vuoden aatonkin käyntini poikani luona. Niinpä sitten poikani vaimoineen ja nuorimmaisensa kanssa kävi täällä minun luonani. Huono oloni on jatkunut niin, että suuren osan päivistänikin olen ihan vuodelevossa viettänyt. Kauppakäyntini ja ruokani laittamisen olen kuitenkin eiliseen asti pystynyt hoitamaan, mutta eilen minua käytti kaupassa tuossa 1,5 km:n päässä asuva poikapuoleni, joka on tehnyt myös lumityöt pihassani.

Joo, huonossa kunnossa olen. Läheiseni ovat kehotelleet minua menemään lääkärille tai kutsumaan lääkäri tänne kotiini minua tutkimaan, mutta niin en ole halunnut tehdä. Ei minua mikään erityisesti vaivaa; olen kai vain tässä korkean ikäni mukaisessa kunnossa. Olenhan saanut elää varsin rikkaan elämän, paljon antoisemman kuin lähtökohtani olisivat luvanneet, joten olen ihan valmis täältä jo lähtemään. Toivonkin sitä mieluummin kuin joutumista johonkin hoitolaitokseen tai muutenkaan muiden hoiviin.

Toivon kuitenkin voivani vielä äänestää presidentinvaaleissa, voivani voittoisasti vaikuttaa vielä viidenteenkin presidentin valintaan. Kekkosta en koskaan äänestänyt. En olisi voinutkaan häntä äänestää ensimmäisessä valinnassaan keväällä. 1956, jolloin 20-vuotiaana varusmiehenä – alikessuna – palvellessani minulla ei olisi ollut äänioikeuttakaan; sellainen tuli vasta 21-vuotiaille. En toki äänestänyt häntä koskaan myöhemminkään. Koivistoa sitten äänestin niin 1982 kuin 1988. Vuoden 1994 vaaleissa vaimoni yritti saada minut äänestämään Elisabeth Rehniä; kun hän olisi halunnut saada maahamme naispresidentin, mutta Ahtisaarta minä äänesti ja hänhän tuli valituksi. V. 2000 vaaleissa jo parantumattomaksi tiedettyä syöpää sairastanut vaimoni samassa tarkoituksessaan onnistui painostamaan minutkin Halosen äänestäjäksi ja hänestähän tuli presidentti. V. 2006 vaaleissa – jo leskenä ollessani – äänestin Niinistöä, mutta hän ei pystynyt Halosta voittamaan. Paremmalla menestyksellä äänestin häntä sitten 2012 ja 2018 vaaleissa. Uskonpa, että tulevissakin vaaleissa - jos vielä äänestämässä olen – äänestän seuraavaa presidenttiä.

Eipä minulla enää juurikaan ole kiinnostusta muuhun politiikkaan, mutta presidentinvaaleja odotan kiinnostuneena ja niissä nähdyssä – mahdollisesti jo noissa vaalikeskusteluissa nähdyissä – saatan tulla jotakin sanomaan. Nyt vain Oikein Hyvää vuotta 2024 kaikille!

40

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää uutta vuotta myös sinulle vanha faitteri. Älä anna periksi.

      • Sorry, lipsahti väärään viestiin tämä, jonka tietysti tarkoitin vastaukseksi sinulle:

        Kiitos toivotuksistasi! Kehotukseesi vastaisin, että en ole kyllä helposti periksi antava, mutta vahvimmalle voimalle ei mitään mahda. Toivottavasti tämä ei vielä ole se vahvin voima.


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        💋 ­­N­y­­­m­f­­­o­m­a­­a­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kaipa olet tutkituttanut itseäsi vakavampien sairauksien varalta? Tuli vaan mieleen, kun yleensä paljon jaksava mummuni (joka tosin sairasti reumaa, mutta teki silti paljon!) yhtenä syksynä vaan väsähti. Sillain, että kesken pullanleipomisenkin piti ottaa torkut. Totesi, että "nyt se vanhuus sitten varmaan tuli". Oli silloin 76. Sitten Joulun jälkeen (tästä on yli kymmenen vuotta) yhtäkkiä alkoi kadottaa sanoja siten, että alzheimeria sairastava isoisänikin joutui niitä hänelle "täydentämään". Ja tammikuussa sitten todettiin, että päässä on kasvain. Leikattiin, mutta kuoli maaliskuussa. Sitä se edellisen syksyn väsymys oli sitten ollut... :( Mutta sinua varmaan on tuollaisen varalta tutkittu?

      • Kyllä olen tutkituttanut, viimeksi lokakuussa olin lääkäri- ja labratutkimuksissa. Ei minulla ole ollut juuri muita sairauksia kuin sydän- ja verisuonivaivoja. Ohitusleikkaushan minulla oli jo keväällä 1998, jonka tiimoilta 63-vuotispäivänäni jäin sairasperusteiselle eläkkeelle työstäni. Sen jälkeen minulla on ollut jatkuva lääkitys noihin vaivoihin. Kesällä 2017 kuitenkin sydämeen johtava tärkeä suoni oli tukkeutumassa niin, että sille tehtiin pallolaajennus. Olen sen jälkeenkin ollut useissa lääkäri- ja laboratoriotutkimuksissa, viimeksi nyt syksyllä, jolloin niissä taas nähtiin jotain sellaista, että verenpaine-, verenohennus- ja kolesterolilääkitystä lisättiin niin, että dosetissani joka aamulle on viisi erilaista tablettia, joka illalle kolme.

        Nämä viimeaikojen vaivat eivät liene niinkään sydän- ja verisuoniperäisiä, vaan jotain muuta. Kuntoni on vain heikentynyt niin, että jalat ovat raskaat ja kaikki nivelet jäykkiä niin, että sukkien jalkaan saantikin on vaikeaa. Ja kävely on tietenkin vain tallustelua ja jotenkin huippaa niin, että siinä tallustelussakin tuppaa horjahtelemaan. Eli perimmäinen syy tuolle kaikelle on nyt varmaan vanhuuteni, tämä korkea ikäni, jollaiseen ei elä edes joka kolmaskaan suomalainen mies.

        Mutta jospa tässä kuitenkin vielä edes presidentinvaalien tulokset saisin nähdä ja nauttia äänestämäni ehdokkaan presidentiksi pääsystä.


      • Kiitos toivotuksistasi! Kehotukseesi vastaisin, että en ole kyllä helposti periksi antava, mutta vahvimmalle voimalle ei mitään mahda. Toivottavasti tämä ei vielä ole se vahvin voima.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Kyllä olen tutkituttanut, viimeksi lokakuussa olin lääkäri- ja labratutkimuksissa. Ei minulla ole ollut juuri muita sairauksia kuin sydän- ja verisuonivaivoja. Ohitusleikkaushan minulla oli jo keväällä 1998, jonka tiimoilta 63-vuotispäivänäni jäin sairasperusteiselle eläkkeelle työstäni. Sen jälkeen minulla on ollut jatkuva lääkitys noihin vaivoihin. Kesällä 2017 kuitenkin sydämeen johtava tärkeä suoni oli tukkeutumassa niin, että sille tehtiin pallolaajennus. Olen sen jälkeenkin ollut useissa lääkäri- ja laboratoriotutkimuksissa, viimeksi nyt syksyllä, jolloin niissä taas nähtiin jotain sellaista, että verenpaine-, verenohennus- ja kolesterolilääkitystä lisättiin niin, että dosetissani joka aamulle on viisi erilaista tablettia, joka illalle kolme.

        Nämä viimeaikojen vaivat eivät liene niinkään sydän- ja verisuoniperäisiä, vaan jotain muuta. Kuntoni on vain heikentynyt niin, että jalat ovat raskaat ja kaikki nivelet jäykkiä niin, että sukkien jalkaan saantikin on vaikeaa. Ja kävely on tietenkin vain tallustelua ja jotenkin huippaa niin, että siinä tallustelussakin tuppaa horjahtelemaan. Eli perimmäinen syy tuolle kaikelle on nyt varmaan vanhuuteni, tämä korkea ikäni, jollaiseen ei elä edes joka kolmaskaan suomalainen mies.

        Mutta jospa tässä kuitenkin vielä edes presidentinvaalien tulokset saisin nähdä ja nauttia äänestämäni ehdokkaan presidentiksi pääsystä.

        Pyydä terveydenhoidolta lainaan rollaattori, jotta et kaadu. Luiden murtuminen ja vuoteeseen joutuminen on paitsi ikävää, myös tilanteessasi usein kohtalokasta. Sukkien pukemiseen on apuvälineitä, joita myös lainataan, vaikka ovat halpoja ostettuinakin.

        https://www.ettonet.fi/tuote-osasto/sukat-ja-vaatteet/pukemisen-apuvalineet/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyydä terveydenhoidolta lainaan rollaattori, jotta et kaadu. Luiden murtuminen ja vuoteeseen joutuminen on paitsi ikävää, myös tilanteessasi usein kohtalokasta. Sukkien pukemiseen on apuvälineitä, joita myös lainataan, vaikka ovat halpoja ostettuinakin.

        https://www.ettonet.fi/tuote-osasto/sukat-ja-vaatteet/pukemisen-apuvalineet/

        Rollaattoria ehdotti minulle äsken soittanut minua vuotta nuorempi evp-kaverinikin (joka muuten oli v. 2001 perustetun Päällystöliiton evp-yhdistyksen puheenjohtaja ensimmäiset neljä vuotta ) ja hän on jo muutaman vuoden liikkunut rollaattorin kanssa, kuulemma jopa sisätiloissakin. En tartu enempää hänen kuin Sinunkaan ehdotukseen. Mutta nuo sukanvetolaitteet tulen hankkimaan, kiitos niitä koskevista tiedoistasi!


    • Anonyymi

      Oikein Hyvää Uutta Vuotta Kapille! Pidä tuulipuvut lämpöisinä, niitä kyrsii Väyrysen ryssiminen pahemman kerran, ovat tavallista kiukkuisempia.

      • Kiitos toivotuksistasi! Enpä välitä mitään noista tarkoittamistasi, mutta ainakin erään niistä näyn pitävän kovin lämpöisenä, vaikken sellaiseen pyrikään😉

        Eiköhän tämä jo riitä minulle ainakin tältä päivältä.


    • Anonyymi

      OikeistoSosDem


      Uuno Turhapuro kapteenina. He he.

      • Majuri Turhapurolla ei ole minkäänlaista tyylitajua.


    • Anonyymi

      Kappa monesko Moktar Gubtan olomuoto on Kapi?

      • Anonyymi

        Ja taas tämä, jolla on joku ihme Moktar Gupta -syndrooma... Yksi näkee Kapin kaikkialla, yksi puhuu koko ajan jostain Moktarista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas tämä, jolla on joku ihme Moktar Gupta -syndrooma... Yksi näkee Kapin kaikkialla, yksi puhuu koko ajan jostain Moktarista...

        samaa ryhmää mahdollisesti-suomi24 kiusaajat ja kenen eduksi?


    • Avauksessani sanon: ”presidentinvaaleja odotan kiinnostuneena ja niissä nähdyssä – mahdollisesti jo noissa vaalikeskusteluissa nähdyissä – saatan tulla jotakin sanomaan”. Onhan tv:sta tullut jo kolme vaalitenttiä, joissa tentittävinä olivat Jutta Urpilainen, Jussi Halla-aho ja Mika Aaltola, tässä järjestyksessä kukin aina ”omana iltanaan”.

      Noista kolmesta Urpilaisen esitys oli varsin vakuuttava. Onhan hänellä noista kolmesta pisin kokemuskin politiikassa ja hyvin vahva kokemus myös EU-ympyröistä tärkeillä paikoilla. Erinomainen on tietopohjansa ja sitä oli myös esitystaitonsa; eipä hän juuri papereita tarvinnut esittämänsä tueksi. Hyvin pärjäsi myös siinä loppuhaastattelussa.

      Halla-aho oli minulle positiivinen yllätys. Onhan tosin hänelläkin jo varsin vahva poliittinen kokemus, EU:ssakin jonkin aikaa, ja kokemuksensa tuli esille hänenkin esityksessään. Hänkään ei tarvinnut sen tueksi papereita. Esitystapansa tosin toisenlainen kuin Urpilaisella, paljon hillitympi, ”tohtorismiehelle” sopivampi. Hillityn tyynesti ja hyvin hän pärjäsi haastattelussa.

      Aaltola oli minulle pettymys. Poliittisen kokemuksensa vähäisyys siitä kävi hyvin ilmi. Mutta ei esitystaitonsakaan ollut kovin vakuuttava. Ihmettelin, että sen kolmen minuutin puheensakin hän luki papereista. Varsin hyvin hänkin silti pärjäsi siinä hiostavassa haastattelussa.

      Jos minun olisi pakko äänestää jotakuta noista kolmesta, Urpilaisen ja Halla-ahon kesken se kisa olisi. Mutta todennäköisesti äänestämäni ehdokkaat ovat vielä haastattelematta. Tänä iltana on vuorossa Pekka Haavisto. Hyvinkin mahdollinen ehdokas äänestämäkseni.

      Seuraavina ovat vuorossa Li Andersson, Sari Essayah, Harry Harkimo. Noista ketään en varmaankaan äänestäisi, tuskinpa viitsi katsoa heidän esitystäänkään. Noiden jälkeen on vuorossa Olli Rehn – ihan mielenkiinnolla katson hänen esityksensä. Viimeisenä, ensi viikon keskiviikkoiltana Alexander Stubb. Hänen esiintymistään odotan suurimmalla mielenkiinnolla enkä usko siihen pettyväni.

      Eipä nyt enempää tästä tai muustakaan, mutta tämän ”väliraporttini” halusin kuitenkin nyt tuoda tänne.

      • Anonyymi

        Hyvin saman suuntaisia näkemyksiä minullakin ja vaaka kyllä alkanut kallistumaan Stubbin puolelle. Luulen, että jo vuoden jälkeen voisi olla liki Niinistön tasoinen presidentti ja kansainvälisten suhteiden merkitys vaan kasvaa. Suomalaisten pitäisi jo jättää tämän impivaaralainen yya-ajan hörhöily taakse ja tunnustaa se tosi asia, että puolensa joutuu valitsemaan, koska haasteet tulevaisuudessa on kova, ilmasto ensimmäinen, sotien syttyminen venäjän toimesta ja Kiinan nousu, tosin Kiina voi nielaista venäjän karvoineen päivineen. Mutta mielenkiintoiset vaalit tulee ja parasta on se, että vahvasti venäjän ehdokkaat Väyrynen ja Turtiainen putosi jo pois. Tosin Väyrysen motiivi taisi ollakin kosto keskustalla.
        Oikein mukavaa iltaa Kapille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin saman suuntaisia näkemyksiä minullakin ja vaaka kyllä alkanut kallistumaan Stubbin puolelle. Luulen, että jo vuoden jälkeen voisi olla liki Niinistön tasoinen presidentti ja kansainvälisten suhteiden merkitys vaan kasvaa. Suomalaisten pitäisi jo jättää tämän impivaaralainen yya-ajan hörhöily taakse ja tunnustaa se tosi asia, että puolensa joutuu valitsemaan, koska haasteet tulevaisuudessa on kova, ilmasto ensimmäinen, sotien syttyminen venäjän toimesta ja Kiinan nousu, tosin Kiina voi nielaista venäjän karvoineen päivineen. Mutta mielenkiintoiset vaalit tulee ja parasta on se, että vahvasti venäjän ehdokkaat Väyrynen ja Turtiainen putosi jo pois. Tosin Väyrysen motiivi taisi ollakin kosto keskustalla.
        Oikein mukavaa iltaa Kapille.

        Joo, samoissa näkemyksissä näymme olevan. Kaikesta sanomastasi, ilmeisesti myös presidenttiehdokas Stubbista. Ei Haavistokaan olisi paha, päinvastoin, kun seksuaali-identiteetistäni varmana minulla ei ole homofobioita.

        Ehkä kuitenkin Stubbin asettaisin etusijalle. Vaikka olen suomenkielinen ja ruotsinkieleni on kovin rapistunut, tähän kaksikieliseen maahan olisi jo aika saada toinen ruotsinkielinen presidentti. Vaikka presidenttinämme on ollut Ståhlberg, Relander ja Svinhufvud, he ovat olleet suomenkielisiä, Mannerheim on presidenteistämme ainoa ruotsinkielinen.

        Myös Sinulle oikein mukavaa iltaa ja vielä monia muitakin mukavia iltoja noita presidenttitenttejä seuratessasi!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Joo, samoissa näkemyksissä näymme olevan. Kaikesta sanomastasi, ilmeisesti myös presidenttiehdokas Stubbista. Ei Haavistokaan olisi paha, päinvastoin, kun seksuaali-identiteetistäni varmana minulla ei ole homofobioita.

        Ehkä kuitenkin Stubbin asettaisin etusijalle. Vaikka olen suomenkielinen ja ruotsinkieleni on kovin rapistunut, tähän kaksikieliseen maahan olisi jo aika saada toinen ruotsinkielinen presidentti. Vaikka presidenttinämme on ollut Ståhlberg, Relander ja Svinhufvud, he ovat olleet suomenkielisiä, Mannerheim on presidenteistämme ainoa ruotsinkielinen.

        Myös Sinulle oikein mukavaa iltaa ja vielä monia muitakin mukavia iltoja noita presidenttitenttejä seuratessasi!

        Käsittääkseni Alexander Stubbin äidinkieli on suomi. Hänen äitinsä oli nimittäin suomenkielinen. Vain isänsä on ruotsinkielinen.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Joo, samoissa näkemyksissä näymme olevan. Kaikesta sanomastasi, ilmeisesti myös presidenttiehdokas Stubbista. Ei Haavistokaan olisi paha, päinvastoin, kun seksuaali-identiteetistäni varmana minulla ei ole homofobioita.

        Ehkä kuitenkin Stubbin asettaisin etusijalle. Vaikka olen suomenkielinen ja ruotsinkieleni on kovin rapistunut, tähän kaksikieliseen maahan olisi jo aika saada toinen ruotsinkielinen presidentti. Vaikka presidenttinämme on ollut Ståhlberg, Relander ja Svinhufvud, he ovat olleet suomenkielisiä, Mannerheim on presidenteistämme ainoa ruotsinkielinen.

        Myös Sinulle oikein mukavaa iltaa ja vielä monia muitakin mukavia iltoja noita presidenttitenttejä seuratessasi!

        Täällä on sinulle hyviä vastauksia:

        https://www.liekkipieru.fi/video/parhaimmat-pierujen-aanet---osa-1


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni Alexander Stubbin äidinkieli on suomi. Hänen äitinsä oli nimittäin suomenkielinen. Vain isänsä on ruotsinkielinen.

        Näkyypä olevan niin kuin sanot:

        ”Stubbin äidinkielet ovat suomi ja ruotsi. Lisäksi hän puhuu englantia, ranskaa, saksaa ja italiaa. Äitinsä puolelta Stubb kuuluu Satakunnan Kokemäeltä lähtöisin olevaan Setälän sukuun, jonka tunnetuin jäsen on 1800–1900-lukujen vaihteen molemmin puolin vaikuttanut kansanedustaja, ministeri ja kielentutkija E. N. Setälä”

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Alexander_Stubb

        En tuota tiennyt. Isällään näkyy edelleen – muutaman kuukauden minua vanhempana – olevan edelleen kiinnostusta enemmän suomen- kuin ruotsinkielisiin; nykyinen puolisonsa on entinen ”missi” Pirkko Mannola:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Göran_Stubb


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Näkyypä olevan niin kuin sanot:

        ”Stubbin äidinkielet ovat suomi ja ruotsi. Lisäksi hän puhuu englantia, ranskaa, saksaa ja italiaa. Äitinsä puolelta Stubb kuuluu Satakunnan Kokemäeltä lähtöisin olevaan Setälän sukuun, jonka tunnetuin jäsen on 1800–1900-lukujen vaihteen molemmin puolin vaikuttanut kansanedustaja, ministeri ja kielentutkija E. N. Setälä”

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Alexander_Stubb

        En tuota tiennyt. Isällään näkyy edelleen – muutaman kuukauden minua vanhempana – olevan edelleen kiinnostusta enemmän suomen- kuin ruotsinkielisiin; nykyinen puolisonsa on entinen ”missi” Pirkko Mannola:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Göran_Stubb

        Kyllä eniten ainakin minua kiinnostaa Rehn. Hänessä on sitä presidentiltä vaadittavaa supliikkimiestä, mutta silti jämäkkyyttä. Hänen ei ehkä kovin tarvitsi taistella paikastaan, hänen älynsä ehkä laittaa luun kurkkuun jopa paatuneimmallekin ykkösen toimittajalle.
        Katsotaan , on vasta tulossa haastatteluun. Puolisioaan vähän ihmettelin, ettei suoralta kädeltä luvannut jäädä töistään pois, koska ikää näyttää olevan jo lailliseen eläkeikään.


      • Nähtyjen osalta oma näkemykseni onnistumisista on päinvastainen. Minusta Mika Aaltolan asiantuntemus nousi hyvin tentissä esiin. Uskoni Urpilaisen mahdollisuuksiin on mennyt. Halla-ahoa kohtaan tunnen niin paljon vastenmielisyyttä, etten ehkä osaa aina arvioida hänen esiintymisiään ihan neutraalisti. Olisin toivonut, että Mika Aaltola olisi nostettu jonkun puolueen tai puolueiden ehdokkaaksi, kun hän kerran hinkusi mukaan. Minusta hän kyllä teki suuren virheen lähtiessä taistelamaan yksin tuulimyllyjä vastaan. Hän ei ole oikein osannut erottaa asiantuntijarooliaan presidenttiehdokkaan roolista. Hänen poliittinen kokemuksensa on olematonta eikä hän ilmeisesti käsittänyt, että tässä pelissä katsotaan suurennuslasin kanssa virheitä eikä ehdokas voi esitellä vain erilaisia skenaarioita vaan hänen on oltava jotakin mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä eniten ainakin minua kiinnostaa Rehn. Hänessä on sitä presidentiltä vaadittavaa supliikkimiestä, mutta silti jämäkkyyttä. Hänen ei ehkä kovin tarvitsi taistella paikastaan, hänen älynsä ehkä laittaa luun kurkkuun jopa paatuneimmallekin ykkösen toimittajalle.
        Katsotaan , on vasta tulossa haastatteluun. Puolisioaan vähän ihmettelin, ettei suoralta kädeltä luvannut jäädä töistään pois, koska ikää näyttää olevan jo lailliseen eläkeikään.

        Minuakin kiinnostaisi Rehn ja toivoisinkin, että hänen kannatuksensa lähtisi uuteen nousuun. Jossain vaiheessahan hän taisi olla vielä gallup-suosikki, mutta on sitten syystä tai toisesta pudonnut kovasti alaspäin.

        Minua Rehnissä kiehtoo hänen rauhallisuutensa ja vakautensa. Hänhän vertaakin itseään vakaaseen kallioon. Hän eroaa kaikkein eniten puolueensa arvoista muihin ehdokkaisiin verrattuna. Rehn asettuu liberaaliin keskustaan aivan samaan ketagoriaan Haaviston kanssa. Lisäksi Rehn on nyt arvostellut hallitusta siitä, että siltä puuttuu neuvotteluhalukkuutta työelämää koskevissa kysymyksissa, minkä vuoksi Suomi on ajautumassa vaikeaan tilanteeseen. Epäilemättä Rehn haluaa näillä kommenteillaa kosiskella vasemmiston ääniä. Mutta vaikea häntä on saada kahden eniten ääniä saavan joukkoon. Ehkä Kepu-tausta on hänen rasitteensa, vaikka hän arvoiltaan Kepussa vähiten kepulainen ja Väyrysen pääinhokki. Väyrynenhän käytännössä syyttää juuri Rehniä Kepun kannatuksen alamäestä.


      • kapi_ kirjoitti:

        Joo, samoissa näkemyksissä näymme olevan. Kaikesta sanomastasi, ilmeisesti myös presidenttiehdokas Stubbista. Ei Haavistokaan olisi paha, päinvastoin, kun seksuaali-identiteetistäni varmana minulla ei ole homofobioita.

        Ehkä kuitenkin Stubbin asettaisin etusijalle. Vaikka olen suomenkielinen ja ruotsinkieleni on kovin rapistunut, tähän kaksikieliseen maahan olisi jo aika saada toinen ruotsinkielinen presidentti. Vaikka presidenttinämme on ollut Ståhlberg, Relander ja Svinhufvud, he ovat olleet suomenkielisiä, Mannerheim on presidenteistämme ainoa ruotsinkielinen.

        Myös Sinulle oikein mukavaa iltaa ja vielä monia muitakin mukavia iltoja noita presidenttitenttejä seuratessasi!

        Tällaisessa maailmanajassa presidentin ulko- ja turvallisuuspoliittiset kyvyt ja johdonmukaisuus ja harkitsevuus ulko- ja turvallisuuspolitiikassa ovat ylivoimaisesti tärkeimmät presidentiltä vaadittavat asiat. Näissä kohdin en pidä Stubbia parhaana valintana. Hän on impulsiivinen ja malttamaton tähän tehtävään. Haavistoa ja Rehniä pidän ominaisuuksiiltaan parempina presidentin tehtävään.

        Haavistossa minua häiritseen hänen toimintansa Al-holin tapauksessa, missä hän sai moitteet virkamieheen kohdistaneidensä toimenpiteiden vuoksi. Se oli Haavistolla käsittämätön episodi, mikä osoitti, ettei hän tiukassa paikassa hallitse hermojaan, vaikka vaikuttaa muuten ulospäin rauhalliselta.

        Itse astetan tässä vaiheessa omaksi ykkösvalinnakseni Olli Rehnin. Hän on arvoiltaan liberaali. Hänellä on pitkä kokemus politiikasta, ministerikokemusta ja kokemusta Suomen pankin johtamisesta, minkä lisäksi hän n ollut EU-komissaari. Paketti on muihin verrattuna selvästi monipuolisin. Ennen muuta pidän häntä ehdokkaista harkitsevimpana ja rauhallisimpana, joka osaa kuunnella myös asiantuntijoita ja muiden näkemyksiä eikä menetä helposti hermojaan toisin kuin ehkä juuri Stubb ja Haavisto. Rehnin moraalista kertoo paljon se, että hän asettui tukemaan Alpo Rusia tämän oikeusprosessissa tajuttuaan, että Rusi on joutunut ajojahdin kohteeksi ja on syytön mihinkään vakoiluun. Kyllä Rehnilläkin omat mokansa on, joista pahimpana pidän Fennovoima-hankkeen edistämistä sillä tavalla kuin sitä Sipilän hallituksessa tehtiin.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi Rehn ja toivoisinkin, että hänen kannatuksensa lähtisi uuteen nousuun. Jossain vaiheessahan hän taisi olla vielä gallup-suosikki, mutta on sitten syystä tai toisesta pudonnut kovasti alaspäin.

        Minua Rehnissä kiehtoo hänen rauhallisuutensa ja vakautensa. Hänhän vertaakin itseään vakaaseen kallioon. Hän eroaa kaikkein eniten puolueensa arvoista muihin ehdokkaisiin verrattuna. Rehn asettuu liberaaliin keskustaan aivan samaan ketagoriaan Haaviston kanssa. Lisäksi Rehn on nyt arvostellut hallitusta siitä, että siltä puuttuu neuvotteluhalukkuutta työelämää koskevissa kysymyksissa, minkä vuoksi Suomi on ajautumassa vaikeaan tilanteeseen. Epäilemättä Rehn haluaa näillä kommenteillaa kosiskella vasemmiston ääniä. Mutta vaikea häntä on saada kahden eniten ääniä saavan joukkoon. Ehkä Kepu-tausta on hänen rasitteensa, vaikka hän arvoiltaan Kepussa vähiten kepulainen ja Väyrysen pääinhokki. Väyrynenhän käytännössä syyttää juuri Rehniä Kepun kannatuksen alamäestä.

        Rehnin rasite on se, että hän on ollut jo vuosia käytännössä mediajulkisuuden ulkopuolella. Suomen Pankin pääjohtajakaan ei nykyään pääse juuri esille, sillä televisiokanavat kysyvät talousasioiden kommentteja enimmäkseen muiden rahalaitosten ja rahoitusyhtiöiden edustajilta. Vuosittainen tunnin haastattelu jossain Ykkösaamussa ei näkyvyyteen riitä. Rehn ei ole lähtenyt myöskään viihdeleikkeihin, jos häntä niihin on pyydettykään.

        Rehn on ehdokkaista kyllä olemukseltaankin kaikkein "presidentillisin". Muistuttaa eniten Niinistöä, joten nostetta luulisi siinäkin mielessä olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rehnin rasite on se, että hän on ollut jo vuosia käytännössä mediajulkisuuden ulkopuolella. Suomen Pankin pääjohtajakaan ei nykyään pääse juuri esille, sillä televisiokanavat kysyvät talousasioiden kommentteja enimmäkseen muiden rahalaitosten ja rahoitusyhtiöiden edustajilta. Vuosittainen tunnin haastattelu jossain Ykkösaamussa ei näkyvyyteen riitä. Rehn ei ole lähtenyt myöskään viihdeleikkeihin, jos häntä niihin on pyydettykään.

        Rehn on ehdokkaista kyllä olemukseltaankin kaikkein "presidentillisin". Muistuttaa eniten Niinistöä, joten nostetta luulisi siinäkin mielessä olevan.

        Ehkä huonoin kriteeri valinnalle voi olla, että "on olemukseltaan eniten "presidentillisin". Siinä voi mennä metsään pahemman kerran. Rehn ei halua olla esille ja välttelee julkisuutta ja ulosanti on säälittävän kehno ja siksi Rehnin tavoitteet tai edes ajatukset ei aukene oikein kenellekkään. Puhumattomuus ei aina kerro viisaudesta. Mutta varmasti pohjoisessa kepualueilla Rehnin tumma puku ja hidas käytös tekee vaikutuksen. Rehn yritti ajaa Turkkia EUn kaikilla mahdollisilla tavoilla ja se kertoo jotakin Rehnin ulkopoliittisesta osaamisesta.
        Mutta nähtäväksi jää ja ei Rehn välttämättä huonokaan presidenttinä olisi, jos vielä oppisi tekemään päätöksiä.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Nähtyjen osalta oma näkemykseni onnistumisista on päinvastainen. Minusta Mika Aaltolan asiantuntemus nousi hyvin tentissä esiin. Uskoni Urpilaisen mahdollisuuksiin on mennyt. Halla-ahoa kohtaan tunnen niin paljon vastenmielisyyttä, etten ehkä osaa aina arvioida hänen esiintymisiään ihan neutraalisti. Olisin toivonut, että Mika Aaltola olisi nostettu jonkun puolueen tai puolueiden ehdokkaaksi, kun hän kerran hinkusi mukaan. Minusta hän kyllä teki suuren virheen lähtiessä taistelamaan yksin tuulimyllyjä vastaan. Hän ei ole oikein osannut erottaa asiantuntijarooliaan presidenttiehdokkaan roolista. Hänen poliittinen kokemuksensa on olematonta eikä hän ilmeisesti käsittänyt, että tässä pelissä katsotaan suurennuslasin kanssa virheitä eikä ehdokas voi esitellä vain erilaisia skenaarioita vaan hänen on oltava jotakin mieltä.

        Urpilainen mokasi raskaasti kun asemoitui vasemmiston ehdokkaaksi. Kuten Haaviston tilanne osoittaa, keskellä ja jopa oikealla olisi tilaa vain hieman punaväriä tunnustavalle ehdokkaalle. Urpilainen sen sijaan lähti kosiskelemaan jopa ay-väen ääniä, ja se on Suomessa vaaleissa kuin vaaleissa tuhon tie. Toki sillä saa sen pienen vasemmistoänkyräjoukon äänet, mutta samalla karkottaa suuren määrän fiksuja ihmisiä.

        Kisa on kallistumassa kolmen koitokseksi. Halla-ahon menestys vielä yllättää. Maakunnissa muhii jytky, siellä ei Rehnin sanoma tavoita porukkaa, ja punavihreisiin päin ei edes kusta. Haaviston onnistunut taktiikka, irtiotto punavihreästä typerystöstä pitää hänet hyvin todennäköisesti mukana toisella kierroksella. Stubbin suosio ei romahda niin, etteikö hän olisi varma toisen kierroksen ehdokas. Tässä se kolmen kopla joka kisaa vakavimmin presidentin työstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urpilainen mokasi raskaasti kun asemoitui vasemmiston ehdokkaaksi. Kuten Haaviston tilanne osoittaa, keskellä ja jopa oikealla olisi tilaa vain hieman punaväriä tunnustavalle ehdokkaalle. Urpilainen sen sijaan lähti kosiskelemaan jopa ay-väen ääniä, ja se on Suomessa vaaleissa kuin vaaleissa tuhon tie. Toki sillä saa sen pienen vasemmistoänkyräjoukon äänet, mutta samalla karkottaa suuren määrän fiksuja ihmisiä.

        Kisa on kallistumassa kolmen koitokseksi. Halla-ahon menestys vielä yllättää. Maakunnissa muhii jytky, siellä ei Rehnin sanoma tavoita porukkaa, ja punavihreisiin päin ei edes kusta. Haaviston onnistunut taktiikka, irtiotto punavihreästä typerystöstä pitää hänet hyvin todennäköisesti mukana toisella kierroksella. Stubbin suosio ei romahda niin, etteikö hän olisi varma toisen kierroksen ehdokas. Tässä se kolmen kopla joka kisaa vakavimmin presidentin työstä.

        Tietämättään Urpilainen tekee palvelusta Suomelle, jakaa vasemmistolaisen äänet pahemman kerran ja rokottaa myös Pekka Haavistolta maailmanparantajien ääniä. Urpilainen teki hyvän työn.


    • Anonyymi

      Väyrysen pahin painajainen on se, että Olli Rehnistä tulisi presidentti. Se olisi täydelinen nöyryytys Väyrysen mielestä, koska vihdoin keskustalainen presidentti ja se ei olisi Väyrynen. Ihan riittävä syy ja ääni Olli Rehnille.

      • Anonyymi

        Tuo on muuten totta! Asia on juuri noin. Rehn saa uusia kannattajia Väyrysen kustannuksella.


    • Olen ollut pari viikkoa varsin heikossa kunnossa. Eilen koin kuntoni parantuneen niin, että mielenkiintoni presidentinvaaleja kohtaan sai minut laittamaan kolme viestiä tälle avaukselleni. Illasta sitten ”uuvahdin” niin, että en jaksanut katsoa Pekka Haaviston tenttiä vaan laitoin sen talletukseen ja katsoin nyt äsken.

      Hyvinhän Pekka pärjäsi. Ei siinä ihmeellistä, sillä onhan hänellä pitkä kokemus politiikassa. Papereista – oikeastaan pahvilapuista – hän kyllä luki sen kolmen minuutin avauspuheensa, joka oli kyllä hyvä. Varsinaisessa tentissä Haavistoa ei ehkä pidetty niin tiukallakaan kuin pidettiin Urpilaista, Halla-ahoa ja Aaltolaakin.

      Tentittävinä on vielä viisi ehdokasta, Andersson, Essayah, Harkimo, Rehn ja Stubb – tässä järjestyksessä. Jos tässäkin kunnossa pysyn, varmaan ainakin noiden kolmen viimeisen tentit katson. Ehkäpä sitten esitän tenttien kokonaisnäkymän uudella avauksellani – ja saatanpa jo omaankin äänestysratkaisuun päätymisestäni jotain vihjaista.

      Nyt ei enempää muuta kuin vain kiitokset eilisten käyntieni jälkeen tälle avaukselleni tulleista viesteistä, jotka kaikki ovat asiallisia; mielipidepankkihan erinomaisilla viesteillään on ollut asiallisen keskustelun käynnistäjä. Valitettavasti en jaksa nyt enempää niitä kommentoida. Luulenpa, että minulle eio tule aihetta tulla tänne ennen kuin edellä mainitsemassani tilanteessa.

      • Anonyymi

        Tulee mielenkiintoiset vaalit ja Niinistön aikaan hänen valinta oli selviö, mutta nyt monella ehdokkaalla on mahdollisuus tulla valituksi ja yksikään niistä ei ole huono vaihtoehto.
        Mukavaa vaalien seurantaan Kapi!


    • Anonyymi

      Pääero on että Stubb on herrasväen lapsi joka yritti golfpelaajaksi Daytona Beachilla epäonnistui ja asui papan rahoilla Englannissa jossa väitteli sekundaopistossa

      Halla- aho on työväenluokasta heikoista lähtökohdista

      Ukraina Putinin pakkomielle
      Dosentin haastattelu
      Halla-aho
      https://www.permanto.fi/embed/video/229401409/274831301

    • Anonyymi

      Ovatko palstan tavikset äänestämässä lässyttävää herrasväen hälläväliä -poikaa
      presidentiksi joka puhuu oleellisesti sitä sun tätä mitä mieleen juolahtaa
      vaikka ei ole saanut mitään aikaan ja elänyt aina papan tai poliittisten nimitysten broilerirahoilla

      Se on tietty kauhea asia, että Orpo pelätessään Haavistoa pani tuollaisen ehdokkaaksi

      eli todella surkea tilanne kun iso puolue ei saanut asiallista presehdokasta
      jotain koiviston tai rehniin tai ... kombinaatiota esille

      https://www.suomenuutiset.fi/rostila-onko-stubb-ottanut-etaisyytta-aiempiin-maahanmuuttokantoihinsa/

    • Anonyymi

      Kiitos Moktar Gubta aloituksesta

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe