306 vinkuvan lämppäripuh.korjaus

Sarkkari

Tein juuri Pösölleni: 306 XN 1,6 Familywagon -98 huoltotoimenpiteen, jolla saa vinkuvan lämmityslaitteen puhaltimen hiljaiseksi: ILMAISEKSI!

Eli näissä 306:sen lämppäripuhaltimissahan on sellainen tyyppivika, että ne alkaa vikistä ikävästi. Uuden puhaltimen vaihto ei ole järkevä ratkaisu, koska maksaa ja lisäksi on sekin vain lyhytaikainen parannus.

Ohessa ohjeet lyhykäisyydessään. Ensikertalaiselta vei aikaa noin 30minuuttia. Työkaluja tarvittiin ristipäämeisseli, tähtipäämeisseli ja itse puhaltelin hiukan pölyjä paineilmapistoolilla. Öljynä käytin motarini ketjuöljyä aerosolina.

1. poista apukuskin jalkatilassa, hanskalokeron allaoleva suojahuopa. Se on kiinni yhdellä muovinastalla vasemmasta yläreunastaan. Irroita se varovasti leveällä talttameisselillä. Huopa lähtee varovasti irroittelemalla ja sitten oikealle päin vetämällä se pois pidikkeestään. (ohut tankomainen pidike)

2. levittele vähän johtoja, jos puhaltimen kotelon alla niitä on. Irroita lämmityslaitteen puhaltimen johto. Lähtee kun varovasti raottaa pidikettään ja vetää samalla poispäin. Varo katkomasta johdon pikkeitä. Itse katkaisin toisen niistä. Pysynee silti edelleen paikallaan.

3. Irroita kolme tähtipääruuvia. Kaksi niistä kannattelee metallista "siltaa" jossa on kiinni johtoliittimiä. ja kolmas pitää suojahuovan tappia.

4. Vedä puhallin varovasti johtoja levitellen seuoraan alaspäin. Mahtuu hyvin tulemaan. Varo vahingoittamasta puhaltimen siipiä.

5. irroita puhaltimen akselin päästä sokka (valkean siipipyörän päästä) esim. kahdella meisselillä. Irroita siipipyörä.

6. Irroita puhaltimen rungossa oleva ristipääruuvi. Vedä puhlallinmoottori mustasta muovirungostaan ulos. Ellei lähde vetämällä auta varovasti esim. talttameisselillä vhän alkuun kampeamalla.

7. puhaltele paineilmalla pölyjä pois osista.

8. laita öljyä varovasti akselin molemmissa päissä oleviin laakerointeihin. (en tiedä onko siellä edes laakereita, vai vain luisti) Nämä ainakin minun puhaltimessani aiheuttivat vinkunaa.

9. kasaa kaikki käänteisessä järjestyksessä.

Ja kas puolessa tunnissa sait lisää ajomukavuutta!

Kannattaa tehdä itse. Helppoa ja ilmaista!

4

2413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fremon

      [306 vinkuvan lämppäripuh.korjaus
      Kirjoittanut: Sarkkari   4.6.2005  klo 16.14           

      Tein juuri Pösölleni: 306 XN 1,6 Familywagon -98 huoltotoimenpiteen, jolla saa vinkuvan lämmityslaitteen puhaltimen hiljaiseksi ...
      ...snip...
      ... vikistä ikävästi. Uuden puhaltimen vaihto ei ole järkevä ratkaisu, koska maksaa ja lisäksi on sekin vain lyhytaikainen parannus.]

      Selväselvä - minullakin vikisee - eli hommiin.

      [Ohessa ohjeet lyhykäisyydessään. Ensikertalaiselta vei aikaa noin 30minuuttia. Työkaluja tarvittiin ristipäämeisseli, tähtipäämeisseli ja itse puhaltelin hiukan pölyjä paineilmapistoolilla. Öljynä käytin motarini ketjuöljyä aerosolina.]

      Ensikertalaiselta aikaa meni noin 1 tunti 30 minuuttia - työkaluina tarvittiin ristipäämeisseli. tähtipäämeisseli, pihdit, vasara, tasapäämeisseli, räikkäväännin, kuusiokolomeisselisarja, erilaisia voiteluaineita ja olutta. Tupakkaakin alkoi tehdä mieli.

      [1. poista apukuskin jalkatilassa, hanskalokeron allaoleva suojahuopa. Se on kiinni yhdellä muovinastalla vasemmasta yläreunastaan. Irroita se varovasti leveällä talttameisselillä. Huopa lähtee varovasti irroittelemalla ja sitten oikealle päin vetämällä se pois pidikkeestään. (ohut tankomainen pidike)]

      Irroita nasta käyttäen pihtejä, valtavaa tasapäämeisseliä ja kohtuutonta väkivaltaa. Haava peukaloon. Suojahuopa lähtee repimällä, kun pidikettä ei löydy mistään. Tai; löytyy se - kunhan huopa on irti...

      [2. levittele vähän johtoja, jos puhaltimen kotelon alla niitä on. Irroita lämmityslaitteen puhaltimen johto. Lähtee kun varovasti raottaa pidikettään ja vetää samalla poispäin. Varo katkomasta johdon pikkeitä. Itse katkaisin toisen niistä. Pysynee silti edelleen paikallaan.]

      Johtoja on. Aivan perkeleesti. Tappele 15 minuuttia irroitettaessa kahta moninapaliitintä rikkomatta ja revi sen jälkeen tuulettimen pistoke irti välittämättä kiinnikkeistä. Ne eivät särkyneet. Tuli hiki ja piti ottaa olutta

      [3. Irroita kolme tähtipääruuvia. Kaksi niistä kannattelee metallista "siltaa" jossa on kiinni johtoliittimiä. ja kolmas pitää suojahuovan tappia.]

      Irroita kolme tähtipääruuvia, kunhan löydät sopivankokoisen etsittyäsi sitä kotoasi vartin verran. "Silta" on naimisissa johtohässäkän kanssa - parempi irroittaa: Toinen haava sormeen. Mikä hiton tappi?

      [4. Vedä puhallin varovasti johtoja levitellen seuoraan alaspäin. Mahtuu hyvin tulemaan. Varo vahingoittamasta puhaltimen siipiä.]

      Vedä puhallinta suoraan alaspäin, ja totea, että hansikaslokeron kannatinlevy on tiellä ja se on metallia. Siinä on turha uloke, joka estää irroittamisen. Irroita hansikaslokero. Paska homma. Totea, että kannatinrauta on osa autoa ja irroita pultti toisesta päästä, jotta kannatinrautaa voi vääntää väkisin niin paljon, että tuuletin mahtuu putoamaan alas. Tässä enää siivet ketään kiinnosta. Piti ottaa olutta.

      [5. irroita puhaltimen akselin päästä sokka (valkean siipipyörän päästä) esim. kahdella meisselillä. Irroita siipipyörä.]

      Irroita sokka vääntämällä meisselillä. Se sanoo 'ping' ja lentää kolmen metrin päähän sattumanvaraiseen suuntaan. Etsi sokka.

      Siipipyörä ei irtoa, koska se tykkää olla samaa ainetta akselin kanssa. Tue siipipyörä polviesi väliin ja hakkaa akselin päätä meisselillä ja vasaralla 10 minuuttia, kunnes siipipyörä suostuu irtoamaan akselista särkymättä.

      [6. Irroita puhaltimen rungossa oleva ristipääruuvi. Vedä puhlallinmoottori mustasta muovirungostaan ulos. Ellei lähde vetämällä auta varovasti esim. talttameisselillä vhän alkuun kampeamalla.]

      Irroita puhaltimen rungossa oleva ristipääruuvi. Totea, että puhaltimen moottori ei irtoa millään mustasta muovirungosta. Etsi sopivankokoinen tappi, joka sopii täsmälleen ruuvinreikään ja hakkaa 10 minuuttia varovasti vasaralla ja tapilla moottorinrunkoa irti mustasta muovirungosta. Ota välillä olutta pitäessäsi taukoa. Taas tekee mieli tupakkaa. Lähti se paska viimein irti...

      [7. puhaltele paineilmalla pölyjä pois osista.]

      Paineilmaa tulee tässä vaiheessa korvista. Helppoa.

      [8. laita öljyä varovasti akselin molemmissa päissä oleviin laakerointeihin. (en tiedä onko siellä edes laakereita, vai vain luisti) Nämä ainakin minun puhaltimessani aiheuttivat vinkunaa.]

      Puhdista laakerit kaikesta vanhasta paskasta rasvaliuottimella, lisää laakerin napaan grafiittijauhetta ja purista se laakerin sisään erikoisliuottimella, pyörittele, ota hieman olutta, lisää ompelukoneöljyä laakeripesään, pyörittele lisää ja lisää lopuksi laakerirasvaa. Tässä vaiheessa voi taas ottaa olutta.

      [9. kasaa kaikki käänteisessä järjestyksessä.]

      Eli väännä hansikaslokeron tukirautaa kaksin käsin jälleen kerran, junttaa flekti paikalleen, kiinnitä liittimet ja totea, että sisäänkierrettäessä yksi tähtipääruuveista katkesi. Kiroile, ja totea että taas pitäisi ottaa olutta ja tupakkaakin tekee mieli. Varmaan se pysyy hyvin paikallaan kahdellakin ruuvilla...

      [Ja kas puolessa tunnissa sait lisää ajomukavuutta!]

      Ja kas; Puolessatoista tunnissa totesin, että niinikään ranskalaisissa kuin japanilaisissakin käytetyissä autoissa osat ovat hakkaamalla kiinni toisissaan. Hohhoijaa...

      [Kannattaa tehdä itse. Helppoa ja ilmaista!]

      Kannattaa tehdä itse - hankalaa, mutta toteaa jälkeenpäin ansainneensa vielä yhden oluen.

      Ohje oli hyvä, sisälsi kaiken olennaisen jne, mutta valitettavasti todellisuus peri tälläkin kertaa voiton. Tosin; Nyt ei flekti enää vikise.

      /F

    • jope1

      mulla sammahär..lopulta onnistu..ei vikise puhallin,,mut vikinä muuttui pelkääjän paikalle..se vikisee muutenki..

    • pöxö3

      Joo, puoli yötä meni korjatessa. Ja tosi on, enää ei vikise eikä puhalla, eli ei kyllä pelaa puhalin ollenkaan. Täytyy ottaa illalla uudelleen.

      • leppäköysi

        Jos siinä on pronssihelmi laakerina, niin laita varovaisesti silikonimassasta (punaista tiivisteliimaa) pieni pisara helmen ja rungon väliin. Tämä vaimentaa helmen värähtelyä ja vikinää ei kuulu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7598
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      116
      2139
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1414
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1341
    Aihe