Ennen vuotta 2005 eläkkeen suuruuteen vaikutti viimeisten työvuosien tulot, nykyään koko työhistoria otetaan eläkkeen perustaksi.
Onneksi! Sillä itse sain 61-vuotiaana lopputilin hyväpalkkaisesta työstä ja nyt sitten olen matalapalkka-alalla, ihme että edes enää työllistyin.
Vielä siis 4 vuotta eläkkeeseen, ja jos vanha systeemi olisi ollut voimassa niin olisin hävinnyt huomattavasti eläkkeessä.
Tällä kirjoituksella halusin vain kehua nykyistä systeemiä.
Eläkkeen kertyminen
3
318
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo eläkkeen määräytyminen työsuhteiden perusteella on muuttunut useinkin. Ensin se määräytyi jokaisen työsuhteen kahden viimeisen työvuoden ansioiden perusteella , jossain vaiheessa se muuttui siten, että viimeisten neljän vuoden kahden ansiosuuruudeltaan keskimmäisen vuoden perusteella, joskus muistaakseni viimeisen kymmenen vuoden 7 parhaan vuoden perusteella. Ehkä oli vielä muitakin muutoksia…
Nuo mahdollistivat tietysti ainakin teoriassa taktikoinnin eli katkaisi työsuhteen aina sopivasti siten, että eläkkeen kertymisvuosiksi tuli kaikkein kovatuloisimmat vuodet.
Nuo pykälät koskivat siis kutakin työsuhdetta erikseen ja aina työsuhteen päättyessä laskettiin nk vapaakirja eli kertynyt työeläke ko päättyneen suhteen osalta.
Sitten aikanaan ansaittu eläke saatiin laskemalla nuo vapaakirjaeläkkeet yhteen.
Nykyisin kertymien laskenta on yksinkertaista eli lasketaan vuosittain ko vuoden ansioista sovitun prosentin mukaisesti kertynyt eläke ja kokonaiseläke on sitten nuo vuosittaisten kertymien summa.- Anonyymi
Muuten LEL-eläkekertymä on aina laskettu koko työssäoloajalta. Eli pätkätyösuhteisille tietyillä aloilla, esim rakennusalalla…
- Anonyymi
😍😋😍😋😍😋😍😋😍
🍑 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529