Ylioppilastutkinnosta

Amikset

Tervetuloa vaan ensi keväänä kirjoittelemaan. Syksyn kirjoituksiin ette taida enää keretä ilmoittautua.
Loppuu se valitus; olen kuullut juttua, että jotkut amikset ovat pyrkineet yliopistoon ja kuulema aika lyhyeksi on jäänyt opiskelut lol. Niin ja vielä semmoista, että yliopistoissa opiskelevia palkataan hmmmm, aika paljon isommalla liksalla kuin amiksen päättäviä ;) Tämä siis niille, jotka valittaa, että lukiosta ei pääse töihin, niinkuin ei pelkästä lukiosta pääsekkään. Ennemmin 2000€ jo opiskeluaikana kun 1300€ opiskelujen jälkeen, ai niin; yliopiston jälkeen tietty 3400€, miltäs kuulostaa amikset? Masentaako?

6

800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh heh

      Unohdit mainita kuinka paljon on opiskelujen päättyessä opintovelkaa/lainaa, että revi siitä.

    • AKAVAlainen

      On laskettu, että peruskoulusta duunariksi lähtevä tienaa eläkeikään ehtiessään reippaasti enemmän kuin korkeastikoulutettu koulunsa käytyään. Ei kerkiä saamaan palkkapussissa kiinni. Itse olen korkeakoulututkinnon suorittanut, mutta menin lukemaan olosuhteiden pakosta laman alla kun duunit loppui. Mutta en ole valkolakkipelle kuitenkaan joten mitä vittua silläkin lokinpaskalla loppujen lopuksi tekikään?

    • amiksen käynyt

      Eiköhän voi myös sanoa että monelle lukiolaiselle on opiskelut jäänet lyhyiksi.
      Palkka ei ole elämässä tärkeintä, mutta voin todeta että koulutustaso ei ole tae palkkatasosta vaikka niin ilmeisesti luulet.
      Omakohtainen kokemukseni palkasta on että amispohja ja siihen vanha tekninen koulu päälle on taannut paremmat tulot kuin veljelläni jolla on kaksi ylempää korkeakoulututkintoa ja uraputki hyvällä mallilla (sääliksi käy!)
      Minua ei masentaisi vaikka hän tienaisi enemmän kuin minä, hän sen ansaitsisikin koska minun ei tarvitse stressata työasioista.
      Mutta toivottavasti me kaikki tehdään työtä josta pidämme, jostakinhan ne verorahat on yhteiseen pottiin kerättävä.
      Ja lopuksi, onko koulu ollut kuinka sivistävä kokemus sinulle jos tuollaisia kirjoittelet =D

    • aikuinen

      Lukekaa nyt hyvät ihmiset näitä viestiänne jos vaikka huomaisitte kuinka naurettavalta kinastelulta se kuulostaa. Jokaisesta kirjotuksesta huomaa, että se tärkein koulu on käymättä eli elämänkoulu. Puhutaan asioista niin kaikkitietävästi, vaikka kokemuksia ei liene vie nimeksikään. Ja toinen asia mikä näitä lukiessa vahvistaa edelleen käsitystäni siitä on se että koulusivistys ei aina takaa arkisivistystä eli mm. käytöstapoja!

    • vastata

      Itse olen valmistunut ammattikoulusta 2004 keväällä ja tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa. Sulla taitaa olla aika lyhyt kantamoinen jos et voi tajuta sitä, että tässä yhteiskunnassa tarvitaan myös niitä duunareita, jotka tekevät sähkötyöt, putkityöt, lvi-työt, tekee einekset, rakentaa taloja, ajaa busseja, korjaa autoja, vaihtaa renkaita, hoitaa lapsia, hoitaa vanhuksia, hoitaa sairaita, opettaa koulussa, siivoaa, tekee ruokaa.. tulee pitkä lista, joka jatkuu monella duunari-ammatilla.. Suomi ei muuten pyöri, jos ei ole ammattiaan osaavia henkilöitä, jotka maksavat yhtälailla veroa kuin sinä. Eipä taida rahalla olla väliä siinä vaiheessa mitä haluaa tehdä oikeasti. Minua ei masenna se, että tienaisin vähemmän kuin joku akateeminen, joka ei ole onnellinen ja elää kulissielämää. Tärkeintä on se, että on onnelinen, terve ja löytyy pieni ilon pirskahduksia tähän harmaaseen elämään.

      By the way: Ne amikset, jotka hakevat yliopistoon, eivät kauhean moneen yliopistoon pääse.

      Ja amiksilla on paremmat mahdollisuudet päästä ammattikorkeakouluun kuin lukiolaisten, koska niillä on jo ammatillista osaamista(faktaa). Mutta nekin on niitä on niitä amiksia joilla on vähän korkeammat päämäärät.

      Jos duunareita ei olisi niin kuka rakentaisi talosi, kun et sitä itse osaa tai vaihtaisi talvella talvitassut alle?

      Ajattelisit vähän ensin mitä kirjoitat.

      Minä nostan kaikille niille, jotka pitävät Suomea pystyssä, tekemällä duunarin työtä.

      • vastata

        siis nostan hattua...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe