40. kympin kriisi iski tänään...

elämä ohi

Olin tänään ylioppilasjuhlissa ja olin niin itsevarma ja iloinen kun sinne menin...ja sitten se iski....kateellisuus ja masennus!
-nuoret ja nätit tytöt, koko elämä edessä ja ei vielä huolta huomisesta...ja siellä minä istuin sohvalla hiljaa ja katselin kateellisena kun nuoret nauroi ja suunnittelivat iltaansa. Tunsin itseni ikälopuksi ja masennusa senkuin kasvoi, koska en ole edes itse ylioppilas...nyt oon kotona yksin ja juon viiniä ja sellainen fiilis kun ois ihan epäonnistunut koska ei ole itse saanut mitään elämässä aikaiseksi. Ei lapsia, ei naimisissa.....
ei ois pitänyt mennä juhliin :-(
ja kaiken lisäksi huomenna on krapula tiedossa!

19

2216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ierikka

Näin viisikymppisenä katsoo kateellisena kuinka nuoria ovatkaan nelikymppiset ja kaksikymppiset ovat vielä lapsia. Siis katso luottavaisin mielin tulevaisuutteen ja odota innolla mitä se voikaan tuoda tullessaan.

• tuffe

sun käydä vielä tänään lähimmäisessä vanhustentalossa, ehkä tulee vähän nuorempi olo ;)

Henkilökohtaisesti mulla on mielummin ne kriisit takanapäin kuin edessäpäin :)

Äläkä sano ettet ole saanut mitään aikaiseksi elämässä, moni ihminen on vaikuttanut minun elämänkatsomukseeni, vaikkei ne perheeseni kuulunutkaan. Ei se jälkien jättäminen välttämättä tarvi olla mitään ruumillista.

• sulle

Nelikymppiset naiset ovat mahtavia ! Pää pystyyn ja heti.
      Tää on miehinen mielipide.

• bag_gie

asiaa pohtii pelkästään vuosien puolesta niin nelikymppinen nainenhan on vasta noin elämänsä puolivälissä =DD

Kyllähän tu tuntus monella olevan sellanen virstanpylväs jolloin katellaan taakse päin, mitä on tullu tehtyä ja eteenpäin, mitä vielä pitäs tehdä. Ainakin miun tuttavapiirissä:)

Ei nuorille kannata olla kateellinen. Heillä on elämästä myös ne kolhut ja kriisit edessä eikä vielä kokemusta.

Eikä elämässä mitään ihmeitä tarvitse saada aikaan, mie en ainakaan ole saanut.

"Eläminen tapahtuu tekemällä pieniä liikkeitä.", niin kuin siinä ylen ekassa kausivideossa sanotaan =D

http://www.yle.fi/tv1/kausivideo.php?date=20050522

• 25 vuotta

aika kulunut nopeaan. Ainut lohtu se, että niin se kuluu kaikilla, sekunnilleen. Ihmeitä ei ole tullut saavutettua; tosin, pitkäaikaisessa avoliitossa asustelen. Ei lapsia. Siinä sitten ollaan "epäonnistuttu".
      90-luvun lama ja työttömyys koettu. Sieltä noustu.
      Nyt töissä. Terveys vielä OK.
      Mutta, aika tosiaan kulunut nopsaan. Tänään olisi ollut kahden serkun lapsien YO-juhlat. Toinen serkuista samanikäinen kuin minä ( 44v ). Omat lapset jäi saamatta.

• mulla vaan aina särähtää korvaan, jos noin 40 ja risat ihminen sanoo jotain tuon tapaista, esim. että "terveys VIELÄ ok".
        Terveys voi pettää minkä ikäisellä tahansa. Ja nelikymppisellä kunto/terveys voi olla ihan hyvä vielä reilut 30 v, ainakin ;)

• jpntar
        Sanin kirjoitti:

mulla vaan aina särähtää korvaan, jos noin 40 ja risat ihminen sanoo jotain tuon tapaista, esim. että "terveys VIELÄ ok".
        Terveys voi pettää minkä ikäisellä tahansa. Ja nelikymppisellä kunto/terveys voi olla ihan hyvä vielä reilut 30 v, ainakin ;)

voi pitää huolta, ei se katso tosiaan ikää! Saattaa olla, että vanhempana sitä ei tule lähdettyä enää samalla tapaa liikkeelle kuin ennen..jämähdetään ja jumitutaan sinne kotiin..?? Eikä pidetä huolta itsestä:) Siinähän se vaara sitten tuleekin, että miestä alkavatkin kiinnostaa nämä nuoremmat..eikö se mene näin..

• 25 vuotta
        Sanin kirjoitti:

mulla vaan aina särähtää korvaan, jos noin 40 ja risat ihminen sanoo jotain tuon tapaista, esim. että "terveys VIELÄ ok".

terveys vielä OK. Pidän itsestäni huolta, mutta työ kroonisesti erittäin stressaavaa...
        Niin, helppoa sanoa; "vaihda duunia". Ei niin helppoa enää tässä iässä...
        IT-ala kyseessä, tarvinneeko enempää kertoakaan...

• Sani
        25 vuotta kirjoitti:

terveys vielä OK. Pidän itsestäni huolta, mutta työ kroonisesti erittäin stressaavaa...
        Niin, helppoa sanoa; "vaihda duunia". Ei niin helppoa enää tässä iässä...
        IT-ala kyseessä, tarvinneeko enempää kertoakaan...

varmasti siinä, ettei työn vaihtaminen noin vain helppoa.
        Se olisi sitten jokin täydellinen elämämuutos, jolla ei varmaan edes elä.
        Kirjailija, luomuviljelijä.. ja pöh, mun 'mielikuvitusta'.
        IT-alalla stressaavaa.. aika ikävää, kun joskus kuulee, että noin kolmekymppisetkin ovat suunnilleen 'palaneet loppuun' :(

• Nelikymppinen nainen
        jpntar kirjoitti:

voi pitää huolta, ei se katso tosiaan ikää! Saattaa olla, että vanhempana sitä ei tule lähdettyä enää samalla tapaa liikkeelle kuin ennen..jämähdetään ja jumitutaan sinne kotiin..?? Eikä pidetä huolta itsestä:) Siinähän se vaara sitten tuleekin, että miestä alkavatkin kiinnostaa nämä nuoremmat..eikö se mene näin..

ihan noinkaan ole. Olen liikkunut tosi paljon kaikella tapaa, ja huomattavasti enemmän kuin moni muu nuorempi ja on silti selkä pettänyt sekä ylhäältä että alhaalta. Siltikään en ole ylipainoinen ja liikun ja lenkkeilen aina kun voin. Eipä se liikunta ja punttisalitausta auta tippaakaan, kun selkä pettää niin se pettää. Teki mitä tahansa. Eipä ole varoja mennä kiropraktikolle tai fysikaaliseen tällä hetkellä, mutta kai sitä sitten pääsee sairaalan ensiavun kautta johonkin vastenmieliseen selkäleikkaukseen ellei enää kävelemään pääse. Tosin sekin on jo tullut koettua, että jalat pettää alta. Liikkui tai ei.

• ..eikä saa ajatella, ettei ole saanut mitään aikaiseksi! Ajattele, Suomessakin on ihmisiä, jotka eivät pysty pitämään huolta edes itsestään!

Lapset on varmasti heille, joilla niitä on, kaikkein tärkeintä. Ei mullakaan ole lapsia, tykkään silti aina leikkiä ja hassutella heidän kanssaan, kun siihen on tilaisuus.
      Toisaalta, sellaista, mitä ei koskaan ole ollut, ei välttämättä osaa kaivatakaan.

Olin myös lakkiasjuhlissa, mutta tunnelmani sieltä on ihan neutraali.. enempi iloinen kuitenkin.
      Ja sinä, jos mahdollista, älä siellä kotona yksin
      juo viiniä. 'Ykköset' päälle, meikkiä kasvoihin, ja baanalle ;) Sehän nuorentaa tietyssä valaistuksessa lähes sen parikymmentä vuotta ;)
      On sitten ainakin mukavampi potea sitä krapulaa huomenna :))

• minä

muistan kun minä olin 40vee ja minusta tuntui että olen vanha ,mutta hups! se kesti vain sen yhden päivän ja elän taas omaa nuoruuttani mikä jäi kun lapset olivat pieniä,ja sitten tuli 45vee kriisi se kyllä kesti jo 2kk mutta sinä päivänä kun sen täytin niin se kriisi oli ohi ja taas elän keski-iän kaunista aikaa tee sinä samoin;)

• mirham

kuulemma kasvua tapahdu ilman näitä kriisejä.. itse olen sitä mieltä että kriisit ovat helpottuneet sen jälkeen kun 30 tuli täyteen...

• ErOks

Hei sinä nelikymppinen. olisi ihan kiva kuulla onko tänään krapula ja paha mieli vai laitoitko meikit päälle ja lähdit pilettämään no siitäkin monasti seuraa krapula, mutta jää hyvä mieli ettei jäänyt kotia murjottamaan.

• elämä ohi

Hei kaikille ja kiitti piristämisestä :-)

Joo, eilen oli kyllä surkea fiilis,mutta kyllä se sitten illan mittaan parani ja elämä voittaa.
      Onneksi ei ole krapulaa,vaan pienoista päänsärkyä eilisen viinin juonnin jälkeen .Kummasti se viini vaan nosti mieltä ja loppuilasta olin jo suhkot iloisellakin päällä ;-)
      Sitä se viini teettää, kun juo niin harvoin.

Kuuntelin netistä hyvää musiikkia ja katselin vanhoja valokuvia ja huomasin,ettei se minun elämäni nyt niin "huonoa" ole ollut....
      Tosin surettaa,kun ei ole omia lapsia, mutta onneksi siskolla on, joten kummityttöni saa kyllä kaiken rakkauteni.

Kaipa tämä väliaikainen masennus on ihan normaalia ja näitä taitaa tulla vielä monia... odottelen vaan kauhulla sitä millainen on 50.kriisi ;-)

Mukavaa kesää kaikille ja kiva että täällä on hyvä porukka joka tsemppaa eteenpäin:-)

• Animus

Mun mielestä nuoruudessa ei ole mitään huoletonta, päinvastoin. Vasta nyt 41v voi olla huoleton ja vapaa ja itseensä tyytyväinen!

Nuoret ei ymmärrä edes itseään, saati sitten maailmaa, naisia, miehiä ja luonnonlakeja. Nuorena yrittää kynsin hampain pitää kiinni niistä muutamasta juuresta jonka varassa on elämässä kiinni. Kypsä nainen sen sijaan muistuttaa enemmän peruskalliota ;) Nuori nainen olettaa, luulee, vetää vääriä johtopäätöksiä ja on äärettömän mustavalkoinen ja kaikenkukkuraksi yliherkkä feministi. Kun taas kypsä nainen TIETÄÄ JA TUNTEE.

Jäiköhän jollekin vielä epäselväksi mun nuoruudenihannoimisen taso???

Sitäpaitsi aikaiseksi saamista ei mitata avioliittojen tai lasten lukumäärällä, vaan ELÄMISELLÄ ;))

• Marion.T

tai kirjoita koneelle kaikki asiat mitä muistat elämässäsi tehneesi - listasta tulee varmasti aika pitkä. Kyllä jokainen on tehnyt paljon asioita joista voi olla joko ylpeä tai sitten ei.
      Eihän ylioppilaslakki ole mikään elämän ainoa tarkoitus :)
      Ja nuoretkin kyllä vanhenevat aikanaan, ollaanhan mekin oltu nuoria, eikä nelikymmppinen vielä vanha ole :)) Ei sinne päinkään :))
      Sulla on edessäs vaikka kuinka paljon elämätöntä elämää. Käytä sureminen mielummin elämiseen :))
      Juo raaka muna - se auttaa krapulaan :))
      Ja hymyile, se pelastaa päivän .
      Hyvää päivänjatkoa sinulle :))

• Tiina-Kris

Minulla on aivan toisenlainen kokemus viime viikonlopun ylioppilasjuhlista. Oli oikein mukavaa. Siellä me keski-ikäiset juotiin kahvia ja tavattiin pitkästä aikaa sukulaisia. Nuorempi väki katseli kateellisena, kun meillä vanhemmilla juttu luisti ja iloinen puheensorina kuului eteiseen asti. Tässä iässä kun voi jo olla oma itsensä eikä tarvitse jännittää enää sillä tavoin kuin nuorena toisia ihmisiä. Tunnelma oli leppoisa, me serkukset kehuskelimme toinen toisiamme, miten nuorekkaita ja hyvin säilyneitä sitä ollaankaan. Kuitenkin joku oli kokenut vaikean avioeron, toisella oli sairautta, kolmas taas pitkän työttömyyden jälkeen lähtenyt opiskelemaan. Eletty elämä oli jättänyt jälkensä, mutta tuonut henkistä kypsyyttä ja itseluottamusta. Yhtään en ole katkera nuoremmille, ties miten elämä heitäkin vielä tulee kolhimaan. Heillä on vielä kaikki edessä. Onnea ja menestystä toivottelen nuorille ylioppilaille elämän mutkikkaalla tiellä. Ja sukujuhlia suosittelen muillekin. Olen todella tyytyväinen, että menin noihin juhliin, vaikka etukäteen jännitin.

• maalais-manta

kirjoitit ettet ole elämässäsisaanut mitään aikaiseksi.aivan kuin olisit jo mennyt...kehottaisinkin tekemään nyt jotakin mille olit juhlissa kade.eti nainen,ja perusta perhe,kouluttautuakin viel voit ja toteuttaa haaveesi.kirjaa paperille mitä on jäänyt tekemättä ja minkä voit vielä tehdä ja sitten pyyhit teon yli kun olet sen suorittanut.kokeile:)saatat yllättää itsesi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      52
      3365
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2796
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      148
      2600
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2311
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      357
      2023
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      151
      1644
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1485
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1308
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      38
      1283
    10. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1164
    Aihe