Ylivieskan tiellä noin klo: 8.30 vastaa tuleva auto normaalisti pani valot pois 180m sitten välkäytti 1 valoja pitkiä niin että sokaistui en nähnyt mitää 2 sekuunttiin mitään .Normaalisti jos äitini jos olisi ollut auto olisi välittömästi metsään ,mutta minulla on kokemusta sokkona ajelusta ,meinasin lähtä perään vaikka liikenne oli melko kova .Päämäärä mennä ylivieskaan kärkkäiselle ja muuallekin ei voinut lähtä perään ,se olisi ollut maantieraivoa oikein olan takaa mahdolliset jälkiseuraukset minun kohdallani kohtalokkaat.Jos joku oli sukulainen ompa outo tervehtimistä ,uskoisin että kuitenkin joku valopää .Jollekin vilkauttanut valoja parkkivalot päällä kauhiasssa lumisateessa pistäppä vähän enempi valoa ,halon pätkät nokan reikiin ottanut aina kun tulee vastaan vilkuttaa valoja että menisi auto metsään .🤔🌟🌟🚙.
Tahallinen valojen välkäytys että toinen vastaa sokeutuisi
27
326
Vastaukset
- Anonyymi
Jospa seuraavan kerran kommentoisit selvin päin. Ei muuten mutta sillä olisi vaikutusta tekstisi selvyyteen.
- Anonyymi
Joten AsdaFghj kjcvm. Fff!!
- Anonyymi
Melko sekavaa, mutta jos vastaantuleva väläyttää pitkiä valoja, niin mistä tiedät sen olevan ensinnäkin tahallista ja toisekseen tarkoituksen olevan vastaantulevan sokaisu?
Tahattomia väläytyksiä voi tulla, jos ajaa vierasta autoa ja yrittää vaikkapa käyttää tuulilasinpyyhkijöitä, takalasin pesuria tms. Jostain syystä autoteollisuus ei ole saanut standardoitua viiksiä, joten autosta toiseen vaihtaessa voi hyvin mennä viikset sekaisin.
Tahallisenkin väläytyksen syy voi, ja todennäköisesti onkin, jokin muu kuin sokaisu. Ehkäpä vastaantulija halusi huomauttaa väärin suunnatuista ajovaloistasi, jotka häikäisevät vastaantulijaa? Tai ehkäpä ajelit osin hänen kaistallaan ja halusi sinut herättää tms. - Anonyymi
Sekainen tämä tuttu tyyppi joka käyttää pilkkua jatkuvasti väärässä kohtaa, eikä opi.
- Anonyymi
Jos ajat kuin kirjoitat, älä aja.
- Anonyymi
Ei kannata tuijottaa vastaantulijan valoja.
- Anonyymi
Ei kukaan niitä suoraan tuijota. Jokaisen silmät ovat yksilölliset ja reagoivat takuulla valon kirkkauteen eri tavoin. Lisäksi on silmälaseja käyttäviä, joiden kohdalla homma saattaa korostua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan niitä suoraan tuijota. Jokaisen silmät ovat yksilölliset ja reagoivat takuulla valon kirkkauteen eri tavoin. Lisäksi on silmälaseja käyttäviä, joiden kohdalla homma saattaa korostua.
No jos ei pysty ajamaan pimeässä niin parempi ajaa valoisalla eikä piipittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos ei pysty ajamaan pimeässä niin parempi ajaa valoisalla eikä piipittää.
Asennevammaista on tahallisesti haitata kanssaliikkujia, kun sen voi hyvinkin jättää tekemättä. Asennevamma valitettavasti periytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asennevammaista on tahallisesti haitata kanssaliikkujia, kun sen voi hyvinkin jättää tekemättä. Asennevamma valitettavasti periytyy.
Ei niitä valoja kukaan sokaisemismielessä välkytä. Joku syy siihen on. Joten tuo asennevammaisuuden mukaan vetäminen on tarpeetonta hienohipiäisyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niitä valoja kukaan sokaisemismielessä välkytä. Joku syy siihen on. Joten tuo asennevammaisuuden mukaan vetäminen on tarpeetonta hienohipiäisyyttä.
Kuka tekee sitten mitäkin liikenteessä tahallaan ja kiusaamismielessä. On nähty ennenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka tekee sitten mitäkin liikenteessä tahallaan ja kiusaamismielessä. On nähty ennenkin.
Onhan noita kiusantekijöitä. Roikutaan puskurissa, yritetään estää kaistanvaihto, ei käytetä vilkkua, ohitetaan kylkeä viistäen ja mennään aivan ohitetun eteen. Tuossa vain muutama esimerkki. Mutta jos pippeli ihminen on mulkero, niin hän on mulkero myös liikenteessä.
- Anonyymi
Ajan bussilla ammatikseni henkilöliikennettä ja olen paljon liikenteessä. Ikäväkseni olen huomannut, että kyllä joillakin on tahallisuutta vaihtaa ajovalot pitkille valoille ihan liian aikaisin kohdatessa. En tiedä onko näyttämisen halua, kun keulalla ja katollakin on sellainen patteri valoja, että kyllä vastaantulijan saa sokaistua ihan kunnolla. Enska ja Karpo aikoinaan opettivat tuota tyyliä, mutta nyt on valojen tehot niin isoja, että mielestäni vaihtamisen pitkille valoille kannattaa tehdä vasta kun autot ovat rinnakkain kohdatessa. On varmasti kaikille paljon miellyttävämpi tapa.
- Anonyymi
Nykyinen suositus pitkien takaisin vaihtamiselle kohtaamistilanteessa on hieman ennen autojen kohtaamista, koska ihmissilmä ei kerkeä reagoida (sokaistua) noin toimiessa ja näin molemmilla kohtaamisen osapuolilla on paras mahdollinen näkyvyys ajosuuntaansa.
Jos bussikuski, joka siis istuu henkilöautoja huomattavasti korkeammalla, henkilöauton valoista kohtaamistilanteessa sokaistuu tai muuten pitää henkilöautojen pitkille valojen vaihtamista kohtaamistilanteissa liian hätäisenä, on syytä tarkistuttaa näkönsä tai mieluimmin harkita alanvaihtoa, ennen kuin valolle yliherkän näkönsä takia aiheuttaa, ojaan ajon tai toiseen ajoneuvoon törmäämisen muodossa, itsensä ja koko kuljettamansa bussilastillisen ihmisten vakavan loukkaantumisen tai jopa kuoleman. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyinen suositus pitkien takaisin vaihtamiselle kohtaamistilanteessa on hieman ennen autojen kohtaamista, koska ihmissilmä ei kerkeä reagoida (sokaistua) noin toimiessa ja näin molemmilla kohtaamisen osapuolilla on paras mahdollinen näkyvyys ajosuuntaansa.
Jos bussikuski, joka siis istuu henkilöautoja huomattavasti korkeammalla, henkilöauton valoista kohtaamistilanteessa sokaistuu tai muuten pitää henkilöautojen pitkille valojen vaihtamista kohtaamistilanteissa liian hätäisenä, on syytä tarkistuttaa näkönsä tai mieluimmin harkita alanvaihtoa, ennen kuin valolle yliherkän näkönsä takia aiheuttaa, ojaan ajon tai toiseen ajoneuvoon törmäämisen muodossa, itsensä ja koko kuljettamansa bussilastillisen ihmisten vakavan loukkaantumisen tai jopa kuoleman.Sekin auttaa paljon että bussikuski katsoo vain suoraan omalle kaistalleen ja vaikkapa vielä sen oikeaan laitaan (siellä on se kevyt liikenne). Silloin näkökyky säilyy tarkan näön alueella.
- Anonyymi
Jos useat vastaantulijat vilkuttavat sinulle valojaan, niin olisikko aihetta käydä tarkistamassa oman auton valojen suuntaus.
- Anonyymi
Tuo tuli itselläni myös mieleen. Syytä olisi aloittajan käydä tarkistuttamassa asia.
- Anonyymi
Kaikissa autoissa joissa on kaukovalo avustin, ei toimi kaikissa tilanteissa optimaalisesti ja tuollaisia väläytyksiä tulee väkisin, mutta ei se sokaise jos ei tuijota vastaantulijan valoja kokoaikaa.
- Anonyymi
Mahdollisimman vähäinen automatiikka on parasta. Kuski hoitaa hommat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahdollisimman vähäinen automatiikka on parasta. Kuski hoitaa hommat.
Pidän omassa autossani tuon automatiikan pois päältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mahdollisimman vähäinen automatiikka on parasta. Kuski hoitaa hommat.
Tuo automatiikka, vaikka siten hieman kehittymätöntä vielä onkin, on monta autossaan automatiikan päällä pois pitävää kuskia huomattavasti turvallisemmin toimiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo automatiikka, vaikka siten hieman kehittymätöntä vielä onkin, on monta autossaan automatiikan päällä pois pitävää kuskia huomattavasti turvallisemmin toimiva.
Se on paljon turvallisempi kuin varsin poikkeavaa kehitysvammaista pippeliä sairastava jankkaaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on paljon turvallisempi kuin varsin poikkeavaa kehitysvammaista pippeliä sairastava jankkaaja.
Ollaan siis turvallisuudesta samaa mieltä. Hyvä!
- Anonyymi
Ihan perus meininki varsinkin meikäkäisille jotka ajaa Bemarilla, kateelliset heittää aina pitkät päälle 2se ennen.
- Anonyymi
Täytyy myöntää, lyön toisinaan pitkät päälle liian aikaisin.
Syynä monesti se että vastaantullessa ei tunnu löytyvän niitä lyhyitä valoja vaikka itse vaihdan lyhyille.
Nuo ohjeet lyhkäsille laittamisesta voi heittää romukoppaan, silloin kun itseä alkaa häikäistä laitetaan lyhkäset ja toinen vastaa siihen laitamalla myös lyhkäset.
Jos ei älyä vaihtaa lyhkäsille niin saa varautua sokaisemiseen.
Virallinen ohje on että vaihdetaan luhkäsille kun valokiilat kohtaavat, nykyään vain on niin tehokkaita valoja että 1km suora valaistuu, eli ei ole valokiilaa.
Vanha hyvä tapa kun vastaantulija vaihtaa lyhyet niin vaihdat itsekkin.
Ja jos ajatellaan tuota valokiilojen kohtaamista niin vastaantulevan lyhyiden valokiilojen ulottuvuus on pienempi joten tuo ohje on erittäin vajaava. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy myöntää, lyön toisinaan pitkät päälle liian aikaisin.
Syynä monesti se että vastaantullessa ei tunnu löytyvän niitä lyhyitä valoja vaikka itse vaihdan lyhyille.
Nuo ohjeet lyhkäsille laittamisesta voi heittää romukoppaan, silloin kun itseä alkaa häikäistä laitetaan lyhkäset ja toinen vastaa siihen laitamalla myös lyhkäset.
Jos ei älyä vaihtaa lyhkäsille niin saa varautua sokaisemiseen.
Virallinen ohje on että vaihdetaan luhkäsille kun valokiilat kohtaavat, nykyään vain on niin tehokkaita valoja että 1km suora valaistuu, eli ei ole valokiilaa.
Vanha hyvä tapa kun vastaantulija vaihtaa lyhyet niin vaihdat itsekkin.
Ja jos ajatellaan tuota valokiilojen kohtaamista niin vastaantulevan lyhyiden valokiilojen ulottuvuus on pienempi joten tuo ohje on erittäin vajaava.Vanha ohje on aina ollut todella huono. Hyvillä lähivaloilla on kyllä melko selkeärajainen "valokiila", mutta eihän pitkillä sellaista ole, vaan kiila himmenee pikkuhiljaa. Ei kukaan pysty sanomaan missä pitkien valokiilat kohtaavat.
Oleellista on, että vastaantulijaa ei häikäistä. Muuta ei tarvitse miettiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy myöntää, lyön toisinaan pitkät päälle liian aikaisin.
Syynä monesti se että vastaantullessa ei tunnu löytyvän niitä lyhyitä valoja vaikka itse vaihdan lyhyille.
Nuo ohjeet lyhkäsille laittamisesta voi heittää romukoppaan, silloin kun itseä alkaa häikäistä laitetaan lyhkäset ja toinen vastaa siihen laitamalla myös lyhkäset.
Jos ei älyä vaihtaa lyhkäsille niin saa varautua sokaisemiseen.
Virallinen ohje on että vaihdetaan luhkäsille kun valokiilat kohtaavat, nykyään vain on niin tehokkaita valoja että 1km suora valaistuu, eli ei ole valokiilaa.
Vanha hyvä tapa kun vastaantulija vaihtaa lyhyet niin vaihdat itsekkin.
Ja jos ajatellaan tuota valokiilojen kohtaamista niin vastaantulevan lyhyiden valokiilojen ulottuvuus on pienempi joten tuo ohje on erittäin vajaava."Jos ei älyä vaihtaa lyhkäsille niin saa varautua sokaisemiseen."
Tavallasi toimimalla on syytä varautua myös siihen mahdollisesti tulevaan seuraamukseen, mitä seuraa tieliikennelain 4§ rikkomisesta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.1252118Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"
Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota2671963Vernu Vasunta
On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?621496En kelpaa sinulle
Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v1151336Olisi hauska tietää
Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon641248- 1281184
Minun on vaan päästettävä irti
Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k37960Taidat vanhempi nainen
Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin65927Kertoisit jo
Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni45857En koskaan saanut asiattomia kuvia!
Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta156841