Vanhan radion säätökondensaattori jumiintunut

Anonyymi-ap

Minulla on 59 vuotta vanha Telefunken Bajazzo TS -radio, joka on pitkään ollut käyttämättömänä. Otin radion esille kuunnellakseni SW-asemia, mutta se ei onnistunut, koska AM-alueiden säätökondensaattori vaikutti jumiintuneeelta. Vaikka radion avasi ja kondensaattorin akseleihin suihkutti ruosteöljyä, liikkkuminen ei herkistynyt lainkaan.

Onko tällainen tavallista? On mahdollista, että kondensaattoria oli liikuteltu viimeksi 20 vuotta sitten.

5

364

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko sellainen sokeripalan näköinen, jossa levypakka sisällä ja päällä neljä ruuvia, muovikalvot välissä? Nuo on normaalistikin melko jäykkiä vääntää ts. pitää olla se 10cm vääntövartta jotta liikkuu. Yleensä tässä on jonkinlainen iso ratas josta menee lanka säätönupin ja asteikon kautta myös eli sillä hoonataan taajuusasteikko kohilleen.
      Toinen vaihtoehto: Se on säädetty asentoonsa ja sitten kaadettu lakkaa päälle, jolloin säädöstä on saatu pysyvä.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei. Se on ilmaeristeinen. Tuon näköinen. Kuvan radio tosin on eri mallia.

https://www.vintage-radio.net/forum/attachment.php?attachmentid=97883&d=1411377139

Ehkä kunnon aineet akselin laakerin jumiin auttaa, WD-40. voisi toimia hyvin? Kärsisikö tuolle antaa samalla pikkasen lämpöä laakereille sellaisella pikku kaasutöhöllä jossa pieni pistoliekki? Kuivuneet rasvat saattaisi pehmetä ja jumi aueta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä kunnon aineet akselin laakerin jumiin auttaa, WD-40. voisi toimia hyvin? Kärsisikö tuolle antaa samalla pikkasen lämpöä laakereille sellaisella pikku kaasutöhöllä jossa pieni pistoliekki? Kuivuneet rasvat saattaisi pehmetä ja jumi aueta?

Käyttämäni aine oli Anttilasta 90-luvulla ostamaani Korrek ABC Monikäyttöainetta. Voimakkaasti sormilla painaen kondensaattorin liikuva osa liikkui hieman mutta ei enää myöhemmin. Ehdin jo panna radion kasaan ja palauttaa sen takaisin kaapin perukoille odottamaan "parempia aikoja", joiden perään taitaa olla turha haikailla...

Minulla on toinen radio, jossa on myös hyvä SW-vastaanotto. Se on Ruotsissa 1985 ostamani Sharpin pienikokoinen radionauhuri. Se on Made in Japan -laatua. Sanottakoon, että ainakin tuolloin Tuhholmassa oli parempi SW-vastaanotto kuin Pohjois-Suomessa - ehkäpä syynä oli pienempi latitudi...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haapaveden upea kurvikuningatar

No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga
      Haapavesi
      114
      1596
    2. Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää

WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️
      Ikävä
      91
      837
    3. Sinulle viestiä

Me sitten oikeasti tutustutaan ensin!!
      Ikävä
      56
      747
    4. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      145
      740
    5. Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin

Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.
      Ikävä
      35
      721
    6. Lidilikö Suomussalmelle

Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat
      Suomussalmi
      39
      611
    7. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      40
      601
    8. Upeaa Google!

Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö
      Kajaani
      220
      582
    9. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      67
      579
    10. Ei makeat pimut sytytä

sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol
      Ikävä
      33
      567
    Aihe