Harva meistä muistaa mitä meille on tapahtunut alle kolmivuotiaana

Anonyymi-ap

On tehty tutkimus, että lapsuuden muistamattomuus alkaa karkeasti
seitsemän vuoden iässä. Se on normaalia muistamattomuutta.
Linkin artikkelista ei valitettavasti näy kuin alku.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002702062.html

Itselläni on paljon hajanaisia muistoja ja mielikuvia tilanteista alta kouluiän,
mutta ei "ehyttä tarinaa" siitä ajasta. En osaa arvioida mihin ikävuoteen asti
(taaksepäin) muistoni ja muistikuvani ulottuvat.

Mihin ikävuoteen asti sinun lapsuudenmuistosi ylettyvät ?

62

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi laitat linkin, johon ei pääse - koska on maksumuurin takana?

      Kysymykseesi ei ole varmaa vastausta, omat muistikuvat voivat olla niitä, mitä on itselle kerrottu.

      • Anonyymi

        Melko hatara pää on jos ei muista missä nukkui asui kenen kanssa kävi saunassa missä kerhossa kävi kenen kanssa leikki pihalla millaiset vaunut oli entä kelkka mitä sattui oliko kaverit hyviä vai pahoja. 3 vuotiaat käy viulutunnilla baletissa mekin käytiin leikkimässä naapurissa kaikki muistetaan alle kouluiän hyvinkin. Kaikki naapurin lapset elävänä muistissa !


    • Anonyymi

      Ikävää, että jutut on maksumuurin takana. Jos ei olisi, harva tilaisi
      enää päivälehteä, jos sen saisi ilmaiseksi lukea netistä.
      Linkin artikkelin pääsee lukemaan ilmaiseksi kirjautumalla sisään.
      Ei maksa mitään. Ei ala tulla mainoksia. Ei sido mihinkään.

    • Anonyymi

      Minulla sama olettamus, muistan asioita joita on kerrottu vuosien varrella usein.

      Niistä tulee helposti muistikuva. Tuosta 6 vanhasta muistan jonkun erityisen tapahtuman, kun käsivarren luut menivät pokki kelkkamäessä 1948. Käsivarsi oli kuin kauhan varsi ja luunpäät törröttivät nahan alla.

      Niitä kaksi aikuista veti paikalleen ilman puudutusta ja lääkäri hieroi sirut paikoilleen ja eikun lasta käsivarteen jota piti pitää kuukausia. Ääntä oli hetken ilmassa mutta hiljeni välillä, kun taju katosi. Sitä en muista mutta kertoivat myöhemmin.

      • Anonyymi

        Järkyttävää "sairaanhoitoa". Tuliko kädestä toimiva??


    • Anonyymi

      Lapsen muisti ei tallenna asiaa alusta loppuun, vaan muistiin jää jokin erikoinen kohta, ilman selityksiä. Minulla on kolmivuotiaan muistoja, koska tiedän, että muutimme toiseen asuntoon, kun täytin 4 v.
      Ensimmäisestä kodista on vain kesämuistoja, joten varmaan viimeiseltä ajalta siellä. Vain yksi hämärä muistikuva on mahakelkalla laskettelusta lumisessa mäessä, mutta se on ainoa talvinen häivähdys.
      Asunnon huonejärjestyksen kyllä muistan, mutta en esimerkiksi joulukuusta, tai jotain erityistilaisuutta kotona.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Vielä sota-aikoina varoitettiin, että lapsen kanssa ei pidä puhua kaatuneista omaisista ja muista järkyttävistä asioista, sillä lapsi unohtaa. Niinpä traumatisoituneet lapset jätettiin yksin. He tunsivat jääneensä suruunsa yksin. Puhuminen ei muutenkaan ollut tapana. Sanotaan, että suomalaiset vaikenevat kahdella kielellä.
        Se ei silti poista muistoja, ehkäpä vain korostavat. Lapselle voi jäädä elinikäinen ahdistus.
        Mkr..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä sota-aikoina varoitettiin, että lapsen kanssa ei pidä puhua kaatuneista omaisista ja muista järkyttävistä asioista, sillä lapsi unohtaa. Niinpä traumatisoituneet lapset jätettiin yksin. He tunsivat jääneensä suruunsa yksin. Puhuminen ei muutenkaan ollut tapana. Sanotaan, että suomalaiset vaikenevat kahdella kielellä.
        Se ei silti poista muistoja, ehkäpä vain korostavat. Lapselle voi jäädä elinikäinen ahdistus.
        Mkr..

        Kyllä muistaa ! Muistaa ihmisiä kannattaa katsella vanhoja valokuvia ! Muistaa myös paikkoja naapureita elukoita mummut ja lumen tulon sekä kesäomenat alle 6 vuotiaasta hyvinkin muistaa naapurin lapset kerhot leikit senkin kun imettiin jääpuikkoja tai opeteltiin suksia tai apupyörät irrotettiin tai mitä ruokaa ollut tai mitä NIMIÄ oli naapurin lapsilla hyvin muistaa. Lopettakaa uskomasta noita psykologien kaavioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä sota-aikoina varoitettiin, että lapsen kanssa ei pidä puhua kaatuneista omaisista ja muista järkyttävistä asioista, sillä lapsi unohtaa. Niinpä traumatisoituneet lapset jätettiin yksin. He tunsivat jääneensä suruunsa yksin. Puhuminen ei muutenkaan ollut tapana. Sanotaan, että suomalaiset vaikenevat kahdella kielellä.
        Se ei silti poista muistoja, ehkäpä vain korostavat. Lapselle voi jäädä elinikäinen ahdistus.
        Mkr..

        Kyllä lapset ymmärtää että joku kuolee ei ne tyhmiä ole vaikka ei vielä osaa sanoin kaikkea puhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lapset ymmärtää että joku kuolee ei ne tyhmiä ole vaikka ei vielä osaa sanoin kaikkea puhua.

        En minä ainakaan saanut tietää että ihmisiä kuolee ennkuin. Seitsemän vanhana siihen asti täysin epätietoinen kuolemasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä lapset ymmärtää että joku kuolee ei ne tyhmiä ole vaikka ei vielä osaa sanoin kaikkea puhua.

        Kai siinäkin voisi olla ajatus mikä ikäinen lapsi on kykenevä ottamaan sisälleen että joku rakas ihminen kuolee eikä tule enää koskaan takaisin.
        Minun yhdeksän vuotias lapseni menetti isänsä , ja ystävättäreni kertoi hänelle että isä on taivaassa ja näkee hänet. Itse olisin kertonut asian toisella tavalla,mutta ystävä ehti ennen minua, tottakai hyvää tarkoittaen.
        Eräänä päivänä lapsi kysyi minulta että mikä puhelin numero sinne taivaaseen on, teki kipeää enkä oikein heti tiennyt miten selittäisin. Kysyin miksi hän kysyy taivaan puhelin numeroa, vastaus oli että haluaa soittaa isälle .Joten yritin parhaani mukaan selittää asiaa totuuden mukaisesti , ei ollut helppoa sekään, siis lapsi kuvitteli mielessään että voisi soittaa isälleen, siis sana kuolema ei ollut hänelle asiaa selvittävä mitenkään.
        No ajan kanssa lapsikin ymmärsi asian ja suru tuli sen jälkeen.
        Niin että nämä asiat ovat vaikeita aikuiselle sinänsä , ja on vaikea tietää mitä sanoja käyttää kun yrittää selittää totuuden lapselle siis lapsi ei aina ymmärrä asioita vaikka ne sanotaan,
        Ja lapset kehittyvät myös eri tavalla toiset ovat jo hyvin pienenä osaavia ja oma tpoimisia kun taas toiset tarvitsevat pidemmän ajan siihen että ymmätävät asiat täydellisesti


    • Anonyymi

      Minä muistan muutaman tapauksen kun olin kolmen vanha. Kun olin tehnyt jotain , en muista mitä tai sitten en ymmärtänyt, niin sain risua kintuille sääret kirveli. Samoin kun naapurin talo paloi niin muistan ne liekit , ja kun sain pujaman jossa oli nallen kuvat.
      Äiti aina ihmetteli eläessään miten voin muistaa noi asiat sillä hän sanoi ettei muista mitään kun oli niin pieni. kertoi myös että olin saanut vitsaa isältä mutta ei sanonut miksi . Yöpuvun todisti myös todeksi samoin tulipalon .niin että luulen jos lapsi kokee jotain järkyttävää tai jotain mikä on hänestä erityisen kivaa niin muistaa sellaiset asiat .

      • Anonyymi

        Selvästi muistaa miten kaatui pyörällä kun apupyörät otettiin pois niin piti potkia pyörää kun se oli tyhmä. Lelutkin muistissa.


    • Anonyymi

      Kun ei tiedä kuinka vanha oli kun jotain muistaa. Ensimmäisiä oli kun olin isän isän kanssa takan ääressä. Toinen sitten että, kotona oli hautajaiset yms ja oli vieraita ihmisiä. Papan kuolema tapahtui lokakuu reilu 1v syntymästäni. Mustavalko kuva jäänyt isäni kautta papan veljeksistä. Ei ollut kameroita silloin 1950 alussa. Minusta ei ole juuri lapsuus kuvia, yksi on vaunuissa niin kaukana ettei edes näe kasvojani. Tai sitten aholla kävelemässä ja sekin kuva liian kaukaa ei kasvoja. Minusta ei ole kasvokuvia läheltä kuin muutaman vuoden ikäisenä n 3-4v yksi pihassa otettu jossa sukua mukana.
      Muistan että isälläni, jo kuollut n30v sitten, oli keski siniset silmät ja hiljattain katsoin hänen passiaan 1970 -luvulta ja siellä oli merkitty että olisivat vihreät.? En tiedä löydänkö vahvistuksen jostain kuvasta että ovat siniset kuten hänen äidillään oli. Tiedän myös toisen tapauksen jossa silmänväri väärin merkitty vaal ruskeaksi vaikka selvästi vihreät. Hämääkö katsojaa kun siinä on kelta ruskeita pilkkuja keskemällä vaikka ulompi värialue kehä on selvästi vihreätä. Nykyäön silmäväriä ei merkitä koska sen voi muuttaa piilolaseilla.
      Nut lapsista on videoita alusta lähtien.

      • Anonyymi

        Minä tiedän siksi koska perhe muutti muutaman kerran kun olin lapsi , ja kun kysyin vanhemmista miten vanha olin silloin kun meåuutettii siitä isosta huoneistosta niin tiesin ett. Minkä, ikäine. olin ollut silloin kun jotain tapahtumia sattui juuri siinä isossa huoneistossa . Mutta jos ihminen on asunut koko lapsuutensa samaas asunnossa niin varmaan on vaikea laskea minkä ikäinen on ollut kun muistaa jonkun tapahtuman


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tiedän siksi koska perhe muutti muutaman kerran kun olin lapsi , ja kun kysyin vanhemmista miten vanha olin silloin kun meåuutettii siitä isosta huoneistosta niin tiesin ett. Minkä, ikäine. olin ollut silloin kun jotain tapahtumia sattui juuri siinä isossa huoneistossa . Mutta jos ihminen on asunut koko lapsuutensa samaas asunnossa niin varmaan on vaikea laskea minkä ikäinen on ollut kun muistaa jonkun tapahtuman

        Katri Helena lauloi 1964 Puhelinlangat laulaa, Repe Helismaa Pikajuna Meksikon. Muistan, olin 3 vuotias. Höyryveturit ajoivat Haminassa vielä samoihin aikoihin. Tuoksu jäi mieleen.


    • Anonyymi

      Minulla on 3 vuotiaana muisto enostani joka oli lomalla rintamalta helmikuussa. Hän parturoi 4 vuotiaan veljeni tukan ja veljeni kiljui kivusta, kun tylsä leikkuri tukisti.
      Se oli viimeinen kerta kun näimme enon, hän nimittäin kaatui Syvärillä lomalta palattuaan.
      Vielä kummallisempi on sisareni muisto sodasta. Hän oli kesällä aitassa nukkumassa päiväuniaan kun tykkien jylinä ja pommikoneet lensivät taivaalla. Sisareni oli silloin
      yksi vuosi ja 8 kk ikäinen. Hän oli kauhuissaan koska hän oli hämärässä aitassa yksin. Itse en muista sitä, vaikka olin silloin jo 3v 6kk
      Vaikka sisareni on nyt muistisairas, niin hän muistaa tykkien jylinän, vieläkin kertoo siitä.

      • Anonyymi

        Muistaa monikin myös kun venäjän lento pommikoneet tuli päälle Karjalassa lapset vilkutti niille kun eivät ymmärtäneet ensin niitä pommi koneiksi. Yksi mies kertoi miten pieni lapsi hän oli kun heitä laitettiin junavaunuun missä ei ollut ikkunoita eikä voinut nähdä mitään kun venäläiset ampui sitä junaa mutta pääsivät terveinä Suomeen Karjalasta. ( Johan venäläiset poltti kirkkoja 1300-1600 luvulla Karjalassa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaa monikin myös kun venäjän lento pommikoneet tuli päälle Karjalassa lapset vilkutti niille kun eivät ymmärtäneet ensin niitä pommi koneiksi. Yksi mies kertoi miten pieni lapsi hän oli kun heitä laitettiin junavaunuun missä ei ollut ikkunoita eikä voinut nähdä mitään kun venäläiset ampui sitä junaa mutta pääsivät terveinä Suomeen Karjalasta. ( Johan venäläiset poltti kirkkoja 1300-1600 luvulla Karjalassa !

        Ja nykyään niitä on jäänyt kiinni rajalla junista sotapuvussa ,kuin nykyään tulevat Iranista asti ryöstölle että kannattaa ruuvata kaikki irtoava kiinni ruuveilla. Ovat kovia varastamaan itämaalaiset.


    • Anonyymi

      Muistan ne pommikoneitten äänet...

      • Anonyymi

        Muistaa hyvin meillä olleet potilaat miten venäläiset juutalaiset vihasi kristittyjä sen päälle slaavit muita kristittyjä ja muslimit tataarit kristittyjä myös SHAMAANIT budhat on siinä VIHAAMISTA Kiinan juutalaiset myy riisiä sulle.


      • Anonyymi

        Ollaan oltu sota alueella kyllä myös ja hoidettu näitä ihmisiä jotka on ollut. Käytiin Viipurin linnassa katsomassa venäjän juutalaisia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaa hyvin meillä olleet potilaat miten venäläiset juutalaiset vihasi kristittyjä sen päälle slaavit muita kristittyjä ja muslimit tataarit kristittyjä myös SHAMAANIT budhat on siinä VIHAAMISTA Kiinan juutalaiset myy riisiä sulle.

        En muista sellaista aikaa ollenkaan. Saksalaiset ja venäläiset vihasivat juutalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaa hyvin meillä olleet potilaat miten venäläiset juutalaiset vihasi kristittyjä sen päälle slaavit muita kristittyjä ja muslimit tataarit kristittyjä myös SHAMAANIT budhat on siinä VIHAAMISTA Kiinan juutalaiset myy riisiä sulle.

        Siinä se näkee mitä uskonnot tekee kun pitää toisiaan vihata


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistaa hyvin meillä olleet potilaat miten venäläiset juutalaiset vihasi kristittyjä sen päälle slaavit muita kristittyjä ja muslimit tataarit kristittyjä myös SHAMAANIT budhat on siinä VIHAAMISTA Kiinan juutalaiset myy riisiä sulle.

        Khazarian mafia on aloittanut kaikki sodat ihmisiä vastaan. Ne vihaa meitä.
        Ne ovat murhanneet venäläisiä ja anastivat bolsebikkeina valaan ja omaisuuskia 1917 Venäjällä. Historia ei kerro saatanpalvoja kasvateista. Mieti miksi ja mikä ote niillä roistoilla on joka maassa ollut?
        Älä syytä vähäisiä oikeita ihmisiä kaikesta.


    • Anonyymi

      "Lapsuuden muistamattomuus" ! Vai lapsuusasioiden muistaminen. Kaksi eri asiaa.

    • Anonyymi

      Muistan haileita tuokiokuvia. Olin yksinäinen lapsi maaseudulla. Naapureita ei ollut
      lähellä.

    • Anonyymi

      Kauheaa ollut siihen saakka lukuunottamatta erämaavaellusta tietysti.

    • Anonyymi

      Minulla on paljon erilaisia muistikuvia. Hoidin pikkusiskoanikin kuusivuotiaana,
      kun äidillä oli lähdettävä asioille ja isä oli töissä. Siskoni, alle yksivuotias kakki
      heti housuihinsa, kun jäin yksin hänen kanssaan.

    • Anonyymi

      Minulla on muistikuva, kun John Kennedyn murhasta kerrottiin radiosta tai telkkarista lauantaina 23.11.1963. Isäni veti nailonpaitaa päälleen, oli kai ravintolaan lähdössä. Tunnelma oli jotenkin sähköinen, jäi mieleen. Olin noin 2 vuotta 5 kuukautta.

    • Anonyymi

      Sinä olet nuori sitten vielä.

    • Anonyymi

      Alle kouluiässä tökin lammen rannassa sammakonkuttua risukepillä ja
      ajoin naapurin vasikoita takaa laitumella. Kerran putosin naapurin navetan
      päässä olevaan p*skakaivoon kaulaa myöten. Äiti huusi kuin peto.
      Vesi oli kannettava kaivosta ja lämmitettävä puilla. Pesukoneesta ei oltu nähty untakaan.

    • Olin 6-vuotias kun muutimme isän työn perässä Etelä-Pohjanmaalta Pohjois-Karjalaan.
      Se oli minulle traumaattinen kokemus. Asuimme isän kotipaikalla, Talossa oli kaksi puolta, me asuttiin toisella puolella ja isän äiti kaksi sisarta ja veli toisella puolella.
      Muistan kun äitini odotti neljä vuotta nuorempaa veljeäni, kyselin äidiltä koska meille tuoraan se pikku vauva. Senkin muistan kun äiti joutui veljen syntymän jälkeen sairaalaan. Siltä ajalta on mahtavat ihanat lapsuusmuistot asuimme järven rannalla.
      Kun muutimme tänne susirajalle niin tuntui kun olisimme tulleet ulkomaille, puhettakaan en tahtonut ymmärtää ja ikävä oli raastava.
      Olen juuriltani ja sydämeltäni Pohjalainen, käyn siellä joka kesä, eläkkeelle päästyäni olen kuukauden kerrallaan.

      • Anonyymi

        Kerroin jo toisaalla joulumuistoni, joka on yksi varhaisimmista ja tapahtunut ollessani 2,5 vuotias. Kun äiti joutui ambulanssilla sairaalaan.
        Dramaattiset tapahtumat jäävät pienellekin mieleen
        Mkr.


    • Anonyymi

      Kysymykseesi ei ole varmaa vastausta, omat muistikuvat voivat olla niitä, mitä on itselle kerrottu.

      Tällä pölhöpalstalla voi kirjoittaa vain jos tietää varmaan
      muu on kielletty

      Tietenkin erikoiset muistot ovat varmoja ei kukaan kerro että isä laittoi paittaa päälle kun radiosta tuli Dallasin tapahtumista

      Myös haju saattaa jättää muistijäljen ja olon että olen ollut täällä ennenkin

      • Anonyymi

        Ps. Muistan itse välähdyksen noin 1 vuotiaana poseerauksen ensi lumi josta on valokuva
        Lumipallo tehtiin minulle käteen mitä ihmettelin

        Dramaattinen kokemus


    • Anonyymi

      Puuttuu vielä synnytyslaitoksen osastolta muisto syntymän ajalta.

      Onko jollakin?

      • Anonyymi

        Kyllä on. Ajattelin silloin, että olisi mukava tavata myöhemminkin kaikkien
        samana päivänä syntyneitten kanssa.

        Miksi mitätöit kommentoijia ja heidän muistikuviaan 8:34 ?


      • Anonyymi

        Kiva kun kerroit tuon.
        Minä kerroin kerran äidilleni että muistan kun synnyin , ja äiti raivostui heti ja sanoi että et voi muistaa , ja että minulle on varmaan kerrottu ja olet tehnyt siitä kuvan mieleesi.
        Ja minä väitin että varmana muistan . Jopa millainen se huone oli missä synnyin . Äiti oli vihainen ja sanoi että et mene vaan tollasia asioita kertomaan kellekkään.
        Sanoin että voin piirtää paperille millainen sen huone oli missä synnyin. Äja piirsin sen sängyn missä äiti synnytti ja se oli vedetty seinässä eroon, myös ikkunan edessä olevan pöydän ja tuolit, nurkassa kaakeli uuni ja että isän nuorin sisko muka oli ovella lakki päässä katsomassa minua
        Äiti ihmetteli kovasti ja sanoi että ihan noin se huone oli kun olin kuvaillut ja että isän sisko oli tullut ovesta kyselemään kumpikomtuli tyttö vaimpoika . Niin että jos olin kuunnellut puhuttavan syntymästäni niin hyvin olin painanut mieleen yksityiskohdat. Vaikeahan se on ymmärtää että ihminen muka muistaa oman syntymänsä , joten luulen 90% että olin itse tehnyt jostain kerronnasta mielikuvan , mutta10% joskus vieläkin sotii sitä vastaan että se olisi mielikuva , Vaikka siis tiedän että tieteen mukaan se olisi mahdotonta muistaa oma syntymänsä, mutta se muistikuva on jotenkin niin elävä aina vaan vaikka olen iäkäs .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on. Ajattelin silloin, että olisi mukava tavata myöhemminkin kaikkien
        samana päivänä syntyneitten kanssa.

        Miksi mitätöit kommentoijia ja heidän muistikuviaan 8:34 ?

        Tuossa jäljempänä on todiste, että en mitätöinyt kertomuksia. On ihmisiä joilla on vakaa uskomus ja miksi me mitätöisimme heidän muistikuviaan.

        Eli, tuo muistikuvien mitätöinnin väite heitti häränpyllyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva kun kerroit tuon.
        Minä kerroin kerran äidilleni että muistan kun synnyin , ja äiti raivostui heti ja sanoi että et voi muistaa , ja että minulle on varmaan kerrottu ja olet tehnyt siitä kuvan mieleesi.
        Ja minä väitin että varmana muistan . Jopa millainen se huone oli missä synnyin . Äiti oli vihainen ja sanoi että et mene vaan tollasia asioita kertomaan kellekkään.
        Sanoin että voin piirtää paperille millainen sen huone oli missä synnyin. Äja piirsin sen sängyn missä äiti synnytti ja se oli vedetty seinässä eroon, myös ikkunan edessä olevan pöydän ja tuolit, nurkassa kaakeli uuni ja että isän nuorin sisko muka oli ovella lakki päässä katsomassa minua
        Äiti ihmetteli kovasti ja sanoi että ihan noin se huone oli kun olin kuvaillut ja että isän sisko oli tullut ovesta kyselemään kumpikomtuli tyttö vaimpoika . Niin että jos olin kuunnellut puhuttavan syntymästäni niin hyvin olin painanut mieleen yksityiskohdat. Vaikeahan se on ymmärtää että ihminen muka muistaa oman syntymänsä , joten luulen 90% että olin itse tehnyt jostain kerronnasta mielikuvan , mutta10% joskus vieläkin sotii sitä vastaan että se olisi mielikuva , Vaikka siis tiedän että tieteen mukaan se olisi mahdotonta muistaa oma syntymänsä, mutta se muistikuva on jotenkin niin elävä aina vaan vaikka olen iäkäs .

        Mutta minun veljeni kertoi aikoinaan, kuinka hän oli taivaassa ennen kuin syntyi, odottelemista lähtöä maailmaan.
        No millaista siellä oli, kysyimme, ja hän nyrpisti nenäänsä ja sanoi: "Oli kyllä ihan rumat huonekalut!"
        Mkr.


    • Anonyymi

      Minun muistikuvani on oikeastaan äitini kertoma kun hän oli sota-aikana synnyttämässä savusaunassa ja naapurin mummo oli kätilönä.
      Oikeaa kätilöä oli lähdetty hakemaan 10 km päästä hevosella , 22. joulukuuta oli kova pakkanen.
      Minä ehdin syntyä ennen varsinaisen kätilön tuloa, joten kätilölle jäi napanuoran leikkaus ja muu jälkihoito. Puntarilla tehty painon mittaus tuloksena painoni oli noin 4 kg, pituutta ei kai mitattukaan.
      Ennen nämä vanhat lapsenpäästäjät, kuten heitä kutsuttiin, olivat tärkeitä henkilöitä ja ilmeisen taitaviakin, koska minulle ja kahdelle sisarukselleni ei ollut tapahtunut mitään pahaa alkeellisissa oloissa sota-aikana tapahtuvissa synnytyksissä.
      Jos jollakulla on vielä aikaisempi kokemus muistissaan, niin ilmoittaudu palstalle.
      tepa

    • Kaikkein varhaisimpien muistikuvien ajoittaminen on vaikeaa, koska ne muistot ovat enimmäkseen muiden kertomia ja ajoittamia. Niistä muodostuu sitten itselle muistikuva, jota voi kuvitella omakseen. Mikä on omaa muistikuvaa ja mikä jonkun toisen kertomaa sulautuu samaan kuvaan.

      Esimerkkinä jo aikaisemmin kertomani muistikuva, kun kolmivuotiaana nousin keskellä yötä seisomaan pielasängyssäni ja aloin lausumaan Vänrikki Stoolin tarinoista runoa Viaporista ulkomuistista ei ole omani; äitini kertoi siitä useampaan kertaan monille ja viimeiski 60-vuotispäivilläni sukujuhlassa Suomessa.

      Minulla on useita hämäriä muistikuvia varhaislapsuudestani, mutta en pysty sijottamaan niitä aikaan.

      • Anonyymi

        Vai että kolmevuotiaana, kun se runokirja on niin täynnä vaikeita ja aataminaikuisia sanoja ja raakaa tappamista koko sisältö ?
        Minkä ikäsenä se barapellumilla jahtaus tapahtui?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai että kolmevuotiaana, kun se runokirja on niin täynnä vaikeita ja aataminaikuisia sanoja ja raakaa tappamista koko sisältö ?
        Minkä ikäsenä se barapellumilla jahtaus tapahtui?

        Kuten sanoin, en muista itse sitä, vaan siitä on minulle kerrottu. Luin kyllä Vänrikki Stoolin tarinoita paljon ennen kouluikää ja muistan vieläkin katkelmia runoista.

        Parabellummuisto on todennäköisesti mielikuvitukseni tuotetta, eikä sitä koskaan tapahtunut. Minulla on aina ollut vilkas mielikuvitus ja aina joku kirja menossa.

        " Sandels, hän Partalass' istuvi vaan,
        suurustaan huoleti syö.
        "Nyt käydään Virralla taistelemaan,
        heti kello kun yksi lyö. -
        Olen tänne teitä ma käskettänyt. -
        Hyvä pastori, lohtapa nyt"


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kuten sanoin, en muista itse sitä, vaan siitä on minulle kerrottu. Luin kyllä Vänrikki Stoolin tarinoita paljon ennen kouluikää ja muistan vieläkin katkelmia runoista.

        Parabellummuisto on todennäköisesti mielikuvitukseni tuotetta, eikä sitä koskaan tapahtunut. Minulla on aina ollut vilkas mielikuvitus ja aina joku kirja menossa.

        " Sandels, hän Partalass' istuvi vaan,
        suurustaan huoleti syö.
        "Nyt käydään Virralla taistelemaan,
        heti kello kun yksi lyö. -
        Olen tänne teitä ma käskettänyt. -
        Hyvä pastori, lohtapa nyt"

        Ai että niinku metafoora olikin se juttu? Todella kamalaa, kun lapsi mielikuvituksessaan ajattelee isänsä ajavan takaa pyssy kourassa. Outoa että tuollaista asiaa kerroit yleisellä palstalla. Taisit kertoa sen silloin täällä ihan totena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai että niinku metafoora olikin se juttu? Todella kamalaa, kun lapsi mielikuvituksessaan ajattelee isänsä ajavan takaa pyssy kourassa. Outoa että tuollaista asiaa kerroit yleisellä palstalla. Taisit kertoa sen silloin täällä ihan totena.

        Ei se metafora ollut, enkä ollut ihan pikkulapsi, ehkä joku kymmenvuotias, kun menin piiloon ettei olisi tarvinnut lähteä metsään puolukkaan. Eikä isukki minua "takaa-ajanut" eipäs nyt kerrota muunnettua totuutta. Minulla oli pitkään mielikuva että plin suuren kuusen alla piilossa ja että isä olisi kävellyt ohi ja huudellut minua, mutta ei nähnyt. Mielikuva parabellumista kädessä on todennäköisesti mielikuvituksen tuotetta tai sitten unessa nähty juttu joka on nitoutunut vanhaan muistikuvaan.
        En ole koskaan ollut täysin perillä oliko se totta vai ei. Kysyin joskus äidiltä ja äidinmielestä olinvain kuvitellut sen.
        Siskoni mielestä olin nähnyt unta ja säilyttänyt sen traumaattisena muistona.
        ***
        Minusta ei ole mitään outoa että jakaa lapsuudenmuistojaan julkisella palstalla. Mieluummin niitä kuin jotain tylsiä juorulehtien juttuja tyrkkyjulkkiksista.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei se metafora ollut, enkä ollut ihan pikkulapsi, ehkä joku kymmenvuotias, kun menin piiloon ettei olisi tarvinnut lähteä metsään puolukkaan. Eikä isukki minua "takaa-ajanut" eipäs nyt kerrota muunnettua totuutta. Minulla oli pitkään mielikuva että plin suuren kuusen alla piilossa ja että isä olisi kävellyt ohi ja huudellut minua, mutta ei nähnyt. Mielikuva parabellumista kädessä on todennäköisesti mielikuvituksen tuotetta tai sitten unessa nähty juttu joka on nitoutunut vanhaan muistikuvaan.
        En ole koskaan ollut täysin perillä oliko se totta vai ei. Kysyin joskus äidiltä ja äidinmielestä olinvain kuvitellut sen.
        Siskoni mielestä olin nähnyt unta ja säilyttänyt sen traumaattisena muistona.
        ***
        Minusta ei ole mitään outoa että jakaa lapsuudenmuistojaan julkisella palstalla. Mieluummin niitä kuin jotain tylsiä juorulehtien juttuja tyrkkyjulkkiksista.

        Siinä muistojen jakelussa on se vaara, että henkilöstä tulee silloin "tyrkkypalstalainen"? :)

        ps.Tuo Alma Tuuvahan, josta jutun teit palstalle on tyrkkyjulkkis.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei se metafora ollut, enkä ollut ihan pikkulapsi, ehkä joku kymmenvuotias, kun menin piiloon ettei olisi tarvinnut lähteä metsään puolukkaan. Eikä isukki minua "takaa-ajanut" eipäs nyt kerrota muunnettua totuutta. Minulla oli pitkään mielikuva että plin suuren kuusen alla piilossa ja että isä olisi kävellyt ohi ja huudellut minua, mutta ei nähnyt. Mielikuva parabellumista kädessä on todennäköisesti mielikuvituksen tuotetta tai sitten unessa nähty juttu joka on nitoutunut vanhaan muistikuvaan.
        En ole koskaan ollut täysin perillä oliko se totta vai ei. Kysyin joskus äidiltä ja äidinmielestä olinvain kuvitellut sen.
        Siskoni mielestä olin nähnyt unta ja säilyttänyt sen traumaattisena muistona.
        ***
        Minusta ei ole mitään outoa että jakaa lapsuudenmuistojaan julkisella palstalla. Mieluummin niitä kuin jotain tylsiä juorulehtien juttuja tyrkkyjulkkiksista.

        Isän täytyy olla tosi pelottava, että noinkin iso lapsi kuvittelee aseen käteen. Tuskin äitisi edes tiesi, oliko isälläsi ase mukana ja kädessä näkyvillä vai ei.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei se metafora ollut, enkä ollut ihan pikkulapsi, ehkä joku kymmenvuotias, kun menin piiloon ettei olisi tarvinnut lähteä metsään puolukkaan. Eikä isukki minua "takaa-ajanut" eipäs nyt kerrota muunnettua totuutta. Minulla oli pitkään mielikuva että plin suuren kuusen alla piilossa ja että isä olisi kävellyt ohi ja huudellut minua, mutta ei nähnyt. Mielikuva parabellumista kädessä on todennäköisesti mielikuvituksen tuotetta tai sitten unessa nähty juttu joka on nitoutunut vanhaan muistikuvaan.
        En ole koskaan ollut täysin perillä oliko se totta vai ei. Kysyin joskus äidiltä ja äidinmielestä olinvain kuvitellut sen.
        Siskoni mielestä olin nähnyt unta ja säilyttänyt sen traumaattisena muistona.
        ***
        Minusta ei ole mitään outoa että jakaa lapsuudenmuistojaan julkisella palstalla. Mieluummin niitä kuin jotain tylsiä juorulehtien juttuja tyrkkyjulkkiksista.

        Koska olet jo hyvin nuorena lapsena osannut säkeitä Vänrikki Stoolin tarunoista niin ei ole ihme jos näit isäsi kädessä pyssyn jota kutsut harabellumiksi. Lapsen mielikuvitushan on voinut jotain esinettä isäsi kädessä luulla pyssyksi.

        Mistähän sai alkunsa tämä Vänrikki Stool runo osaaminen jo niin nuorena. Lausuiko joku aikuinen paatoksella näitä runoja ja se oli sinusta kiehtovaa,

        Minä olen myös osannut lähes kaikki Vänrikki Stoolin runot ulkoa noin kymmenen ikäisestä alkaen.
        Kansakoulun opettajana oli nainen, joka oli suuri Runebergin ihailija ja meille koululaisille annettiin kotitehtäviksi opetella ulkoa joku runo Vänrikki Stoolista.

        Meillä tämän ikäisillä on varmasti muistoja sota-ajan lapsuudestamme, osa voi olla kuvitelmaa, mutta on joku totuuspohja . joka lapsen mielessä on muokkautunut sen ikäisen ymmärryksen mukaan tapahtumien kulusta.
        Käsittääkseni tällaiset muistelemiset eivät ole ketään toista ihmistä loukkaavia joten kenenkään ei pitäisi näistä pahastua.
        tepa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koska olet jo hyvin nuorena lapsena osannut säkeitä Vänrikki Stoolin tarunoista niin ei ole ihme jos näit isäsi kädessä pyssyn jota kutsut harabellumiksi. Lapsen mielikuvitushan on voinut jotain esinettä isäsi kädessä luulla pyssyksi.

        Mistähän sai alkunsa tämä Vänrikki Stool runo osaaminen jo niin nuorena. Lausuiko joku aikuinen paatoksella näitä runoja ja se oli sinusta kiehtovaa,

        Minä olen myös osannut lähes kaikki Vänrikki Stoolin runot ulkoa noin kymmenen ikäisestä alkaen.
        Kansakoulun opettajana oli nainen, joka oli suuri Runebergin ihailija ja meille koululaisille annettiin kotitehtäviksi opetella ulkoa joku runo Vänrikki Stoolista.

        Meillä tämän ikäisillä on varmasti muistoja sota-ajan lapsuudestamme, osa voi olla kuvitelmaa, mutta on joku totuuspohja . joka lapsen mielessä on muokkautunut sen ikäisen ymmärryksen mukaan tapahtumien kulusta.
        Käsittääkseni tällaiset muistelemiset eivät ole ketään toista ihmistä loukkaavia joten kenenkään ei pitäisi näistä pahastua.
        tepa

        Opin lukemaan jo kolmivuotiaana, edelleenkään, en muista itse siitä juuri mitään, mutta paitsi äitini myös siilloinen pyhäkoulunopettajani ovat kertoneet siitä. Luin siis noita Vänrikki Stoolin tarinoita itse ja pieneen tyttöön ne tekivät niin suuren vaikutuksen että lausuin niitä ulkoa unissani. Kirja oli kotonani todennäköisesti siksi että vanhempi veljeni oli lainannut sen koulusta; hän olijuuri aloittanut kansakoulun.

        Meillä oli myös kotona vanha Parabellum taskuase jonka setäni oli tuonut sodasta. Sitä sanottiinkin todella "parabellumiksi". Se roikkui autotallissa seinällä hirvensarvessa eikä tietääkseni siihen ollut edes panoksia. En ole koskaan nähnyt kenenkään ampuvan sillä. Tuntuu todennäköiseltä että isälläni ei olisi ollut asetta kädessä vaan joku muu esine, jonka peloissani kuvittelin pyssyksi. Eikä isä koskaan meitä lapsia uhkaillut tai pelotellut aseella.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Opin lukemaan jo kolmivuotiaana, edelleenkään, en muista itse siitä juuri mitään, mutta paitsi äitini myös siilloinen pyhäkoulunopettajani ovat kertoneet siitä. Luin siis noita Vänrikki Stoolin tarinoita itse ja pieneen tyttöön ne tekivät niin suuren vaikutuksen että lausuin niitä ulkoa unissani. Kirja oli kotonani todennäköisesti siksi että vanhempi veljeni oli lainannut sen koulusta; hän olijuuri aloittanut kansakoulun.

        Meillä oli myös kotona vanha Parabellum taskuase jonka setäni oli tuonut sodasta. Sitä sanottiinkin todella "parabellumiksi". Se roikkui autotallissa seinällä hirvensarvessa eikä tietääkseni siihen ollut edes panoksia. En ole koskaan nähnyt kenenkään ampuvan sillä. Tuntuu todennäköiseltä että isälläni ei olisi ollut asetta kädessä vaan joku muu esine, jonka peloissani kuvittelin pyssyksi. Eikä isä koskaan meitä lapsia uhkaillut tai pelotellut aseella.

        Taisi vaa muuten olla niin pelottava isukki, että kuvittelit ampuma-aseen käteen. Huhhhuuhhh.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taisi vaa muuten olla niin pelottava isukki, että kuvittelit ampuma-aseen käteen. Huhhhuuhhh.

        Ei ollut pelottava.
        Isukki tykkäsi lapsista ja vietti varsinkin paljon aikaa talvisin meidän lasten kanssa. Piti meille tietokilpailuja (Kivikoski kysyy) ja pelasi lautapelejä ja mustaa pekkaa meidän kanssa.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ei se metafora ollut, enkä ollut ihan pikkulapsi, ehkä joku kymmenvuotias, kun menin piiloon ettei olisi tarvinnut lähteä metsään puolukkaan. Eikä isukki minua "takaa-ajanut" eipäs nyt kerrota muunnettua totuutta. Minulla oli pitkään mielikuva että plin suuren kuusen alla piilossa ja että isä olisi kävellyt ohi ja huudellut minua, mutta ei nähnyt. Mielikuva parabellumista kädessä on todennäköisesti mielikuvituksen tuotetta tai sitten unessa nähty juttu joka on nitoutunut vanhaan muistikuvaan.
        En ole koskaan ollut täysin perillä oliko se totta vai ei. Kysyin joskus äidiltä ja äidinmielestä olinvain kuvitellut sen.
        Siskoni mielestä olin nähnyt unta ja säilyttänyt sen traumaattisena muistona.
        ***
        Minusta ei ole mitään outoa että jakaa lapsuudenmuistojaan julkisella palstalla. Mieluummin niitä kuin jotain tylsiä juorulehtien juttuja tyrkkyjulkkiksista.

        Ihan niin minusta on ollut todella kiva lukea näitä kertomuksia joita ihmiset ovat kokeneet pienenä , niistäkin näkee että lapsilla on muistoja jo aika nuoresta iästä .
        Oikein muistuu oma lapsuuskin mieleen ja asioita mitä ei ole edes ajatellut kymmeniin vuosiin . Tulee tunne että, pitäisi ,käymään lapsuuden kotipitäjään ja katseella niitä leikkipaikkoja jos jotain vielä olisi tallella vai onko uusia taloja Rakennettu pikku metsiköihin vuosien varrella . Oikein piristi nämä kaikki kertomukset


    • Anonyymi

      On ihan mielenkiintoista mihin asti ihmiset kokevat muistinsa ulottuneen
      ja mitä itse kullekin on jäänyt mieleen.
      Joskus itse epäilee muistaako oikein vai tekeekö muisti tepposia.
      Onko "muistamiaan" tapahtumia ollut vai ovatke ne muitten myöhemmin
      kertomia.

      Olen kokenut sellaistakin, että muitten kertomukset ovat
      tuoneet elävästi mieleeni tapahtuman, jota en olisi muuten muistanut.
      Jostain alitajunnan lokeroista "löytyy" se tapahtuma "tallentuneena",
      kun joku henkilö tai asia "herättää" sen esiin.

      • Anonyymi

        Näin on minulla käynyt usein, kun muistelen siskoni kanssa menneitä tapahtumia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on minulla käynyt usein, kun muistelen siskoni kanssa menneitä tapahtumia.

        Olen huomannut samaa sisarusteni kanssa. Jokaiselle jää päällimmäisenä
        mieleen omat muistonsa ja kun yhdessä muistellaan minullekin palaa mieleen
        yhteisiä asioita, jotka muistan, joltain kantilta, mutta jotka eivät olleet niitä minun "päällimmäisiä" muistojani. Joskus ollaan eri mieltäkin miten joku asia oli.
        Se on luonnollista, kun lapsillakin on oma "katsantokantansa".


    • Anonyymi

      En tiedä miten vanhana eka kerran Stadissa silmäklinikalla potilaana.- Yks hoitsu lauloi mulle tämän :-*

      https://youtu.be/kiJ8cS4Lb7Q

      Gubbe 74

    • Anonyymi

      Itselleni on jäänyt muistijälki hautajaissaattueesta, ollessani kaksi ja puolivuotta vanha.

      • Anonyymi

        Olin 2vja10kk vanha kun isoisä kuoli .- Muistan arkun kammarissa , ja miten se sitten reellä missä oli kuusenoksia hevospelillä kylälle missä autotie 1952 .- Kylmiössä vielä isoisän kaverit nostivat arkunkantta ja viimeiset terkut ! Tammikuun alkua 1953 .-

        Että Silleen


    • Anonyymi

      En tiedä mitä muista ja mikä on muiden puheita kun olin 3v 1 kk. Nimitän isäni kuoli..
      Äitini kielsi kyselemästä mitä muistan isästä. Myöhemmin luin että lapselta ei saa kysellä menneisyyttä, ei minkäänlaista.

      Ennen koulua muistan jo paljon. Muistan kun kaverit muutti suuremmille paikkakunnille, jotta lapsilla on paremmat opiskelu ja harrastus mahdollisuudet. Ja kyllä he hyvin menestyivät ja kaikki 8 vielä elävät terveenä.


      Omanpaikkakunnan kavereista lähes kaikki kuolee alta 70v. Viimevuoden tammikuussa oli kolme koulukaveria samassa sunnuntain lehdessä ristillä.
      Oon 1947.01

    • Anonyymi

      Minua on kosittu jo kolmevuotiaana. Naapurin Jouko 3v. otti minua kaulasta ja sanoi Lahja on minun morsiameni, minä kysyin äidiltä, ompeleeko Joukon äiti Hilja sitten minun mekkoni ja neuloo sukat ja pitääkö minun muuttaa Männistöön Joukon kotiin,
      Äiti lohdutti että sinähän olet jo aikuinen silloin. Tämän tapauksen minä muistan.
      Ei meistä sitten Joukon kanssa paria tullut, kumpikin löysimme puolison maailmalta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3045
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      105
      2395
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2152
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1963
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1247
    7. 164
      1238
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe