Eri materiaalien kustannukset samankokoisissa veneissä

Anonyymi-ap

Jos vertaa samankokoisten eri materiaaleista tehtyjen veneiden kustannuksia pitkällä aikavälillä, niin miten kulut menevät? Oletuksena on, että vene ostetaan uutena ja että siitä pidetään hyvää huolta koko ajan.

Tuleeko teräsveneeseen jossain vaiheessa suuri piikki muihin verrattuna?

11

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä kysymys.

      Jos lähtökohtana on, että veneen käyttöikä ei tule ikinä vastaan ja sitä pidetään hyvin, niin silloin runko ei koskaan ole paljaana ja alttiina kosteudelle ja säälle. Siinä tapauksessa rungon valmistusmateriaalilla ei ole korroosion, lahon tai lasikuituruton suhteen mitään riskiä.

      Rungosta johtuvat kustannuserot tulevat rungon mahdollisesta väsymisestä, mutta kaikki rungot voidaan mitoittaa niin, ettei se tule vastaan ja myös tehdä niin, että se tulee vastaan hyvinkin nopeasti. Jos vertailuun otetaan sama mitoitus, rungot väsyvät yhtä nopeasti tai hitaasti.

      Kokemuksen mukaan puuvene vaatii kaikkein eniten huolenpitoa. Jos työn osuus lasketaan, niin se on varmasti kallein ja vaikkei laskettaisikaan, niin materiaaleihin menee eniten rahaa joka vuosi.

      Teräsvene tarvitsee harvemmin huolenpitoa, mutta silloin, kun sitä tehdään, se on toki kalliimpaa kuin niinä vuosina, kun ei tehdä. En osaa arvioida onko lujitemuovi kalliimpaa pitää kuin teräs, mutta puu on varmasti kaikkein kallein.

    • Anonyymi

      Teräsveneeseen tulee jossain vaiheessa plusmerkkinen piikki, lasikuituiseen miinusmerkkinen. Teräs kelpaa raaka-aineeksi ja siitä maksetaan, lasikuitu on lähinnä ongelmajätettä.

      • Anonyymi

        Onko noin yksinkertaista, epäilen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noin yksinkertaista, epäilen.

        No jos sen vanhan teräspaatin vahingossa upottaa johonkin syvänteeseen ei taloudelliselta kannalta välttämättä kannata kierrätysromuksi nostaa, mutta muuten ruuvaa kaiken myyntikelpoisen irti ja runko kierrätykseen. Teräsrungon kierrätyksestä saa rahaa, lasikuiturungon romutuksesta joutuu maksamaan. Eli saattohoitovaiheessa teräsrunko on parempi. Ehkä eri juttu koko elinkaaren kustannuksien osalta, mutta siitä ei tuossa piikissä ollut kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos sen vanhan teräspaatin vahingossa upottaa johonkin syvänteeseen ei taloudelliselta kannalta välttämättä kannata kierrätysromuksi nostaa, mutta muuten ruuvaa kaiken myyntikelpoisen irti ja runko kierrätykseen. Teräsrungon kierrätyksestä saa rahaa, lasikuiturungon romutuksesta joutuu maksamaan. Eli saattohoitovaiheessa teräsrunko on parempi. Ehkä eri juttu koko elinkaaren kustannuksien osalta, mutta siitä ei tuossa piikissä ollut kyse.

        Taitaa mennä npsto ja kuljetukset sekä pilkkominen +-0 hintaiseksi, jollet itse polttoleikkaa sopiviksi mureniksi kierrätykseen, miksiköhän joitai laivoja upotetaan vs kierrätys mailmalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa mennä npsto ja kuljetukset sekä pilkkominen -0 hintaiseksi, jollet itse polttoleikkaa sopiviksi mureniksi kierrätykseen, miksiköhän joitai laivoja upotetaan vs kierrätys mailmalla?

        Sitäpä juuri edeltävässä, ettei kannata uponnutta raaka-aineiksi nostaa. Kelluvat ajetaan rantaan ja pilkotaan.


    • Anonyymi

      Teräsvene ja teräsvene, ei voida stereotypisoida.

      Laatukirjo on dramaattinen ja se vaikuttaa luonnollisesti elinkaarikustannuksiin.

      Toinen on huollot, toinen tekee toinen ei esim. Pohja sinkit.

      Teräsveneen eristy voi huonosti tehtynä ruostuttaa susältöpäinkin.

      Lisäksi kriteerinä on veneilijän vaativa laatu kriteerit ulkonäön suhteen saati teknisen kunnon.

      Laadukas teräsvene huoltomaalaus on 10-15v välein, jos haluaa sen olevan nätissä kunnossa, pieniä paikkamaalauksia aina, kun skrapuja.

      Kyllä grp runkoinenkin tulee hintoihinsa, jos killoituttaa ammattilaisella, voi olla samoissa hinnoissa, kun maalaus?

    • Anonyymi

      Purjeveneen kustannuksista niin häviävän pieni osuus tulee rungon ylläpidosta, että eipä tuolla ole merkitystä.

      No toki, jos työt teettää rahalla, niin puuveneen ylläpito tulee varmaankin kalliiksi.

      • Anonyymi

        Sitten purjeveneen täytyy olla kallis ylläpitää.
        Moottoriveneessä merkittävä osa tulee rungon ylläpidosta.

        Takilointiinko sitä rahaa menee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten purjeveneen täytyy olla kallis ylläpitää.
        Moottoriveneessä merkittävä osa tulee rungon ylläpidosta.

        Takilointiinko sitä rahaa menee?

        Niin on. Purjeet, köydet, seisova riki, laitteet ym. kuluva ja vanhentuva. Lisäksi laituri- ja telakkamaksut, nostot ja laskut. Tonneja menee vuosittain. Rungon huoltoon kymppejä tai satasia (pesuaineet, maalit, vahat ym).


    • Anonyymi

      Nykyisin on niin hyviä epoksimaaleja teräkselle, että ylläpito on helpottunut. Alumiini on myös vaihtoehto, kun se ei välttämättä vaadi kuin lämmöneristyksen, minkä vaatii myös teräs. Alumiinivene on kevyempänä nopeampi kuin teräsvene.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe